Český autoland zařadil zpátečku, produkce klesá. Výroba autobusů naopak dál roste
Roky růstu českého automobilového průmyslu jsou u konce. Produkce osobních aut v Česku za první pololetí klesla o 1,3 %
Roky růstu českého automobilového průmyslu jsou u konce. Produkce osobních aut v Česku za první pololetí klesla o 1,3 % na 747 tisíc vozidel. Data o výrobě za prvních šest měsíců dnes zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).
Pokles podle statistik zaznamenaly obě největší tuzemské automobilky: Škoda Auto vyrobila 470 tisíc vozidel, o 1,5 % méně než před rokem. Hyundai Motor Czech snížil výrobu o 6,3 % na 160 tisíc vozidel. Roste naopak výroba v kolínské TPCA, která vyrobila 117 tisíc vozidel, o 5,9 % více než před rokem.
Podle Zdeňka Petzla, výkonného ředitele celého sdružení, jde o očekávaný pokles. „Z dat od našich členů i veřejných zdrojů již delší dobu sledujeme snížení tempa růstu autoprůmyslu z předchozích let. Z pohledu českého autoprůmyslu je ale pozitivní, že i přes výraznější pokles odbytu zejména v EU se tento trend zatím do tuzemské výroby nijak dramaticky nepromítá,“ řekl Petzl. Podle něj se tak ukazuje velmi dobrá konkurenceschopnost českých vozidel v Evropě a jejich stabilní odbyt na důležitých trzích, především pak v Německu. Na export mířilo 93 % aut vyrobených v Česku, vývoz klesl o 0,9 %.
Celková produkce silničních vozidel, bez nákladních aut, v prvním pololetí meziročně klesla o 1,3 procenta na zhruba 766 000 vozů. Tuzemští výrobci nákladních aut – Tatra a Avia – přestali data o své výrobě zveřejňovat poté, co se firmám ze skupiny Czechoslovak Group přestalo dařit.
Nadále roste naopak produkce autobusů, celkem výroba stoupla o 6,6 % na 2531 autobusů. Vysokomýtské Iveco vyrobilo 2 256 autobusů (+ 6,4 %), na export šlo 2 307 autobusů (+5,3 %). Rozdíl mezi exportem a vyrobenými autobusy je způsoben expedicí vozidel vyrobených loni v závěru roku. Společnost SOR Libchavy na trh dodala 262 autobusů, když se jí s 226 prodanými kusy dařilo především na tuzemském trhu (+ 32,9 %)