České vlaky byly loni nejpřesnější za tři roky, ukazují statistiky

Západní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan SůraZápadní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra

Devět z deseti vlaků na české železnici  odjelo nebo přijelo loni včas nebo se zpožděním maximálně pět minut. Vyplývá to

Devět z deseti vlaků na české železnici  odjelo nebo přijelo loni včas nebo se zpožděním maximálně pět minut. Vyplývá to ze statistik Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a  Českých drah. Jde o nejlepší výsledek za poslední tři roky, i když v některých ukazatelích došlo meziročně ke zhoršení.

SŽDC loni dosáhla úspěšnosti plnění jízdního řádu 90,63 %, České dráhy 90,5 %. Celková data si Zdopravy.cz vyžádal u SŽDC, České dráhy je mají ve výroční zprávě. Soukromí dopravci zatím údaje nezveřejnili. Od roku 2015, kdy přesnost kvůli rozsáhlým výlukám výrazně klesla, jde o druhý rok růstu. Stále se ale nedostala česká železnice na úroveň z let 2013 a 2014.

Jde o absolutní plnění, které zahrnuje údaje za odjezdy z výchozích stanic a příjezdy do cílových stanic všech vlaků, a to s tolerancí do pěti minut. V dálkové dopravě bylo plnění 80,6 % a v regionální 91,3 %,“ upřesnil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

V případě celostátních dálkových vlaků se celá železnice dostala dokonce na nejlepší hodnotu za posledních čtyři roky: 83,16 %. Jde o všechna zpoždění bez rozdělení příčin.

Ve výroční zprávě České dráhy ještě detailněji zkoumají zpoždění, za které mohou samy a mohly ho ovlivnit. Příčinou může být například závada na voze či lokomotivě. Celkem jde o 14,8 % všech zpoždění. Zbytek připadá na důvody na straně Správy železniční dopravní cesty nebo povětrnostní vlivy nebo „importovaná“ zpoždění, které si přiveze mezinárodní vlak ze sousední země.

Zatímco celkově se přesnost zlepšila, České dráhy loni vykázaly pokles přesnosti u příjezdu dálkových vlaků ze 78 na 72,2 %.

Železniční dopravci musejí zveřejňovat jednou za rok zprávu o kvalitě poskytovaných službách, kde se řeší i objem zpoždění. Za loňský rok zatím ještě soukromí dopravci údaje nezveřejnili. Leo Express za rok 2016 uvedl, že později přijela necelá pětina spojů, na odjezdu jich bylo zpožděno 4,7 %.

Regiojet uvádí ve statistikách průměrné zpoždění, to v roce 2016 dosáhlo 9,4 minuty. Pokud by počítal jen vlivy dopravce, bylo 0,328 minuty. „Vliv na výši celoročního průměrného zpoždění měly zejména dopady velké výlukové a stavební činnosti SŽDC a četné mimořádnosti na trati,“ uvedl RegioJet. Připomněl také problém s anonymními výhrůžkami o bombovém útoku ve vlacích dopravce.

Plnění jízdního řádu vlaků osobní dopravy (zdroj: SŽDC)

Plnění jízdního řádu vlaků osobní dopravy
rok mezin. dálková vnitro dálková region. osobní celkem
2013 74,92 85,93 93,31 92,58
2014 72,13 83,06 92,21 91,34
2015 63,96 73,62 88,10 86,82
2016 70,06 79,95 91,14 90,11
2017 71,58 83,16 91,49 90,63
Tagy České dráhy plnění jízdního řádu přesnost SŽDC
14 komentářů