České dráhy zahájily školení strojvedoucích pro provoz pod dohledem ETCS
Trenažér na školení strojvedoucích. Pramen: České dráhy
České dráhy se letos připravují na zahájení zkušebního provozu pod dohledem ETCS v osobní dopravě.
Je potřeba si na úvod říct, že posledním dvěma velkým nehodám (Brno hlavní a Český Brod) by ETCS nijak nezabránilo…
Jakto 🤔🤔?
U Českého Brodu by ETCS dovolila jet proti stůj 100 km/h?
zaprve to nebyly dve posledni velke nehody.
zadruhe cesky brod by se nestal urcite a brnensky odjezd proti stuj.
za treti mam neodkladny pocit, ze jste se svymi zavadejicimi recmi velmi nebezpecny typ hlupaka.
Tak hlupáčku, zanechme zbytečností a pojďme argumentovat 😉 Brno: jednalo se o výchozí vlak. Takže OBU po SoM by se nacházelo v režimu SR. Takže vůbec žádný dohled a pokud by se se vlak dostal až k návěstidlu (tabulce se šipkou), zastavilo by ho to až tam. Vlaky se ale srazily na zhlaví, bezprostředně za perony. Český Brod: ve stávající konfiguraci RBC je při dojezdu na AB cca 300m před návěstidlem na stůj traťovou částí nabídnuto s automaticky obu přechází do režimu OS (či SR) a vůbec tedy nepožaduje před návěstidlem zastavit. A pak dovolí dosáhnout (dalšího) MA rychlostí 100km/h.… Číst vice »
opravdu? v brne by byl v rezimu sr, musi potvrdit, ze trat k navestidlu je volna (taf), cimz prejde do rezimu fs, ktery vi, ze nasledujici oddil je obsazen. ano, pokud si to necha v rezimu os, muze se ctyricitkou dostat az k navestnimu bodu, kde ho baliza prehodi do fs a okamzite zacne nouzove brzdit. odjezd z obsazenych oddilu by tim padem mel byt predan do fs jakmile to bude mozne (=proceduralni uprava v etcs d1). a uplne nejlepe by mela byt jedna kolej = jeden oddil, takze muzete provest i civilizovany odjezd na fs. (nevim jak dalece realne… Číst vice »
To by tam musela být na konci peronu přidaná navíc balízová skupina (2 balízy) pro dřívější lokalizaci vlaku po začátku mise..pak by to fungovalo tak, že při volno-znaku by se vlak na této skupině lokalizoval už v předstihu, došlo by k přechodu do módu podle rozhledu + procedura TAF a přechod do úplného dohledu (FS) – ale říkám, to by musel být v Brně pro ten osobák volno-znak na odjezdu a to nebyl – byla tam návěst Stůj.
A ten výchozí vlak v tom Brně byl ze šroubků a matiček sestavenej partou montérů až přímo u toho peronu nebo tam už nějak dojel (jako obratová souprava nebo posun ? Protože jedna z klíčových funkcí mobilky s výjimkou módu bez napájení (NP), porucha (SF) a izolace (IS) je zjišťovat/určovat aktuální polohu vlaku a na žádost RBC nebo paketu v balíze ji ihned tomu RBC sdělit. A to je i případ Brna, kdy vlak by normálně nahlásil polohu RBC a dostal by při Stůj na odjezdu obratem od RBC omezenou autorizaci v SR, tzn. mobilka by zobrazila číslem na DMI… Číst vice »
Jízdě stovkou do obsazeného oddílu by ETCS zcela jednoznačně zabránilo. Pokud by došlo ke srážce, tak s naprosto odlišnými následky (maximálně na plechu a barvě).
ano.
Jízdě stovkou v režimu OS by ETCS v poklidu umožnilo a řešilo by jen brzdící křivku k následujícímu návěstidlu úplně stejně jako AVV.
Takže by nehodě v Českém Brodě nejspíš nezabránilo, ale minimálně by zachránilo život, protože by Elefant brzdil ke stůj a nejel stovkou. 100km/h v režimu OS je podle mého šílenství. Britové mají 40km/h pokud vím.
Další ptákovina je, že ETCS umožní přechod od OS při 40km/h ale D1 vyžaduje zastavit. Proč tam tedy není 0km/h nebo třeba 5km/h kuli nepřesnosti?
Ne, jediný důvod je ten, že původně se uvažovalo s tím, že nově ta povinnost zastavit před Stůj na AB už nově nebude, ale Správa železnic, s.o. nedokázala žádným „relevantním materiálem“ prokázat, že tím nezastavením se nezhorší bezpečnost vůči dosavadnímu stavu – proto je tam předpisově stále ta 0 km/h, ale funkčně se už na RBC ta 40-ka neměnila, protože by to stálo spoustu času, peněz, přeschvalování apod. Na Slovensku kde je L2 je to tak na autobloku, že tam ta 0 km/h je jak v předpise, tak i ve funkčním chování RBC, protože oni to tak chtěli od začátku… Číst vice »
Elefant nejel stovkou. Jel maximálně 87, což odpovídá rozjezdu od předvěsti a následnému navádění se ke stůj na vjezdu.
V okamžiku srážky už AVV (brzdící ke vjezdu) snížilo rychlost na 66 km/h.
Pokud by tam bylo ETCS, tak by rychlost byla nižší, protože ETCS brzdí ke stůj velmi předposraně.
Vyhodnocovat 5 km/h místo nuly nemá význam, ETCS si tu nulu umí ohlídat, nebojte se.
Jen poznámka, ETCS brzdí ke stůj podle křivky podle daného vlaku/jednotky. Což bude dost jiné pro náklad (jediné s čím je aktuálně zkušenost) a pro Elefanta s kotoučovkama a Mg, kde to bude asi plus minus stejné jako u AVV.
Přesně tak: AVV má tuším max. odrychlení 1 m/s2 do zastávky/pomalé jízdy a 0,8 m/s2 ke „Stůj“..a elefant 3 vz má na ETCS počítáno při té délce a br. % co je v TZOB nějakých 0,78 m/s2 – ty je prašť jak uhoď:-))
Přesně tyhle hodnoty? Já myslel, že AVV počítá odrychlení podle omezení tahu.
…MAX. odrychlení…
AVV počítá s největším spádem
trati, což je vzdálenost 1 500
metrů před cílem.
Podle spádu trati, rychlosti vlaku a
typu cíle vypočte hodnotu A
v intervalu 0,8-0,2 m/s2.
1) A = 0,8 m/s2
je maximum – rychlostník nebo
nástupiště (vlak délky max. 100m).
2) A = 0,6 m/s2
k návěstidlu „Stůj“ a všem
ostatním cílům.
3) A =0,2 m/s2
je minimální hodnota
ETCS a skoro 0,8 m/s2?
Neuvěřím, dokud neuvidím na vlastní oči.
U řady 660.0 bude 1,65 m/s2, u řady 660.1 pak 1,58 m/s2 – co má přes 200 br. % tak nemá problém..jen WTB Eso s dvěma Bdmtee a Syslem holt při 100 br. % bude na 0,82 m/s2. A to je ještě problém ten, že SŽ používá striktně defaultní hodnoty pro výpočet br. křivek – samozřejmě ostatní státy jako D/A/DK/B atd. jsou na tom mnohem lépe.
Všiml jsem si asi před třemi týdny, že na vjezdu do Čerčan od Týnce jsou už osazené značky oblasti ETCS. To tedy znamená že Votice – Praha-Uhříněves je ETCS v plném provozu.
Jezdí už Metrans na této trati v režimu ETCS?
Ovšem EMU400 s ETCS zatím v nedohlednu.
To tedy znamená že Votice – Praha-Uhříněves je ETCS v plném provozu.
Na to jste přišel jak?
Já bych spíš řekl, že osazením plechových cedulek končí fáze výstavby a může se začít debatovat o zkušebním provozu.
Bylo již vydáno povolení ke zkušebnímu provozu. Zatím pokud vím jsme ETCS v úseku Uhřiněves – Votice nevyužili.
Já příspěvek J.N. pochopil tak, že před 3 týdny tam ty cedulky teprve dali. Pokud jsou tam už třeba rok (a pan JN si jich pouze všiml až teď), pak samozřejmě zkušební provoz už tam může být v plné kráse.
Můžu tě ujistit, kolego, že při prvním výjezdu i jen při posunu za označník dáš rychlíku 15 minut.
Pravda, bude to boj
A proto na to školení raději nechcete chodit, abyste s tím zacházet neuměl a cokoliv tak bylo překvapením.
To je velice chytré: Za zpoždění může ETCS protože… s tím strojvedoucí neumí zacházet. Cestující to dozajista pochopí.