České dráhy začnou na části tratí prodávat jízdenky bez přirážky i tam, kde je pokladna

Motorová jednotka RegioShark ve Velkém Valtinově. Foto: České dráhyMotorová jednotka RegioShark ve Velkém Valtinově. Foto: České dráhy

Od 15. prosince budou mít na vybraných tratích v Libereckém kraji cestující možnost koupit si jízdenku až u průvodčího, i

94 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tronda2

Úplná blbost! Já bych zavedl povinnou přirážku a to i ve stanicích, kde není pokladna.
Lidi se hold budou muset naučit pracovat s telefoni. Nebo si připlatí!
A vůbec! :
Stanice kde není pokladna by neměli vůbec existovat. Tyhle hloupý lokálky.. akorát všechno brzdí!! =>ZRUŠYT!!!

Tronda2

a nebo to dát RegioJetu.

Státní dráhy tohle hold nedovedou udržet…!!! Je to akorád ČERNÁ DÍRA NA PENÍZE!!!

Luba

Že tě to ještě baví. =>ZRUŠYT!!!

xyz

„Já bych zavedl povinnou přirážku a to i ve stanicích, kde není pokladna.“
Vzpomínám-li si dobře, tak to takto měly pár let ČD, s. o. A to ve druhé polovině 90. let na tratích s (tehdy nově zavedeným) samoobslužným způsobem odbavování cestujících.

Strojvedoucí mohl cestujícímu bez platné jízdenky (tzn. zakoupené někdy dříve/někde jinde) prodat tzv. blokové jízdenky, ale s přirážkou 5 Kč.

Jiří 2

Bývala sleva 3 % za bezhotovostní odbavení a další 3 % za samoobslužné odbavení. Mělo to dva celkem dobré efekty, minimálně pro ČD: 1) pravidelní cestující využívali elektronickou peněženku na InKartě (dnes ji ve srovnání s tehdejší dobou používá zlomek lidí), což mělo obrovské plus v rychlosti odbavení (jak pro ně samotné, tak pro lidi ve frontě), pro ČD to znamenalo i peníze na účtu a úroky z nich 2) cestující, kteří se odbavovali sami třeba přes ten internet (nebo to ještě fungovaly na vybraných stanicích automaty), byli za svou soběstačnost odměněni. Jenže pak začalo svépomocí odbavených cestujících s rozmachem… Číst vice »

babilon

Dneska máte slevu ve formě ČD bodů.

Jiří 2

Spousta lidí nechce sbírat body. Dneska body sbíráte prakticky všude. Kdybyste neodmítal věrnostní karty, které vám ze všech stran nabízí, taháte místo peněženky dvoukolák. Okamžitý benefit v podobě okamžité slevy je lákavější.

aldik

A kdy bude možná platba kartou u všech průvodčích? Vím, že se to testovalo, ale nevím jak to dopadlo… Nejvíc se obávám že chudáci aby sebou měli mnohem větší množství drobných (kov), s dvoutisícovkou snad nikoho ve vlaku platit nenapadne (to si rozmění napřed v supermarketu 😀 ), ale kdyby jo, tak ho stejně personál pošle někam 😀

Jiří Šrámek

To průvodčího nerozhází. Jen místo peněz vystaví poukázku na tutéž sumu, kterou cestujícímu pak proplatí někde v pokladně na větším nádraží. Už jsem to zažil.

Leinad

A vezme poukázku další průvodčí (vytiskne menší poukázku + lístek)?

Jiří 2

To bohužel ne. A to je právě největší problém těch poukázek. Pokud někdo cestuje mezi dvěmi stanicemi, kde ani v jedné není pokladna, leží mu v této poukázce peníze. A ještě je poukázka časově limitovaná…

Petr Nick

to aby měl/a průvodčí krosnu na drobné, větší část současných cestujících platí 25% tarifu

J.L.

Že by ČD, aspoň v Libereckém kraji, zjistily, že František Josef I. Císař rakouský, apoštolský král uherský, král český atd. již zemřel?

AAA

ne, stále objednávají zubní protézu Veselý železničář

Jiří Kocurek

Třídního nepřítele je třeba zmást!
A nebo je to takto? Tvůrci tarifu vykázali 50 % nárůst počtu pozměněných paragrafů. Tým se rozrostl o nové lidi a vznikly tak nové manažerské pozice.

Zbyněk

V Ústeckém kraji také vyjednali možnost na hranci kraje i v obsazené stanici nákup jízdenky ve vlaku. https://www.kr-ustecky.cz/novinky%2Dna%2Dzeleznici%2Dv%2Dusteckem%2Dkraji%2Dzezelenaji%2Di%2Dnektere%2Dvlaky/d-1739202/p1=204759

MHD

To je dobrá zpráva pro uživatele Labe-Elbe, kteří cestují z jiného kraje.

MHD

Pardon, beru svoje tvrzení zpět 🙂

Karel

Skvělá zpráva. To bychom se ještě mohli dočíst, že v pokladně č. 2 výjimečně nebudou vybírat přirážku za to, že si cestující nekoupil lístek v pokladně č. 1.

Medvěd

Unikají tržby, tak se snaží je včas vybrat.

Ale v SPPO mají geniální výmluvu :
Kapitola IV
Náhrada škody
310. Jestliže nebyl cestující ve veřejné osobní železniční přepravě přepraven včas
nebo nebyl přepraven vůbec, nemá právo na náhradu škody vzniklé jako důsledek
porušení podmínek přepravní smlouvy.
https://www.mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Ministerstvo/Prepravni-a-tarifni-vestnik/Prepravni-a-tarifni-vestniky-2019/Prepravni-a-tarifni-vestnik-24-2019/SPPO-zmena-17.pdf.aspx

str. 72

Bravo, to je Vánoční dárek …………..cestující Vás za to budou mít rádi.

babilon

To mají v přepravních podmínkách už minimálně 30 let.

Tarfix

Odis vždy s přirážkou i z neobsazené. Od 1.1.2020

Jirka

Prosím o nějaký důkaz. Nikde jsem o žádné přirážce z neobsazené stanice neslyšel.

Tarfix

Tento týden jsme z toho byly proškolení. Hlava nám to nebere je to z nařízení kraje. I při nabití peněženky plus 40kč.

Jirka

Tak ta peněženka je úplně divná. Vždyť to popírá veškerou její výhodu (jízdenky jsou z ní levnější). A nevíte jestli to s tou peněženkou bude i v autobusech? Nejčastěji si ji nabíjím právě tam u řidiče.

Tarfix

U řidiče to bude pořád stejné.

HonzaEM

A smysl tohodle všeho je jaký?

Karel

42

Jiří Kocurek

XXII

Rtep

Tak to bude dost zábavné. Je vidět, že České dráhy chtějí krajům pomoci dostat lidi z vlaků a rády se připojí k vznikajícímu chaosu.

Lektor

Jak přesně vyhání cestujícího z vlaku to že nebude platit přirážku?

Rtep

Docela snadno. Málokterý cestující si bude zjišťovat, kde přirážku bude platit a kde ne. Když zjistí, jaký chaos vládne i u ČD, raději příště pojede autem.

Leinad

Přirážku platí, pokud jede ze stanice s otevřenou pokladnou bez jízdenky.
(A když si náhodou průvodčí o přirážku neřekne, ať už zadáním předchozí stanice nebo nově může i ofiko), má být cestující rád.

Modré zábradlí

Kdyby průvodčí nechtěl po Rtep přirážku, tak přece do vlaku víckrát nevleze. Co je na tom k nepochopení?

Rtep

K nepochopení jsou spíš přispěvatelé, kteří si ani nepřečtou, o čem píši. Kařdá věc, která je pro cestujícího zbytečně složitá, už nyní odrazuje od cestování vlakem. U nás na Šumavě znám docela dost lidí, kteří se bojí jezdit vlakem, protože si nedokážou v automatu ve vlaku koupit jízdenku. Ve chvíli těchto zbytečných změn bude docházet k témuž efektu. Nikdo se opravdu nebude zajímat o to, zda a ve kterém vlaku bude platit přirážku. Cesta autobusem nebo autem bude prostě snažší. Velmi často se o to nebudou zajímat ani průvodčí a revizoři a budou cestujícím tvrdit nesmysly – s tímto jsem… Číst vice »

Ladislav Harvánek

Jenže tohle si zavedl kraj a nedovedu si představit, jaké nastanou zmatky.

xyz

Reálně se toto opatření týká cca 10 (?) stanic v Libereckém kraji (Liberec, Jablonné v P., Frýdlant, Raspenava, Turnov, Železný Brod, zčásti Tanvald, dále Semily, Nová Paka město; možná několik málo dalších). Více jich (po zrušení výdeje jízdenek výpravčími) ani nebude.

AFO

Nová Paka město není v Libereckém kraji. Frýdlant a Raspenava bude dál s přirážkou.
Kromě výše zmíněných se to týká ještě Jilemnice, České Lípy, České Lípy střelnice, Nového Boru, Doks, Mimoně a Rychnova. Tedy celkem 13 stanic. (V létě možná ještě Staré Splavy nebo Karlovice-Sedmihorky)
S tím, že třeba v Rychnově, Železném Brodě a Semilech ovšem žádný osobní vlak v době otevření pokladny nezastavuje

Karel

„S tím, že třeba v Rychnově, Železném Brodě a Semilech ovšem žádný osobní vlak v době otevření pokladny nezastavuje“ – dá se to nějak vysvětlit? To jako že by pokladny jsou otevřené jenom v noci, když tam žádné vlaky nestaví? Nebo že to jsou čistě rychlíkové stanice, takže osobní a spěšné vlaky je projíždějí bez zastavení?

AFO

Upřesnění – osobní vlaky tam zastavují, od 15. prosince je ale bude vozit Arriva.
ČD zůstávají rychlíky, kde se přirážka platí dál, a jeden pár osobních vlaků, který ovšem jede pozdě večer/brzy ráno a zmíněné pokladny jsou v době jeho jízdy zavřené.
Samozřejmě nikomu nic nebrání koupit si třeba v Rychnově v pokladně ČD jízdenku IDOL i na osobák Arrivy, ale i ta bude jízdenky prodávat bez přirážky.

Václav

A Stará Paka.

Lektor

Ani jedna z Pak není v Libereckém kraji.

Šotouš.cz

Není ale je tarifních zónách Nová Paka od nového GVD

Šotouš.cz

Ale platí tam krajský tarif 👏👏👏

Jenda

Tam je to ale způsobené tím, že vlaky jsou je povinně vybaveny automatem na jízdenky, takže cestující má alternativu (a hodně používanou).

Martin

Tohle jsem nikdy uplne nepochopil, z nejakeho duvodu pospichate na vlak, nezkoumate zda je pokladna otevrena nebo zavrena, zda je tam fronta nebo ma pokladnik pauzu, prodte jdete do vlaku a tam na vas ceka prirazka k cene, i kdyz cestou jsou zastavky, kde se jinak nez ve vlaku jizdenka koupit neda… Ale akceptuji, ze je jizdenka prodavana s rozumnou prirazkou ve vlaku, koneckoncu si ji dnes muzeme koupit i online, ale proc se ma clovek citit jako nejaky cerny pasazer a dostavat pokutu? U MHD si take nekde muzete koupit jizdenku s prirazkou u ridice, ale i kdyz lze… Číst vice »

HonzaEM

A někde dostanete tuto přirážku i když chcete lístek z neobsazené zastávky (když máte do této zastávky jízdní doklad IDS a do vlaku jste nastupil už dříve v obsazené stanici).

Jiří 2

Přirážka se vybírá proto, že zejména v období přepravních špiček nestačí průvodčí projít celý vlak. Aby cestující nespoléhal na to, že bude platit řekněme za každou druhou – třetí cestu (zaplatí jen když přijde průvodčí, jinak cestuje zdarma) a poctivě si kupoval lístek u pokladny (lístek je, na rozdíl od lístků MHD z předprodeje, vázán na konkrétní datum a v jiný den je nepoužitelný). Kupříkladu v MHD, když nastoupíte bez jízdenky a jste kontrolován revizorem, zaplatíte také jízdenku a přirážku (pokutu), jen tam je to minimálně 600,- (záleží ve kterém městě) a tady pouze 40,-. Jihomoravský kraj to od 1.1.2020… Číst vice »

Novák

Spolu s názvem dopravny na budově (čekárně) by mělo být uvedeno, zda je v dopravně pokladna dopravce a kde se nachází. Velkým písmem jako název dopravny. Protože jízdenky se mnohdy prodávají i v trafice naproti nádraží. A proč by to měl cestující hledat. Pak může mít dopravce nárok vybírat příplatek (přirážku) při prodeji ve vlaku.

Vít Jůza

Tak Arriva na svém webu ujišťuje, že mi jízdenku v osobním vlaku prodá řidič.

Grossák

Řidič čeho? 🙂

Rtep

Ten v tom modrém autě, co právě stojí u přejezdu.

Karel

Zas nějakej chytrolín, kterej si myslí, že železniční tratě nemají zatáčky a drážní vozidla nemají řidiče… Podle zákona je to „osoba ŘÍDÍCÍ drážní vozidlo“, ať už jí budete říkat fíra, pilot, strojník nebo mašinfýrer. Ale možná že pan Jůza právě naráží na nějakou formulaci, která byla původně určená pro autobusovou dopravu.

Tronda

Nejspíš „řidič motorového vozu“, slovní spojení, které do železniční mluvy zavedly sami ČSD už za první republiky, tedy v době, kdy se fuj, fuj soukromé železnice postátňovali a svět byl naprosto v pořádku.

Lektor

A co vlastně znamená to fuj, fuj? To je projev nějaké duševní poruchy?

Tronda

Elitní modré gumy bez toho nedokážou rozeznat různé firmy na železnici, takže nejspíš ano, jinak by si mohli myslet, že ČSD postátňovali sami sebe.

Démon

Pokladny zrušte. Je 21.století a všichni mají mobilní telefon. kdo nemá, koupí u průvodčího. Měsíční náklad na 1 pokladnu je cca 80 tisíc měsíčně, to se nemůže vyplatit.

a8n

V takovém případě ho nebudou mít všichni.

Karel

I kdyby v každém vlaku bylo o průvodčího víc, tak to myslím vyjde pořád levněji, než když ve spoustě zastávek sedí bába která dvě hodiny podřimuje a pak prodá dva důchodcovský lístky po pěti korunách, aby pak na další tři hodinky upadla do spánku.

Kylchap

Takhle to má úžasný soukromý dopravce GWTR v Chomutově. Pokladní tam na každý vlak směr Plzeň prodá tři – čtyři jízdenky. Směr Most žádnou (všichni jezdí ČD).
A to se vyplatí !?

michal

Provoz pokladen hlavně vychází z nějakého požadavku MD.

MirekK1

To bývalo. Takové zastávky už dnes dávno pokladny nemají…

Supidio

Dokud nebude na všech nádražích či ve všech vlacích wifi, je argumentace mobilem bezpředmětná 🙂

Martin

Hmm, sice souhlasim, zrovna tento tyden na poste jsem si sel vyzvednout balik a pri zadavani kodu uz za mnou netrpelive stali lide, co si chteli vzit poradovy listek a jeste musi akceptovat, ze pujdu prednostne, kdyz z niceho nic tel. zhasnul – vybito… Mobilni telefon je fajn, ale pohodlnejsi je automat na jizdenky nebo moznost koupit pomoci kreditky ci jine karty, kde lze overit, ze nejedete nacerno pomerne snadno a rychle… Pokladny jako takove jsou opravdu jiz trochu prezitek, resp. spise se hodi vetsich nadrazich… V Japonsku jsou dokonce i turnikety a zvladaji velky napor cestujicich, vsude mate automaty… Číst vice »

HonzaEM

Tak tradice je tradice.

David

Ano. Argument Japonskem nebo Švývarskem mám vždycky nejradši.

Karel

Tak turnikety jsme u nás za komunistů taky někde mívali. Teď už je máme leda tak v zoologické. Ale ještě profesionální nacpávači nám chybí, abychom dohnali to Japonsko.
Co se týče placení, počkejme ještě pár desítek let, až se podaří dotáhnout k dokonalosti ta orwellovská vize světa – jen se projdeme po ulici a projedeme a s občanského kreditu se nám strhnou příslušné částky podle toho, jak jsme svým chováním přispěli či uškodili Systému. Někomu se za jízdu body strhnou, někomu přidají, každému podle jeho certifikace…

HonzaEM

Všichni nemají ani ten mobilní telefon a už vůbec ne všichni tyhlety šoupací.

Bivoj

Průvodčí budou nově prodávat i mobilní telefony ?

Pkiii

Spousta lidí má ale tlačítkový mobilní telefon, takže nějaké apky mají smůlu.

Štěpán

Tak by to mělo být vždy a všude. Nejen na vybraných tratích v jednom kraji a jen u některých vlaků.

Zapa

OK, ale v tom případě pouze s usměrněným nástupem cestujících bez jízdenky.

Vít Jůza

Kromě sedadla průvodčího poblíž prvních dveří určených k nástupu také existuje systém průvodčího procházejícího celým vozem nebo soupravou … to má výhodu a nevýhodu, že šichtu neprosedí na místě, výhodu rychlejšího nástupu a rovnoměrnějšího rozložení cestujících ve vlaku. Stíhatelnost obsloužení cestujících je téměř stejná, potíží jsou jistě některé pro průvodčího neprůchozí soupravy, průchozí průvodčí má výhodu lepší kontroly nad celým vlakem.

HonzaEM

Nejlíp to jde v regiopanterech.

Karel

Určitou nevýhodou je náročnost na paměť. U motoráčku na zrušení si průvodčí těch svých 15 cestujících možná zhruba zapamatuje, ale u dalšího vlaku se mu noví cestující smísí s těmi už zkontrolovanými a potom cestující, který dokáže pri průchodu průvodčího zachovat pokerovou tvář, může jezdit zadarmo. Takže ten systém může fungovat v zásadě jen tam, kde jsou lidé přiměřeně poctiví a nemyslí jen na to, jak něco ošulit.

Štěpán

Arriva také usměrněný nástup nemá a nebude mít a funguje to.

Jiří Kocurek

To tam jezdí šestivozové soupravy, navíc neprůchozí? Usměrněný nástup cestujících do Regionovy je nesmysl.

Karel

Tak trochu usměrněný být může. Třeba že by se smělo nastupovat jen dveřmi, a ne okny.

Supidio

Není nad co nejsložitější a co nejméně přehledný systém, nejlépe v každém kraji úplně jiný a ještě v rámci kraje další vyjímky 🙂 To určitě naláká spoustu lidí do veřejné dopravy.

Karel

A místo deseti vteřin na koupi jízdenky v pokladně bude muset cestující při čekání na spoj věnovat deset minut studiu vývěsek, kterými dveřmi má nastoupit a co si kde má nebo nemá koupit nebo označit… anebo tam žádné vývěsky vůbec nebudou a když nastoupíš špatnými dveřmi, tumáš dva litry pokuty a odvolání žádné…

BoH

Není nad to mít nejednotný systém…

Leinad

Jednotný idol

Leinad

Jednotný idol, bordel chtějí modrogumáci v tr10

Karel

Nejednotný systém – myslíte třeba to, že se výše přirážky liší podle toho, ve které zastávce a ve kterou hodinu a minutu člověk nastoupil?

Petr Novotný

Někde bez přirážky, někde s přirážkou… páni politici, děláte si z lidí pr*del? Kde se v tom systému nákupu jízdenky má vyznat.
A nejvíce do toho kecají ti, co jezdí všude autem.

Jiří 2

Koupíte si u pokladny. Easy. Když nestíháte k pokladně a nastoupíte rovnou do vlaku, počítáte s přirážkou. Že vám ji na některých tratích odpustí se dá označit jako jakýsi příjemný bonus. Určitě to není revoluce v odbavování cestujících, určitě v tom nemusíte hledat žádnou vědu.

Tronda

Ale přece podle modrého zákona to cestující zneužije!

Jiří 2

Tržby v tomto kraji jsou dle smlouvy rizikem kraje. Čili ať to zneužije nebo ne, České dráhy dostanou tak jako tak zaplacenou plnou cenu a ztráta vznikne kraji, ne dopravci.

Karel

A pro dopravce je to jednodušší tím, že si nebudou muset ze stanic do vlaků posílat miliony depeší o tom, že si zrovna nějaký pokladní musel odskočit na záchod nebo k doktorovi.

Jiří 2

Dopravce využije stávající systém, který má pro ostatní stanice, čili v tomto rozdíl nebude…

Leinad

Počítej „ze stanice s pokladnou/automatem vždycky s přirážkou“ a buď rád když si zrovna o přirážku neřekne. 😀

HonzaEM

Tak oni si o ní říct musí, už z principu, protože jinak by jí musel průvodčí doplatit ze svého, ale často se to řeší tak, že jízdenku napíše z nějaké sousední zastávky.

Alexandr Mikulka

To samozřejmě NENÍ pravda, průvodčí tu přirážku může zrušit ale musí to odůvodnit a to je pro některé průvodčí moc práce.

Grossák

Mě by zajímalo, jak to víte.