Česko marně hledá cestu, jak snížit počty mrtvých na přejezdech. Přibývá hlavně sražených chodců
Paradoxy statistik nehod na přejezdech. Ke třem střetnutím došlo na trati, kde jezdí jeden až dva vlaky týdně.
Miliardy korun, které proudily poslední roky do lepšího zabezpečení železničních přejezdů, nepřinášejí patřičný efekt v podobě snížení počtu mimořádných událostí a zranění a usmrcení osob. Trendem poslední doby je výrazný nárůst střetnutí vlaku s chodci na přejezdech.
Na tento nárůst upozornil při jednání podvýboru pro dopravu generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Poslanci během jednání řešili problematiku přejezdů a dalších investic větší bezpečnosti v této oblasti. Podle Kučery jde kromě sebevrahů o nepozornost chodců. „Lidé se nesoustředí, mají sluchátka, dívají se do mobilu,“ vypočítává možné důvody Kučera.
Jen za první čtvrtletí letošního roku došlo k 36 střetnutím na železničních přejezdech, při kterých zemřelo dvanáct osob. Loni bylo 31 střetů, z toho pět smrtelných. Počet střetnutí s chodci stoupl ze sedmi na deset.
Česko patří k zemím s nejhustší sítí přejezdů na světě: na 9355 kilometrů má celkem 7626 přejezdů. Jejich počty sice mírně klesají, ale nijak zásadním tempem. „Hustota přejezdů se velmi liší, například v Blatné máme čtyři přejezdy na 750 metrech,“ řekl při prezentaci poslancům Petr Vůjtěch z ministerstva dopravy.
Přesun kompetencí při rušení přejezdů
Náklady na údržbu přejezdů loni dosáhly 467 milionů korun. Ještě výrazně více jde do investic na zlepšení parametrů přejezdů, tedy hlavně vybavení výstražnými světly nebo závorovými břevny. Jen loni Správu železnic přejezdy vyšly na rekordních 2,777 miliard korun.
Podle zástupců ministerstva a Správy železnic jsou hlavním problémem přejezdy na koridorech, těch zůstává stále přes 300. Problém paradoxně způsobují i přejezdy na tratích s minimální provozem. Jako příklad uvedl Petr Vůjtěch přejezd v Radovesicích na trati Libochovice – Straškov, kde došlo již ke třem mimořádným událostem. Přitom zde jezdí jen jednou či dvakrát týdně soupravový vlak.
Ministerstvo i Správa železnic se shodují v tom, že je potřeba počet přejezdů výrazně snížit. Jde nejen o nebezpečí střetnutí, ale také časté zpomalování vlaků u přejezdů. Podle Správy železnic je potřeba přesunou kompetence silničních správních úřadů z malých obcí, které jsou v rušení přímo ve svém sídle podjaté.