České dráhy změní kvůli novým státním slevám tarif, lidé dostanou za IN karty peníze zpět

Cestující na nádraží v Liberci. Foto: Jan SůraCestující na nádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra

České dráhy začaly kvůli chystanému systému státních slev pro žáky a studenty do 26 let věku a seniory měnit svůj

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
coudy

No jsem zvědav jestli důchodci 62 let nechají nějakou slevu? Nyní koupená aplikace IN 50 pro důchodce na 3roky nebo jestli se bude jezdit za plné jízdné.

To

S režijkama pro zaměstnance ČD nemám vůbec problém. Platy velké části profesí jsou obecně jako jinde nic moc (zejména ve srovnání se západem). Co však nechápu, proč mají ČD rozdávat benefity zaměstnancům SŽDC a podobným spolkům… Když se zeptáte někoho ze SŽDC, kdo řídí provoz, na to proč nechal ujet přípoj ČD o pár minut, tak vám řekne, že je mu to jedno, páč ČD je úplně jiná firma a že jejich cestující vůbec nezajímají… takže když jsou SŽDC cestující volní, vy… bych se jim na rozdávání režijek!!!

železničář v důchodu

Kolikrát tady tu hloupost ještě zopakujete? Výpravčí byli ještě nedávno regulérními zaměstnanci ČD, navíc stále přímo řídí provoz na železnici, která vnikla a 150 roků fungovala jako unitární, takže není žádný důvod minimálně těm, kdo od ČD k SŽDC přešli (navíc nikoli z vlastní vůle) „režijky“ ponechat – a to v rozsahu, v jakém na ně měli nárok jako zaměstnanci ČD.
A pokud jde o ty přípoje, tak o jejich zachování či rozvázání při mimořádnostech nerozhodují výpravčí – to je v kompetenci dispečerského aparátu ČD!

To

Tak proč ten dispečer říká, že není zaměstnancem ČD, ale SŽDC a že mu jsou lidi ve vlaku ukradení, protože oni mají na starosti jen infrastrukturu a jestli si dopravce vozí vzduch, to jim je jedno…

Petr

Dispečer (a výpravčí) SŽDC řídí běžnou dopravu na tratích, ale dispečer dopravce (třeba ČD) rozhoduje o mimořádnostech a stará se o své cestující u konkrétních problémových vlaků.

Martin Burda

Železničář v důchodu: již několikrát se stalo, že dispečer ČD rozhodl o tom, že připoj bude čekat, provozní dispečer však řekl NE a nečekalo se 😐

A ano, zaměstnancům přejitým k SŽDC bych režijní nechal, proč ji však mají mít i ti noví? Noví zaměstnanci ČD CARGO ji též nemají.

Honza

Lze částečně souhlasit. Zaměstnanec SŽDC je také osoba, která rozhoduje o přidělování kapacity dopravní cesty pro všechny dopravce či řídí sled vlaků všech dopravců. Je tedy s podivem, že má jízdné zdarma pro modrého dopravce. To by poté zaměstnanec živnostenského úřadu mohl mít meníčko zdarma v některé restauraci, či zaměstnanec ČOI či higieny slevu v některém supermarketu….

Petr

Trochu mne pořád zaráží ten odpor proti režijkám, ať už pro zaměstnance ČD nebo ťřeba SŽDC. Z mého pohledu za tuto výhodu platí zaměstnanci docela dost (1100 Kč ročně) a leckdo z nich si ani režijku nepořídí, protože by ji prostě nevyužil. Já třeba bydlím na Šumavě a pokud bych byl třeba zaměstnacem SŽDC, tak bych také nad režijkou váhal. Na zdejších tratích neplatí a já jednou za rok vyrazím na Slovač do kopců. Včasná jízdenka, zpáteční, z Budějovic do Košic stojí 1092 Kč, tedy méně než režijka… Myslím, že režijky jsou opravdu jen minimálním benefitem a nevidím sebemenší rozumný… Číst vice »

VRT

No jo, copak režijkáři. To je hnedle flame.

Tomáš Vohralík

důchodci budou stát, protože ve špičce neni důvod je pouštět, když pracující nebudou odpočatý v práci , například ti kdo mají dělnické pozice tak těžko vydělaj na důchody jinejm atd.. stejně to další vláda zruší..

Pavel

Důchodci budou stát mimo jiné taky proto, že si (většina) nebudou do vlaků ČD umět zdarma obstarat místenku, kterou nabízí e-shop.

Pavels

Tak jasne jmenovce, vsichni duchodci jsou senini bbci…

Pavels

senilni

To

No, když se podívám kolem sebe, tak co důchodce, to chytrej mobil, tablet, už jsem viděl i navigaci… s tím vším někteří důchodci vyráží na výlety.

petr.r

copak, že by se rušili in-karty? nevím jak jsou na tom ti, co tady psali, co furt mám proti in kartám, ale k věci- kde vezme čd peníze na to vratný?

Bery

Omg, jake zase ruseni in-karet ? In-karta je multifunkcni karta, spousta zaku a studentu si na ni nechava nahrat mesicni, nebo tydenni jizdenku, muze fungovat jako identifikacni karta, elektronicka penezenka, slevova karta na ruzne partnerske akce, atd, atd… Sleva na jizdne pro zaky je jen jedna z aplikaci, takze kdyz ted nebude potreba, tak se ta aplikace jednoduse zrusi a in-karta funguje bez problemu dal. Zadne ruseni in-karet se nekona…

coudy

to: petr.r: ne IN-karty se rušit nebudou jen se zruší některé aplikace které se do té IN-karty nahrávají…

Vlastimil

Zajímavé, jak třeba nikdo neremcá nad benefity státních úředníků a jejich mimořádné prémie, které v součtu za rok dělají více jak In Gold. A těch úředníků není rozhodně málo, jen to holt není benefit. Zatímco u ČD se prémii rozhodně chlubit nebudete…

Zdeněk Veselý

Problém jsou dvě věci.
1 – benefity se daní, stejně jako mzda. Podle jejich hodnoty. Ovšem režijka, ač má hodnotu cca 20000 Kč ročně, se nedaní podle této částky. Což ČD zvýhodňuje.
2 – druhý problém je, že ze zákona musí ČD režijku poskytovat části zaměstanců SŽDC a MD a DÚ, což jsou zcela jiné subjekty. Jiní dopravci tuto povinnost ovšem nemají. Což ČD znevýhodňuje.

Bery

K bodu 1. mimoradne premie nejsou benefit, ale normalni prijem. Ze tim politici uplaci vyvolene uredniky je vec jina. Ale k benefitum. Jsou benefity, ktere se normalne dani, jako sl. auto. Jsou benefity, ktere se dani jen srazkovou 15% dani, jako dividendy ze zamestnaneckych akcii. Pak jsou benefity, ktere se nedani, jako prispevek na penzijko, zivotko (pokud se nevycerpa predcasne), prispevek na stravenky. A nakonec jsou benefity, ktere danit v podstate nelze, napr. kdyz si pekar kupuje pecivo za rezijni cenu, tak to ma vyrazne levneji, nez bezny zakaznik v obchode… nebo prace z domova, sl. notebook a sl. internet,… Číst vice »

To

S režijkama pro zaměstnance ČD nemám vůbec problém. Platy velké části profesí jsou obecně jako jinde nic moc (zejména ve srovnání se západem). Co však nechápu, proč mají ČD rozdávat benefity zaměstnancům SŽDC a podobným spolkům… Když se zeptáte někoho ze SŽDC, kdo řídí provoz, na to proč nechal ujet přípoj ČD o pár minut, tak vám řekne, že je mu to jedno, páč ČD je úplně jiná firma a že jejich cestující vůbec nezajímají… takže když jsou SŽDC cestující volní, vy… bych se jim na rozdávání režijek!!!

železničář v důchodu

To: „Když se zeptáte někoho ze SŽDC, kdo řídí provoz, na to proč nechal ujet přípoj ČD o pár minut, tak vám řekne, že je mu to jedno, páč ČD je úplně jiná firma a že jejich cestující vůbec nezajímají… “ Ten problém je jinde – ve změně způsobu řízení provozu související s hloupým rozdělením unitární železnice. Dokud byli výpravčí i vlakový personál zaměstnanci jediné firmy, tak nehledě k tomu, že spolu mohli i komunikovat přímo, stačil jeden dispečerský aparát, který o zachování či nezachování přípojů při mimořádnostech rozhodoval a byl nadřízen všem a řídil všechny přímo. Teď má pravomoc… Číst vice »

Heli

Rezijky s tím přeci vůbec nesouvisí. Je to jediný benefit, který si zaměstnanci ještě zaplatí. Nechápu drzost lidí, co tu píší, ze se mají rezijky zrušit. Zajímalo by me, jestli jim někdo cizí taky určuje, co by pro nĕ měl, nebo neměl udělat jeho zaměstnavatel.

Franz

Vy všichni co závidíte režijky, běžte si tu práci zkusit. ČD přijímají.

babilon

Vzhledem k tomu, že režijky jsou nařízené zákonem a placené ze státního rozpočtu, tak do toho pochopitelně každý daňový poplatník může plným právem kecat.

železničář v důchodu

babilon:
Naštěstí je to kecání ovšem to jediné, co „každý může“ – a jak kdysi Štrougal citoval staré arabské přísloví, „psi štěkají, ale karavana jde dál“ …

Martin

Stravenky si take zamestnanci zaplati…

Mafouz

Nechápu drzost, jak někdo může napsat, že pitomá režijka je jedniný benefit. Co třeba příspěvky na penzijní, lázně atd. To je jako co??? Je vidět, že myšlení některých se za 30 let opravdu nezměnilo.

železničář v důchodu

Mafouz: „Nechápu drzost, jak někdo může napsat, že pitomá režijka je jedniný benefit.“
Já zase nechápu tu drzost, s jakou vytrháváte z kontextu jen část věty: „Heli“ přece nenapsal, že „pitomá režijka je jedniný benefit“, ale že „Je to jediný benefit, který si zaměstnanci ještě zaplatí.“ – ty ostatní mají skutečně bezplatně, a to stejně jako jakýkoli dělník či úředník v jakékoli jiné (státní i soukromé) firmě!

Martin

Máte v článku chybu. Aplikace IN-Senior opravňuje jeho držitele k BEZPLATNÉ přepravě ve vlacích kategorie Os a Sp a ke slevě 50% ze základního jízdného ve vlacích kategorie R a vyšší..

Zdeněk Veselý

Jan Sůra: já to tam pořád nevidím. Pokud by důchodce chtěl jen 50% slevu, mohl si koupit něco levnějšího. IN Senior byl hlavně pro ty, co chtěli jezdit osobními a spěšnými vlaky zadarmo.

Petr 766

To je super. A když budu chtít nějakou slevu já, tak budu platit dál výpalné jak za In-kartu, tak ještě budu ve velkém dotovat důchodcům a studentům jízdné a dostanu za to tak akorát plnější vlaky s menším pohodlím. Ani bych se nedivil, kdyby se potichu zvednulo základní jízdné ze kterého se pak počítají ty slevy, takže bych měl ještě dražší jízdenku jako bonus. Nebo třeba u soukromého dopravce budou od června přeplněné Relaxy a Byznysy, kde je dneska aspoň trochu klid za slušnou cenu oproti 1. tř. ČD. Protože proč by si studenti za čtvrtinu nedali v byznysu Bohemku,… Číst vice »

babilon

Ano, zdražení jízdného je přirozená ekonomická reakce na zvýšenou poptávku.

Milan

Slevy důchodcům i studentům jsou dosud poskytovány, důchodcům dokonce přímo dopravcem, takže je to přesně naopak. Dosud platící cestující příspívali na tyto slevy, kdežto nově budou kompenzace placeny z úspor na jednotlivých ministerstvech.

Bery

Otazkou je, jestli ty „uspory“ na ministerstvech budou i pristi rok…

Petr 766

babilon: vidím ovšem problém v tom, že ta poptávka bude částečně vyvolaná uměle a za cenu obrovských dotací. Ne proto, že by se lidé sami rozhodli, že budou více využívat veřejnou dopravu za normální jízdné, např. díky tomu, že bude kvalitnější či rychlejší za rozumou cenu. Mně je to v podstatě celkem jedno, jestli to bude tak jak to vypadá, tak holt opět budu i s rodinou více jezdit autem, které dneska necháváme doma při cestách, kde je vlak (či autobus) rychlý a pohodlný. Celkově zaplatím stejně plus mínus stejně i s vyšší „slevou“ na dítě, těch pár desetikorun (do… Číst vice »

To

Petr: Nelezou vám ty koblihy už ušima? ODS rozdávala před volbami igelitky – říká jim snad někdo igelitkáři?

petr.r

Cestoval jste někdy RJ?, když si koupíte jízdenku, tak máte i místenku a nikdo vám batoh do hlavy nebude tlačit.

Bery

A kdyz bude posledni vlak vyprodan, prespavate po nadraznich lavickach… Kazdy system ma sve vyhody a nevyhody…

Pavel

Jednoznačně zrušit režijky. Nevidím jediný důvod, proč by celá rodina včetně kočky Micky měla jezdit zadarmo!!!!!!!!

Karla

Je to jediný bonus jenž železničářům zůstal po letech práce u firmy.A není zdarma.Nejprve si zjistěte informace k problematice režijních výhod.

Lobo

vážený,režijky nejsou zdarma!!!a je to to poslední co zaměstnancům Čd zůstalo!!podívejte se na jiné podniky-a pak můžete žvát!!a když se vám to nelíbí-jezděte autem!!!

Petr 766

Lobo: zase to nepřeháněj. Jinak autem se jezdit víc bude, když budou vlaky plné studentů a důchodců cestujících od nikud nikam. Nakonec to už tu přes lety jednou bylo, když se některým vyplatilo v zimě celý den jezdit vlakem zdarma než doma topit… (tedy aspoň podle nich)

Martin

LoBo, dekuji za informaci, beru na vedomi, ze cestovani vlakem neni pro cestujici a budu jezdit autem…

petr.r

lobo-My už jsem si našli dopravce, kteří chodí do práce aby lidi mohli cestovat….čdáci chodí do roboty jen že mají režijky?

ROSTA KOLMIX

Ty režijky – příjde na to. Pro zamĕstnance (či alespoň tu dojíždĕjící a cestující část z nich) je to silný motivační prostředek. V dobĕ, kdy i samy ČD bojují s nedostatkem zamĕstnanců a kdy vzhledem k jejich počtu a limitovanému objemu fin. prostředků nemůžou plošnĕ navyšovat mzdy, je docela důležité si zamĕstnance přidržet jiným bonusem – a toto je jeden z nich. Sám jsem se kvůli zachování režijek pro celou rodinu i přestĕhoval z Moravy do Čech. K „našim“ ale na Moravu stále hojnĕ jezdíme. Kdybych mĕl režijku jen já, ok, zmĕnou zamĕstnání bych ji ztratil a za dopravu zaplatil… Číst vice »

Ondřej

Režijky mají dostat pouze zaměstnanci Českých drah jako benefit, nikdo ostatní by je mít neměl.

Bery

A kdyz pokladni v hypermarketu nakoupi jako zamestnanec levneji na nedelni obed, tak ho bude jist sama, protoze nikdo jiny by ho jist nemel ? :-)))

AAA

Ale, ale ve firemní kantýně by dotovaný oběd měla dostávat jen ona, nikoli celé příbuzenstvo.

Martin

Jde o to, že ČD povinnost režijek mají v zákoně, kdežto ostatní dopravci je uznávat nemusejí.

Bery

AAA:
To preci neni nic proti nicemu… do firemni kantyny za ni nechodi cele pribuzenstvo… a stejne tak nechodi cele pribuzenstvo s nadrazakem na smenu. 😀

Petr 766

Bery: Ať mají třeba slevu na jízdné rodinní příslušníci, ale proč by to měli mít taky zdarma, tomu opravdu nerozumím. Pak by to odpovídalo analogii, že prodavačka nakoupí levněji (mimochodem, prakticky v žádném klasickém supermarketu tento „bonus“ nemají pro pravidelné nákupy – možná jednou za čas dostanou poukázky na nákupy nebo stravenky, ty ale mají i jiní).

Bery

Petr 766:
Ale oni to taky nemaji zcela zdarma. Plati si „rezijni cenu“, jen to neni za jednotlivou jizdu, ale je to neco jako rocni zprumerovany pausal. Nevim kolik to ted dela, tipuju neco kolem 120-150,- mesicne a je naivni si myslet, ze rodina po prichodu z prace nema nic jineho na starost, nez jezdit jeste po vejletech. Takze znacna cast lidi to ani nevyuzije a plati si to pro pripad kdyby nahodou nekam chteli jet.

petr.r

ondro NE, Máte více výhod než ostatní pracující, třeba velký kapacity rekreačních zařízení, dostáváte diety, telefony,ošacení atd.

Bery

Hmm, osaceni dostava i doktor ve spitale, delnik v automobilce, nebo i mukl ve vezeni. Slysim prvne, ze by to mel byt benefit. 😛

Tomáš

Petr.r jede dobrý bomby. To je nějaká nová móda, vyzdvihovat, že někdo dostane v práci mundůr? Nebo ty snad normálně chodíš doma v hadrech z automobilky nebo šoférskejch gatích od DP? To je snad automatický, že dostanou pracovní hadry, ne? Nebo tohle závidíš i arbeiterům v KFC? 😀 😀 😀
Z mý osobní zkušenosti takový blbý řeči vedou hlavně ti, kteří dotyčným závidí. Tak změň práci a vykašli se na to, ne? Svět pravděpodobně nezměníš a každej je nakonec hlavně sám svýho štěstí strůjce.

Honza

Jsem zvědav jak návazné problémy na tuhle ** vyřeší městské podniky v IDS, ČD to evidentně zvládnou v pořádku. Ale jestli sleva bude platit v autobusech, které jedou do města, ale už ne v MHD, bude z toho pěkný zmatek. Pokud by tam zahrnuli i všechnu MHD, máme tam hned první miliardu navíc…

AAA

Jako ROPID, tam odlišné slevy v Praze a vnějších pásmech fungují dávno

Petr 766

Podle mě vydají „levnou“ jízdenku, ve většině IDS se stejně nastupuje předem, pokud jede mimo samotné město do „dalších“ zóny. A pak to vykážou k proplacení Babišovi. Druhá věc je pak přeúčtovávání nákladů od kraje / koordinátora IDS, jestli se jim o to sníží celková částka nebo něco podobného. Asi jak kde. Třeba v Brně mám pro dceru průkazku zdarma od 6-10 let pro město, pokud jedeme do další zóny, dokoupí si k tomu lístek jako teď, akorát ne poloviční, ale 25%, případně pro ty, co mají průkazky a jezdí denně, tak budou mít cenu sníženu oproti dnešku, otázka je… Číst vice »

Milan

Slevy už se dosud poskytují, nově se změní jejich výše. Systém naopak bude jednodušší, nebude např. třeba zkoumat zda student cestuje do školy z místa bydliště.

Bery

Ano, nebude se zkoumat zda je to z bydliste do skoly. Ale to bude znamenat, ze se sleva nejen zvysi, ale zvysi se i pocet cest s tou vyssi slevou.

Milan

Ale to je přeci jedině správně! Smyslem slev je motivace k vyššímu využívání veřejné dopravy na úkor dopravy individuální.

Petr 766

Milan: S individuální dopravou to nemá co dělat, zrovna tyhle skupiny ji až tak nevyužívají a pokud ano, tak ji stejně budou využívat dál, bez ohledu na změnu slevy, mají k tomu zjevně i další důvody než jen cenu. Pokud by někdo chtěl, aby se méně využívala individuální doprava (aspoň tam, kde může veřejná konkurovat časově a pohodlím), tak by to muselo být zaměřeno hlavně na pracující či rodiny s dětmi. A ani tam nejde až tak o cenu, současné IDS tarify jsou dostačující. Problém je kapacita souprav, stav infrastruktury či dopravních prostředků a často bohužel jízdní doba a jízdní… Číst vice »

Milan

V jedné větě píšete, že sleva nebude mít vliv na využívání individuální dopravy ve prospěch dopravy veřejné a ve druhé máte obavy z nacpaného vlaku. Takže zkuste být konzistentní. Já si dovoluji tvrdit, že slevy mají vliv na využívání veřejné dopravy velmi zásadní, stačí se podívat na využití vlaků před a po zavedení slev Praha-Ostrava, resp. Brno.

Bery

To je otazka samotneho provedeni… Oni to prezentuji spis jako socialni podporu a v tom maji pravdu. Kdyby to melo byt jako podpora verejne dopravy na ukor individualni, tak by davno zavedli tu slibovanou moznost odpoctu nakladu na cestu do prace verejnou dopravou pro zamestnance. V tomto smeru by to melo i vyraznejsi efekt. Druhou otazkou je samotne financovani. Letos se na to vezmou nevycerpane lonske prostredky z ministerstev. Dobra, ale co pristi rok ? Jaka je jistota, ze nebude vse vycerpano ? Nebo se bude preventivne skrtat ? A co ta jejich kalkulace ? Tipnul bych, ze vzali soucasne… Číst vice »

To

Např. ZTP v síti PID jezdí busy, MHD zdarma, za vlak musí zaplatit 25%…

Honza

Bery: zde se asi počítá s tím, že studenti už ve špičce stejně jezdí a důchodci na osmou nepojedou. A Velikonoce a Vánoce se nějak vsáknou pomocí dražšího lístku (80 Kč) a příspěvku „ze státního nebolí“.

Bery

Dost duchodcu jezdi ve skupinach na vylety a casto prave ve spickach, uz nyni. Jinak svatky jsou par dni, ale prazdniny jsou kazdou chvili. Nevim, opravdu nevim s cim se pocita…

Johnny Gomez

Zrusit komplet rezijky

Franta Jouda

A na to přišel váš chorý mozek sám, nebo vám to někdo poradil. Chápu, že u pásu žádný benefit nemáš, ale to neznamená, že jej nemusí mít ostatní, ty lopato…

Petr

A jako proč? Benefity policie, v řízení letového provozu, dokonce i různí zaměstnanci ve svých firmách mají benefity v podobě výrazných slev. Až budete 40 let dělat noční, nástupy ve 3 ráno, tzn. Už vecer být jak bezdomovec na nocležně a ne s rodinou, protože na třetí žádný vlak z vesnice do místa práce nejede, neboť to jsou první spoje, tak pak plivejte jedovatou slinu.

RN

Režijky jako takové už jsou přežitek, jelikož značně komplikují Českým drahám jejich kalkulační možnosti při současném otevírání trhu a tím souvisejícím soutěžení linek. Řešením může být aplikace IN PLUS, kterou svým zaměstnancům značně dotuje ČD Cargo.

Milan

Jak souvisejí řežijky ČD se soutěžením linek? Platí snad řežijky ČD ve vlacích ostatních dopravců?

RN

Milan: Především tak, že ušlý zisk z poskytování těchto výhod musí započítat do nabízené ceny a tudíž se nikdy nemohou dostat na cenu, kterou nabízí soukromí dopravci.

Milan

„Ušlý zisk“ kvůli režijkářům ve vlastních vlacích? Kdyby nejeli režijkáři, tak se některé vlaky budou moct zrušit a tak se ušetří nebo jak? Zajímá mě výpočet onoho „ušlého zisku“ 🙂

AAA

No jo, ale jako klacek na liberalizaci je to ideální, ne?

Petr 766

Nerušit pro zaměstnance, zrušit pro rodinné příslušníky apod.

Zdeněk Veselý

Milan: vy asi nevíte, co to znamená úšlý zisk. Pokud by režijkář režijku neměl, tak by si koupil jízdnenku. Nebo snad chcete tvrdit, že režijkář jě nejaký specifický tvor, odlišný od ostatních obyvatel, který by vlakem nejel, pokud by to nebylo zadarmo?

Lukáš

Zdeněk Veselý: Přesně tak, pokud režijku nemám, tak tím vlakem taky nemusí jet.
Když budu mít režijku a budu jezdit do práce autem, když spojení mám, je to můj vícenáklad. Když ji mít nebudu, tak pokud mi vlak vysloveně nedá něco navíc, tak proč bych jel vlakem za 28, když autem jedu za 30 a ještě můžu vzít cestou z práce nákup.

Navíc nerozumím, proč vás režijky tak drtí. Mají je i zaměstnanci různých MHD i s rodinnými příslušníky a dodnes to nikomu nevadí.

Jiří

Jestli se nepletu, tak v případě režijek a soutěžení linek jde o to, že režijky dostávají ze zákona i zaměstnanci SŽDC a možná i další. Ostatní dopravci režijky nemusí nabízet nikomu. Ale toto by snad už mělo být vyřešené.

Milan

Pokud by režijkář režijku neměl, tak by si koupil jízdenku třeba regiojetu, flixbusu nebo by cesty omezil, v nejhorším případě by začal jezdit autem. Výsledkem by bylo jen ještě více prázdného místa ve vlacích ČD. Výpočet „ušlého zisku“ pouhým přepočtem režijních jízd na jízdy placené je velmi naivní.