Český trh s ojetými auty: roste zájem o auta od tuzemských majitelů, posilují největší hráči
Trh s ojetými vozy loni v Česku stoupl o více než sedm procent a za celý rok se na něm
Trh s ojetými vozy loni v Česku stoupl o více než sedm procent a za celý rok se na něm prodalo 650 tisíc osobních aut. Vyplývá to ze studie společnosti Cebia, která trh dlouhodobě analyzuje. V porovnání s jinými roky došlo k některým zásadním změnám.
Hlavní je především orientace na auta od českých majitelů. Prodej ojetin s tuzemským původem rostl dvakrát rychleji, než těch dovezených. Tuzemské ojetiny tvořily loni více než dvě třetiny všech prodejů.
„Rostoucí zájem českých motoristů o ojetiny českého původu je pozitivní signál, protože dovážené ojetiny jsou rizikovější, než ty tuzemské,“ tvrdí Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Podle Pajera byl loňský rok ve znamení koncentrace: jak mezi obchodníky, tak i v poptávce po jednotlivých značkách. Přes prodejce, tedy hlavně autobazary nebo i dealery nových aut, kteří se čím dál více zaměřují na obchod i s „mladými“ ojetinami, se loni prodalo 337 tisíc vozidel.
„Dochází ke koncentraci trhu s ojetými vozidly na velké autobazary a stále větší roli hrají také dealeři nových vozidel, kteří úspěšně nabízejí ojeté vozy v rámci importérských certifikovaných programů,“ říká Martin Pajer.
Podle něj je patrná i koncentrace zákazníků o nejsilnější značky. Ještě v roce 2015 mělo deset nejprodávanějších značek 67 % trhu s ojetinami, loni už 75 %. Největší zájem je o ojeté vozy značky Škoda, Volkswagen a Ford. Mezi modely pak dominuje Škoda Octavia, Fabia a Volkswagen Golf.
Podle statistik roste zájem o dražší vozy, klesá naopak zájem o levnější. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce vzrostla na 202 400 Kč, průměrné stáří bylo 10 let
Zajímavé jsou i statistiky podle vybavení servisní knížkou. Meziročně stoupl podíl těchto vozů z 53 % na 74 %. „Tento výrazný nárůst je pravděpodobně způsoben větším zájmem zákazníků o tuzemské vozy se zdokumentovanou servisní historií, zároveň zájmem o dražší a kvalitnější vozy a růstem podílu velkých bazarů a dealerů na celkových prodejích. Současně je však nárůst ovlivněn známou praktikou falšování servisních knih, respektive vytváření fiktivních servisních záznamů,“ vysvětluje si nárůst Cebia.
Průměrná hodnota udávaná na tachometru v roce 2017 byla 172 000 kilometrů. „Vzhledem k tomu, že zhruba 40 % vozidel bylo v daném období průměrně stočeno o 100 000 kilometrů, lze dopočítat skutečný průměrný stav najetých kilometrů u prodávaných vozidel na 212 000 kilometrů,“ dodala Cebia v tiskové zprávě.