Českým drahám hrozí v Plzeňském kraji další ztráta výkonů, nejlepší nabídky daly Leo Express a Arriva
Kraj chce mít o nových smlouvách jasno do konce března.
Plzeňský kraj zveřejnil, s kterými dopravci bude jednat o zajištění dopravy v provozním souboru Plzeňsko a Český Les. Nejblíže smlouvám jsou aktuálně Leo Express a Arriva vlaky. Ve hře zůstávají ale zatím i České dráhy.
O jménech uchazečů informoval deník Zdopravy.cz v únoru, nyní jsou již oficiálně potvrzené. Podle usnesení krajských radních má kraj v případě Plzeňska jednat dál o smlouvě s Leo Express Tenders a Arrivou vlaky, jako poslední pak i s Českými drahami. V případě Českého lesa s Arrivou a Českými drahami.
I když kraj oficiálně neuvádí, zda je pořadí dopravců v usnesení i pořadím podle výhodnosti nabídek, několik zdrojů deníku Zdopravy.cz potvrdilo, že jsou dopravci v usneseních uvedeni podle toho, jak byly jejich nabídky výhodné. „Nabídka Českých drah nebyla ani v jednom souboru nejvýhodnější, ale budeme s nimi ještě jednat,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek. Do soutěže na provoz na Plzeňsku se přihlásil ještě GW Train Regio. Kraj ale nabídku pro neúplnost vyřadil. Netýkala se všech tratí.
Kraj chce mít o dopravcích jasno do konce března. Bude s nimi ještě jednat o možném snížení ceny. Každý dopravce mohl podat dvě nabídky: jednu, která splňuje přesně podmínky kraje a druhou, která by při určitém snížení požadavků mohla vést ke snížení ceny. „Bude pro nás velmi důležité, abychom měli jistotu nasazení vozidel od prosince příštího roku,“ dodal Čížek.
Smlouva ČD končí v prosinci příštího roku
Na vybraných tratích dosud jezdí České dráhy, kterým končí smlouva v roce 2023. Vítěz může použít ojetá vozidla, smlouvu získá na deset let. V Českém lese jde o výkony v objemu 520 tisíc kilometrů ročně, na Plzeňsku 1,75 milionu kilometrů ročně, v součtu asi na čtvrtině rozsahu objednávané železniční dopravy v Plzeňském kraji. Jde plně o výkony v dieselové trakci. V souboru Plzeňsko jsou tratě Planá – Tachov, Rokycany – Nezvěstice, Nýřany – Heřmanova Huť, Plzeň – Radnice, Plzeň – Bezdružice, Plzeň – Žihle a Klatovy – Železná Ruda. V celku Český les pak tratě Tachov – Domažlice a Poběžovice – Staňkov – Holýšov.
Jde o poslední výkony s nemodernizovanými vozidly za krajské peníze. Kraj již dříve vysoutěžil autobusový provoz s novými vozidly, stejně tak na elektrických tratích už jezdí jen nové nízkopodlažní vlaky Českých drah.
České dráhy přijdou v Plzeňském kraji o výkony v Pošumaví, zakázku získal GW Train Regio.