ono trať nikdo nepostaví tím, že postaví barák. To jsou dvě rozdílné věci.
Ostatně VRT a ekonomický přínos stovek miliard, tedy ekonomická analíza je kde?
Zatím to je spíš hromada emocí.
Což nemění na tom, že přinejmenším část argumentů pro jejich výstavbu jsou spíše emoce a hypotézy (např. ohledně srovnávání průměrných mezd v rámci krajů, stěhování poboček firem, houfném denním dojíždění, údajném zájmu MD objednávat dosud nebývalé počty spojů atd).
To není ze strany Dobré správy nic nového – viz letošní zavření obou tratí mezi Vysočinou a Brnem nebo dlouhodobý plán odsunu brněnského nádraží tak, že pro osobní i nákladní dopravu vznikne stejný prostor mj. s černovickým trojúhelníkem, ve kterém když se něco stane, tak to nebude kudy objet.
petr
7 měsíců
Tak dispečink bychom měli a kdy se svezeme rychlovlakem třeba do Paříže nebo Neapole už z Prahy a ne z Milána nebo Štrasburku. A nebo bychom mohli zůstat při zemi Praha-Brno, Praha-Ostrava, Plzeň-Brno a podobné trasy přes půl republiky (i když bych se bránil slovu dálkové) by mohly být kratší. Momentálně železnice nemá moc šanci, do Brna jedete vlakem pouhé 3 hodiny a 4 minuty (ta reklama mě překvapila, bývaly to dvě hodiny dvacet) a autobusem dvě a půl. Kdyby to vlak dal za hodinu nebo aspoň hodinu a půl (za rozumnou cenu) tak se hned lidi snadnějc přesvědčujou, aby… Číst vice »
Tak abyste byl aspoň maličko informovaný: V Evropě se nejezdí 350 vůbec nikde, natož aby to bylo standardem. Rakušáci teď staví svou úplně nejrychlejší trať na celých 250. Někde se ale plánuje 350 aspoň na úrovni „trasy“, když už ne „stavby kolejí“ – to jen 320. A to u nás také. Žádná „rychlodráha“ (tedy lepší tramvaj) se v Praze nestaví, bude to rychlejší: příměstský vlak na max. 90-100 km/h, ale dá se chápat i jako většinově nadzemní rychlíkové metro s delšími intervaly. Těch 80 km/h jste si asi spletl s dosavadním metrem pražského typu. Abyste se mohl z Prahy do… Číst vice »
Na letiště stavíme normální trať, že tomu někdo blbě říká rychlodráha je z neznalosti. tento pojem není v naší legislativě nijak zakotven a k ničemu nezavazuje.
Koridory slouží i pro nákladní dopravu, vyšší rychlost (pro expresy) by sebrala ještě další kapacitu, která není.
Italové se na rychlou železnici zaměřují už od skončení II.světové, napřed naklápěcíma soupravama a pak teda i VRT.
Na jih od Salerma není normální trať, ale trať se spousty přeložek.
qěcy
7 měsíců
Můj názor:
Stát by měl své zaměstnance, tedy i zaměstnance svých organizací platit slušně. A zároveň mít počet zaměstnanců optimalizovaný. Úřady i tu SŽ digitalizovat, zefektivnit. Aby se ušetřily celkové náklady. Ale zároveň zbylé zaměstnance výrazně lépe platit. A stejně ušetří na nákladech. U úřednictva lze ušetřit asi i víc, než polovinu lidí.
Pokud by toto nastalo, pak lze i ty dispečery platit tak dobře, že si v pohodě zaplatí náklady na cestu, a bude jich dost, aby nemuseli dělat přesčasy nad 150 hodin. A ještě by si SŽ mohla vybírat ty nejkvalitnější.
1) Mají na to více času než do 2050.🤣 Viz „již brzy“, že.
2) I při úplné automatizaci musí být v záloze když ne úplně ruční, tak nějaké záložní (dejme tomu poloautomatické) řízení. Aneb zas tak úplně na milost AI bych se nedával. Viz „Vzpoura robotů“. 😂
Pokud SŽ chce mít dobře řešenou ochranu před útoky, tak by tedy neměla mít na Balabence dvě budovy CDP, ale tu novou úplně jinde s možností nějaké zálohy pro případ zničení jedné z budov. Zatím se to řeší skrz PPV. Třeba na tom novém Smíchovském nádraží. A centrum ochrany a obrany ještě někde jinde, třeba v bunkru. Mít CDP na více než dvou místech má ale své další výhody. I nevýhody, samozřejmě.
Jo, podzemní bunkr…neměli by to mít rovnou v nějakým vytěženým dole/lomu? Nebo by úplně trapně nestačil home office? Já že třeba dohledový centra aplikací bank jsou taky třeba i doma s dvěma monitory a watch dogy.
Ad bunkr: Třeba už ho dávno staví, akorát vám o něm neřekli. Jak dlouho třeba co víte o stanici metra Klárov?
Tomáš Záruba
7 měsíců
Když už druhá budova, proč ne jinde? I kdyby v rámci Prahy, tak přece jen ve snaze o nějakou tu „odolnost systému“… Proč ne třeba v podobném prostoru mezi kolejemi na Zahraďáku?
Možná kvůli sdílení zázemí, které není úplně dokonalé. No jenže na Smicháči má být halda kanclů SŽ včetně zázemí , takže by se zase mohlo sdílet zázemí na Smicháči.
Kontrolní orgán, co dispečerovi beze slova vrazí pod nos foukačku od Drägera, to takhle bude mít všechno hezky pohromadě.
Kdyby musel ještě na Smíchov (kam to z Libně vlakem asi časem nepůjde bez okliky)… no uznejte sám. Autem přes centrum, to bude brzo za peníze a ještě třicítkou. A platit za MHD? No to neeeee!
On vám tady asi nikdo nebude inzerovat, kde je nějaké záložní řídicí pracoviště, pokud by na těch veřejně přiznaných došlo k nějaké sabotáži, nebo jinému výpadku funkce.
Jan
7 měsíců
Vážení, prosím přečtěte si pořádně článek a nebo zkuste pohledat zadávací podmínky!!! Psat komentáře umíte,
tak ve vyhledávání taky nebudete mít problém. Druhá budova nebude sloužit jen VRT (zabere nejspíš jedno patro), ale také pro celou Prahu a nejbližší okolí a dále pro trať Velký Osek – Chlumec – Hradec – Choceň a trať Kolín – Havlíčkův Brod – Veselí nad Lužnicí. Stávající budova už tolik tratí prostě nepojme. Hold dálkové řízení se dělá i na další tratě, které třeba nebyly v plánu, ale s tím jak ubývá zaměstnanců řízení provozu ( stáří) je to vhodnější a efektivnější řídit dálkově.
V tom případě může být skutečné přidělení tratí jiné.
Gouda
7 měsíců
V minulosti opakovaně proklamovaná decentralizace veřejného sektoru se zjevně nekoná. Že je určitým způsobem pragocentrický soukormý sektor se dá pochopit. Ale veřejný sektor to má vyrovnávat, ne zhoršovat.
Pokud by se lidé chovali racionálně, v Přerově byste kvalifikované sehnal snadněji, protože by se tam za dobře placenou prací a levnějším životem rádi přestěhovali. A přesně takový tlak proti pragocentrismu soukromého sektoru by měl veřejný sektor vyvíjet. je mi úplně jedno, kolik by to stálo, úkolem státu a jeho organizací je vyvažovat, i když to krátkodobě stojí peníze, protože to ušetří mnohem více dlouhodobě.
Poslední logické argumenty, proč žít v Praze (tj. nějaké specifické druhy „kulturního a komerčního vyžití“), padnou právě s výstavbou VRT.
Porovnání možností hlavního města s okresním lze provést i kultivovaněji, než jste uvedl vy. Třeba někdo jiný, na rozdíl od vás, ocení menší časovou náročnost – kratší dojezdové/ docházkové vzdálenosti za nákupy, do práce, školy, k doktorovi, nebo krásnou okolní krajinu/ přírodu, okolní historická města Kroměříž, Olomouc…
Tady je vidět zaostalost ČR v plné nahotě. Všichni se přestěhuje do Prahy a okolí a zbytek republiky dopadne jako Severní Čechy.
Anebo postavíme VRT a rozhazime vše co jde, rovnoměrněji po republice
Severní Čechy jsou velmi široký pojem a ne všechny „dopadly jako severní Čechy“.
P. S. některé oblasti severních Čech utrpěly během několika desítek let hned tři rány:
– odsun většiny obyvatelstva
– likvidace sídel/zhoršování životního prostředí kvůli těžbě uhlí
– útlum těžby uhlí
Navzdory neustálým výkřikům ekonomů nelze přínos infrastruktury vyčíslit. Žádné argumenty typu „jestli se to vyplatí“ nejsou rozumné. VRT je něco, co CHCEME, a uvědomujeme si, že to bude stát peníze.
A např. okolo Pardubic víceméně vyčerpaná je, přičemž nikde není psáno, kolik spojů odtud při existenci VRT zmizí + pro úsek od Pardubic směr Praha by nejvíc pomohla VRT Polabí, která ale není úplně prioritou.
Přesně! I paní Drábová takhle vysvětluje problematiku nutnosti výstavby dalších jaderných bloků. Nejde zde o návratnost ale o strategickou stavbu která bude sloužit „všem“
mgr.pavel
7 měsíců
Řídicí centrum může být postaveno kdekoliv v ČR. Proč jej tedy postaví v Praze, kde jsou nejvyšší nájmy / ceny budov a nejvyšší platy? Proč si vybrali z celé ČR tu geograficky nejdražší obec?
Ano, takže při pohledu na mapu tratí „jihozápadní enkláva“ proti zbytku republiky. Co kdyby udělali rychlotrať do Plzně, místo do Mostu, který má přímé napojení do Ústí/L.?
Asi podobnou jako Strakonice vůči Praze, které přitom budou mít do Prahy nadále železniční spojení… nepoužitelné (resp. „přes Plzeň).
U novostavby Nová Ves – Most je argumentováno použitelností i pro nákladní dopravu. Perličkou je, že ač půjde o konvenční trať s v(max) 250 km/h, stejně na ní „nesmějí“ vzniknout stanice pro cestující v blízkosti Mšených Lázní (příp. včetně napojení přípojné tratě směr Libochovice) a/nebo Peruce. Přitom nějaká „(nej)nižší vrstva“ by tam bez problémů zastavit mohla.
No a ta muzejní trať do Plzně, to je (s výjimkou jednoho tunelu) nějaký zázrak?
Průmyslová Plzeň má (bez gastarbeiterů) ca. 3x tolik obyvatel, než Most.
Protože do Prahy se lidé dostanou do dvou hodin, dá se říci, že z většiny území do 100 km. Platí to samé např. pro Kolín nebo Pardubice? Navíc je Praha víceméně uprostřed Čech.
Přečtěte si můj 1.příspěvek, tam na toto odpovídám.
Jako můžeme stavět VRT, aby po nich jezdili zaměstnanci CDP které si just musíme postavit v Praze a ne jinde. Ale takoví režijní cestující asi nejsou důvodem proč stavět VRT, ne?
Předně – je nesystémovým nesmyslem, aby zaměstnanci řízení provozu jezdili na zaměstnanecké jízdenky kteréhokoliv dopravce.
(komerční slevu ať využívají jakou chtějí, resp. dle dohody ať jim ji zcela/zčásti proplácí zaměstnavatel)
A dále – i tak by tvořili jen menšinu dojíždějících; a s ohledem na denní/noční směnu (jestli tedy i na CDP se takto pracuje – ?) by jejich přepravní proud byl soustředěn jen do dvou časů „tam“ a do dvou „zpět“.
Já se nerčiluju, já konstatuju, že tady někdo chce stavět v roce 2027 něco co nebude potřebovat ani v roce 2050 a v roce 2070, kdy by to už potřebovat možná mohl to bude zralé na generální rekonstrukci. 🙂
Zase až tak bych to nepřeháněl. Podle mne jim ty VRT naopak půjdou a nebudou mít zpoždění víc, jak 10 let, takže tak 2040 už by mohlo pár „kousků“ VRT být a další rozestavěné
Pár kousků v roce 2040. Teď jste mě rozesmál. To jsem tedy nečekal. 🙂 Odkud a kam ty kousky povedou, co a jak po nich bude jezdit byste dokázal popsat?
Také mě to napadlo, stejná organizace, které není schopna léta postavit Všejanskou a Bezděčínskou spojku, pár kilometrů konvenční tratě, Liberecký kraj bez jediného kilometru elektrifikované trati … tak ten samý spolek má nám tady postavit VRT. Sorry, ale nevěřím tomu.
V Čechách taky – viz zajímavá dvojakost s Ústím, okolo jehož centra chce Dobrá správa vést nejen vysokorychlostní vlaky osobní přepravy, ale i veškerý nákladní tranzit.
Navíc i v cílovém stavu tam dvě rychlíkové (otázka jak s „osobákovými“) linky pojedou zcela mimo „centrální“ nádraží Ústí nad Labem centrum.
(a navíc u takového nádraží asi nebudou stovky/tisíce parkovacích míst pro „lidi z širokého regionu“, na které se ta samá Dobrá správa upomíná v případě Jihlavy, ale i Brna-Vídeňské).
Jen maličkost k článku na seznamu, lidé stěžujicí si tam nepoužívají automobily? Já myslím, že pokud jsou to novostavby, tak lidé ani nevědi, že nějaká veřejná doprava existuje (zkušenost z mého bytového domu cca 200 m od cedule Kolín a 8 km od průmyslové zóny). Prakticky, co člen domácnosti, to automobil… A ostatní nemají nárok? Lepší by bylo dělat urbanistiku…ale lidé raději koupí domek u silnice či železnice a pak buzeruji!!!
Taky není schopná zaráz zmodernizovat 20km trať, kdy předtím přitom nadávala na to, že její územní řízení je prý záměrně zdržováno jedním „spolkem“. A když už územní rozhodnutí měli, tak si to rozdělili na 2 etapy s 3letým odstupem dokončení (nicméně i v době výluky kvůli té 2. etapě, bude ta 1. etapa slušně využita – Os vlaky pojedou Brno – Střelice, tam přestup na NAD do Rapotic).
A o pár let později budou muset výsledek té 1. etapy mírně upravit, protože koliduje s VRT Brno – Velká Bíteš. 🙂
Kdyby jen toto – také „ne-skrzový“ podchod ve Střelicích, jakož i zůstávající propad rychlosti v oblouku u Omic.
Stejně tak úrovňové křížení směru od Zastávky do Brna se směrem od Brna do M. Bránic ve Střelicích, eventuálně i neexistence 0. SK (vhodné pro obracení vlaků) v Zastávce.
Další anonymní hrdina od klávesnice, který o úskalí povolování staveb a odporu obyvatel Všejan neví vůbec nic, ale má potřebu se vyjádřit… Tohle nikdy nepochopím, jak někdo může takto psát. Holt anonymní zbabělec. 🙂
Tím je jeho argument v mých očích silnější – protože Všejanská spojka vede víceméně jen okolo Všejan.
Zato VRTky povedou okolo desítek obcí (pro mnohé z nich s mizivým přínosem), tzn. tím víc bude pro takové stavby platit nestíhání optimistických harmonogramů.
P. S. Z jakého důvodu není Dobrá správa schopna např. dávno zvoukolejnit + zrychlit trať Brno – Přerov? Tam jsou proti tomu také občané všech přilehlých obcí, nebo je to kvůli něčemu jinému?
Važený, asi tak: léta bydlel v Zavadilce a trochu to tam znám :o). Také jsem četl Všejanský web, lze tam najít vyjádření místních, zemědelci, myslivci, etc. Zeptám se tak: železniční trať Vám vadí a s tím, co děje na Milovickém letišti jste v pohodě ? Tunningové srazy do noci, Votvírák a korunu všemu nasazující Let it roll, kdy se chvějí domy a širokému okolí je po tři noci odpírán spánek ?
Chápu Vaše svaté rozhořčení, ale více rozumím Martinovi. Ono je to totiž o srovnání. Máme u nás ŘLP, které je hodnocené velice vysoko a letiště Ruzyně, které upřímně moc lidí nezajímá. Na letišti PRG byl občas v létě nával, je tam dráž než v cizině, mají tam nejhnusnější kafe v okolí, ale kdo z nás létá tak často, aby ho to opravdu na dlouho vyprudilo, což byl asi tak na dlouho jediný mediálně vděčný průšvih. Letiště bojuje s novou dráhou, ale jinak funguje celkem slušně (bráno v rámci ČR). Pak tu máme ŘVC, které se marně snaží protlačit jezy u… Číst vice »
Tak to nepochybně, že je potřeba oboje ale troufám si tvrdit, že jedno řídící centrum bude daleko rychleji postavené než nějaká smysluplná VRT síť a dokud se nekopne do země tak proč stavět barák.
Zase, mohli by vzkřísit Kaplického knihovnu na ty šanony,a na to by třeba dostali peníze a tam by ani tak nevadila jako na Letné:o))
…. bude daleko rychleji postavené než nějaká smysluplná VRT…
To máte plnou pravdu, o tom není sporu. Jen jde zřejmě o to, aby byl povolovací proces dokončen a stavba se mohla zahájit optimálně dle potřeby. Pokud by se vyskytl problém (například pokud by v zamýšleném místě někdo vysypal kýbl živočichů a zavolal ihned ochranáře), mohlo by se stát, že řídící centrum by nemuselo být postaveno včas. Ostatně jak často i zde je kritizováno, že ten či onen projekt není připravený?
I v budově stávajcího řídícího centra se postupně budují nové sály podle toho, jak se upgradují jednotlivé trati…
A ono by bylo docela hloupé, kdybychom měli tratě, které ny nebylo odkud řídit.
Rejpal
7 měsíců
Čekal bych, že se SŽ poučí, ale jak vidět tak nikoliv. Snad tam bude mít kdo pracovat. Co takhle postavit ubytovnu pro dojídějící?
Velká parkoviště budou jen u Jihlavy-Pávova, Roudnice-VRT a možná u Brna-Vídeňské. Jinde (např. celé jižní/západní Čechy) to dojíždějící budou muset zvládnout bez velkých nádražních pracovišť.
Nicméně – i tyto podmínky budou stejné pro pracovníky jakékoliv soukromé firmy, tak i pro pracovníky Dobré správy (resp. teoreticky jim může Dobrá správa, coby investor, nechat nějaká parkovací místa vyhradit).
Tak pokud se kraje vykašlou na obsluhu terminálů v polích pomocí MHD a jiné HD, tak to auto tam potřeba bude. Furt lepší, než kdyby tam vůbec žádná zastávka na VRT nebyla.
Jasně. Stat nechce platit vysoké mzdy ani vysoce efektivnímu provozu, nechce to ani ministerstvo financí. Přitom to je nejefektivnější způsob řízení železnic, jaký je ve světě dostupný i technicky. Neříkám, že dokonalý, ale patří to mezi špičku a to navzdory monopolu AŽD a jiným necnostem. Takže přesto strcime CDP do Prahy. A abychom problém vyřešili, postavíme ubytovny a budeme proplácet dojíždění? To by byl akorát rovnák na vohejbák – proč to řešit jednoduše, když to jde složitě. Jenže chytřejší a rozumnější zaměstnanci,v zejména ti s dětmi, nebudou trávit drahocenný čas ve vlacích a ubytovnách ani zdarma. Zůstanou tam, kde chtějí… Číst vice »
Honza
7 měsíců
Zeptám se jako laik. Není bezpečnostní riziko celé řízení železnice soustředit na dvou místech v ČR? Myslím z hlediska výpadku, případně nějakého útoku. Lze pak trať řídit i odjinud než z těchto dvou míst?
Mně by zajímala nějaká statistika, kolikrát býka plnohodnotné nahrazena telematika základního datového spoje nahradnim. Neboli kolikrát a v kolika procentech plnohodnotné zafungovala zaokrouhlování telematických kabelů. Co vím, tak každé dálkové řízení by mělo mít záložní trasu kabelu.
Na druhé straně, překopnutí kabelu má úplně stejně masivní dopad, lhostejno na tom, kde se CDP nachází.
A co si budeme říkat, když se za starých časů hradlaři udělalo nevolno, tak taky celá trať stála.
U CDP je aspoň šance, že spojení může být trasováno více cestami a je k dispozici víc dispečerů, kteří se mohou vystřídat.
Od koleje k plotu by žádné stromy a keře neměli být. A dál doufám kabely nebudou.
MacD
7 měsíců
Když vidím, jak těžce shánějí dispečery v současné době, tak umístit další pracoviště do města s nejdražší pracovní silou v zemi, chce ehm opravdu odvahu.
No a stejně tak do (resp. okolo, ale „to už je kousek“) Přerova povede VRT Moravská Brána, jakož i (i když zde až „ve 2. etapě“ nad rámec modernizace konvenční trati) z Brna.
Nerozumím tomu, proč je taková snaha soustředit veškeré řízení do jednoho jediného místa.
Ad absurdum do místa, kde je tak enormní problém sehnat lidi…
Proč se řízení nepostaví do místa, kde je větší potenciál rušení pracovních míst a tím i snazší nábor nových zaměstnanců?
Pro mne za mne, ať se klidně vše soustřeďuje do Prahy a ta klidně vyskočí na 2-3 miliony obyvatel na úkor periferií ČR, když to tak lidé a politici budou chtít mít. Jenže pokud výstavba nových bytů v Praze ani zdaleka nedokáže držet krok s poptávkou, tak si Správa železnic zadělává na obrovský problém, že do budovy v Praze nenajde dost kvalifikovaných lidí. A stejně později zjistí, že celou ČR bude muset řídit z Přerova. Prostě podle mého názoru se jedná jen mizerné strategické rozhodnutí managementu SŽ, ale třeba hoši vědí víc než já, normální občan…
A proč by řízení nemohlo probíhat právě z Ústí nad Labem, vdyť chtějí stavět komplet nové nádraží, tak může být součást jednoho celku za jedny peníze, na co to drolit? Můžou si pracoviště dohledu dočasně zřídit v budově ředitelství v Teplicích, kromě přizpůsobení požárních přepisů a mnoha revizí to nemůže být větší problém než stavět v přehlcené Praze novou „ratejnu“.
Mmch. k tomu odkazovanému konceptu bych přidal dotaz – jaké jednotky budou jezdit na lince Praha – (bez zastavení, tzn. mj. ani nezastaví v „Roudnici-VRT“!) Ústí – Teplice – Litvínov?
Jaké „TGV/ICE“ s v(max) 320 km/h, nebo něco konvenčního s v(max) 200 km/h?
Takou mapu přeci nemůžete považovat za závaznou. Je to jen marketingový „letáček“. O koncepci rozhodnou objednatelé dopravy. V prostoru dráhy jsem o žádných zeměměřicích mnohé neslyšel, ani je neviděl. Rychlodráhy do pooří se možná ani nedožijeme.
Ne, já myslel třeba Plzeňsko či jih Moravy, kde je potenciál rušení místních výpravčích ve stanicích.
Hotový výpravčí třeba z Nesovic či Horažďovic bude raději dojíždět blíže na CDP, než dojíždět do Prahy či hledat práci v místě bydliště (dtto „jeho“ zrušené stanice) v úplně jiném oboru.
A v Praze je na tohle kvalifikovaný kdo? Půl milionu kancelářských krys, které stěží umí něco nabouchat to tabulkového procesoru a možná zvládnou napsat e-mail?
Otázkou je, zda jinde bude problém se sháněním lidí menší. Ta Balabenka je na dojíždění dosažitelná pro cca 2 000 000 lidí. Když využijete potenciálu místa, kde se ruší více míst, obávám se, že lidí ochotných tam dojíždět bude o řád méně. Situace by tedy podle mého názoru byla ještě horší.
Bývalý výpravčí s režijním jízdným zpravidla pojede/ou na šichtu vlakem a jakožto jeden (dva, tři) cestující „navíc“ v tom vlaku (který stejně by jel), dopravní cestu rozhodně neucpe/neucpou.
Jenže když stejný argument „nejvíc potenciálních zaměstnanců je v Praze“ použije každá instituce (a to se v Čeksu často děje), pak se nabídky státních institucí soustředí jen do jediného města – a zbytek republiky ostrouhá.
1. §1 – „Vždycky se to tak dělalo“ Pracovní náplň pozic zrušených v regionech tradičně převzaly útvary, co zůstaly v Praze. To, že 1m2 stavebního, nebo pronajatého prostoru v Praze je dražší (a mzdy v nestátním sektoru vyšší) než kdekoliv jinde, nikoho nezajímá. Banky, nebo pojišťovny na to, že tímto způsobem mohou ušetřit a snížit fluktuaci, už přišly před takovými 20 lety. Proto mají některé své servisní organizační jednotky (např. call centra aj.) umístěná mimo Prahu, v levnějších regionech. 2. V jiném včerejším článku pěkně odpověděl pan Mátl z ŘSD: „Pražská aglomerace je obrovské množství lidí, kteří denně dojíždějí, proto… Číst vice »
Pokud stavební pozemek patří SŽ, tak tato položka logicky odpadá, ostatní efekty ovšem zůstávají.
Jak snadné je pro nového zaměstnance z regionu pořídit v Praze bydlení?
Nicméně i tady je to paradox – VRT tedy budou vybudovány, ale „kanceláře“ řídící jejich provoz přece jen budou v Praze. Přitom mohly být i jinde, protože z Prahy to, podle té samé Dobré správy, bude „na otočku“.
Já jsem psal o servisních útvarech bank a pojišťovnen.
Mezi tímto jejich koncepčním rozhodnutím a nějakou hypotetickou představou SŽ, nevidím v době elektronizace procesů žádnou logickou souvislost.
To by se tedy dočkaly, když by měly čekat, až bude fungovat mezi Prahou a nějakým městem v okolí spojení vlakem, který pojede více, než 200 kmh.
Já s tím taky nevidím žádnou souvislost – viz jak se v posledních letech rozšířil home-office + jak eventuálně může být rozšířen za dalších 10 – 20 let.
A to vše bez dojíždění (po VRT či čemkoliv jiném), s možností pracovat i z odlehlejších míst (ne měst, ne příměstských oblastí).
To bude na hodně dlouho dobrá práce. Budou tam jen sedět a surfovat po internetu. Opravdu pracovat budou jen uklízečky.
Já se tam byl podívat a na netu fakt nesedí.
Nebudou, spěte dál. Minimálně do roku ´30 vůbec nic nevznikne.
To je vaše zbožné přání, nebo budete házet stavitelům klacky pod nohy?
Tady se na první dobrou ukazuje, jak stát absolutně netuší, která bije. Urbanismus v naší zemi neexistuje. Řízení rizik nula.
Žádný takový centrální orgán by dnes v Praze vůbec vznikat neměl.
ono trať nikdo nepostaví tím, že postaví barák. To jsou dvě rozdílné věci.
Ostatně VRT a ekonomický přínos stovek miliard, tedy ekonomická analíza je kde?
Zatím to je spíš hromada emocí.
analýza
Vypadá to, že emoce do toho vkládáte zrovna vy. Rozhodnutí o stavění sítě VRT jsou stará už mnoho let.
Což nemění na tom, že přinejmenším část argumentů pro jejich výstavbu jsou spíše emoce a hypotézy (např. ohledně srovnávání průměrných mezd v rámci krajů, stěhování poboček firem, houfném denním dojíždění, údajném zájmu MD objednávat dosud nebývalé počty spojů atd).
Ale takhle se cucá z prstu i při výstavbě dálnic, takže co jiného chcete?
To není ze strany Dobré správy nic nového – viz letošní zavření obou tratí mezi Vysočinou a Brnem nebo dlouhodobý plán odsunu brněnského nádraží tak, že pro osobní i nákladní dopravu vznikne stejný prostor mj. s černovickým trojúhelníkem, ve kterém když se něco stane, tak to nebude kudy objet.
Tak dispečink bychom měli a kdy se svezeme rychlovlakem třeba do Paříže nebo Neapole už z Prahy a ne z Milána nebo Štrasburku. A nebo bychom mohli zůstat při zemi Praha-Brno, Praha-Ostrava, Plzeň-Brno a podobné trasy přes půl republiky (i když bych se bránil slovu dálkové) by mohly být kratší. Momentálně železnice nemá moc šanci, do Brna jedete vlakem pouhé 3 hodiny a 4 minuty (ta reklama mě překvapila, bývaly to dvě hodiny dvacet) a autobusem dvě a půl. Kdyby to vlak dal za hodinu nebo aspoň hodinu a půl (za rozumnou cenu) tak se hned lidi snadnějc přesvědčujou, aby… Číst vice »
Tak abyste byl aspoň maličko informovaný: V Evropě se nejezdí 350 vůbec nikde, natož aby to bylo standardem. Rakušáci teď staví svou úplně nejrychlejší trať na celých 250. Někde se ale plánuje 350 aspoň na úrovni „trasy“, když už ne „stavby kolejí“ – to jen 320. A to u nás také. Žádná „rychlodráha“ (tedy lepší tramvaj) se v Praze nestaví, bude to rychlejší: příměstský vlak na max. 90-100 km/h, ale dá se chápat i jako většinově nadzemní rychlíkové metro s delšími intervaly. Těch 80 km/h jste si asi spletl s dosavadním metrem pražského typu. Abyste se mohl z Prahy do… Číst vice »
Vidím z Prahy do Brna cca 2:40.
Na letiště stavíme normální trať, že tomu někdo blbě říká rychlodráha je z neznalosti. tento pojem není v naší legislativě nijak zakotven a k ničemu nezavazuje.
Koridory slouží i pro nákladní dopravu, vyšší rychlost (pro expresy) by sebrala ještě další kapacitu, která není.
Italové se na rychlou železnici zaměřují už od skončení II.světové, napřed naklápěcíma soupravama a pak teda i VRT.
Na jih od Salerma není normální trať, ale trať se spousty přeložek.
Můj názor:
Stát by měl své zaměstnance, tedy i zaměstnance svých organizací platit slušně. A zároveň mít počet zaměstnanců optimalizovaný. Úřady i tu SŽ digitalizovat, zefektivnit. Aby se ušetřily celkové náklady. Ale zároveň zbylé zaměstnance výrazně lépe platit. A stejně ušetří na nákladech. U úřednictva lze ušetřit asi i víc, než polovinu lidí.
Pokud by toto nastalo, pak lze i ty dispečery platit tak dobře, že si v pohodě zaplatí náklady na cestu, a bude jich dost, aby nemuseli dělat přesčasy nad 150 hodin. A ještě by si SŽ mohla vybírat ty nejkvalitnější.
SZ ještě chce nějaký super centrum na ochranu měkkých cílů, takže asi chtějí, aby spolu chodili na oběd/kafe.
Zrovna dohled nad VRT provozem se dá do roku 2050 krásně automatizovat.
Snad na tom vybavení aspoň budou moct hrát OpenTTD, nez nějaký ty vlaky skutečně vyjedou
1) Mají na to více času než do 2050.🤣 Viz „již brzy“, že.
2) I při úplné automatizaci musí být v záloze když ne úplně ruční, tak nějaké záložní (dejme tomu poloautomatické) řízení. Aneb zas tak úplně na milost AI bych se nedával. Viz „Vzpoura robotů“. 😂
Pokud SŽ chce mít dobře řešenou ochranu před útoky, tak by tedy neměla mít na Balabence dvě budovy CDP, ale tu novou úplně jinde s možností nějaké zálohy pro případ zničení jedné z budov. Zatím se to řeší skrz PPV. Třeba na tom novém Smíchovském nádraží. A centrum ochrany a obrany ještě někde jinde, třeba v bunkru. Mít CDP na více než dvou místech má ale své další výhody. I nevýhody, samozřejmě.
Jo, podzemní bunkr…neměli by to mít rovnou v nějakým vytěženým dole/lomu? Nebo by úplně trapně nestačil home office? Já že třeba dohledový centra aplikací bank jsou taky třeba i doma s dvěma monitory a watch dogy.
Proč né?
Ad bunkr: Třeba už ho dávno staví, akorát vám o něm neřekli. Jak dlouho třeba co víte o stanici metra Klárov?
Když už druhá budova, proč ne jinde? I kdyby v rámci Prahy, tak přece jen ve snaze o nějakou tu „odolnost systému“… Proč ne třeba v podobném prostoru mezi kolejemi na Zahraďáku?
A proč ne na nádraží Smíchov?
Třeba, to byl prostě příklad.
Možná kvůli sdílení zázemí, které není úplně dokonalé. No jenže na Smicháči má být halda kanclů SŽ včetně zázemí , takže by se zase mohlo sdílet zázemí na Smicháči.
Kontrolní orgán, co dispečerovi beze slova vrazí pod nos foukačku od Drägera, to takhle bude mít všechno hezky pohromadě.
Kdyby musel ještě na Smíchov (kam to z Libně vlakem asi časem nepůjde bez okliky)… no uznejte sám. Autem přes centrum, to bude brzo za peníze a ještě třicítkou. A platit za MHD? No to neeeee!
Tak oni asi čekají, až jim někdo poradí místo sotva pár metrů nad řekou.
Nemluvilo se tu dříve něco o RDP, jako je dnes Liberec nebo Karlovy Vary? Nebo chce SŽ všechno nakonec narvat do Prahy a Přerova?
Pokyn generálního ředitele „Pracoviště pro dálkové řízení“
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/139626480/SZ_PO-01L2021-GR_20210301.pdf/2c7a9346-da6e-4c34-9265-7146351f4cd3?version=1.0
Vtipné je, že CDP se zálohovat nemusí. Jedno bum z Ruska a dráha stojí.
Ono nemusí být ani bum z Ruska, stačí trochu deštík, pár blesků, větřík a stojí se na koridorech taky….
On vám tady asi nikdo nebude inzerovat, kde je nějaké záložní řídicí pracoviště, pokud by na těch veřejně přiznaných došlo k nějaké sabotáži, nebo jinému výpadku funkce.
Vážení, prosím přečtěte si pořádně článek a nebo zkuste pohledat zadávací podmínky!!! Psat komentáře umíte,
tak ve vyhledávání taky nebudete mít problém. Druhá budova nebude sloužit jen VRT (zabere nejspíš jedno patro), ale také pro celou Prahu a nejbližší okolí a dále pro trať Velký Osek – Chlumec – Hradec – Choceň a trať Kolín – Havlíčkův Brod – Veselí nad Lužnicí. Stávající budova už tolik tratí prostě nepojme. Hold dálkové řízení se dělá i na další tratě, které třeba nebyly v plánu, ale s tím jak ubývá zaměstnanců řízení provozu ( stáří) je to vhodnější a efektivnější řídit dálkově.
hold a holt je dost podstatný rozdíl …
Irelevantní pane PeSe.
No bože, tak jsem se překlikl. Vy taky nejste dokonalý. Sem čekal, že někdo bude komentovat gramatiku místo obsahu sdělení.
Velký Osek – HK – Choceň bude, předpokládám, dálkově řízeno až po modernizaci, jest tak?
Ano, přesně tak. Pokud se to povede, tak to bude ve stejnou dobu jako CDP.
Slyšel jsem něco jiného o určení dvou budov na CDP na Balabence. Váš zdroj?
Můj zdroj web o veřejných zakázkách spravy železnic a tam zadávací dokumentace.
V tom případě může být skutečné přidělení tratí jiné.
V minulosti opakovaně proklamovaná decentralizace veřejného sektoru se zjevně nekoná. Že je určitým způsobem pragocentrický soukormý sektor se dá pochopit. Ale veřejný sektor to má vyrovnávat, ne zhoršovat.
Jak snadno najdete 100 kvalifikovaných lidí v Praze a třeba v Přerově? Do Přerova je dostane umístěnkou a že jim tam postavíte i byty?
Tohle by asi mohlo být i v Brně či Ostravě, ale neušetřili by nic.
Pokud by se lidé chovali racionálně, v Přerově byste kvalifikované sehnal snadněji, protože by se tam za dobře placenou prací a levnějším životem rádi přestěhovali. A přesně takový tlak proti pragocentrismu soukromého sektoru by měl veřejný sektor vyvíjet. je mi úplně jedno, kolik by to stálo, úkolem státu a jeho organizací je vyvažovat, i když to krátkodobě stojí peníze, protože to ušetří mnohem více dlouhodobě.
Poslední logické argumenty, proč žít v Praze (tj. nějaké specifické druhy „kulturního a komerčního vyžití“), padnou právě s výstavbou VRT.
Musíte brát v úvahu, že by se stěhovala celá rodina, takže tam musí být práce pro partnera, kapacita ve školce, dostupná zdravotní péče, atd.
To jsou hrozné bláboly, výmluvy. Zrovna kapacita vzdělávacích a zdravotnických zařízení je mimo Prahu často lepší, než v Praze.
Tak do Přerova určitě.
Raději postavit v Přerově byt (a vybírat z něj nájem), než lákat do Prahy stejného člověka na tak vyšší mzdu, aby z ní zaplatil vyšší nájem v Praze..
Cenově to vyjde lépe.
A ne, všichni lidé nechtějí bydlet v Praze. Jen stát se občas chová, že chce aby tam všichni lidé pracovali.
pochybuji, ze zrovna SZ by si dovolila platit různé mzdy za stejnou pozici byť v různých městech
Všichni určitě do Prahy nechtějí, je ovšem otázka kolik lidí by dobrovolně šlo do takové díry jako je Přerov.
Porovnání možností hlavního města s okresním lze provést i kultivovaněji, než jste uvedl vy. Třeba někdo jiný, na rozdíl od vás, ocení menší časovou náročnost – kratší dojezdové/ docházkové vzdálenosti za nákupy, do práce, školy, k doktorovi, nebo krásnou okolní krajinu/ přírodu, okolní historická města Kroměříž, Olomouc…
Tady je vidět zaostalost ČR v plné nahotě. Všichni se přestěhuje do Prahy a okolí a zbytek republiky dopadne jako Severní Čechy.
Anebo postavíme VRT a rozhazime vše co jde, rovnoměrněji po republice
Severní Čechy jsou velmi široký pojem a ne všechny „dopadly jako severní Čechy“.
P. S. některé oblasti severních Čech utrpěly během několika desítek let hned tři rány:
– odsun většiny obyvatelstva
– likvidace sídel/zhoršování životního prostředí kvůli těžbě uhlí
– útlum těžby uhlí
P. S. č. 2 obyvatel přibývá nejen v Praze, zde namátkou vývoj mezi lety 2014 – 2019 https://www.czso.cz/documents/10180/122245277/33000620k02.png/90d3d05f-8829-4b28-ada2-2e9a7126f4f3?version=1.1&t=1599552784656 (dají se najít i kartogramy se srovnáním jiných let).
Oni to snad myslí s VRT vážně?🙈😁 držím palce, byl by to pro ČR přínos. Jen si nejsem úplně jistý, že bude tak velký jako investice do VRT vložena….
Navzdory neustálým výkřikům ekonomů nelze přínos infrastruktury vyčíslit. Žádné argumenty typu „jestli se to vyplatí“ nejsou rozumné. VRT je něco, co CHCEME, a uvědomujeme si, že to bude stát peníze.
Vzhledem k tomu, že na stávajících koridorech je kapacita vyčerpána, tak něco se postavit musí.
Mezi Roudnicí a Ústím rozhodně vyčerpaná není.
A např. okolo Pardubic víceméně vyčerpaná je, přičemž nikde není psáno, kolik spojů odtud při existenci VRT zmizí + pro úsek od Pardubic směr Praha by nejvíc pomohla VRT Polabí, která ale není úplně prioritou.
Přesně! I paní Drábová takhle vysvětluje problematiku nutnosti výstavby dalších jaderných bloků. Nejde zde o návratnost ale o strategickou stavbu která bude sloužit „všem“
Řídicí centrum může být postaveno kdekoliv v ČR. Proč jej tedy postaví v Praze, kde jsou nejvyšší nájmy / ceny budov a nejvyšší platy? Proč si vybrali z celé ČR tu geograficky nejdražší obec?
VRT zajistí rovnoměrnější rozložení mezd v mezikrajských srovnáních, tvrdí sama Dobrá správa https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/129561401/Prezentace+St%C5%99%C3%ADte%C5%BE.pdf/3c4277bd-3ab5-4fe0-bc3a-2b36babb570d (str. č. 16).
Tzn. po dokončení VRT už (dle samotné Dobré správy) ten rozdíl nebude zdaleka takový.
Ano, takže při pohledu na mapu tratí „jihozápadní enkláva“ proti zbytku republiky. Co kdyby udělali rychlotrať do Plzně, místo do Mostu, který má přímé napojení do Ústí/L.?
Most vůči Praze přes Ústí je značnou oklikou.
Asi podobnou jako Strakonice vůči Praze, které přitom budou mít do Prahy nadále železniční spojení… nepoužitelné (resp. „přes Plzeň).
U novostavby Nová Ves – Most je argumentováno použitelností i pro nákladní dopravu. Perličkou je, že ač půjde o konvenční trať s v(max) 250 km/h, stejně na ní „nesmějí“ vzniknout stanice pro cestující v blízkosti Mšených Lázní (příp. včetně napojení přípojné tratě směr Libochovice) a/nebo Peruce. Přitom nějaká „(nej)nižší vrstva“ by tam bez problémů zastavit mohla.
No a ta muzejní trať do Plzně, to je (s výjimkou jednoho tunelu) nějaký zázrak?
Průmyslová Plzeň má (bez gastarbeiterů) ca. 3x tolik obyvatel, než Most.
Voda na mlýn separatismu.
VRT trošku pomůže lepšímu rozložení mezd.
Ale CDP v Praze tomu zase pohorší.
Proč se SprŽel střílí do nohy? Chce stavět něco (VRT a CDP), kde na jednu stranu chce zlepšit mzdy v regionu, a na stranu druhou je zhoršuje?
Protože do Prahy se lidé dostanou do dvou hodin, dá se říci, že z většiny území do 100 km. Platí to samé např. pro Kolín nebo Pardubice? Navíc je Praha víceméně uprostřed Čech.
Přečtěte si můj 1.příspěvek, tam na toto odpovídám.
Jako můžeme stavět VRT, aby po nich jezdili zaměstnanci CDP které si just musíme postavit v Praze a ne jinde. Ale takoví režijní cestující asi nejsou důvodem proč stavět VRT, ne?
Předně – je nesystémovým nesmyslem, aby zaměstnanci řízení provozu jezdili na zaměstnanecké jízdenky kteréhokoliv dopravce.
(komerční slevu ať využívají jakou chtějí, resp. dle dohody ať jim ji zcela/zčásti proplácí zaměstnavatel)
A dále – i tak by tvořili jen menšinu dojíždějících; a s ohledem na denní/noční směnu (jestli tedy i na CDP se takto pracuje – ?) by jejich přepravní proud byl soustředěn jen do dvou časů „tam“ a do dvou „zpět“.
Já jsem odpovídal, proč stavět „další“ CDP v Praze, nikoliv proč stavět VRT.
Předpokládám, že z Moravy do Prahy a opačně, nejezdí jen zaměstnanci SŽ.
Proč se to začíná stavět v roce 2027 když ani v roce 2050 v této zemi nebude jediný provozovaný km VRT? 🙂
V témže roce, 2027, se dle Dobré správy začne stavět řada nových VRT (Praha – Světlá, Brno – V. Bíteš, Praha – Nová Ves/Roudnice VRT).
Tzn. toto datum je v souladu se stanoveným termínem výstavby.
Ano? A už to má ÚŘ, SP, EIA?
Tak ani ten nový dispečink ještě nemá žádné povolení. Já bych se při obvyklém tempu práce SŽ rozhodně nerozčiloval, že s něčím začíná dřív.
Já se nerčiluju, já konstatuju, že tady někdo chce stavět v roce 2027 něco co nebude potřebovat ani v roce 2050 a v roce 2070, kdy by to už potřebovat možná mohl to bude zralé na generální rekonstrukci. 🙂
Zase až tak bych to nepřeháněl. Podle mne jim ty VRT naopak půjdou a nebudou mít zpoždění víc, jak 10 let, takže tak 2040 už by mohlo pár „kousků“ VRT být a další rozestavěné
Pár kousků v roce 2040. Teď jste mě rozesmál. To jsem tedy nečekal. 🙂 Odkud a kam ty kousky povedou, co a jak po nich bude jezdit byste dokázal popsat?
Protože se z té budovy budou řídit i další tratě, které se do stávající budovy nevleze. A to jak v Přerově, tak i v Praze.
Kozí dráhu myslíte? Tak ty se tam vejde úplně celá i s pražcema. 🙂
Budou odtud řídit stavbu🙂
A trénovat řízení…🙂
Něco jako úvodní scéna filmu Výhra admirála Kotrby…😁
SŽ není schopná řídit sama sebe a měla by řídit nějakou stavbu? Ještě, že si stavbu řídí zhotovitel. 🙂
Než bude první Vratka tak už bude mít budova za sebou druhou rekonstrukci. Do té doby bude prázdná asi jako rekonstruované nadrazni budovy
Takže sklad na šanony. 🙂
Pche, úředníků je a bude…
Takže postaví řídící centrum které nebude mít co řídit:o)))A takhle si tu žijem
Také mě to napadlo, stejná organizace, které není schopna léta postavit Všejanskou a Bezděčínskou spojku, pár kilometrů konvenční tratě, Liberecký kraj bez jediného kilometru elektrifikované trati … tak ten samý spolek má nám tady postavit VRT. Sorry, ale nevěřím tomu.
Přesně, ta neschopná organizace nepostaví nic. Vždyť na Seznamu je zrovna článek, že jim hází vidle na Moravě zase kvůli tomu, že chtějí tunel delší
V Čechách taky – viz zajímavá dvojakost s Ústím, okolo jehož centra chce Dobrá správa vést nejen vysokorychlostní vlaky osobní přepravy, ale i veškerý nákladní tranzit.
Navíc i v cílovém stavu tam dvě rychlíkové (otázka jak s „osobákovými“) linky pojedou zcela mimo „centrální“ nádraží Ústí nad Labem centrum.
(a navíc u takového nádraží asi nebudou stovky/tisíce parkovacích míst pro „lidi z širokého regionu“, na které se ta samá Dobrá správa upomíná v případě Jihlavy, ale i Brna-Vídeňské).
Jen maličkost k článku na seznamu, lidé stěžujicí si tam nepoužívají automobily? Já myslím, že pokud jsou to novostavby, tak lidé ani nevědi, že nějaká veřejná doprava existuje (zkušenost z mého bytového domu cca 200 m od cedule Kolín a 8 km od průmyslové zóny). Prakticky, co člen domácnosti, to automobil… A ostatní nemají nárok? Lepší by bylo dělat urbanistiku…ale lidé raději koupí domek u silnice či železnice a pak buzeruji!!!
Tím, že někdo (kdekoliv) hodí do něčeho vidle, je znakem neschopné organizace?
Taky není schopná zaráz zmodernizovat 20km trať, kdy předtím přitom nadávala na to, že její územní řízení je prý záměrně zdržováno jedním „spolkem“. A když už územní rozhodnutí měli, tak si to rozdělili na 2 etapy s 3letým odstupem dokončení (nicméně i v době výluky kvůli té 2. etapě, bude ta 1. etapa slušně využita – Os vlaky pojedou Brno – Střelice, tam přestup na NAD do Rapotic).
A o pár let později budou muset výsledek té 1. etapy mírně upravit, protože koliduje s VRT Brno – Velká Bíteš. 🙂
A to nejsou zmíněny chybějící necelé 2 km drátu, kvůli kterým ji nemůžou v elektrice využívat nákladníci.
Kdyby jen toto – také „ne-skrzový“ podchod ve Střelicích, jakož i zůstávající propad rychlosti v oblouku u Omic.
Stejně tak úrovňové křížení směru od Zastávky do Brna se směrem od Brna do M. Bránic ve Střelicích, eventuálně i neexistence 0. SK (vhodné pro obracení vlaků) v Zastávce.
Další anonymní hrdina od klávesnice, který o úskalí povolování staveb a odporu obyvatel Všejan neví vůbec nic, ale má potřebu se vyjádřit… Tohle nikdy nepochopím, jak někdo může takto psát. Holt anonymní zbabělec. 🙂
Tím je jeho argument v mých očích silnější – protože Všejanská spojka vede víceméně jen okolo Všejan.
Zato VRTky povedou okolo desítek obcí (pro mnohé z nich s mizivým přínosem), tzn. tím víc bude pro takové stavby platit nestíhání optimistických harmonogramů.
P. S. Z jakého důvodu není Dobrá správa schopna např. dávno zvoukolejnit + zrychlit trať Brno – Přerov? Tam jsou proti tomu také občané všech přilehlých obcí, nebo je to kvůli něčemu jinému?
Važený, asi tak: léta bydlel v Zavadilce a trochu to tam znám :o). Také jsem četl Všejanský web, lze tam najít vyjádření místních, zemědelci, myslivci, etc. Zeptám se tak: železniční trať Vám vadí a s tím, co děje na Milovickém letišti jste v pohodě ? Tunningové srazy do noci, Votvírák a korunu všemu nasazující Let it roll, kdy se chvějí domy a širokému okolí je po tři noci odpírán spánek ?
Chápu Vaše svaté rozhořčení, ale více rozumím Martinovi. Ono je to totiž o srovnání. Máme u nás ŘLP, které je hodnocené velice vysoko a letiště Ruzyně, které upřímně moc lidí nezajímá. Na letišti PRG byl občas v létě nával, je tam dráž než v cizině, mají tam nejhnusnější kafe v okolí, ale kdo z nás létá tak často, aby ho to opravdu na dlouho vyprudilo, což byl asi tak na dlouho jediný mediálně vděčný průšvih. Letiště bojuje s novou dráhou, ale jinak funguje celkem slušně (bráno v rámci ČR). Pak tu máme ŘVC, které se marně snaží protlačit jezy u… Číst vice »
Mno tak když na to jsou finance a politický tlak, tak to dodají, což jste nakonec viděl i na koridorech.
Nevěřit můžete, proč ne. Jen podotýkám, že pokud by takto postupovali všichni a kvůli „nevíře“ nedělali nic, pak by tady skutečně nic nebylo.
Někde musíte skladovat šanony 🙂
:o))))to je pravda, ty studie už by vydaly za celo knihovnu
Kdyby je nepostavili, byl byste první kdo by kveruloval, že máme tratě ale nemáme je řídit, že?
Potřebné je oboje, jak tratě tak i řídicí centrum.
Tak to nepochybně, že je potřeba oboje ale troufám si tvrdit, že jedno řídící centrum bude daleko rychleji postavené než nějaká smysluplná VRT síť a dokud se nekopne do země tak proč stavět barák.
Zase, mohli by vzkřísit Kaplického knihovnu na ty šanony,a na to by třeba dostali peníze a tam by ani tak nevadila jako na Letné:o))
…. bude daleko rychleji postavené než nějaká smysluplná VRT…
To máte plnou pravdu, o tom není sporu. Jen jde zřejmě o to, aby byl povolovací proces dokončen a stavba se mohla zahájit optimálně dle potřeby. Pokud by se vyskytl problém (například pokud by v zamýšleném místě někdo vysypal kýbl živočichů a zavolal ihned ochranáře), mohlo by se stát, že řídící centrum by nemuselo být postaveno včas. Ostatně jak často i zde je kritizováno, že ten či onen projekt není připravený?
Myslíte ty tratě které svět neviděl? .-)
No bóže, tak navážou na tradici z roku 2010, kdy v Mikulově zprovoznili Dálniční oddělení Policie ČR.
https://breclavsky.denik.cz/zpravy_region/mikulov-ma-dalnicni-oddeleni-policie-bez-dalnice.html
I v budově stávajcího řídícího centra se postupně budují nové sály podle toho, jak se upgradují jednotlivé trati…
A ono by bylo docela hloupé, kdybychom měli tratě, které ny nebylo odkud řídit.
Čekal bych, že se SŽ poučí, ale jak vidět tak nikoliv. Snad tam bude mít kdo pracovat. Co takhle postavit ubytovnu pro dojídějící?
Budou dojíždět po těch VRT. Ostatně i Dobrá správa to v propozicích všech VRT uvádí, že i běžní občané po nich budou masově denně dojíždět.
Tzn. není důvod, aby to pracovníci té samé Dobré správy nedělali taky takto.
Ano, a proto to parkoviště, protože k použití VRT bude velká část (muset) potřebovat auto.
Velká parkoviště budou jen u Jihlavy-Pávova, Roudnice-VRT a možná u Brna-Vídeňské. Jinde (např. celé jižní/západní Čechy) to dojíždějící budou muset zvládnout bez velkých nádražních pracovišť.
Nicméně – i tyto podmínky budou stejné pro pracovníky jakékoliv soukromé firmy, tak i pro pracovníky Dobré správy (resp. teoreticky jim může Dobrá správa, coby investor, nechat nějaká parkovací místa vyhradit).
** pardon, samozřejmě parkovišť, ne pracovišť.
Tak pokud se kraje vykašlou na obsluhu terminálů v polích pomocí MHD a jiné HD, tak to auto tam potřeba bude. Furt lepší, než kdyby tam vůbec žádná zastávka na VRT nebyla.
Jasně. Stat nechce platit vysoké mzdy ani vysoce efektivnímu provozu, nechce to ani ministerstvo financí. Přitom to je nejefektivnější způsob řízení železnic, jaký je ve světě dostupný i technicky. Neříkám, že dokonalý, ale patří to mezi špičku a to navzdory monopolu AŽD a jiným necnostem. Takže přesto strcime CDP do Prahy. A abychom problém vyřešili, postavíme ubytovny a budeme proplácet dojíždění? To by byl akorát rovnák na vohejbák – proč to řešit jednoduše, když to jde složitě. Jenže chytřejší a rozumnější zaměstnanci,v zejména ti s dětmi, nebudou trávit drahocenný čas ve vlacích a ubytovnách ani zdarma. Zůstanou tam, kde chtějí… Číst vice »
Zeptám se jako laik. Není bezpečnostní riziko celé řízení železnice soustředit na dvou místech v ČR? Myslím z hlediska výpadku, případně nějakého útoku. Lze pak trať řídit i odjinud než z těchto dvou míst?
Jo lze buď z PPVéčka a nebo místně. Sice by to bylo s obtížemi, ale šlo. Místně se ovládaly po nehodě např Otrokovice
Mně by zajímala nějaká statistika, kolikrát býka plnohodnotné nahrazena telematika základního datového spoje nahradnim. Neboli kolikrát a v kolika procentech plnohodnotné zafungovala zaokrouhlování telematických kabelů. Co vím, tak každé dálkové řízení by mělo mít záložní trasu kabelu.
Na druhé straně, překopnutí kabelu má úplně stejně masivní dopad, lhostejno na tom, kde se CDP nachází.
A co si budeme říkat, když se za starých časů hradlaři udělalo nevolno, tak taky celá trať stála.
U CDP je aspoň šance, že spojení může být trasováno více cestami a je k dispozici víc dispečerů, kteří se mohou vystřídat.
Když se hradláři či hláskaři udělalo nevolno, jezdilo se na rozkaz.
A pálit větve se bude u VRT smět ?
A kácet stromy? 😉
Od koleje k plotu by žádné stromy a keře neměli být. A dál doufám kabely nebudou.
Když vidím, jak těžce shánějí dispečery v současné době, tak umístit další pracoviště do města s nejdražší pracovní silou v zemi, chce ehm opravdu odvahu.
Lidi s touto kvalifikaci je problém sehnat všude. Akorát k té Praze se přece jenom ochotněji přestěhuj, než třeba do Přerova.
Znám jen jednoho, který se přestěhoval skrz CDP. Lidi dojíždějí přes 100km standardně. A CDP má nejméně přesčasů mezi POčkama.
Takže kamkoliv jinam se taky nikdo nepřestehuje a bude se tam hůř dojíždět.
I zde zopakuji – stěhovat se nebudou. Jeden z argumentů pro výstavbu VRT, uváděný i v materiálech Dobré správy (např. třetí bod na str. č. 2 https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/129561401/Prezentace+JABLO%C5%87OV%2C+b%C5%99ezen+2022/40d4b530-3474-4a79-bc05-1be6afc6f45d), je „Zastavení přesunu obyvatel do Prahy a Brna“.
No a stejně tak do (resp. okolo, ale „to už je kousek“) Přerova povede VRT Moravská Brána, jakož i (i když zde až „ve 2. etapě“ nad rámec modernizace konvenční trati) z Brna.
Ochotněji za více peněz a s dalšími zábory volné krajiny. Jo, železnice, to je ta šetrná cesta…
V Praze je nějaká volná krajina?
Jaká kvalifikace je potřeba na dispečera?
Nerozumím tomu, proč je taková snaha soustředit veškeré řízení do jednoho jediného místa.
Ad absurdum do místa, kde je tak enormní problém sehnat lidi…
Proč se řízení nepostaví do místa, kde je větší potenciál rušení pracovních míst a tím i snazší nábor nových zaměstnanců?
Jako, že by se na to řízení měli přeškolit ostravští ocelari či horníci? Nebo myslíte Ústecké nezaměstnané?
Já se třeba těším, jak to bude obehnáno zábradlím a ta budova bude zbytečně veliká. Snad se jim i podaří z toho udělat památku.
Pro mne za mne, ať se klidně vše soustřeďuje do Prahy a ta klidně vyskočí na 2-3 miliony obyvatel na úkor periferií ČR, když to tak lidé a politici budou chtít mít. Jenže pokud výstavba nových bytů v Praze ani zdaleka nedokáže držet krok s poptávkou, tak si Správa železnic zadělává na obrovský problém, že do budovy v Praze nenajde dost kvalifikovaných lidí. A stejně později zjistí, že celou ČR bude muset řídit z Přerova. Prostě podle mého názoru se jedná jen mizerné strategické rozhodnutí managementu SŽ, ale třeba hoši vědí víc než já, normální občan…
Pane Františku, opravdu si myslíte, že ostravští oceláři, horníci, nebo ústečtí nezaměstnaní, doposud pracovali „na dráze“?
A proč by řízení nemohlo probíhat právě z Ústí nad Labem, vdyť chtějí stavět komplet nové nádraží, tak může být součást jednoho celku za jedny peníze, na co to drolit? Můžou si pracoviště dohledu dočasně zřídit v budově ředitelství v Teplicích, kromě přizpůsobení požárních přepisů a mnoha revizí to nemůže být větší problém než stavět v přehlcené Praze novou „ratejnu“.
To nové nádraží v Ústí rozhodně nebude „komplet“.
Jinak by ho nemíjely hned dvě (!) rychlíkové linky https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/157716151/RS42+Mosteck%C3%A1+v%C4%9Btev.jpg/81c293e4-f2b4-4ab5-8b1a-860b530276c6?t=1684850193562
Mmch. k tomu odkazovanému konceptu bych přidal dotaz – jaké jednotky budou jezdit na lince Praha – (bez zastavení, tzn. mj. ani nezastaví v „Roudnici-VRT“!) Ústí – Teplice – Litvínov?
Jaké „TGV/ICE“ s v(max) 320 km/h, nebo něco konvenčního s v(max) 200 km/h?
V těch koncepcích bylo i něco mezi na cca 250.
Pak si dovolím vypíchnout, že totéž by se hodilo i na linku Praha – H. Brod – Brno, případně Praha – Třebíč – Brno.
Ale stále nám chybí ta VRT. 🙂
Takou mapu přeci nemůžete považovat za závaznou. Je to jen marketingový „letáček“. O koncepci rozhodnou objednatelé dopravy. V prostoru dráhy jsem o žádných zeměměřicích mnohé neslyšel, ani je neviděl. Rychlodráhy do pooří se možná ani nedožijeme.
Objednatelem je MD, tedy stejný subjekt jaký prosazuje výstavbu MD.
Ne, já myslel třeba Plzeňsko či jih Moravy, kde je potenciál rušení místních výpravčích ve stanicích.
Hotový výpravčí třeba z Nesovic či Horažďovic bude raději dojíždět blíže na CDP, než dojíždět do Prahy či hledat práci v místě bydliště (dtto „jeho“ zrušené stanice) v úplně jiném oboru.
A v Praze je na tohle kvalifikovaný kdo? Půl milionu kancelářských krys, které stěží umí něco nabouchat to tabulkového procesoru a možná zvládnou napsat e-mail?
Otázkou je, zda jinde bude problém se sháněním lidí menší. Ta Balabenka je na dojíždění dosažitelná pro cca 2 000 000 lidí. Když využijete potenciálu místa, kde se ruší více míst, obávám se, že lidí ochotných tam dojíždět bude o řád méně. Situace by tedy podle mého názoru byla ještě horší.
Jenze cpat vsechno do centra Prahy je nesmysl ve vsech smerech. Vede treba i k ucpani dopravnich cest, ve stejnem smeru a case.
Bývalý výpravčí s režijním jízdným zpravidla pojede/ou na šichtu vlakem a jakožto jeden (dva, tři) cestující „navíc“ v tom vlaku (který stejně by jel), dopravní cestu rozhodně neucpe/neucpou.
Nevím jestli přijede vlakem, ale měl by, aby okusil pravidelný provoz z pohledu cestujícího.
Jenže když stejný argument „nejvíc potenciálních zaměstnanců je v Praze“ použije každá instituce (a to se v Čeksu často děje), pak se nabídky státních institucí soustředí jen do jediného města – a zbytek republiky ostrouhá.
To už v pořádku není.
Tak zemědělců se to týkat nebude a velkého množství lidí ve službách v místě také ne + mnoha dalších. Ono těch výpravčích na km čtvereční mnoho není.
Které místo s potenciálem rušení pracovních míst a vhodnými zaměstnanci pro řízení VRT máte konkrétně na mysli?
1. §1 – „Vždycky se to tak dělalo“ Pracovní náplň pozic zrušených v regionech tradičně převzaly útvary, co zůstaly v Praze. To, že 1m2 stavebního, nebo pronajatého prostoru v Praze je dražší (a mzdy v nestátním sektoru vyšší) než kdekoliv jinde, nikoho nezajímá. Banky, nebo pojišťovny na to, že tímto způsobem mohou ušetřit a snížit fluktuaci, už přišly před takovými 20 lety. Proto mají některé své servisní organizační jednotky (např. call centra aj.) umístěná mimo Prahu, v levnějších regionech. 2. V jiném včerejším článku pěkně odpověděl pan Mátl z ŘSD: „Pražská aglomerace je obrovské množství lidí, kteří denně dojíždějí, proto… Číst vice »
Možná jen taková drobnost, v Praze bude SZ stavět na vlastním pozemku. Takže by ho měla jako stavební prodat?
Pokud stavební pozemek patří SŽ, tak tato položka logicky odpadá, ostatní efekty ovšem zůstávají.
Jak snadné je pro nového zaměstnance z regionu pořídit v Praze bydlení?
A jak snadné je pro nové zaměstnance sehnat bydlení v jiných městech?
„Proto mají některé své servisní organizační jednotky (např. call centra aj.) umístěná mimo Prahu, v levnějších regionech.“
Divím se, že používáte přítomný čas, protože z prezentace Dobré správy (https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/129561401/Prezentace+JABLO%C5%87OV%2C+b%C5%99ezen+2022/40d4b530-3474-4a79-bc05-1be6afc6f45d str. č. 4) by mohlo vyplývat, že ten stav „Naše společnost může mít kanceláře jinde než v Praze, protože do centrály je to „na otočku“ bude platit až s VRTkou.
Nicméně i tady je to paradox – VRT tedy budou vybudovány, ale „kanceláře“ řídící jejich provoz přece jen budou v Praze. Přitom mohly být i jinde, protože z Prahy to, podle té samé Dobré správy, bude „na otočku“.
Já jsem psal o servisních útvarech bank a pojišťovnen.
Mezi tímto jejich koncepčním rozhodnutím a nějakou hypotetickou představou SŽ, nevidím v době elektronizace procesů žádnou logickou souvislost.
To by se tedy dočkaly, když by měly čekat, až bude fungovat mezi Prahou a nějakým městem v okolí spojení vlakem, který pojede více, než 200 kmh.
Já s tím taky nevidím žádnou souvislost – viz jak se v posledních letech rozšířil home-office + jak eventuálně může být rozšířen za dalších 10 – 20 let.
A to vše bez dojíždění (po VRT či čemkoliv jiném), s možností pracovat i z odlehlejších míst (ne měst, ne příměstských oblastí).
Problém sehnat lidi není. Problém je pouze je adekvátně zaplatit. A je celkem jedno o který region se jedná. Viz. údržba v depech.