České dráhy znovu shání motorové jednotky, podle počtu i kapacity pro Plzeňský kraj
Jednotka 646 Stadler GTW. Foto: Martin Kašpar
České dráhy po půl roce opět vypsaly předběžné tržní konzultace, v kterých shání nejméně 14 motorových jednotek. Oslovily kvůli tomu
Tak jsem si říkal, že aspoň ČD se odlišují od soukromých dopravců že nekupují ojetiny, ale už i oni kupují ojetiny. Katastrofa, země ojetin toto. Kdysi se ojetiny vozily do východní Evropy, nově jsme tu funkci převzali my. Bravo.
Tak auta zroku 1995 nevlastním a asi bych až na vzácné youngtimery vlastnit nechtěl. Osobně bych posunul hranici minimálně na rok 1998, kdy už začínaly novější konstrukce ještě nepoddimenzované a s dobrou životností.
Tak aspoň něco, v motorové trakci na Jižní Moravě se ještě desetiletí trmácet v 814 a 810…😀
Jezdí tady ještě reko Hydry (řada 854). A samozřejmě 842/843, ty lze také zahlédnout. A to je tak za posledních 30 let všechno, co by se dalo označit za novinku, byť se zavřenýma očima a bílou holí v ruce. Marfušu ponechme stranou, podobně jako ostatní propagační jízdy.
V Česku jsme kdysi vyráběli dieselové lokomotivy, elektrické lokomotivy, motorové vozy a dokonce osobní i nákladní vagóny, kde se sakra stala chyba…
Většina z toho se tu pořád vyrábí, tak jaká chyba?
tak dop.dele, kde jsou? v čem jezdíme? Kubrte? Došel nálev?
Problém je v intenzitě nákupů dopravci, nikoliv v neexistenci výrobců.
Asi tak, Siemens v Praze byl. Ale zakázky se jen hrnuly … mimo ČR. Krom Metra a 26 vagonů pro ČD nic. Zakázky na dva až deset vagonů ročně fakt neuživí fabriku.
A co bejt alespoň v něčem tak dobrý a vyrábět je pro celou Evropu? A nebejt jen montovnou dílů pro auta? Já jsem asi fakt mimo… 🙁
Ohodnotil jste se sám …
Posunovaci lokomotivy CZLoko a tramvaje Škoda (byť hlavně ty na bázi finského know-how) začínají být v Evropě docela vidět. To je v konkurenčním prostředí železničního průmyslu docela úspěch. Jestli ti vadí, že jsme udajne jen montovna pro automotive, nic ti nebrání rozjet vlastní vysoce sofistokovanou high-tech produkci čehosi a dobýt svět, když tvi spoluobčané jsou jen montážní neschopaci.
CZ Loko? Škoda vagonka? A ty české vagony to má být Bmto, Bdmtee a hromada daších ze Zhořelce?
A Pavle, nikdo vám dnes nebrání založit si fabriku. Můžete pak říkat, že vyrábíte to a ono.
V Česku se kdysi čekaly fronty na potraviny, kde se stala chyba…
Že se dostali k moci rudí ďáblové.
Já na potraviny nikdy fromty nestál. Vy ano? Nedostatek strategického plánování a samozasobení?
Pokud jste nikdy nestál frontu na potraviny tak jsou v podstatě tři možnosti jak k tomu mohlo dojít:
a) narodil jste těsně před 89 nebo až po něm
b) jste rozmazlený macho a frontu místo Vás stála matka/manželka
c) jste z vysoce postavené bolševické rodiny a tudíž jste měl přístup do speciálních prodejen pro vysoké partajníky
A ještě jeden důvod, který je ve skutečnosti tím hlavním a rozhodujícím: v naprosté většině případů jsem k životu nutně a nepominutelně nepotřeboval to, na co většina lidí byla ochotná ty fronty stát!
Vážně? Já jako kluk stál frontu na maso, nebo třeba na ovoce. Podle mě v podstatě základní potraviny.
Hajzlpapír?
To musím ukázat mojí mamince, aby si uvědomila, že pro ty jednou týdně dostupné jogurty nam chodila do krámu zbytecne, že něco takového děti nepotřebují.
Možná jsem to jako relativně ještě malý kluk nevnímal tak úkorně jako (asi poněkud později) vy – jogurty mám rád a konzumuji je velmi často i teď, ale že bych na ně někdy musel vystát frontu, protože by pro můj spokojený život v dětství a mládí byly tak nepominutelně důležité, to si opravdu nevzpomínám: buď zrovna jogurty (ve skle) byly, když jsem jako kluk šel s plechovou konvičkou do mlékárny koupit litr a půl mléka a 15 deka krájeného másla, nebo nebyly, ale když nebyly, tak jsem se bez nich v pohodě obešel – navíc se tehdy „vyráběly“ i doma… Číst vice »
A obešel jste se i bez hajzlpapíru, když zrovna nebyl?
(nebo jste byl inspirací pro Jahelku s jeho „… jsi-li každý dobrým Čechem / ne papírem, ale mechem…“ ?)
Obzvlášť ty motorové vozy, to byla chuťovka.
V tom, že dieslová lokomotiva typu Brejlovec byla v roce 1980 beznadějně zastaralá. Stejně tak elektrické lokomotivy s maximálkou 120 km/h a polovičním výkonem. Jen se kecalo o tom, že vlastěn Eso a BR120 jsou zcela srovantelné.
Osobní vaogny? Kdože to namířil kvéry na Ringhofferovu rodinu: RAUSS!! No a motoráky? Asi byla chyba obvinit Josefa Sousedíka ze spolupráce z fašisty poté, co ho umlátili nacisti při výslechu. No a motorák řady 860 byl zrušen a namísto něj s nasekaly 810. Nízkopodlažní? Tahle zhýralá západní móda brzo přejde a s pláčem budete opračovat parničky.
Byly tak zastaralé, že dnes již žádná dávno nejezdí a jejich opravt by byly díky složitosti předražené, že?
Protože na nové není. Jinak by CZ loko mělo trochu víc zakázek.
Čekám vlnu kritiky na dovoz ojetého šrotu do ČR jako tomu bylo nedávno…
Kdyby CD byli co k čemu, tak už jim ty Stadlery jezdí. Mozna po zkusenostech z olomouckeho kraje chce plzensky kraj reko interiéru. Jsou po Evropě evidentně stroje, které u nás mohou 10 ci 15 let sloužit.
V ČR. v zemi s bohatou tradicí výroby železničních vozidel, se dnes nenajde výrobce moderních motorových jednotek?
Najde. Ale vyvinout typ a pak mít jistý odběr (navíc ještě nejistý) jen na 14 jednotek je poněkud nákladné, nemyslíte? Nicméně vám nikdo nebrání si u banky pár set milionů půjčit a s někým do toho jít.
To plzeňské VR je nastavené na ojetiny, nikoliv na nové vlaky.
Nejprve to prezentovali jako historický moment české železnice, kdy jako mávnutím kouzelného proutku stopne kvalita násobně. A pak jsou kraje ochotné zaplatiti maximálně ojeté jednotky s novým lakem … a lidi pak nadávají co že to jezdí.
Proti 814 to pořád bude pokrok.
On vážně někdo normální nadává, že mu místo šukafonu či v lepším případě Regionovy přijde Stadler GTW, Desiro nebo Lint?
Naposled i tady, že mají vysoko nástupní prostor.
Např: https://www.starostove-nezavisli.cz/regiony/olomoucky-kraj/aktuality/do-novych-vlaku-stadler-ktere-olomoucky-kraj-objednal-jako-bezbarierove-se-vozickari-a-lide-s-kocarky-nedostanou
Někteří uvádějí celkem zásadní argumenty ve prospěch Regionovy. Mně jako sportovnímu člověku je to jedno, na krátké trasy snesu cokoli klidně i ve stoje. Ekonomika TCO hovoří jasně pro 914, to mohu potvrdit. Prostě ne všude lze vyrábět konstrukčně jednoduché a přitom vcelku uspokojivě pohodlné Dacie s nízkými TCO.
Ty zásadní argumenty jsou z hlediska běžného cestujícího (nikoliv odborově organizovaného držitele režijky) přesně jaké? TCO cestující nezajímá.
Třeba nasazování vozidel v Česku (na rozdíl od například Německa) fakticky nikoli „nízkopodlažních“ na tratě bez adekvátně zvýšených nástupišť v místech jejich pravidelného zastavování.
Což u šukafonu neplatí vůbec, u Regionovy částečně. Jinak hlučné, nepohodlné, pomalé.
Já myslím, že se nenadává kvůli tomu, že přijde něco lepšího….ale spíše je tu zklamání, že posun v kvalitě cestování spočívá v dovozu ojetin.Nevím kolik vám je,ale já roku 1989 opravdu nečekal, že v roce 2020 budeme za pokrok považovat vozidla,která jsme roku 1990 jezdili obdivovat na západ.
A máme na lepší? Většinou ne, takže v situaci kdy máme na výběr buď Škodu 120 (šukafon) či Škodu Favorit (Regionova) nebo můžeme přesednout do ojetého Golfu III (Desiro), je volba dle mého naprosto jasná. Je mi 42, ale vždy jsem si uvědomoval, že když se tu od roku 1939 do roku 1989 permanentně ničila ekonomika i společnost jako taková, tak to bude trvat min. dvakrát déle než se z toho vyhrabeme. Ničit je vždy značně snadnější než budovat. Když si toto uvědomíte, tak uvidíte, že na tom nejsme ještě tak zle. Byť v poslední době stojíme spíš na místě.… Číst vice »
To byly rychlíky pro Arrivu ale taky 😀
A v tom je právě ta tragédie.
Vzhledem k tomu, o jaké se jedná tratě (Bezdružice, Os Žihle, Radnice, Mirošov) považuju za úspěch, že tam kraj vůbec chce zachovat železniční provoz v dost velkém rozsahu a snaží se získat obstojné vlaky. Považuju to za dost velkorysý přístup kraje.
Otázka je, za jaké TCO. Já tvrdím, že za nepřiměřeně vysoké.
Ne nenajde, ono i v Evropě se od výroby motorových jednotek odklání.
A co bude teda jezdit mimo dráty?
Bateriové jednotky. S cenou, na kterou český daňový poplatník nemá, jelikož a tudíž.
A co takhle vlakové soupravy na CNG ?
CNG na železnici je nesmysl- na jednotku uložené energie v palivu potřebujete trojnásobný objem proti naftě a na to na dnešních železničních vozidlech není místo.
Na toto téma jsem zapolemizoval o pár řádků výše …
Tak tohle je přímo zadání kraje.
Nic takového tady přeci nemůžeme očekávat nebo u dráh se smí vše a vždy vše bude moderní vozidlo. 🙂
Plzeňský kraj na to jde dobře. Dávají si s tím práci a vytváří na zájemce tlak, ti pak začínají uvažovat racionalne. Popravdě, jednotku starší než z roku 1995 by snad nemělo být možné nasadit už z morálního hlediska.
Tak si vemte Atlas lokomotiv a začtěte se. Třeba řada 460, ať zůstaneme u „jednotek“ 😀
A řada 560, ať je to pěkně pohromadě. 560.001 letos oslaví 54 let od výroby. Dlužno dodat, že některé „příliš moderní“ postupy se u řady 460 nepoužily, vyhrála tradice.
Tak Plzeňský kraj má hejtmana, který tomuto oboru rozumí, protože v něm dřív pracoval.
Ty USB porty na nabíjení jsou už úchylné. Beztak to nebude podporovat standart PowerDelivery, takže moderní zařízení z toho nebudou odebírat víc než 500 mA, což kolikrát nestačí ani na provoz. Nehledě k tomu že nikdy nevíte, co se skrývá na druhé straně (záškodnický řadič v nabíječce).
Jak víte, že vlak zrepasovaný za dva roky nebude podporovat PowerDelivery?
A řadič vám uškodí jak? Pokud nemáte předpotopní Android, tak by se telefon měl vždy zeptat…
Ještě nikdy jsem USB port nepotřeboval. Stejně na nabíjení potřebujete drát… tj mít s sebou drát + maloukrabičku a strčit ji do normální zásuvky nepovažuji za problém. Nicméně mi mobil vždy vydrží celej den, večír mám nějakých 40%, tzn nepotřebuju dobíjet ve vlaku.
To je problém. Nevím kolik toho nabijete třeba za půl hodiny. Stačily by asi normalni zásuvky v dostatečném počtu.
přesně tak!!
tak z palubní sítě se asi snadněji vyrábí 5V DC než 230V AC.
Proč myslíte? Máte zato, že na výrobu 5 V je tam nějaký velký odpor a lineární stabilizátor?
U německých strojů bych očekával palubní baterii 110 V.
Nicméně mi mobil vždy vydrží celej den
Inu, pokrok nezastavíš.
Připomněl jste mi, že je pondělí, a tak si mám dát nabít svoji milou Nokii. Vydrží mi do příštího pondělka. 🙂
celé to výběrko je úchylné
Ono si stačí koupit chytrý telefon s větší kapacitou baterie. Mám takový už skoro dva roky a normálně s ním volám, pisi sms a občas se i mrknu na net a vydrží tři dny nabitý. 4000 mAh. Telefon za pár tisíc…
Zadavateli zjevně nejde o telefony, ale o notebooky …
Zadavatel chce „komfort“ pro cestující, chce jim nabídnou i něco navíc a tím je nalákat do vlaku.
Jsem překvapen, že ČD oslovily i Nizozemské dráhy. Je tu někdo kdo ví o jaké jednotky by se v případě nákupu z Nizozemí jednalo? Děkuji
Před lety, když se začínalo v našich končinách mluvit o liberalizaci na železnici, kdosi na Slovensko dovezl z Nizozemí jednotku Plan U z 60. let, možná tam ještě někde v koprivach stojí. Ale jinak taky nevím, co z parku NS mají v hledáčku- všechny motorové tratě v NL provozují „soukromníci“, kterým se nějaké vlaky průběžně uvolňují, ale NS má možná už jen nějaké vysokopodlazni wadlopery.
NS nedávno nabázely elektrické patrové jednotky na 1.5 kV s holandským zabezpečovačem. Ale datem výroby by zadání plzeňského kraje splňovaly 🙂 🙂 .
Podle tohodle (jiný zdroj jsem zatím nenašel) https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_the_Netherlands a parametru to vypada na tohle: https://en.wikipedia.org/wiki/NS_DD-AR
Ostatní už jsou starší nebo čerstvě zavedene….
Tyhle vlaky podmínkám VŘ vyhovují snad jen rozchodem 🙂
Mno jednotka na 1500 V stejnosměr. V Plzeňském kraji? Kdepak…
Z Tábora do Blechyně.