Dopravci Železnice

České dráhy žalovaly na Leo Express, u Drážního úřadu ale neuspěly

Jednotka Stadler Flirt. Foto: Leo Express
Jednotka Stadler Flirt. Foto: Leo Express

České dráhy bojují s konkurencí nejen službami či cenami, ale i stížnostmi na jiné dopravce ke správním úřadům.

Ukazují to dva podněty Českých drah Drážnímu úřadu, kterými státem vlastněný dopravce navrhuje buď zahájení řízení kvůli porušení zákona nebo řízení o odebrání licence.  Drážní úřad řízení nezahájil, nevidí k němu důvod.

První dopis odeslaný advokátní kanceláří VKS Legal, v které figuruje například někdejší ministryně školství za ČSSD Petra Buzková, přišel na Drážní úřad v březnu. Je označen jako „podnět k zahájení řízení z moci úřední o rušení oprávnění k provozování drážní dopravy společnosti Leo Express Global.“ Odvolává se na výroční zprávu firmy za rok 2016, v které auditor vyjadřuje nejistotu ohledně další existence firmy a že může být závislá na podpoře svých akcionářů.

České dráhy vysvětlují podání podnětu dvěma důvody. Jednak jako „generální prevenci“, aby se předešlo nežádoucímu stavu, kdy by kapacitu dráhy získal dopravce, který nesplňuje zákonem stanovená kritéria, jednak kvůli oznámení plánů Leo Express na velkou expanzi. Podle podnětu by se rozsah způsobilosti dopravce měl stanovit i s ohledem na jejich plány.

Druhý podnět doputoval na Drážní úřad v dubnu, rovněž od stejné advokátní kanceláře, která Českým drahám dlouhodobě pomáhá v boji proti otevírání železničního trhu. Týká se rozdělení Leo Express v loňském roce, kdy vznikla Leo Express Global a společnost s ručením omezeným Leo Express. České dráhy v podnětu uvádí, že Leo Express není zapsaný v žádném registru jako řádně licencovaný dopravce.

Podatel podnětu ze své praxe při provozování drážní dopravy zjistil, že společnost LEO Express s.r.o. vystupuje a komunikuje s ním některých případech jako provozovatel drážní dopravy,“ uvedly ČD v dopise. Jako příklad uvádí faktury za náhradní autobusovou dopravu. V podnětu žádají tentokrát České dráhy jen prověření a možné zahájení řízení kvůli porušení zákona o dráhách.

Drážní úřad oba podněty řešil. „Mohu potvrdit, že jsme podnět obdrželi a zabývali jsme se jím. Důvod pro odebrání licence k provozování  drážní dopravy jsme však zatím neshledali,“ řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. České dráhy nechtěly podněty komentovat.

36 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • „nejistotu ohledně další existence firmy a že může být závislá na podpoře svých akcionářů“
    Zato České Dráhy sú úplne nezávislé od peňazí od svojho akcionára, štátu 😀

    • ČD jen přijaly praktiky LEO. Bylo by spíš divně, kdyby nic nedělaly.

  • Pane Sůro, naučte se už konečně česky. A klidně mi opět napište, že mám ve svém komentáři pět hrubek. Ten nadpis s tou čárkou před u je typický idnes děs.

    • Co konkrétně je špatně? Takto je titulek správně, může být tečka i čárka.

      • Konkretne je trapne napsat,ze CD zaluji. Kdyz jiny dopravce podava podnet k uradum,tak nezaluje? Bylo by dobre se tvarit,ze jste nezaujaty

        • Jak byste tuto činnost jinak nazval? Jiné podněty jiných dopravců úřadům se stále mimochodem řeší, zatímco toto bylo shozeno hned.

    • možná to velké písmeno u slova Drážní, nicméně jsou tam 2 přísudky, ty jsou správně odděleny čárkou.

    • nevím jaký jste ročník, ale já jsem se učil ve škole na moravě a tá čárka je správná. nejste náhodou někde z východu? Ale tuším, že pracujete u čd a chcete tímto dosáhnout, že aby se tohle ztratilo a já se ptám kolik čd té ženě z našich daní platí, joo pardon to jsou peníze co dostali za prodej toho smíchova…..

    • Jako problematickou bych spis videl druhou vetu clanku, ktera nedava smysl. Nehlede na to, ze se podnet nenavrhuje, ale podava. Spravne asi melo byt “kterymi statni dopravce navrhuje”.

  • Asi jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Viz razie EU a podobně.

  • Firma může být závislá na podpoře akcionářů… No to je tak nějak z podstaty věci, v širším slova smysl.
    Navíc to sedí zrovna od firmy, která je závislá na jednorázových dosypech (prodej nádražních budov, prodej pozemků pod kolejemi) organizaci zřízené svým akcionářem.
    No a stížnost ve stylu zakažte je, protože nám konkurují a mohli by i úspěšně je fakt boží, teda kdyby nebyla myšlená vážně.

  • Jo no, ČD bojují nejen cenami a službami, ale i stížnostmi, k čemuž by se Leoš či Jančura nikdy nesnížili 😀

  • Udavani v teto zemi bylo do roku 1989 na beznem poradku,ale jak je videt teto „slavne tradici“ se nekteri drzi do dnes. CD museli vedet, ze je DU posle k sipku. Hori jim pr*el, ale sani si to nepriznaji. Chlapci z CD chcete to vice reflexe. Ja se nedivim Tokovi, ze chce vyhodit generalniho reditele CD a vymenit dozorci radu CD.

    • Takže když Leoš s Jančurou fňukají u soudu na údajné podnákladové ceny, tak je to v pořádku. Když si na něco stěžuje ČD, je to bonzování a podobně. Ale já se Ťokovi také nediví. Je to stejný neobjektivní hater jako Vy 🙂

      • BoH: Tak porovnejte obsah těch stížností 😀 „obáváme se, že to nedají, zakažte jim fungovat!“. U nás ve městě otevřeli prodejnu s bezobalovým zbožím. Komu můžu dát podnět, že si myslím, že tady nemají šanci uspět a ať je radši rovnou zavřou?

        • „Obáváme se, že jezdí pod nákladovými cenami, tak ať nám zaplatí škodu“ … Jako přes kopírák 😀

    • Nejneschopnější ministr dopravy chce vyměnit nejúspěšnějšího ředitele ČD.Důvodem je to,že neuhýbá bájnému podnikatelovi,kterému teče do bot.Dluh za podporu hnutí ANO ve volbách musí být splacen…Navzdory hospodaření i zlepšení kvality že strany ČD.Momentálně je to přitěžující okolnost,důvod se hledá těžce.

      • Myslím, že si to idealizujete, kdyby chtělo ministerstvo podpořit „žluté“, tak obratem zařízne státní dosyp na Ex2 a Ex3

      • co je na něm dobrýho, za ty lejsnutý lokotky má už dávno sedět.

  • Je vidět, že v Molochu mají strach z konce „socializmu na železnici“.

    • Ono by se toho konce socializmu na železnici mělo bát víc lidí než jen vedení ČD, protože až vám v pátek v poledne žlutý nebo černý dopravce oznámí že do Ostravy jsou ten den všechny vlaky vyprodány a další volná místa jsou až v sobotu odpoledne tak jsem zvědavý jak se budete tvářit. Zatím ty zlé ČD musí odvést vše co zbude bez ohledu, ale až tam nebudou …

      • Vážený pane. Všichni se tu zabývají vším možným jen ne tím,Co musí znát a z če h o !musi mít různé zkoušky zaměstnanci dopravců a z čeho je mají?Proč ČD posílá své zaměstnance pomalu každý 3 měsíc někam?Ať je to psychologické asertativni bankovní on line či přímé?Není to proto aby mohli informovat cestující o všech slevach nabídkách a možnostech je vyuzit?

  • Leoš Express to má stejně spočítané,barva jejich vlaků připomíná smuteční obřad,myslím že se mu hodně přiblížil….Dělat paštiky z drůbežího separátu bylo výnosnější,měli u toho zůstat.

      • Naopak zábavný komentář. Ale Vaše reakce na něj je úplně k h… 🙂

        • Co je na něm zábavného?
          Když se takto píše o ČD, můžou se někteří zbláznit…

          • Však ať se zblázní :)) … A přirovnání barvy vlaku a smutečního obřadu mi přijde trefné a humorné 🙂 Tak se snažte o nějakou glosu na ČD 🙂

            • No aspoň ta souprava (ač barevné provedení bych asi taky volil trochu jiné, ale to se řešilo už na začátku když Leo začínal) vypadá normálně a ne jako modrý cirkus pod názvem Metropolitan, kdy se nalepily nálepky s dvacet let starou grafikou na naprosto se nehodící podklad a celá ta souprava vypadá jako shluk náhodně poskládaných vagonů oblepený izolepou… Ale říkali to v TV, jak je ten vlak super, že pak na nádraží vidí člověk tohle, už markeťákům od ČD nedošlo nebo ani neví pomalu, jak ve skutečnosti ČD vozy vypadají…

      • Naopak, komentář má možná hloupou formu, ale může mít pravdu. Leoš vytlouká klín klínem – na dluhopisovém trhu neuspěje, tak si půjčuje za úrok řádu 8 – 10 % p.a. u Acemy, která se snaží půjčku rozprodat hejlům skrze platformy Bondster nebo Mintos 😀

        • Pro porovnání za kolik si půjčují ČD:
          https://dluhopisy.cz/ceske-drahy–1
          Úrokové sazby jsou proti Leo Expressu (7,5%) logicky výrazně nižší.
          Jestli si opravdu Leoš půjčuje u tak pofidérní firmy jako je Acema za 8-10%, situace je velmi zlá …

          PS: Celý systém P2P půjček je spíš pro hejly, řada firem nepřežije první ekonomické problémy a z toho plynoucí krachy dlužníků.

Newsletter

Partneři


Výběr editora