Dopravci Lidé Nákladní doprava Rozhovory Železnice Zprávy

Český strojvedoucí v Rakousku: Odešel jsem hlavně kvůli osobnímu volnu

Strojvedoucí, ilustrační foto. Pramen: MEV Austria Facebook
Strojvedoucí, ilustrační foto. Pramen: MEV Austria Facebook

Velký ohlas mezi čtenáři vyvolala zpráva o tom, že Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) začaly lákat v České republice strojvedoucí. Co práce v Rakousku obnáší a v čem je přístup tamních dopravců jiný? Strojvedoucí Karel Novák patří k těm, kteří to zkusili. „Rakouští strojvedoucí jsou velmi kolegiální a navzájem spjatí … Kdežto tady český strojvedoucí sklopí hlavu a udělá, co se po něm chce. Sice bude někde u skříňky nebo v hospodě nadávat, ale nikdy se nezorganizuje nějaká protestní akce,“ říká Novák. V rozhovoru popisuje, co ho k práci v Rakousku vedlo a co vše musel absolvovat.

Strojvedoucí Karel Novák. Autor: Archiv Karla Nováka
Strojvedoucí Karel Novák.
Autor: Archiv Karla Nováka

Jak jste vůbec začal jako strojvedoucí?

Patřím do skupiny lidí, které tahle práce bavila už od mala. Jako třináctiletý jsem se staršími strojvedoucími jezdil na stanovišti. Jako kluk jsem se chodil dívat na nádraží, jak tam objíždějí mašiny, zaměstnanci si mě všimli a postupem času mě začali brát i na mašinu. Časem se našli i tací, kteří mě brávali na širou trať. Dnes by to první šotouš někde na kopci vyfotil, bylo by to v novinách a strojvedoucí by měl na krku nějaké obecné ohrožení a vyhazov k tomu. Dřív se to tak nebralo.

To byl zhruba přelom 80. a 90. let?

Ano, byl jsem v šesté nebo v sedmé třídě. Pak jsem šel na průmyslovku, tam šla dráha trochu do ústraní, ale postupem času jsem se k tomu vrátil. Na dráhy bych býval šel už po vojně v roce 2000, ale tenkrát volná místa nebyla. Naopak, strojvedoucí se propouštěli nebo šli dělat vozmistry. Musel jsem tedy čekat a k Českým drahám jsem nastoupil v roce 2009. To se naopak nabíralo horem dolem, strojvedoucí chyběli. Do té doby jsem byl mimo železnici.

Licenci jste si udělal pod Českými drahami?

Všechno potřebné jsem si udělal pod Českými drahami. Tenkrát vše trvalo déle než dnes.

Na čem jste pak jezdil?

Kromě pendolin asi na všem. Začínal jsem na 810, jezdil jsem na 842, když jsem nastoupil, tak dojížděli u nás v Klatovech ještě i 831. S těmi jsem měl ještě tu čest, říkali jsme tomu dunihlav, protože na jedné straně byl člověk opřený o motor, až mu skutečně dunělo v hlavě. Byly tam i brejlovce a nějaké plecháče, na kterých jsem čichl ke střídavině. Udělal jsem si i zkoušky na strojmistra.

Pak jste šel do Prahy?

Asi každý pokukuje po rychlících, nechce být zapadlý na nějakých lokálkách. Nechci, aby to vyznělo špatně, ono pak po deseti letech v tom blázinci mezi tisíci lidmi se člověk rád zase na tu lokálku vrátí. Mě to ale tehdy táhlo dál. Měl jsem v Praze známé z kurzu, tak jsem je navštěvoval, jezdil jsem s nimi, abych věděl, co doprava v Praze a okolí obnáší. Strašně se mi to zalíbilo. Dozvěděl jsem se, že Praha má turnusovou skupinu strojvedoucích, co mají zkoušku B1 a jezdí do Německa. Začal jsem se o to zajímat, navštívil personální oddělení a zeptal se na to, z němčiny jsem totiž maturoval. Poprvé jsem nelitoval, že jsem si tehdy nezvolil angličtinu.

Jak to dopadlo na personálním v Praze?

Slíbili mi, že když přejdu do Prahy, tak mám šanci se na německou vozbu dostat. Že jim lidi v Praze chybí. Jako mladému se mi to líbilo, našel jsem si podnájem a podal žádost o přeložení. Práce mě hodně bavila, takže jsem šel do Prahy, i když jsem věděl, že mě život tam bude stát víc peněz. Když práce člověka baví, tak spoustu negativních věcí hází za hlavu. V Praze se člověk začne rozkoukávat v příměstské vozbě. Rozkoukával jsem se rok, rozkoukával jsem se druhý rok a s Německem se pořád nic nedělo.

Takže jste šel znovu na personální oddělení?

Ano, a řekl jsem jim, že jsem v Praze platově ještě klesl, protože v Klatovech jsem byl ve vyšší platové třídě i jako strojmistr, ale náklady na život mi vzrostly. To je velká nevýhoda, že strojvedoucí v Praze nemá žádné finanční zvýhodnění. Má stejný plat jako kolega z nějakého depa v lesích, kde nejsou žádné náklady na bydlení. Když vidím kolegy v Praze, tak to jsou mašinkáři, co to chtěli dělat od mala. Ale až přijde doba, kdy je to začne štvát, tak si myslím, že Prahu budou moci zavřít. Už teď mají potíže obsadit směny.

Oni mají skutečně stejný plat jako kolegové jinde?

To je tabulkový plat Českých drah a Praha nemá výjimku. Třeba policista v Praze má výrazně vyšší rizikový příplatek než policista v Horní Dolní. Takže policie má složku, která více méně zohledňuje to, že náklady na život jsou v Praze vyšší, dráha nic takového nemá. I když jsem teď od kolegů slyšel, že začala Praha dávat nějaké prémie.

Co vám tedy řekli na personálním oddělení?

Utěšující politické řeči, jako že to nešlo, ale že to přijde, a podobně. Sliby ale nikam nevedly, tak jsem se naštval a dal výpověď s tím, že půjdu k Metransu. Pak se teprve kolečka rozhýbala a udělal jsem kurz na německé předpisy. Já chápu, že to stojí spoustu peněz, ale mohli mi to říci předem a já bych klidně počkal další roky v Klatovech. Oni mi ale naslibovali hory doly a pak se nic nedělo. Takže nakonec jsme si ještě s jedním kolegou udělali kurz.

Je náročný?

Napoprvé jsme to neudělali, vylétli jsme jak papíroví čerti. Zkouška se skládá z písemné a ústní části a praktického přezkoušení. Všechno je to v němčině. Každá zkouška je o štěstí. Dostali jsme písemný test, který měl kolem čtyřiceti otázek a další podotázky. Já jsem u jedné otázky zaváhal s rychlostí a napsal vyšší, než je stanoveno předpisem. A přestože jsem test na procenta splnil a dosáhl přes 90 procent, tak jsem neuspěl, protože šlo o bezpečnostně relevantní otázku. A pokud je nějaká otázka takto označena a je zodpovězena špatně, tak je test hodnocen jako neúspěšný. Po měsíci jsme jeli na nový test a vše udělali.

Pak jste tedy začal jezdit do Německa?

Přesně tak, byl jsem strojvedoucí letmo s německými zkouškami.

Jezdil jste zároveň v turnusu na příměstské dopravě?

Nejezdil. Byť bych chtěl mít nějaký měsíční rozpis šichet, tak to není možné, protože strojmistrům se pak ty směny špatně plánují.

Finančně jste na tom byl lépe?

Ano, když má někdo zahraniční zkoušky a jezdí do zahraničí, tak má smluvní plat a nikoliv tabulkový, jako všichni ostatní. A zaplaťpánbůh, nedělá se rozdíl mezi turnusáky a leťáky.

Není to stresující být letmo, když nevíte, kdy vás zavolají?

Když není vyloženě nějaká mimořádnost, tak být letmo obnáší to, že znáte směny čtyři dny dopředu. S osobním životem je to neslučitelné, protože netušíte, co budete dělat za šest dní. Nemůžete si naplánovat třeba zubaře.

Obecně, jak jste byl vytížený jako leťák? Více než kolegové v turnusu?

To rozhodně. Teď jsou leťáci využívaní více, protože turnusák má pevný rozpis směn třeba na tři měsíce. A jestliže strojmistr potřebuje, aby vzal nějakou směnu navíc, tak musí strojvedoucímu zavolat a on mu to musí odsouhlasit. Je pro něj jednodušší to odříci. Kdežto strojvedoucímu letmo to tam strojmistr prostě napíše. Poslední dobou se stává, že není k dispozici tolik lidí v turnusech, takže to vykrývají strojvedoucí letmo.

A chtějí být strojvedoucí dnes spíše letmo nebo spíše v turnusu?

Řekl bych, že v dnešní době být letmo spíše nechtějí. Dřív naopak chtěli, protože strojvedoucí letmo dělají lidé, které dráha hodně baví a jako letmo se svezou na všem a na všech tratích. Kdežto když je v turnusech, tak má přidělenou jednu nebo dvě trati, kde jezdí. Když je v příměstském turnusu, tak ví, že bude jezdit jenom na tom panťáku a jenom třeba Berouny. Což většina mladých nechce.

Kam až jede český strojvedoucí směrem do Německa?

Do Drážďan. Měli jsme jezdit až do Berlína, ale na to nebyli lidi.

Jak dlouho jste takto jezdil?

V Praze jsem byl asi pět let, z toho v německé vozbě asi dva a půl roku.

Pak jste odešel do Rakouska. Co vás k tomu vedlo?

V Rakousku jezdím u společnosti, která funguje podobně jako v tuzemsku třeba Strojvůdci.cz.

Tedy půjčovna lidí.

Ano, je to společnost MEV, působí v Rakousku, Německu a ve Švýcarsku. Oni mají pro x dopravců nasmlouvané vlaky. V Rakousku je situace stejná jako u nás, chybí tam velké množství strojvedoucích. Kdo v Rakousku začíná a není rodilý Rakušan, tak v 90 procentech jde přes tuhle společnost. Jsou schopní strojvedoucího vycvičit, mají své školící centrum, simulátory a podobně.

Nicméně předpokládám, že jste si turnusově asi moc nepolepšil.

Mají to tam lépe ošetřené. Rozpis směn se zpracovává na měsíc.

Vraťme se k tomu důvodu, proč jste šel do Rakouska?

Důvod je prostý a nejsou to peníze. Ano, v Rakousku si člověk vydělá i díky třináctému a čtrnáctému platu bezkonkurenčně víc. Ale mým důvodem bylo osobní volno. Pocházím od Klatov a neměl jsem v Praze trvalé bydliště. A platit nájem v Praze je pro samotného člověka dost nákladné, já jsem platil v Letňanech 12 tisíc, což je na plat u drah dost vysoká položka. Tak jsem ten nájem zrušil a dojížděl jsem.

Z Klatov? To mi připadá dost drsné.

Mám druhým rokem obytný vůz, takže jsem měl kde přespat. Ale snažil jsem se jezdit domů, i když jsem byl jako leťák využívaný na maximum. Vždy jsem jim říkal, že je mi jedno, že jsem deset dní v práci, ale pak chci alespoň tři dny volna, abych si v klidu dojel domů a zpátky. Jenže bohužel, jako by mi to dělali naschvál, to vycházelo na jednodenní volna. Když potom člověk sedne do auta a jede domů 160 kilometrů, tak přijede zpátky ještě utahanější, než když odjížděl.

České dráhy nemají nějaké byty nebo svobodárnu pro přespolní?

České dráhy nemají vůbec nic. Všechno, co šlo, se prodalo, a všechno, co lze, se ještě prodá.

Proč jste to nezkusil v Německu, kde už jste byl etablovaný?

To mě samozřejmě napadlo, měl bych to tam snazší. Dokonce už jsem tam měl i něco rozjednáno, nebyl by problém jít i k Deutsche Bahn. Ale se směnami bych si v Německu nepomohl. Navíc bych dojížděl dál než do té Prahy. Takže jsem se podíval dolů na jih, přes Šumavu to mám z domova sto kilometrů. Teď budu mít nejčastěji nástupy v Pasově.

Je pravda, že v Rakousku platí stejná kolektivní smlouva pro všechny dopravce, tedy že třeba u MEV máte stejné podmínky jako u ÖBB?

Ano. Dokonce strojvedoucí ÖBB je, pokud jde o rakouské dopravce, placený nejhůře. Ale obecně strojvedoucí v Rakousku je velice ceněná pozice a patří k vůbec k nejlépe placeným zaměstnancům. To je velký rozdíl proti poměrům v České republice. Když srovnám plat strojvedoucího třeba s pracovníkem servisu nebo pokladní v supermarketu, tak ano, strojvedoucí vydělá víc, ale ten rozdíl není zdaleka takový jako v Rakousku.

Strojvedoucí jsou tedy mezi zaměstnanci elita?

Přesně tak.

Platí, že v Rakousku bývá obvykle místo nástupu i ukončení práce totožné s místem zaměstnání. Tedy, že se tam nepoužívají finty známé z tuzemska, že se jako místo zaměstnání napíše Česká republika a strojvedoucí pak dostane nástup na mašinu na druhém konci státu?

Je to pravidlo, ale samozřejmě ne vždy je možné šichty tak poskládat, ne vždy je třeba odvézt nějaký vlak zpátky. Pak jede strojvedoucí takzvaně v režii a nejede jen za stravné, ale za 70 procent platu. Tam finty, které zmiňujete, ani fungovat nemohou. Rakouští strojvedoucí jsou velmi kolegiální a navzájem spjatí, takže jakmile by to někdo jen zkusil, tak strojvedoucí řeknou ne a zastaví to. Kdežto tady český strojvedoucí sklopí hlavu a udělá, co se po něm chce. Sice bude někde u skříňky nebo v hospodě nadávat, ale nikdy se nezorganizuje nějaká protestní akce.

Federace strojvůdců je bezzubá?

Federace strojvůdců je – já nechci být sprostý – úplně k ničemu. Už pár měsíců před svým odchodem jsem jim nedal ani korunu.

Co obnášelo udělat rakouské zkoušky?

Měl jsem to jednodušší v tom, že už tam někteří pražští kolegové jezdí. Byl jsem se za nimi podívat, získal jsem spoustu informací, co to obnáší. Ve finále to tak složité není. Je třeba licence, která je celounijní, a pak člověk dělá školení na jejich místní předpisy. Ty jsou podobné, i když každá země má svá specifika.

Jak je to s jazykem?

Požaduje se B1, což jsem měl už v Praze, než jsem začal jezdit do Německa. Zkouška je akceptovaná pouze od Goethe Institutu v Praze, protože tam zkouší rodilí mluvčí. A dopravci v Německu a Rakousku akceptují pouze tento institut, aby měli na všechny stejné měřítko. Protože známe Českou republikou, zajít někam na jazykovku, dát jim deset tisíc a získat zkoušku asi nebude problém.

Co je vůbec B1, to je plynulá řeč?

Ne. To jsou základní znalosti. Ale musím říci, že během dvouměsíčního kurzu, kdy je člověk na učebně nebo jezdí praxi, a kdy je nucen mluvit jen německy, tak se minimálně o jednu úroveň zlepší. To potvrdí každý, kdo do kurzu v Rakousku šel. Ale k tomu výcviku samotnému. Ten je prokládaný praxí a výukou na simulátoru. Koncem kurzu se vykoná jízdní zkouška. Té předchází písemná zkouška z návěstních a dopravních předpisů, písemná zkouška ze zabezpečovacího systému LZB, další písemná zkouška ze systému ETCS. Následuje ústní zkouška s přiděleným zkušebním komisařem. Dále zkouška na simulátoru a pak se naplánuje praktická jízdní zkouška na vlaku. Tu jsem já absolvoval v úseku z Břeclavi do Vídně, kdy se během jízdy zkušební komisař vyptává na všechno možné týkající se jízdy vlaku, taková další ústní zkouška během jízdy. Vše je protokolováno, otázky i odpovědi. Zkoušky nejsou nijak zadarmo, člověk se opravdu učit a připravovat musí, ale zvládnout se to samozřejmě dá. Jednu zkoušku, ústní, jsem absolvoval až na druhý pokus, všechny ostatní napoprvé.

Do Rakouska jste se nepřestěhoval?

Ne, žiju dál v Čechách a do Rakouska jezdím. Ještě bych dodal, že v Rakousku během kurzu člověk nemá žádné výdaje. Nastoupí do kurzu a všechno platí MEV včetně ubytování na hotelu a dojíždění.

Můžete srovnat plat tady a tam?

Během kurzu hned po nástupu má člověk 1477 eur čistého, dalších zhruba 300 eur si vydělá na příplatcích, třeba když má jízdu na praxi v neděli, v noci, je tam nějaké stravné.

A jako hotový strojvedoucí?

To pak má asi 1990 čistého.

To není zas takový skok oproti českým poměrům.

To není, ale když člověk jezdí celý měsíc, tak dalších 900 eur vydělá na příplatcích. To je tedy nějakých 2600 eur čistého celkem s tím, že základ v listopadu a v červnu dostane dvojnásobný. Říkají tomu bonus na Vánoce a bonus na dovolenou. Je to třináctý a čtrnáctý plat. Když si to rozpočtu, tak je to měsíčně zhruba 68 tisíc korun. Po třech letech se dále základní plat zvedá a pak dle nastavených tabulek ještě několikrát.

S čím jezdíte a jak vás přijali rakouští kolegové?

Jezdím jen náklady, vozit lidi už jsem nechtěl. Rakouských kolegů strojvedoucích je u MEV asi pět procent, pak tam je deset procent Němců, ti jezdí často pracovat do Rakouska, protože tam jsou vyšší částky na důchodové zabezpečení. Kolem 70 procent je Maďarů, několik Chorvatů a Češi.

Na jak dlouho jste se MEV upsal?

Na čtyři roky. Uvažuji o tom, že potom bych jezdil jen na 80procentní úvazek. Měl bych více volna a stále více peněz než v Čechách. Uvidíme.

A dočkal jste se tedy více osobního volna?

Volna je poměrně dostatek. Jednání firmy je ve srovnání s jednáním u ČD nesrovnatelné. Soukromé firmy si svých zaměstnanců váží více, protože ví, že jde o pracovní místa i jich samotných, tedy zaměstnanců v kancelářích, na které strojvedoucí vydělávají. Tohle si u ČD asi nikdy neprovozní personál neuvědomí.

Pozn.: Fotky z průběhu směn zveřejňuje Karel Novák na Instagramu: fira_international

105 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Vše co se tu dá přečíst je velmi zajímavé, o mnohém, většinou negativním to vypovídá velmi moc.
    Zejména proto položím jednu, či dvě konkrétní otázky.

    Proč na to vše pan strojvedoucí neupozornil nějak veřejně ještě v době jeho pracovního poměru u národního dopravce trval, čímž mohl být užitečný a prospěšný všem?

    Proč, soudě podle reakcí, když o takovém stavu vědí odborové organizace, namísto konání, si v tom spíše rochní?

    Děkuji

    • Odpoved je jednoducha.
      1. Mel jsem pres vsechny stinny stranky tu praci rad. Kdyby mi system zdravotniho pojisteni umoznoval praci na vedlejsi pracovni pomer, zustal bych dal u CD. Ne, opravdu kdyz na HPP pracuje clovek v zahranici, nelze si dale u nas vydelat vice nez 2500,- hrubeho.
      Pokud by clovek na neco negativniho upozornil a byl v zamestnaneckem pomeru, reakce by nasledovala okamzite. Vice bez komentare. Jeden clovek s jednou kritikou rozhodne nikomu dalsimu ku prospechu u narodniho dopravce rozhodne nikdy nebude, naopak bude odstrasujicim pripadem po nasledny reakci.
      2. Clanek nemel nic kritizovat a snazil jsem se o to, aby byl prinosem pro pripadne zajemce, kteri by uvazovali o jezdeni v zahranici. To, ze to vyznelo jinak nebo ze to vetsina chape jako kritiku, je vec jina.

      • Děkuji, přesně takové odpovědi jsem očekával, nic ve zlém.
        Jsou ukázkou pokrokovosti u Vašeho původního zaměstnavatele. Je však důležité, že jste je řekl Vy, nikoliv někdo v komentáři, nebo diskusi. Mají tím také podstatně větší váhu.

        • Rovnez nic ve zlem, ale co jinyho na to odpovedet. Kdo setrval tak vi jakej stav je a jako jedinec s tim nikdy nikdo nic neudela. A aby se domluvila cela jednotka nebo pracoviste? 10 lidi, 10 nazoru. A proto se bude vzdycky jen nadavat a vlastne takhle to vsem i muze vyhovovat.

          • Naprosto v pohodě, přesně tak to je!
            Přestože Vás tady lidi podporují, jsem zvědav, kolik znich by Vás, nebo kohokoliv jiného v reálném depu podpořilo a dalo veřejně vědět, že jsou ochotni a připraveni táhnout s Vámi za jeden provaz.
            Jestě neházím flintu do žita, příchod mladé, rázné generace už je nelibě pociťován teď, věřím, že pod jejich taktovkou se přístup odborů změní.

          • Také jsem nějaký ten čas pracoval u ČD v LD. Fungovalo to tam tak , že když si někde chtěl jezdit musel jsi říkat, že tam nechceš a naopak . Závist a zákulisní manipulace udělaly své. Kdo byl problémový či neměl ,,známé,, na správném místě měl smůlu. Pořadí v tom nehrálo žádnou roli.
            Řeklo se , že turnus je výběrový a hotovo.
            Máš pravdu, jeden nic nezmůže a víc se jich nedomluví, každý má svoji pravdu, hlavně v šatně u skříňky.
            Federace svoji šanci propásla hned po revoluci svojí úctou k tehdejšímu prezidentovi. Kdo ví o čem je řeč jistě pochopí , je to nejen můj názor. Dnes je to organizace na dvě věci.
            Jinak Ti Karle fandím, kdybych se v mládí učil jazyk , tak jsem tam byl už dávno také.

  • A co tu ještě nezaznělo: V Rakousku jsou všichni strojvedoucí včetně soukromých pod kolektivní smlouvou a existuje tarifní stupnice platu, který si musí minimálně dát. A k tomu nezanedbatelné přídavky na děti (i když na jak dlouho, toť otázka).
    MEV je fluktuační firma, málo kdo tam vydrží více než 3-4 roky. Z našeho kurzu nás bylo pro MEV 5 a zůstal jediný . Ale MEV Austria je ještě zlatá. MEV Deutschland, se svými 450 strojvedoucími, to je pořádný průtok a pracovní podmínky na draka…

    • Ondro, oba víme, že MEV Austria má business plán postavený na strojvedoucích, kteří jsou maximálně flexibilní, a zároveň dává šanci lidem, kteří by u jiných dopravců díky dorozumívacím schopnostem tolik prostoru pro získání rakouského razítka nedostali. Firma, řekl bych, počítá s tím, že velké procento absolventů kurzu takto vlastně hledá cestu k jinému zaměstnavateli a proto jsou v současné době smluvní podmínky jaké jsou. Myslím, že kdo si jasně vydefinuje podmínky a stojí si za jejím plněním, nemá problém setrvat u firmy dlouhou dobu. Nevím, z jakých pohnutek, ale firmou jsi proletěl jako express, aniž bys naznačil, co je v Tvém zájmu. Snad budeš dlouho spokojený tam, kde jsi nyní. Stejně jako jiní, kteří brali MEV Austria jenom jako přestupní stanici. Karel je narozdíl ode mne u MEV Austria krátkou dobu, ale snad se mu také podaří překonat počáteční těžkosti a využije potenciálu, který má.

  • Kolegové, rád bych vás ujistil v jedné věci a to tu myslím nezaznělo:
    na neprovozních, dokonce na řídících funkcích je tato atmosféra rovněž a řekl bych, že spíše horší. Není možné, aby se mílí a přátelští lidé, pracující v milém a přátelském prostředí k vám chovali takhle. To jistě uznáte. Zkuste si, prosím zavzpomínat na různé lidi z vedení ČD. Jak bylo s některými z nich nedůstojně zameteno. Podívejte se kde všude pracují bývalí náměstci, ředitelé odborů GŘ apod. Možná si vzpomenete na výpověď prostřednictvím přímého přenosu ČT, ale znám i případ výpovědi SMS. Já třeba dostal vyhazov na schodech a mým proviněním bylo, že Míšovi vadilo, že bych mu koukal pod prsty. A Míša tamsedí dál…

    Přijde mi, že ten problém je hlubší. Tady probíhá porevoluční přerozdělování moci. SŽDC vznikla v roce 2003 a přitom uspořádání bývalých ČSD není hotové dosud. Proč asi? Každá politická garnitura si dalším štěpením, přerozdělením a privatizací naplní kapsy. A všechno ostatní je jen důsledek, protože tenhle tok trvá již příliš dlouho.

  • Nj, to ke opravdu kolegiální. V Rakousku je málo strojvedoucích, proto lákají české kolegy – ti tam jdou, díky čemuž mají v Rakousku lidí dost a můžou si dovolit dát strojvedoucím víc volna. V ČR budou mít volna díky těmto „kolegům“ ještě míň, páč někteří kolegové se na ně vybodli a vzali roha.

    • Zajímavej názor 😂😂 proboha přemejšlejte trochu. Kolik lidí každej měsíc odejde do Rakouska? Kolik to dělá za rok? Kolik lidí odešlo za lepším z posledního kurzu strojvedoucích v přípravě? Vybodl jsem se na kolegy, kteří teď musí dělat víc hodin? Opravdu musí? Jestli Vám stojí za to místo svýho osobního života, kterej je jenom jeden a utíká kurevsky rychle, zachraňovat blby na nábřeží, kteří vám při první příležitosti bodnou kudlu do zad, pak prosím, díky mně máte větší možnost se realizovat.

      • Nemusím dělat víc hodin a ani nebudu!!!
        Jsem turnusák a na přesčasy jim se..

    • No, opravdu názor, zřejmě i takový má ředitel odboru personálního ČD, jen to zatím takto ještě neprezentuje.
      Proberte se a vyndejte hlavu z něčí pr…
      Jak už Vám odpovídal Karel Novák, pracujeme proto abychom žili, nikoliv žijeme proto, abychom pracovali.
      To, že vy to máte naopak, je Váš problém. Já nehodlám zachraňovat cizí bordel. Jsem v turnuse a nechám se ukecat maximálně na jednu směnu přesčasu za rok. A vždy si to pak vyčítám, když se ukecat nechám. Kdyby lidi byli co k čemu, tak říct toho dne neuděláme nikdo žádný přesčas, tak to zaměstnavatelé můžou zavřít, protože by prostě byla třeba i 1/4 vlaků (spojů ve veřejné dopravě) neodjetých. A pak by se možná začlo něco dít…
      Karle Nováku👍👍👍

      • Presne tak. Silnou zbrani jsou prescasy. Pred rokem to i vypadalo, ze by situace jednoho, dvou mesicu bez prescasu prijit mohla. V tu chvili meli okamzite nasi zastupci zavelet „kluci ted mesic nedelejte prescasy, vydrzte to prosim bez penez navic, ale slibujeme, ze diky tomu budete mit na vyplatnici to, co s prescasama“. Nic se nedelo, vsichni meli hlavy v pisku a radsi cekali, az ta nasranost strojvedoucich zase vysumi. Ja prescasy taky delal, to netajim. Ale rozhodne, kdyby bylo zaveleno A ted mesic dva bez nich, rozhodne bych to podporil. ALE …

        • Nevěř tomu, že když by to někdo zavelel tak by ho všichni poslechli. To už tu jednou bylo v období stávek. Přišel kolega a řekl uhni federante , já jedu a bylo to. To by nefungovalo u žádného dopravce. Vše je jen o lidech a penězích. A zaměstnavatel to ví, tak že je v klidu.
          Odborové organizace tu nebudu probírat.

  • Lidi ahoj
    Jsem že SŽDC a taky si hledám flek jinde. Sedm let jsem neměla normální léto, nejsou lidi. A když už přijde řada s dovolenou na mne, jsem tak vyflusaná, že nejsem schopná si tu dovolenou ani užít. A přesčasy? Jak kolektivní smlouva dovoluje, převádějí si je půl roku. Doufají, že přesčas nebudou muset zaplatit (proč? Také nechci po zaměstnavateli část výplaty v červenci, kterou bych měla dostat příští rok v lednu). A celé stanice výpravčích drží SŽDC v šachu režimem letmo. Je vzácností, když je tam aspoň jeden v turnusu (proč? Aby se všema mohli crcat a nemuseli řešit, že jim někdo na přesčas řekne ne – jsi letmo, tak drž hubu a makej). Jo a já jsem přešla z jednoho PO, kde jsem byla turnusový zaměstnanec, do jiného PO , kde mne svévolně přeřadili do režimu letmo a ani mi to neoznámili. Dozvěděla jsem se to po třech měsících, když jsem se obořila na komando, že mi lecos nezaplatili. Byla jsem informována, že jako leťák mám všechno přece v bance. A je toho mnohem víc. A odbory? Jsou úplně k ničemu. SŽDC, ČD dělají všechno pro to, aby měli problém, jako nemocnice s lékaři, kde některé nemocnice nabízejí i statisícové platy a i tak už není nikdo, kdo by to dělal. Už jsou pryč a nikdo se z nich už nevrátí.
    To ale nevadí, je spousta firem, i nemocnic, kteří zaměstnávají spoustu přistěhovalců. Třeba se za 5 let strojvedoucí z tratě a v nouzi, pocházející z jednoho státu, dovolá výpravčímu, pocházejícímu z jiného státu, spolu přes jazykové bariéry nedomluví. Jak se to děje v některých nemocnicích, kde pacienti nerozumí lékaři ani slovo, protože to není čech. Bude pak lepší po ČR jezdit po vlastních kolech 🙂
    Všem tady přeju, ať se jim daří a držím pěstičky.

  • Ahoj Karle,

    Pěkně napsano, jsem rád že se o tom mluví! Také jsem byl strojvedoucí letmo se smluvním jezdící i do zahraničí (PL) v jednom věhlasném vychodnim depu 😀 a plně podepisuji a věřím ti, že k odchodu tě stejné jako mne motivovala ztráta volného osobního času (např. Pouze 2 dny volna v měsíci ža z toho po jednom z nich nástup už v 1 ráno a chybějících 10hodin do normy prace, pouze 7 noci doma, bohužel neojedinělý případ) a života, která je u ČD až zbytečně velká díky místním praktikám při tvorbě smeň!

    Nakonec jsem si polepšil ve všech směrech, pokud jako hodnotu někdo nebere „kdo má větší pendolino“ ale kvalitu svého života!

    Jednou jsme se potkali (na žabotlamu v Záběhlicích), tak přeji ať se ti daří a jde to jen nahoru!

    • Cau, samozrejme vsichni zname snahy tvoje a kolegu ve zminenem Bohuminskem depu a vsichni vime, jak to dopadlo, jak „stara“ cast vedeni a federace dokaze cloveku zatopit, kdyz nedrzi hubu a krok.
      Momentalne v Praze uz lidi utikaji nejen z rad strojvedoucich, ale uz i z rad lidi v zacviku. Zahy v zacviku poznaji, jake jsou pomery a temer nikomu z nich to nestoji za tu namahu a zacvikovej plat 15000, aby si rozbourali osobni zivot. Ono jednou i ti, kteri uz ted maji 416 prescasovych hodin poznaji, ze nezijeme, aby jsme pracovali, ale pracujeme, aby jsme zili. Jen aby pak pro ne nebylo pozde, az je na persce jak mavnutim proutku z masiny sestreli.

  • Karle, přeji ti, ať se daří. Jen pár drobností. MEV si Vás pojistil hezky na 4 roky. My to u MEVu měli jen na 3 s podstatně nižším závazkem. Navíc jsem nastupoval za plný plat narozdíl od vás, za 2650 €. Nespoléhej na to, že budeš jezdit jen z Passau, taky mi to naslibovali a nic. Největší odrb je nástupní místo Rakousko, to si ještě užiješ. Nájezd na směnu ze Šumavy do Hegyeshalom gratis, protože Anreise na desetidenní. Ale slíbená volna budou.

    • Ja mam vyhodu, ze do Passau jezdi temer vsechny vlaky, takze je velka pravdepodobnost, ze budu jezdit tam. Oni narovinu rekli, ze to nemusi vyjit pokazdy a ja s tim pocitam. 4 roky se vydrzet daji a pak muzu prejit kamkoli jinam. Popr. klidne i driv, tak jako u nas zavazky rada prevezme jina firma.

      • K Vánocům dostanete jako dárek od firmy kupón v hodnotě 180 € na nákup do Rewe. Němci do německého, ostatní do rakouského. Musel jsem si říct o německý, jezdíme nakupovat do Zwieselu. A řekni si o zimní bundu. To taky není automaticky. Ale bunda je dobrá a má spoustu kapes.
        Uvidíš sám, jestli ti to s tím Passau klapne. První dva měsíce jsem jezdil z Lince, Waltry a Brámy do železáren, plus IMS z Enns do Vídně. Pak mi dávali Boxxpres z Passau. Protože to Maďaři nechtějí, jezdí to věčně zpožděné, čas pevného nástupu ti nikdo neuzná a musíš čekat v Hegyeshi na obrat 16 i více hodin.
        Pak tě asi budou nutit na IMS z Norimberku, protože máš německé papíry a případně budeš přezkoušen u TXL a nechají tě jezdit Fulda-Linz. Před dvěma měsíci jsem viděl Andreu G., jak z toho v Linci vystupovala. Skoro z toho vypadla, jak byla z tý šichty sedřená.
        Měl sis vyzkoušet Metrans Rail Praha. Děčín-Hamburg přes Stendal blahé paměti. Poctivá dělnická práce. Proto to Německo vůbec, ale vůbec nemusím.

        • Souhlasim, ze neni vsechno zlato co se trpyti. Zpozdeni z Hegese je osetreno odpadlym vykonem, kdy uz mam placeno a jsem dal na hotelu. Ano, prijedu dyl, ale kdyz uz tam jsem, aspon to sype hodiny. Samozrejme, negativa se najdou vsude, ale clovek to snaz akceptuje, kdyz prijde vyplata. A presne, souhlasim, MEV je rozjezd, jsem prikis kratce v Rakousku a nedokazu porovnavat zamestnani strojvedouciho u jinyho dopravce. To s casem urcite prijde a moznost zmenit dres taky bude 🙂 zatim jsem spokojenej, prece jenom zacinam a prechod od CD k MEV je porad zatim prinosem. S jidlem roste i chut, tak to byva a uvidime, jak to s tim jidlem u me po par letech bude 🙂

  • Přečetl jsem si celý článek od začátku až do konce a musím reagovat.
    a) Ve článku i v komentářích se píše, že lidi nedokážou táhnout za jeden provaz. Pokud můžu mluvit za pražské depo, je realita ještě mnohem horší. Jednotlivé turnusy se přetahují o šichty. Navzájem se pomlouvají, dělají si schválnosti. Bonzují se navzájem. V takové situaci se těžko všichni na něčem dohodnou. Co kdyby Franta náhodou dostal o deset korun víc než já? Takhle by to přece nešlo. A vedení tahle situace vyhovuje, protože se po něm nic nechce a lidi melou vzájemně mezi sebou.
    b) Odbory jsou skutečně na dvě věci. Je to přežitek doby. Stejně jako dodatková dovolená a podobné blbosti. Kdyby mi přidali, budu mnohem radši, protože na dovolenou pojedu kam budu chtít já a ne kam mi určí zaměstnavatel. Jinak je pohled odborů takový, že kdo chodí ve Vršovicích za R.K. a plácá ho po ramenou, tak se má dobře. Ale stačí před ním zmínit, že řada 854 už nevozí Vindobonu, ale je to obyčejný příměstský autobus a je s ním amen. I když je to pravda. 🙂
    c) Zeptal bych se Karla po dvou, třech letech jak se mu u MEV líbí. On je vždycky rozdíl v tom, co se naslibuje před nástupem, jak proběhne zkušební doba a pak ostrý provoz. Znám pár kluků z českých agentur a co občas vypráví, to by člověk vyrostl, vykvetl a opadal.
    d) Na druhou stranu věřím, že jednání bude někde jinde než na ČD. Člověk má sice řadu benefitů, může jezdit kolem baráku, což je fajn ale pořád je jenom statistické číslo. Problém takových firem je jeden – nikdo se s dotyčným nebaví. Na personálním mu podepíšou výpověď, možná mu na koberečku vysvětlí, že vedení buduje ČD už 150 let a podobné kraviny, ale tím to hasne. Nikdo se nezeptá na důvod odchodu, nikdo nic nenabídne a když se zeptá, tak spíš jenom zdvořilostně, ale rozhodně z toho nikdo nebude dělat nějaké sáhodlouhé závěry nebo tvořit statistiku. Prostě jeden člověk přišel, za branami přece čekají zástupy lidí, kteří mají zájem dělat tuhle práci. Bohužel nějak nefunguje zpětný mechanismus, kdy by vedení řeklo – hele utíkají nám lidi, musíme s tím něco dělat. A když něco vymyslí, tak nějaké náborové plakáty, které zase stojí zbytečné peníze. Ještě by je mohli začít tisknout v azbuce.
    e) Je to kolotoč, který se asi jenom tak nezastaví. Je sice hodně rejžáků, co rádo bouchá přesčasy kvůli penězům, ale většina lidí má ráda taky někdy volno. Jenže čím víc lidí odejde, tím víc se bude muset dělat přesčasů, tím víc lidí se na…e, tím víc lidí odejde atd. atd.

    • U R.K. je presne videt, jakym zpusobem federace pracuje. Odjet si svych 5-6 sichet za mesic a pak? Vi to vsichni …

    • Když je řeč o DKV Vršovice, proč se nepodívat malý kousek vedle: Jen o kilometr dál působí jistý odborový šéfíček, pan P. D. Odbory jsou v drtivé většině případů pouze líné, ale tohle je vyložený žluťák – pojem všem jistě známý. I šéf plakal nad zoufalým nedostatkem pracovníků, zatímco P. D. v odborovém tisku celou věc bagatelizoval s odkazem na větší momentální marodky, jinak je vše O. K. Došlo to tak daleko, že se panu P. D. postupně rozutekla členská základna. Potíže promptně vyřešil tím, že se nechal povýšit do ústředí, v tisku se už těší na budoucí spolupráci zejména s „Láďou“ Vokounem. Takže asi tak.

      • Skoda mluvit, aby nepreslo z tohohle na bliti. Personalni situace je vazna uz dlouho. A nejaky spoty „chcete ridit poradnou masinu, podte k CD“ aby pak na kasickach hoblovali Velvarku a podobne to nezachrani. A kdyz uz nekdo vsechny utrapy priprav strpi a pak si dovoli rict, ze se chce obcas svezt i na rychliku na jiny trati, tak je povazovan za toho nejhorsiho, kdo sotva nastoupil uz chce na rychliky. Pak tihle rychle utecou nekam, kde jim spot CD bude splnen. A vsichni se divi.
        Vubec nezavidim praci strojmistrum, oni jen chteji zaplnit mnozstvi der a taky jit v klidu domu. Oni premlouvat musi, aby meli klid od nabrezi.
        !! Zname uz temer vsichni pripad, kdy opravdu na smenu strojmistr nikoho nemel. Aby byl z obliga, privolal do depa byvaleho vedouciho provozu, kzery mu pozehnal, ze opravdu nikdo k dispozici neni a ze se na lokalku objedna autobus. Reakce nabrezi tenkrat? Potrestat strojmistra za spatnou organizaci prace! A vedouci? Potrestal, pristi mesic vratil na premiich a zije se dal, koza zustala cela !!
        A v tiskovych platcich? Opet vysoka mira nemocnosti, stav je pod kontrolou.
        Du blejt. Nee, vlastne ja uz nemusim 🙂

  • Z článku mam pocit, že hodně výhod nespočívá v práci v Rakousku, ale v práci pro soukromého zaměstnavatele. Je tedy otázka, zda by to nefungovalo stejně třeba u Strojvůdci.cz nebo přímo u nějakého dopravce jako Metrans.

    • Mozna tam melo byt napsano soukromnik v Rakousku. V CR to rozhodne pravidlem neni, ale lide jsou u nich, protoze jim zaplati vetsinou vic, nez by meli u CD.

  • Vážení strojvedoucí a jiní zaměstnanci železnice, moc si vážím práce, kterou vykonáváte i přes všechny jmenované překážky. Na druhou stranou prosím vezměte v úvahu, že popisovaná situace nedostatku pracovních sil a přetěžování zbylých zaměstnanců je momentálně téměř ve všech oborech, nejen na železnici. Taktéž vyšší platy na západ od nás jsou nejen pro strojvedoucí, ale i pro lékaře, učitele, vědce, IT ap. Kauzu s hrozícím odchodem lékařů do zahraničí si snad ještě všichni pamatujeme. A že je nájem v Praze významnou položkou vzhledem k platu, to opět platí pro všechny, nebo si myslíte, že začínající např. učitel (absolvent VŠ) je na tom nějak lépe?

    • No ale jelikož jsem v tématu o železnici, tak tu jsou hlavně strojvedoucí, jak logické. Ale jinak máte pravdu. Je to jak přes kopírak v jiné statní firmě ze které jsem radši odešel do zahraniči. Honí se přesčasy a berou se cizinci přes cizí agentury. Ale jsou otevřené hranice tak jsem toho využil a dobrý.

  • Ahoj všem kolegům strojvedoucím. Kde začít. Prvně tedy velký dík panu Karlovi,kterému se podařilo uplatnit se v zahraničí a že dokázal zvládnout jazyk, se kterým jistě nejen já bojuji a že otevřeně řek, jak to je. jednak pro českého pracanta bude vždy výhodné pracovat v zahraničí a jejich mzdu si přinést sem. Je to naprosto normální, hlavně v příhraničí, a to se nejedná o práci na dráze. Proto jsou lidé ochotni dělat jejich nádeníka za jejich min.mzdu, kterou přinese sem a má vyděláno pomalu jako baron. Ale druhá věc je potom žít tam se vším všudy a v tu ránu jsou poměry ta tam.to už se pak tolik nejásá.
    Sám jezdím u Carga, relativně krátce, 5 let a to v Brně odkud také pocházím. Také mě láká myšlenka nechat se zlanařit do rakouska, a přinést si mzdu domů, hned by se dýchalo lépe, ale ten jazyk je na obtíž. Nu což, se učit. A pak, všude je chleba o dvou kůrkách, ale asi za ty peníze to stojí. Takže ať mi nikdo neříká, že to nedělá pro peníze. Vždycky jde o peníze, jsou přece v potřebách ihned za kyslíkem. Je ale faktem, že ne všude v různých depech a dopravců se k nám chovají slušně a uctivě, jak bychom si zasloužili. Přece my jsme ta zásadní hybná síla, která uskuteční danou zakázku, kdykoli během celého dne, týdne, měsíce. A brzy vánoce, a každý to zná,někomu zůstane Černý Petr a pojede.
    Dále, odbory se tu zmiňovaly. Je těžké se nějak dohodnout, když velice silné OSŽ se silným zastoupením nepřipouští žádné kompromisy a chce vše výhradně pro sebe a pak FSČR háže klacky pod nohy, abychom se náhodou neměli lépe, protože oni přece v kancelářích vůbec netuší, s teplou kuchyňkou,pevným hajzlíkem a pak pianko odpoledne si jít domů bez stresu, jaké to je jít dělat krásnou denní směnu, o víkendu s nástupem v 1:20 a skončit večer nedej bože někde uprostřed lesů bez možnosti dostat se domů. Je těžké něco prosadit, když není vůle, nebo spíš,když rozhodují voli?
    No a pak ta naše jednota. Byla tu zmíněná stávka. A že je třeba osobností, které by to vedli. Jistě mezi námi jsou, stejně jako ti, kteří nadávání a notoricky si stěžují do skříňky a jsou jakýmisi rozvraceči. Ovšem pokud se budeme jakkoli dohadovat mezi sebou, bude to vždy voda na mlejn těm druhým a pak pro nás nic. Podporovat se mezi sebou a držet při sobě je základ. Není nás mnoho a o to víc je důležité držet při sobě a naopak si z toho udělat výhodu, že jsme aktuálně tolik žádaným zbožím.
    Kolegové, ať se vám daří a vždy v pořádku dovezeme HV zpátky, mnoho zdraví, protože po čertech rychle ubývá při té naší profesi, a mnoho úspěchů, nejen v nadcházejícím kolektivním vyjednáváním.

  • Přemýšlel někdo nad tím,nechat se zastupovat odbory kovo?Dokázali vyjednat poměrně slušné podmínky pro zaměstnance Škoda Auto.

  • Opravdu nejlepsi vec, jak dat najevo nespokojenost se zamestnavatelem je vypoved. Moc lidi to vsak nedokaze…

  • Odbory? hahaha, to je nějaký relikt z před 89, pro bossy dovolenky v Tatrách, pro zbytek karafiát a bonboška na MDŽ. Existuje tisíce železničních společností v cca 200 státech světa… Každý si může na trhu vybrat a pak tu máme ještě ty tisíce jiných zaměstnání v milionech jiných společností po celém světě.
    Pláč? To bulí děcka.

    • Jasně, plnej souhlas, tady všeci bulí a přitom nic jiného než řídit mašinu neumí , ať jdou dělat piloty letadel nebo do IT, ale to by se museli čekej život vzdělávat a pracovat na sobě a to se jim nechce…. 🙂
      Pánové 30 let už je svoboda a celý svět je otevřený tzn. téměř žádné omezení :-)))

    • Zapomněl jste na MDD (my měli parník +limo, párek, pišingr) a kolekci k Vánocům. 🙂 Ale jinak souhlas…

  • A to jste slyšeli jak generální ředitel SZDC Svoboda předložil odborům nabídku navýšení platů na rok 2019 ve výši 0%?? Super opravdu si váží lidí.Navíc monistr dopravy chce u SZDC,CD a Carga stejné navýšení!! Dobré ne?

    • Ano, slyšel jsem to… Panáci si totiž myslí, že máme nadmíru vysoké platy! Oni si myslí, že jsme stejní zloději jako oni. A že berem ty stotisíce jako oni… Že okrádaji celej stát je vůbec netrápí. Tak proč by nám dávali něco navíc? Chce to zastavit provoz aspoň na tejden. Jinak si budou dělat co chtěji…

    • Stejně to udělal generální ředitel ČEZ, a.s. na rok 2018 …

  • Skvělý názor.U nás dispečerů na CDP a výpravčích je to podobné.Česká povaha je o hovně.Submisivní hlupáci.Lituji že žiji v této zemi.

    • Jak ale vidíte, tak lze odejít za prací jinam… Dnes jsou hranice otevřené.

  • Jednoznacne palec nahoru pro kolegu,diky moc za prinosny clanek.
    A nejde jen o smeny a penize.

    Zacina mi mnohem vic vadit ,po 21 letech u drahy proste pohrdani ktere zazivaji lidi v provozu-posunovac,vozmistr,fira ,vlakvedouci…..

    Musel sem se smat,kdyz pani z kancelare ,ktera pocita vyplaty podivuje,proc nechteji lidi chodit navic do prace “ kdyz jim to platej a maj priplatek za prescas“ .
    Rikal jsem si v duchu,omlouvam se za sprosta slova „ty pico,co delas od sesti do dvou a v jedenact jdes na obed ,nikdy si nebyla v praci v sobotu a v nedeli a vecer ,to nejdes ven ani z kosem budes kazat moudra? “
    A v noci?
    https://www.youtube.com/watch?v=X23KvDmLs4w

    Rano jsem dovezl vlak na konecnou a konec v 1,33hod.
    Dnes mam podobnou smenu ,koncim ale uz v 0,40 hod
    V pondeli nastup v 3,15 rano.
    V utery v 3,50 rano.
    Streda jeden den volno.
    A pak opet dve dvodenni smeny s koncem v 17hod a rano nastup v 4,32 .
    A nekdo mi bude vypravet moudra ,jak je to slozite….

    Nejsou lidi ,ty co zustavaji jsou podrazdeni a vidi ze sliby jsou neplneny.A funguji v rezimu,ze za cenu profesni cti chteji ten vlak nechat vyjet.

    Nicmene vedeni se tvari ze je situace nadmiru vytecna.
    Nalijme si cisteho vina-neni.

    Vlaky plne po strechu,lidi jezdi na vylety za 5 korun.

    Na nejake reci odboru o socialnim smiru vam kluci z OSZ z vysoka seru!
    Kdy jindy nez ted,by stalo za to rict-tak kluci z nabrezi,lidi z provozu toho maji dost,proste to zastavime.
    Jestli i letos jste dopredu domluveni a nastane stejny podvod na lidi jako loni,nema smysl u drah zustavat.

    • Uvědomte si, že z pohledu zaměstnavatele – jakéhokoliv, ne jen pouze vedení ČD – ti zaměstnanci, kteří ještě zůstali, nejsou lidé s profesní ctí, věrni podniku či jacíkoliv jiní srdcaři; jsou to neschopní ubožáci, kteří si ani v současném pracovním „Klondajku“ nedokázali najít lepší flek. A podle toho se s nimi zachází a zacházet bude. Poněvadž nedostanete, co si zasloužíte, nýbrž pouze to, co si vyjednáte. A české odbory…to už není ani k pousmání.

        • To je tak tezke udelat facebookovou akci, a trochu zaagitovat. To jsou lidi na draze tak priposrani? Vzdyt dneska zmenit job je lehci nez kdykoliv predtim? Nezvysit nekomu v teto dobe mzdu alespon o inflaci je takove male harakiri, ale u drahy jak se zda asi „pohoda jazz“ 🙂 Kdy jindy si dupnout?
          A tim nemyslim odbory, ty by se mely davno zrusit, staci najit par schopnych lidi z rad zamestnancu co se toho ujmou a zorganizuji to pak to rozsirit mezi ostatni. KOmunikace napric republikou je dnes absurdne snadna.
          Kdyby se podarila plosna stavka na jediny den, vedeni by se z toho regulerne zes..lo to vam garantuji. A proc? Protoze oni nejsou zvykli na odpor „zdola“. Ted jen najit tech par ochotnych a schopnych.

          • Tech par ochotnych a schopnych by melo byt ve federaci, jsou za to placeny z platu strojvedouciho. 2x sem se na federaci obratil, jednou ohledne klimatizaci na masinach, jednou kdyz mi strhli 1000 Kc kdyz jsem zapricinil zpozdeni 10 min, protoze sem jezdil bez pauzy a proste sem si ji vynutil neodjetim vlaku. Ani jednou se na moji stranu nikdo nepostavil. Federace je v dnesni dobe k nicemu. Vyhozeny penize. Pro starsi kolegy mozna jeste vyznam kdysi mela, dneska uz je to jenom o rizku se salatem 1x za rok. Skoda slov.

            • Tak to nemáte bohužel pravdu. Zaměstnavatel přispívá na činnost odborů a funkcionáři jsou na výplatní listině zaměstnavatele.

  • Řekl bych, že se zbytečně jitří vášně. Srovnávání jen s Německem, Rakouskem a na Francii se tu přitom nadávalo, to je ale jiná věc, dnes jsem chtěl říct, že ani v jiných zemích nemají to co v nejvyspělejších zemích Evropy (a tím nemyslím jen plat). Zlepšovat je nepochybně co, s tím souhlasím, ale to se rozhodně nezmění tím, že se od problémů uteče. Chápu však, že „boj“ proti českému „drž hubu a krok“ je těžký, protože česká mentalita je taková jaká je a soudržnými Čechy jsme tak leda na MS v ledním hokeji. To je ale náš problém.

    • Ale pán to říká dobře, nemá to řešení. Musí se to zhroutit. Bohužel. On navíc od problémů neutíká. Není to to idiot a tak jde za lepším. Už jen čekám, že tady do něj stát dal peníze a kdesi cosi. Nakonec někoho napadne, že by se zase mohly dát dráty na hranice, aby se tohle nedělo.

  • Já bych se pod Karlova slova nepodepsal. V Praze jsem působil taky a s lidma z provozu mám dobré zkušenosti. Kdo na to má, brzy se dostane, kam potřebuje. A jak se říká: “Trpělivost růže přináší”. Sociální dumping strojvůdců u ČD bohužel existuje. Těžko jako mladý strojvůdce v Praze například budete v dnešní době uspokojivě řešit problém bydlení, aniž byste se do konce své kariéry upsal bance. Mnoho kolegů jede na 150% a v hodně případech to končí rozvodem, či alkoholem. Dokud je člověk zdravý, tak je mu hej. Do první persky, kdy se dozví, že ten tlak už není co býval, v krvi jsou ty hodnoty taky jinak, jak by bylo třeba. A faktory, které k tomu přispívají, jsou všeobecně známy. Spánková deprivace, skladba směn a jejich průběh atd. České dráhy u řadových strojvůdců za dob mého působení v DKV Praha tento problém přiliš neřešila. A ani u funkcionářů FSČR jsem nezaznamenal opravdovou snahu o zlepšení stavu.
    Existuje opravdu propastný rozdíl mezi pracovními a platovými podmínkami českého a rakouského strojvůdce, ale mnohým zřejmě stačí srovnání mezi strojvůdcem českým a např. ukrajinským či rumunským..

    • Když jsme u toho…Rumunští fírové berou 2200 – 3500 RON (12 200 – 19 500 Kč) měsíčně. Od nástupu až po praxi s bonusy.

  • Ano,pán píše, že neodešel primárně kvůli penězům.
    Ale ať zkusí za onen rakouský výdělek žít v Rakousku , ne pendlovat z Čech. A potom řekne o kolik víc v reálu ( tj. po zaplacení všeho nezbytného pro život) mu z rakouských 60.000 zbude oproti českým 40.000
    Nekritizuju tímto dotyčného ale ty chytráky, co řvou jak velké peníze v rakousku vydělají oproti stejné prpfesi doma a zapomínají srovnat taky žívotní náklady . Jídlo je možná v rakosku/německu ůevnější, spoutu věcí a slžeb ale zase výrzně dražsí

    • Pokud má můj případ posloužit jako příklad, rád tak učiním. Po pěti letech v Rakousku jako strojvůdce, 45 let: 1. má paní zůstává nadále v domácnosti se dvěma dětmi a stará se o její chod. 2. Vlastním byt a mohu si dovolit splácet hypotéku na nově pořízený rodinný dům v Rakousku, jejíž splácení bude ukončeno v roce 2028. Patřičně ošetřeno pojistnými smlouvami proti neschopnosti splácet. 3. Žádné spotřební úvěry.

      • Můžu se zeptat kolik je tam Váš plat v poměru k průměrné mzdě v Rakousku?
        Podle toho co jsem našel nám pocit že uváděný plat autora článku je lehce něco málo nad průměrnou rakouskou mzdou.
        Pokud se tedy z jednoho průmerného platu jakožto jediného příjmu dá živit čtyřčlenná rodina, koupit byt a splatit rodinný dům za 15 let, to mi příjde až poněkud fantastické….

        • Vzhledem k tomu, ze jsem svobodny a bezdetny, mam v Rakousku nejvyssi dane. Jinak je plat tim padem jeste znatelne vyssi a podstatne vyssi, nez je prumer. Verte, ze opravdu v Rakousku je strojvedouci co se penez tyce, slusna pozice. Tak jako u nas, uvadenej prumernej plat je jakousi castkou, za kterou by spousta zamestnancu byla vdecna. Vzdycky prumer navysujou zamestnani, kam se vetsina lidi nema zadnou sanci dostat.

          • Tak tomu plně rozumím. Ale ptám se proto, i když budu mít v ČR 1.5 násobek oficiálního průměrného platu, tj. 48 tisíc hrubého, po zdanění (2 děti a manželka v domácnosti bez příjmu) to bude 38 tisíc, asi to bude také považováno co se týče peněz za slušnou pozici. Přesto si ale nemyslím že bych si z toho mohl dovolit výše uváděné – hypotéku na 15 let bych s tím podle současných pravidel ani nedostal….

        • Neřeším, v jakém poměru je můj plat k rakouskému průměru. Od dětství jsem chtěl řídit vlak a to se mi splnilo. Dodnes mě to baví a dostávám za to v Rakousku slušně zaplaceno. K Vaší otázce bych jen dodal malou opravu, poněvadž úvěr na bydlení jsem uzavřel v nedávné době, tudíž doba splácení je pouhých 10 let. Tímto pro Vás tento údaj bude zajisté ještě více směřovat do říše snů, ale to je mi srdečně jedno. Nejsem poslanec, abych tady detailně zveřejňoval své majetkové poměry. Odpovídají ale mému reálnému příjmu a zahrnují dostatečné rezervy pro případ mimořádných výdajů. Toť asi vše k hmotné stránce věci.
          Oceňuji kritické myšlení, ale z některých komentářů je cítit strach. Že by člověk mohl cokoliv změnit, že by vlastním úsilím mohl zlepšit svou osobní situaci. Nebo že by bylo dokonce možné změnit systém. Know how existuje, chybí jen odvaha a vůle..

          • Promiňte, ale ptal jsem se ze zvědavosti na prostý poměr vůči běznému tamějšímu průměru, nikoli na detailní majetkové poměry. Jinak pracuji v IT a se svou osobní situací vskutku problém nemám. Takže s pozdravem – děkuji za ochotu a Vy mě taky.

            • Poslední odstavec vůbec nesměřoval k Vašemu dotazu. Mrzí mě, pokud jste to tak pochopil. Ale někoho urazit je přece tak snadné..

    • Většina z nás alespoň v kostce chápe rozdíl mezi výší čistého příjmu a paritou kupní síly per capita. Pán jasně zdůraznil, že do Esterajchu nešel kvůli penězům, takže kritika není namístě. Je moc dobře, že lidé jako on poukazují i na jiné tuzemské nešvary, než je pouze notoricky omílaná žebrácká mzda. U pendlera je navíc reálný předpoklad, že alespoň část peněz vyplácených Rakušany, ne-li většinu, utratí zde v ČR. Neobstojí ani námitka, že počet podobných pendlerů je přinejmenším nepřímo úměrný počtu přišedších Úkáček a dalších potenciálně problémových „cheap manpower“ z východní Evropy. Zaměstnavatelé budou vyvíjet tlak na jejich přísun vždy, i kdyby se odsud nehnul jediný Čech. Více takových, jako je K Novák!

  • Jo, prasárna, kdy DKV nedovede dál lidem směny na déle než 4 dny je ubohá. Ano, při mimořádnosti jsou letmo od toho, ale základní směnář by bylo dobré znát dopředu.

      • To jsem jednou zkusil. Asi vis, jakej pristup by v zapeti nasledoval. Vubec bych si tim nepolepsil.

        • Kde jsou odbory? Kde je stávka? Jak to, že ti co porušují ZP ještě nejsou na dlažbě? A ti nad nimi taky? To si opravdu necháte **** na hlavu takovými ****?

          • „Kde jsou odbory? Kde je stávka?“

            No to jsou ti brmblající lidi,kteří odborům nedají peníze,protože jsou na h.vno :-))))
            Oni si myslí,že jim odbory zařídí zaměstnavatel,vláda,pánbůh…Jenže odbory budou muset vytvořit oni,přesvědčit spolupracovníky,aby je podpořili, spolu něco zařídili.Ale u nás je závist.Nějakej mladej z Klatov chce jezdit EC do Drážďan,jinej ze Žatce Pendolínem a panťákem do Berouna nikdo.Takže bude pořád někdo ublíženej a bude nadávat na jakékoli odbory,že nemůže jezdit tam,kde chce,že musí vstávat ve 3 ráno(v osobce),že dělá pořád noční(u Carga)…
            Dnes je možnost jedit u jakéhokoli zaměstnavatele u nás i v zahraničí,takže si každý může najít to,co mu bude vyhovovat.

            • Pak ovšem nezbývá nic jiného, než že se o to postará trh. Realita bude ovšem taková, že nám u Národního Dopravce zůstanou už jen ti, co je nevezmou nikde jinde, případně nezvládnou tu B1 v nj. Z čehož tedy taky radost nemám.

              • O to bych strach neměl.Ne každý chce dojíždět do práce 100 km,jinde je také chleba o dvou kůrkách.Strojvedoucí odcházejí a jiní zase přicházejí od jiných dopravců k ČD. U nás je takových strojvedoucích několik.
                U nás na vesnici je problém jiný.Díky rozpínavosti strojvedoucích z Prahy,kteří musí jezdit do všech koutů republiky jsem musel 3 roky dojíždět 25 kilometrů,i když jsem to měl předtím 10 minut pěšky do práce.Teď již naštěstí „pražáci“ z Třebové,Žatce,Klatov,různých koutů Moravy odchází jinam,mám to zase do práce kousek.Podobná politika je u výpravčích.Všichni budou mít pracoviště v centru Prahy(protože pragocentrismus) na Balabence.Takže buď si v Praze za 3,5 milionu koupí garsonku,nebo bude dojíždět na náročné služby z celých Čech.
                U strojvedoucích to lze lehce zařídit tak,že nemusí nastupovat v Praze.

                • Předpokládám, že jste přesně ten typ „federanta“, kterému neskutečně vadí, že jiné depo vozí vlaky do vašeho regionu. Jako místní máte přeci morální právo si to všechno odvést sám. OMG, to nevymyslíš. Bohužel přesně takhle vás příspěvek zní.

                  Opačný problém je, že vesnice jezdí do Prahy za stejné peníze, jako pražskej na vesnice. Jenže u vás stojí mlíko v Jednotě o třetinu míň a o to ten Karlův rozhovor je.

                  • Nevadí mi,že vlaky vozí jiné depo(nebo soukromník),ale vadí mi,že zaměstnavatel propustí zaměstnance mimo Prahu a do Prahy dojíždí strojvedoucí 160 kilometrů z Klatov a přespává před,nebo po šichtě před depem v karavanu.A pak tady vykládá,jací jsou všichni „federanti“ a neplní jeho požadavky.

                    • Kazdej, kdo zmini muj karavan by okamzite zaslouzil par pres hubu, nic ve zlym. Kazdej, kdo zmini muj karavan, je jen typickej zavistivej Cech. A ze jich je mezi firama pozehnane.
                      Takze jenom proto, ze chci delat neco, na co mam po vsech strankach predpoklady a dojizdim kvuli tomu 160 km delat nemuzu proto, abych uvolnil misto nekomu, kdo bydli bliz a delat to stejne nemuze?
                      Nic ve zlym, mate velmi chabe argumenty.
                      Federanti neplni moje pozadavky? :DD jaky moje pozadavky? Jednou mi vlezl na masinu, kde bylo asi 40°C federant Safarik, kterej se na me prisel podivat, protoze se mu nelibilo, jakej email ohledne klimatizaci jsem napsal. Kdyz jsem.mu rekl, ze kdyz uz tam je a mohl by mi nedovolit v takovych podminkach dalsi jizdu, znejistel a odpovedel, ze to preci neni tak hrozny ne? Dalsi jeho teorie proti emailu jsem mu na miste rozbil, pak utekl na vlak domu s tim, ze to priste doresime. Od te doby jsem ho nevidel. Udalo se pred 3 lety.

            • Vazenej neznamej, radsi utajenej. Ja uz zase tak mladej davno nejsem. Primestska doprava me bavila stejne tak jako nejakej rychlik a vsichni kolegove vi, ze jsem na primestsky doprave jezdil rad.
              Odbory tady nejsou par let a stav je porad stejnej, takze nejaky moje tri poplatky na to vazne vliv nemaji. Predpokladam, ze jste do nich angazovanej. Pokud na to nemate, radsi jdete jen jezdit a mezi kolegy sirte osvetu, jakym prinosem odbory jsou.
              U nas je zavist, ano. Evidentne patrite mezi tyhle lidi, prectete si jeste jednou, jak jste to napsal. S takovym pristupem, pokud na draze mate jakoukoli rozhodovaci funkci, tam nemate co delat a mel byste ji prestat delat okamzite.

              • Kolego Nováku,nemějte strach,v odborech angažovanej nejsem,ale štvou mě takové hospodské řeči,jak je vláda na hovno,prazident je dement,odbory nejsou přínosné….:-))

                Na ČD je možná 20 různých „odborů“,takže jste si moh vybrat,nebo si založit svoje a ukázat všem,jak se to má dělat.Také vaše nářky,že se nemůžete objednat k zubaři,nebo byste jako leťák požadoval směny měsíc dopředu se mi zdají uhozené v situaci,kdy deklarujete,že jste dělal strojmistra.To jste měsíc a půl dopředu věděl,kdo omarodí,jak dlouho bude marod a kdy se uzdraví,nebo jste věděl,jaká směna navíc bude potřeba na výluku a hned ji naplánoval leťákovi do směnáře?To tu můžete vykládat neznalým :-)))
                Jinak Vám přeji mnoho úspěchu a pohody v práci,dobré nadřízené a mnoho kilometrů bez incidentů a problémů.

                • Ohledne prace strojvedoucich letmo to bohuzel v clanku pri prepisu vyslo spatne, takze clovek znalej vi, ze to je blbost, ale bohuzel to zmenit uz neslo, kdyz jsem tu chybu (a jeste asi dve dalsi) nasel. Slo v dnesni dobe spis o to, ze strojvedouci letmo pri pozadavku volna na dele nez 5 dni dopredu je strojmistrem odkazan na toho, kdo ten den bude v budoucnu komandovat, protoze lidi chybi hodne a on nemuze jinymu strojmistrovi vyhodit cloveka, protoze by pak ten den, na kterej zadam volno, nemusel kolega obsadit a strojmistr, kterej mi volno da, pak bude na noze s tim, co pak ten den musel planovat. Ted uz je to snad jasnejsi 🙂
                  A ja nemam povahu, jako nekteri, abych si u okna dupl a abysme tam po sobe rvali a vyhrozovali si navzajem. Vzdycky jsem se snazil domluvit rozumne a vzdycky jsem chapal, ze to neni mozny. A protoze jsem si nikdy neumel otevrit hubu, mel jsem smulu. Ja vazne nebudu nekoho prosit nebo si s nekym nadavat, abych dostal volno, kdyz ho potrebuju. Na tohle nemam povahu ani nervy.

  • Já naprosto souhlasím. Tam se alespoň chovají ke strojvedoucímu jako k člověku, tady (u některých dopravců) jako k onuci…

  • Můsím řici, že po dlouhé době opravdu pěkný rozhovor!
    Stav a úroveň věhlasné Federace Strojvůdců popsal dokonale a plně s ním souhlasím! Je naprosto k ničemu a když něco potřebujete, je nejlepší si to zařidit a vydupat sám. Když naznačite vedení z kanceláře v Praze, že jsou zam pro Nás nikoliv obráceně, vypění a obratem se Vám začnou mstít na každém kroku! Tak to prostě chodí. Sám jsem se snažil něčeho dosahnout, nějaké pracovní pozice a stálo mne to to mnoho narážení hlavou do zdi a nejedno pomstichtivé tažení od zaměstnavatele, ale i závistivé od kolegů. Nyní je mi vše naprosto šumák, ale setkávám se tváři v tvář s adepty, kterým když jisté věci vysvětluji tak nevěří, nicměně po několika měsicích jako přes kopírák obdržim od nich zprávu, že jsem přeci jen měl ve všem pravdu!

    Ps: nevím kde má český strojvedoucí u národního dopravce čistou mzdu na hranici 50tKč, to je nesmysl! Čistá mzda se všema připlatkama, stravným v 11 třidě je bez přesčasu na hranici 29,5tKč, když budete stachanovec s prací přesčas na unosné míře, tak maximálně 33tKč. Jsou pak jedinci s 12 třidou, kde nebude takový nárůst a pak smluvní mzdy, kde tedy bude jestě lépe, ale neni to zadarmo, mají jisté podmínky a hlavně v poměru k počtu strojvedoucích jich je jako šafránu.

    S OSŽ nic nemám 🙂

    • Hele chlapy a jde jako strojvedoucí jezdit na IČO, pak by ta mzda mohla být min. 40.000 čistá ruka 🙂

      • IČO = na vlastní náklady… To znamená, že byste si musel(a) tu lokomotivu po dobu řízení pronajímat, nebo vlastnit, případně porušovat zákon, pokud by to vypadalo na tzv. závislou práci.
        A to by se těch 40 tisíc mohlo rychle ztratit.

        • To bylo nejspis mysleno tak, ze by sam sebe jako strojvedouciho pronajal CD, na zpusob pujcovny. Jen si za to nauctoval jinej peniz, nez jako zamestnanec. Nepronajimal by vsechno kolem, musel by mit licenci na provozovani dopravy. Ale pronajmout cloveka je snazsi a az se vsichni co jezdi prescasy vystrili z hodin, treba bude muset CD taky sahnout pro nekoho do firmy na Smichove 🙂

    • Nevím, jestli jsem stachanovec, ale min. 10 volných dnů v měsíci mám vždy, často i více. Hodiny se pohybují podle měsíce mezi 160 -190.

      Průměr PPÚ : 267,55 Kč.

      • Ono je ale taky rozdil, jestli ma clovek tech 10 volnych dni alespon po 2-3 dnech pospolu nebo jako volna jednodenni. A jak zname, volno s predchozim koncem ve 23 hod a po volnu s nastupem pred patou ranni zas taky extra volno neni. Co je psano v kolektivce zni hezky, ale vsichni vime, jaka je realita, jak se dokaze u strojmistru kouzlit, aby je z GR netrestali za to, ze neco neobsadi …

      • Jsi stachanovec. Při normě 154:17 a 159:26 děláš až 35h přes čáru. Tomu odpovídá i ten průměr. Čtyři takoví nahradí jednoho chybějícího. Pokud bychom všichni dělali normu + max 150h/rok dle ZP, měl by zaměstnavatel problém, kterej by řešit musel a my bychom si mohli diktovat. Bohužel k tomu není několikrát zde jmenovaná jednota kolektivu.

    • Oh, dekuji 🙂 rad v Rakousku privitam dalsi ceske kolegy a rad jim poskytnu rady. Moje profily jako napr. na fcb nebo instagramu jsou verejne, nemam co tajit a je jednoduche mne kontaktovat 🙂
      karel.novak.79
      fira_international

      • Jen těch fírů zlanařte co nejvíc. Třeba se božíčkové z nábřeží přestanou ohýbat pro tužku a začnou se konečně věnovat své práci…ale to dříve na Karvinsku zvítězí ODS.

  • pěkně napsaný, tuším, že to bude nejčtenější článek měsíce.

  • Líbí se mi věta, že za chvíli pražské depo mohou zavřít. Zachvíli mohou zavřít celou českou železnici, protože ji nebude mít kdo udržovat, aby po ni mohli dopravci jezdit. Již teď to začíná zavíráním přejezdů z důvodu nedostatku zabezpečovacích techniků. Podobné to je u elektroúseku a správy tratí. Jsme v době, kdy chce každý s technickým myšlením být IŤák.

    • Fíry nahradí vojáci, teď bude silný odchod ročníku do vojenskýho důchodu někdo půjde jezdit autobusem, pracák zařídí zkoušky na fíru atd.

      • To ti vojáci v důchodu budou mít nařízeno,že musí dělat řidiče autobusu,nebo strojvedoucího?Nebo si to představujete jako Hurvínek válku(podobně jako vše ostatní)? :-))))

        • nevím, ale jestli někoho znáte, tak oni nic neumí a řidičák s profesákem mají a do kanceláře se jim moc nechce a když si vezmete, že k výplatě mají tu výsluhu, tak je to pro ně dobrý.Já znám v okolí asi 5 vojáků ve vyslužbě.

    • Neznám PZZ uzavřené z důvodu nedostatku zaměstnanců. Můžete podrobněji vysvětlit, jak to myslíte?

    • No když jsou platy v IT vyšší 2-3 x než je průměr se není čemu divit.
      To samé platí pro piloty, když můžete mít v Asii 2-3x vyšší plat než v EU či USA, tak jdete létat tam 🙂

  • Lehce OT: Slyšel jsem o případu výpravčího, který za socialismu emigroval do Österreichu. Využil zavedené vychytávky, kterak z Břeclavi vypravit rychlík Chopin. Neznám detaily, šlo snad o to, že měl vypravit vlak, prolézt jím a na druhé straně vystoupit. Dlouhá léta tak poslušně činil, leč jednoho krásného dne nevystoupil a následující den (prý) symbolicky poslal vlakem z Vídně zpět čepici a plácačku. V Österreichu se nicméně nestal Eisenbahnerem, nýbrž začal v něčem soukromničit. Víte o tom případu někdo víc?

    • Ano bylo to tak.Po tomto případu pak vlaky zastavovaly ještě přímo na hranici.Na Pohansku.Byla tam instalována výkolejka a po poslední důkladné prohlídce i z mostu vlak pokračoval do Rakouska.

      • Děkuji. Předpokládám, že obvyklá vrstva vápna na uhlí v nákladních vozech s tím „nepatrně“ souvisela. Ne snad výhradně s tímto případem, jako spíše s celkovou „problematikou“.

        • Myslím,že ne.Vápno sypou do dnes s Polska.Vlak tenkrát zastavil pod mostem a vagon po vagoně „propíchavali“

          • Já nevím jak Vy, ale od revoluce jsem vápno na uhlí ještě neviděl, a i před plyšákem bývalo vápno jen na vlacích jedoucích na západ za kopečky.

            • Vlaky s prachovým uhlím do rakouska se kropí vápenným mlékem skutečně dodnes. Kvůli prašnosti…

    • Proc horko? Stejne vsichni vi, jaka je situace, jak se pomalu a vsechno borti. Par lidi, ktere ta prace bavi a kteri o tom neco vi to bohuzel zachranit nedokazou. „Nahore“ se to akorat obmenuje, prehazujou si funkce, Ťok vykrikne do tmy jak se vrati Skodovce masiny, ale vime vsichni, ze to tim vykrikem skoncilo.

Newsletter

Partneři