České dráhy zrušily soutěž na ETCS do pendolin i railjetů, nabídky byly moc drahé
Pendolino Českých drah u Chocně. Foto: České dráhy
České dráhy mají první smlouvu na vybavení svých vozidel mobilní částí evropského zabezpečovače ETCS. Současně ale musely část soutěží na
Railjety nejsou vybaveny ETCS?
RailJety jsou bez ETCS?!?
Dávat to na 842 a 854. Nevím.. Copak disel jezdí na koridorech? Moc ne…
Na 854 to nebude, stačí pořádně číst.
Překvapuje mě, že v tom výčtu řad není 843, přitom zajíždějí do Děčína, Pardubic, Zábřeha, Olomouce a Ostravy, kde to ETCS potřeba určitě bude. Naopak 842 tam jsou, i když nezanedbatelná část z nich si k ETCS jen tak nepřičichne. Ale třeba se to týká jenom části z nich.
ETCS je zbytečná, předražená, věc, která ve výsledku akorát sníží propustnost tratí. A už vůbec nechápu jak někdo může druhému státu nakazovat od kdy má být povinná (stejně jako soutěžení ZDO).
Ty toho nechápeš hodně.
Tak mi to vysvětlete, pane Mikulko, rád se nechám poučit.
Já to za pana Mikulku zkusím: a) zbytečná? My tu máme nějaké opravdové zabezpečení, takže montovat jiné je zbytečné? b) předražená? Zde bych částečně souhlasil, i když na druhou stranu vím, že do vývoje (a hlavně schvalování) bylo nalito mnoho miliard. Takže se ti výrobci chtějí dostat finančně do plusu. Takže bych spíš použil slovo „drahé“. c) snížení propustnosti? To je na úvaze. Vysoce přetížené tratě (těch je ale u nás jen pár) budou mít zpočátku problém, ale řešení je navržené (vyčkejte pár měsíců do oficiálního zveřejnění návrhu). Ale pokud jede vlak co 5 minut, tak snížení propustnosti nebude tak… Číst vice »
Já měl za to, že Pendolina mají ETCS L2 už z výroby…
Však ano, to mají. Tomu se říká evropská interoperabilita v praxi… 🙁
A co tam je za problém?
Jsem asi naivní, když si ETCS představuji tak, že se vyvine nějaká verze, a ta se následně prohlásí za standart a všichni ji musí implementovat přesně podle něj, tj. nic nesmí chybět, ani nesmí být nic navíc.
Problémy jsou v zásadě dva: a) Pendolina mají instalováno ETCS Level 2 od ALSTOMU – z výroby pod komerčním názvem ATLAS, ale v současnosti je mobilka ve stavu pouhého ukazovátka rychlosti, chybí tam nebo jsou zcela nefunkční nebo rovnou chybí některé venkovní prvky, b) software je nějaká z úplně prvních verzí SRS platná v době (rok 2003 ?), kdy se ta jednotka vyrobila. Dneska první použitelná verze je SRS 2.3.0d, kde to „d“ znamená „debugged“ – jako odladěná a ta už se na nová vozidla od 1.1.2019 instalovat nedá, dnes jedině SRS 3.4.0 nebo SRS 3.6.0 – to jsou roky… Číst vice »
Nojono, ona ta parta elektrikářů ze Záběhlic je prostě drahá. No aby ne, když tu má monopol. To se to pak podniká.
Tu partu ze Záběhlic si hlavně někdejší ČSD v privatizačních letech neměly pustit z ansámblu – dnes mohla ta parta být součástí SŽDC.
Devadesátkovou divočinu už teď asi nemá cenu řešit. Co k řešení naopak je to je najít řešení, jak zrušit jejich monopol a dostat ceny někam k normálu. Samozřejmě, asi máte pravdu v tom, že k tomuhle oddělení vůbec nemělo dojít. Ostatně ono i to dělení dráhy byla dost podivná věc. Ale zkrátka jsme nesměli mít něco jako Němci, to prostě nešlo…
A jak by neoddělení AŽD ovlivnilo ceny těch beden od Siemense a dalších? Ty jsou totiž hlavní položkou v instalaci. Pak je to inženýring instalace, ale když se to instaluje na sto stejných či skoro stejných vozidel (163, 363), tak se to docela pěkně rozpustí. Vlastní instalační práce nejsou až tak drahé.
Tak ažd právě tu mobilní část prý zatím nemá. Takže je závislá na jiných.
Přesně tak. A proč to nedělá přímo třeba Alstom? No zkuste za nimi přijít se zakázkou zrepasování Peršinga na ETCS…
přesně tak, navíc pro Alstom je to ideální kšeft – prodá krabičky a zbytek je na někom jiném…
A tou partou ze Záběhlic máte v kontextu této zprávy na mysli Alstom, Siemens, Bombardier či Stadler? (A to se ti první dva jmenovaní chtěli ještě – zřejmě v rámci posilování konkurence – spojit.) :-/
Zrovna u ETCS se totiž nějakého zlevnění dočkáme dle mého odhadu nejdříve v podání nějakého produktu CRRC. Nějaké úsilí v této oblasti čínští soudruzi snad už i vyvíjí…
https://www.railwaygazette.com/news/infrastructure/single-view/view/crrc-launches-etcs-compatible-signalling.html
Ano, pokud by to přijeli i namontovat, asi byste se divil, za jaké ceny by to nakonec bylo…
Pokud to Leošovi do Darth Vadera namontují rovnou při výrobě a pak se v Evropě při testech zjistí že to třeba i funguje… 🙂
Namontuji tam ETCS od Thales, takže by to snad fungovat mohlo.
Takové, jako když měli pánové od Bombardýra upgradovat Ebilock v Čadci? 🙂
Tak když je přetlak nyní, asi je třeba počkat.. Možná stát zvýší dotaci..
Nezvýší, z operačního programu OPD, resp. fondu soudržnosti se sníží v období 2021-2027 míra unijního spolufinancování ze 85 na 70% z uznatelných nákladů, zároveň se minimálně o třetinu poníží i celková alokovatelná částka tohoto fondu. Další možnost čerpání bude z Cef Transport Blending Facility (CTBF), ale tam budou ty unijní peníze ještě mnohem nižší – v případě retrofittu bude podpora 33-36% z uznatelných nákladů (národní instalace/mezinárodní) a v případě seriové výbavy pak 29-43% (zase národní instalace/mezinárodní = čt vozidlo schváleno pouze v ČR, vozidlo schváleno ve více zemích). Novostavby budou podporovány ze max . 25%. Takže to, co se dneska… Číst vice »
V Evropě nejsou rozhodně pouze 3 výrobci mobilní části – mobilky dodává minimálně 6 výrobců – ALSTOM, SIEMENS, BOMBARDIER, THALES, MERMEC, HITACHI STS, CAF SIGNALLING (?).
Ano, CAF také. Jen připomenu, že Hitachi je bývalé Ansaldo.
Přičemž Siemens si je tak jistej v kramflecích, že do svých HDV montuje mobilky od Alstomu.
jo jo etcs do kazde masiny je tak drahe ze budou vyuzivat radeji rychlost do 100 km beze zmen nad 100 dvou clenna posadka na masine
Ale dva fírové jsou taky drazí a rozhodně se nebudou shánět snadněji než mobilní část ETCS. Třeba ale Číňani zavětří šanci, když umí dělat CTCS. A možná se od roku 2025 aspoň na chvilku sníží přetlak poptávky po trasách na koridorech. Vlaky tak možná z donucení budou jezdit delší a těžší a bude jich míň.
Žádná možnost, že by při dvojčlenném obsazení bylo možno jezdit více jak 100 km/h neexistue.
Lokomotiva s kontrolou bdělosti: 100 km/h a jeden strojvedoucí
Lokomotiva bez kontroly bdělosti: 100 km/h a dva strojvedoucí
apoň jim nebude smutno, ve dvou se to lépe táhne, 🙂
než vyčerpaji mzdou druhého fíry náklad na pořízení etcs do jednoho stroje vychází mi to cca kolem 20 let, no ne?
Náklady na zaměstnance a mzda jsou hidně odlišné částky.
Je třeba pamatovat, že 39% činí dotace, tudíž 61% platí ze svého.
1,4 miliardy * 0,61 / 102 lokomotiv = 8,37 mil. Kč.
Náklady na strojvůdce počítám odhadem 100.000 Kč / měsíc, tudíž bych ho byl schopen platit skoro 7 let a ne 20. Velmi zjednodušeně.
Maximální dotace na vozidlo je 250 000 EUR dle dotačního rámce CEF 2015 nebo CEF 2016, z kterého se čerpá při 85% uznatelných nákladů podpory. 102 vozidel x 0,85 x 250 000 EUR = 21 675 000 EUR = 552 712 500,- Kč. Z 1,4 miliardy je to těch 39%..mně to tedy vychází malinko ještě víc, ale to je fuk. Hlavní je, že příště se dostane už do hry ta EIB, která z principu peníze nedává, resp. nepadají z nebe, ale pěkně je na úrok půjčuje no. Když se to někomu zdá výhodnější než si šáhnout na 85% uznatelných nákladů,… Číst vice »
Máte tam chybu v desetinné čárce. Při dvacetihodinovém využití HV to je spotřebováno za 2 roky a pár měsíců.
Ale znovu opakuji: neexistuje v ČR právní možnost, jak jet rychlostí vyšší jak 100 km/h bez zabezpečovače s funčním přenosem návěstí na stanoviště lokomotivy.
Petr Šimral:
– 20-ti hodinové využití – no to je pak výpočet úplně někde jinde. Děkuju za opravu.
– 100 km/h – to tady nikdo nerozporuje (snad).
Pomalu abychom se smiřovali s tím, že se začne všude jezdit 100.
A nebo dojde k úpravě legislativy po vzoru ŽSR na rychlost aspoň 120km/h.Bratislava-Rača – Půchov jízda bez ETCS.Pokud mám dobré info.
Je ne zase komprimisy. Jinak se to povleče století, peníze protečou a bezpečnost se nezlepší. Když už to stojí takové prachy, ať to udělá alepsoň jednoznačný hmatatelný posun v úrovni techniky na železnici.
myslíte jako kompromisy typu, všude nasaďte Regínu, bude to kauf roku..? No to už tu fakt bylo, to je pravda….