České vlaky byly loni nejpřesnější za tři roky, ukazují statistiky
Západní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra
Devět z deseti vlaků na české železnici odjelo nebo přijelo loni včas nebo se zpožděním maximálně pět minut. Vyplývá to
Ono by to taky chtělo trochu dohlížet na skutečné důvody zpoždění. Nezřídka se stane, že vlak ze slovenska dojede do jablunkova se zpožděním 4 minuty, na cestě do bohumína a v bohumíně nabere dalších 20 a oficiální hlášení je „opožděný příjezd ze sousedního státu“…
Křišťálové kokoule ještě nefasujem. 😉😊
Koule …….:-)
Zkušenost cestujících bývá o dost horší než prezentovaná čísla. Je to proto, že: 1) Ve statistikách jsou dohromady příjezdy i odjezdy, kdežto cestujícího zajímá jen příjezd, kde je ta statistika daleko horší. 2) Ve statistikách se počítají vlaky, ne cestující. Lokálka do Mochova s pěti cestujícími má stejnou váhu jako rychlík přes celou republiku. A větší zpoždění se daleko častěji týkají vlaků s větším počtem cestujících. 3) Vůbec se nezohledňují ujeté přípoje. Pokud pojedu třemi vlaky, první se cestou zpozdí o 15 minut, další dva jedou včas, tak dostanu krásná čísla: včas bylo 83 % vlaků (tři na odjezdu, dva… Číst vice »
Přesně tak
babilon byl rychlejší. Každopádně podepisuji zcela bez výhrad. No a protože těch lokálek, co vezou vzduch na čas je většina, jsou výsledky takhle dobré. Na těch dálkových vlacích to je zřetelné, že to není žádná hitparáda a pak bych třeba rád viděl výsledky z 231 a 171.
Zveřejňovat průměrnou výši zpoždění je velmi šalamounské řešení.
Jakýkoli průměr je ošidný vždy – to se všichni myslící Čechoslováci naučili už „za bolševika“. A nová doba tu starou v mnohém překonává …
Jo statistika nuda je, má však (na)p.r.d. údaje.
Podívejte se někdy na nádraží na pragotrony. 5min nepíšou skoro vůbec, nebo píšou 10min a už se jim to nechce aktualizovat na reálných 15min.
Ve výsledku to vypadá, že zpoždění klesá….
Mám opačnou zkušenost z trati Hradec Králové – Liberec. Ukazují i zpoždění 5 minut, což vyvolá vždy vlnu řečí typu „no jo, České dráhy“, ale většinově u lidí, co by si měli pamatovat (z doby před 20 a více lety), že dříve se hlásilo zpoždění až od 15 minut a víc. Není to žádný šinkansen, ale přijde mi, že pokud nejsou výluky, tak vlaky jedou celkem dobře.
I v „dávné“ minulosti (= „za bolševika“) se pro účely statistiky považovalo zpoždění do 5 minut za jízdu včas. Údaje na informačních panelech jsou zcela jinou záležitostí než statistika a mají i jiný účel: poskytovat informace o aktuální situaci v dopravě jejím uživatelům. V minulosti bylo předpisy stanoveno poskytovat tyto informace při zpožděních 10 minut a větších nebo při změnách jejich velikosti o 10 minut a více – a příliš to nefungovalo. Teď je „předpisová“ doba pro zveřejňování zpoždění a jeho změn snad 5 minut, ale na ty informace bych spoléhal ještě méně než na ty dřívější: záleží na „opatrnosti“… Číst vice »
Na pragotronu se uvádí většinou zpoždění menší jak reálné pouze z toho důvodu, kdyby vlak krátil a tak by se mohlo stát, že by neodjel s 15 minutama, ale jen 13 a už by si mohl někdo stěžovat, že mu ujeli, vždyť psali 15 minut.
Dominim:
Ano, „většinou“. Ale když se inzerované zpoždění změní na menší až v poslední chvíli, zkuste třeba v Pardubicích stíhat z haly „průchozí“ vlak na 3. či 4. peronu …
„Nadstřelování“ při inzerování doby zpoždění (a její následné snižování až v poslední chvíli – a ani to navíc ne vždy!) bylo dost časté například v Praze-Holešovicích – tamním údajům o zpoždění na „Pragotronu“ už raději nevěřím a počítám s tím, že vlak může odjet i až o 5 minut dříve, než je inzerováno.
můžou psát zpoždění jak chcou, cestující má být 5 minut před odjezdem. Ti dobíhači ten vlak vždy zpoždují.