Česko má většinu parkovacích míst na ulicích, to je pro dobíjení elektroaut problém, říká šéf parkovací asociace
Dobíjení elektrického vozidla. Pramen: Unicorn
Pokud má parkoviště více než deset parkovacích stání, musí disponovat minimálně jednou dobíjecí stanicí a kabelovou přípravou pro další dobíječky.
Mě by spíš zajímalo, jak stát bude řešit soukromá parkovací místa, a prostor kde by měla být dobíjecí stanice je ve vlastnictví města. Kam takovou dobíječku umístit 🙂
Jedina udrzitelna budoucnost ve velkych mestech je hromadna doprava. Elektricka auta take zabiraji moc mista a pri vyssich rychlostech jsou hlucna. Ani lokalni znecisteni nemaji nulove. Snizuji bezpecnost chodcu a cyklistu. Nemluve o obrovskych silnicich a parkovistich.
„V západní Evropě se většina parkovacích míst pro automobily nachází mimo ulice – v garážích, na parkovištích či v parkovacích domech.“ Pan předseda asociace neskutečně pobavil. Doporučuji mu navštívit v Německu jakékoliv zemské hlavní město v pracovní den odpoledne po 16. hodině a pokusit se zaparkovat mimo centrum, na ulici v jakékoliv obytné zóně. Bude tam kroužit jak sup úplně stejně, jako v Česku. Vyhrazené parkovací stání (před domem/ v garáži), jako součást bytu v obci s ca. 3,5 tis. obyvateli navýší kupní cenu bytu o ca. 5/ 10 tis. EUR. Za sumu, co stojí garáž v Hamburku, nebo Frankfurtu,… Číst vice »
Ja nechapu ty nesmysly o nutnosti budovat infrastrukturu. Tu infrastrukturu uz vybudovali urbaniste v 60. a 70. letech. A dokonce to v clanku inzerent omylem neprozretelne zminil. Pise, ze dobijeci stanice v zahranici jsou v garazich. U nas je to take. V takovych tech jednopodlaznich povrchovych garazich. S trochou nadsazky to jde pojmenovat jako jednopodlazni parkovaci domy. Cely kveten jsem si vyhradil pro mapovani „nedostatku“ parkovacich mist v 50tis. meste. 10% garazi je zrezlych a zarostlych travou, keri, ale za to s elektrickou pripojkou 230V, coz pro pomale nocni nabijeni uplne v pohode staci. Predpokladam, ze jina mesta nijak extermne… Číst vice »
200kc za noc bych ani s růžovýma brylema nenazýval zlatym dolem 😀
Jak dopadlo to mapování z hlediska absolutních čísel? Kolik je ve vašem městě parkovacích stání na ulici a kolik v popsaných garážích?
Celkove je 9700 parkovacich mist na povrchu. Kazdou noc je volnych 1600 parkovacich mist v ulicni siti + dalsich 2000 volnych parkovacich mist na velkokapacitnich odstavnych parkovistich. Kapacita je tedy dostacujici.
Ano, jsou lokality, kde dochazi k nelegalnimu parkovani, ale to pouze kvuli tomu, ze vsichni maji potrebu zaparkovat hned u vchodu. Tech zarostlych garazi jsou radove stovky, spousta z nich v dochazkove vzdalenosti do 5 minut od sidlist, ty ktere by bylo schopny kompenzovat to nelegalni parkovani.
Především autoři akce elektromobil a nic jiného nikdy více by měli zveřejnit, jak v roce 2035 bude po celé Evropě zajištěn dostatek elektrické energie pro ta vozidla ….
No přece akumulací energie kterou „vědci rychle vyvinou“ 😀
A bude taky hodně levná, stejně jako je levná energie ze solárních a větrných praček dotací, tak ta akumulace bude taky „levná“.:)
Koukám, že jsme tu 2 J.K.
Vy koukáte do minulosti, já do budoucnosti.
Ještě, že trend neudávali lidé, jako vy, to bychom ani nevylezli z jeskyní 🙂
Jenže má to drobný háček, dnes se trend udává dotacemi a regulacemi, nikoliv ekonomickou převratností produktu.
Víte vy, že na výrobu 1L benzínu je potřeba 1,6 kWh el. energie?
Tedy auto s reálnou (ne tabulkovou) spotřebou 8 L/100km (ve městě docela běžné) má stejnou spotřebu el. energie, jako tesla 3
A kde jste na to přišel? Dejte odkaz na výpočet. Děkuji.
Výroba benzínu:
https://autobible.euro.cz/i-auta-se-spalovacimi-motory-spotrebovavaji-elektrinu-sice-neprimo-ale-malo-ji-neni/
Tady je odkaz na energii potřebnou na výrobu benzínu v radinerii:
https://autobible.euro.cz/i-auta-se-spalovacimi-motory-spotrebovavaji-elektrinu-sice-neprimo-ale-malo-ji-neni/
8 x 1,6 = 12,8 kWh
Tesla 3 i Hyundai Ioniq (ne Ioniq 5) i můj služební plugin hybrid Passat GTE umí město i za 13 kWh
Jasně a ty dobíječky a všechny zařízení co vám dobíjí auto, taky spolknou nějakou energii 🙂 . Prostě ta energie v takovém množství co je potřeba v jeden moment dobít auto, se nepřenese jen tak. Jsou tam také ztráty atd. Takže pokud chcete počítač spotřebu tesli, připočtěte k tomu také tyto náklady :-). Když už chcete srovnávat.
Elektromobily proč ne. Ale tlačit na to nějak tvrdě je blbost. Nastavit koncepci, a postupně se to začne prosazovat.
Upřímně jsem netušil, že něco jako parkovací asociace existuje.
Elektroauta jsou zabijak planety. Aspon na dalsich 50 let.
No je zajimave, ze (podle autoru clanku) maji na zapade nabijeci stanice v parkovacich domech. Tady (Brno-Lisen) do toho hazou vidle hasici a planovany parkovaci dum na sidlisti asi bude mit nabijecku venku…
Pokud na parkovišti uděláte dobíjecí stanici, tak tam taky udělejte vyhrazená parkovací místa. Jinak to dopadne tak, že před nabíječkou věčně parkují neelektrická auta. Např. Novoměstská 5a Brno, nabíječka Tepláren Brno.
Tak zavolejte policii s odtahem
Vy asi nejste z Brna, že?
Proč myslíte, že ntw požaduje, aby ta parkovací místa byla vyhrazená? Nejspíše proto, že zatím nejsou. Takže odtah nikdo nezařídí.
je to jednoduché, na sidlištích budou vyhazovat prodlužky z oken, aby si mohli přes noc dobít svůj ojetý elektromobil .-)
https://www.youtube.com/watch?v=7cT1g7OHjJg&t=25s
Kdo nema na dum nebo aspon na garaz se slusnou elektrinou a bydli v byte na sidlisti, velmi pravdepodobne nema ani na elektromobil, takze bych v tom az tak zasadni problem nevidel.
Uber a Bolt nabízí levně koloběžky, to je pravda
Jasně, majitelé bytů na Vinohradech nebo na Letné jsou socky. Případně si mají pořídit garáž v Počernicích.
Mluvil jasne o bytech na sidlisti. Typicky majitel bytu s mnohamilionovou hodnotou ale ziskany v takove te privatizaci za par babek pro ty, co tam bydli… a jinak ma akorát zuboženou fabii a elektromobil v cene mega a vic se ho netyka a nikdy tykat nebude…
Nejen to,
vetsina domu postavenych pred revoluci ma garaze na skodovku 105 nebo favorita. To je problem mnoha dnesnich nemovitosti, ktere formalne garaz treba i maji, ale auto dnensich rozmeru v ni nezaparkujete, notoz nejaky prifoukly elektromobil.
Elektromobily nemají nic společného s velikostí, to je spíše o populární konstrukci aut
Ano i ne. Za současných podmínek se nevyplatí (výrobci) vyrábět levné BEVy, řekněme do milionu prodejní ceny.
Ty ostatní zase neprodá, pokud budou mít parametry levných vozů (velikost, výkon, pohodlí,…).
Tak stavte společně s byty parkovací domy…
A proč se do podzemí bytového komplexu nepřidájí garážová stání? Takhle ve městě máme už dva nejnovější bytové domy…
Protože to stavební předpisy nevyžadují. A pro developery je výhodnější prodat stavební plochu jako bytovou, nebo nebytovou, než jako garáž.
Ve městech se bude investovat a udělají se nabíječky v lampách – bude potřeba natáhnout nové kabely a nebude to vůbec levné. Nicméně v budoucnu budou autonomní vozy, takže spoustu lidí ve městech ani nebude auto vlastnit, takže nabíječek nebude potřeba tolik. Ve městech často bydlí lidi bez dětí a těm by to stačilo. Lidi bydlící v RD můžou dobíjet doma.
V 60. letech byla populární představa, že dbes budeje létat na dovolenou na Měsíc. Asi tak reálná je ta pohádka o světě automních automobilů.
Kodaň – parkování na ulici a dobíjení ze sloupků podobných vodním hydrantům. Žádný problém.
Problém je v archaismu starší generace
Spíš si to umíme spočítat. Z čeho ty stovky tisíc elektromobilů chcete nabíjet, kde jim brát elektřinu, když i jádro je fujky fujky 🤔
Při průměrném denním nájezdu jaký je se bavíme o poměrně malém navýšení nutného výkonu.
16 kWh na 100km (elektromobil střední třídy)
Průměrný nájezd 60 km/den
10kWh za průměrné auto za den
1 mil aut = 10 GWh za den
10GWh/24h = 416 MW, tedy něco jako 1 elektrárna Opatovice.
Takže úplně v poho, vzhledem k instalovanému výkonu v ČR asi 15GW. Navíc většina elektroaut se nabíjí v noci, kdy se méně svítí, jezdí méně elektrických vlaků atp.
A víte vůbec, kolik se spotřebuje elektřiny na výrobu benzínu? Asi 1,6 kWh na 1L. Tedy benzínové auto se spotřebou 10L (ve městě skoro každé) má stejnou spotřebu elektřiny, jako elektromobil 😉
Není tam překlep? V noci se svítí méně než přes den?
Ano, je, ale doufám pochopil jste. Prostě se v noci spotřebuje méně el. energie než přes den.
Ta vize, jak budou lide dobijet nocnimi prebytky je vcelku pekna, ale jen do momentu, nez si clovek uvedomi, ze krome elektromobility se usilovne resi i prechod na fotovoltaiku. Samozrejme, ze v praxi bude muset byt fotovoltaika doplnena jinymi zdroji, jako bioplyn, biomasa, vodni elektrarny, ale temi asi bude primarne treba setrit a ne se snazit v nich maximalizovat nocni vyrobu. Pokud nezustaneme u stare vyroby, kdy jaderna nebo uhelna elektrarna jede 24/7, tak je dost mozne, ze prebytky budou k dispozici zejmena pres den a to jeste spise jen za vhodneho pocasi. 1,6 kW ELEKTRICKE energie na litr benzinu… Číst vice »
Sloupky jsou hovadina, když lze využít lampy. Jakože lze. Aby byly na ulicích lampy a ještě dobíjecí sloupky, to fakt ne.
Ale i tak je fér dodat, že ta změť dobíjecích kabelů je fakt něco …
Ad „elektroauto – dopravní prostředek budoucnosti“: Už se opatrně začínaj objevovat informace, že na pořízení elektroauta nebude mít ani střední třída.
Prosím Vás, tyhle informace se tu vykřikují hlasitě už roky a uvádí to příklady, kdy rodina, co si doteď kupovala ojetou Octavii v naftě po nějaké firmě za 300 000 Kč, si teď bude muset kupovat fungl novou Teslu Model 3 za 1,4 milionu.
Cenová parita se spalováky dřív nebo později nastane a stejně, lidi co kupobali ojetiny, budou kupovat ojetiny. Já mám ojetý EV a rozhodně si nemůžu stěžovat. Ona totiž kondice baterky jde lehce odhalit pomocí diagnostiky. Pak jde jen o to si spočítat, jakou máte cenu elektřiny a kolik ušetříte na servisu oproti jiné ojetině.
S těmi ojetinami teda nevím. Deset let starý elektromobil s vylágrovanou baterií je prakticky bezcenný. Sorry jako.
Zdroj?
Co vím, tak se dnes standardně počítá s životností baterie elektromobilu 8 let. Pak bude zralá na výměnu, ovšem to nebude tak jednoduché, protože: buď to konstrukčně nebude možné nebo to bude příliš drahé. Anebo za 8 let už se potřebný typ baterie nebude dát sehnat (to nejspíše).
Mám služebního Passata gte 2017, plug in hybrid, je po operáku, 135 tKm najeto. Na baterií ujedu 46km, stejně jako ujel, když byl nový. K tomu, jak je baterie malá, musela mít baterie hodně cyklů, a je prostě v poho.
Myslím, že i jako 10 let stará se 300 tkm bude baterie použitelná.
A kolik se za 10 let zaplatí na servise na normálním autě? Kdyby to bylo 25 ročně, je to také čtvr míče. To už dá skoro na novou baterku, stará se použije k fotovoltaice domů nebo se bude vykupovat, jako se vykupují olověné a bude se recyklovat.
Otázkou je budoucí cena elektřiny, zejména pokud by měla být coby palivo zatížena obdobnou spotřební daní jako uhlovodíková paliva.
Pokud takovou daní zatížena nebude, budou mít rozpočty pro změnu finanční výpadek, protože do nich nepřitečou peníze, které do něj nyní tečou ze spotřební daně z PHM.
Myslím že si způsob najdou jak ty peníze získat. Problém je že na elektřinu nemůžete nasadit takovou daň jako je na kWh z benzínu, zničil byste tím zbytek ekonomiky.
Za mne ideální řešení by bylo prostě učinit škrty ve výdajích a agendách ve stejném finančním objemu jako bude výpadek.
Skrtanie vydavkov, prosim vas v ktorom state ?Ved cim dalej sa zavadzaju dalsie a dalsie dane,aby bolo z coho rozdavat. Nenasadi sa na vsetku elektrinu, ale nasadi sa na auto. Aky je problem povedat, ze napr. vsetky auta budu musiet mat mytnu jednotku. Stanovi sa, ze za kilometer jazdi sa bude platit 1 Kc, nezavisle od toho, ci auto pojde po dialnici alebo po ceste III.triedy. Dalsia moznost, pri STK sa bude kontrolovat pocet najazdenych kilometrov a pride faktura. Dalsia moznost. auto bude pravidelne hlasit pocet najazdenych kilometrov. Ako EU prikazalo, ze novo schvalene auta budu musiet mat E-call a… Číst vice »
Myslím, že povinnost mýtné jednotky už někde v legislativě je. Auto prostě bude spotřebovanou elektřinu bonzovat centrále a majiteli příjde rovnou faktura.
Pokud se vládám budou vysoké výdaje dovolovat, tak nikdo škrtat nebude. Proto by bylo ideální pokud by se podařila udělat široká společenská poptávka po redukci výdajů a agend státu.
Taková poptávka tady ale moc není. Spíš je poptávka po všelijakých dávkách a dotacích, jakož i zvyšování platů v rozpočtové sféře, což státní výdaje zvyšuje.
Jak chcete škrtat ve výdajích, když ani v takovém Německu, Francii či NL je bez dotací elektromobil neprodejný?
Která ze současných partají s tím reálně začne? Jde o užší okruh lidí kde už není z čeho brát. Zeštíhlování státu je jako důchodová reforma. Všichni o tom mluví, ale nikdo neví jak to udělat.
Prostě je potřeba přestavět ekonomiku, elektřinu vyrábět na střechách a neplatit Ruský státní terorismus (islámský nevyjímaje) a k tomu si poškozovat vlastní přírodu a zdraví.
Lidstvo zvládlo technologických revolucií již několik, zaplať pánbůh, že se neřídilo hlasy těch „rozumných“, kteří říkali, že to nepůjde.
Tak to pak ekonomika i elektromobilita pojede pouze od jara do podzimu… a to píšu jako někdo, kdo pracuje ve firmě, která vykupuje přebytky FVE.
Najpredavanenejsie nove auto za rok 2021 v Europe bolo Dacia Sander. V prvej 10 boli este napr. Renault Clio, Pegeout 208. Bolo tam auta v cene do 500 000. Mysite, ze ludia, ktori kupovali taketo auta, budu ochotni dat napr. za noveho Leafa 860 000 Kc ? Nahodou sa nepresunu z trhu novych aut na trh jazdeniek, lebo nove auto si uz nebudu moct dovolit ? Takze to v dosledku nezvisi cenu jazdeniek ? Skuste si pozriet par videi, co dovazaju jazdenky z Nemecka. Zistite, ze jazdene spalovaky podrazely a je ich menej a su menej kvalitne. Priciny su, ze… Číst vice »
Cool. Takže problém vyřešen protože ty spalováky budou stát nakonec stejně jako ev 😉
Jistě, jedno velké Norsko … Golf se spalovákem v základu v přepočtu za mega a čtvrt.
Škoda, že tuhle drobnost taktně neuvádí ti všichni hlasatelé lepších zítřků, bo to v praxi bude opravdu znamenat že od vyšší střední třídy „dolu“ bude automobil nedostupným luxusem.
Pokud si někdo myslí, že to tak má být, tak s tím lze nesouhlasit, ale je to názor. Ale ať se pak nebojí vyložit karty na stůl jak se věci skutečně mají.
No, ještě následujících 50 let to tady bude vypadat jako na Kubě, kde ještě dnes udržují šunky z předcastrovské doby, a za dalších 20 jako v KLDR, kde mají auta jen papaláši a ministerstva.
Proč lzete? Sandero 193 tisíc, Golf 215 tisíc kusů. To nesedí, že?
Zase podla tohto clanku je najpredavanejsie Clio a za nim je golf.
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/613171-golf-je-zosadeny-najpredavanejsim-autom-europy-za-rok-2021-je-francuz/strana-2/
Tak to mají v článku špatně, oficiální čísla mluví jasně.
A mezi nejprodávanějšími auty Evropy jsou 208, Clio nebo jiná malá auta už dvacet let. Žádná změna.
Nebo snad čekáte, že nejprodávanější budou miliónová SUV?
A otazka je, co to meni na podstate toho, ze v Europe sa predavaju hlavne lacnejsie auta ?
Tohle skoro vypadá, že nákup auta je základní lidské právo a stát to musí umožnit.
“ Česko má většinu parkovacích míst na ulicích, to je pro dobíjení elektroaut problém.” Šach – mat. On to není problém zdaleka jen pro dobíjení. Ve Vídni ani jinde na západě se mi nikdy nestalo, že bych někde poblíž nezaparkoval, zpravidla v garáži, kam mě krásně nevedlo značení. U nás je standard půl hodiny kroužit, zahušťovat dopravu a nakonec stát někde na ulici, ideálně dráž, než ve Vídni v té garáži.
No ono to má i další dimenzi – nemalá část lidí si pořizuje auto, aniž by pro ně měli zajištěné parkování.
Typicky na už teď přecpaném sídlišti – pořídí si auto a instantně začnou nadávat, jaktože se mezitím nezjevily velkokapacitní garáže.
To že není reálné za peníze „eráru“ tohle ve velkém stavět a i kdyby se peníze na krásně našly, tak jim do toho hodí vidle NIMBY sousedi, už neřeší.
On je spíš problém to, že v určitém čase se na to místa našly. Ovšem když se vystaví nové byty (které nemají moc parkovacích míst) a přijdou tam lidé se svými auty, tak třeba zaparkují v 95 % případů „to se zvládne“ ovšem všichni ostatní, kteří se vlezli teď mají třeba 1% šanci, že „už“ nezaparkují.
A to je takový problém obce po developerovi požadovat, aby byla dostatečná kapacita parkovacích míst – klidně i 2 místa na byt – už při schvalování projektu? Jenže to se developerům nelíbí a nepřihráli by tolik do kapsy zastupitelům, že?
V našem domě, u kterého je místo na cca 20 parkovacích míst a zbytek je zástavba, je celkem 150 bytů. Takže dle vašich počtů by tady mělo být 300 parkovacích míst. A můj dotaz: 1) Umíte si představit tomu odpovídající plochu? 2) Co takhle nejdřív použít hlavu, než začnete něco psát?
Ne plochu,ale parkování v podzemní části objektu nebo v parkovacím domě.
Když si to někdo zaplatí… jedno místo v parkovacím domě stojí asi milion korun, tuším.
Co se tu psalo posledně, tak to vycházelo na něco kolem půl milionu.
Tak to „posledně“ byl asi hodně starý projekt. Viz třeba tady, 1,5 mega na místo. Záleží, kde ten „jejich dům“ je, ale v Praze byste se už asi pod milion nedostal, při letošních cenách stavebních prací a materiálu.
https://zdopravy.cz/na-opatove-vznikne-novy-parkovaci-dum-za-tri-ctvrte-miliardy-strecha-bude-zelena-108002/
Ale ono je to úplně jedno. Pointa mého příspěvku byla, že si to mohou zaplatit a budou mít parkovací dům. Stejně jako si někdo může zaplatit či postavit garáž.
Nové byty mívají parkovací místa. Třeba v Praze je to dle předpisů asi 1,7 parkovacího místa na byt, což taky docela prodražuje výstavbu.
Spíš je problém, že aut je stále víc, takže ti, kteří se vlezli třeba před 10-20 lety, se už nevejdou a viní nějaké nově příchozí. Takhle mám kamaráda, který na ulici vedle rodinného domu parkuje už minimálně tři auta a nadává, že není místo… dřív, dokud nebyly děti dospělé, tomu domu stačilo jedno.
Tomu se říká privatizace veřejného prostoru. A nedej bože aby mu to veřejné místo zaparkoval někdo z vedlejší ulici . Už běží za starostou obce , a jak je to možné a ze chce značku a když. Jede zanacka tak zónu a platit nic nebude. Nehledě na to ze dnes jsou pozemky tak drahé a tedy tak malé ze už se někdy i jedno auto má problém vejít ….
Přeju všem co to nezažili, aby je to nepotkalo, ale děje se to ….
Tím koeficientem argumentovali naše SVJ a ze aut na být min 2 . Stavební urad nema pravomoc . Obec to s developerem nevyjednala a tak už tak blbě parkování se jen zhorší .
Tahle dimenze bude všude zhruba stejná.
To není šach mat, ale dočasnost a zkratkovitý egoismus