České dráhy začnou ukazovat, kolik emisí CO₂ ušetří jízdou vlakem
Railjety Českých drah. Pramen: České dráhy
Uhlíková stopa u elektrických vlaků v Česku je podle ČD zhruba čtyřikrát nižší než při jízdě autem.
Uhlíková stopa u elektrických vlaků v Česku je podle ČD zhruba čtyřikrát nižší než při jízdě autem.
A co treba začít tim ze se přesunou kamiony na dráhu. To bude hned lepší provoz i uhlíková stopa se zmenší. Kdysi to bylo a vzduch byl lepší.
Jak z komára udělat velblouda. Kolik papíru a úředních šimlů to bude stát ? To jsou priority. Nebylo by lepší konečně udělat pořádnou infrastrukturu místo vysávání peněz na zviditelnění ………….
To se mě moc líbí….🙂 Před časem jsem chtěl koupit v OBI cement. Celá prodejna byla obložená čerstvou zásilkou cementu z Berlínské cementárny. Na pytlích, samozřejmě se ZELENÝM potiskem se vytahují, kolik ušetřili CO2, eko obaly a další zelené píčoviny. To, že vozí kamióny cement do celé ČR je vůbec nesere… 250- 500km. Takže přátelé, opět záleží na úhlu pohledu.
To je ten „drobný“ rozdíl mezi ekologií a zeleným marketingem.
Škoda, že součástí článku není metodika výpočtu, abychom měli co zpochybňovat.
V samotné kampani se odkazuje na studii, kde co a jak.
Teď jsem to viděl v budově Ministerstva dopravy, jediné co by mě na tom zajímalo je, kolik tahle zbytečná kampaň stála peněz daňové poplatníky 🙈
Já s vámi zcela nesouhlasím. Před pár týdny jsem objednával nějaké jízdenky na nightjet u OEBB (jejichž Eshop je jinak oproti tomu českých drah velmi nešťastně řešený) a když jsem si v mailu s jízdenkou přečetl úsporu CO2, pomyslel jsem si, že je škoda, že u Drah se toto nedozvím. Navíc ten výpočet lze udělat předpokládám snadno tím, že se vezme kilometrová vzdálenost, vynásobí se průměrným CO2 automobilu na km, a od ní se odečte CO2 přepočtené na sedačku pro daný typ vlaku (opět podle kilometrů) tedy je to otázka několika jednoduchých vzorců. Vzhledem k tomu, že ČD navíc vlastní… Číst vice »
>vynásobí se průměrným CO2 automobilu na km, a od ní se odečte CO2 přepočtené na sedačku pro daný typ vlaku (opět podle kilometrů) tedy je to otázka několika jednoduchých vzorců. Vy jezdíte průměrným automobilem? A jezdíte jím (s odpuštěním) jak prase nebo ekologicky citlivě? Když uvíznete v zácpě, tak vyprodukujete stejně CO2, jako když projedete bez sebemenších problémů? Když vás pojede v autě 5, má se vám započítat pětina produkce CO2? (jak program pozná, kolik by vás tím autem jelo?) 100 km v podunajské rovině je vyprodukuje stejné množství CO2 jako 100 km přes několik alpských průsmyků? Když v tom… Číst vice »
Na to nemohu odpověďet jinak, než: „Haters gonna hate.“
Vždycky když sednu do auta, umře někde malé koťátko 🙄
No nevím, tyhle nálepky…. Kolik mikrogramů jaderného odpadu vyprodukuju při jízdě elektrickým vlakem?
Mimochodem, kolik emisí CO2 ČD třeba způsobí tam , kde se nejde vlakem s kolem dostat na hory ( třeba Horní Blatná, kapacita 5 kol na vlak – tak jedna rodina), takže lidi jedou autem dvakrát, jednou nahoru s kolama, jednou druhým autem zpátky pro první auto?
Takové cestování automobilem, nedejgreenpeace dvěma auty, vyhodnotí příslušná okresní uhlíková komise prostřednictvím chytré ohlašovací a rezervační aplikace jako jízdu nadbytečnou, žadateli ji nepovolí a doporučí mu alternativu, jízdu do H.Blatné na kole od vlaku z vhodné stanice hlavní podkrušnohorské elektrifikované tratě.
Aby nedošlo k omylu – vím, o čem píšu a s jízdou na kole (bez elektropohonu) z Ostrova na Klínovec a z Chomutova na Klínovec mám opakovanou praktickou zkušenost.
Přátelé, to bude fičák. Rozjeli jsme se z kopce a rychlost se začíná zvyšovat.
Uhlíkové stopy, červená nálepčička na Pepsi za cukr a co přibude dalšího? Rozjíždí se mene tekel! 😛
Mně to počítat nemusí, moje uhlíková stopa za auto je 152 g/ km (papírová hodnota ovšem nižší), a do vlaků se určitě rád vrátím (nikoli s cílem zachraňovat planetu), až nebudou respirátory/roušky a Ex3 pojedou normálně a Ex6 aspoň občas dodrží jízdní řád. To jen tak nebude, což? Mám rád i jednu ztrátovou lokálku, kde nastoupí proklientské škrtání spojů.
Mimochodem, jak to chtějí počítat, když do hry vstupuje mnoho proměnných, které výsledná čísla mohou hodně ovlivnit?
> Informace o uhlíkové stopě se v budoucnosti budou objevovat také při vyhledávání spojení
A ta informace bude spočítána dle skutečně nasazené soupravy?
Zajímavé je, že na webu ČD srovnává auto s pendolinem nebo railjet. Proč neuvádí srovnání třeba s 810?
To abyste pak počítal i počet cestujících, co tím vlakem jedou. A to v době prodeje jízdenky nevíte.
Tak můžete spočítat průměrnou obsazenost. A to by pro 810 moc dobře nevyšlo 😆
O, mladé tím můžou oblbnout a bla, bla, bla…. Dokonce i já jako fíra jezdím do práce autem a né vlakem i když mám reži. Prioritnější je úspora času, pohodlí…. a taky čas s rodinou…..
Pane autore, víte jako uhlíkovou stopu způsobila tato rozsáhlá diskuse pod článkem? Tím jste přírodě pěkně zavařil…
Dnes bylo v tv, že Čína plánuje výstavbu mnoha nových uhelných elektráren. Jezdete vlakem – zachráníte planetu.
My to budeme šetřit – a oni tvořit…
No od někud musíme dovážet třeba ocel, ta se bez energie nevyrobí, a naše energie je skrze CO2 náboženství drahá – tak se to ze špinavé energie vyrobí tam, nechají si zisk a ještě se to poveze přes půl planety…
Vzhledem k mnohem menším jízdním odporům bych se nedivil, že by i vlak poháněný 100% uhelnými elektrárnami byl lepší než auto, pokud by to nebyl vyloženě vzduchovozič.
To asi ne. Ono je třeba počítat účinnost přenosu energie jako celku (účinnost získávání energetických surovin a jejich doprava, elektrárny, distribuční vedení, transformovny a měnírny, trakční vedení, lokomotiva). A na soustavě 3kV DC, které tvoří severní polovinu republiky, je účinnost přenosu el. energie trakčním vedením mezi 40-60%. Tzn 40-60% el. energie dodané trakčními měnírnami SŽ skončí jako neužitečné teplo.
Regulace velké většiny el.hnacích vozidel již dlouho není odporová.
Začínám být rád, že už jsem starej.
Lidstvo se zahubí samo. Dneska budou ČD zobrazovat spotřebu CO2 a za pár let nám budou ve stravovacích zařízeních zakazovat masné produkty jako v Německu.
Je to nesmysl na druhou a akorát to rozděluje společnost. Osobně vlak na úkor auta použiju tak v 5 % cest, navíc kolikrát nejet vlakem, tak necestuji vůbec.
Stravovacím zařízením nikdo nezakazuje nabízet masné produkty, to je bohapustá lež.
Zatím. Ani bych se nedivil, kdyby se nabízení masa stalo undergroundovou, neslušnou záležitostí. A na maso by samozřejmě byla uvalena spotřební daň.
Spíš maso zdraží tak nějak přirozeně, protože k výrobě masa je potřeba několikanásobně víc zemědělské plochy než k výrobě ekvivalentního rostlinného jídla. Druhá možnost je, že se rozšíří a zlevní výroba masa v laboratoři. Tím se vyřeší ekologické i etické aspekty konzumace masa, o kterých stále více lidí přemýšlí.
Určitě, stejně přirozeně jako zdražují auta se spalovacím motorem – „díky“ tutlaným eko-daním.
Jenže na maso žádné ekodaně nejsou. Naopak producenti pobírají zemědělské dotace.
Třeba v německých továrnách Volkswagenu údajně z některých menz odebrali masné pokrmy – jednak kvůli „ochraně klimetu“ a jednak kvůli veganům.
V Česku zatím není ochrana klimatu téma, tak jsme trochu pozadu.
To ale udělali úplně dobrovolně, nikdo je k tomu nenutil.
Což je těm strávníkům platné… Důležité je, že se rozhodl VW, nikoliv ti strávníci.
Když se vaše manželka dobrovolně rozhodne, že se jí nechce, tak to pro vás má jiný dopad než kdyby jí to někdo zakázal? 🙁 🙁 🙁
no ale v tétovárně je víc menz a zaměstnanci mohou chodit do kterékoliv z nich. A veganskou meznu udělali pouze z jedné z nich.To mi přijde úplně ok.
Dobře zaměřená kamera u neveganského bufetu udělá zázraky. Ani nemusí být zapnutá.
Já jsem četl, že na veganskou stravu přecházejí všechny jídelny VW, a kdo chce guláš, ovar či řízek, musí mimo fabriku.
jako vždy, v reálu je to méně děsivé, než v panikářských zkratkách. Spíše rozšíření nabídky než zakazování.
https://vegconomist.com/gastronomy-and-catering/volkswagen-comments-on-media-debate-over-its-canteen-replacing-meat-with-vegan-options/
V zemi kde je 14 % lidí veganů nebo vegetariánů: One reason for the change in the menu is that many employees would like to see vegetarian or vegan alternatives on the menu.
„V zemi kde je 14 % lidí veganů nebo vegetariánů“, bych byl pro to, aby 14 % nabídky byla vegetariánská / veganská jídla. (no dobře, jsem ochotný jít na 20% 🙂 – z 5 jídel na lístku je 1 vege)
Nicméně kvůli z menu smazaného „karibuřtu“ je diskuse celkem vyhrocená, spousta novin (včetně českých Aktuálně a bulváru) do toho vkládá emoce. Je fascinující, že čím méně do toho lidem je, tím více za ten buřt bojují. 😀
A co když to byl žádaný krok? Ne každý vegan a vegetarián (a fakt to není takové exotika jak si mnoho lidí myslí) se spokojí s tím, že vegetariánské jídlo je běžné jídlo kam se nedá maso (tu máš bramboru a neotravuj). Pakliže je udělali pár bezmasých, zjevně po tom je poptávka. I ve městech takové restaurace vznikají díky poptávce a ne kvůli nějakému nařizování.
Fajn. Poptávce po bezmasém jídle vyhověli tím, že VŠECHNA jízdla jsou bezmasá. A na poptávku po smasém jídle se ideologicky a zvysoka…
Radši kdyby ukazovali, kolik korun člověk ušetří oproti jízdě autem 😀
Všichni co znám totiž řeší že „nemají“ peníze, ale nějaké CO2 jim je ukradené.
„ušetří oproti jízdě autem“ leda ve specifickém případě, když pojede samotný jednotlivec a když si vezme kolo, neušetří ani v tomto případě.
Neříkám, že to nejde spočítat, ale takhle je to úplná ptákovina. Ten výpočet má tolik vstupních proměnných, že by se to muselo zadat NASA. I identický vlakový spoj bude mít jiný výsledek ve čtvrtek a jiný v pátek.
Když kupujete lístky online u SBB, tak vidíte indikátor, jak je který spoj přibližně vytížen. Tak proč by to nemělo jít?
Protože pokaždé i stejný spoj spotřebuje jiné množství energie (protivítr, mimořádná zastavení/zpomalení, atd.) a také je jiný energetický mix (např. v ten den vyšší produkce/dovoz energie z uhelných či plynových zdrojů). Navíc oproti jakému autu se ta úspora bude počítat? A tak nějak tuším, že v tom autě se vždy bude uvažovat jen samotný řidič. Nikdy např. celá rodina, která jede na dovolenou. Takže těch proměnných je skutečně hodně. Jinými slovy – dostanete nic neříkající, ba přímo zavádějící číslo, vzešlé přesnou kalkulací z velmi nepřesných vstupních údajů. Takže se nejedná o údaj věrohodný, ale o zbožné přání a ideologii…
Exactmán! (jak i v češtině říká Árkyl Poaró 🙂 )
Těch 32,88 kg CO2 vyprodukuje Citigo řízené baletkou nebo dvouapůltunové SUV řízené zápasníkem sumo?
Sama hodnota 32,88 je krajně podezřelá, připomíná mi to „hrníčkovou“ kuchařku (hrníček cukru, půl hrnku másla,… energie 157,452 kcal)
Spočítat uhlíkovou stopu úplně přesně je ošemetné, protože hodně záleží na typu vlaku a jeho obsazení. Na oskm to vychází zhruba následovně:
Úsporné auto cca. 100g/km
Elektromobil cca. 60g/km
Autobus cca. 50g/km
Osobní vlak loko+2 vozy cca 75g/km
Malá DMU cca. 55g/km
Osobní vlak s rekuperací cca. 30g/km
Spěšný vlak s rekuperací cca. 20g/km
Dálkový vlak cca. 20g/km
Obsazení je počítáno 1,3os. v autě, 33% ve vlaku, 400g/vyrobenou kWh. Pokud jde o motorové osobní vlaky, tak tam to ale opravdu žádná sláva není. Výrazně nižší emise mají zejména rychlé příměstské a dálkové vlaky.
Chtělo by to dodat nějaký data – postupy, jak si k tomu došel, s čím si počítal, pro jakou zemi to platí (vozidlo pro Evropu a Indii bude vycházet úplně jinak). Takhle to jsou hezká, ale ničím nepodložená čísla, kterým můžem ale nemusíme věřit.
Mám to jako příspěvek na konferenci, kde je postup vidět. Spalovací motor vychází všude stejně. Uhlíková intenzita výroby elektřiny je počítána pro ČR – 400g/kWh. EU má průměr okolo 250g/kWh. Norsko, Švédsko, Rakousko, Francie někde okolo 50g/kWh.
Na konferenci? Co jsi vystudoval?
https://www.sizi.cz/nove-udalosti/15-917-9-2021-ceska-trebova-konference-soucasne-problemy-v-kolejovych-vozidlech
FS ČVUT, obor konstrukce kolejových vozidel.
„Spalovací motor vychází všude stejně“
citigo s baletkou vypustí stejně jako BMW X5 se zápasníkem sumo?
No když to bude stejný motor, tak ano. Jenže i třeba Zetor u nás vyrábí motory pro Evropu a pro (zejména) Afriku… S tímhle na konferenci moc nazabodujete… Škoda, že se nezúčastním, vzali bychom to detailněji. Takhle jsou to líbivé řeči, které dávají více otázek než odpovědí. Zdravím ze ZČU
A 843 bude vycházet jinak než nejstarší RS1.
U malého DMU, které by bylo poháněno 4 automobilovými motory s EURO 6 to bude teprv vycházet jinak…
No právě. Otázka je, co vlastně vychází hůře. Dneska se kvůli emisím a dalším požadavkům dávají motory o větším výkonu než předtím. Zase jsou účinnější a šetrnější. Zkrátka nejde to generalizovat.
Máte tam započítáno, že benzín se na pumpách nespawnuje sám od sebe, ale musímse vytěžit, zpracovat a rozvést na místo určení? To je IMHO o dost energeticky náročnější proces než spálení uhlí v elektrárně, v místě těžby.
Ale i ta těžba se postupně vzdaluje od místa spalování a uhlí se k tomu kotli musí nějak dopravit(většinou pásovým dopravníkem). A takové uhlí se nespaluje, ještě musí projít určitým procesem mletí a čištění. A na to je potřeba také nějaká energie.
A víte jistě, že se to do celkových emisí CO2 uhelné elektrárny nezapočítává? Naopak u automobilů víme naprosto jistě, že gramy CO2/km udávané výrobcem jsou pouze lokální emise (a to ještě typicky příznivější, než je realita).
To samozřejmě nevím. Je mi to tak nějak u zadku. Rád kecám do všeho😁.
ano, šetřit se má!!!emise taky! proto je správné omezit či zastavit provoz na některých lokálkách
Co je ekologického na motorovém voze na naftu, kterým jedou 4 lidi včetně strojvedoucího? Právě na těch lokálkách, kde vlakem skoro nikdo nejezdí, musí ta tzv. uhlíková stopa na hlavu stát za to.
No…u některých autobusů to taky není žádný šlágr…
No, on ten šukafon s emisní třídou tak Euro mínus 2 by program CO2 souboj i s prázdným autobusem.
Ale normy euro vůbec nesouvisí s emisemi CO2. Ty určují emise NOx a dalších škodlivin. V tom bude 810 oproti modernímu autobusu bezesporu řádově jinde. Emise CO2 jsou i u 810 vyšší, ale ten rozdíl už není tak propastný.
Každopádně pomalý courák na lokálce je na tom určitě ekologicky hůř, než moderní autobus.
no jasně, proto to píšu…
Taky jsem si toho v podchodu na Wilsonu všiml. A jen kroutil hlavou. Při rozhodování o způsobu dopravy je důležitá rychlost, cena a pohodlí. Nějaká uhlíková stopa je normálnímu člověku … však víte kde.
Přesně tak, ale taková ušatá to bude třeba speciálně vyhledávat…..
Ok boomer!
Právě jste krásné popsal tu krátkozrakost, kterou tady většina lidí trpí. Hlavně ať já se máme dobře a vše ostatní ať jde stranou. Že?
On ten uhlík v podobě nenáviděného sodovkového plynu ničemu nevadí, ale to už není debata pro toto fórum.
Jo, tak si to „ničemu nevadí“ dostudujte, třeba tady: https://faktaoklimatu.cz/atlas
Je-li ta uhlíková stopa někomu – nu, jak píšete, je to nedostatkem politicko – výchovné práce. Bude-li posílena intenzita propagandy, lze dosáhnout pozoruhodných výsledků. Pradávná reklama „Zlatých stránek“ uváděla „Dokážeme ovlivnit rozhodnutí 80 procent populace“. Dá se tedy předpokládat, že zhruba osm lidí z deseti se případné uhlíkově – věroučné kampani podrobí bez odporu. Pro ty zbývající se pak dá připravit represe – od ekonomické až po trestní. Ano, asi to pak bude chtít zvýšit početní stavy silových složek, ale to systém nepochybně zvládne. Potlačit nepokoje musí umět každá vrchnost, jinak skončí. Ještě by to chtělo takticky dobrousit počiny aktivistů.… Číst vice »
Holt jsem asi kacíř. Ale co se mnou? Upálit na hranici, to nejde, to by znamenalo víc sodovkového plynu. Utopit? Čtvrtit za živa? 🙂
Jsem přesvědčen, že i Vy novou dobu pochopíte a budete v ní ukázněně bio-vego-šťasten a s odporem odmítnete např. zdejší cynický příspěvek o umírání koťat (viz výše) při užití automobilu. Možná naleznete i nový smysl života ve vyvěšování určených vlajek, v pochodech proti emisím a v dalších splečenských aktivitách.
Trapné ČD kopírují od DB, kde to mají davno.
Lepší někdy než nikdy 😉
No a co? Neměly by to dělat? A důvod? Že se vám to nelíbí nebo že chcete více silniční dopravy?
Další Green šílenec..
Omyl, pouze tvrdý realista. Nakonec pravda je ještě horší, ale navrhovaná opatření jsou spíš šílená než rozumná.
Takže když pojedu na lokálce z Dolní do Horní z předposlední zastávky na konečnou před půlnocí a budu tím pádem ve vlaku sám bude to ve vyhledávači vypisovat „Vlak má na dané trase vyšší produkci CO2 než auto. Pokud myslíte na životní prostředí raději jeďte autem.“?
A co tak srovnat s prázdným autobusem na stejné trase?
i ten na tom bude o dost líp, protože jako autobus tam pojede něco s Euro 5, jako vlak v tom lepším případě Regionova
Dobrá kouzla… Vtipné je že když třeba sportujete, třeba běžíte, tak CO2 produkujete více, navíc potřebujete více potravy… Vézt 4 lidi 10 km autem co má 100 g CO2/km = 1 kg CO2 na těch 10 km a 4 lidi… Za chůzi 4 lidí na 10 km to bude cca 0,5 kg CO2 z dýchání, plus se odhaduje 1.44 gCO2 za kalorii produkovaného jídla, při 39 cal / km / osoba… Bude další půlkilo CO2 za ty potraviny. Tedy z pohledu CO2 náboženství je sice auto zlo, ale reálně vézt 4 lidi autem 10 km, nebo je nechat jít pěšky,… Číst vice »
A ti 4 lidé v autě těch 10 km nebudou dýchat?:-)
Jiste budou. Jen zbruba 10 min vklidu vs. 150min pochodu.
No jo, ale člověk při chůzi vypouští jen ten oxid uhličitý, zatímco auto vypouští spoustu dalších škodlivin…
To je i důvod, proč se propagují elektromobily, tam totiž Lojza kvůli ušetřeným pár tisícům nevymontuje filtr pevných částic, protože tam není…
Tak ať ho tam ten Lojza nezapomene před STK vrátit…
To platí pouze v případě, že ty nebohé lidičky vezete na popravu, jinak budou dýchat 150 minut z toho 150minutového okna.
Jedná se o ten nárůst, možná jsem to jenom blbě napsal.:)
To je dost absurdní srovnání, protože ta ty dvě fiktivní skupiny lidi budou CO2 tvořit v závislosti na čase a ne v závislosti na vzdálenosti.
Navíc tedy 4 lidi v autě opravdu nejsou klíčový problém automobilismu. Tím je jeden člověk v autě, nejtypičtější konfigurace.
(S)Prostý marketing, nic víc.
Pokoušet se hledat v reklamách logiku či je dokonce uvádět na pravou míru nemá smysl.
Vezmeme-li to do důsledků, nejvíc oxidu uhličitého ušetří takový cestující (nikoli tedy přepravní firma, jak hlásá titulek), který cestu vykoná pěšky, na kole, na lyžích, případně cestu neabsolvuje vůbec. Jo a ještě u pohybu vlastní silou nesmí moc bzdít, aby neprodukoval metan, samozřejmě.
Věřím, že se brzo dočkáme oduševnělých kampaní např.
„Moderní Evropan zbytečně necestuje.“
„Příštím rokem rychle, pronto, zavedeme KM-KONTO“
„Najdi sobě metresu jen ve vlastním okresu!“
„Vypni topení, posílíš mír!“
„K zubaři? Já jedině on-line.“
„Klimatizace – ekologický zločin!“
Výrobci hesel jistě zvládnou i tohle. Tady je totiž možné úplně všechno. A bude nesmírně zábavné to sledovat.
myslím že už moje generace se dopracuje k tomu že vlastnit auto a jezdit s s ním denodeně sám do práce bude luxusem který si nebude moci dovolit každý.
To máte pravdu… 😀
Bude se platit za pořízení i za naježděné kilometry…(naopak z PHM spotřební daň nebude).
Hlavně to bude ostuda
Takže nejekologičtější vlak je odřeknutý vlak.
Vlak povetsinou pojede tak jako tak. Takze pokud cestuji zvoli misto auta vlak, vzdy se jedna o ekologictejsi variantu. 🙂
Ta jízda konkrétního vlakového spoje ale není neměnnou/nezrušitelnou záležitostí.
Mimochodem, stejně tak se dá namítat, že letecký spoj poletí tak jako tak, přesto v jiných zemích někteří „kvůli studu z létání jedou vlakem“, přitom úspora na emisích je nulová (pakliže tedy nechtěli letěch nějakým soukromým letem, který by letěl jenom kvůli nim).
Ano, z krátkodobého hlediska ano, z dlouhodobého hlediska nebude dopravce vypravovat na dané trase poloprázdné letadlo…
Věřím pouze statisíce, kterou jsem si sám zfalšoval.
To je počítáno na auto o jednom řidiči? Tedy 4 lidé ve spalovacíma autě mají nižší stopu, než ele vlak?
Myslím, že se bude jednat u všech druhů dopravy o průměrnou obsazenost.
1,3 ridice na auto 😉
Spíš osoby ne? Jak se vejde jeden a čtvrt řidiče za volant? 🙂
To je počítáno na auto o jednom řidiči? Tedy 4 lidé ve spalovacíma autě mají nižší stopu, než ele vlak?
Podle polských drah pociag vyprodukuje třetinu CO2 oproti samochodu a osminu oproti samoliotu. Zajímalo by mě jak na ty čísla přišli, když moderní letadlo má spotřebu cca 3 litry na osobu na 100 km.
Asi nelze úplně srovnávat jen samotnou cestu letadlem, ale i další činnost s tím spojenou. Nicméně mi to také úplně nesedí. Tuším, že Trenitalia mívala na jízdenkách také porovnání a letadlo nebylo z jejich porovnání o tolik horší, než osobní automobil, tuším že to mohlo být maximálně o 30%.
Kolik energie z distribuční sítě odebrali, kolik litrů nafty spotřebovali, jaký byl přepravní výkon v osobo kilometrech? Bez uvedení konkrétních dat, jak k výsledku dospěli je to pouhá blamáž pro důvěřivé hejly.
Ale tady nejde o to mít to přesně na gram. I u aut je ten rozptyl obrovský – velikost auta, obsazení, styl jízdy atd. Jde o to vzít nějakou reálnou střední hodnotu pro daný typ vlaku a s těmi pak počítat. Jde o orientační info, nic víc.
Zo šetrenia emisií sa stáva nová mantra. Kedysi sa všade písalo na koľko % sa plní plán, teraz sa všade píše koľko ton CO2 sa vďaka čo, mu ušetrilo…
Vzhledem k tomu, že hodláme předat svým dětem pokud možno zdravé životní prostředí, tak je úspora emisí, plastů a dalších věcí docela důležitá právě pro ně. My staří pardálové už bysme to nějak doklepali i tak.
Tak si ta nepříjemná papírová brčka a dřevěné příbory používejte sám. A přestaňte se hýbat, nebudete vypouštět tolik CO2 a ještě stihnete dříve umřít. Doufám, že aspoň nemáte auto a domácí zvířata. Neb se mi fakt zdá vtipné, jak lidé s SUV a 3 hafany řeší petlahve a brčka a plastové příbory. Nedávno mě tím pobavil známý na výletě, kdy se chlubil jak místo PETky s vodou má nejakiu skleněnou lahev. Nemusím dodavat, že na vylet se jelo v jeho SUV. Chci vás eko blázny videt, jak si tyhle skleněný flašky davate třeba do držáku na kolo a co delate,… Číst vice »
Ty vaše příspěvky o vás vypovídají mnohé.
Jste přesvědčen, že vaše příspěvky jsou na tom lépe?
Jistě. Ukazují na jeho logické myšlení, nazastřené ideologií a bohaté zkušenosti z reálného (ne laboratorního) života. Také jsem za takové názory rád! 😉
Mícháte hrušky s jablky a mne jste zařadil mezi ekoteroristy. Dooobrýýýý 🙂
Ono „životní prostředí“ nemusí označovat jen vzduch…(který se pak za hříšné peníze rozváží autobusy).
No jo, jenze minimalne po roce 68 vsichni vedeli, ze to soudruzi vedou planovane do pr.. a nez to tam uplne dovedli, tak to prasklo. Ted mi to spis pripomina ta strasna budovatelska 50.leta s temi nadsenymi svazaky.
Hodně ubohé srovnání.
Velmi trefné!
Konkretne jizda vlakem v CR moc o ekologii urcite moc neni. Uz jenom ty neustale rychlostni propady na koridorech, vyluky a pomale jizdy, to musi byt rocne desitky i stovky tisic tun CO2 propalene uplne zbytecne. A takova jizda napr. Praha-Brno, ktera je o 50 km delsi nez po dalnici je take nutne zapocitat.
Kolik cestujících přepraví do toho Brna jeden vlak a kolik vozidel je potřeba na přepravu stejného počtu cestujících po dálnici? Když si to vezmete takto, už je vaše teorie kdesi jinde. Počítejte s tím, že většina po dálnici pojede v jednom až dvou lidech v jednom autě, 40 – 80 jedním či dvěma busy. Aha?
Možná měl na mysli hlavně ten kilometrický údaj. Jezdím občas trasu Brno – Zlín. Po silnici různými směry je to okolo 100km. Nejkomfortnější je to obvykle po kolejích, ale je to podle trasy i140 km. Přitom je tahle trasa po koridoru vůbec nejrychlejší a nejpohodlnější, cena je plus mínus stejná jako gumokol kratší trasou. Autem ji jezdí mnoho lidí na otočku v jednom dni. To pan Bednárik neovlivní, protože elektrifikace a tím pádem možnost přímých elektrických vlaků ještě ani nezačala. Motorové vozy jezdící 160 tady nemáme, nádraží ve Zlíně co nejdál od MHD, hnusné prostředí a přestup v Otrokovicích zbytečně… Číst vice »
tak hlavně ta nejdelší, nejkomfortnější a cenově přijatelná trasa stále vůbec není funkční a reálně se s ČD nelze smysluplně z Brna do Otrokovic vůbec dostat 🙁
Momentálně ne, protože na jihu Moravy tornádo ošklivě pochroumalo koridor. Tudíž přímé vlaky jezdící Olomouc – Přerov – Břeclav – Brno jaksi nejezdí. Zpátky mi přestupy nevadá, nebo to nerad vezmu přes Přerov se žlutým. Ale cestou tam nejede použitelně (na 10.00 v Brně) reálně nic.
Mimochodem nevíte prosím, jak to vypadá s opravou toho koridoru? Nebo líp – kdy bude R13 zase v provozu? Nejsem jediný, komu docela chybí…
Před pár týdny jsem jel odpoledne z Č.Budějovic – ve vagonu (nikoli kupé) nás jelo šest cestujících! Takže než budete hloubat, jaká je většinová obsazenost aut (minimálně 25% obsazených míst), zajistěte totéž u vlaku.
| co pro to děláte vy osobně? Tedy aby více lidí jezdilo vlakem ? Pochlubte se.
To je údaj, který moc nevypovídá. Jeden vagón poloprázdný, vedlejší může být plný…
To o ničem nevypovídá. Já mám zase zkušenost Praha – Brno vlaky přecpané, Brno – Jeseník přecpané, ráno Třebíč – Brno přecpané tak, že lidé ve stanicích při otevření dveří div že nevypadávají ven, ale z různých důvodů, ani po několikerých žádostech, nešel přidat další vůz. Tedy teď to stejně nejezdí, jezdí NAD. Přesto si netroufnu tvrdit, že moje individuální zkušenost má obecnou platnost.
Když do Brna pojedete v nějakém mimošpickovém čase tak se může stát že bude vlak tak prázdný že kdybyste jel sám v autě tak vypustíte méně Co2.
Tato „zelená propaganda“ bude mít velký úspěch zejména u obyvatelstva v koncových stanicích, kde jim na nádraží celou noc odfukují a bzučí nové „nevypínatelné“ elektrické jednotky od našeho nejsprávnějšího výrobce.
Na ONJ kdy tam celou noc sviti a klimatizuji pendolina, RJ, několik ešusu, soupravy připojené na kabel, tak staré Béčko ikdyž dávno za zenitem je z tohoto pohledu hodně ekologické vozidlo. Ikdyž jsou nová vozidla při jízdě úspornější tak celková energetická bilance mi přijde strašná, když člověk v noci prochází po depu ma pocit že se zbytečně maří spousta Megawat.
Nebo kde jim v koncových úsecích zrušili spoje.
Na silnicích rychlostní propady nejsou?
Spočítat uhlíkovou stopu úplně přesně je ošemetné, protože hodně záleží na typu vlaku a jeho obsazení. Na oskm to vychází zhruba následovně: Úsporné auto cca. 100g/km Elektromobil cca. 60g/km Autobus cca. 50g/km Osobní vlak loko+2 vozy cca 75g/km Malá DMU cca. 55g/km Osobní vlak s rekuperací cca. 30g/km Spěšný vlak s rekuperací cca. 20g/km Dálkový vlak cca. 20g/km Obsazení je počítáno 1,3os. v autě, 33% ve vlaku. Z toho vyplývá, že zrovna dálkové vlaky jsou oproti autům výrazně úspornější. Pokud jde o motorové osobní vlaky, tak tam to ale opravdu žádná sláva není. Sepsal jsem k tomu celý článek, můžu… Číst vice »
Odkud jste čerpal informaci o 33% obsazenosti ve vlaku?
výroční zpráva ČD
Ani ve veleúspěšném roce 2019 nebyla prům. obsazenost 33%.
V dálkovce jistě ano, když průměr za celou síť byl 31,3 %.
Obsazení zde hraje velkou roli a je poměrně těžké zvolit pro výpočet nějakou rozumnou hodnotu. Pokud bereme v úvahu nějaké příměstské osobáky, tak ty té třetiny mohou dosáhnout. Pokud ale bereme nějaké lokálky diskutované v rámci SČ, tak ty na tom budou mnohem hůře. Nicméně pro výpočet je potřeba vzít nějakou reálnou střední hodnotu v běžném provozu.
Relevantní údaj pro výpočet přepravního výkonu jsou osobo kilometry ve vztahu ke spotřebovaným energiím.
Jak sám říkám, volit obsazenost je velice ošemetné. K přesné hodnotě na daný typ vozidla se stejně nikdy nedopracujete. Nicméně účelem těchto výpočtů není mít hodnotu přesnou na gram, ale získat představu, kolik emisí dané vozidlo vyprodukuje. Z výpočtů každopádně jasně vychází, že vlak není automaticky ekologičtější. Pokud jde o krátká dieslová vozidla (zejména starší) na zastávkových spojí, tak tam to ani při vysoké obsazenosti žádná sláva není. I elektromobil už pak dokáže jet za míň. Kde ale vlak vítězí na celé čáře jsou rychlé příměstské vlaky a dálkové vlaky. Tam jsou i pro nižší hodnoty obsazení emise výrazně nižší,… Číst vice »
Souhlasim ze vypocitat mnozstvi produkovaneho CO2 je velmi slozite, az skoro nemozne. Svym prispevkem jsem pouze konstatoval, ze v ramci ceske zeleznice se propaly zcela zbytecne ohromne mnozstvi energie ruznymi nepravidelnostmi a zavasami na tratich a jejich trasovani, ktere se od dob RU monarchie az na par drobnych vyjimek nezmenilo. Nemel jsem vubec v umyslu porovnavat ruzne druhy dopravu ohledne emise CO2.
Zobrazovat ve vyhledávači spojení uhlíkovou stopu je minimálně zajímavý nápad a způsob propagace. Těším se.
Jj třeba na lokalky s 810tka z 80. let a kdo ví jakými emisemi to srovnání s autobusem ukážou pěkně.
Já se netěším, považuji to za reklamní smog.
Jsou to jenom marketingová h***a která mají nulovou vypovídací hodnotu.
Je dobre, ze sa na to upozornuje, ale je spatne, ze to je takymto sprostym sposobom ako v Rakusku, ktory je dost casto klamstvo, pretoze spravia nejaky celostatny priemer od prazdnych lokalok po plne EMU na rychlikoch a vyjde hausnumero ktore pouzivaju na porovnanie vsade. A to ani nehovorim o tom, ze tam neni povedane, ze to je porovnane s tym, ze by som siel sam vo svojom benzinovom aute, nie so sukromnym vrtulnikom, nie s elektromotorkou, nie s bicyklom. A rovnake cisla to pise aj ked kupim listky pre dvoch ludi naraz (cize asi by sme nesli v aute… Číst vice »
A co tak dát to i do hlášení staničního rozhlasu. Dobrá správa by tak přispěla k informovanosti cestující veřejnosti.
Ještě jim to raďte. Už teď než vyžblebtají, které společnosti patří vlak a přežvýkají to i lámanou angličtinou to trvá. Pokud k tomu ještě přidají tyhle výpočty, bude spousta vlaků na trati dřív, než je ohlásí.
Jó…až bude zase jedna „matka dráha“, tak to hlášení bude pouze např.:
Rychlík číslo 248 ve směru Benešov, Veselí nad Lužnicí, České Budějovice, a Horní Dvořiště odjede z 3.nástupiště 4.koleje v 18 hodin 0 minut.
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=SD&cislo=230-254&nazev=&rok=scifi
Nebude 🙂
Pane Bohouši, před zveřejněním nejdříve proveďte posouzení nebezpečnosti takového komentáře. Vy to sice myslíte jako recesi a v nějakém úřadě se té myšlenky chytnou, jak veš košile a v zeleném transu jsou schopni ji zrealizovat. Pak budou cestující nuceni v hlášení o příjezdu/ odjezdu poslouchat nejen x-místné číslo nějakého couráku, ale ještě i toto.
A ta se jí na ty hlášení definitivně vy***e… 😀
Nejvíc CO2 se ušetří, když ten vlak nepojede vůbec.
Když všichni pojedou autem. Nebo ještě líp když poletí letadlem z Prahy do Brna jako pan prezident. Se přece musí ušetřit úplně nejvíc to ví přece kazdej
letadlo má stále nižší uhlíkovou stopu, než kdyby ti lidé jeli autem
To jistě, třeba z Tábora do Brna jedině letadlem:)
Nejvíc se ušetří když nikdo nikam nepojede a všichni budou chodit pěšky.
Jo, i tady můžu zopakovat, že stejný nesmysl jsem si před pár týdny přečetl na jízdence Wien – Břeclav, kde díky jízdě s ÖBB jsem prý ušetřil 18,7 kg CO2. Akorát jaksi netušili, že buď bych jel právě vlakem, nebo vůbec. Nešlo o cestu, kdy bych měl alternativu cesty autem.
Hodně jsem zvědav na vyhledání spojení na nějaké hodně marné lokálce a údaj o tom, kolik CO2 že jsem ušetřil jízdou vlakem (který by vůbec jet nemusel) oproti cestě autem.
Mě by zajímal ten výpočet, zda-li se vztahuje k počtu sedaček či počtu cestujících. Pokud to bude podle počtu sedaček a bude obsazenost vlaku 25 % a v autě pojedou dva cestující, tak cestující v autě vyprodukují na osobu polovinu toho co cestující ve vlaku.
Mě by zajímal samotný výpočet.
Co všechno se zohledňuje.
Nevypada to na nic sofistikovaneho: https://www.cd.cz/assets/vlakemEKO/2020_4.pdf
Vypocet je na dlouhe trati, pocita se s vlakem s kapacitou 500 obsazenym na 50 % (automobil 1,3 cestujiho). Resi se jen palivo/elektricka energie.
Na lokalky a mimo hlavni linky, kde muze byt prumerna obsazenost mnohem nizsi a pravdepodobne i spotreba na sedacku je v mensim vlaku horsi, je to ocividne neaplikovatelne.
+ Počítá to i s energetickým mixem v ČR. Tedy ne že elektřina= 0 g CO2
– Nepočítá to s uhlíkovou stopou na výrobu a provoz vozidel
Asi reagujete na vedlejsi prispevek. V tom nehovorim specificky o tomto vypoctu Ceskych drah. Ten opravdu pocita s mixem v CR.
Zajímavý by mohl být tento ukazatel konkrétně vypočtený u nějakých „silně oblíbených“ tratí, jako např. Čelákovice – Mochov. To by mohl Středočeský kraj taky uvést při obhajobě neobjednání provozu na nich.
U „silne oblibenych“ trati je jeste problem s infrastrukturou a vlaky. U trati s vysokym vyuzitim nakladni i osobni dopravou se emise spojene s budovanim, udrzovanim a po case rekonstrukci zeleznicni infrastruktury a porizenim vlaku naredi na velky pocet osobo a tunokilometru, u malo vyuzivanych to samozrejme hraje mnohem podstatnejsi roli. Nicmene to zjednodusena metodika, CD nezohlednuje. Ono celkove pouzivane metodiky vypoctu CO2 maji sve mouchy, at uz jde treba o „nulove“ emise elektromobilu nebo „nulove“ emise paleni dreva. Na druhou stranu optimisticti bojovnici s klimatem mohou namitat, ze casem se emise z tezby, dopravy surovin, vyroby elektriny a materialu… Číst vice »