Dopravci Infrastruktura Železnice

České vlaky byly loni nejpřesnější za tři roky, ukazují statistiky

Západní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra
Západní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra

Devět z deseti vlaků na české železnici  odjelo nebo přijelo loni včas nebo se zpožděním maximálně pět minut. Vyplývá to ze statistik Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a  Českých drah. Jde o nejlepší výsledek za poslední tři roky, i když v některých ukazatelích došlo meziročně ke zhoršení.

SŽDC loni dosáhla úspěšnosti plnění jízdního řádu 90,63 %, České dráhy 90,5 %. Celková data si Zdopravy.cz vyžádal u SŽDC, České dráhy je mají ve výroční zprávě. Soukromí dopravci zatím údaje nezveřejnili. Od roku 2015, kdy přesnost kvůli rozsáhlým výlukám výrazně klesla, jde o druhý rok růstu. Stále se ale nedostala česká železnice na úroveň z let 2013 a 2014.

Jde o absolutní plnění, které zahrnuje údaje za odjezdy z výchozích stanic a příjezdy do cílových stanic všech vlaků, a to s tolerancí do pěti minut. V dálkové dopravě bylo plnění 80,6 % a v regionální 91,3 %,“ upřesnil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

V případě celostátních dálkových vlaků se celá železnice dostala dokonce na nejlepší hodnotu za posledních čtyři roky: 83,16 %. Jde o všechna zpoždění bez rozdělení příčin.

Ve výroční zprávě České dráhy ještě detailněji zkoumají zpoždění, za které mohou samy a mohly ho ovlivnit. Příčinou může být například závada na voze či lokomotivě. Celkem jde o 14,8 % všech zpoždění. Zbytek připadá na důvody na straně Správy železniční dopravní cesty nebo povětrnostní vlivy nebo „importovaná“ zpoždění, které si přiveze mezinárodní vlak ze sousední země.

Zatímco celkově se přesnost zlepšila, České dráhy loni vykázaly pokles přesnosti u příjezdu dálkových vlaků ze 78 na 72,2 %.

Železniční dopravci musejí zveřejňovat jednou za rok zprávu o kvalitě poskytovaných službách, kde se řeší i objem zpoždění. Za loňský rok zatím ještě soukromí dopravci údaje nezveřejnili. Leo Express za rok 2016 uvedl, že později přijela necelá pětina spojů, na odjezdu jich bylo zpožděno 4,7 %.

Regiojet uvádí ve statistikách průměrné zpoždění, to v roce 2016 dosáhlo 9,4 minuty. Pokud by počítal jen vlivy dopravce, bylo 0,328 minuty. „Vliv na výši celoročního průměrného zpoždění měly zejména dopady velké výlukové a stavební činnosti SŽDC a četné mimořádnosti na trati,“ uvedl RegioJet. Připomněl také problém s anonymními výhrůžkami o bombovém útoku ve vlacích dopravce.

Plnění jízdního řádu vlaků osobní dopravy (zdroj: SŽDC)

Plnění jízdního řádu vlaků osobní dopravy
rok mezin. dálková vnitro dálková region. osobní celkem
2013 74,92 85,93 93,31 92,58
2014 72,13 83,06 92,21 91,34
2015 63,96 73,62 88,10 86,82
2016 70,06 79,95 91,14 90,11
2017 71,58 83,16 91,49 90,63
14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Ono by to taky chtělo trochu dohlížet na skutečné důvody zpoždění. Nezřídka se stane, že vlak ze slovenska dojede do jablunkova se zpožděním 4 minuty, na cestě do bohumína a v bohumíně nabere dalších 20 a oficiální hlášení je „opožděný příjezd ze sousedního státu“…

výpravčíxy

Křišťálové kokoule ještě nefasujem. 😉😊

výpravčíxy

Koule …….:-)

babilon

Zkušenost cestujících bývá o dost horší než prezentovaná čísla. Je to proto, že: 1) Ve statistikách jsou dohromady příjezdy i odjezdy, kdežto cestujícího zajímá jen příjezd, kde je ta statistika daleko horší. 2) Ve statistikách se počítají vlaky, ne cestující. Lokálka do Mochova s pěti cestujícími má stejnou váhu jako rychlík přes celou republiku. A větší zpoždění se daleko častěji týkají vlaků s větším počtem cestujících. 3) Vůbec se nezohledňují ujeté přípoje. Pokud pojedu třemi vlaky, první se cestou zpozdí o 15 minut, další dva jedou včas, tak dostanu krásná čísla: včas bylo 83 % vlaků (tři na odjezdu, dva… Číst vice »

To

Přesně tak

VRT

babilon byl rychlejší. Každopádně podepisuji zcela bez výhrad. No a protože těch lokálek, co vezou vzduch na čas je většina, jsou výsledky takhle dobré. Na těch dálkových vlacích to je zřetelné, že to není žádná hitparáda a pak bych třeba rád viděl výsledky z 231 a 171.

Matěj Vondřička

Zveřejňovat průměrnou výši zpoždění je velmi šalamounské řešení.

železničář v důchodu

Jakýkoli průměr je ošidný vždy – to se všichni myslící Čechoslováci naučili už „za bolševika“. A nová doba tu starou v mnohém překonává …

Jan Sova

Jo statistika nuda je, má však (na)p.r.d. údaje.
Podívejte se někdy na nádraží na pragotrony. 5min nepíšou skoro vůbec, nebo píšou 10min a už se jim to nechce aktualizovat na reálných 15min.
Ve výsledku to vypadá, že zpoždění klesá….

Daniel Mach

Mám opačnou zkušenost z trati Hradec Králové – Liberec. Ukazují i zpoždění 5 minut, což vyvolá vždy vlnu řečí typu „no jo, České dráhy“, ale většinově u lidí, co by si měli pamatovat (z doby před 20 a více lety), že dříve se hlásilo zpoždění až od 15 minut a víc. Není to žádný šinkansen, ale přijde mi, že pokud nejsou výluky, tak vlaky jedou celkem dobře.

železničář v důchodu

I v „dávné“ minulosti (= „za bolševika“) se pro účely statistiky považovalo zpoždění do 5 minut za jízdu včas. Údaje na informačních panelech jsou zcela jinou záležitostí než statistika a mají i jiný účel: poskytovat informace o aktuální situaci v dopravě jejím uživatelům. V minulosti bylo předpisy stanoveno poskytovat tyto informace při zpožděních 10 minut a větších nebo při změnách jejich velikosti o 10 minut a více – a příliš to nefungovalo. Teď je „předpisová“ doba pro zveřejňování zpoždění a jeho změn snad 5 minut, ale na ty informace bych spoléhal ještě méně než na ty dřívější: záleží na „opatrnosti“… Číst vice »

Dominim

Na pragotronu se uvádí většinou zpoždění menší jak reálné pouze z toho důvodu, kdyby vlak krátil a tak by se mohlo stát, že by neodjel s 15 minutama, ale jen 13 a už by si mohl někdo stěžovat, že mu ujeli, vždyť psali 15 minut.

železničář v důchodu

Dominim:
Ano, „většinou“. Ale když se inzerované zpoždění změní na menší až v poslední chvíli, zkuste třeba v Pardubicích stíhat z haly „průchozí“ vlak na 3. či 4. peronu …
„Nadstřelování“ při inzerování doby zpoždění (a její následné snižování až v poslední chvíli – a ani to navíc ne vždy!) bylo dost časté například v Praze-Holešovicích – tamním údajům o zpoždění na „Pragotronu“ už raději nevěřím a počítám s tím, že vlak může odjet i až o 5 minut dříve, než je inzerováno.

petr.r

můžou psát zpoždění jak chcou, cestující má být 5 minut před odjezdem. Ti dobíhači ten vlak vždy zpoždují.