Českým drahám přibyly čtyři miliony cestujících, předcovidová čísla jsou ještě daleko
Cestující ve vlaku ČD. Pramen: České dráhy
Největší nárůst zájmu hlásí České dráhy u mezistátní dopravy, která se již dostala nad úroveň roku 2019.
Někde vlaky doslova praskají ve švech (viz zmiňovaný Berliner, Ex1 nebo třeba Krušnohor), jinde to zas jezdí poloprázdné. Jinak u těch Berlinerů a Krušnohorů je hlavní tahák jen jedna zastávka na cestě do Prahy (a to Holešovice), něco málo přes hodinu jízdy a klimatizace s wifi. Já sám když jedu do Prahy, tak volím z těchto dvou spojů. Os je vražda, jelikož jede 2:20 hod a od Kralup to je mordor. R Labe jsou v úseku Kralupy – Praha narvané a jízda Béčky 1:40 hod a podstatnou část cesty ve 140 km/h moc příjemné není. A blbé je, že pokud… Číst vice »
Turismus je jedna věc, tam na nějakém zpoždění tolik nesejde, protože i cesta bývá cílem a stejně tak není úplně potřeba wifi a klidu na práci. Podle mého názoru se ČD málo snaží přetáhnout automobilisty; tam nelze konkurovat cenou (auto je a bude dražší), ale kvalitou a zejména konstantní kvalitou. Proč máme (hovořím za svou bublinu zpohodlněných automobilistů) rádi Pendolina – vždy přijede to samé, objednám si místenku, nad mým místem nebude vlát ničí batoh, který budu odstrkovat od obličeje a budu krůček od konfliktu (zažito nedávno), moje místo bude mít stoleček a dám si ve vlaku kafe. Zdánlivě prosté… Číst vice »
V Německu je vlak dražší, než živit bazarové auto, u nás to vychází podobně..
Mno, vlak je cca za 1,2-1,5 Kč / km, auto reálně nelze provozovat pod 3,5 Kč / km (výpočet podle vyhlášky 5,2 Kč / km není úplně nereálný a nadsazen je jen mírně), tedy pokud nemáte elektromobil a nejezdíte na krátké vzdálenosti, jenže tam je zase vysoká pořizovací cena.
Máte sice v zásadě pravdu, ale je to do značné míry psychologická záležitost = záleží na úhlu pohledu: pokud si auto koupíte jen proto, že chcete auto MÍT (vlastnit), a ne promyšleně proto, že už předem přesně víte, k čemu je chcete využívat (takže jste vše i předem řádně propočítal), tak nebudete porovnávat víc než cenu jízdného a náklady na PHM, protože to auto jste si koupil stejně a náklady na jeho údržbu platíte bez ohledu na to, na jaký proběh je můžete rozpočítat.
Jenže ten výpočet ignoruje skutečnost, že spousta lidí to auto tak jako tak vlastní (ať už z racionálních důvodů – třeba potřeba cestovat v relacích, kde je VHD prakticky nepoužitelná, nebo prostě proto, že ho mít chtějí). Část nákladů, které jsou zde rozpočítány na km, proto nesou i tehdy, když auto stojí v garáži. U takového člověka je pak vlastně nesmyslné uvádět v případě použití vlaku jen náklady na jízdné (když stále nese náklady plynoucí z vlastnictví auta), podobně jako v případě auta jen náklady na palivo. A to ani nemluvím o tom, že je třeba taky skupina uživatelů aut,… Číst vice »
Děkuji za článek. Ale úvodní fotka krásné slečny a úspěšného manažera bych v rámci objektivity nahradil fotkou neprůchozí uličky ve 2.tride.
ČD jsou fajn dopravcem, jejich aplikace můj vlak je nyní daleko lepší než app.RegioJetu… kéž by za ČD kredity šlo objednat u JLV na místo či předem v jídelním voze… Zatím JLV tohle vyvíjí pro SC Pendolino ale v budoucnu by to mohlo být i pro IC,EC/ČD Railjety… České dráhy jsou fajn
A proč si myslíte, že aplikace Můj Vlak funguje tak dobře ve srovnání třeba s RJ? Protože to je podstatou ČD – dostat z lidí peníze, na ničem jiném jim nezáleží.
Je to tím, že ČD investuje mnohem větší peníze. Jiný důvod proč dopravce, co se prezentoval jako moderní pro mladé má horší apku, není.
Skoda ty prapodivný „liberalizace“ nebo jak to nazvat. Na nějaký motoráky typu Budišov super. Ostatně takhle vstala z mrtvých železnice Desná. Ale na dálkový kapacitní spoje totální nezmysl.
Ale rozkaz zněl jasně. Soukromnik je lepší, levnější, víc platí a míň stojí.
souhlasím, soukromí dopravci přivedli jen chaos, zmatek a rozvrat síťovosti
Soukromí dopravci přinesli na některé tratě kvalitu, kde to předtím byla pouhá sen. Za všechno negativní, co přinesli, může stát. Např. společný lístek pro všechny dopravce nebo jím dát možnost rozhodnout o tom, na kterých tratích jezdit.
Za to že Rj za 8 vozový vlak Brno-Ostrava ve výluce pošle 3 autobusy může stát?
Když už se chlubí mezistátní dopravou, tak by mě docela zajímalo, jestli se bude něco dělat s Berlinery, kde je dlouhodobě sedačková kapacita vyčerpaná na 100 % a stojící asi na 120 %. Když jsem tím posledně jel z Ústí do Prahy, tak nás průvodčí poslal stát do první třídy, protože jinam už se prostě vejít nedalo. A nedávno na mě na Instagramu vyskočilo video od nějaké americké turistky, na kterém byla ulička v kupé voze narvaná lidmi a popisek „Tohle není Indie, ale vlak z Prahy do Berlína“. Mělo to asi 150 tisíc lajků, tak by se dalo říct,… Číst vice »
Bude se s tou linkou dělat, během následujících dvou let začnou na této trati jezdit nové soupravy Comfortjet.
Už asi stokrát proběhlo ve veřejném prostoru, že budou soupravy na Berlinerech nahrazeny devítivozovými ComfortJety, které jsou ve výrobě.
A co to vyřeší, když 9 vozů mají ty soupravy už teď ???
Většinou jezdí po 8, navíc v méně sedačkách v 9 vozové klasice, než tady v 9 vozové jedtnoce, a i to je v kapacitě rozdíl v jednom vagonu, tedy by současné Berlinery musely mít 10 vozů a to jsem už hodně dlouho neviděl.
Pak je ovšem chyba na straně objednatele (MD ČR) a ne v tom, že zatím nemáme k dispozici nové netrakční jednotky – zesílení soupravy by nemělo nic bránit ani teď (ale ČD asi nemají dost schopných vozů …).
To nemají ani zdaleka. Řekl bych právě teď řada těch vlaků jezdí v 8 místo 9 nebo 10, co jezdívaly. Zase ale nahrazují ty nesmysly na 58 cestujících Bmz s 66 místy, takže alespoň něco.
On ten 9 vozový comfortjet bude kapacitně cca na úrovni dnešní Hungarie, takže v létě to taky nebude moc extra. Prostě spojení mezi Prahou a Berlínem (obě jsou stále populárnější destniace), navíc s Drážďany uprostřed, generuje větší a větší poptávku. Před měsícem jsem měl jednu sobotu problém najít i místo ve Flixbusu, který jezdí každou hodinu.
“ tak nás průvodčí poslal stát do první třídy, protože jinam už se prostě vejít nedalo.“
No tak to jste měli ještě velké štěstí. Taky Vás mohl poslat stát na nástupiště :- )
Na průvodčího si samozřejmě nestěžuju 🙂 Na druhou stranu si myslím, že cestující, co zaplatili 3 až 4 tisíce za jízdenku, aby se pak nad nimi hodinu kymácel dav lidí, by si stěžovat mohli. Spíš už ale příště pojedou autem.
Jako ti američtí turisti, co se takhle nejspíš přesouvají mezi letišti, nebo ti, kterým ty auta budou chtít spíš zakázat.
Nevím, jestli dobře rozumím otázce. Myslíte jako že jsem si měl koupit místenku? Zrovna jsem popsal, jak ten vlak vypadal. Místenky musely být vyprodané x dní dopředu, protože v den odjezdu, kdy jsem jízdenku kupoval, nebylo v celém vlaku k dispozici jediné místo, včetně 1. třídy.
Současné EC do Němec mívají kapacitu 450-500 sedaček, Comfortjety budou mít 555 sedadel, když by se to posílilo InterJetem, tak je to dalších 330 míst, to už by bylo 885 sedaček, tedy skoro dvojnásobek dneška. Velká slabina je i to, že Děčínské rychlíky nejezdí až do Drážďan, které by část frekvence pobrali.
To by ovšem děčínské rychlíky nesměly zastavovat v Kralupech nad Vltavou, protože tam je dost zásadní zlom frekvence. Je dávno známou a léty mnohokrát prověřenou skutečností, že chtít jediným typem vlaku odvážet několik různých typů silnější frekvence je hloupost, protože v reálu nevyhovíte pořádně nikomu, ale všechny stejně jen hodně naštvete: to lze brát jen jako nouzové řešení ve výjimečných případech v ojedinělých termínech, kdy to těžko lze řešit jinak (svátky, apod.), ale chtít z toho dělat pravidlo je pitomost. U EC vlaků do/z Německa přes Děčín není většinou zásadní problém s jejich kapacitou přes státní hranici, pokud zrovna nejedou… Číst vice »
V čem vadí zlom frekvence v Kralupech? Píšete že ty vlaky jsou přeplněné ve vnitru, tak do Kralup to rychlíkem trvá třetinu toho co Děčína EC, to je velký rozdíl v tom být v přeplněném vlaku, ne? Nechat vlaky tak nebo tak zastavovat jen ve svátky je spíš pitomost, to už by to spíš chtělo ty Děčíny protáhnout do Drážďan jen v létě, kdy jsou Berlinery nejpřeplnější. U EC do Němec bývají problémy s přeplněností i přes státní hranici velkou část léta, kdy ne jen z řad Německých turistů, je Praha plná hord turistů. A teď to teprve začíná být… Číst vice »
Na tu vaši litanii snad ani nemá smysl reagovat: zjevně jste se opil a vidíte nejméně dvojmo, když tvrdíte, že „Z Prahy do Ústí jede dálkový vlak 3x za hodinu v době největší špičky, pak se po většinu dne sníží na 3x za hodinu a půl“ (ani ta druhá část vašeho výroku neplatí po VĚTŠINU dne, navíc stejně pouze pracovního). Zlom frekvence vadí protože k němu či od něho bude vlak přeplněn tou místní frekvencí, takže pohodlí dálkových cestujících jde „do kopru“. Jinak by se to zase nevyplatilo dopravci, protože by ve zbytku trasy vozil zbytečně poloprázdné dlouhé soupravy (proto… Číst vice »
Nemá smysl reagovat, ale reagujete.
Vlaky do Ústí třikrát do hodiny jsou od 5:16-9:25 a pak 12:25-19:45. 16:25-17:28 dokonce 4 za hodinu ve všední dny. To není největší špička? To není většina dne? Nejezdí v tu dobu nejvíce a nejdelších dálkových vlaků do Pardubic-Hradce, Budějovic, Plzně, že ne?
Dnešní Němec přechází masivně do Flixbusu s větší přesností nebo pohodlím, než ve kterých je zvyklý v těch u DB na Indický způsob, kdy kvůli opravárenství a klima tiketům ty vlaky tečou tak jako tak, nebo teď Švýcaři přes zpoždění přemýšlí, jestli je k nim budou vůbec pouštět.
Stačí, aby spojení Prahy a Berlína bylo každou hodinu a je to hned vyřešeno.
Což se uživí jen v letní turistické sezónně.
Tři teze k Západním expresům: – moderní vlaky jen napůl, navíc EC 3XX by snesly přidání vagónu minimálně z/do Plzně, v pátek nestačí kapacita na některých Berounkách – přihrání, resp. přeliv cestujících ze Žlutých autobusů, z linky, kterou dopravce přivedl z krátkého taktového intervalu k nepoužitelnosti a nedávno ji zcela zrušil – včasné/vázané/flexi – nebo jak tomu nyní říkají – jízdenky na relaci Praha – Plzeň podražily méně dynamicky než třeba u spojů do Brna či jinam na Moravu (jako InKartář mám z Prahy Plzeň oproti r. 2019-2020 obvykle o 25 % dražší, zatímco Brno o 59 %! (při včasném… Číst vice »
Nestačí kapacita, řešení by bylo i povinně místenkový, té mezinárodní klientele by to asi nevadilo, ta kupuje lístky mobilem.
Asi nejhorší možné řešení, pokud kapacita nestačí, je potřeba posilovat, ne z vlaků udělat povinně místenkové.
Nadto povinně místenkový vlak nesmí být dotován. Neplatíme si daně na to, aby nám dotovaný vlak za naše prachy vymístenkovali cizinci a my jsme zůstali na peróně!
Jděte do háje s povinným místenkováním – tahle buzerace už tady bývala za bolševika a dalo velkou práci ji zlikvidovat. Proč by měl zákazník trpět tím, že na něj objednatelé spojů a dopravci budou přenášet řešení své vlastní neschopnosti zajistit dostatečnou kapacitu souprav? Sčítání frekvence se dělají každou chvíli a další informace mají dopravci i z hlášení vlakového personálu, takže podkladů je dost – jen je třeba jich řádně využívat a nevymlouvat se na vyšší náklady!
Mezinárodní klientela není u západních expresů rozhodující, na obou stranách hranice to má hlavně regionální funkci – cestující do Freisingu a Holýšova by za ty místenky poděkovali.
Teď jsem párkrát jel vlakem po delší době (4 roky) a nestačil jsem se divit, kolik vlak stojí. Odhadem aspoň o 50 % více.
Částečně to bude i kvuli ztrátám linek v Libereckém kraji a R23 ikdyz je to skoro zanedbatelné
Většinu bych tipl udělá to Brno-Ostrava.
Jako že by R8 udělala většinu z 20 milionů cestujících za rok? Ale no táááák… 🙂
Tady je 20 milionů v objednávaných spojích mimo ČD?
Souhlas. Jen s tím, že L3 asi zase tak zanedbatelná nebude. Výměna za trasu Stará Paka- Lomnice n .Popelkou musí být znát.
„Pro České dráhy jde o částečnou ztrátu výkonů. Cestující do Jaroměře čeká zlepšení komfortu. Místo motorových vozů řady 810 zde začnou jezdit jednotky Siemens Desiro. Naopak do Lomnice nad Popelkou se místo nízkopodlažních vlaků vrátí vysokopodlažní 810.“
https://zdopravy.cz/arriva-zacne-od-prosince-provozovat-vlaky-z-liberce-az-do-jaromere-ceske-drahy-se-vrati-do-lomnice-91711/
takže jinými slovy starej krám za starej krám… Desira jsou 30 let starý krámy se spotřebou 80 litrů na 100 km!!!
Desira jsou hlavně nízkopodlažní.
a pro pohodlné cestování nepoužitelná
No 30 let jim fakt není, ani tomu nejstaršímu.
Obecně rychlíky ec ic vlaky posílit ..a k tomu kvalitní..restaurační vozy..
Restaurační vozy… JLV by měli co nevidět spustit e-čišníka aplikaci po vzoru RJ, akorát že zatím snad jen SC Pendolino ale brzy jak píšeš i EC/IC, ČD Railjety s JLV, nejlepší by bylo platit ČD KREDITY za jídlo jako to má
Škoda že přes celkové čísla nedostáváme i k těm na konkrétních linkách, pak by nám někdo mohl skutečně demonstrovat, nakolik to zrychlování a zvyšování kvality má efekt. Hlavně ty v režii GW Train do Budějovic by mohli být zajímavé.
O jaký linky konkrétně jde?
Třeba se to bude dát vytáhnout z objednatelů krze stošestku
České Budějovice – Černý Kříž, Číčenice – Nové Údolí a Strakonice–Volary.
O jaké linky jde? Třeba se ty informace budou dát vytáhnout z objednatelů krze stošestku
Článek je pouze o ČD.
Já si nejsem jistý, jestli zrovna na téhle trati došlo k nějakému zrychlení. Kvalita je taky na pováženou.
Nejlahodnější je tam to rozbití dojíždění do Krumlova a Budějovic, když se nedá jet ani na 6 nebo 8 do obou měst ráno, ale za Covidu vnitro turistické spoje posilovali.. Jak Šumava, tak Bechyňka.