Český strojvedoucí v Rakousku: Odešel jsem hlavně kvůli osobnímu volnu

Strojvedoucí, ilustrační foto. Pramen: MEV Austria FacebookStrojvedoucí, ilustrační foto. Pramen: MEV Austria Facebook

Velký ohlas mezi čtenáři vyvolala zpráva o tom, že Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) začaly lákat v České republice strojvedoucí. Co

Zpět na článek
105 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Proč teď

Vše co se tu dá přečíst je velmi zajímavé, o mnohém, většinou negativním to vypovídá velmi moc.
Zejména proto položím jednu, či dvě konkrétní otázky.

Proč na to vše pan strojvedoucí neupozornil nějak veřejně ještě v době jeho pracovního poměru u národního dopravce trval, čímž mohl být užitečný a prospěšný všem?

Proč, soudě podle reakcí, když o takovém stavu vědí odborové organizace, namísto konání, si v tom spíše rochní?

Děkuji

Karel Novak

Odpoved je jednoducha. 1. Mel jsem pres vsechny stinny stranky tu praci rad. Kdyby mi system zdravotniho pojisteni umoznoval praci na vedlejsi pracovni pomer, zustal bych dal u CD. Ne, opravdu kdyz na HPP pracuje clovek v zahranici, nelze si dale u nas vydelat vice nez 2500,- hrubeho. Pokud by clovek na neco negativniho upozornil a byl v zamestnaneckem pomeru, reakce by nasledovala okamzite. Vice bez komentare. Jeden clovek s jednou kritikou rozhodne nikomu dalsimu ku prospechu u narodniho dopravce rozhodne nikdy nebude, naopak bude odstrasujicim pripadem po nasledny reakci. 2. Clanek nemel nic kritizovat a snazil jsem se o… Číst vice »

procted

Děkuji, přesně takové odpovědi jsem očekával, nic ve zlém.
Jsou ukázkou pokrokovosti u Vašeho původního zaměstnavatele. Je však důležité, že jste je řekl Vy, nikoliv někdo v komentáři, nebo diskusi. Mají tím také podstatně větší váhu.

Karel Novak

Rovnez nic ve zlem, ale co jinyho na to odpovedet. Kdo setrval tak vi jakej stav je a jako jedinec s tim nikdy nikdo nic neudela. A aby se domluvila cela jednotka nebo pracoviste? 10 lidi, 10 nazoru. A proto se bude vzdycky jen nadavat a vlastne takhle to vsem i muze vyhovovat.

Procted

Naprosto v pohodě, přesně tak to je!
Přestože Vás tady lidi podporují, jsem zvědav, kolik znich by Vás, nebo kohokoliv jiného v reálném depu podpořilo a dalo veřejně vědět, že jsou ochotni a připraveni táhnout s Vámi za jeden provaz.
Jestě neházím flintu do žita, příchod mladé, rázné generace už je nelibě pociťován teď, věřím, že pod jejich taktovkou se přístup odborů změní.

Mandy

Také jsem nějaký ten čas pracoval u ČD v LD. Fungovalo to tam tak , že když si někde chtěl jezdit musel jsi říkat, že tam nechceš a naopak . Závist a zákulisní manipulace udělaly své. Kdo byl problémový či neměl ,,známé,, na správném místě měl smůlu. Pořadí v tom nehrálo žádnou roli. Řeklo se , že turnus je výběrový a hotovo. Máš pravdu, jeden nic nezmůže a víc se jich nedomluví, každý má svoji pravdu, hlavně v šatně u skříňky. Federace svoji šanci propásla hned po revoluci svojí úctou k tehdejšímu prezidentovi. Kdo ví o čem je řeč jistě… Číst vice »

Ondřej Pernica

A co tu ještě nezaznělo: V Rakousku jsou všichni strojvedoucí včetně soukromých pod kolektivní smlouvou a existuje tarifní stupnice platu, který si musí minimálně dát. A k tomu nezanedbatelné přídavky na děti (i když na jak dlouho, toť otázka).
MEV je fluktuační firma, málo kdo tam vydrží více než 3-4 roky. Z našeho kurzu nás bylo pro MEV 5 a zůstal jediný . Ale MEV Austria je ještě zlatá. MEV Deutschland, se svými 450 strojvedoucími, to je pořádný průtok a pracovní podmínky na draka…

R.F.

Ondro, oba víme, že MEV Austria má business plán postavený na strojvedoucích, kteří jsou maximálně flexibilní, a zároveň dává šanci lidem, kteří by u jiných dopravců díky dorozumívacím schopnostem tolik prostoru pro získání rakouského razítka nedostali. Firma, řekl bych, počítá s tím, že velké procento absolventů kurzu takto vlastně hledá cestu k jinému zaměstnavateli a proto jsou v současné době smluvní podmínky jaké jsou. Myslím, že kdo si jasně vydefinuje podmínky a stojí si za jejím plněním, nemá problém setrvat u firmy dlouhou dobu. Nevím, z jakých pohnutek, ale firmou jsi proletěl jako express, aniž bys naznačil, co je v… Číst vice »

promiňte nepředstavím se

Kolegové, rád bych vás ujistil v jedné věci a to tu myslím nezaznělo: na neprovozních, dokonce na řídících funkcích je tato atmosféra rovněž a řekl bych, že spíše horší. Není možné, aby se mílí a přátelští lidé, pracující v milém a přátelském prostředí k vám chovali takhle. To jistě uznáte. Zkuste si, prosím zavzpomínat na různé lidi z vedení ČD. Jak bylo s některými z nich nedůstojně zameteno. Podívejte se kde všude pracují bývalí náměstci, ředitelé odborů GŘ apod. Možná si vzpomenete na výpověď prostřednictvím přímého přenosu ČT, ale znám i případ výpovědi SMS. Já třeba dostal vyhazov na schodech… Číst vice »

To

Nj, to ke opravdu kolegiální. V Rakousku je málo strojvedoucích, proto lákají české kolegy – ti tam jdou, díky čemuž mají v Rakousku lidí dost a můžou si dovolit dát strojvedoucím víc volna. V ČR budou mít volna díky těmto „kolegům“ ještě míň, páč někteří kolegové se na ně vybodli a vzali roha.

Karel Novak

Zajímavej názor 😂😂 proboha přemejšlejte trochu. Kolik lidí každej měsíc odejde do Rakouska? Kolik to dělá za rok? Kolik lidí odešlo za lepším z posledního kurzu strojvedoucích v přípravě? Vybodl jsem se na kolegy, kteří teď musí dělat víc hodin? Opravdu musí? Jestli Vám stojí za to místo svýho osobního života, kterej je jenom jeden a utíká kurevsky rychle, zachraňovat blby na nábřeží, kteří vám při první příležitosti bodnou kudlu do zad, pak prosím, díky mně máte větší možnost se realizovat.

Jarda

Nemusím dělat víc hodin a ani nebudu!!!
Jsem turnusák a na přesčasy jim se..

Strom

No, opravdu názor, zřejmě i takový má ředitel odboru personálního ČD, jen to zatím takto ještě neprezentuje. Proberte se a vyndejte hlavu z něčí pr… Jak už Vám odpovídal Karel Novák, pracujeme proto abychom žili, nikoliv žijeme proto, abychom pracovali. To, že vy to máte naopak, je Váš problém. Já nehodlám zachraňovat cizí bordel. Jsem v turnuse a nechám se ukecat maximálně na jednu směnu přesčasu za rok. A vždy si to pak vyčítám, když se ukecat nechám. Kdyby lidi byli co k čemu, tak říct toho dne neuděláme nikdo žádný přesčas, tak to zaměstnavatelé můžou zavřít, protože by prostě… Číst vice »

Karel Novak

Presne tak. Silnou zbrani jsou prescasy. Pred rokem to i vypadalo, ze by situace jednoho, dvou mesicu bez prescasu prijit mohla. V tu chvili meli okamzite nasi zastupci zavelet „kluci ted mesic nedelejte prescasy, vydrzte to prosim bez penez navic, ale slibujeme, ze diky tomu budete mit na vyplatnici to, co s prescasama“. Nic se nedelo, vsichni meli hlavy v pisku a radsi cekali, az ta nasranost strojvedoucich zase vysumi. Ja prescasy taky delal, to netajim. Ale rozhodne, kdyby bylo zaveleno A ted mesic dva bez nich, rozhodne bych to podporil. ALE …

Mandy

Nevěř tomu, že když by to někdo zavelel tak by ho všichni poslechli. To už tu jednou bylo v období stávek. Přišel kolega a řekl uhni federante , já jedu a bylo to. To by nefungovalo u žádného dopravce. Vše je jen o lidech a penězích. A zaměstnavatel to ví, tak že je v klidu.
Odborové organizace tu nebudu probírat.

Zam.č. SŽDC

Lidi ahoj Jsem že SŽDC a taky si hledám flek jinde. Sedm let jsem neměla normální léto, nejsou lidi. A když už přijde řada s dovolenou na mne, jsem tak vyflusaná, že nejsem schopná si tu dovolenou ani užít. A přesčasy? Jak kolektivní smlouva dovoluje, převádějí si je půl roku. Doufají, že přesčas nebudou muset zaplatit (proč? Také nechci po zaměstnavateli část výplaty v červenci, kterou bych měla dostat příští rok v lednu). A celé stanice výpravčích drží SŽDC v šachu režimem letmo. Je vzácností, když je tam aspoň jeden v turnusu (proč? Aby se všema mohli crcat a nemuseli… Číst vice »

Martin Kotlár

Ahoj Karle, Pěkně napsano, jsem rád že se o tom mluví! Také jsem byl strojvedoucí letmo se smluvním jezdící i do zahraničí (PL) v jednom věhlasném vychodnim depu 😀 a plně podepisuji a věřím ti, že k odchodu tě stejné jako mne motivovala ztráta volného osobního času (např. Pouze 2 dny volna v měsíci ža z toho po jednom z nich nástup už v 1 ráno a chybějících 10hodin do normy prace, pouze 7 noci doma, bohužel neojedinělý případ) a života, která je u ČD až zbytečně velká díky místním praktikám při tvorbě smeň! Nakonec jsem si polepšil ve všech… Číst vice »

Karel Novak

Cau, samozrejme vsichni zname snahy tvoje a kolegu ve zminenem Bohuminskem depu a vsichni vime, jak to dopadlo, jak „stara“ cast vedeni a federace dokaze cloveku zatopit, kdyz nedrzi hubu a krok. Momentalne v Praze uz lidi utikaji nejen z rad strojvedoucich, ale uz i z rad lidi v zacviku. Zahy v zacviku poznaji, jake jsou pomery a temer nikomu z nich to nestoji za tu namahu a zacvikovej plat 15000, aby si rozbourali osobni zivot. Ono jednou i ti, kteri uz ted maji 416 prescasovych hodin poznaji, ze nezijeme, aby jsme pracovali, ale pracujeme, aby jsme zili. Jen aby… Číst vice »

Ondřej Pernica

Karle, přeji ti, ať se daří. Jen pár drobností. MEV si Vás pojistil hezky na 4 roky. My to u MEVu měli jen na 3 s podstatně nižším závazkem. Navíc jsem nastupoval za plný plat narozdíl od vás, za 2650 €. Nespoléhej na to, že budeš jezdit jen z Passau, taky mi to naslibovali a nic. Největší odrb je nástupní místo Rakousko, to si ještě užiješ. Nájezd na směnu ze Šumavy do Hegyeshalom gratis, protože Anreise na desetidenní. Ale slíbená volna budou.

Karel Novak

Ja mam vyhodu, ze do Passau jezdi temer vsechny vlaky, takze je velka pravdepodobnost, ze budu jezdit tam. Oni narovinu rekli, ze to nemusi vyjit pokazdy a ja s tim pocitam. 4 roky se vydrzet daji a pak muzu prejit kamkoli jinam. Popr. klidne i driv, tak jako u nas zavazky rada prevezme jina firma.

Ondřej Pernica

K Vánocům dostanete jako dárek od firmy kupón v hodnotě 180 € na nákup do Rewe. Němci do německého, ostatní do rakouského. Musel jsem si říct o německý, jezdíme nakupovat do Zwieselu. A řekni si o zimní bundu. To taky není automaticky. Ale bunda je dobrá a má spoustu kapes. Uvidíš sám, jestli ti to s tím Passau klapne. První dva měsíce jsem jezdil z Lince, Waltry a Brámy do železáren, plus IMS z Enns do Vídně. Pak mi dávali Boxxpres z Passau. Protože to Maďaři nechtějí, jezdí to věčně zpožděné, čas pevného nástupu ti nikdo neuzná a musíš čekat… Číst vice »

Karel Novak

Souhlasim, ze neni vsechno zlato co se trpyti. Zpozdeni z Hegese je osetreno odpadlym vykonem, kdy uz mam placeno a jsem dal na hotelu. Ano, prijedu dyl, ale kdyz uz tam jsem, aspon to sype hodiny. Samozrejme, negativa se najdou vsude, ale clovek to snaz akceptuje, kdyz prijde vyplata. A presne, souhlasim, MEV je rozjezd, jsem prikis kratce v Rakousku a nedokazu porovnavat zamestnani strojvedouciho u jinyho dopravce. To s casem urcite prijde a moznost zmenit dres taky bude 🙂 zatim jsem spokojenej, prece jenom zacinam a prechod od CD k MEV je porad zatim prinosem. S jidlem roste i… Číst vice »

Pepa z depa

Přečetl jsem si celý článek od začátku až do konce a musím reagovat. a) Ve článku i v komentářích se píše, že lidi nedokážou táhnout za jeden provaz. Pokud můžu mluvit za pražské depo, je realita ještě mnohem horší. Jednotlivé turnusy se přetahují o šichty. Navzájem se pomlouvají, dělají si schválnosti. Bonzují se navzájem. V takové situaci se těžko všichni na něčem dohodnou. Co kdyby Franta náhodou dostal o deset korun víc než já? Takhle by to přece nešlo. A vedení tahle situace vyhovuje, protože se po něm nic nechce a lidi melou vzájemně mezi sebou. b) Odbory jsou skutečně… Číst vice »

Karel Novak

U R.K. je presne videt, jakym zpusobem federace pracuje. Odjet si svych 5-6 sichet za mesic a pak? Vi to vsichni …

Sebezáchovný anonym

Když je řeč o DKV Vršovice, proč se nepodívat malý kousek vedle: Jen o kilometr dál působí jistý odborový šéfíček, pan P. D. Odbory jsou v drtivé většině případů pouze líné, ale tohle je vyložený žluťák – pojem všem jistě známý. I šéf plakal nad zoufalým nedostatkem pracovníků, zatímco P. D. v odborovém tisku celou věc bagatelizoval s odkazem na větší momentální marodky, jinak je vše O. K. Došlo to tak daleko, že se panu P. D. postupně rozutekla členská základna. Potíže promptně vyřešil tím, že se nechal povýšit do ústředí, v tisku se už těší na budoucí spolupráci zejména… Číst vice »

Karel Novak

Skoda mluvit, aby nepreslo z tohohle na bliti. Personalni situace je vazna uz dlouho. A nejaky spoty „chcete ridit poradnou masinu, podte k CD“ aby pak na kasickach hoblovali Velvarku a podobne to nezachrani. A kdyz uz nekdo vsechny utrapy priprav strpi a pak si dovoli rict, ze se chce obcas svezt i na rychliku na jiny trati, tak je povazovan za toho nejhorsiho, kdo sotva nastoupil uz chce na rychliky. Pak tihle rychle utecou nekam, kde jim spot CD bude splnen. A vsichni se divi. Vubec nezavidim praci strojmistrum, oni jen chteji zaplnit mnozstvi der a taky jit v… Číst vice »

Aslanex

Z článku mam pocit, že hodně výhod nespočívá v práci v Rakousku, ale v práci pro soukromého zaměstnavatele. Je tedy otázka, zda by to nefungovalo stejně třeba u Strojvůdci.cz nebo přímo u nějakého dopravce jako Metrans.

Karel Novak

Mozna tam melo byt napsano soukromnik v Rakousku. V CR to rozhodne pravidlem neni, ale lide jsou u nich, protoze jim zaplati vetsinou vic, nez by meli u CD.

Jan1203

Vážení strojvedoucí a jiní zaměstnanci železnice, moc si vážím práce, kterou vykonáváte i přes všechny jmenované překážky. Na druhou stranou prosím vezměte v úvahu, že popisovaná situace nedostatku pracovních sil a přetěžování zbylých zaměstnanců je momentálně téměř ve všech oborech, nejen na železnici. Taktéž vyšší platy na západ od nás jsou nejen pro strojvedoucí, ale i pro lékaře, učitele, vědce, IT ap. Kauzu s hrozícím odchodem lékařů do zahraničí si snad ještě všichni pamatujeme. A že je nájem v Praze významnou položkou vzhledem k platu, to opět platí pro všechny, nebo si myslíte, že začínající např. učitel (absolvent VŠ) je… Číst vice »

JirkaA

No ale jelikož jsem v tématu o železnici, tak tu jsou hlavně strojvedoucí, jak logické. Ale jinak máte pravdu. Je to jak přes kopírak v jiné statní firmě ze které jsem radši odešel do zahraniči. Honí se přesčasy a berou se cizinci přes cizí agentury. Ale jsou otevřené hranice tak jsem toho využil a dobrý.

Martin

Ahoj všem kolegům strojvedoucím. Kde začít. Prvně tedy velký dík panu Karlovi,kterému se podařilo uplatnit se v zahraničí a že dokázal zvládnout jazyk, se kterým jistě nejen já bojuji a že otevřeně řek, jak to je. jednak pro českého pracanta bude vždy výhodné pracovat v zahraničí a jejich mzdu si přinést sem. Je to naprosto normální, hlavně v příhraničí, a to se nejedná o práci na dráze. Proto jsou lidé ochotni dělat jejich nádeníka za jejich min.mzdu, kterou přinese sem a má vyděláno pomalu jako baron. Ale druhá věc je potom žít tam se vším všudy a v tu ránu… Číst vice »

Jirka

Přemýšlel někdo nad tím,nechat se zastupovat odbory kovo?Dokázali vyjednat poměrně slušné podmínky pro zaměstnance Škoda Auto.

Bobo

Opravdu nejlepsi vec, jak dat najevo nespokojenost se zamestnavatelem je vypoved. Moc lidi to vsak nedokaze…

Pibik

Odbory? hahaha, to je nějaký relikt z před 89, pro bossy dovolenky v Tatrách, pro zbytek karafiát a bonboška na MDŽ. Existuje tisíce železničních společností v cca 200 státech světa… Každý si může na trhu vybrat a pak tu máme ještě ty tisíce jiných zaměstnání v milionech jiných společností po celém světě.
Pláč? To bulí děcka.

DP

Jasně, plnej souhlas, tady všeci bulí a přitom nic jiného než řídit mašinu neumí , ať jdou dělat piloty letadel nebo do IT, ale to by se museli čekej život vzdělávat a pracovat na sobě a to se jim nechce…. 🙂
Pánové 30 let už je svoboda a celý svět je otevřený tzn. téměř žádné omezení :-)))

Michal

Zapomněl jste na MDD (my měli parník +limo, párek, pišingr) a kolekci k Vánocům. 🙂 Ale jinak souhlas…

roman

A to jste slyšeli jak generální ředitel SZDC Svoboda předložil odborům nabídku navýšení platů na rok 2019 ve výši 0%?? Super opravdu si váží lidí.Navíc monistr dopravy chce u SZDC,CD a Carga stejné navýšení!! Dobré ne?

Petr

Ano, slyšel jsem to… Panáci si totiž myslí, že máme nadmíru vysoké platy! Oni si myslí, že jsme stejní zloději jako oni. A že berem ty stotisíce jako oni… Že okrádaji celej stát je vůbec netrápí. Tak proč by nám dávali něco navíc? Chce to zastavit provoz aspoň na tejden. Jinak si budou dělat co chtěji…

liberal shark

Stejně to udělal generální ředitel ČEZ, a.s. na rok 2018 …

r

Skvělý názor.U nás dispečerů na CDP a výpravčích je to podobné.Česká povaha je o hovně.Submisivní hlupáci.Lituji že žiji v této zemi.

Zapa

Jak ale vidíte, tak lze odejít za prací jinam… Dnes jsou hranice otevřené.

Petr

Jednoznacne palec nahoru pro kolegu,diky moc za prinosny clanek. A nejde jen o smeny a penize. Zacina mi mnohem vic vadit ,po 21 letech u drahy proste pohrdani ktere zazivaji lidi v provozu-posunovac,vozmistr,fira ,vlakvedouci….. Musel sem se smat,kdyz pani z kancelare ,ktera pocita vyplaty podivuje,proc nechteji lidi chodit navic do prace “ kdyz jim to platej a maj priplatek za prescas“ . Rikal jsem si v duchu,omlouvam se za sprosta slova „ty pico,co delas od sesti do dvou a v jedenact jdes na obed ,nikdy si nebyla v praci v sobotu a v nedeli a vecer ,to nejdes ven ani… Číst vice »

venkov4ever

Uvědomte si, že z pohledu zaměstnavatele – jakéhokoliv, ne jen pouze vedení ČD – ti zaměstnanci, kteří ještě zůstali, nejsou lidé s profesní ctí, věrni podniku či jacíkoliv jiní srdcaři; jsou to neschopní ubožáci, kteří si ani v současném pracovním „Klondajku“ nedokázali najít lepší flek. A podle toho se s nimi zachází a zacházet bude. Poněvadž nedostanete, co si zasloužíte, nýbrž pouze to, co si vyjednáte. A české odbory…to už není ani k pousmání.

roman

Navýšení na rok 2019 je předloženo na 0%!!!!! Paráda že???

takurcite

To je tak tezke udelat facebookovou akci, a trochu zaagitovat. To jsou lidi na draze tak priposrani? Vzdyt dneska zmenit job je lehci nez kdykoliv predtim? Nezvysit nekomu v teto dobe mzdu alespon o inflaci je takove male harakiri, ale u drahy jak se zda asi „pohoda jazz“ 🙂 Kdy jindy si dupnout? A tim nemyslim odbory, ty by se mely davno zrusit, staci najit par schopnych lidi z rad zamestnancu co se toho ujmou a zorganizuji to pak to rozsirit mezi ostatni. KOmunikace napric republikou je dnes absurdne snadna. Kdyby se podarila plosna stavka na jediny den, vedeni by… Číst vice »

Karel Novak

Tech par ochotnych a schopnych by melo byt ve federaci, jsou za to placeny z platu strojvedouciho. 2x sem se na federaci obratil, jednou ohledne klimatizaci na masinach, jednou kdyz mi strhli 1000 Kc kdyz jsem zapricinil zpozdeni 10 min, protoze sem jezdil bez pauzy a proste sem si ji vynutil neodjetim vlaku. Ani jednou se na moji stranu nikdo nepostavil. Federace je v dnesni dobe k nicemu. Vyhozeny penize. Pro starsi kolegy mozna jeste vyznam kdysi mela, dneska uz je to jenom o rizku se salatem 1x za rok. Skoda slov.

Jarda

Tak to nemáte bohužel pravdu. Zaměstnavatel přispívá na činnost odborů a funkcionáři jsou na výplatní listině zaměstnavatele.

ApolloXI.

Řekl bych, že se zbytečně jitří vášně. Srovnávání jen s Německem, Rakouskem a na Francii se tu přitom nadávalo, to je ale jiná věc, dnes jsem chtěl říct, že ani v jiných zemích nemají to co v nejvyspělejších zemích Evropy (a tím nemyslím jen plat). Zlepšovat je nepochybně co, s tím souhlasím, ale to se rozhodně nezmění tím, že se od problémů uteče. Chápu však, že „boj“ proti českému „drž hubu a krok“ je těžký, protože česká mentalita je taková jaká je a soudržnými Čechy jsme tak leda na MS v ledním hokeji. To je ale náš problém.

VRT

Ale pán to říká dobře, nemá to řešení. Musí se to zhroutit. Bohužel. On navíc od problémů neutíká. Není to to idiot a tak jde za lepším. Už jen čekám, že tady do něj stát dal peníze a kdesi cosi. Nakonec někoho napadne, že by se zase mohly dát dráty na hranice, aby se tohle nedělo.

Robert Fejer, strojvedoucí DKV Praha

Já bych se pod Karlova slova nepodepsal. V Praze jsem působil taky a s lidma z provozu mám dobré zkušenosti. Kdo na to má, brzy se dostane, kam potřebuje. A jak se říká: “Trpělivost růže přináší”. Sociální dumping strojvůdců u ČD bohužel existuje. Těžko jako mladý strojvůdce v Praze například budete v dnešní době uspokojivě řešit problém bydlení, aniž byste se do konce své kariéry upsal bance. Mnoho kolegů jede na 150% a v hodně případech to končí rozvodem, či alkoholem. Dokud je člověk zdravý, tak je mu hej. Do první persky, kdy se dozví, že ten tlak už není… Číst vice »

venkov4ever

Když jsme u toho…Rumunští fírové berou 2200 – 3500 RON (12 200 – 19 500 Kč) měsíčně. Od nástupu až po praxi s bonusy.

Pavel Mareš

Ano,pán píše, že neodešel primárně kvůli penězům.
Ale ať zkusí za onen rakouský výdělek žít v Rakousku , ne pendlovat z Čech. A potom řekne o kolik víc v reálu ( tj. po zaplacení všeho nezbytného pro život) mu z rakouských 60.000 zbude oproti českým 40.000
Nekritizuju tímto dotyčného ale ty chytráky, co řvou jak velké peníze v rakousku vydělají oproti stejné prpfesi doma a zapomínají srovnat taky žívotní náklady . Jídlo je možná v rakosku/německu ůevnější, spoutu věcí a slžeb ale zase výrzně dražsí

Robert Fejer strojvedoucí DKV Praha

Pokud má můj případ posloužit jako příklad, rád tak učiním. Po pěti letech v Rakousku jako strojvůdce, 45 let: 1. má paní zůstává nadále v domácnosti se dvěma dětmi a stará se o její chod. 2. Vlastním byt a mohu si dovolit splácet hypotéku na nově pořízený rodinný dům v Rakousku, jejíž splácení bude ukončeno v roce 2028. Patřičně ošetřeno pojistnými smlouvami proti neschopnosti splácet. 3. Žádné spotřební úvěry.

Můžu se zeptat kolik je tam Váš plat v poměru k průměrné mzdě v Rakousku?
Podle toho co jsem našel nám pocit že uváděný plat autora článku je lehce něco málo nad průměrnou rakouskou mzdou.
Pokud se tedy z jednoho průmerného platu jakožto jediného příjmu dá živit čtyřčlenná rodina, koupit byt a splatit rodinný dům za 15 let, to mi příjde až poněkud fantastické….

Karel Novak

Vzhledem k tomu, ze jsem svobodny a bezdetny, mam v Rakousku nejvyssi dane. Jinak je plat tim padem jeste znatelne vyssi a podstatne vyssi, nez je prumer. Verte, ze opravdu v Rakousku je strojvedouci co se penez tyce, slusna pozice. Tak jako u nas, uvadenej prumernej plat je jakousi castkou, za kterou by spousta zamestnancu byla vdecna. Vzdycky prumer navysujou zamestnani, kam se vetsina lidi nema zadnou sanci dostat.

AAA

Tak tomu plně rozumím. Ale ptám se proto, i když budu mít v ČR 1.5 násobek oficiálního průměrného platu, tj. 48 tisíc hrubého, po zdanění (2 děti a manželka v domácnosti bez příjmu) to bude 38 tisíc, asi to bude také považováno co se týče peněz za slušnou pozici. Přesto si ale nemyslím že bych si z toho mohl dovolit výše uváděné – hypotéku na 15 let bych s tím podle současných pravidel ani nedostal….

Robert Fejer, strojvedoucí DKV Praha

Neřeším, v jakém poměru je můj plat k rakouskému průměru. Od dětství jsem chtěl řídit vlak a to se mi splnilo. Dodnes mě to baví a dostávám za to v Rakousku slušně zaplaceno. K Vaší otázce bych jen dodal malou opravu, poněvadž úvěr na bydlení jsem uzavřel v nedávné době, tudíž doba splácení je pouhých 10 let. Tímto pro Vás tento údaj bude zajisté ještě více směřovat do říše snů, ale to je mi srdečně jedno. Nejsem poslanec, abych tady detailně zveřejňoval své majetkové poměry. Odpovídají ale mému reálnému příjmu a zahrnují dostatečné rezervy pro případ mimořádných výdajů. Toť asi… Číst vice »

Promiňte, ale ptal jsem se ze zvědavosti na prostý poměr vůči běznému tamějšímu průměru, nikoli na detailní majetkové poměry. Jinak pracuji v IT a se svou osobní situací vskutku problém nemám. Takže s pozdravem – děkuji za ochotu a Vy mě taky.

Robert Fejer, strojvedoucí DKV Praha

Poslední odstavec vůbec nesměřoval k Vašemu dotazu. Mrzí mě, pokud jste to tak pochopil. Ale někoho urazit je přece tak snadné..

venkov4ever

Většina z nás alespoň v kostce chápe rozdíl mezi výší čistého příjmu a paritou kupní síly per capita. Pán jasně zdůraznil, že do Esterajchu nešel kvůli penězům, takže kritika není namístě. Je moc dobře, že lidé jako on poukazují i na jiné tuzemské nešvary, než je pouze notoricky omílaná žebrácká mzda. U pendlera je navíc reálný předpoklad, že alespoň část peněz vyplácených Rakušany, ne-li většinu, utratí zde v ČR. Neobstojí ani námitka, že počet podobných pendlerů je přinejmenším nepřímo úměrný počtu přišedších Úkáček a dalších potenciálně problémových „cheap manpower“ z východní Evropy. Zaměstnavatelé budou vyvíjet tlak na jejich přísun vždy,… Číst vice »

666

Služby stejné kvality stojí velmi podobně…

Josef Kubeš

Jo, prasárna, kdy DKV nedovede dál lidem směny na déle než 4 dny je ubohá. Ano, při mimořádnosti jsou letmo od toho, ale základní směnář by bylo dobré znát dopředu.

Standa Fanta

Z titulu ZP máš nárok na směny měsíc dopředu.

Karel Novak

To jsem jednou zkusil. Asi vis, jakej pristup by v zapeti nasledoval. Vubec bych si tim nepolepsil.

VRT

Kde jsou odbory? Kde je stávka? Jak to, že ti co porušují ZP ještě nejsou na dlažbě? A ti nad nimi taky? To si opravdu necháte **** na hlavu takovými ****?

Apollo 17

„Kde jsou odbory? Kde je stávka?“ No to jsou ti brmblající lidi,kteří odborům nedají peníze,protože jsou na h.vno :-)))) Oni si myslí,že jim odbory zařídí zaměstnavatel,vláda,pánbůh…Jenže odbory budou muset vytvořit oni,přesvědčit spolupracovníky,aby je podpořili, spolu něco zařídili.Ale u nás je závist.Nějakej mladej z Klatov chce jezdit EC do Drážďan,jinej ze Žatce Pendolínem a panťákem do Berouna nikdo.Takže bude pořád někdo ublíženej a bude nadávat na jakékoli odbory,že nemůže jezdit tam,kde chce,že musí vstávat ve 3 ráno(v osobce),že dělá pořád noční(u Carga)… Dnes je možnost jedit u jakéhokoli zaměstnavatele u nás i v zahraničí,takže si každý může najít to,co mu bude… Číst vice »

VRT

Pak ovšem nezbývá nic jiného, než že se o to postará trh. Realita bude ovšem taková, že nám u Národního Dopravce zůstanou už jen ti, co je nevezmou nikde jinde, případně nezvládnou tu B1 v nj. Z čehož tedy taky radost nemám.

Apollo 17

O to bych strach neměl.Ne každý chce dojíždět do práce 100 km,jinde je také chleba o dvou kůrkách.Strojvedoucí odcházejí a jiní zase přicházejí od jiných dopravců k ČD. U nás je takových strojvedoucích několik. U nás na vesnici je problém jiný.Díky rozpínavosti strojvedoucích z Prahy,kteří musí jezdit do všech koutů republiky jsem musel 3 roky dojíždět 25 kilometrů,i když jsem to měl předtím 10 minut pěšky do práce.Teď již naštěstí „pražáci“ z Třebové,Žatce,Klatov,různých koutů Moravy odchází jinam,mám to zase do práce kousek.Podobná politika je u výpravčích.Všichni budou mít pracoviště v centru Prahy(protože pragocentrismus) na Balabence.Takže buď si v Praze za… Číst vice »

Richard Rosenberg

Předpokládám, že jste přesně ten typ „federanta“, kterému neskutečně vadí, že jiné depo vozí vlaky do vašeho regionu. Jako místní máte přeci morální právo si to všechno odvést sám. OMG, to nevymyslíš. Bohužel přesně takhle vás příspěvek zní.

Opačný problém je, že vesnice jezdí do Prahy za stejné peníze, jako pražskej na vesnice. Jenže u vás stojí mlíko v Jednotě o třetinu míň a o to ten Karlův rozhovor je.

Apollo 17

Nevadí mi,že vlaky vozí jiné depo(nebo soukromník),ale vadí mi,že zaměstnavatel propustí zaměstnance mimo Prahu a do Prahy dojíždí strojvedoucí 160 kilometrů z Klatov a přespává před,nebo po šichtě před depem v karavanu.A pak tady vykládá,jací jsou všichni „federanti“ a neplní jeho požadavky.

Karel Novak

Kazdej, kdo zmini muj karavan by okamzite zaslouzil par pres hubu, nic ve zlym. Kazdej, kdo zmini muj karavan, je jen typickej zavistivej Cech. A ze jich je mezi firama pozehnane. Takze jenom proto, ze chci delat neco, na co mam po vsech strankach predpoklady a dojizdim kvuli tomu 160 km delat nemuzu proto, abych uvolnil misto nekomu, kdo bydli bliz a delat to stejne nemuze? Nic ve zlym, mate velmi chabe argumenty. Federanti neplni moje pozadavky? :DD jaky moje pozadavky? Jednou mi vlezl na masinu, kde bylo asi 40°C federant Safarik, kterej se na me prisel podivat, protoze se… Číst vice »

Karel Novak

Vazenej neznamej, radsi utajenej. Ja uz zase tak mladej davno nejsem. Primestska doprava me bavila stejne tak jako nejakej rychlik a vsichni kolegove vi, ze jsem na primestsky doprave jezdil rad. Odbory tady nejsou par let a stav je porad stejnej, takze nejaky moje tri poplatky na to vazne vliv nemaji. Predpokladam, ze jste do nich angazovanej. Pokud na to nemate, radsi jdete jen jezdit a mezi kolegy sirte osvetu, jakym prinosem odbory jsou. U nas je zavist, ano. Evidentne patrite mezi tyhle lidi, prectete si jeste jednou, jak jste to napsal. S takovym pristupem, pokud na draze mate jakoukoli… Číst vice »

Apollo 17

Kolego Nováku,nemějte strach,v odborech angažovanej nejsem,ale štvou mě takové hospodské řeči,jak je vláda na hovno,prazident je dement,odbory nejsou přínosné….:-)) Na ČD je možná 20 různých „odborů“,takže jste si moh vybrat,nebo si založit svoje a ukázat všem,jak se to má dělat.Také vaše nářky,že se nemůžete objednat k zubaři,nebo byste jako leťák požadoval směny měsíc dopředu se mi zdají uhozené v situaci,kdy deklarujete,že jste dělal strojmistra.To jste měsíc a půl dopředu věděl,kdo omarodí,jak dlouho bude marod a kdy se uzdraví,nebo jste věděl,jaká směna navíc bude potřeba na výluku a hned ji naplánoval leťákovi do směnáře?To tu můžete vykládat neznalým :-))) Jinak Vám… Číst vice »

Karel Novak

Ohledne prace strojvedoucich letmo to bohuzel v clanku pri prepisu vyslo spatne, takze clovek znalej vi, ze to je blbost, ale bohuzel to zmenit uz neslo, kdyz jsem tu chybu (a jeste asi dve dalsi) nasel. Slo v dnesni dobe spis o to, ze strojvedouci letmo pri pozadavku volna na dele nez 5 dni dopredu je strojmistrem odkazan na toho, kdo ten den bude v budoucnu komandovat, protoze lidi chybi hodne a on nemuze jinymu strojmistrovi vyhodit cloveka, protoze by pak ten den, na kterej zadam volno, nemusel kolega obsadit a strojmistr, kterej mi volno da, pak bude na noze… Číst vice »

Standa Fanta

Já naprosto souhlasím. Tam se alespoň chovají ke strojvedoucímu jako k člověku, tady (u některých dopravců) jako k onuci…

Odborarosz

Můsím řici, že po dlouhé době opravdu pěkný rozhovor! Stav a úroveň věhlasné Federace Strojvůdců popsal dokonale a plně s ním souhlasím! Je naprosto k ničemu a když něco potřebujete, je nejlepší si to zařidit a vydupat sám. Když naznačite vedení z kanceláře v Praze, že jsou zam pro Nás nikoliv obráceně, vypění a obratem se Vám začnou mstít na každém kroku! Tak to prostě chodí. Sám jsem se snažil něčeho dosahnout, nějaké pracovní pozice a stálo mne to to mnoho narážení hlavou do zdi a nejedno pomstichtivé tažení od zaměstnavatele, ale i závistivé od kolegů. Nyní je mi vše… Číst vice »

DP

Hele chlapy a jde jako strojvedoucí jezdit na IČO, pak by ta mzda mohla být min. 40.000 čistá ruka 🙂

Martin Chovanec

IČO = na vlastní náklady… To znamená, že byste si musel(a) tu lokomotivu po dobu řízení pronajímat, nebo vlastnit, případně porušovat zákon, pokud by to vypadalo na tzv. závislou práci.
A to by se těch 40 tisíc mohlo rychle ztratit.

Karel Novak

To bylo nejspis mysleno tak, ze by sam sebe jako strojvedouciho pronajal CD, na zpusob pujcovny. Jen si za to nauctoval jinej peniz, nez jako zamestnanec. Nepronajimal by vsechno kolem, musel by mit licenci na provozovani dopravy. Ale pronajmout cloveka je snazsi a az se vsichni co jezdi prescasy vystrili z hodin, treba bude muset CD taky sahnout pro nekoho do firmy na Smichove 🙂

Marco

Nevím, jestli jsem stachanovec, ale min. 10 volných dnů v měsíci mám vždy, často i více. Hodiny se pohybují podle měsíce mezi 160 -190.

Průměr PPÚ : 267,55 Kč.

Karel Novak

Ono je ale taky rozdil, jestli ma clovek tech 10 volnych dni alespon po 2-3 dnech pospolu nebo jako volna jednodenni. A jak zname, volno s predchozim koncem ve 23 hod a po volnu s nastupem pred patou ranni zas taky extra volno neni. Co je psano v kolektivce zni hezky, ale vsichni vime, jaka je realita, jak se dokaze u strojmistru kouzlit, aby je z GR netrestali za to, ze neco neobsadi …

Mmasinfita

Jsi stachanovec. Při normě 154:17 a 159:26 děláš až 35h přes čáru. Tomu odpovídá i ten průměr. Čtyři takoví nahradí jednoho chybějícího. Pokud bychom všichni dělali normu + max 150h/rok dle ZP, měl by zaměstnavatel problém, kterej by řešit musel a my bychom si mohli diktovat. Bohužel k tomu není několikrát zde jmenovaná jednota kolektivu.

fíra

👍
úžasný a smekám před Karlem

Karel Novak

Oh, dekuji 🙂 rad v Rakousku privitam dalsi ceske kolegy a rad jim poskytnu rady. Moje profily jako napr. na fcb nebo instagramu jsou verejne, nemam co tajit a je jednoduche mne kontaktovat 🙂
karel.novak.79
fira_international

venkov4ever

Jen těch fírů zlanařte co nejvíc. Třeba se božíčkové z nábřeží přestanou ohýbat pro tužku a začnou se konečně věnovat své práci…ale to dříve na Karvinsku zvítězí ODS.

Petr.R

pěkně napsaný, tuším, že to bude nejčtenější článek měsíce.

MartinLT88

Líbí se mi věta, že za chvíli pražské depo mohou zavřít. Zachvíli mohou zavřít celou českou železnici, protože ji nebude mít kdo udržovat, aby po ni mohli dopravci jezdit. Již teď to začíná zavíráním přejezdů z důvodu nedostatku zabezpečovacích techniků. Podobné to je u elektroúseku a správy tratí. Jsme v době, kdy chce každý s technickým myšlením být IŤák.

Petr.R

Fíry nahradí vojáci, teď bude silný odchod ročníku do vojenskýho důchodu někdo půjde jezdit autobusem, pracák zařídí zkoušky na fíru atd.

Apollo 17

To ti vojáci v důchodu budou mít nařízeno,že musí dělat řidiče autobusu,nebo strojvedoucího?Nebo si to představujete jako Hurvínek válku(podobně jako vše ostatní)? :-))))

Petr.R

nevím, ale jestli někoho znáte, tak oni nic neumí a řidičák s profesákem mají a do kanceláře se jim moc nechce a když si vezmete, že k výplatě mají tu výsluhu, tak je to pro ně dobrý.Já znám v okolí asi 5 vojáků ve vyslužbě.

W.

Neznám PZZ uzavřené z důvodu nedostatku zaměstnanců. Můžete podrobněji vysvětlit, jak to myslíte?

DP

No když jsou platy v IT vyšší 2-3 x než je průměr se není čemu divit.
To samé platí pro piloty, když můžete mít v Asii 2-3x vyšší plat než v EU či USA, tak jdete létat tam 🙂

venkov4ever

Lehce OT: Slyšel jsem o případu výpravčího, který za socialismu emigroval do Österreichu. Využil zavedené vychytávky, kterak z Břeclavi vypravit rychlík Chopin. Neznám detaily, šlo snad o to, že měl vypravit vlak, prolézt jím a na druhé straně vystoupit. Dlouhá léta tak poslušně činil, leč jednoho krásného dne nevystoupil a následující den (prý) symbolicky poslal vlakem z Vídně zpět čepici a plácačku. V Österreichu se nicméně nestal Eisenbahnerem, nýbrž začal v něčem soukromničit. Víte o tom případu někdo víc?

couwley

Ano bylo to tak.Po tomto případu pak vlaky zastavovaly ještě přímo na hranici.Na Pohansku.Byla tam instalována výkolejka a po poslední důkladné prohlídce i z mostu vlak pokračoval do Rakouska.

venkov4ever

Děkuji. Předpokládám, že obvyklá vrstva vápna na uhlí v nákladních vozech s tím „nepatrně“ souvisela. Ne snad výhradně s tímto případem, jako spíše s celkovou „problematikou“.

couwley

Myslím,že ne.Vápno sypou do dnes s Polska.Vlak tenkrát zastavil pod mostem a vagon po vagoně „propíchavali“

Gogo

Já nevím jak Vy, ale od revoluce jsem vápno na uhlí ještě neviděl, a i před plyšákem bývalo vápno jen na vlacích jedoucích na západ za kopečky.

Martin Hanzal

Vlaky s prachovým uhlím do rakouska se kropí vápenným mlékem skutečně dodnes. Kvůli prašnosti…

K.S.

A traduje se i přítomnost ručního odpojovače TV.

Martin Hanzal

Karle, pokid to čteš i zde, ozvi se mi prosím na martin.hanzal@seznam.cz – dáme sraz a moudře pohovoříme o životě pod Alpami 🙂

R.F.

Tak tady bude ještě horko…

Karel Novak

Proc horko? Stejne vsichni vi, jaka je situace, jak se pomalu a vsechno borti. Par lidi, ktere ta prace bavi a kteri o tom neco vi to bohuzel zachranit nedokazou. „Nahore“ se to akorat obmenuje, prehazujou si funkce, Ťok vykrikne do tmy jak se vrati Skodovce masiny, ale vime vsichni, ze to tim vykrikem skoncilo.

R.F.

Kdy oni si tady nikdy nepřipustí, že to lze změnit.

Petr.R

a proč by to dělali, peníze mají jisté a když něco, půjdou jinam.

R.F.

Ty vaše jistoty. Kolik lidí už v Italské vyvedli z omylu.