To je toho. Regiojet to má už roky a navíc když jsem jel minule z Budapešti, mohl jsem vrátit jízdenku až 15 minut před odjezdem. V ČD minimálně den předem a ještě s poplatkem. Navíc jízdenky s ČD, když si je nekoupíte s velkým předstihem, jsou fakt předražené.
Jaroslav Večeřa
1 rok
😪 Kdybych to byl věděl, nejel bych včera do Vídně. Výlet bych odložil.
Vážně považujete za normální se chlubit tím, že kradete?
Zdeněk
1 rok
„Komfort“ při cestování do zahraničí lze CD ilustrovat-vždy precpanymi Berlinery v obou směrech, leckdy chybí druhý vůz I.tridy nebo jednička vůbec….at jdou s tím svým zdůvodněním někam….
Kohi
1 rok
Závidim. Na Slovensku musíme platiť za miestenku do EC aj keď cestujteme vnútroštátne a ešte do toho platíme aj EC príplatok. Zároveň ani nemáme možnosť vybrať si konkrétne miesto či vozeň. A zmena je v nedohľadne.
U některých dopravců v ČR je místenka automatickou součástí jízdenky. Hold někteří dopravci vozí lidí a někteří se k cestujícím chovají, jako kdyby vozili dobytek.
To mi připomnělo vystoupení PR oddělení ZSSK na téma „proč nejezdí přímé vlaky Skalité – Čadca – Žilina“. Prý je pro cestující lepší a i jízdní řád je konštruovaný tak, aby si v Čadci přestoupili na rýchly vlak do Žiliny. Že polovina těch vlaků je EC a příplatek zdraží jízdenku asi o 60 %, to je jen takový drobný detail.
prečo trepeš blbosti, miesto sa dá v pohode vybrať, príplatok je 60 centi a nemusíš prestupovať dvakrát, a miestenka stojí 1 euro a nemusís stáť. Tak nezavádzaj s tým vybratím miesta!!!!
Ono rezerváciu musíme mať na ZSSK povinne iba v jednotke, ak sa jedná o vlaky s možnosťou rezervácie. Vlaky s povinnou rezerváciou samozrejme vždy a aj v dvojke. Ten príplatok 1€ za vlaky vyššej kvality je naozaj komunistický prežitok, ale to je celé myslenie a fungovanie ZSSK. Tento príplatok a rezerváciu do jednotky nemusíte mať, ak cestujete ako cestujúci v medzinárodnej preprave. To jest Břeclav – Kúty(Bratislava-Nové Zámky-Štúrovo) a späť, ako aj na linkách Horní Lideč – Púchov-PB-Žilina či Návsí-Čadca-Žilina, samozrejme s medzinárodným lístkom, pretože sa riadi platnými medzinárodnými podmienkami GCC-CIV/PRR, nadriadenými v medzinárodných vlakoch vnútroštátnemu PP ZSSK, kde máte… Číst vice »
Martin
1 rok
Ještě bych dodal, že podmínkou je SOUČASNÝ nákup jízdenky. Místenku zdarma není možné pořídit dodatečně k již zakoupené jízdence, to je stále za poplatek 3 eura.
Aneb proč ta pravidla udělat jednoduše, když to jde složitě.
Čím víc podmínek a parametrů, tím spíš se v tom cestující ztratí – a onu úžasnou nabídku nevyužije.
Jarda
1 rok
A já si rezervoval před časem na 22. května a ještě jsem platil. Nevadí no 🙂
Samo
1 rok
To je super že cestujúci na najlacnejších Včasných jízdenkách budú mať miestenku zdarma a cestujúci za často násobne drahšie plné cestovné kúpené tesne pred cestou nie… Makes sense.
Nepodporí to vôbec nič, pretože už dnes ten rozdiel medzi nákupom vopred a na poslednú chvíľu je veľmi veľký. Ak niekoho doteraz nemotivovalo 20 eur (čo reálne býva rozdiel napr. na Viedni), tak ho nemotivuje ani 23 eur.
Podstatné ale je že ľudia ktorí na železnicu nosia viac peňazí a pre dopravcu by mali byť prioritou dostanú v cene lístka horší servis. To je úplne absurdné. Predstavte si že by napr. Lufthansa mala na Economy Light bezplatný výber miesta a na Economy Flex nie.
A to chcete říct, že letenka stejné kategorie stojí stejně ať ji kupujete měsíc(e) dopředu a nebo na letišti na přepážce aerolinky? To asi ne, že. Čeho si aerolinky a poslední dobou i dráhy cení ještě více než je konečná částka je předvídatelnost a kontrolovatelnost obsazenosti vlaku a to je mnohem snažíš přes včasné nákupy. Naopak grupa co nakoupí lístky těsně před odjezdem vyprodaného vlaku je plánovací peklo. Pojede vlak polo-prázdný a nebo narvaný, možná i vůz navíc by se hodil?
Představte si, že při mém posledním letu jsem si musel koupit business, protože economy byla téměř vyprodaná a ty poslední volné letenky economy byly (v daný okamžik) dražší než business (jo a nekupoval jsem to na poslední chvíli, ale 3 týdny před odletem – jen jsem blbě trefil spoj, kterým letěly dvě školní třídy na výlet do Čech).. Takže jsem zaplatil míň a za to dostal fast lane na securitě, priority boarding, něco pod zub a rychlý start po přistání. Tudíž kvalitu služby a cenu lze srovnávat pouze při daných okrajových podmínkách (ano, já jsem to vyhmátl, měl jsem za… Číst vice »
Vaclav
1 rok
Ja bych ty 3€ klidne ozelel, kdyby se konecne umeli domluvit s jinymi ZDP a konecne umoznili vyber konkretnich mist ze zahranici do CR…
V dubnu jsem byl docela v šoku, když mi eshop ČD nabídl grafický výběr místa na vnitrostátním rychlíku ZSSK (R Považan). Nevím, jak jsou na tom Metropolitany cestou z Maďarska – to byl ještě donedávna problém.
Jinak standard na to už existuje – nazývá se OSDM – jen to kromě pár dopravců v Evropě (včetně pár českých) zatím není dostatečně rozšířené.
Dobrý den, mohl by jste prosím napsat někdy článek o používání aplikace můj vlak ? Na aplikaci Regiojetu, návod nepotřebuju, ale na můj vlak ano. Chtěl jsem si koupit třeba nevázanou jízdenku na konkrétní spoj, nepodařilo se mi to v aplikaci najít. Nebo ta možnost tam není ? I najití výběru sedačky mi dlouho trvalo. Vůbec by byl fajn článek o srovnání aplikací. Nevím za co můj vlak získal nějakou cenu mám dojem. Ta aplikace oproti Regiojetu mi přijde dost nepřátelská. I když RJ má povinně místenkové vlaky. Teď používám právě můj vlak kvůli zrušení poplatku za místenku. Předem díky,… Číst vice »
Oki díky, už jsem to zkusil, na některé trase to koukám jde, tam byl asi problém v tom, že jsem klikl na povinně místenkové spojení, tak mi to pak nedalo jinou možnost, ta možnost tam fakt nebyla.
V komerčních spojích kde je povinná místenka tak určitě, u závazkových nesmí být povinná rezervace takže tam může klidně dojít k tomu že se prodá více jízdenek než je míst + jízdenky z pokladen jsou většinou flexibilní takže si může cestující říct že pojede třeba hned příštím vlakem a nebo až za 5 hodin.
Ne, a třeba v Belineru jsem zažil nehezkou situaci, kde skupina německých cestujících bez místenky odmítala na jejich místa pustit cestující s platnou rezervací.
Minimálně první třída by alespoň na spojích IC povinně místenková být měla.
To ale dlouhodobě odmítá MD s tím že musí být minimálně část bez povinné rezervace, byť uznávám že v první třídě to třeba Regiojet u R8 a R23 neplní a plní to jen u druhé třídy (Lowcost)
S SJT jízdenkou do první třídy těžkou obhájit vyhození do low-cost, nevím že by se to někomu stalo. I ČD jsou schopny označit všechna sedadla v první třídě „expresní rezervace.“
Že regiojetí eshop jaksi defaultně dává místenky když jsou, to mi připadá v pořádku.
To ano ale expresní rezervace =/= povinná rezervace, to akorát značí že je na dané místo možnost koupit místenku i po odjezdu vlaku z výchozí destinace, případně po uzavření prodeje ostatních míst ve vlaku (většinou 2h před odjezdem). Co vím tak pouze Pendolina mají dáno všude expresní rezervace a tam je to díky tomu že je to komerční spoj a stejně je tam povinná místenka jedno. U ostatních spojů to bývají místa 1-60 a na zbytek se prodávají místenky max 2 hodiny do odjezdu, pak už ne.
Vždycky miluju, jak nekdo napíše totální nesmysl a považuje ho za fakt 😀 Tohle je evidentně věc vycucana z prstu od nekoho, kdo v životě nejel vlakem a reálné absolutně nic o věci nevi 😀 Ale přesto má nějaký zvrácený důvod se vyjádřit 😀 Proč proboha ? Někdy fakt mlčeti zlato 😀
Takto to má třeba Amtrak na svých Northeast Regional. Prodává se počet jízdenek podle úsekové kapacity vlaku. Je to docela pitomé, protože: 1. Nulová flexibilita – jízdenka je striktně vázaná na vlak (ale budiž, to je i jinde). 2. Nutnost kontrolovat jízdenky už před nástupem – ve špičkách to hodně zdržuje. 3. Hledání místa k sezení – cestující ví, že _někde_ ve 12vozové soupravě je volné sedadlo, ale když nastupuje mezi posledními, docela se projde po vlaku, než ho najde. U ČD kromě IRT a vázaných jízdenek stačí dokoupit místenku na jiný vlak a je vyřešeno. Vázaná se za poplatek… Číst vice »
A je ta trojka pravda? Já bych řekl, že „místenka bez čísla“ umožňuje overbooking, prodat trošku víc místenek než sedaček. Pokud někdo nepřijde, není problém.
Kdyby výjimečně přišli všichni, vypadá tocjako vždycky(Pár sedaček neobsazených, pár cestujících kteří hledání vzdali a stojí)
Třeba tam nějaký extra revenue management mají, jel jsem tím párkrát a vždycky jsem místo našel, ale jednou to bylo za cenu pochodu přes celou soupravu s velkým kufrem (nástup vůz č. 12, volné sedadlo ve voze č. 2).
Je to pak děsná sranda, když na některých stanicích je umožněn výstup pouze z vybraných vozů (např. 1, 7 a 12).
Proč tak blbý výběr? 😀
Tipoval bych, že když se souprava nevejde k nástupišti, tak se vystupuje z tolika vozů, kolik se jich vejde(buď první vůz na konci nebo prostrední veprostřed)
Věřte mi, že teď už ne, i když se mi to za 40 letech jízd vlakama pravidelně nikdy nestalo. Za posledních pět let se mi stalo asi 5x, že moje místo, za které jsem si zaplatil tam nebylo. (Nejčastěji Arriva a pokaždý to bylo vlakedoucímu absolutně u pr*ele.
Jan
1 rok
Díky Radime Jančuro, bez tebe by je to nikdy ani nenapadlo…
Já bych zrovna v tomto případě „zásluhy“ p. Jančury nezveličoval. Uvědomme si, že celý dlouholetý problém bránící masívnějším obnovám vozidlového parku cca až do roku 2010 byly chybějící možnosti zajištění financování (dotační tituly, nejasná budoucnost provozních výkonů případných nových vozidel apod). Celé se to vlastně rozseklo až s uzavíráním dlouholetých smluv na dopravní obslužnosti, které umožnily zajistit si alespoň část „zaručeného“ zdroje financí pro obnovu vozidlového parku a tím se teprve to pořizování nových vozidel trochu rozhýbalo. Že se to sešlo s rozmachem RegioJetu je spíše shoda náhod. Ano, možná RJ donutil ČD se trochu „chytit za hlavu“ a v… Číst vice »
Nejde jen o vozový park, ale o ceník, o služby, o úroveň cestování obecně. To, co CD předváděly před vstupem konkurence, ve stylu „Sed, drž hubu a buď rád že jedeš“ bylo něco neskutečného. Tak úroveň cestování např Pha-Ova ve srovnání např rok 2008 az nyní je absolutně, ale absolutně jinde, a to úplně ve všem, zdaleka nejde jen o vozidla.
Právě že paměť mám hodně dobrou …. Na páteční rychlíky Praha-Ostrava Vítkovice s Bdt a cenou 500 Kč (zdůrazňuji v roce 2008, tak si započte inflaci!) za jeden směr nezapomenu nikdy, za to by mělo být tehdejší vedení CD pověšeno za koule do průvanu 😀
Přesně tak, už zapomněli na to, že jsi přišel na nádraží a odjel a nemusel shánět jízdenky dva týdny dopředu. Jezdím každý víkend různé destinace a je to dost opruz myslet na místenky atd.
Tak první akční jízdné přišlo na Pha-Ova někdy kolem roku 2008 mám dojem a to Elišky nebo jak to bylo. Jinak maximální cena by byla i teď někde na úrovní Tr10/SJT což je cca 630 za jeden směr, což mimochodem ani není o moc více co stojí jízdenky ve špičce. Na minimální cenu což je cca 370 se člověk dostane tak při nákup 14 dní a více dopředu.
Maximální cena by byla i běžná cena, tzn žádné levnější jízdné v málo vytížené dny a časy a když jo, tak velmi omezene a s nákupem 14 a více dní dopředu,tzn pro pendlery zcela nepoužitelné…. A jaká by byla úroveň servisu si raději ani nedovedu představovat, jelikož vím, jaké to před nástupem konkurence bylo…
A ceny v pátek ve špičce naschvál napumpovaný na třeba i několik tisíc mezi Prahou a Ostravou a lidi to prostě kupujou? Odpornost, cestující absolutně v pasti. NIKDY se mi do téhle doby nestalo ve vlaku takových křivd než od tý doby, co nastoupili soukromníci. A to nenadávám jen na ně. I ČD to pokazili od té doby a od doby, kdy je SŽ v takovém marastu, kdy propustili obyčejné zaměstnance a nabrali manažery a ajťáky.
Sprostě lžete. V řádech tisíců jsou maximálně jízdenky v prémiových třídách u LE , to je ale úrovně služeb, kterým se cd v životě nepriblizi. Běžnou jízdenku koupíte kdykoli za cenu maximálně rovnu TR 10, tak tady, sakra, sprostě nelzete. Chápu, v půlce vlaku vám ten neplatí rezimka, to je ten největší zločin, vid 🤦
Ale copak, že ve fake news zlevňujete? Lidi nemaj tak blbou paměť a je to tak míň nápadný? Roky jste ve všech diskuzích opakovali lež, že se před RJ jezdilo za 600 (dodnes se tam po skoro 15 letech ani ten nejdražší kilometrický tarif nevyšplhal), když přišla inflace, tak jste říkali, že se jezdilo za 1000, teď najednou jenom 800?
Co to meleš ? 😀 Např pendolino jakožto jediný slušný vlak za tuto částku jezdil 😀 a je naprosto irelevantní, jaká byla přesná částka, cena byla zlodějská a úroveň cestování naprosté dno
Prostě to, že cestování na třetí Praha-Ostrava byl nedůstojný předražený hnus si my, co jste tím jezdili, moc dobře pamatujeme, tak tu přestaňte tahat z klobouku nesmyslné částky….. A ony ani nesmyslné nejsou, pokud chtěl jet člověk alespoň trochu důstojné, musel jet jedničkou, a tam se na takovou částku už dostal. A tehdejší „jednička“ v podání cd byla stále daleko níž, než běžná dnešní dvojka nebo i low cost tarify RJ
Nebylo 😀 A i 250 Kč je za vlak vedený dobytcakem Bdt, kde jediná služba byla „Pristoupiliiiii“ je víc než dost, hlavně na dobu s daleko menší cenovou hladinou.
Vzhledem k tomu, ze cas prijezdu vlaku do stanice je veci nahody, kupuju si listek na prestup na posledni chvili. Coz zrovna v pripade Arrivy moc nejde. Ve stanici ani nahodou a kdyz sednu do vlaku co odjizdi za par minut, listek uz taky nekoupim. Online.
Moc dobře víte, kterého 🙂 Toho, který za nákup jízdenky účtuje 50 korun (ano, tuto částku, prý z důvodu inflace, valorizoval) a zároveň ten samý, který vám za nefungující klimatizací ve 40 stupňovém vedru dá ubohou kompenzaci 30 Kč,tu jaksi, určitě omylem (protoze určitě se nejedná o záměr, v tak úžasné prozakaznicke společnosti ;)) valorizovat už snad 20 let zapomněl 🙂 …Už víte, kterého modrého dopravce myslím? Už určitě jo, že jo ? :p
Je to přežitek z doby kkStB, v dobách minulých zcela pochopitelný, aby štiplístek nemusel mít plnou kapsu drobáků, ale dnes v době platebních terminálů je snad jedno, jestli zaplatím kartou u pokladny na nádraží, v automatu nebo u průvodčího ve vlaku.
Jenže ten stiplistek kor na vytizenych spojich casto ani nestihne projit vlak a zkontrolovat jizdenky… Takze je potreba aby lidi meli co nejvice jizdenek koupenych a byly k tomu trochu motivovani…
Naopak bych tady v klidu viděl německý model, kdy se jízdenky ve vlaku neprodávají vůbec – aspoň v těch vyspělejších IDS.
Absolutně žasnu, jaká kvanta lidí si pořád kupují jízdenku ve vlaku např. při cestě z Edenu do Kolovrat nebo Říčan, ač by mohli mít jízdenku PID z automatu nebo z aplikace.
A skoro pokaždé tam je jeden mimoň, který si to poručí z Vršovic a strašně se diví, že je tam přirážka. Po tolika letech…
A teď jste mi nahrál. Proč je to v autobusech obráceně než u vlaku? Nastupuji třeba v Hradci, platím u řidiče a jízdenka při platbě kartou je nižší než v hotovosti. A žádná buzerace, že jsem si měl koupit lístek předem u pokladny.
Taky to neúměrně zdržuje – do takové míry, že se v PIDu uvažuje o nástupu všemi dveřmi, protože dneska leckdy bus nabere +10 min jen dlouhým odbavením na zastávkách.
Už prostě nejsme v době, kdy jediným předprodejním kanálem byla pokladna na nádraží. Každý jízdenkový automat v PIDu dnes umí vystavit kompletní sortiment, k tomu existuje Můj vlak a Lítačka.
Bylo by super, kdyby jediný průvodčí v eefantu mohl řešit např. špatně umístěná kola na představku. Místo toho stráví celou jízdu po Praze v jediném voze, protože vystavuje jízdenky neandertálcům a hádá se o přirážky.
Tak tam je to spíše doufání v to že průvodčí nestihe dorazit a pak pojedu zadarmo, na Pidu dost častá záležitost, hlavně když člověk jede jednu dvě stanice.
Absolutně souhlasím, prodejní kanály jsou dnes snadno dostupné a prodávat jízdenky v příměstské dopravě od průvodčího ve vlaku bez přirážky je dost mimo – hlavně ve chvíli, kdy je kontrola průvodčím v plném City Elefantu spíš otázkou náhody.
Já zase koukám, jak v pátek v ČB na nádraží (už pět let to pozoruji) stojí u každé pokladny přes celou halu fronta (a povětšinou mladí lidé). Co tam nakupují?
není každý povinen často cestovat z nějakých náhodných zastávek na maloměstě, aby věděl, že „si to poručí z Vršovic a strašně se diví, že je tam přirážka. Po tolika letech…“….
Mám teda zkušenost jen z trasy Praha-Rakovník a tam jsem to jednou kupoval s rozdílem 5 korun, což oproti těm 40 nebo kolika u ČD je „relativně“ zanedbatelné – ale je možné, že na jiných trasách je ta hodnota jiná… :))
Děkuji za zkušenost, já naposledy platil přirážku 40 Kč při cestě do Uherského Hradiště. Argument, že jsem přijel zpožděným LE a nebyl čas hledat pokladnu, arogatního průvodčiho Arrivy nezajímal.
Tak to arogantní průvodci porušil smluvní přepravní podmínky, narazit na mě, tak ho ještě sundám před celým vlakem za neznalost tarifu a pohrozim mu stížnosti na zaměstnavatele…Ježíš, ten by byl malej 😂 Tuhle aroganci vyloženě nenávidím, zvláště pak, když onen arogantní jedinec ani nezná pravidla, na kterých baziruje 😀 Při přestupu z jiného dopravce se přirážka neplatí 🙂
Ne, nemohl, pokud by byl arogantní, dostal by svou medicinu. Pokud něco vyloženě nenávidím, tak jsou to právě tohle zaměstnanci, kteří arogantně a bezohledně baziruji na pravidlech, která ani neznají. Ano, pokud by byl slušný, a řekl „omlouvám se, musím vám dát přirážku, protože …“, tak bych mu to samozřejmě vysletlil slušně, o tom žádná :)…Ale pokud by se mnou jednal arogantně a stylem „Nezájem,dostaneš přirážku, a nebudu o tom diskutovat“, tak bych se zachoval stejně a shodil ho před celým vlakem. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Aroganci pseudomoci z duše nenávidím.
To je toho. Regiojet to má už roky a navíc když jsem jel minule z Budapešti, mohl jsem vrátit jízdenku až 15 minut před odjezdem. V ČD minimálně den předem a ještě s poplatkem. Navíc jízdenky s ČD, když si je nekoupíte s velkým předstihem, jsou fakt předražené.
😪 Kdybych to byl věděl, nejel bych včera do Vídně. Výlet bych odložil.
K vůli 3 eurům ? 😀 …Ale chápu, jde o princip a o to nekrmit zbytecne státní moloch 😀
tak si koupím místenku pouze po Břeclav. rozežraným modrogumám ani o korunu navíc!
po Břeclav je zdarma
Vážně považujete za normální se chlubit tím, že kradete?
„Komfort“ při cestování do zahraničí lze CD ilustrovat-vždy precpanymi Berlinery v obou směrech, leckdy chybí druhý vůz I.tridy nebo jednička vůbec….at jdou s tím svým zdůvodněním někam….
Závidim. Na Slovensku musíme platiť za miestenku do EC aj keď cestujteme vnútroštátne a ešte do toho platíme aj EC príplatok. Zároveň ani nemáme možnosť vybrať si konkrétne miesto či vozeň. A zmena je v nedohľadne.
U některých dopravců v ČR je místenka automatickou součástí jízdenky. Hold někteří dopravci vozí lidí a někteří se k cestujícím chovají, jako kdyby vozili dobytek.
Holt. Hold můžete někomu vzdávat.
To mi připomnělo vystoupení PR oddělení ZSSK na téma „proč nejezdí přímé vlaky Skalité – Čadca – Žilina“. Prý je pro cestující lepší a i jízdní řád je konštruovaný tak, aby si v Čadci přestoupili na rýchly vlak do Žiliny. Že polovina těch vlaků je EC a příplatek zdraží jízdenku asi o 60 %, to je jen takový drobný detail.
prečo trepeš blbosti, miesto sa dá v pohode vybrať, príplatok je 60 centi a nemusíš prestupovať dvakrát, a miestenka stojí 1 euro a nemusís stáť. Tak nezavádzaj s tým vybratím miesta!!!!
Ono rezerváciu musíme mať na ZSSK povinne iba v jednotke, ak sa jedná o vlaky s možnosťou rezervácie. Vlaky s povinnou rezerváciou samozrejme vždy a aj v dvojke. Ten príplatok 1€ za vlaky vyššej kvality je naozaj komunistický prežitok, ale to je celé myslenie a fungovanie ZSSK. Tento príplatok a rezerváciu do jednotky nemusíte mať, ak cestujete ako cestujúci v medzinárodnej preprave. To jest Břeclav – Kúty(Bratislava-Nové Zámky-Štúrovo) a späť, ako aj na linkách Horní Lideč – Púchov-PB-Žilina či Návsí-Čadca-Žilina, samozrejme s medzinárodným lístkom, pretože sa riadi platnými medzinárodnými podmienkami GCC-CIV/PRR, nadriadenými v medzinárodných vlakoch vnútroštátnemu PP ZSSK, kde máte… Číst vice »
Ještě bych dodal, že podmínkou je SOUČASNÝ nákup jízdenky. Místenku zdarma není možné pořídit dodatečně k již zakoupené jízdence, to je stále za poplatek 3 eura.
A musí se to koupit ALESPOŇ 14 dnů předem.
Aneb proč ta pravidla udělat jednoduše, když to jde složitě.
Čím víc podmínek a parametrů, tím spíš se v tom cestující ztratí – a onu úžasnou nabídku nevyužije.
A já si rezervoval před časem na 22. května a ještě jsem platil. Nevadí no 🙂
To je super že cestujúci na najlacnejších Včasných jízdenkách budú mať miestenku zdarma a cestujúci za často násobne drahšie plné cestovné kúpené tesne pred cestou nie… Makes sense.
Že vy v tom ten význam nevidíte je váš problém.
Cílem je totiž podpořit právě ten včasný nákup a fungovat to bude.
Co znamena, ze to bude fungovat? Ocekavate nejakej velkej narust zakazniku?
Nepodporí to vôbec nič, pretože už dnes ten rozdiel medzi nákupom vopred a na poslednú chvíľu je veľmi veľký. Ak niekoho doteraz nemotivovalo 20 eur (čo reálne býva rozdiel napr. na Viedni), tak ho nemotivuje ani 23 eur.
Podstatné ale je že ľudia ktorí na železnicu nosia viac peňazí a pre dopravcu by mali byť prioritou dostanú v cene lístka horší servis. To je úplne absurdné. Predstavte si že by napr. Lufthansa mala na Economy Light bezplatný výber miesta a na Economy Flex nie.
A to chcete říct, že letenka stejné kategorie stojí stejně ať ji kupujete měsíc(e) dopředu a nebo na letišti na přepážce aerolinky? To asi ne, že. Čeho si aerolinky a poslední dobou i dráhy cení ještě více než je konečná částka je předvídatelnost a kontrolovatelnost obsazenosti vlaku a to je mnohem snažíš přes včasné nákupy. Naopak grupa co nakoupí lístky těsně před odjezdem vyprodaného vlaku je plánovací peklo. Pojede vlak polo-prázdný a nebo narvaný, možná i vůz navíc by se hodil?
Představte si, že při mém posledním letu jsem si musel koupit business, protože economy byla téměř vyprodaná a ty poslední volné letenky economy byly (v daný okamžik) dražší než business (jo a nekupoval jsem to na poslední chvíli, ale 3 týdny před odletem – jen jsem blbě trefil spoj, kterým letěly dvě školní třídy na výlet do Čech).. Takže jsem zaplatil míň a za to dostal fast lane na securitě, priority boarding, něco pod zub a rychlý start po přistání. Tudíž kvalitu služby a cenu lze srovnávat pouze při daných okrajových podmínkách (ano, já jsem to vyhmátl, měl jsem za… Číst vice »
Ja bych ty 3€ klidne ozelel, kdyby se konecne umeli domluvit s jinymi ZDP a konecne umoznili vyber konkretnich mist ze zahranici do CR…
V dubnu jsem byl docela v šoku, když mi eshop ČD nabídl grafický výběr místa na vnitrostátním rychlíku ZSSK (R Považan). Nevím, jak jsou na tom Metropolitany cestou z Maďarska – to byl ještě donedávna problém.
Jinak standard na to už existuje – nazývá se OSDM – jen to kromě pár dopravců v Evropě (včetně pár českých) zatím není dostatečně rozšířené.
Tak isto ČD a ÖBB sú prepojené a na railjetoch zvládnu oba e-shopy grafickú rezerváciu v oboch smeroch jazdy.
Ještě bych upřesnil, že cena za místenku nebyla 72Kč, ale 3€ přepočtená na Kč a v dobách slabší koruny to bylo třeba i 78Kč.
díky za doplnění.
Dobrý den, mohl by jste prosím napsat někdy článek o používání aplikace můj vlak ? Na aplikaci Regiojetu, návod nepotřebuju, ale na můj vlak ano. Chtěl jsem si koupit třeba nevázanou jízdenku na konkrétní spoj, nepodařilo se mi to v aplikaci najít. Nebo ta možnost tam není ? I najití výběru sedačky mi dlouho trvalo. Vůbec by byl fajn článek o srovnání aplikací. Nevím za co můj vlak získal nějakou cenu mám dojem. Ta aplikace oproti Regiojetu mi přijde dost nepřátelská. I když RJ má povinně místenkové vlaky. Teď používám právě můj vlak kvůli zrušení poplatku za místenku. Předem díky,… Číst vice »
Najdu spojení, kliknu na zelené pole s cenou a v dalším kroku si mohu vybrat typ jízdenky (místo vázané třeba flexi nebo celodenní).
Nebojte se s aplikací zkoušet, co se dá – dokud nestisknete „Zaplatit“, nic se nestane.
Pokud zaplatíte tak se taky nic neděje. Jízdenka jde stornovat.
Oki díky, už jsem to zkusil, na některé trase to koukám jde, tam byl asi problém v tom, že jsem klikl na povinně místenkové spojení, tak mi to pak nedalo jinou možnost, ta možnost tam fakt nebyla.
on někdo fakt používá ty směšné appky všechn možných dopravců? buď to jde normálně na prohlížeči, nebo jedu autem.
A k cemu je vlastne mistenka? Snad se prodava jen tolik mist, kolik je kapacita vlaku, ne?
Ne.
V komerčních spojích kde je povinná místenka tak určitě, u závazkových nesmí být povinná rezervace takže tam může klidně dojít k tomu že se prodá více jízdenek než je míst + jízdenky z pokladen jsou většinou flexibilní takže si může cestující říct že pojede třeba hned příštím vlakem a nebo až za 5 hodin.
Trošku bych oddělil povině místenkové vlaky, kde za mistenku platíte. A automaticky místenkové vlaky, kde je mistenka součástí jízdenky automaticky.
Ne, a třeba v Belineru jsem zažil nehezkou situaci, kde skupina německých cestujících bez místenky odmítala na jejich místa pustit cestující s platnou rezervací.
Minimálně první třída by alespoň na spojích IC povinně místenková být měla.
To ale dlouhodobě odmítá MD s tím že musí být minimálně část bez povinné rezervace, byť uznávám že v první třídě to třeba Regiojet u R8 a R23 neplní a plní to jen u druhé třídy (Lowcost)
S SJT jízdenkou do první třídy těžkou obhájit vyhození do low-cost, nevím že by se to někomu stalo. I ČD jsou schopny označit všechna sedadla v první třídě „expresní rezervace.“
Že regiojetí eshop jaksi defaultně dává místenky když jsou, to mi připadá v pořádku.
To ano ale expresní rezervace =/= povinná rezervace, to akorát značí že je na dané místo možnost koupit místenku i po odjezdu vlaku z výchozí destinace, případně po uzavření prodeje ostatních míst ve vlaku (většinou 2h před odjezdem). Co vím tak pouze Pendolina mají dáno všude expresní rezervace a tam je to díky tomu že je to komerční spoj a stejně je tam povinná místenka jedno. U ostatních spojů to bývají místa 1-60 a na zbytek se prodávají místenky max 2 hodiny do odjezdu, pak už ne.
Samozřejmě. Do R8 ale povinná rezervace není.
Mně se to třeba opakovaně stalo. Ale nedal jsem se.
Vždycky miluju, jak nekdo napíše totální nesmysl a považuje ho za fakt 😀 Tohle je evidentně věc vycucana z prstu od nekoho, kdo v životě nejel vlakem a reálné absolutně nic o věci nevi 😀 Ale přesto má nějaký zvrácený důvod se vyjádřit 😀 Proč proboha ? Někdy fakt mlčeti zlato 😀
Prázdné sudy nejvíc duní.
Takto to má třeba Amtrak na svých Northeast Regional. Prodává se počet jízdenek podle úsekové kapacity vlaku. Je to docela pitomé, protože: 1. Nulová flexibilita – jízdenka je striktně vázaná na vlak (ale budiž, to je i jinde). 2. Nutnost kontrolovat jízdenky už před nástupem – ve špičkách to hodně zdržuje. 3. Hledání místa k sezení – cestující ví, že _někde_ ve 12vozové soupravě je volné sedadlo, ale když nastupuje mezi posledními, docela se projde po vlaku, než ho najde. U ČD kromě IRT a vázaných jízdenek stačí dokoupit místenku na jiný vlak a je vyřešeno. Vázaná se za poplatek… Číst vice »
A je ta trojka pravda? Já bych řekl, že „místenka bez čísla“ umožňuje overbooking, prodat trošku víc místenek než sedaček. Pokud někdo nepřijde, není problém.
Kdyby výjimečně přišli všichni, vypadá tocjako vždycky(Pár sedaček neobsazených, pár cestujících kteří hledání vzdali a stojí)
Třeba tam nějaký extra revenue management mají, jel jsem tím párkrát a vždycky jsem místo našel, ale jednou to bylo za cenu pochodu přes celou soupravu s velkým kufrem (nástup vůz č. 12, volné sedadlo ve voze č. 2).
Je to pak děsná sranda, když na některých stanicích je umožněn výstup pouze z vybraných vozů (např. 1, 7 a 12).
Proč tak blbý výběr? 😀
Tipoval bych, že když se souprava nevejde k nástupišti, tak se vystupuje z tolika vozů, kolik se jich vejde(buď první vůz na konci nebo prostrední veprostřed)
Věřte mi, že teď už ne, i když se mi to za 40 letech jízd vlakama pravidelně nikdy nestalo. Za posledních pět let se mi stalo asi 5x, že moje místo, za které jsem si zaplatil tam nebylo. (Nejčastěji Arriva a pokaždý to bylo vlakedoucímu absolutně u pr*ele.
Díky Radime Jančuro, bez tebe by je to nikdy ani nenapadlo…
Bez Jančury by se do dneška jezdlo mezi Prahou a Ostravou v B249 a za cenu odhadem 800 Kč 😂
Já bych zrovna v tomto případě „zásluhy“ p. Jančury nezveličoval. Uvědomme si, že celý dlouholetý problém bránící masívnějším obnovám vozidlového parku cca až do roku 2010 byly chybějící možnosti zajištění financování (dotační tituly, nejasná budoucnost provozních výkonů případných nových vozidel apod). Celé se to vlastně rozseklo až s uzavíráním dlouholetých smluv na dopravní obslužnosti, které umožnily zajistit si alespoň část „zaručeného“ zdroje financí pro obnovu vozidlového parku a tím se teprve to pořizování nových vozidel trochu rozhýbalo. Že se to sešlo s rozmachem RegioJetu je spíše shoda náhod. Ano, možná RJ donutil ČD se trochu „chytit za hlavu“ a v… Číst vice »
Nejde jen o vozový park, ale o ceník, o služby, o úroveň cestování obecně. To, co CD předváděly před vstupem konkurence, ve stylu „Sed, drž hubu a buď rád že jedeš“ bylo něco neskutečného. Tak úroveň cestování např Pha-Ova ve srovnání např rok 2008 az nyní je absolutně, ale absolutně jinde, a to úplně ve všem, zdaleka nejde jen o vozidla.
Lidi maji kratkou pamet.
Právě že paměť mám hodně dobrou …. Na páteční rychlíky Praha-Ostrava Vítkovice s Bdt a cenou 500 Kč (zdůrazňuji v roce 2008, tak si započte inflaci!) za jeden směr nezapomenu nikdy, za to by mělo být tehdejší vedení CD pověšeno za koule do průvanu 😀
Přesně tak, už zapomněli na to, že jsi přišel na nádraží a odjel a nemusel shánět jízdenky dva týdny dopředu. Jezdím každý víkend různé destinace a je to dost opruz myslet na místenky atd.
Tak první akční jízdné přišlo na Pha-Ova někdy kolem roku 2008 mám dojem a to Elišky nebo jak to bylo. Jinak maximální cena by byla i teď někde na úrovní Tr10/SJT což je cca 630 za jeden směr, což mimochodem ani není o moc více co stojí jízdenky ve špičce. Na minimální cenu což je cca 370 se člověk dostane tak při nákup 14 dní a více dopředu.
Maximální cena by byla i běžná cena, tzn žádné levnější jízdné v málo vytížené dny a časy a když jo, tak velmi omezene a s nákupem 14 a více dní dopředu,tzn pro pendlery zcela nepoužitelné…. A jaká by byla úroveň servisu si raději ani nedovedu představovat, jelikož vím, jaké to před nástupem konkurence bylo…
Evidentně máte krátkou paměť.
A ceny v pátek ve špičce naschvál napumpovaný na třeba i několik tisíc mezi Prahou a Ostravou a lidi to prostě kupujou? Odpornost, cestující absolutně v pasti. NIKDY se mi do téhle doby nestalo ve vlaku takových křivd než od tý doby, co nastoupili soukromníci. A to nenadávám jen na ně. I ČD to pokazili od té doby a od doby, kdy je SŽ v takovém marastu, kdy propustili obyčejné zaměstnance a nabrali manažery a ajťáky.
Sprostě lžete. V řádech tisíců jsou maximálně jízdenky v prémiových třídách u LE , to je ale úrovně služeb, kterým se cd v životě nepriblizi. Běžnou jízdenku koupíte kdykoli za cenu maximálně rovnu TR 10, tak tady, sakra, sprostě nelzete. Chápu, v půlce vlaku vám ten neplatí rezimka, to je ten největší zločin, vid 🤦
Což v případě ani okolních států neplatí.
Ale copak, že ve fake news zlevňujete? Lidi nemaj tak blbou paměť a je to tak míň nápadný? Roky jste ve všech diskuzích opakovali lež, že se před RJ jezdilo za 600 (dodnes se tam po skoro 15 letech ani ten nejdražší kilometrický tarif nevyšplhal), když přišla inflace, tak jste říkali, že se jezdilo za 1000, teď najednou jenom 800?
Co to meleš ? 😀 Např pendolino jakožto jediný slušný vlak za tuto částku jezdil 😀 a je naprosto irelevantní, jaká byla přesná částka, cena byla zlodějská a úroveň cestování naprosté dno
Prostě to, že cestování na třetí Praha-Ostrava byl nedůstojný předražený hnus si my, co jste tím jezdili, moc dobře pamatujeme, tak tu přestaňte tahat z klobouku nesmyslné částky….. A ony ani nesmyslné nejsou, pokud chtěl jet člověk alespoň trochu důstojné, musel jet jedničkou, a tam se na takovou částku už dostal. A tehdejší „jednička“ v podání cd byla stále daleko níž, než běžná dnešní dvojka nebo i low cost tarify RJ
Bylo to cca 250 Kč, ty nesmyslná částko, co si prý „dobře pamatuje“ 🙂
Nebylo 😀 A i 250 Kč je za vlak vedený dobytcakem Bdt, kde jediná služba byla „Pristoupiliiiii“ je víc než dost, hlavně na dobu s daleko menší cenovou hladinou.
Tak to ani omylem! Tolik stála jen jízdenka Zábřeh – Ova-Svinov zhruba v roce 2016
Mimochodem zrušila už Arriva tu archaickou přirážku za prodej jízdenky ve vlaku nebo na tom pořád vydělává?
A státní dopravce těch 50 Kč snad zrušil ? 😀
Přirážka je v případě, když je ve stanici otevřená pokladna a cestující není schopen si lístek na pokladně koupit.
Vzhledem k tomu, ze cas prijezdu vlaku do stanice je veci nahody, kupuju si listek na prestup na posledni chvili. Coz zrovna v pripade Arrivy moc nejde. Ve stanici ani nahodou a kdyz sednu do vlaku co odjizdi za par minut, listek uz taky nekoupim. Online.
Mám stejnou zkušenost.
Také mám takovou zkušenost. Při přestupu, který je z 99% na minutu si kupuju vždy až ve vlaku u Arrivy nebo jiného soukromníka.
Státních dopravců u nás operuje víc, kterého konkrétně myslíte?
Moc dobře víte, kterého 🙂 Toho, který za nákup jízdenky účtuje 50 korun (ano, tuto částku, prý z důvodu inflace, valorizoval) a zároveň ten samý, který vám za nefungující klimatizací ve 40 stupňovém vedru dá ubohou kompenzaci 30 Kč,tu jaksi, určitě omylem (protoze určitě se nejedná o záměr, v tak úžasné prozakaznicke společnosti ;)) valorizovat už snad 20 let zapomněl 🙂 …Už víte, kterého modrého dopravce myslím? Už určitě jo, že jo ? :p
co je na tom archaického?
Je to přežitek z doby kkStB, v dobách minulých zcela pochopitelný, aby štiplístek nemusel mít plnou kapsu drobáků, ale dnes v době platebních terminálů je snad jedno, jestli zaplatím kartou u pokladny na nádraží, v automatu nebo u průvodčího ve vlaku.
Jenže ten stiplistek kor na vytizenych spojich casto ani nestihne projit vlak a zkontrolovat jizdenky… Takze je potreba aby lidi meli co nejvice jizdenek koupenych a byly k tomu trochu motivovani…
Což ale neplatí u příměstských linek, kdy většina cestujících má časovou jízdenku.
Tak ať si soukromník (nebo i státní dopravce) zaměstná více průvodčích/stewardů/vlakvedoucích a ať je zaplatí, aby nebrečel, že nejsou lidi.
Naopak bych tady v klidu viděl německý model, kdy se jízdenky ve vlaku neprodávají vůbec – aspoň v těch vyspělejších IDS.
Absolutně žasnu, jaká kvanta lidí si pořád kupují jízdenku ve vlaku např. při cestě z Edenu do Kolovrat nebo Říčan, ač by mohli mít jízdenku PID z automatu nebo z aplikace.
A skoro pokaždé tam je jeden mimoň, který si to poručí z Vršovic a strašně se diví, že je tam přirážka. Po tolika letech…
A teď jste mi nahrál. Proč je to v autobusech obráceně než u vlaku? Nastupuji třeba v Hradci, platím u řidiče a jízdenka při platbě kartou je nižší než v hotovosti. A žádná buzerace, že jsem si měl koupit lístek předem u pokladny.
Taky to neúměrně zdržuje – do takové míry, že se v PIDu uvažuje o nástupu všemi dveřmi, protože dneska leckdy bus nabere +10 min jen dlouhým odbavením na zastávkách.
Už prostě nejsme v době, kdy jediným předprodejním kanálem byla pokladna na nádraží. Každý jízdenkový automat v PIDu dnes umí vystavit kompletní sortiment, k tomu existuje Můj vlak a Lítačka.
Bylo by super, kdyby jediný průvodčí v eefantu mohl řešit např. špatně umístěná kola na představku. Místo toho stráví celou jízdu po Praze v jediném voze, protože vystavuje jízdenky neandertálcům a hádá se o přirážky.
Tak tam je to spíše doufání v to že průvodčí nestihe dorazit a pak pojedu zadarmo, na Pidu dost častá záležitost, hlavně když člověk jede jednu dvě stanice.
Absolutně souhlasím, prodejní kanály jsou dnes snadno dostupné a prodávat jízdenky v příměstské dopravě od průvodčího ve vlaku bez přirážky je dost mimo – hlavně ve chvíli, kdy je kontrola průvodčím v plném City Elefantu spíš otázkou náhody.
Já zase koukám, jak v pátek v ČB na nádraží (už pět let to pozoruji) stojí u každé pokladny přes celou halu fronta (a povětšinou mladí lidé). Co tam nakupují?
není každý povinen často cestovat z nějakých náhodných zastávek na maloměstě, aby věděl, že „si to poručí z Vršovic a strašně se diví, že je tam přirážka. Po tolika letech…“….
Mám teda zkušenost jen z trasy Praha-Rakovník a tam jsem to jednou kupoval s rozdílem 5 korun, což oproti těm 40 nebo kolika u ČD je „relativně“ zanedbatelné – ale je možné, že na jiných trasách je ta hodnota jiná… :))
Děkuji za zkušenost, já naposledy platil přirážku 40 Kč při cestě do Uherského Hradiště. Argument, že jsem přijel zpožděným LE a nebyl čas hledat pokladnu, arogatního průvodčiho Arrivy nezajímal.
Tak to arogantní průvodci porušil smluvní přepravní podmínky, narazit na mě, tak ho ještě sundám před celým vlakem za neznalost tarifu a pohrozim mu stížnosti na zaměstnavatele…Ježíš, ten by byl malej 😂 Tuhle aroganci vyloženě nenávidím, zvláště pak, když onen arogantní jedinec ani nezná pravidla, na kterých baziruje 😀 Při přestupu z jiného dopravce se přirážka neplatí 🙂
„Při přestupu z jiného dopravce se přirážka neplatí“ – to je zajímavá informace, mohu poprosit o zdroj?
A nebo byste mu to mohl slušně vysvětlit a ne si honit ego. Ale to bych chtěl asi moc
Ne, nemohl, pokud by byl arogantní, dostal by svou medicinu. Pokud něco vyloženě nenávidím, tak jsou to právě tohle zaměstnanci, kteří arogantně a bezohledně baziruji na pravidlech, která ani neznají. Ano, pokud by byl slušný, a řekl „omlouvám se, musím vám dát přirážku, protože …“, tak bych mu to samozřejmě vysletlil slušně, o tom žádná :)…Ale pokud by se mnou jednal arogantně a stylem „Nezájem,dostaneš přirážku, a nebudu o tom diskutovat“, tak bych se zachoval stejně a shodil ho před celým vlakem. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Aroganci pseudomoci z duše nenávidím.