České dráhy začínají řešit náhradu brejlovců, chystají soutěž na pořízení až 30 lokomotiv
Nové lokomotivy nahradí stroje vyrobené v letech 1979 a 1980.
Po velkých nákupech elektrických lokomotiv chystají České dráhy i obnovu svých motorových lokomotiv. Vypsaly předběžné tržní konzultace, které jsou prvním krokem k vyhlášení soutěže na pořízení až 30 motorových nebo duálních lokomotiv.
Dopravce podle informací na profilu zadavatele počítá se soutěží na nákup 15 lokomotiv s opcí na pořízení stejného počtu kusů. Schváleny mají být pro provoz v Česku a na Slovensku, případně v Polsku, Německu a Rakousku. Variantou je nájem i nákup lokomotiv.
Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský potvrdil, že má jít hlavně o náhradu a doplnění lokomotiv přezdívaných brejlovec. „Půjde o náhradu lokomotiv řady 754 (rok výroby 1979/1980) a doplnění modernizované řady 750.7 (modernizace v letech 2010 až 2012), kterou ČD vybavují ETCS,“ řekl Šťáhlavský.
Dopravce má aktuálně 19 lokomotiv řady 750.7 a 55 lokomotiv řady 754. Turnusová potřeba je aktuálně 44 lokomotiv (včetně sedmi lokomotiv zapůjčených do Polska k PKP Intercity). K tomu ještě na výkony z Plzně do České Kubice využívá dieselové lokomotivy Die Länderbahn.
České dráhy oslovily celkem osm výrobců. Jde o Alstom, CAF, Newag, PESA Bydgoszcz, Siemens Mobility, Stadler Rail, Škoda Transportation a CZ LOKO.
Záloha pro napěťové výluky
Podle technické specifikace má jít o lokomotivy s rychlostí na 140 km/h (v nezávislé trakci) a 160 km/h (v závislé trakci). Duální lokomotivy kombinují pohon na spalovací motor s pohonem na trakční elektřinu při jízdě po elektrifikované trati. Dráhy požadují, aby mohly být využity i v nákladní dopravě. Výkon musí být nejméně 2000 kW.
Počty nakoupených lokomotiv se mohou lišit i podle toho, jakým tempem bude pokračovat elektrizace české železniční sítě. Dopravce ale připomíná, že potřebuje výkonné traťové lokomotivy pro zajištění provozu v době napěťových výluk; nejen těch plánovaných, ale i neplánovaných. „Připomenout lze napěťové výluky např. při modernizaci tratí nebo několika měsíční poškození trakčního vedení na jižní Moravě po tornádu v roce 2021, kalamitní stavy typu námraza apod.,“ dodal Šťáhlavský.
Aktuálně jsou velké traťové motorové lokomotivy nasazeny například na linkách R 18 do Luhačovic nebo R 11 Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň v úseku Brno – Jihlava. Jezdí také na lince R 16 v úseku Klatovy – Železná Ruda, R 17 Silva Nortica v úseku Veselí nad Lužnicí – České Velenice. Nasazovány jsou na spoj linky Ex 7 do Českého Krumlova a R 18 do Zlína, linku Ex 6 v úseku Plzeň – Domažlice – Furth im Wald. U linky R10 jsou nasazovány v úseku Hradec Králové – Trutnov, na spěšných vlacích v úseku Zábřeh na Moravě – Jeseník. Nechybí ani u výkonů v regionální dopravě, například u souprav push-pull na Ostravsku.