České VRT: Jen pro osobní vlaky, maximální rychlost 320 km/h a Jihlava jako vítěz
Jako vzorový příklad uvádí Správa železnic Jihlavu, která se s nadsázkou řečeno stane předměstím Prahy i Brna
Vedení Správy železnic (SŽ) dnes na tiskové konferenci prezentovalo chystanou podobu českých vysokorychlostních tratí (VRT). Rychlost na nich se bude pohybovat nad 200 km/h, přičemž maximum bude 320 km/h. Pomalejší vlaky je nebudou moci využívat. Uvedl to šéf Správy železnic Jiří Svoboda.
Podle něj budou také české VRT určeny výhradně pro osobní vlaky a denní provoz. Noc bude vyhrazená údržbě. Jde o obdobný model jako ve Francii, s jejímž správcem infrastruktury SŽ spolupracuje. Nákladní vlaky budou jezdit po současných koridorech. Z pravidla bude jediná výjimka, a to směr z Prahy na Drážďany, kde bude nižší rychlost a nákladní vlaky budou smět do Krušnohorského i Středohorského tunelu. „Chceme jít touto cestou a tímto konceptem, nákladní doprava se má jak dostat napříč republikou po současných koridorech,“ uvedl Svoboda. Upřesnil i poloměr oblouků VRT, který prý bude vždy nad 7 100 metrů.
„Vybudování vysokorychlostních tratí naprosto změní uvažování o veřejné dopravě,“ řekl Svoboda. Výrazné zkrácení dojezdových časů má pomoci například udržet obyvatelstvo ve vylidňujících se regionech, přivést investory a obecně zatraktivnit napojené části republiky. Jako vzorový příklad uvádí Správa železnic Jihlavu, která se s nadsázkou řečeno stane předměstím Prahy i Brna. Cestující z Prahy se tam po nové VRT dostane za 37 minut, z Brna za 25 minut. Podle SŽ to Jihlavě a okolí přinese přes 18 tisíc nových pracovních míst. „Ekonomika zde poletí nahoru,“ uvedl Martin Švehlík, který přípravu VRT na Správě železnic vede.
Podle něj nyní Správa železnic jedná se samosprávami a snaží se je přesvědčit o potřebnosti VRT. „Vysokorychlostní trať má oproti dálnici subtilní řešení, zabírá méně prostoru. Jedna z věcí, na kterou se velmi soustředíme, je prostupnost krajiny,“ sdělil Švehlík.
K prvnímu kopnutí je ale ještě dlouhá cesta. Správa železnic chce na první úseky VRT zahájit příští rok územní řízení, v roce 2025 by se měl začít stavět první úsek v Polabí východně od Prahy. V roce 2028 by se po něm měli projet první cestující.
VRT mají spojit Ústí nad Labem, Prahu, Brno a Ostravu, jedna větev povede přes Hradec Králové na Vratislav. V rámci výstavby sítě počítá Správa železnic i s depem pro vysokorychhlostní vlaky, nyní hledá vhodné místo.