Dopravci Lidé Železnice Zprávy

Rakouské dráhy verbují české strojvedoucí, lákají na čtrnáct platů

Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Všeobecný nedostatek strojvedoucích v Evropě vede velké dopravce k tomu, že pořádají nábory i v zahraničí, a to bez ohledu na partnerství s místními dopravci. Na české území se aktuálně vydaly, zřejmě poprvé takto otevřeně, Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které zde na pracovních portálech lákají české strojvedoucí. Pozici překládají jako řidič/ka poháněcích vozidel. Na dotazy deníku Zdopravy.cz ÖBB nereagovaly.

„S přetahováním námi vyškolených odborníků včetně strojvedoucích se setkáváme trvale. Jedná se především o tuzemské společnosti, ale víme i o odchodech do zahraničí, například do Rakouska nebo Německa,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj výchova strojvedoucího trvá nejméně rok a je finančně náročná. Dráhy ani odbory přesnou statistiku odchodů strojvedoucích do Německa a Rakouska nevedou. „Lze se ale domnívat, že jsou jich řádově maximálně desítky,“ uvedl mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček.

Rakouské dráhy přitom platí za jednoho z nejlepších zaměstnavatelů v oboru. V tuzemsku lákají mimo jiné na podpisový bonus 3000 eur, plat 2265 eur měsíčně s tím, že si strojvedoucí ročně přijde na 14 měsíčních platů, k tomu další výhody ve výši 600 eur měsíčně a důchodové pojištění. V přepočtu tak hrubý měsíční plat činí asi 75 tisíc, za rok se násobí čtrnácti. Za práci v noci je příplatek 25 procent. Český strojvedoucí je v základu na necelých 60 procentech, Federace strojvůdců uvádí průměrný měsíční plat strojvedoucího u ČD 42 tisíc.

Pracovní trh je přitom na první pohled relativně prostupný. „Pokud někdo vlastní licenci strojvedoucího, opravňuje ho to k řízení drážních vozidel ve všech členských státech EU. Podmínkou však je absolvování místního školení dopravce,“ říká mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. Takové školení trvá u ÖBB šest týdnů, v Německu se počítá na měsíce. Hlavní překážkou je zřejmě jazyk. Rakouské spolkové dráhy vyžadují znalost na úrovni B1. Němčinou vládnou především strojvedoucí, kteří z České republiky zajíždějí do sousedních zemí, například do Drážďan, Vídně nebo Lince.

Například Petr Šimral z Metrans Rail o úspěchu rakouských inzerátů právě z jazykových důvodů pochybuje. „Německy hovořících strojvedoucích na úrovni státnice B1 je velmi malý počet a jejich počet stále klesá. Světem vládne angličtina, němčina se v České republice učí málo a český školský systém není schopen naučit němčinu tak, aby byla na úrovni státnice,“ je přesvědčen Šimral. Podle něj tak na trhu nastává přetahovaná o maximálně 150 hotových strojvedoucích. „Zatím se nejeví, že bychom si s DB a ÖBB konkurovali ve strojvedoucích, určitě jsme ale vystaveni konkurenčnímu boji vůči ostatním zahraničním dopravcům, ostatně úplně stejně jako strojvedoucí ČD, ČD Cargo, LTE nebo ITL,“ doplnil Šimral.

Dopravci rovněž upozorňují na vysoké životní náklady v Rakousku. Práce tam je tak vhodná nejspíš především pro mladší ročníky, ochotné pendlovat mezi oběma zeměmi. Nadstandardní je nicméně následné důchodové zajištění.

81 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jsme v EU? Doufám, že ještě stále ano. Platí volný trh a pohyb osob? Doufám, že stále ano. Tak proč to někomu vadí? Ať se rozhodnou strojvedoucí, kde chtějí pracovat. Je to jen čistě jejich věc. Už těch regulací všelijakých bylo fakt dost…..
    Připadá mne to fakt, jakoby politici chtěli stavět novou železnou oporu. Okamura a ODS už okatě, ti ostatní zatím jen potichu.

  • Me by treba zajimalo jak je to u OBB po zdravotni strance. Je taky limit -2Dioptrie? Mne to prijde jako peknej nesmysl. Prece ty brejle mam abych videl a ne abych nevidel a jeste se mi nestalo ze by mi samy svevolne spadly z nosu a to ani na horske draze. Kdyz jsem se snazil dopidit odkdy a proc toto narizeni existuje nikde nikdo nebyl schopnej rict duvod, krome toho ze to je predpis. Predpokladam ze je to z doby kdy se jeste nosily cvikry a ty bohuzel na nose nedrzely. Myslim ze tohle odrovnalo spoustu zajemcu vcetne me. Kdyz byla nula, mel jsem -1.5. A kdyz to zvedli na -2D, uz jsem mel -3.5

  • Je mi z toho smutno. Nectím liberalizační mantru, že jedině soukromý kapitál je ten správný vlastník dopravce. Nedomnívám se , že státní je KLDR a soukromé je super. Připomíná mi to onu pověstnou větu z českého filmu : „Kdybych vám sem položil dvě krabičky zápalek …“ . Pokud má zpoždění RGJ tak to je velká smůla, všichni ho zdržujou a hází mu klacky pod nohy , ale když modří, tak je to stará socialistická hnusná hydra která nikdy nikam nedojede včas.
    Myslím že i běžný pozorovatel vidí státní dopravce , kteří jezdí v rámci okolností načas , mají relativně slušný personál , dobré služby, moderní i vysokorychlostní vozidla. Ať je to SNCF SBB, ÖBB, DB, není s nimi vůbec špatné svezení.
    České dráhy žel nepochopily, že takový mladý strojvůdce nemá problém odejít. Dusí je jako na vojně šikanou v podobě nejhorších možných turnusů a šichet. Nedá se to dlouho vydržet. A pokud zavolá takový obr jako jižní soused , neodolal bych ani já. Ale HR oddělení na nábřeží bude muset začít uvaživat jinak.

    • Tak pokud zaplatíte ČD kurz na strojvůdce co vám zaplatili a státu vzdělání, a veškeré finance co vložil do vás jako budoucího daňového poplatníka, tak si odejděte třeba na Mars…

      • Jo, jo, to je politická mantra i lékaři by měli platit…ubohost, omlouvám se, ale žijeme v jiném světe, než jste zvyklý vy !

      • A neměl by zaměstnavatel platit i rodičům? (taky něco investovali)…

        • No tož to je taky pravda. Můj zaměstnavatel dodnes dluží moji mamě za mliko. 🙂

          Ne vážně. Jednou jsme jako země přistoupily na jednotný trh EU a takovéto úvahy jsou zcestné.
          Nikdo nebrání ČD aby nabíral zaměstnace v zahraničí. Pokud jim má co nabídnout. Stejně jako Metrans zaměstnává Němce. Vše je o otevřeném trhu. O nabídce a potávce.

          • Pokud jsme přistoupili na jednotný trh, mělo by to tedy fungovat i obráceně… měl by jít k nám tedy pracovat nějaký Rakušan za českou mzdu… jinak to moc jednotný trh není, ale jednostranné zneužívání některých členů EU. A pokud by se Rakušákovi nelíbil český plat, tak jsou dvě možnosti: 1) máš smůlu nebo 2) zvýšit trojnásobně platy v ČR a ať se západní „investoři“ se svými montovnami třeba pos…

            • To
              Jak jsem napsal. Vše, tedy nabídka i poptávka, je o volném trhu.
              Nikdo nic a nikam nemusí, pokud nechce.
              Když dá někdo Rakušákovi dobrou nabídku, kterou on bude ochoten akceptovat, je to jen na něm.
              Podívej se kolik je v ČR zahraničních manažerů. Dostali adekvátní nabídku a přijali ji.

      • licenci a zdravotní prohlídky jsem si platil sám,bylo mi přislíbeneno,že mi aspoň zdravotni vrátí.Když došlo na věc tak mně z personálního vyhodili.Nástavbu pro potřebnou maturitu jsem si taky platil sám.Za odměnu jsem neustále v práci,dostávám nejhorší směny a jezdím na špatně udržovaných strojích.Turnus nemám ,jsem zařazený letmo a směny dostávám dle potřeby…tzn. stále.Toto zaměstnání vykonávám 5 let a už se začíná vážně projevovat na mém zdraví.Za takovýchto podmínek se nedivím ,že všichni co mají možnost berou roha.
        Na mars patříte Vy vážený pane.

    • Bohužel máš úplnou pravdu. Když jede RJ 1015 těsně za vlakem ČD 145 Jan Perner, který je věčně zpožděný, tak ho neustále zdržuje a už se mne to stálo více krát. Pozoroval jsem to už několikrát hlavně na úseku Hranice – Ostrava Svinov. Občasné zpomalování, když ho dojížděl, to plně potvrzuje. Důkazem je i to, že 9 vozový RJ se 162 se v Hranicích rozjede mnohem rychleji než 6 vozový ČD se šrotem řady 151. Ale předjet ho nenechají s odkazem, že tak mají v jízdní řádě jet za sebou. Předjede ho až v za hlavním, protože má kratší trasu přes Stodolní a tam mu už ploužárna Jan Perner nevadí…..

  • Bože, jaký rakouský expert na češtinu jim ten výraz Triebfahrzeugführer přeložil? Jinak, je tomu již přes rok, co jsme s manželkou též odešli pracovat k ÖBB (potažmo k Rail Cargo Austria) a nelitujeme. Životní úroveň je tu rozhodně vyšší a i když je Vídeň opravdové multikult město, žije se tu příjemně. Platově je to samozřejmě zajímavější, nákladově prakticky srovnatelné (máme pronajatý pěkný, čistý byt o 62 metrech čtverečních v docházkové vzdálenosti od Hauptbahnhof / Unternehmenszentrale ÖBB, za který platíme 780€ monatlich all-in, tedy vč. internetu a pojištění, což mi přijde s Prahou naprosto srovnatelné, možná dokonce levnější. Jako bonus máme i skvělou majitelku). Jsou tu samozřejmě dražší služby, ale co se cen potravin týče, je to v průměru jen 10% navíc oproti ČR. Navíc, po příchodu do obchodu vás prodavačka pozdraví, usměje se, poděkuje, rozloučí se…Co je tu hodně drahé – vlastnictví automobilu, kdy kasko a povinné vyjde měsíčně téměř na tolik, co stojí ročně v ČR. Určitě existují i země, kde se žije lépe, ale my prozatím nemáme sebemenší důvod měnit. Mimochodem, aby to nevypadalo, že plivu na ČR – rozhodně ne! Navíc v Česku jsou určitě hezčí holky 😀

    • Když jsme po „převratu“ začali jezdit do světa, velmi brzy jsem konstatoval, že Vídeň je asi jediné či jedno z (velmi) mála měst, kam bych se mohl bez osobních problémů okamžitě odstěhovat a začít tam dále žít – byl to samozřejmě tehdy spíše jen „první“ pohled bez podrobnějších znalostí situace, ale přesto i po těch mnoha letech a dalších návštěvách Vídně myslím, že to platí i nadále (a to umím německy jen pár slov a mluvit souvisle neumím vůbec).

    • A pivo. Ale jinak potvrzuji. Jen mi přijde vtipné, když Čech píše „a i když je Vídeň multikulturní město“.

      • A proč? Naše kultury jsou dost blízké, my tam tu multikulturu ať už je myšlena pozitivně či negativně moc nepřinášíme….

      • Mysleno samozrejme v tom vice „multikulturnim“ slova smyslu. Osoby z byvale monarchie nepovazuju za multikulti. Ti maji s Vidni vice jak 300 let spolecne historie, vice ci mene stastne.

    • Velmi zajímavý popis. Rád bych se zeptal na informace. Jak moc a na jaké úrovni požadovali znalost německého jazyka? Co se týče práce, tak se tam uvádí určitá mzda a jedná se o konečnou mzdu anebo jsou poskytovány i prémie apod.?
      Je ve Vídni těžké sehnat normální byt k pronájmu (myslím v souvislosti s Prahou)? Děkuji za odpověď.

      • Obecne je B1 dostacujici, kdyz to doplnite nejakym jinym svetovym jazykem (tedy anglictinou), ale to plati pro mou pozici, ktera ma celoevropsky presah. Ja se vlastne nemcinu nikdy neucil a prisel jsem k ni dost za pochodu, takze moje jazykove znalosti tomu odpovidaji 🙂 U strojvedouciho bude samozrejme ta nemcina stezejni a skutecne je to obcas peklo, co se dialektu tyce. Tady je pak na miste kolegu zabrzdit a poprosit ho, aby mluvil pokud mozno nemecky. Vtipne je, ze pres vsechny ty dialekty si obcas vzajemne Rakusaci nerozumi ani mezi sebou. A obcasne telefonaty smer Tirol, nebo hlavne Vorarlberg jsou tak trochu nutnym zlem pro vsechny. Nicmene, videnska/dolnorakouska nemcina taky nema s Hochdeutsch moc spolecneho…

        Co se bytu tyce, jsou tu mraky moznosti, at uz flatbee.at, nebo willhaben.at a pak samozrejme spousty realitek. Pokud budete chtit presunou svuj zivot kompletne do Rakouska, doporucuji do zacatku trochu kapitalu – idealne aspon 150 tisic Kc na ruzne kauce, provize a podobne. Verte mi ale, ze se brzy vrati. Po cca dvou letech uz mate narok i na obecni byty, ktere jsou levnejsi. Stejne, jako nabizi byty i primo ÖBB, ale s tim fakt nejde pocitat pri nastupu…

        Vyplata je na uctu vzdy nejpozdeji prvniho v mesici (za mesic predchozi) pricemz ruzne priplatky za smennost, vikendy, svatky a pod. je tim padem provadena dva mesice zpetne (tedy napr. 1.6. dostanete priplatky za mesic duben. Co je trochu zvlastni – z hlediska priplatku je sobota normalni pracovni den, ale nedele uz je za +50%, stejne jako svatky (tedy ne 100% za svatek jako v CR). Pracovni norma je 38,5 hod tydne u sichtaku. 1.6. a 1.12. prijdoe na ucet vyplata navysena o jeden zakladni plat, ktery je i o neco vyssi, protoze je mene zdanen.

        Obecne je uroven zdaneni v Rakousku pomerne vysoka, ale za to je vam nabidnut perfektne fungujici socialni stat, kde je napriklad neschopenka ve vysi 100% platu vyplacena 6 – 18 tydnu (dle delky zamestani cloveka – brano celoevropsky) a tady je ten zasadni rozdil – presto vsichni prijdou druhy den do prace, i kdyz by mohli byt za 100% doma. Zaroven, pokud marodite, NIKDO to nezpochybnuje, protoze „wenn du krank bist, bist du krank. Punkt“.

        Pro pripadne dalsi otazky se klidne ozvete na mail, at neplevelime diskusi.

    • Chtěl bych se zeptat informací. Na jaké úrovni chtějí znalost jazyka, když bych třeba chtěl nastoupit u ÖBB?

      • Abys neudělal hromadu, když tě např. výpravčí zpraví o jízdě posunem kolem neplatného návěstidla. Ideálně v místním dialektu.

          • Za pět let jsem naposlouchal kde co, ale je rozumné při konverzaci používat hoch Deutsch.

    • Viedeň je špecifická aj tým, že je blízko k hraniciam a napr. z Bratislavy (a okolia, vrátane južných susedov) do Viedne denne pendluje ovrovské množstvo ľudí (ja som jedným z nich). A cestujem do práce v centre (Radetzkystraße) kratšie než niektorí miestni kolegovia, pričom 2 x prestupujem. Viedeň je úplne iná než mestá v nemecku, ktoré som mal príležitosť pracovne navštíviť a stráviť v nich nejaký čas. Obyvatelia viedne su mentalitou oveľa bližšia k nám, oproti nemcom pohodoví, nestresujú a hlavne sú slušní. Zvažoval som že sa sem presťahujem, aj som si bol potrieť pár bytov, ale ceny rovnaké ako v Bratislave, kde sa mi nakoniec podarilo zohnať slušný dvojizbák v paneláku a neľutujem. Ceny sú v Bratislave a Viedni podobné, jediné čo je výrazne lacnejšie v BA sú služby a hlavne pivo, ktoré navyše aj lepšie chutí (Budvar). Kvalita potravín je vo Viedni lepšia, ale v tomto ich už Bratislava úspešne doháňa, len ľudia sa nesmú ulakomiť a kúpiť najlacnejší shit v obchodoch.

  • Až se nám soutěže v tuzemsku rozjedou pořádně, ČDčka stejně nebudou brzo tolik mašinfírů potřebovat.. A klukům za předním sklem se není co divit, že ze země montovny, jdou za méně práce a třikrát takový plat na západ.

    • Áno,je to pravda,o niekoľko rokov budú na tratiach jazdiť mixy vlakov súkrom.dopravcov Arriva,Regiojet,GW Train…Naši predkovia,čo budovali trate a pracovali pre štátnu dráhu celý život sa možno v hrobe obracajú z tej liberalizácie.A ten mor súkromných dopravcov sa už šíri aj do Nórska,bohužiaľ…

      • Proč by se naši „predkovia“ měli obracet v hrobě, když v dřevních dobách železnice tratě budovaly soukromé podniky/osoby a ty je pak i provozovaly? Když se na to chcete dívat touto překroucenou optikou, tak se naopak vracíme do dob, kdy se železnice začaly rozmáhat 😉

        • Právě proto, že je pak i stejné soukromé podniky/osoby provozovaly, takže tržby a zisky na nich vytvořené nešly zadarmo do kapes někomu jinému!

          • O těch ziscích bych dost pochyboval. Dráhy byly, jsou a budou vždy velmi ztrátové. Takže jiný vlastník než stát je vlastně k dobru. Je sice fakt, že za totality nákladní doprava uživila tu osobní a tak dotací nebylo třeba. Dnes však silně pochybuji i o ziskovosti nákladní dopravy.

        • No prapůvodně sice stavěli i vlastnili, ale následně to mělo v režii císařství (například Olomoucko-Pražská dráha), sice jí stavěl soukromník, ale vlastnilo císařství. A to na popud toho, když císař viděl různé komplikace, které se stavbou dráhy byly spojeny.

        • JO, jenže pak po prvním rozmachu to šlo do kopru a soukromníci krachovali (či měli velké ztráty), až musel železnici převzít stát. Neb se to prostě nerentabilovalo už tenkrát… Podotýkám, že se tenkrát jezdilo bez dotací a kdo postavil dráhu, ten zároveň trať udržoval a provozoval vlaky.

      • V KLDR je vše stále hezky státní a bez liberalizace a platí tam i FIPka.

    • ČD sice možná ne, ale budou je potřebovat ti soukormníci. A ti je dle vás vezmou odkud?

      • Budou muset zase přeplatit někoho jiného, nebo podívejte kolik řidičů sedí za volanty dálkových busů ukrajinské, slovenské národnosti. A jinak to moc řešíte, finanční monstr krize zaklepe na dveře za pár let, pak bude doprava hore nohama úplně, že dnes se nám ani nesní o tom jak to bude nakonec vypadat.
        Leo tu nebude, Regiojet se s někým spojí, Flix bude radikálně škrtat agresivní expanzi, ČD bude privatizovat Kellner a i v Evropě bude k mání kde co předluženého státního.
        Uvidíme kolik tratí a silnic přejde na soukromníky, bude to bolet, ale co se dá dělat, zasmrádlý skanzen EU jinak obživit nepůjde, pravda plánovači vždycky vytáhli v minulosti válku, to je taky jistá možnost.

        • Těžko, resp. byla vy to až poslední zoufalá možnost – on ten výcvik totiž vůbec není levnou záležitostí …

          • Právě. Ale i ČD musely finance na výcvik vynaložit, tak nevidím důvod, proč by to mělo být u soukromých subjektů jinak.

            • Za sebe souhlasím, ale souhlasili by i ti „priváti“, kdyby se o to museli naplno sami postarat a ještě to platit?

              • Tak zrovna třeba Metrans si strojvedoucí pro Německo učí sám. A stím kolik jich má, tak to evidentně funguje.

  • Je to prosté – kdo svým technikům a dalším specialistům nevytvoří přijatelné podmínky, ten je nebude mít. To brzy postihne i ČEZ a jeho jaderné elektrárny.
    A mimochodem, stupeň znalosti cizího jazyka B1 není žádná státnice :-).

    • Že by Rakušané nebo Němci přetáhli ČEZu obsluhu jaderných elektráren?
      To se mi nějak nezdá …

      • Tak Rakušané asi ne :-), ale Němci zoufale shání lidi na vyřazování svých JE z provozu, což je práce na desítky let. Ale při současném přístupu ČEZu k lidem ti technici klidně utečou do jiných oborů se srovnatelným platem a desetinovou buz*erací. Nikdo si neumí představit tu administrativní zátěž, neustálé bezdůvodné narušování soukromí a ponižování ze strany managementu.

  • Podle me to je i o prioritach vlady. Slibim cestu vlakem za 7kc a dam na to 6 miliard a nedam to strojvudcum.

    • Obrovský palec nahoru. Německou kvalitu za indické ceny prostě nezískáte nikde na světě!

  • Chmmm, prekazka Nemcina? Kdyz bude opravdu treba, tak snad je realne, aby i svet zeleznice presel k standardnimu jazyku sveta, stejne jako letectvi, anglictinu. Za ty penize…

    • Opravdu si myslíte, že všichni drážní provozní zaměstnanci v Evropě, kteří mohou komunikovat se strojvedoucím ovládají angličtinu ? Svatá prostoto….

      • Škoda, že nejde dát plusko. Tohle by bylo reálné jen v případě, že by se celá Evropa začala povinně učit angličtinu jako druhý jazyk, a za 20-30 let možná. Pracuju v zahraniční firmě, kde na kancelářských pozicích se angličtina předpokládá automaticky, ale už u obchodních zástupců, s maturitou a věkem kolem 30 let, je to problém…

        • Troufám si tvrdit, že v řadě evropských zemí jsou na tom s angličtinou ještě mnohem hůře, než v Čechách. A není to jen u řadových , referentských pozic. Ale kolikrát i u manažerských….

      • Anglictina je proste zaklad aspon na urovni A2 a kdokoliv tvrdi neco jineho, tak hleda duvody proc neco nejde.

        • Kdo chce (a předpokládá, že mu bude ku prospěchu), ať se ho učí, mě jako elektromontérovi, kterého moc cestování do ciziny netáhne, mi je naprd.
          Navíc, né každý má na jazyky buňky, zrovna s angličtinou jsem bojoval od základky, a byl rád, že jsem prolezl s trojkou až čtyřkou.

        • JAsně …takový základ , že například ve Španělsku umí anglicky jeden lékař ze čtyř a na dovolené na Korsice jsem byl nucen komunikovat s manažerem hotelu , který angličtinu také neuměl. Mezi mé zákazníky patří globální ocelářské koncerny a je zajímavé, že ani tam neumí anglicky všichni zaměstnanci , kteří komunikují se svými zákazníky. Mají přehled jazyků, které vedení firmy pokládá za „světové“ a z těchto jazyků musí ovládat minimálně dva. Takže pokud Belgičan ovládá francouzštinu (která je navíc jeho mateřská) a němčinu , je to OK….

  • Jezdím přes pět let pro jiného dopravce, než ÖBB. Můj čistý roční příjem přesahuje v přepočtu 1000000Kč a díky sociálním podmínkám u zaměstnavatele neutratím v práci ani 100 € měsíčně. Od samého počátku mi byly vytvořeny podmínky, abych se plynule adaptoval na rakouské prostředí. Jelikož se jedná o multikulturní prostředí, s jazykovou nedokonalostí se počítá. Svého kroku odejít nelituji a doporučuji všem, kteří hledají férové pracovní podmínky, udělat to samé.

    • I ja planuji odejit, zatim se doucuji nemcinu. Vidim to tak na rok.. Mohl by jste me na email napsat nejake informace pod kym jezdite a kde mate nastupy?dekuji taborskytom@gmail.com

    • Tak to musí být u dráhy, kde se( z pochopitelného důvodu) dbá na přesné fráze pro komunikaci v řízení dopravy pěknej maglajz, když každý z té multikulti společnosti kvaka jak mu zobák narostl, nejlíp ještě dialektem.
      Není to nějaká lokální mutace patlala Radima?

      • Co to mumláš? V letectví je to taky tak, frazeologie je jasně daná a i pilot ze Zimbabwe se v New Yorku s dispečerem domluví.

        • No právě ustálená frazeologie .
          Která tedy předpokládá velmi dobrou znalost jazyka. Sám jste psal “ s jazykovou nedokonalostí se počítá. „…
          V letectví se dbá na přesně dané fráze , stejně jako na dráze ( alespon u SŽDC)

  • Další příklad proč je EU. Univerzální zaměstnanec po celé EU. Zapoměli však říci – stejná práce , stejné podmínky, stejný plat po celé EU. To se jim nerentuje…

    Kdo dá nejvíc, vyhrává! Ne každý tuzemský zaměstnavatel na to má.

    Zamyslel se někdo, proč zrovna u nás ? No přece z státního rozpočtu je „vykrmíme- naučíme“ a potom cizina „slupne smetanu“ !

    Nákladu zůstanou nám! Naverbovaný zaměstnanec je pro ně lacinější. A jeho bývalý zaměstanavatel počítá ztráty…

    • ..stejná práce, stejný plat po celé EU..

      Tohle neplatí – a proč by mělo – ani v rámci jedné vesnice, tak jak to chcete aplikovat na EU? No jo, já vím, dřív to šlo, a jak se všichni měli dobře.

      V které kapitole státního rozpočtu najdu výcvik strojvedoucích?

      • V kapitole školství a příspěvky na děti, ale to je zas o něčem jiném. To by se tu mohlo pak ukazovat i na jiné profese.

        Co se B1 týče, tak ta je nařízena legislativou, takže vyjma slovenštiny je v každém státě nutností, pokud to není rodný jazyk. Zkouška se dělá u oprávněné nezávislé instituce.

        Každý stát si pak může přidat ještě další podmínky. Němec a Polák třeba povinný simulátor, atd.

        V dalším železničním balíčku, je už údajně požadavek na B2, což je státnice.

        • Na B1/B2 se dá dostat u jazyka asi za 4 roky, rychleji pokud to neděláte na střední, ale formou intenzivního kurzu.

          Co se týče mezd a mzdových podmínek, tak za to že neexistuje konvergence, nebo je pomalá poděkujte místním politiků vládnoucích pod heslem čím hůře tím lépe, například snahou vsadit na subdodávky a montovny kdesi na začátku tisíciletí sice mírně pomohly s akutním problémem ta, ale jinak zavařily na dlouhou dobu.

        • To jako z nařízení EU, budu muset umět anglicky, abych dostal licenci, i když třeba vůbec nemám v plánu jezdit v cizině? To je zas hovadina, stačí, že kvůli nim musí být 2 doklady (licence a odborná způsobilost od dopravce.

          • B1 platí na jiný stát. Pokud je čeština rodný jazyk, tak je to bez zkoušky.
            Ale pokud to bude dělat třeba Ukrajinec a uvede jako rodný jazyk ukrajinštinu, tak musí mít na češtinu B1.

    • Přijde mi to pro český stát méně bolestivé, než když zaplatí VŠ studium někomu, koho pak bude celý profesní život platit v nějaké zbytné instituci nebo neziskovce.

    • Pokud vím, tak platívalo, že k vyškolení nově přijímaní zaměstnanci museli podepsat nějaký revers o několikaletém setrvání u firmy, jinak byl předčasný odchod dost drahý – takže aspoň nějaké náklady na vyškolení se tím vracely. Ale možná už to zase neplatí, když trvá dlouhodobě nedostatek zaměstnanců …

      • Jo stále to platí, ale dost firem zaměstnance, rádo vyplatí, když ví, že má licenci.

        • O licenci nejde. Stojí pár korun, je za chvíli a k ničemu kromě vstupu do kolejiětě neopravňuje.
          To je prakticky jen etalon schopnosti se vůbec něco naučit : – (

    • Chybí vám ve vaší myšlence jeden detail – právě to přetahování se o zaměstnance zvyšuje mzdy. Akorát je to o něco míň na ose Šumperk-Mladá Boleslav než na Hodonín-Vídeň (příklady naprosto ilustrační). Zaměstnance ztratí a. s., která mu sice zaplatila výcvik a ukládala do něj své know-how, ale nezjistila dostatečně zajímavé platové a především jiné pracovní podmínky (viz „o čistotě na drážní ubytovně“ např pod dnešním článkem o Ryanairu). Buď si ČD či jiní dopravci udrží ty špičkové zaměstnance, nebo jim zdrhnou. A nebo se můžou poučit a taky nabírat z východu (jak to ostatně stavebnictví či zemědělství dělá už mnoho let, teď nastal čas i na kvalifikovanější pozice).

    • Mohl byste nám vysvětlit, jak s tím souvisí EU?

      Pokud Němci nebo Rakušané nebo Švýcaři nebo Norové zaměstnance potřebují, tak si je zaplatí, EU ne-EU.

      Naopak se práce v zahraničí vyplatí čím dál míň.
      V roce 1990 byly průměrné mzdy v západním Německu cca 8x vyšší, než v ČSR. Dneska cca 3x.

      A znáte někoho, kdo by jezdil „na jahody“ do Španělska nebo na farmy do Británie? Před 15 lety in, dnes se to nevyplatí ani náhodou.

Newsletter

Partneři