České dráhy znovu shání motorové jednotky, podle počtu i kapacity pro Plzeňský kraj

Jednotka 646 Stadler GTW. Foto: Martin KašparJednotka 646 Stadler GTW. Foto: Martin Kašpar

České dráhy po půl roce opět vypsaly předběžné tržní konzultace, v kterých shání nejméně 14 motorových jednotek. Oslovily kvůli tomu

České dráhy po půl roce opět vypsaly předběžné tržní konzultace, v kterých shání nejméně 14 motorových jednotek. Oslovily kvůli tomu zahraniční půjčovny železničních vozidel i některé velké evropské dopravce. Podle parametrů jde o jednotky, s kterými by se mohly České dráhy ucházet o velkou zakázku pro Plzeňský kraj.

Vyplývá to z oznámení na profilu zadavatele. Konzultace slouží k lepšímu stanovení podmínek do zadávacího řízení, aby se do něj alespoň někdo přihlásil. Není ale jasné, jak dopadl loňský pokus o konzultace, který měl prakticky stejné parametry. České dráhy v každém případě žádnou soutěž nakonec nevypsaly.

Dráhy zvažují nákup jednotek i jejich dlouhodobý pronájem na 15 let. V technických podmínkách je patrné, že poptává vozy s datem výroby 1995 a mladší. Tomu, že má jít o vlaky do soutěže pro Plzeňský kraj, nasvědčují i další detaily – plánované počty najetých kilometrů za rok nebo umístění do plzeňského depa. Jednotky mají mít kapacitu nejméně 110 míst, takové požaduje i Plzeňský kraj.

Kromě osmi leasingových firem, které se zabývají dlouhodobým pronájmem vlaků, oslovily také rakouské dráhy ÖBB, Deutsche Bahn a nizozemského státního dopravce Nederlandse Spoorwegen.

Plzeňský kraj vypsal soutěž na dopravce pro provoz na většině neelektrizovaných tratí v únoru. Na rozdíl od většiny jiných krajů nejde cestou přímého zadání, ale otevřenou soutěží. Dopravce vybraný na základě tendru by měl začít jezdit v prosinci 2022. Je možné, že v praxi to bude o rok později; stávající smlouva s ČD na těchto tratích platí do roku 2023. Počítá se smlouvou na 15 let, zakázka má hodnotu 5 miliard korun.

V požadavcích na vozidla je rok výroby 1995 a později, jednotky musí být nízkopodlažní. Musí být vybaveny zásuvkami či USB dobíjením nebo informačním systémem. Musí umožnit přepravu vozíčkářů a jízdních kol. U repasovaných vozidel požaduje rekonstrukci interiéru. Podmínkou je nejméně 110 míst k sezení a maximální délka 45 metrů. Pro celý provozní soubor požaduje kraj 14 jednotek, z toho dvě záložní.

Tagy České dráhy motorové jednotky Plzeňský kraj
77 komentářů