Logistika Nákladní doprava Silniční nákladní doprava

České kamiony dál mizí z mezinárodní scény, nákladní vlaky posilují

Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pololetní přepravní statistiky ministerstva dopravy potvrdily další ústup českých kamionů z mezinárodních trhů. Celkový objem nákladu na korbách vozidel s českou registrací sice o sedm procent meziročně vzrostl, tahounem je ale vnitrostátní přeprava. Naopak ta mezinárodní zaznamenala čtvrtinový pokles.

Ještě smutnější pohled pro speditéry nabízejí statistiky výkonů měřených v tunokilometrech. Celkový meziroční pokles činí 20 procent, u mezinárodní dopravy pak 35 procent. Kromě úbytku nákladu tak klesá i počet ujetých kilometrů.

Výnosy z mýtného na dálnicích přitom rostou. Za letošní tři kvartály se vybralo téměř 7,3 miliardy korun, což je proti loňskému roku nárůst 2,17 procenta. Podíl českých dopravců ale loni poprvé klesl pod polovinu a klesá i dále.

Kamionoví dopravci mluví o prohlubující se krizi, o které jednali minulý týden i s premiérem Andrejem Babišem (ANO 2011). „Naši mezinárodní kamionoví dopravci jsou z trhu vytlačováni levnější východní konkurencí. Jejich několik let klesající dopravní výkony přinášejí výpadky i státním financím,“ uvedlo následně sdružení dopravců Česmad Bohemia. To dlouhodobě upozorňuje na znevýhodnění například vůči Polákům, Litevcům či Rumunům v podobě vyšší tuzemské spotřební daně i odvodů z mezd. Jednání nicméně nepřineslo žádné konkrétní výsledky, premiér dopravce odkázal na ministryni financí Alenu Schillerovou.

Z trhu nákladní dopravy ale nepřicházejí jen špatné zprávy. Na železnici vzrostl za pololetí objem přepraveného nákladu (+ 4 pct.) i výkony měřené v tunokilometrech (+ 2 pct.). Železniční dopravci to už v prvním čtvrtletí přisuzovali efektivnější práci a lepšímu plánování kapacit, pomohl i kůrovec.

Výkony českých nákladních silničních dopravců v 1. pololetí

2019 (meziroční změna v pct.)

2018

Tuny celkem (v mil.)

226 (+ 7)

210,9

z toho vnitrostátně

211,9 (+ 10)

192,2

z toho mezinárodně

14,1 (- 25)

18,7

Tunokilometry celkem (v mld.)

17 (- 20)

21,2

z toho vnitrostátně

10,6 (- 6)

11,3

z toho mezinárodně

6,4 (- 35)

9,8

Pramen MDČR

Výkony českých nákladních železničních dopravců v 1. pololetí

2019 (meziroční změna v pct.)

2018

Tuny celkem (v mil.)

50,4 (+4)

48,3

z toho vnitrostátně

19 (+4)

18,3

z toho mezinárodně

31,4 (+5)

30

Tunokilometry celkem (v mld.)

8,3 (+2)

8,1

z toho vnitrostátně

2,9 (0)

2,9

z toho mezinárodně

5,4 (+4)

5,2

Pramen MDČR

28
Diskuze

avatar
7 Komentáře
21 Reakce na komentáře
19 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
19 Autoři komentářů
MajklMirekMartin V.mgr.pavelOldřich Sládek Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Mirek
Host
Mirek

No tak pokud bychom brali tržní podíl železnice z porovnání pouze silniční a železniční a pouze českých dopravců, tak tržní podíl železnice naopak ještě klesl a to z 18,63 % na 18,23 %. Samozřejmě to jsou jen čeští dopravci, třeba u železnice dnes už tvoří jen těsnou většinu. Vždyť PKP, OBB, METRANS, DB a jiní zahraniční dopravci se do toho nezapočítávají. Tak by mě zajímaly celková čísla i po započtení těchto.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Když si vymyslím byznys takový, že moji hlavní výhodou je levná pracovní síla, tak se nemůžu divit, že mě posléze vytlačí někdo, kdo má tu pracovní sílu ještě levnější. Je úplě v pořádku, že takový byznys zkrachuje.

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

A co s tou „levnou“ pracovní sílou budete dělat, až bude jejich „tvrdej chleba“ omezen? Pokud tedy k tomu někdy vůbec dojde? Lacinost bývá tržním synonymem pro nekvalitu.

Majkl
Host
Majkl

Můžou jít dělat na dráhu strojvedoucí. Takovejch kluků se mnou nastupovalo.

Přemek
Host
Přemek

Přesun nákladu na železnici považuji za racionální a z mnoha hledisek nutný krok. Prostě to několika zbývajícím zabedněncům musí časem také dojít. Poslední míli zajistí terminálová doprava od nákladového nádraží.

Přemek
Host
Přemek

Mimochodem, sleva na silniční dani zaručena.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

No jo, ale jak to zrealizovat? Nové terminály nemáte kde postavit (občanům se to logicky nelíbí) a když už máte kapacitu k nakládce a vykládce, tak není kapacita pro samotný průjezd vlaku. A tím se stává produkt neprodejným 🙁

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Jako byť bych si to dost přál (a řidiči D1 i jiných dálnic ještě více), aby se kamiony přesouvaly na železnici, tak se tak téměř neděje. Stačí si srovnat změny v tunokilometrech, kdy silniční doprava má v absolutních i relativních číslech slušný sešup, ale vlaková jen mírný nárůst z mnohem nižších čísel..

Nekdo
Host
Nekdo

už abychom zakázali mezinárodní tranzitní kamionovou dopravu přes ČR. tak jako ve Švýcarsku, na hranicích najet na vagon, a na těch dalších zase sjet dolů. mezinárodní tranzitní kamionová doprava nemá prakticky žádný přínos pro stát, kromě poměrně směšného mýtného, marží čerpadlářů a prostitutek, zatímco nám po ní zůstávají uspané silnice, rozbité dálnice, zbytečně zamořený vzduch a další škody, např. nepřímé ve formě ztráty časy stáním v kolonách a mrtví a zranění po nehodách.

Elektrikář
Host
Elektrikář

Souhlas, ale po které trati ty kamiony vozit, když hlavní tahy nestíhají již nyní…

Frantisek
Host
Frantisek

Třeba sem tam místo nové silnice postavit/obnovit nějakou kolej, nevozit v „metro-intervalu“ krátké osobní vlaky (a pokud ano, zřídit pro ně extra cestu). Řešením jednoduše není ještě větší zaříznutí kolejí a ještě větší rozšíření silnic, to dá rozum.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Zátěž D1 v nejslabším úseku znamená jeden nákladní expres Brno – Praha za pět minut.
Není kde to naložit, není kde to vyložit, není kudy to provézt…

Kubrt
Host
Kubrt

Kolik % z „kaminove“ dopravy na dalnicich v CR je tranzit?

Přemek
Host
Přemek

Stačí po těch dálnicích občas jezdit a je jasné, že je to převážná většina. Přesná data může poskytnout pouze správce mýta.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Přečtěte si prosím celý článek, je to tam napsané…

Martin V.
Host
Martin V.

Kde? Já tam vidím dělení vnitrostátně/mezinárodně. Ale z toho „mezinárodně“ není jasné, kolik je dovoz, kolik vývoz a kolik tranzit.

Frantisek
Host
Frantisek

Ona mnoho významu kolikrát nemá ani ta cílová, a i ta by se měla dostat od určitých vzdáleností na koleje.

Radka
Host
Radka

Kancelář pro uvádění románových příběhů na pravou míru: ve Švýcarsku není zakázán tranzit nákladních vozidel a „kamión na vagón“ je nejhorší, protože nejdražší řešení.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Co tam u zakazovačů máte dále?
Když budu chtít jet třeba autem z Čech do Řecka, tak mi to nebude umožněno nebo v každé zemi, kterou chci projet budu muset něco vyložit a naložit (a prokázat)?
CZ, SK, HU, SRB, SM, GR…

Dalibor
Host
Dalibor

kdyby někdo nějakým kouzlem přesunul 75% kamionové přepravy na železnici, musely by přestat jezdit většina Os a R. Pak zbyde jen dořešit JAK a KDE to zboží na vlak naložit a JAK a KDE to zboží vyložit. Jinak je to v podstatě vyřešený.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

75%? On by byl v dnešní době problém už i u hypotetických 30%…

Radovan
Host
Radovan

Kamioňaci by se mohli přeškolit na strojvedoucí…

Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

Na strojvůdce také stačí nedokončené základní vzdělání?

Lektor
Host
Lektor

Jednou bohužel bude. A myslím že to není tak daleko.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Nebude. Tak nízko opravdu nejde klesnout…

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

(překlep) „na korbách vozidel z českou registrací“ .. Vozidla jsou sice Z Česka, ale S českou registrací, že? 😉

Dushan
Host
Dushan

Jak to sleduji, tak pomohl zejména kůrovec, ale to nebude mít dlouhého trvání. Zajímavá by byla statistika přepravy za jednotlivé komodity.

Frantisek
Host
Frantisek

A také nelze tak úplně srovnávat úbytek pouze českých kamionů (nahrazených dost možná cizími) s nárůstem českých železničních přeprav (kde i tranzit často vozí po českém území český dopravce), pokud měl být podtext zprávy nějaký růst podílu železnice…

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll