České dráhy zahájily školení strojvedoucích pro provoz pod dohledem ETCS

Trenažér na školení strojvedoucích. Pramen: České dráhyTrenažér na školení strojvedoucích. Pramen: České dráhy

České dráhy se letos připravují na zahájení zkušebního provozu pod dohledem ETCS v osobní dopravě.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Neruda

Všiml jsem si asi před třemi týdny, že na vjezdu do Čerčan od Týnce jsou už osazené značky oblasti ETCS. To tedy znamená že Votice – Praha-Uhříněves je ETCS v plném provozu.

Jezdí už Metrans na této trati v režimu ETCS?

tarten

Ovšem EMU400 s ETCS zatím v nedohlednu.

vbb

To tedy znamená že Votice – Praha-Uhříněves je ETCS v plném provozu.
Na to jste přišel jak?
Já bych spíš řekl, že osazením plechových cedulek končí fáze výstavby a může se začít debatovat o zkušebním provozu.

Petr Šimral

Bylo již vydáno povolení ke zkušebnímu provozu. Zatím pokud vím jsme ETCS v úseku Uhřiněves – Votice nevyužili.

vbb

Já příspěvek J.N. pochopil tak, že před 3 týdny tam ty cedulky teprve dali. Pokud jsou tam už třeba rok (a pan JN si jich pouze všiml až teď), pak samozřejmě zkušební provoz už tam může být v plné kráse.

Souhlas k posunu

Není potřeba!! ETCS nás vyučí v provozu samo

Dave

Můžu tě ujistit, kolego, že při prvním výjezdu i jen při posunu za označník dáš rychlíku 15 minut.

Souhlas k posunu

Vždyť to píšu….min. rok se budeme divit co ETCS dokáže a věřím, že naše verze nám přinese i nějaké to překvapení.

Dave

Pravda, bude to boj

Jiří Kocurek

A proto na to školení raději nechcete chodit, abyste s tím zacházet neuměl a cokoliv tak bylo překvapením.
To je velice chytré: Za zpoždění může ETCS protože… s tím strojvedoucí neumí zacházet. Cestující to dozajista pochopí.

Tonda Sehnal

Je potřeba si na úvod říct, že posledním dvěma velkým nehodám (Brno hlavní a Český Brod) by ETCS nijak nezabránilo…

Kaarli

Jakto 🤔🤔?

MRC

U Českého Brodu by ETCS dovolila jet proti stůj 100 km/h?

Georg

zaprve to nebyly dve posledni velke nehody.
zadruhe cesky brod by se nestal urcite a brnensky odjezd proti stuj.
za treti mam neodkladny pocit, ze jste se svymi zavadejicimi recmi velmi nebezpecny typ hlupaka.

Tonda Sehnal

Tak hlupáčku, zanechme zbytečností a pojďme argumentovat 😉 Brno: jednalo se o výchozí vlak. Takže OBU po SoM by se nacházelo v režimu SR. Takže vůbec žádný dohled a pokud by se se vlak dostal až k návěstidlu (tabulce se šipkou), zastavilo by ho to až tam. Vlaky se ale srazily na zhlaví, bezprostředně za perony. Český Brod: ve stávající konfiguraci RBC je při dojezdu na AB cca 300m před návěstidlem na stůj traťovou částí nabídnuto s automaticky obu přechází do režimu OS (či SR) a vůbec tedy nepožaduje před návěstidlem zastavit. A pak dovolí dosáhnout (dalšího) MA rychlostí 100km/h.… Číst vice »

Georg

opravdu? v brne by byl v rezimu sr, musi potvrdit, ze trat k navestidlu je volna (taf), cimz prejde do rezimu fs, ktery vi, ze nasledujici oddil je obsazen. ano, pokud si to necha v rezimu os, muze se ctyricitkou dostat az k navestnimu bodu, kde ho baliza prehodi do fs a okamzite zacne nouzove brzdit. odjezd z obsazenych oddilu by tim padem mel byt predan do fs jakmile to bude mozne (=proceduralni uprava v etcs d1). a uplne nejlepe by mela byt jedna kolej = jeden oddil, takze muzete provest i civilizovany odjezd na fs. (nevim jak dalece realne… Číst vice »

Dušan

To by tam musela být na konci peronu přidaná navíc balízová skupina (2 balízy) pro dřívější lokalizaci vlaku po začátku mise..pak by to fungovalo tak, že při volno-znaku by se vlak na této skupině lokalizoval už v předstihu, došlo by k přechodu do módu podle rozhledu + procedura TAF a přechod do úplného dohledu (FS) – ale říkám, to by musel být v Brně pro ten osobák volno-znak na odjezdu a to nebyl – byla tam návěst Stůj.

Dušan

A ten výchozí vlak v tom Brně byl ze šroubků a matiček sestavenej partou montérů až přímo u toho peronu nebo tam už nějak dojel (jako obratová souprava nebo posun ? Protože jedna z klíčových funkcí mobilky s výjimkou módu bez napájení (NP), porucha (SF) a izolace (IS) je zjišťovat/určovat aktuální polohu vlaku a na žádost RBC nebo paketu v balíze ji ihned tomu RBC sdělit. A to je i případ Brna, kdy vlak by normálně nahlásil polohu RBC a dostal by při Stůj na odjezdu obratem od RBC omezenou autorizaci v SR, tzn. mobilka by zobrazila číslem na DMI… Číst vice »

Arnošt

Jízdě stovkou do obsazeného oddílu by ETCS zcela jednoznačně zabránilo. Pokud by došlo ke srážce, tak s naprosto odlišnými následky (maximálně na plechu a barvě).

Georg

ano.

Petr Šimral

Jízdě stovkou v režimu OS by ETCS v poklidu umožnilo a řešilo by jen brzdící křivku k následujícímu návěstidlu úplně stejně jako AVV.

NeodrážetNespouštět

Takže by nehodě v Českém Brodě nejspíš nezabránilo, ale minimálně by zachránilo život, protože by Elefant brzdil ke stůj a nejel stovkou. 100km/h v režimu OS je podle mého šílenství. Britové mají 40km/h pokud vím.
Další ptákovina je, že ETCS umožní přechod od OS při 40km/h ale D1 vyžaduje zastavit. Proč tam tedy není 0km/h nebo třeba 5km/h kuli nepřesnosti?

Dušan

Ne, jediný důvod je ten, že původně se uvažovalo s tím, že nově ta povinnost zastavit před Stůj na AB už nově nebude, ale Správa železnic, s.o. nedokázala žádným „relevantním materiálem“ prokázat, že tím nezastavením se nezhorší bezpečnost vůči dosavadnímu stavu – proto je tam předpisově stále ta 0 km/h, ale funkčně se už na RBC ta 40-ka neměnila, protože by to stálo spoustu času, peněz, přeschvalování apod. Na Slovensku kde je L2 je to tak na autobloku, že tam ta 0 km/h je jak v předpise, tak i ve funkčním chování RBC, protože oni to tak chtěli od začátku… Číst vice »

vbb

Elefant nejel stovkou. Jel maximálně 87, což odpovídá rozjezdu od předvěsti a následnému navádění se ke stůj na vjezdu.
V okamžiku srážky už AVV (brzdící ke vjezdu) snížilo rychlost na 66 km/h.
Pokud by tam bylo ETCS, tak by rychlost byla nižší, protože ETCS brzdí ke stůj velmi předposraně.

Vyhodnocovat 5 km/h místo nuly nemá význam, ETCS si tu nulu umí ohlídat, nebojte se.

Y.K.

Jen poznámka, ETCS brzdí ke stůj podle křivky podle daného vlaku/jednotky. Což bude dost jiné pro náklad (jediné s čím je aktuálně zkušenost) a pro Elefanta s kotoučovkama a Mg, kde to bude asi plus minus stejné jako u AVV.

Dušan

Přesně tak: AVV má tuším max. odrychlení 1 m/s2 do zastávky/pomalé jízdy a 0,8 m/s2 ke „Stůj“..a elefant 3 vz má na ETCS počítáno při té délce a br. % co je v TZOB nějakých 0,78 m/s2 – ty je prašť jak uhoď:-))

Leinad

Přesně tyhle hodnoty? Já myslel, že AVV počítá odrychlení podle omezení tahu.

Y.K.

…MAX. odrychlení…

Dušan

AVV počítá s největším spádem
trati, což je vzdálenost 1 500
metrů před cílem.
Podle spádu trati, rychlosti vlaku a
typu cíle vypočte hodnotu A
v intervalu 0,8-0,2 m/s2.

1) A = 0,8 m/s2
je maximum – rychlostník nebo
nástupiště (vlak délky max. 100m).

2) A = 0,6 m/s2
k návěstidlu „Stůj“ a všem
ostatním cílům.

3) A =0,2 m/s2
je minimální hodnota

vbb

ETCS a skoro 0,8 m/s2?
Neuvěřím, dokud neuvidím na vlastní oči.

Dušan

U řady 660.0 bude 1,65 m/s2, u řady 660.1 pak 1,58 m/s2 – co má přes 200 br. % tak nemá problém..jen WTB Eso s dvěma Bdmtee a Syslem holt při 100 br. % bude na 0,82 m/s2. A to je ještě problém ten, že SŽ používá striktně defaultní hodnoty pro výpočet br. křivek – samozřejmě ostatní státy jako D/A/DK/B atd. jsou na tom mnohem lépe.