České dráhy znovu shání motorové jednotky, podle počtu i kapacity pro Plzeňský kraj

Jednotka 646 Stadler GTW. Foto: Martin KašparJednotka 646 Stadler GTW. Foto: Martin Kašpar

České dráhy po půl roce opět vypsaly předběžné tržní konzultace, v kterých shání nejméně 14 motorových jednotek. Oslovily kvůli tomu

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zubař 69

Tak jsem si říkal, že aspoň ČD se odlišují od soukromých dopravců že nekupují ojetiny, ale už i oni kupují ojetiny. Katastrofa, země ojetin toto. Kdysi se ojetiny vozily do východní Evropy, nově jsme tu funkci převzali my. Bravo.

Přemek

Tak auta zroku 1995 nevlastním a asi bych až na vzácné youngtimery vlastnit nechtěl. Osobně bych posunul hranici minimálně na rok 1998, kdy už začínaly novější konstrukce ještě nepoddimenzované a s dobrou životností.

Jedine vlaky

Tak aspoň něco, v motorové trakci na Jižní Moravě se ještě desetiletí trmácet v 814 a 810…😀

Jiří Kocurek

Jezdí tady ještě reko Hydry (řada 854). A samozřejmě 842/843, ty lze také zahlédnout. A to je tak za posledních 30 let všechno, co by se dalo označit za novinku, byť se zavřenýma očima a bílou holí v ruce. Marfušu ponechme stranou, podobně jako ostatní propagační jízdy.

Pavel

V Česku jsme kdysi vyráběli dieselové lokomotivy, elektrické lokomotivy, motorové vozy a dokonce osobní i nákladní vagóny, kde se sakra stala chyba…

Kubrt

Většina z toho se tu pořád vyrábí, tak jaká chyba?

Pavel

tak dop.dele, kde jsou? v čem jezdíme? Kubrte? Došel nálev?

Kubrt

Problém je v intenzitě nákupů dopravci, nikoliv v neexistenci výrobců.

Jiří Kocurek

Asi tak, Siemens v Praze byl. Ale zakázky se jen hrnuly … mimo ČR. Krom Metra a 26 vagonů pro ČD nic. Zakázky na dva až deset vagonů ročně fakt neuživí fabriku.

Pavel

A co bejt alespoň v něčem tak dobrý a vyrábět je pro celou Evropu? A nebejt jen montovnou dílů pro auta? Já jsem asi fakt mimo… 🙁

pozorovatel

Ohodnotil jste se sám …

Kubrt

Posunovaci lokomotivy CZLoko a tramvaje Škoda (byť hlavně ty na bázi finského know-how) začínají být v Evropě docela vidět. To je v konkurenčním prostředí železničního průmyslu docela úspěch. Jestli ti vadí, že jsme udajne jen montovna pro automotive, nic ti nebrání rozjet vlastní vysoce sofistokovanou high-tech produkci čehosi a dobýt svět, když tvi spoluobčané jsou jen montážní neschopaci.

Jiří Kocurek

CZ Loko? Škoda vagonka? A ty české vagony to má být Bmto, Bdmtee a hromada daších ze Zhořelce?

A Pavle, nikdo vám dnes nebrání založit si fabriku. Můžete pak říkat, že vyrábíte to a ono.

VímVšechnoNejlíp

V Česku se kdysi čekaly fronty na potraviny, kde se stala chyba…

Hen ten oný

Že se dostali k moci rudí ďáblové.

Přemek

Já na potraviny nikdy fromty nestál. Vy ano? Nedostatek strategického plánování a samozasobení?

Pražák

Pokud jste nikdy nestál frontu na potraviny tak jsou v podstatě tři možnosti jak k tomu mohlo dojít:
a) narodil jste těsně před 89 nebo až po něm
b) jste rozmazlený macho a frontu místo Vás stála matka/manželka
c) jste z vysoce postavené bolševické rodiny a tudíž jste měl přístup do speciálních prodejen pro vysoké partajníky

pamětník

A ještě jeden důvod, který je ve skutečnosti tím hlavním a rozhodujícím: v naprosté většině případů jsem k životu nutně a nepominutelně nepotřeboval to, na co většina lidí byla ochotná ty fronty stát!

Pražák

Vážně? Já jako kluk stál frontu na maso, nebo třeba na ovoce. Podle mě v podstatě základní potraviny.

navratp

Hajzlpapír?

Kubrt

To musím ukázat mojí mamince, aby si uvědomila, že pro ty jednou týdně dostupné jogurty nam chodila do krámu zbytecne, že něco takového děti nepotřebují.

pamětník

Možná jsem to jako relativně ještě malý kluk nevnímal tak úkorně jako (asi poněkud později) vy – jogurty mám rád a konzumuji je velmi často i teď, ale že bych na ně někdy musel vystát frontu, protože by pro můj spokojený život v dětství a mládí byly tak nepominutelně důležité, to si opravdu nevzpomínám: buď zrovna jogurty (ve skle) byly, když jsem jako kluk šel s plechovou konvičkou do mlékárny koupit litr a půl mléka a 15 deka krájeného másla, nebo nebyly, ale když nebyly, tak jsem se bez nich v pohodě obešel – navíc se tehdy „vyráběly“ i doma… Číst vice »

Vbb

A obešel jste se i bez hajzlpapíru, když zrovna nebyl?
(nebo jste byl inspirací pro Jahelku s jeho „… jsi-li každý dobrým Čechem / ne papírem, ale mechem…“ ?)

Alf

Obzvlášť ty motorové vozy, to byla chuťovka.

Jiří Kocurek

V tom, že dieslová lokomotiva typu Brejlovec byla v roce 1980 beznadějně zastaralá. Stejně tak elektrické lokomotivy s maximálkou 120 km/h a polovičním výkonem. Jen se kecalo o tom, že vlastěn Eso a BR120 jsou zcela srovantelné.
Osobní vaogny? Kdože to namířil kvéry na Ringhofferovu rodinu: RAUSS!! No a motoráky? Asi byla chyba obvinit Josefa Sousedíka ze spolupráce z fašisty poté, co ho umlátili nacisti při výslechu. No a motorák řady 860 byl zrušen a namísto něj s nasekaly 810. Nízkopodlažní? Tahle zhýralá západní móda brzo přejde a s pláčem budete opračovat parničky.

Přemek

Byly tak zastaralé, že dnes již žádná dávno nejezdí a jejich opravt by byly díky složitosti předražené, že?

Jiří Kocurek

Protože na nové není. Jinak by CZ loko mělo trochu víc zakázek.

Pepa

Čekám vlnu kritiky na dovoz ojetého šrotu do ČR jako tomu bylo nedávno…

Vnější pozorovatel

Kdyby CD byli co k čemu, tak už jim ty Stadlery jezdí. Mozna po zkusenostech z olomouckeho kraje chce plzensky kraj reko interiéru. Jsou po Evropě evidentně stroje, které u nás mohou 10 ci 15 let sloužit.

Hen ten oný

V ČR. v zemi s bohatou tradicí výroby železničních vozidel, se dnes nenajde výrobce moderních motorových jednotek?

Vbb

Najde. Ale vyvinout typ a pak mít jistý odběr (navíc ještě nejistý) jen na 14 jednotek je poněkud nákladné, nemyslíte? Nicméně vám nikdo nebrání si u banky pár set milionů půjčit a s někým do toho jít.

Kubrt

To plzeňské VR je nastavené na ojetiny, nikoliv na nové vlaky.

Adam H

Nejprve to prezentovali jako historický moment české železnice, kdy jako mávnutím kouzelného proutku stopne kvalita násobně. A pak jsou kraje ochotné zaplatiti maximálně ojeté jednotky s novým lakem … a lidi pak nadávají co že to jezdí.

Kubrt

Proti 814 to pořád bude pokrok.

Pražák

On vážně někdo normální nadává, že mu místo šukafonu či v lepším případě Regionovy přijde Stadler GTW, Desiro nebo Lint?

Přemek

Někteří uvádějí celkem zásadní argumenty ve prospěch Regionovy. Mně jako sportovnímu člověku je to jedno, na krátké trasy snesu cokoli klidně i ve stoje. Ekonomika TCO hovoří jasně pro 914, to mohu potvrdit. Prostě ne všude lze vyrábět konstrukčně jednoduché a přitom vcelku uspokojivě pohodlné Dacie s nízkými TCO.

Pražák

Ty zásadní argumenty jsou z hlediska běžného cestujícího (nikoliv odborově organizovaného držitele režijky) přesně jaké? TCO cestující nezajímá.

dopravák

Třeba nasazování vozidel v Česku (na rozdíl od například Německa) fakticky nikoli „nízkopodlažních“ na tratě bez adekvátně zvýšených nástupišť v místech jejich pravidelného zastavování.

Pražák

Což u šukafonu neplatí vůbec, u Regionovy částečně. Jinak hlučné, nepohodlné, pomalé.

Filemon44

Já myslím, že se nenadává kvůli tomu, že přijde něco lepšího….ale spíše je tu zklamání, že posun v kvalitě cestování spočívá v dovozu ojetin.Nevím kolik vám je,ale já roku 1989 opravdu nečekal, že v roce 2020 budeme za pokrok považovat vozidla,která jsme roku 1990 jezdili obdivovat na západ.

Pražák

A máme na lepší? Většinou ne, takže v situaci kdy máme na výběr buď Škodu 120 (šukafon) či Škodu Favorit (Regionova) nebo můžeme přesednout do ojetého Golfu III (Desiro), je volba dle mého naprosto jasná. Je mi 42, ale vždy jsem si uvědomoval, že když se tu od roku 1939 do roku 1989 permanentně ničila ekonomika i společnost jako taková, tak to bude trvat min. dvakrát déle než se z toho vyhrabeme. Ničit je vždy značně snadnější než budovat. Když si toto uvědomíte, tak uvidíte, že na tom nejsme ještě tak zle. Byť v poslední době stojíme spíš na místě.… Číst vice »

Pepa

To byly rychlíky pro Arrivu ale taky 😀

Hen ten oný

A v tom je právě ta tragédie.

Kubrt

Vzhledem k tomu, o jaké se jedná tratě (Bezdružice, Os Žihle, Radnice, Mirošov) považuju za úspěch, že tam kraj vůbec chce zachovat železniční provoz v dost velkém rozsahu a snaží se získat obstojné vlaky. Považuju to za dost velkorysý přístup kraje.

Přemek

Otázka je, za jaké TCO. Já tvrdím, že za nepřiměřeně vysoké.

Lektor

Ne nenajde, ono i v Evropě se od výroby motorových jednotek odklání.

Hen ten oný

A co bude teda jezdit mimo dráty?

Jiří Kocurek

Bateriové jednotky. S cenou, na kterou český daňový poplatník nemá, jelikož a tudíž.

Hen ten oný

A co takhle vlakové soupravy na CNG ?

Kubrt

CNG na železnici je nesmysl- na jednotku uložené energie v palivu potřebujete trojnásobný objem proti naftě a na to na dnešních železničních vozidlech není místo.

Pavel

Na toto téma jsem zapolemizoval o pár řádků výše …

Elb

Tak tohle je přímo zadání kraje.

šrot

Nic takového tady přeci nemůžeme očekávat nebo u dráh se smí vše a vždy vše bude moderní vozidlo. 🙂

Vnější pozorovatel

Plzeňský kraj na to jde dobře. Dávají si s tím práci a vytváří na zájemce tlak, ti pak začínají uvažovat racionalne. Popravdě, jednotku starší než z roku 1995 by snad nemělo být možné nasadit už z morálního hlediska.

Zlámalík

Tak si vemte Atlas lokomotiv a začtěte se. Třeba řada 460, ať zůstaneme u „jednotek“ 😀

Jiří Kocurek

A řada 560, ať je to pěkně pohromadě. 560.001 letos oslaví 54 let od výroby. Dlužno dodat, že některé „příliš moderní“ postupy se u řady 460 nepoužily, vyhrála tradice.

Bob

Tak Plzeňský kraj má hejtmana, který tomuto oboru rozumí, protože v něm dřív pracoval.

Kamui

Ty USB porty na nabíjení jsou už úchylné. Beztak to nebude podporovat standart PowerDelivery, takže moderní zařízení z toho nebudou odebírat víc než 500 mA, což kolikrát nestačí ani na provoz. Nehledě k tomu že nikdy nevíte, co se skrývá na druhé straně (záškodnický řadič v nabíječce).

Jarek

Jak víte, že vlak zrepasovaný za dva roky nebude podporovat PowerDelivery?
A řadič vám uškodí jak? Pokud nemáte předpotopní Android, tak by se telefon měl vždy zeptat…

Dáda

Ještě nikdy jsem USB port nepotřeboval. Stejně na nabíjení potřebujete drát… tj mít s sebou drát + maloukrabičku a strčit ji do normální zásuvky nepovažuji za problém. Nicméně mi mobil vždy vydrží celej den, večír mám nějakých 40%, tzn nepotřebuju dobíjet ve vlaku.

Vnější pozorovatel

To je problém. Nevím kolik toho nabijete třeba za půl hodiny. Stačily by asi normalni zásuvky v dostatečném počtu.

Dáda

přesně tak!!

AAA

tak z palubní sítě se asi snadněji vyrábí 5V DC než 230V AC.

Vbb

Proč myslíte? Máte zato, že na výrobu 5 V je tam nějaký velký odpor a lineární stabilizátor?
U německých strojů bych očekával palubní baterii 110 V.

Vbb

Nicméně mi mobil vždy vydrží celej den
Inu, pokrok nezastavíš.
Připomněl jste mi, že je pondělí, a tak si mám dát nabít svoji milou Nokii. Vydrží mi do příštího pondělka. 🙂

Pavel

celé to výběrko je úchylné

Petr

Ono si stačí koupit chytrý telefon s větší kapacitou baterie. Mám takový už skoro dva roky a normálně s ním volám, pisi sms a občas se i mrknu na net a vydrží tři dny nabitý. 4000 mAh. Telefon za pár tisíc…

realista

Zadavateli zjevně nejde o telefony, ale o notebooky …

libor

Zadavatel chce „komfort“ pro cestující, chce jim nabídnou i něco navíc a tím je nalákat do vlaku.

LiborV

Jsem překvapen, že ČD oslovily i Nizozemské dráhy. Je tu někdo kdo ví o jaké jednotky by se v případě nákupu z Nizozemí jednalo? Děkuji

Kubrt

Před lety, když se začínalo v našich končinách mluvit o liberalizaci na železnici, kdosi na Slovensko dovezl z Nizozemí jednotku Plan U z 60. let, možná tam ještě někde v koprivach stojí. Ale jinak taky nevím, co z parku NS mají v hledáčku- všechny motorové tratě v NL provozují „soukromníci“, kterým se nějaké vlaky průběžně uvolňují, ale NS má možná už jen nějaké vysokopodlazni wadlopery.

Vbb

NS nedávno nabázely elektrické patrové jednotky na 1.5 kV s holandským zabezpečovačem. Ale datem výroby by zadání plzeňského kraje splňovaly 🙂 🙂 .

Permonik

Podle tohodle (jiný zdroj jsem zatím nenašel) https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_the_Netherlands a parametru to vypada na tohle: https://en.wikipedia.org/wiki/NS_DD-AR

Ostatní už jsou starší nebo čerstvě zavedene….

Kubrt

Tyhle vlaky podmínkám VŘ vyhovují snad jen rozchodem 🙂

Jiří Kocurek

Mno jednotka na 1500 V stejnosměr. V Plzeňském kraji? Kdepak…

Mirvald

Z Tábora do Blechyně.