LOT 3a leaderboard

České dráhy začnou ukazovat, kolik emisí CO₂ ušetří jízdou vlakem

Railjety Českých drah. Pramen: České dráhyRailjety Českých drah. Pramen: České dráhy

Uhlíková stopa u elektrických vlaků v Česku je podle ČD zhruba čtyřikrát nižší než při jízdě autem.

České dráhy se rozhodly ve své nabídce více zdůraznit, že cesta vlakem je ekologičtější než individuální automobilová doprava. Upozorňovat na to budou v nové kampani #vlakemEKO.

Kromě speciálních stránek a samotné kampaně bude jednou z největších změn informace o emisích CO₂ při jízdě vlakem při vyhledávání spojení. „Informace o uhlíkové stopě se v budoucnosti budou objevovat také při vyhledávání spojení,“ uvedly České dráhy v tiskové zprávě.

Příklad uhlíkové stopy ukazují na trase Praha – Brno. Podle dopravce vyprodukuje při cestě vlakem jeden cestující 9,7 kilogramů CO₂, zatím autem 32,88 kg. „Vlak má několikrát menší spotřebu energie a přibližně čtyřikrát menší uhlíkovou stopu,“ uvádí České dráhy. Podle nich tak při jedné cestě týdně mezi Prahou a Brnem vlakem namísto auta za rok sníží cestující svoji uhlíkovou stopu o 2,5 tuny.

Dráhy upozornily, že silniční doprava v současnosti produkuje 72 % všech emisí v dopravě, z toho plných 60 % připadá na osobní silniční dopravu. Automobily jenom v České republice vyprodukují 20 milionů tun CO₂ za rok. Na každého obyvatele tak připadají každoročně 2 tuny emisí.

Kampaň za více jízd vlakem

„Naproti tomu ve využití ekologické železniční dopravy máme určitě rezervy a máme co dohánět. Před pandemií koronaviru připadalo na každého Čecha v průměru 18 cest vlakem a po železnici ujel tisíc kilometrů. V evropském srovnání to nejsou špatná čísla, ale proti našim jižním sousedům v Rakousku je to málo. Tam to bylo 30 cest a 1 400 kilometrů a ve Švýcarsku dokonce 61 cest a 2 300 kilometrů na obyvatele,“ upozorňuje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

Na tuzemské železnici je přitom velký rozdíl v emisích podle typu vlaku. Nejde jen o to, zda jde o elektrický nebo dieselový vlak. Starší elektrické vlaky jsou těžší a neumí rekuperovat, tedy při brzdění nebo jízdě po spádu vyrábět elektřinu do trakční sítě. „Přestože je u nás elektrifikována zhruba jen třetina tratí, v elektrickém módu je zajištěno 85 % dopravního výkonu v nákladní a 80 % v osobní dopravě,“ uvedly České dráhy.

 

Tagy České dráhy emise CO2 seznam
173 komentářů