Dopravci Železnice

České dráhy začnou na části tratí prodávat jízdenky bez přirážky i tam, kde je pokladna

Motorová jednotka RegioShark ve Velkém Valtinově. Foto: České dráhy
Motorová jednotka RegioShark ve Velkém Valtinově. Foto: České dráhy

Od 15. prosince budou mít na vybraných tratích v Libereckém kraji cestující možnost koupit si jízdenku až u průvodčího, i když bude ve stanici otevřená pokladna. Vyplývá to z nového znění Smluvních přepravních podmínek, které dopravce zveřejnil v Přepravním a tarifním věstníku.

Novinka bude platit pouze v Libereckém kraji a ještě ne na všech tratích. Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka možnost odbavení ve vlaku bez přirážky i v obsazených stanicích s pokladnou platí ale jen v osobních a spěšných vlacích pouze na území Libereckého kraje. Ve vlacích bude k dispozici jak krajský tarif IDOL, tak odbavení podle tarifu TR 10 Českých drah

„Změna vychází z objednávky kraje a nové smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné drážní osobní dopravě, ve které na sebe kraj přebírá odpovědnost za výběr tržeb,“ vysvětlil Joklík. Novinka se netýká rychlíků a platí na tratích č. 030, 035, 040, 041, 042, 046, 064, 070, 080, 086 a 087, tedy tratí, které přechází pod novou smlouvu s ČD. Neplatí tedy například na Jizerskohorské železnici, kde se provoz soutěžil už dříve. Přímo ve vlaku bez přirážky si budou moci koupit jízdenky i cestující ve spojích zajišťovanými společností Arriva vlaky.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tronda2
Host
Tronda2

Úplná blbost! Já bych zavedl povinnou přirážku a to i ve stanicích, kde není pokladna.
Lidi se hold budou muset naučit pracovat s telefoni. Nebo si připlatí!
A vůbec! :
Stanice kde není pokladna by neměli vůbec existovat. Tyhle hloupý lokálky.. akorát všechno brzdí!! =>ZRUŠYT!!!

Tronda2
Host
Tronda2

a nebo to dát RegioJetu.

Státní dráhy tohle hold nedovedou udržet…!!! Je to akorád ČERNÁ DÍRA NA PENÍZE!!!

Luba
Host
Luba

Že tě to ještě baví. =>ZRUŠYT!!!

xyz
Host
xyz

„Já bych zavedl povinnou přirážku a to i ve stanicích, kde není pokladna.“
Vzpomínám-li si dobře, tak to takto měly pár let ČD, s. o. A to ve druhé polovině 90. let na tratích s (tehdy nově zavedeným) samoobslužným způsobem odbavování cestujících.

Strojvedoucí mohl cestujícímu bez platné jízdenky (tzn. zakoupené někdy dříve/někde jinde) prodat tzv. blokové jízdenky, ale s přirážkou 5 Kč.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Bývala sleva 3 % za bezhotovostní odbavení a další 3 % za samoobslužné odbavení. Mělo to dva celkem dobré efekty, minimálně pro ČD: 1) pravidelní cestující využívali elektronickou peněženku na InKartě (dnes ji ve srovnání s tehdejší dobou používá zlomek lidí), což mělo obrovské plus v rychlosti odbavení (jak pro ně samotné, tak pro lidi ve frontě), pro ČD to znamenalo i peníze na účtu a úroky z nich 2) cestující, kteří se odbavovali sami třeba přes ten internet (nebo to ještě fungovaly na vybraných stanicích automaty), byli za svou soběstačnost odměněni. Jenže pak začalo svépomocí odbavených cestujících s rozmachem… Číst vice »

babilon
Host
babilon

Dneska máte slevu ve formě ČD bodů.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Spousta lidí nechce sbírat body. Dneska body sbíráte prakticky všude. Kdybyste neodmítal věrnostní karty, které vám ze všech stran nabízí, taháte místo peněženky dvoukolák. Okamžitý benefit v podobě okamžité slevy je lákavější.

aldik
Host
aldik

A kdy bude možná platba kartou u všech průvodčích? Vím, že se to testovalo, ale nevím jak to dopadlo… Nejvíc se obávám že chudáci aby sebou měli mnohem větší množství drobných (kov), s dvoutisícovkou snad nikoho ve vlaku platit nenapadne (to si rozmění napřed v supermarketu 😀 ), ale kdyby jo, tak ho stejně personál pošle někam 😀

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

To průvodčího nerozhází. Jen místo peněz vystaví poukázku na tutéž sumu, kterou cestujícímu pak proplatí někde v pokladně na větším nádraží. Už jsem to zažil.

Leinad
Host
Leinad

A vezme poukázku další průvodčí (vytiskne menší poukázku + lístek)?

Jiří 2
Host
Jiří 2

To bohužel ne. A to je právě největší problém těch poukázek. Pokud někdo cestuje mezi dvěmi stanicemi, kde ani v jedné není pokladna, leží mu v této poukázce peníze. A ještě je poukázka časově limitovaná…

Petr Nick
Host
Petr Nick

to aby měl/a průvodčí krosnu na drobné, větší část současných cestujících platí 25% tarifu

J.L.
Host
J.L.

Že by ČD, aspoň v Libereckém kraji, zjistily, že František Josef I. Císař rakouský, apoštolský král uherský, král český atd. již zemřel?

AAA
Host
AAA

ne, stále objednávají zubní protézu Veselý železničář

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Třídního nepřítele je třeba zmást!
A nebo je to takto? Tvůrci tarifu vykázali 50 % nárůst počtu pozměněných paragrafů. Tým se rozrostl o nové lidi a vznikly tak nové manažerské pozice.

Zbyněk
Host
Zbyněk

V Ústeckém kraji také vyjednali možnost na hranci kraje i v obsazené stanici nákup jízdenky ve vlaku. https://www.kr-ustecky.cz/novinky%2Dna%2Dzeleznici%2Dv%2Dusteckem%2Dkraji%2Dzezelenaji%2Di%2Dnektere%2Dvlaky/d-1739202/p1=204759

MHD
Host
MHD

To je dobrá zpráva pro uživatele Labe-Elbe, kteří cestují z jiného kraje.

MHD
Host
MHD

Pardon, beru svoje tvrzení zpět 🙂

Karel
Host
Karel

Skvělá zpráva. To bychom se ještě mohli dočíst, že v pokladně č. 2 výjimečně nebudou vybírat přirážku za to, že si cestující nekoupil lístek v pokladně č. 1.

Medvěd
Host
Medvěd

Unikají tržby, tak se snaží je včas vybrat.

Ale v SPPO mají geniální výmluvu :
Kapitola IV
Náhrada škody
310. Jestliže nebyl cestující ve veřejné osobní železniční přepravě přepraven včas
nebo nebyl přepraven vůbec, nemá právo na náhradu škody vzniklé jako důsledek
porušení podmínek přepravní smlouvy.
https://www.mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Ministerstvo/Prepravni-a-tarifni-vestnik/Prepravni-a-tarifni-vestniky-2019/Prepravni-a-tarifni-vestnik-24-2019/SPPO-zmena-17.pdf.aspx

str. 72

Bravo, to je Vánoční dárek …………..cestující Vás za to budou mít rádi.

babilon
Host
babilon

To mají v přepravních podmínkách už minimálně 30 let.

Tarfix
Host
Tarfix

Odis vždy s přirážkou i z neobsazené. Od 1.1.2020

Jirka
Host
Jirka

Prosím o nějaký důkaz. Nikde jsem o žádné přirážce z neobsazené stanice neslyšel.

Tarfix
Host
Tarfix

Tento týden jsme z toho byly proškolení. Hlava nám to nebere je to z nařízení kraje. I při nabití peněženky plus 40kč.

Jirka
Host
Jirka

Tak ta peněženka je úplně divná. Vždyť to popírá veškerou její výhodu (jízdenky jsou z ní levnější). A nevíte jestli to s tou peněženkou bude i v autobusech? Nejčastěji si ji nabíjím právě tam u řidiče.

Tarfix
Host
Tarfix

U řidiče to bude pořád stejné.

HonzaEM
Host
HonzaEM

A smysl tohodle všeho je jaký?

Karel
Host
Karel

42

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

XXII

Rtep
Host
Rtep

Tak to bude dost zábavné. Je vidět, že České dráhy chtějí krajům pomoci dostat lidi z vlaků a rády se připojí k vznikajícímu chaosu.

Lektor
Host
Lektor

Jak přesně vyhání cestujícího z vlaku to že nebude platit přirážku?

Rtep
Host
Rtep

Docela snadno. Málokterý cestující si bude zjišťovat, kde přirážku bude platit a kde ne. Když zjistí, jaký chaos vládne i u ČD, raději příště pojede autem.

Leinad
Host
Leinad

Přirážku platí, pokud jede ze stanice s otevřenou pokladnou bez jízdenky.
(A když si náhodou průvodčí o přirážku neřekne, ať už zadáním předchozí stanice nebo nově může i ofiko), má být cestující rád.

Modré zábradlí
Host
Modré zábradlí

Kdyby průvodčí nechtěl po Rtep přirážku, tak přece do vlaku víckrát nevleze. Co je na tom k nepochopení?

Rtep
Host
Rtep

K nepochopení jsou spíš přispěvatelé, kteří si ani nepřečtou, o čem píši. Kařdá věc, která je pro cestujícího zbytečně složitá, už nyní odrazuje od cestování vlakem. U nás na Šumavě znám docela dost lidí, kteří se bojí jezdit vlakem, protože si nedokážou v automatu ve vlaku koupit jízdenku. Ve chvíli těchto zbytečných změn bude docházet k témuž efektu. Nikdo se opravdu nebude zajímat o to, zda a ve kterém vlaku bude platit přirážku. Cesta autobusem nebo autem bude prostě snažší. Velmi často se o to nebudou zajímat ani průvodčí a revizoři a budou cestujícím tvrdit nesmysly – s tímto jsem… Číst vice »

Ladislav Harvánek
Host
Ladislav Harvánek

Jenže tohle si zavedl kraj a nedovedu si představit, jaké nastanou zmatky.

xyz
Host
xyz

Reálně se toto opatření týká cca 10 (?) stanic v Libereckém kraji (Liberec, Jablonné v P., Frýdlant, Raspenava, Turnov, Železný Brod, zčásti Tanvald, dále Semily, Nová Paka město; možná několik málo dalších). Více jich (po zrušení výdeje jízdenek výpravčími) ani nebude.

AFO
Host
AFO

Nová Paka město není v Libereckém kraji. Frýdlant a Raspenava bude dál s přirážkou.
Kromě výše zmíněných se to týká ještě Jilemnice, České Lípy, České Lípy střelnice, Nového Boru, Doks, Mimoně a Rychnova. Tedy celkem 13 stanic. (V létě možná ještě Staré Splavy nebo Karlovice-Sedmihorky)
S tím, že třeba v Rychnově, Železném Brodě a Semilech ovšem žádný osobní vlak v době otevření pokladny nezastavuje

Karel
Host
Karel

„S tím, že třeba v Rychnově, Železném Brodě a Semilech ovšem žádný osobní vlak v době otevření pokladny nezastavuje“ – dá se to nějak vysvětlit? To jako že by pokladny jsou otevřené jenom v noci, když tam žádné vlaky nestaví? Nebo že to jsou čistě rychlíkové stanice, takže osobní a spěšné vlaky je projíždějí bez zastavení?

AFO
Host
AFO

Upřesnění – osobní vlaky tam zastavují, od 15. prosince je ale bude vozit Arriva.
ČD zůstávají rychlíky, kde se přirážka platí dál, a jeden pár osobních vlaků, který ovšem jede pozdě večer/brzy ráno a zmíněné pokladny jsou v době jeho jízdy zavřené.
Samozřejmě nikomu nic nebrání koupit si třeba v Rychnově v pokladně ČD jízdenku IDOL i na osobák Arrivy, ale i ta bude jízdenky prodávat bez přirážky.

Václav
Host
Václav

A Stará Paka.

Lektor
Host
Lektor

Ani jedna z Pak není v Libereckém kraji.

Šotouš.cz
Host
Šotouš.cz

Není ale je tarifních zónách Nová Paka od nového GVD

Šotouš.cz
Host
Šotouš.cz

Ale platí tam krajský tarif 👏👏👏

Jenda
Host
Jenda

Tam je to ale způsobené tím, že vlaky jsou je povinně vybaveny automatem na jízdenky, takže cestující má alternativu (a hodně používanou).

Martin
Host
Martin

Tohle jsem nikdy uplne nepochopil, z nejakeho duvodu pospichate na vlak, nezkoumate zda je pokladna otevrena nebo zavrena, zda je tam fronta nebo ma pokladnik pauzu, prodte jdete do vlaku a tam na vas ceka prirazka k cene, i kdyz cestou jsou zastavky, kde se jinak nez ve vlaku jizdenka koupit neda… Ale akceptuji, ze je jizdenka prodavana s rozumnou prirazkou ve vlaku, koneckoncu si ji dnes muzeme koupit i online, ale proc se ma clovek citit jako nejaky cerny pasazer a dostavat pokutu? U MHD si take nekde muzete koupit jizdenku s prirazkou u ridice, ale i kdyz lze… Číst vice »

HonzaEM
Host
HonzaEM

A někde dostanete tuto přirážku i když chcete lístek z neobsazené zastávky (když máte do této zastávky jízdní doklad IDS a do vlaku jste nastupil už dříve v obsazené stanici).

Jiří 2
Host
Jiří 2

Přirážka se vybírá proto, že zejména v období přepravních špiček nestačí průvodčí projít celý vlak. Aby cestující nespoléhal na to, že bude platit řekněme za každou druhou – třetí cestu (zaplatí jen když přijde průvodčí, jinak cestuje zdarma) a poctivě si kupoval lístek u pokladny (lístek je, na rozdíl od lístků MHD z předprodeje, vázán na konkrétní datum a v jiný den je nepoužitelný). Kupříkladu v MHD, když nastoupíte bez jízdenky a jste kontrolován revizorem, zaplatíte také jízdenku a přirážku (pokutu), jen tam je to minimálně 600,- (záleží ve kterém městě) a tady pouze 40,-. Jihomoravský kraj to od 1.1.2020… Číst vice »

Novák
Host
Novák

Spolu s názvem dopravny na budově (čekárně) by mělo být uvedeno, zda je v dopravně pokladna dopravce a kde se nachází. Velkým písmem jako název dopravny. Protože jízdenky se mnohdy prodávají i v trafice naproti nádraží. A proč by to měl cestující hledat. Pak může mít dopravce nárok vybírat příplatek (přirážku) při prodeji ve vlaku.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Tak Arriva na svém webu ujišťuje, že mi jízdenku v osobním vlaku prodá řidič.

Grossák
Host
Grossák

Řidič čeho? 🙂

Rtep
Host
Rtep

Ten v tom modrém autě, co právě stojí u přejezdu.

Karel
Host
Karel

Zas nějakej chytrolín, kterej si myslí, že železniční tratě nemají zatáčky a drážní vozidla nemají řidiče… Podle zákona je to „osoba ŘÍDÍCÍ drážní vozidlo“, ať už jí budete říkat fíra, pilot, strojník nebo mašinfýrer. Ale možná že pan Jůza právě naráží na nějakou formulaci, která byla původně určená pro autobusovou dopravu.

Tronda
Host
Tronda

Nejspíš „řidič motorového vozu“, slovní spojení, které do železniční mluvy zavedly sami ČSD už za první republiky, tedy v době, kdy se fuj, fuj soukromé železnice postátňovali a svět byl naprosto v pořádku.

Lektor
Host
Lektor

A co vlastně znamená to fuj, fuj? To je projev nějaké duševní poruchy?

Tronda
Host
Tronda

Elitní modré gumy bez toho nedokážou rozeznat různé firmy na železnici, takže nejspíš ano, jinak by si mohli myslet, že ČSD postátňovali sami sebe.

Démon
Host
Démon

Pokladny zrušte. Je 21.století a všichni mají mobilní telefon. kdo nemá, koupí u průvodčího. Měsíční náklad na 1 pokladnu je cca 80 tisíc měsíčně, to se nemůže vyplatit.

a8n
Host
a8n

V takovém případě ho nebudou mít všichni.

Karel
Host
Karel

I kdyby v každém vlaku bylo o průvodčího víc, tak to myslím vyjde pořád levněji, než když ve spoustě zastávek sedí bába která dvě hodiny podřimuje a pak prodá dva důchodcovský lístky po pěti korunách, aby pak na další tři hodinky upadla do spánku.

Kylchap
Host
Kylchap

Takhle to má úžasný soukromý dopravce GWTR v Chomutově. Pokladní tam na každý vlak směr Plzeň prodá tři – čtyři jízdenky. Směr Most žádnou (všichni jezdí ČD).
A to se vyplatí !?

michal
Host
michal

Provoz pokladen hlavně vychází z nějakého požadavku MD.

MirekK1
Host
MirekK1

To bývalo. Takové zastávky už dnes dávno pokladny nemají…

Supidio
Host
Supidio

Dokud nebude na všech nádražích či ve všech vlacích wifi, je argumentace mobilem bezpředmětná 🙂

Martin
Host
Martin

Hmm, sice souhlasim, zrovna tento tyden na poste jsem si sel vyzvednout balik a pri zadavani kodu uz za mnou netrpelive stali lide, co si chteli vzit poradovy listek a jeste musi akceptovat, ze pujdu prednostne, kdyz z niceho nic tel. zhasnul – vybito… Mobilni telefon je fajn, ale pohodlnejsi je automat na jizdenky nebo moznost koupit pomoci kreditky ci jine karty, kde lze overit, ze nejedete nacerno pomerne snadno a rychle… Pokladny jako takove jsou opravdu jiz trochu prezitek, resp. spise se hodi vetsich nadrazich… V Japonsku jsou dokonce i turnikety a zvladaji velky napor cestujicich, vsude mate automaty… Číst vice »

HonzaEM
Host
HonzaEM

Tak tradice je tradice.

David
Host
David

Ano. Argument Japonskem nebo Švývarskem mám vždycky nejradši.

Karel
Host
Karel

Tak turnikety jsme u nás za komunistů taky někde mívali. Teď už je máme leda tak v zoologické. Ale ještě profesionální nacpávači nám chybí, abychom dohnali to Japonsko.
Co se týče placení, počkejme ještě pár desítek let, až se podaří dotáhnout k dokonalosti ta orwellovská vize světa – jen se projdeme po ulici a projedeme a s občanského kreditu se nám strhnou příslušné částky podle toho, jak jsme svým chováním přispěli či uškodili Systému. Někomu se za jízdu body strhnou, někomu přidají, každému podle jeho certifikace…

HonzaEM
Host
HonzaEM

Všichni nemají ani ten mobilní telefon a už vůbec ne všichni tyhlety šoupací.

Bivoj
Host
Bivoj

Průvodčí budou nově prodávat i mobilní telefony ?

Pkiii
Host
Pkiii

Spousta lidí má ale tlačítkový mobilní telefon, takže nějaké apky mají smůlu.

Štěpán
Host
Štěpán

Tak by to mělo být vždy a všude. Nejen na vybraných tratích v jednom kraji a jen u některých vlaků.

Zapa
Host
Zapa

OK, ale v tom případě pouze s usměrněným nástupem cestujících bez jízdenky.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Kromě sedadla průvodčího poblíž prvních dveří určených k nástupu také existuje systém průvodčího procházejícího celým vozem nebo soupravou … to má výhodu a nevýhodu, že šichtu neprosedí na místě, výhodu rychlejšího nástupu a rovnoměrnějšího rozložení cestujících ve vlaku. Stíhatelnost obsloužení cestujících je téměř stejná, potíží jsou jistě některé pro průvodčího neprůchozí soupravy, průchozí průvodčí má výhodu lepší kontroly nad celým vlakem.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Nejlíp to jde v regiopanterech.

Karel
Host
Karel

Určitou nevýhodou je náročnost na paměť. U motoráčku na zrušení si průvodčí těch svých 15 cestujících možná zhruba zapamatuje, ale u dalšího vlaku se mu noví cestující smísí s těmi už zkontrolovanými a potom cestující, který dokáže pri průchodu průvodčího zachovat pokerovou tvář, může jezdit zadarmo. Takže ten systém může fungovat v zásadě jen tam, kde jsou lidé přiměřeně poctiví a nemyslí jen na to, jak něco ošulit.

Štěpán
Host
Štěpán

Arriva také usměrněný nástup nemá a nebude mít a funguje to.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To tam jezdí šestivozové soupravy, navíc neprůchozí? Usměrněný nástup cestujících do Regionovy je nesmysl.

Karel
Host
Karel

Tak trochu usměrněný být může. Třeba že by se smělo nastupovat jen dveřmi, a ne okny.

Supidio
Host
Supidio

Není nad co nejsložitější a co nejméně přehledný systém, nejlépe v každém kraji úplně jiný a ještě v rámci kraje další vyjímky 🙂 To určitě naláká spoustu lidí do veřejné dopravy.

Karel
Host
Karel

A místo deseti vteřin na koupi jízdenky v pokladně bude muset cestující při čekání na spoj věnovat deset minut studiu vývěsek, kterými dveřmi má nastoupit a co si kde má nebo nemá koupit nebo označit… anebo tam žádné vývěsky vůbec nebudou a když nastoupíš špatnými dveřmi, tumáš dva litry pokuty a odvolání žádné…

BoH
Host
BoH

Není nad to mít nejednotný systém…

Leinad
Host
Leinad

Jednotný idol

Leinad
Host
Leinad

Jednotný idol, bordel chtějí modrogumáci v tr10

Karel
Host
Karel

Nejednotný systém – myslíte třeba to, že se výše přirážky liší podle toho, ve které zastávce a ve kterou hodinu a minutu člověk nastoupil?

Petr Novotný
Host
Petr Novotný

Někde bez přirážky, někde s přirážkou… páni politici, děláte si z lidí pr*del? Kde se v tom systému nákupu jízdenky má vyznat.
A nejvíce do toho kecají ti, co jezdí všude autem.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Koupíte si u pokladny. Easy. Když nestíháte k pokladně a nastoupíte rovnou do vlaku, počítáte s přirážkou. Že vám ji na některých tratích odpustí se dá označit jako jakýsi příjemný bonus. Určitě to není revoluce v odbavování cestujících, určitě v tom nemusíte hledat žádnou vědu.

Tronda
Host
Tronda

Ale přece podle modrého zákona to cestující zneužije!

Jiří 2
Host
Jiří 2

Tržby v tomto kraji jsou dle smlouvy rizikem kraje. Čili ať to zneužije nebo ne, České dráhy dostanou tak jako tak zaplacenou plnou cenu a ztráta vznikne kraji, ne dopravci.

Karel
Host
Karel

A pro dopravce je to jednodušší tím, že si nebudou muset ze stanic do vlaků posílat miliony depeší o tom, že si zrovna nějaký pokladní musel odskočit na záchod nebo k doktorovi.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Dopravce využije stávající systém, který má pro ostatní stanice, čili v tomto rozdíl nebude…

Leinad
Host
Leinad

Počítej „ze stanice s pokladnou/automatem vždycky s přirážkou“ a buď rád když si zrovna o přirážku neřekne. 😀

HonzaEM
Host
HonzaEM

Tak oni si o ní říct musí, už z principu, protože jinak by jí musel průvodčí doplatit ze svého, ale často se to řeší tak, že jízdenku napíše z nějaké sousední zastávky.

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

To samozřejmě NENÍ pravda, průvodčí tu přirážku může zrušit ale musí to odůvodnit a to je pro některé průvodčí moc práce.

Grossák
Host
Grossák

Mě by zajímalo, jak to víte.