České kamiony dál mizí z mezinárodní scény, nákladní vlaky posilují

Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pololetní přepravní statistiky ministerstva dopravy potvrdily další ústup českých kamionů z mezinárodních trhů. Celkový objem nákladu na korbách vozidel s

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mirek

No tak pokud bychom brali tržní podíl železnice z porovnání pouze silniční a železniční a pouze českých dopravců, tak tržní podíl železnice naopak ještě klesl a to z 18,63 % na 18,23 %. Samozřejmě to jsou jen čeští dopravci, třeba u železnice dnes už tvoří jen těsnou většinu. Vždyť PKP, OBB, METRANS, DB a jiní zahraniční dopravci se do toho nezapočítávají. Tak by mě zajímaly celková čísla i po započtení těchto.

Radek Janata

Když si vymyslím byznys takový, že moji hlavní výhodou je levná pracovní síla, tak se nemůžu divit, že mě posléze vytlačí někdo, kdo má tu pracovní sílu ještě levnější. Je úplě v pořádku, že takový byznys zkrachuje.

Obtloustlý Travolta

A co s tou „levnou“ pracovní sílou budete dělat, až bude jejich „tvrdej chleba“ omezen? Pokud tedy k tomu někdy vůbec dojde? Lacinost bývá tržním synonymem pro nekvalitu.

Majkl

Můžou jít dělat na dráhu strojvedoucí. Takovejch kluků se mnou nastupovalo.

Přemek

Přesun nákladu na železnici považuji za racionální a z mnoha hledisek nutný krok. Prostě to několika zbývajícím zabedněncům musí časem také dojít. Poslední míli zajistí terminálová doprava od nákladového nádraží.

Přemek

Mimochodem, sleva na silniční dani zaručena.

Petr Šimral

No jo, ale jak to zrealizovat? Nové terminály nemáte kde postavit (občanům se to logicky nelíbí) a když už máte kapacitu k nakládce a vykládce, tak není kapacita pro samotný průjezd vlaku. A tím se stává produkt neprodejným 🙁

mgr.pavel

Jako byť bych si to dost přál (a řidiči D1 i jiných dálnic ještě více), aby se kamiony přesouvaly na železnici, tak se tak téměř neděje. Stačí si srovnat změny v tunokilometrech, kdy silniční doprava má v absolutních i relativních číslech slušný sešup, ale vlaková jen mírný nárůst z mnohem nižších čísel..

Nekdo

už abychom zakázali mezinárodní tranzitní kamionovou dopravu přes ČR. tak jako ve Švýcarsku, na hranicích najet na vagon, a na těch dalších zase sjet dolů. mezinárodní tranzitní kamionová doprava nemá prakticky žádný přínos pro stát, kromě poměrně směšného mýtného, marží čerpadlářů a prostitutek, zatímco nám po ní zůstávají uspané silnice, rozbité dálnice, zbytečně zamořený vzduch a další škody, např. nepřímé ve formě ztráty časy stáním v kolonách a mrtví a zranění po nehodách.

Elektrikář

Souhlas, ale po které trati ty kamiony vozit, když hlavní tahy nestíhají již nyní…

Frantisek

Třeba sem tam místo nové silnice postavit/obnovit nějakou kolej, nevozit v „metro-intervalu“ krátké osobní vlaky (a pokud ano, zřídit pro ně extra cestu). Řešením jednoduše není ještě větší zaříznutí kolejí a ještě větší rozšíření silnic, to dá rozum.

Petr Šimral

Zátěž D1 v nejslabším úseku znamená jeden nákladní expres Brno – Praha za pět minut.
Není kde to naložit, není kde to vyložit, není kudy to provézt…

Kubrt

Kolik % z „kaminove“ dopravy na dalnicich v CR je tranzit?

Přemek

Stačí po těch dálnicích občas jezdit a je jasné, že je to převážná většina. Přesná data může poskytnout pouze správce mýta.

Petr Šimral

Přečtěte si prosím celý článek, je to tam napsané…

Martin V.

Kde? Já tam vidím dělení vnitrostátně/mezinárodně. Ale z toho „mezinárodně“ není jasné, kolik je dovoz, kolik vývoz a kolik tranzit.

Frantisek

Ona mnoho významu kolikrát nemá ani ta cílová, a i ta by se měla dostat od určitých vzdáleností na koleje.

Radka

Kancelář pro uvádění románových příběhů na pravou míru: ve Švýcarsku není zakázán tranzit nákladních vozidel a „kamión na vagón“ je nejhorší, protože nejdražší řešení.

Petr Šimral

Co tam u zakazovačů máte dále?
Když budu chtít jet třeba autem z Čech do Řecka, tak mi to nebude umožněno nebo v každé zemi, kterou chci projet budu muset něco vyložit a naložit (a prokázat)?
CZ, SK, HU, SRB, SM, GR…

Dalibor

kdyby někdo nějakým kouzlem přesunul 75% kamionové přepravy na železnici, musely by přestat jezdit většina Os a R. Pak zbyde jen dořešit JAK a KDE to zboží na vlak naložit a JAK a KDE to zboží vyložit. Jinak je to v podstatě vyřešený.

Oldřich Sládek

75%? On by byl v dnešní době problém už i u hypotetických 30%…

Radovan

Kamioňaci by se mohli přeškolit na strojvedoucí…

Chorobný prokrastinátor

Na strojvůdce také stačí nedokončené základní vzdělání?

Lektor

Jednou bohužel bude. A myslím že to není tak daleko.

Petr Šimral

Nebude. Tak nízko opravdu nejde klesnout…

mgr.pavel

(překlep) „na korbách vozidel z českou registrací“ .. Vozidla jsou sice Z Česka, ale S českou registrací, že? 😉

Dushan

Jak to sleduji, tak pomohl zejména kůrovec, ale to nebude mít dlouhého trvání. Zajímavá by byla statistika přepravy za jednotlivé komodity.

Frantisek

A také nelze tak úplně srovnávat úbytek pouze českých kamionů (nahrazených dost možná cizími) s nárůstem českých železničních přeprav (kde i tranzit často vozí po českém území český dopravce), pokud měl být podtext zprávy nějaký růst podílu železnice…