České dráhy zdraží od prosince jízdenky, navýšení kopíruje jednotný tarif
Vlakový personál ČD. Pramen: České dráhy
U jednoho typu jízdenky dojde od prosince ke zlevnění.
U jednoho typu jízdenky dojde od prosince ke zlevnění.
Mám rád vlaky a cestování vlakem, ale už v jednom člověku mě vychází levněji jízda autem. Jestli teda ještě zdraží, tak je to jasné… Green deal…
když zdraží Jančura nebo jiný soukromník, nikdo ani nepípne a nikde se o tom prakticky nepíše…
Aspoň vidíte, jak jsou ČD slavné….
Buďme rádi, že to nezvednou více. Pořád máme dopravu levnou.
😂😂👍
Ale nic nemění na tom, že u ČD je poměr cena/výkon horší než u iPhonu.
Pokud PHM pro 1 osobu vyjdou levněji než jízdné vlakem na stejné trase, tak je doprava předražená.
Chápu, že si chtějí ČD trochu namastit kapsu, ale vždy mě dokáže vytočit, když se to někdo snaží „prodat prozákaznicky“. Samozřejmě, inflace je skutečně ta, o kterou tu cenu zvýší, nicméně dopravce je velmi závislý na cenách energií. A ty jsou tak nějak podstatně na nižší úrovni, než tomu bylo před rokem. Takže ano, jsou položky, které zdražují, nicméně ve výsledku by dopravce nemusel zdražit vůbec (případně velice mírně) a vše ostatní jde do jeho zisku. Tedy pokud to budou cestující ochotni akceptovat, což si v době, kdy individuální doprava je opět výraznější (minimálně v počtu dvou a více cestujících),… Číst vice »
Přečíst si pár komentářů a vidět, jaká je katastrofa, že se jízdné zvedne o jednotky korun mně připadá trapné. Stačí se kouknout na sousední DB a jejich tarif jednotlivých jízdenek – z českých hranic do Pirny, cca 15 km a cena 11 €, za stejnou cenu my dojedeme z Prahy do Olomouce (250 km). A do Berlína, což je z hranic nějakých cca 200 km je cena cca 47 €, což je nějakých 1150,- Kč. Tedy naše ceny jsou malé procento ze skutečné ceny – zbytek dotuje stát, tedy my všichni, i ti co jezdí jen autem – ze svých… Číst vice »
Nemůžete srovnávat ceny podle nějakého umělého kursu měn. Musíte porovnávat příjmy a celkové výdaje v té zemi pro obyvatele. Pak ty jejich ceny nejsou nijak vysoké. Na naše poměry jsou ty ceny enormní a na rozdíl od ciziny máme neskutečně vysoké ceny síťových jízdenek, jejich výběr atd. Neúměrně vysoké jsou ceny na krátké vzdálenosti. A navíc je nutné to porovnávat s náklady na silniční dopravu, která je stále více pro uživatele výhodnější. A to je v rozporu s teoriemi o podpoře věcí kolem životního prostředí.
Sice na server o dopravě to úplně nepatří, ale nemohu si odpustit. Mně se líbí, jak každý srovnává příjmy v Německu s našimi – ano v hrubé mzdě to je troj, možná troj a půl násobek, ale v čisté už tolik ne. Mám v Německu několik známých a jejich hrubá odpovídá spíše naší „zrušené“ superhrubé – pak ten násobek už je jen okolo 2 – 2,5 a k tomu Němci mají mnohem větší odvody (daně, pojištění), skoro 50 %, tj. mají-li nějakých 3000 €, na ruku pak něco přes 1500 €, což se začíná blížit nám. Není to tak dávno,… Číst vice »
A kolik myslite, ze jsou ty dane / odvody u nas? S jen trochu nadprumernym platem jste tesne pod 50% taky.
Ne. Doprava je služba. Ta služba má nějakou cenu. Velká část ceny té služby nijak nezávisí na tom, jaká je v zemi kupní síla obyvatelstva (energie, PHM, cena vozidel), část závislá je (mzdy zaměstnanců). Když budete udržovat cenu té služby pro cestující na nízké úrovni, tak se náklady nesníží. Jen je musí někdo doplatit – objednavatel – tedy kraje nebo stát. Jenže rozpočet krajů nebo státu se tvoří převážně tím, co se vybere na daních. A pokud jsou mzdy nízké, tak se obyvatelům buď vezme víc nebo se dá méně peněz do něčeho také důležitého. Ještě je také možné ty… Číst vice »
Německo s jejich 49 eurovou měsíční jízdenkou, která s vyjímkou dálkových spojů platí po celé zemi, není zrovna asi nejlepší příklad toho, jak je to jinde drahý.
Schöna – Pirna stojí 5.3 eur, za těch vašich 11 eur je celodenní jízdenka.
Bad Schandau – Berlin je na dnešek skoro každý spoj za 40 euro, kilometrů to je 245. Při koupi 14 dní dopředu je většina spojů za 30 eur.
A Vám nepřijde trapné, jak ČD cenu lístku vypočítávají. Ustavičně slýchávám, jak má RJ naprosto nelogický výpočet ceny. Ale že ČD vypočítávají cenu z km kolejí, což je mimo koridory naprosto absurdní a kvalitu vlaku nezohledňují vůbec, nevadí nikomu.
Standardní zdražení kilometrického tarifu o inflaci. Co jste jako čekali?
Zajímavější bude, jak se pohnou ceny ostatních jízdenek, třeba síťových. Já jsem zejména zvědavý na Jízdenku na léto.
Jízdenku na léto člověk použije sem tam, ale třeba traťovky, na které jezdí do práce, to je jiný level. Tam je cena daleko důležitější – při cestě do práce za ně utratím mnohem více.
Jízdenka na léto od loňského zdražení dává smysl pouze šotoušovi, který v tom vlaku i spí. Z nějakého důvodu u nich byla inflace 60%. Za rok,dva se dozvíme,že o produkt není zájem a bude zrušen
Inflace není nic jiného, že každý více či méně zdraží a to se počítá do spotřebního koše, když ČD stejně jako ostatní nezdraží tak budeme mít inflaci nulovou, v opačném případě jde o roztáčení inflační spirály a stát jako 100% majitel ČD ji nyní přímo podporuje.
No já jako bohužel stálý zakazník ČD považuji za nehoráznou drzost si vůbec dovolit zdražit tak katastrofální služby ,který národní dopravce nabízí – zpoždění ,změny řazení ,chybějící vůz první třídy to je na denním pořádku a to nemluvím o tom že jednou nejde wifi pak toaleta atd.
A když už se tedy zdražuje poslední dva roky opravdu skokově , tak odškodnění za nedodržení standartů je pořád směšných 30 korun – já bych si představoval minimálně stokorunu !
30 Kč a ještě si o tu žebračenku musíte skoro vždy milostivě říct. Čest výjimkám, které je vystavují automaticky po kontrole jízdenek.
Využívám jízdenky IDS a jsem nadmíru spokojen, ušetřím desítky korun každou cestu.
Dotaz na toto téma bylo položen, ke změně nedochází (zatím). Hezký den při tvorbě pro Vás ideálního webu.
Jaky je dnes smysl tarifu ČD nebo toho OneTiketu? Odrbat nahodne cestujici bez auta nebo natáhnout lidi, kteri 300 sem, 300 tam neresi a preferuji jednoduchost, kam spadaji i zahranicni turisté z bohatších států? Nebo je cílem těchto nesmyslne nastavených cen donutit kraje bez IDS k jeho dokončení? Pokud ještě nejake jsou? Nemyslím, že dostatečný počet cestujících zajistí železnici zaměřit se na vyšší střední tridu a vyhnat všechny ostatní. Coz se kvůli
rozumné cenove politice krajů zatím nepovede.
Tak si prostě při cestě na šot připlatíš, hrůůůůza!
Hrůza jsi ty. Jenom osobní urážky, nic víc neumíš a nechceš umět. Jdi s tím do háje.
Zas to s tím ublížením tak nepřeháněj. Taky postáváš u kolejí s ledvinkou a foťáčkem? 🤕
Gratuluji, právě jsi mi potvrdil, co jsem napsal výše. A o ublížení bych být tebou pomlčel, neboť právě ty se zde v diskuzi už dost dlouho chováš, jak kdyby ti nějaký fotič nasadil parohy, zdemoloval auto, byt či dům, zmlátil tě a pak ti na obličej vykonal potřebu. A ne, foťák nemám, tudíž vlaky nefotím, ani nimi nejezdím. Ale ty jsi prostě fanatik snad větších rozměrů. než největší šoto ultras. Protože jsi tu za celou dobu své existence na tomto serveru nenapsal nic jiného, než urážky a nadávky na adresu lidí, kteří se „provinili“ tím, že mají koníček, který ti… Číst vice »
Jinak zdravej? 🤣🤣🤣
Vymeteno, kompletně. Ale u tebe.
Smysl tarifu ČD, popř. celostátního, je v několika rovinách: jednak pro cestující jedoucími dálkovými vlak, kde krajské jízdné neplatí, nebo nelze uplatnit – třeba Praha – Ústí -EC=0 PID+DÚK na chebských rychlících nelze – vlak staví Praha a pak Ústí, tedy není kde navázat. 2. pro lidi, kteří chtějí místenku zdarma (přes e-shop i na kratší vzdálenosti – Třeba Praha – Beroun, Praha – Kralupy apod. 3. pro ty kteří potřebují se dostat přes celou republiku a jsou nuceni použít více dopravců a 4. v neposlední řadě pro ty, kteří jsou trošku „zabednění“ a odmítají si kupovat krajské jízdenky -několikrát… Číst vice »
Doteď nerozumím, proč se kraje natvrdo nezbaví ČD tarifu.
Možná proto, že pak by museli platit víc – ona cena je u nás opravdu dost nízká oproti západu, ať si myslí kdo chce co chce. Jak u nás, tak na západě se ujede 1 km plus minus za stejnou cenu, ale na západě je výrazně méně dotován státem, takže trošku dražší čd tarif a neznalost lidí, že mohou jet levněji s krajským, je pro některé kraje výhodnější, než aby musely všechny jízdenky dotovat o něco víc, respektive platit víc za ujetý km.
17 IDS, k tomu tarif OneTicket. Já bych se naopak zbavil tech IDS tarifů, vždyť je to zvěrstvo v tak malé zemi. Raději jezdím autem, než bych se, když jedu na výlet, zabýval hodiny studováním podmínek jednotlivých IDS přes které chci cestovat…
Tarif (jízdné) musí být jasné, co nejjednodušší a ne aby nad tím musel každý dumat co a jak. Ty různé kombinace jsou pro fandy, ale ne pro běžného cestujícího, kterého to vcelku nezajímá a nechce se tím zabývat. Prostě chce koupit, nastoupit a jet.
energie zlevňují, kvalita služeb se nelepší, ale bude dál zdržovat na neadekvátní částky… Autu zdar!
Nazdar. Souhlas.
Mnoho lidí zde porovnává tarif ČD a SJT s krajskými tarify. Podle mého názoru je tarif ČD v pořádku. Naopak krajské tarify jsou mnohdy přehnaně levné. Opravdu někomu přijde v pořádku cestovat z Mladé Boleslavi do Železné Rudy za 192 korun? Vždyť je to přes půl republiky. Jediný důvod tohoto nepoměru je skutečnost, že tarif ČD a SJT se každý rok zdražuje o inflaci, zatímco kraje (a i města, viz lítačka za směšných 3650 korun) nemají politickou odvahu zvýšit ceny, a pak se diví, že utrácí šílené procenta z rozpočtu za veřejnou dopravu. Kdy zdražoval naposledy například JMK? 2012?
na vzduch to nejezdí!u pumpy si taky musíte připlatit!
nojo no….na vodu to nejezdí!jezdíme na naftu!u pumpy si taky musíte připlatit!
Mladá Boleslav – Železná Ruda
ČD / SJT nyní 492 Kč od prosince 539 Kč
PID + IDPK „zatím žádné zdražení neohlásili“ 192 Kč (110+82)
Aneb ČD / SJT budou chtít skoro 3 násobek.
Jen za dobrý pocit, že mám jednu přepravní smlouvu. 🙂
Většina lidí co nefandí železnici stejně pojede autem.
Tohle chceme milý příznivci veřejné hromaděné dopravy?
A teď si to přepočtěte na Kč/km, SJT (ČD mi to našlo za 472,-) 1,7 Kč/km, za kolik byste chtěl jezdit? Za 10 haléřů/km, tak pak ale nemůžete čekat lepší vozy, jak B, Bdmtee, 810, apod….
Autem to sólo dáte levněji?
Autem je to 223 km. Při 6l/100km a 40Kč za litr to dělá 535Kč za cestu. Tedy autem sólo to vyjde skoro nastejno. Autem rovné 3 hodiny, vlakem to může být i 6, protože to v Praze nenavazuje.
servis a amortizaci auta a další náklady vám uhradí kdo? Auto nejsou jen paliva..sice nějaké náklady se počítat nemusí (protože auto by lidé měli tak jako tak), ale úplně to nezohlednit také nelze, auto které jede se prostě opotřebovává více než když stojí v garáži
Jenže do auta se vejde 4-5 lidí. Už ve dvou je cena neporovnatelná.
A to jen hodně špatně.
i ve dvou to porad moc nevychází, ty náklady u auta prostě jsou ať se to někomu líbí či ne, to že se neplatí při té konkrétní jízdě neznamená že neexistují, ale samozřejmě záleží hodně na autě, jsou případy kdy to pak ve dvou vyjde levněji, ale to musí být velmi úsporné auto s minimální hodnotou, ale zároveň i minimální potřebou servisu a velmi levného servisu
Jjj, dobry úlet. Je daný tím, že většina fanoušků železnice jsou lidé s lepším platem, pro které je 300 korun navic jako připlatit si 30 korun. Stačí sledovat zdejší diskuze. Zapomínají však na ten drobny fakt, že většina cestujících ve vlacích nejsou fandové železnice a že kdyz si cenami tyhle cestující vyženou, tak jim stát a kraje ty vlaky zruší, protože vozit vzduch navždy ochotní dotovat nebudou. A většina tech méně bohatých cestujících nema cas, studovat několik tarifní systemu, aby našli způsob, jak jet levněji se 2 nebo 3 jizdenkami. Dále tito nadšenci železnice s lepším platem zapomínají i na… Číst vice »
Z Mladé Boleslavi do Železné Rudy by jel možná tak senilní režista, absurdní příklad.
S 35 čistého měsíčně jste rád, že zaplatíte byt/hypotéku a ne že máte SUV…
Už se na tyhle moudra vykašlete, svět vám ujel. Věnujte se věcem, kterým rozumíte.
A není to skutečně skrytý zájem, jak cestující vyhnat a mít pak zdůvodnění na rušení spojů a tratí? V minulosti už tomu tak bylo, takže se to některým v hlavách usadilo a snaží se to zopakovat.
35 tisíc čistého je kolem 43800 hrubého, to je jen o 1550 Kč víc než průměrná mzda v ČR za 1. pololetí 2023. To bych tedy nepovažoval za vyšší příjem. A už vůbec bych si nemyslel, že je pro ně 300 Kč jako pro jiné 30. Možnost jak jet levněji mají všichni. Bude tedy někde chyba, že ti méně movití si tu slevu nenajdou. Jim by to přece pomohlo více.
ČD záleží na cestujících jenom v tom, kolik peněz z nich vyždímou. Tak to bohužel bylo, je a vždycky bude.
Děkujeme za moudro dne.
On ale má v podstatě pravdu….o peníze jde především…. viz i komentáře zde v diskuzi, že jde o akciovou společnost a vše dělá za účelem zisku…..za asi deset let každodenního cestování vlakem jsem měl asi jen dvakrát pocit, že mi zaměstnanec ČD hned po ránu zlepšil náladu a jednou jsem z vlaku odcházel díky příjemné paní průvodčí s úsměvem…. druhý případ, byl když jsem nechtic vlezl do otevřené jednotky Stadler, kterou můj OS jen někam táhl a měl jsem možnost tam během cesty v prázdném vlaku pokecat s fírou….. jinak je to dost tragédie… většinou i v mimořádných situací se… Číst vice »
ČD jsou podnikem v majetku státu a stát odpovídá za dopravní politiku a koncepci. Takže podle oho by to mělo vypadat úplně jinak. Toto vše je parodie na koncepci dopravy ve státě i na úlohu státního dopravce, který má právě sloužit veřejným zájmům a tedy i třeba zájmům na udržitelnou dopravu ve smyslu třeba ochrany ovzduší, krajiny, zdraví lidí, klimatu atd. Navíc takový dopravce nemusí mí zisk, takže by měl být i levnější. Ale není. Proč? V čem je rozdíl mezi soukromými dopravci a státním? Je opravdu vše čisté a objektivní?
Nejste náhodou ten Michal R*** co trollí i
v komentářích na youtube? Máte až podezřele stejné argumenty.
No jelikož na hlavních tratích jsou vlaky kapacitně absolutně nedostačující, tak tenhle krok by mohl situaci trochu pomoct. Jen to teda jde jaksi zcela proti politice západních zemí, mezi které údajně chceme patřit.
Jinými slovy už ve dvou lidech, i když mají IN 25, se vyplatí pro Praha – Brno a zpět auto (za předpokladu neturbulence v cenách pohonných hmot). Vycházím ze stávající nejtypičtější ceny jízdenky pro IN 25 (285 Kč…a to i při zakoupení čtyři týdny dopředu) a nezohledňuju (pro mě stále zásadní a důležitý) no stres faktor při jízdě vlakem. Kdo není IN, ten se cenám už jenom nestačí divit. Přijde mi, že se tady někdo snaží dorovnat tržby za ztracené cestující na dálkovce (vlaky v neexponované dny se mi zdají nějak volnější, než bývalo, u ČD i Žlutých, pátky moc… Číst vice »
Tenhle argument se používá při každém zdražení. Jen ta čísla přepravených tomu za posledních 10 let moc neodpovídají, pokud odmyslíme vliv Covidu.
Takze podme pocitat. Na Slovensku je amortizacia auta pokial idete sukromnym autom na sluzobnu cestu 6 Kc/km plus palivo. Zoberme Praha – Brno a spet 400 km. To mame 2400 Kc amortizacia, 24l x 40 Kc za benzin, tom mame dalsich 960 Kc, takze cesta autom Praha Brno a spet po zapocitani amortizacie auta stoji okolo 3400 kc. Fakt vyde listok pre dvoch 3400 Kc, lebo to je priblizne cena jazdy autom.
Jj, člověk co si poridi auto, protože ma 2 deti, určitě počítá amortizaci. Tak to jo. A čas ušetřené jízdou v autě taky nebudeme počítat. Proc jet 2h autem od domu až do cíle, když můžu jet 5h veřejnou dopravou s přestupy a pešími přesuny, zejména v zimě nebo dešti. Ve vlaku totiz dle fandu zeleznice můžu pracovat. Takže ty 2h z 5h můžu pracovat a k tomu jako bonus 3h ztratím uplne zbytečně. A jako dalsi bonus stres ze zpoždění nebo ze neco ujede. Amortizaci v praxi resi jen opravdu hodne chudi lide. Ti ale k zaplnění vlaků nestačí.
auto v garáží klesá na hodnotě méně, než s ním lítat Praha-Brno, ten servis je prostě pak větší = dražší a i ta amortizace je vyšší, sice některé náklady by lidé u auta platili stejně, tak nějaké vyšším ježděním naopak vzniknou..reálně to je cca 4-5Kč/km včetně paliva, pokud budeme uvažovat, že auto stejně vlastníme tak jako tak.Takže Praha-Brno a zpět je vlastním autem cca 1 800 Kč. Což je sice více než jízdenka pro dva, ale s dopravou k vlaku a na vlak už to zase tak zásadní rozdíl není, když připočtem kratší čas, může už být opravdu to auto… Číst vice »
Vy co tady argumentujete levnými krajskými tarify si prosím uvědomte, že ČD jsou akciovou společností podnikající na „otevřeném trhu“ a provozně potřebují být v zisku, zatímco objednatelé, zde IDS, určují konečnou cenu čistě politicky, ale dopravcům platí tržní částku. Pokud je politická objednávka po tom aby kraj dával dorovnával provozní ztráty 1/3 svého rozpočtu, tak je to volba obyvatel toho kraje, ale dopravci takovým tarifům těžko můžou konkurovat.
Můj osobní názor je, že ty tarify by si vůbec konkurovat neměly a pro jízdu na území kraje by měl platit pouze krajský tarif (nejlépe ve všech vlacích) a mezi kraji pak tarif dopravce či OneTicket. Takto to mají alespoň ve Švýcarsku.
A jak to chcete v praxi provést? Jak zabráníte cestujicimu, aby si koupil jízdenku pro jednotlivá IDS? Zrušit online prodej?
Naštěstí neplatí bez objednávky = dražší.
Ceny na linky s konkurencí (Praha Brno, Praha – Ostrava) vychází i u ČD levněji než ta jejich základní km sazba nebo SJT.
U ceny jízdenky Černošice – Praha na pokladně jde o to natáhnout cestujícího co to jde (místňáci mají PID a často jedou mhd, náhodným holt neříct víc než taxík)
Supr, tak zas presednu na dojizdeni CB-Praha do auta. Doted to bylo vzdy trochu dilema, ale vetsinou jsem zvolil vlak. Ted uz to dilema nebude.
Krom toho stale nechapu, jak na tomto spoji muze byt pouze polovicni prvni trida a zbytek bistro vuz. Kdyz se teda zdrazuje, tak at jezdi poradny vlak s poradnou prvni tridou a ne jen nejaky predelany 30 let stary vagon na pseudo prvni tridu….
Vážně o tom, zda pojedete autem na takové vzdálenosti rozhoduje 10 Kč navíc za jízdenku ? Nehledě na to, že tohle zdražení se netýká jízdenek Budějovice – Praha. Tam ke zdražení může také dojít, ale ne v souvislosti s tímto zdražením. Tam platí jiný tarif.
ne 10 kc, ale zminovanych 10%-jizdenka do 1.T stoji jednosmerna 400 kc.
jo,pohonné hmoty zdražují!vodu do toho nelejeme…u pumpy si taky musíte připlatit
to neresim, elektrina naopak zlevnila(a dobijim doma)
Amortizace je nula, elektřina doma taky nula, náklady na parkování nula, cena času stráveného řízením nula, vyšší riziko jízdy autem nula.
Předpoklad homo oeconomicus bychom měli z chování spotřebitele vyskrtnout.
Jde primárně o pohodlí a ego/status.
kravina…auto mam tak jako tak, amortizace auta se tolik prilis nelisi jestlize s nim budu jezdit, nebo mi bude stat v garazi
O kolik zdražily pohonné hmoty a o kolik jízdné za poslední léta? A navíc si silniční doprava neplatí většinu nákladů a škod. To se nám to pak jezdí, když to platí jiní.
A třeba s WC, kam se nedá vtěsnat. Skutečně výborná rekonstrukce a její autor by měl doživotně s tím denně jezdit.
takže Břeclav – StMuUH
elektronická JMK: 58 Kčs
ČD po zdražení: 119 Kčs
Kde berete tu jistotu, že tarif JMK zůstane od prosince ve stávající výši?
I kdyby nezůstal, tak asi o 100 procent nezdraží.
Já to považuji za pravděpodobné, protože se o zdražení ještě nejedná ale už se blíží krajské smlouvy. Ale uvidíme, faktem je že hlasová se ještě dá stihnout do prosince hodněkrát.
Ok. Ale… Pointa zde stále zůstává stejná. Takže… Co řešit?
I kdyby stála elektronická jízdenka JMK po zdražení třeba stála třeba 70 Kč, tak to máš stále cca 50 korun rozdíl.
IDS Jmk se zdražovalo po několika letech letos 1.3.Ale i tak by to vyšlo levněji než jízdné ČD.
Vůbec nepočítáte s tím, že má někdo IN25 (to má snad každý, kdo jezdí vlakem i minimálně) nebo IN50.
Jenže to by muselo platit ve všech vlacích toho dopravce a ne, že v některých krajích nebo vlacích to neplatí!!!!
IN 25 už se jen tak do kapsy nevyplatí.
Jakože… Nevím jak ty, ale… Já žiju v Česku, kde máme Koruny České, nikoli Koruny Československé.
Nebýt toho „s-ka“, tak samozřejmě souhlasím. Je to smutné.
No jo, když oni si někteří na Československo stále hrají…
Takže boj TR10 vs. Krajské jízdenky vyústil v sebevraždu TR10.
Tenhle boj často vyhrává IAD v pozici „třetí se směje“…
Já používám „Kčs“ ze srandy furt, dokonce v busu po kaštanech chcu dycky „něco něco Kčs“ 😀
…. což samozřejmě patřilo o fous výš
Pokd nezdraží i IDS JMK (vzhledem ke krajským volbám to nečekám), tak se mi vyplatí rozdělit jízdenku z Ostravy do Kyjova ve SMuUH, a pokračovat na krajskou.
kdybych neměl IN25, tak se to vyplatí už teď.
JMK zdražoval teď, na pár roků je pokoj
Pokud si myslí, že to přiláká více cestujích…
tak samozřejmě, to je státní firma a uvažuje takto 😀
Tak tak, nestátní budou naopak zlevňovat. Už se na to těším, jak se budou předhánět, kdo zlevní víc.
Zdražení parkování kdy?
Nebudou potom krajské jízdenky na krátké dojíždění v rámci jednoho kraje levnější než IN25? Už teď je rozdíl naprosto minimální a u delších cest je krajská paradoxně levnější…..navíc, tu IN25 si jednou ročně musím ještě předplatit.
In25 už začíná být přežitkem. Kdo jezdí opravdu denně a má trochu finanční polštář, tak se mu vyplatí nejvíc zpravidla IN50 – traťová jízdenka. O krajských tarifech jste napsal. Jednotlivé jízdné bez slev už jsou poměrně demotivační ceny pro jednotlivce, natož pro pár (čti dva) cestující.
Ta traťová s IN50 je vlastně ale taky nic moc (podle vzdálenosti dojíždění samozřejmě). Když bychom to vzali z Pardubic (hl.n.) do Prahy (Libeň) – tak dojíždí spousta lidí i u nás do firmy. Je to 99km. Čtvrtletní stojí s IN50 nějakých 6.882,- a to si ještě musím koupit IN50 za 9.990,- na 3 roky (3.330,-/rok). To vychází ročně na 30.858,-. V tom případě je lepší si koupit rovnou roční IN100 (a levněji vychází i roční OneTicket). To jsou nabídky… 🙂
IN100vka vycházela už od cca 65-70 km, pro kratší vzdálenosti se právě hodí IN50.
Třeba v Plzeňském kraji je už nyní krajská jízdenka levnější, než jízdenka ČD IN-25:
Strakonice – Plzeň
Krajská jízdenka: 82 Kč, ČD IN25: 85 – 110 Kč
Strakonice – Železná Ruda
Krajská jízdenka: 82 Kč, ČD IN25: 172 Kč – 236 Kč
Ne vždy. Třeba v Kraji Vysočina je pro náhodné cesty lepší IDS tarif (VDV), ale pro pravidelné dojíždění je výhodnější tarif ČD, jelikož neexistují dlouhodobé jízdenky v krajském tarifu. Proto jsem si koncem léta pořídil IN25 na 3 roky a do zaměstnání teď dojíždím na traťovou jízdenku. Díky tomu tak mám nejenže levnější dojíždění, ale nemusím každý den k pokladně (e-shop také neexistuje).
I když abych byl objektivní, tak oba zmíněné nedostatky kraj řeší a jak e-shop, tak dlouhodobé jízdenky plánuje v nejbližších letech spustit.
Jezdím autem. Je to pohodlnější, bezpečnější a levnější
Přesně tak. Nevím, jak tím zdražováním chtějí bojovat se stále levnějším benzínem a naftou. A ty neustálé neštěstí na přejezdech, minule dokonce jezdilo pendolino po ulici a zabíjelo.
„střet osoby s rychlíkem Pendolino na Chemické ulici v Ostravě“…
https://novojicinsky.denik.cz/nehody/pendolino-ostrava-srazeni-muze-nehoda-zeleznice-ceske-drahy.html?
Novinář Jan Stránský ze Seznamu moc dobře odhalil, jak je tomu na přejezdech:
„Při nehodách na silnicích vloni v Česku zemřelo 454 lidí. Na železnici přišlo o život 37 lidí – hovoříme-li o obětech nehod, kde je „viníkem“ prokazatelně vlak. Typicky jde o tragédie zapříčiněné nepozorností strojvedoucího, který na červenou prolétne přejezdem a smete projíždějící auto.“
Zdroj: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nazory-komentare-glosa-nemci-a-francouzi-zenou-lidi-ven-z-aut-cesko-jde-opacnou-cestou-236988
Tento novinář má sice trochu problémy se čtením, statistiky Drážního úřadu určitě nečetl, ae jasno má ve všem.
:-)))
Koukám na počtu mínusů (nyní +0/-5), kolik lidí se tu za toho takzvaného novináře postavilo. Sice plácá úplné nesmysly, ale hlavně že ctí posvátnost aut.
On ctí posvátnost aut? Četl jste ten článek vůbec celý?
Samozřejmě, že četl. Klasický manipulativní článek, autor se vůbec nepokusil ověřovat si fakta a navíc se ani v problematice vůbec neorientuje.
Ta věta, kterou jsem už citoval, myslím hovoří jasně:
„…Typicky jde o tragédie zapříčiněné nepozorností strojvedoucího, který na červenou prolétne přejezdem a smete projíždějící auto.“
Zaprvé se jedná o komentář. To je jiná disciplína než zpravodajství. Za druhé stále opakujete stejnou větu, která netvoří ani 1 % obsahu článku. Za třetí manipulativní znaky spíše vykazuje právě kvůli předchozímu bodu spíše váš příspěvek.
Ve chvíli, kdy někdo, kdo o sobě tvrdí, že je editor analýz a publicistiky a zcela prokazatelně napíše článek na základě faktů, které si vycucá z prstu, opravdu považuji celý článek na snůšku nesmyslů.
Chápete rozdíl mezi komentářem a zpravodajstvím či popisných článkem?
Takže podle vašeho názoru v komentáři může novinář lhát a je to v pořádku, že?
Jako vtip dobré.
To netvrdím, ale zároveň nelze lhát tak jako vy a vyvozovat něco jiného z jedné věty bez ohledu na kontext. Na tohle vám skočí tak možná v mateřské školce.
Ani komentář by neměl obsahovat nesmysl citovaný. Protože tím se snadno dokáže, že neví která bije, tudíž má relevanci pivního skauta po 10 kouscich
Nesnažte sr odvádět pozornost jinam. Ten text jako takový není ve prospěch automobilismu a o to šlo. Stejnou relevanci jak tvrdíte mají i manipulativní příspěvky mnohých ve zdejších diskuzích.
Vždy mě fascinovali lidé, co na jednotlivosti dokazují něčí postoj, i když celek vypovídá o opaku než z toho vyvozují. Ovšem komu není shůry dáno..
Na té jednotlivosti, jak to vy nazýváte, je jasně vidět, jak tento takzvaný novinář zachází s fakty.
Ano, panu Stránskému opravdu není shůry dáno.
Ten komentář není o nehodách na přejezdech. To je jedba věta v kontextu, kterému zřejmě nerozumíte. Tady nebude shůry dáno někomu jinému.
No to doufám, že mi nikdy nebude zhůry dáno to, abych bral vážně článek tohoto takzvaného novináře.
Tomu kontextu rozumím, narozdíl od pana Stránského, velmi dobře.
V co doufáte či ne, je vaše věc. Ale nechtít chápat svět kolem sebe či druhého, to uzo něčem svědčí…
Nebyl ten novinář pod vlivem?
Novinar je úplně mimo. Nevěděl jsem zda se mám smát či brecet
Pendolino jezdilo po ulici??!!!!
Normálně bych nesouhlasil, ale včera mi na výletě 2x ujel připoj s intervalem 2 hodiny kvůli zpoždění vlaku ČD. Takže jsem se rozhodl, že příště pojedu do daných míst raději autem. Možná jsem měl smůlu, ale 4 hodiny života v čudu jsou moc.
Prostě v autě ti neujede připoj.
Tak tak, kdo kdy viděl zácpu na silnici?
Víš jakou má auto výhodu? že to objedeš, že máš waze, google, většina aut mají online navigaci a hází směr podle situace..
A to člověka někdy zavede do míst netušených… Občas taková hezká poznávačka.. Zejména Waze má tendence člověka vést po cestách netušených kvůli jedné minutě.
Otázkou je, zda v ní trčíte tak často i dvě hodiny. Těsné přípoje s ujížděním se staly například v PID poměrně častým jevem („hlavně, aby dlouho nečekali“, avšak jen papírově).Během posledního roku zažito či pozorováno několikrát právě na výletech.
4 hodinovou zácpu jsem teda ještě neviděl, nadto autem to jde objet.
to jste toho ještě moc neviděl, na dálnici asi couvat nebudete..
Dvouhodinovou zácpu teda moc často ne…
A kdo neviděl na železnici?
I ty největší průšvihy na dálnici jsem zatím měl cca o 45 minutách stojáka. Jistě může nastat a sem tam nastává i problém na delší dobu. Ujetý přípoj na železnici rovná se velmi často hodina navíc. (Že se to nestává? No to byste se divili…) Poruchu hnacího vozidla na dálkách mám ze zkušeností o 60-120 minutách plus. Když se ten den nedaří a rozsype provoz (více událostí na koridoru s výlukovou činností nebo omezením), dojezd do cíle obvykle s +20 až +80 minut. Nejhorší na dlouhá zaseknutí jsou MU, ale to je vyšší moc, to už se se spolucestujícími bavíme… Číst vice »
A přitom stačilo říct pruvodcimu zda ten přípoj na Vas počká. Ve většině případů se to dá zařídit.
Vím, zkoušel a nešlo. Odpověď, není to poslední spojení do cílové stanice.
Takže evidentně zpoždění prvního spoje nebylo malé (do dejme tomu 15 – 20 minut), nebo to následující byl vlak vyšší kvality, který nemá čekací doby. Protože odpověď, že to není poslední spojení, se většinou používá, u vyšších zpoždění, případně u přestupu na Ex (apod…)., běžnější je totiž odpověď počká, pokud nezvýšíte zpoždění
Nejčastěji se mi to stalo při přestupu z mezinárodního EC na závazkový osobák/rychlík. A je možné, že jsem měl smůlu na dny, jindy to třeba nebylo tak hrozné. A zpoždění takové, že by následující vlak musel čekat přes 10 minut.
Tak čekací doba byla 5 – 10 minut stanovená, a Dispečer asi nepovolil čekání kvůli hrozbě rozvázání přípojů jinde, přenášení zpoždění na jednokolejce, apod…
Mi takto párkrát přípoje ujely. Ovšem interval byl hodinu, to se ještě dá. A není to často.
Pro toho kdo je při pěkným počasí na výletě to jde, pro toho kdo pracuje nikoliv.
Odpověď na požadavek bývá totalní ignor od průvodčího.
Hrůza cesta byla o 4 hodiny delší, svět se boří, neřeknu pracovní schůzka, cesta do zaměstnání, atd… Ale řešit na výletě blbý 4 hodiny?
V autě sice připoj nejede, ale zase kolony, atd… a hned můžou být třeba 2 hodiny v čudu.
No upřímně…4 hodiny už je docela dost….
Pro koloťuka cesta je cíl..
Dobře a když kvůli nehodám, kolonám, atd… pojede autem o x hodin víc, tak příště co, kolo? Autor si stěžuje na 2 zpoždění vlaků ČD, ale 1) nepíše důvod zpoždění, závada na HV, skokan, porucha na infrastruktuře. 2) nepíše ani výši zpoždění prvního vlaku, následkem čehož ujel vlak následující, protože je prostě blbost čekat na půl hodiny zpožděný vlak, a být to 2x půl hodina, tak najednou ztracený čas nejsou 4 hodiny, ale jen 3. 3) ani nepíše zda zkusil oslovit VČ s dotazem zda připoj bude čekat. 4) holt člověk na svých cestách musí počítat i s možným zpožděním,… Číst vice »
Čtyři hodiny jsou příliš. Jedna, dvě budiž, pokud okolo není vše (restaurace například) zavřené. byť i to je opruz. Prostě se plánuje bez vaty, vlak chytne minutu, dvě, a než dojdete k autobusu, je pryč. To si pak každý raději rozmyslí, bohužel. A smrdí ostatním pod nos dalším autem… Nehledě k tarifní džungli, jež se poslední léta také utěšeně rozrůstá (řešit, kolik pásem projedete, když projedete vícekrát tutéž hranici, a ještě, zda vám vystačí čas alespoň v případě, že to neujede…).
S tarifním bordelem souhlasím, ale když volám po rozšíření SJT všude a zrušení tím zbytečných IDS, tak mě tady můžou ukamenovat, co si to dovoluji brát krajům hračky. To samé se dá říct o plánování samotné cesty cestujícími, plánovat cestu bez vaty je fušeřina. A naplánovat si cestu, kdy mám na přestup bus – vlak jen 4 minuty je fušeřina na entou, takový spoj dost možná ani nebude plánovaný jako připoj. Naštěstí se ale kraje v tomto dost zlepšili, a už kolikrát běžně čekají (rozumnou dobu) i přípoje vlak – bus, nebo se dá při větším zpoždění zavolat na dispečink.… Číst vice »
Jaká fušeřina? Kdo plánuje jízdní řády? ČD ve spolupráci s kraji atd… takže ty doby na přestup 3 min a pod jsou dílem hlavně ČD a fušeřina je to hlavně z jejich strany. Pokud tomu na kraji nerozumí, tak někdo z ČD je při tom plánování má upozornit. Nikdo z cestujících netouží zmateně běhat po perónu, vyskakovat z brzdícího rychlíku a naskakovat do rozjíždějícího se osobáku… proč ty intervaly na přestup nejsou třeba 10-15 min? To by nikoho nezabilo a šlo by to úplně v klidu…Vámi navrhovaná hodina je mimo mísu..to pak vlakem nikdo nepojede….
A odkdy má dopravce upozorňovat na nereálné přestupní doby? Ten je snad od toho odjezdit, co objednavatel požaduje.
Ono na jednom uděláte interval 10 minut, a ten bude jinde chybět, a nevyjde připoj jinde, nebo nesmyslně natáhnete JD vlaku
Mluvil jsem o rezervě hodinu (tedy, že do cíle přijedu o hodinu dřív), ne že má být na přestup hodina
Navíc pokud se bude jednat o přípoj, tak při přestupu 3 minuty a zpoždění třeba 5 minut, bude přípoj dle čekacích dob, čekat. A pokud nepočká, tak to s největší pravděpodobností nebylo zamyšleno jako připoj k danému spojí.
SJT nemá nahrazovat jiné tarify, ale být i když o něco dražší variantou pro ty, co nechtějí řešit různé lístky, případně si zajistit možnost bezplatného návratu při ztrátě přípojů mezi různými dopravci či dopravními systémy. Samotný SJT bez jiných možnosti by vedl jen ke zdražení pro všechny cestující. Dobrý způsob, jak opět vyhnat část lidí mimo VHD. Problém je, jak integrovat trasy mimo železnici, tak aby cena byla ještě aspoň trochu smysluplná či zda nějakým způsobem integrovat zónové tarify, z čehož zas vyplývá nutnost vyřešení zda jen pro bus či nějakého bodu na železnici. Příkladem: Trasa Brno-Mikulov. OneTicket: 158 Kč.… Číst vice »
Celá ta logika SJT, jak ji popisujete, je na palici. SJT by ideálně *měl nahradit všechny tarify*, ale to by nesměl být tak hovadsky předražený a s nepoužitelnými předplacenkami.
Jenže to by pak zřejmě neplatil na komerčních spojích, takže ten důvod jeden lístek bez starostí by zmizel. Jako klidně ať platí i mimo vlak, ale nelze jím nahrazovat jiné tarify. K tomu ani nebyl nikdy určen. Svět se změnil a k jednomu tarifu, jedněm drahám, jednomu povinnému myšlení se už doufám nevrátíme.
Není důvod, aby neplatil. Pokud jedou v závazku a za dotace, pak tam musí platit vše, co objednavatel požaduje. Naopak u komerčních spojů bych požadoval plnou úhradu nákladů od dopravce.
prostě §8 … aneb opět drážní axiomy v praxi
Můžete si z toho utahovat, ale to je tak jediné, co se s tím dá dělat, prostě to je realita, že jednou dojedete načas a podruhé třeba s půl hodinou zpoždění.
Minule jsem taky jel trasu, která jindy zabere 30 minut, hodinu a půl protože závada na vlaku, ale to se holt někdy stane.
za zpoždění má náležet finanční kompenzace, stejně jako za každý nesplněný standard
1) Cestujícího důvod nemusí zajímat.
2) Přijel do cíle o 4 hodin později? Přijel
3+4) Ne, se zpožděním se počítat nemusí a auto neujede.
1) jistě, kvůli rozkopané silnici taky nadávate autobusákovi, že jede pozdě, že? 2) Ale bavíme se o tom, o kolik později by přijel, kdyby připoj neujel, protože zpoždění vzniklo z nějakého důvodu, takže dejme tomu 2x půl hodiny, je hodina, takže ve finále 3. Navíc nikde nepíše, že jedno zpoždění nebylo na cestě tam a druhé na cestě zpět. Prostě jen konstatoval, že ztratil dohromady 4 hodiny. 3+4) Ano auto neujede to máte pravdu, se zpožděním se musí počítat ale i u auta (rekonstrukce, nehody, atd…), byť to nebudou 2 hodiny, ale třeba jen půl hodina až hodina. U nás… Číst vice »
Prosim vas, kde chodite autom ked cez vikend v jeden den stravite v kolonach 4 hodiny.
Ved je super, ked idete napriklad na stredoveke dni, ktorych program zacina od 10 a vy pridete neskori iba o 2 hodiny. Co tam po nejakom programa, na ktory ste chceli ist. Ved to je iba vylet.
leda snad u Brna, tam je to dopravní teror i o víkendech.
To sice jo ale 4 hodiny tu zdaleka stát nebudete ani v týdnu.
Neříkám, že já to v těch kolonách strávím, já využívám především VHD, protože vím, že existuje něco jménem zpoždění, takže pak nejsem překvapen.
Váš problém má jen 2 řešení, buďto to je skutečně jen výlet, takže v tu chvíli mi bude jedno, že část programu zmeškám, nebo tam jedu cíleně na něco, ale pak nejedu na těsno, ale a rezervou.
A kolik je podle vás dostatečná rezerva pro případ ujetí přípoje na trati s taktem 2 hodiny?
Hodina plus zjištění ,zda případně jede i bus, kdyby se něco pokazilo.
Ne každý celý den nic nedělá, takže pro něj hodina není žádná míra.
Samozřejmě nejde to zobecnit na všechny cestující a všechny situace,100% spolehlivost by byla fajn, ale té se nedočkáte ani na silnici, i tam se doporučuje vyjet s určitým předstihem a ne na poslední chvíli.
U nás ve městě zas běžně jezdí MHD ve špičkách trasu, která je na 7 – 8 minut klidně i 30 – 40 minut, protože holt kolony.
Tak jasně, člověk jede na výlet a místo toho trčí 4 hodiny na nádraží s bezďáky.
A ono je někde zakázáno vyjít z nádraží, on tam člověk musí sedět jak přikovaný?
Navíc pokud by opravdu člověk měl čekat 4 hodiny na následující spoj, tak je pravděpodobnější že se podívá, zda třeba nejede i nějaký bus.
4hodiny zdržení jsou jako pohoda? no dobrý..
Jak jsem řekl, pokud to je na výletě, tak ano, v celku 4 hodiny mě nijak extra nevykolejí. A obzvláště pokud bych jel už domů, tak holt nepřijedu v 5 odpoledne, ale v 9 večer.
Jenže pak člověk dojíždí do školy nebo zaměstnání a kvůli ujetému přípoji stráví na cestě nezřídka i o hodinu víc, než slibuje JŘ. A to už je na pováženou.
Samozřejmě, do práce, do školy, to je něco jiného.
Taky jsem jezdil do školy, a právě z důvodu možného zpoždění jsem jezdil už v půl šesté, místo v půl sedmé, i když by to teoreticky stačilo, ale raději jsem tedy přijel o cca hodinku dřív, v klidu si koupil snídani a nemusel řešit, zda náhodou nebudu muset zdůvodňovat, proč jdu pozdě.
Na to ale nikdo nemá čas. Pokud by to takto musel cestující řešit, tak velmi brzy přestane veřejnou dopravu používat. To prostě nejde, aby nebyla spolehlivá a byla příčinou velkých časových ztrát.
Ale mám-li přijet ve 20.20 a přijedu v 00.35, tak je na příště rozhodnuto.
Plánovaný příjezd ve 20.20, skutečný v 00.35. Čím asi pojedu příště?
A kolik měly ony vlaky zpožděnía kde jely, to se pochlubite?
Já jel vlakem z Pardubic do Mladé Boleslavi asi po roce předminulý týden. Bohužel jsme nedojeli. Strojvedoucí ČD s Regínou vjel do cesty Cargu a bylo vymalováno….
Jezdím vlakem. Nejsem socka. 🙂 Navíc je to pro mě i pohodlnější a časově úspornější. A především bezpečnější.
O bezpečnosti a levnosti bych silně polemizoval. Pohodlnější to někdy být může.
Pořád je to levnější než autobus.
Myslím že nemáte pravdu. Záleží na relaci, ale zpravidla bývá autobus levnější než obyčejná jízdenka u ČD. Pokud jde o dálkové spoje, taky ty jsou zpravidla v rukách soukromých dopravců a jen zřídka jsou financovány Ministerstvem dopravy (před 20 lety bývalo takových dálkových autobusových spojů daleko více), a tito soukromí dopravci drží ceny také dost nízko. Co je nesrovnatelně lepší, je frekvence spojů, tj. ve prospěch železnice.
Verovice – Mořkov 26kc bus . Vlak 22kc.. atd atd.
Přerov – Prostějov 40 Kč bus, 76 Kč vlak
aktuální ceny Brno – Kroměříž:
Regiojet bus (3x denně) … 89
ČD (1 spoj týdně) … 99
Regiojet + ČD (každou 1-2 hodiny) … 99+22=121
One ticket (každou 1-2 hodiny) … 153
To teda určitě ne
On ještě někdo jezdí vlakem a busem?