egoe-plus
Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy zachrání lounského Albatrosa, bude jenom na dívání

Lounský Albatros 498.112. Pramen: České dráhy
Zřejmě nejkrásnější poválečná parní lokomotiva české výroby projde renovací v České Lípě

České dráhy se rozhodly, že po mnoha letech chátrání v lounském depu zachrání parní lokomotivu 498.112 z roku 1955. Stroj známý jako (jedničkový) Albatros projde renovací v depu v České Lípě, nyní se chystá i s tendrem na přesun. Dráhy to oznámily ve svém měsíčníku Železničář.

Cílem není provozní, nýbrž vystavovatelný stav. „Vzhledem k současnému stavu, kdy lokomotivě chybí řada podstatných komponentů, její případné uvedení do provozního stavu nebylo ani v minulosti plánováno. Současně by představovalo neúměrně velkou investici finančních prostředků. Jde především o záchranu vozidla před úplnou devastací,“ sdělil mluvčí ČD Robert Pagan.

Termín dokončení prací není přesně stanoven, bude se odvíjet od časových možností personálu v České Lípě. Známy podle Pagana zatím nejsou ani náklady.

Jde o jediný kus řady 498.1 v majetku českého státního dopravce. V ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka je možné si prohlédnout dalšího Albatrosa, ale nulkové řady (498.022). Až do roku 2011 byla v provozním stavu. Další jedničkový Albatros je v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově, provozní exemplář se nachází v Bratislavě.

Pokud jde o páru, dokončilo českodrážní muzeum před nedávnem půlroční opravy kotle lokomotivy 433.001 (Skaličák) z roku 1948. Hotová lokomotiva se vrátí zpět na Moravu.

Důležitá data v „životě“ lokomotivy 498.112

(pramen: ČD)

8. 1. 1955 – tlaková zkouška kotle
28. 2. 1955 – tovární zkouška a prozatímní převzetí k ČSD
1. 4. 1955 – zařazena do stavu depa Praha střed
3. 5. 1955 – vykonala TBZ
1. 4. 1958 – do depa Bratislava hlavné
29. 1. 1972 – do depa Plzeň
12. 1. 1973 – navržena na zrušení
5. 3. 1973 – zrušena a převedena na vytápěcí kotel K 557
19. 3. 1976 – prodána k vytápění Západočeským uhelným dolům (ZUD) Zbůch na důl Antonín Uxa (od roku 1991 důl Krimich II) v Tlučné u Nýran
3. 12. 1990 – administrativní návrat k ČSD a převoz do depa Praha-Libeň
1993 – do Lužné

103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MarSei

Kdyby tak lokomotiva vyjela vlastní silou, to by byla nádhera! Třeba místo 498.022. Mimochodem – je v plánu jeho zprovoznění?

Rosťa

Dobrý den,
smekám před umem našich předků a velice si vážím pracovitých lidí. Kolik z vás by šlo pracovat na záchranu naší nejrychlejší parní lokomotivy místo psaní příspěvků? Je tady samý odborník a ti se mohou hodit.
Celému kolektivu, který se bude podílet na opravě děkuji a budu držet palce.
Rosťa

Renata Klánová

No třeba se toho zadaří více, třeba by mohli udělat sbírku, aspoň na něco, bude to drahé, ale četa kolem Lízy jsou velcí srdcaři. Jenže spousta lidí jen kecá a chlup nepustí.

498.112

Dobrý den všem zde diskutujícím. Nestačím se divit, jaké bludy a nesmysly se zde prezentují okolo parní lokomotivy 498.112. Vyplývají z neznalosti a absolutně nesmyslných představ. Je mi z toho trochu na blinkání… Ale naštěstí máme vlastní mozkové ústrojí, vlastní plány, vlastní vizi. Nevěřte všemu, co se píše. Jsou tu nesmysly, v článku jsou také nesmysly. Jen tak mimochodem by mě zajímalo, jak lokomotiva 498.112 může být lounská? No nic. V dnešní době je nejdůležitější nenechat se otrávit. A my se nenecháme.

Honza

Otrávit? Všechno tu bylo v pohodě, než jste tu začal hystericky prudit.

498.112

Neprudím tu, jen komentuji zde psané nesmysly. Chápu, že ne každý zná pozadí celé akce.

joska

Neskutečně krásná mašina ,zažil jsem páru .technické skvosty v dané době ,které už dnes umí udržet v provozní stavu pár lidí ,velká škoda

Rosťa

Též velice rád vzpomínám na 70tá léta kdy naše tratě zdobily parní skvosty.
např.475, 475, 477, 498, 556 a řada dalších.

Kosmik

Záchrana spočívá v natření černou barvou?

Polabský

Nééé, modrou.

ABC

Albatros v Najbrtu 🙂

Renata Klánová

Je to sprostý komentář, je vidět, že o četě nic nevíte. Radši mlčte.

Vašek

Udivuje mne, v co se dokáže zvrhnout diskuse k článku o opravě lokomotivy.

Alex.D

aspoň neskončí ve šrotu a má možná naději, že se jednou najdou prostředky na její znovuzprovoznění…

macek

taková ostuda neopravit

leviathan

A proč ne provozní stav? Copak se nenajde dost šikovných rukou, kteří chybějící díly vyrobí podle disponibilních výkresů a dalších šikovných rukou, které to vše namontují tam, kam to patří? To již je ta tam hrdost na fukční díl našich předků?

asdfg

A peníze, tak odhadem 10-15 miliojnů spadne z nebe?

pkajetan

padají z nebe na cyklostezky odnikud nikam, na nízkopodlažní vozidla, která obsluhují nádraží s peróny bez výtahů, na nákup lokomotiv na rychlost 230 km/h, které budou jezdit po tratích se 160kou, na desítky zbytečných rozhleden (některé v údolí), na tisíce zbytečných turistických stezek, nové corporate identity pražského dopravního podniku, projekty nádraží a dálnic za bambiliony, které se nikdy nezrealizují …. na přesun brněnského nádraží – které se nikdy nepřesune, na dotace jízdenek pro seniory a studenty, n astavbu trolejbusového vedení z Libně na Prosek, po kterém nejezdí trolejbusy … PADAJÍ A TISKNOU SE JAKO SBĚSILÉ … asdfg – omlouvám se,… Číst vice »

Vašek

Flotila našich rychlíkových krasavic je bohužel většinou jen na koukání.

Zbyněk

Kde je Tlučná u Nýran?

Vašek

U Nýřan.

Ittieh

Mezi Vejprnicemi a Nýřany.😉

997

Určitě si to ta 112 zaslouží, aby byla aspoň ve vystavovatelném stavu

leviathan

Ta by zasloužila provozní stav. Objekt šotoušského zájmu je poněkud neúcta k výtvorům našich předků.

Laik

Ví někdo proč to neopraví v Lužný kde je zázemí, know-how atd…? Je depo v Lípě něčím výjimečné v tomto směru?
Jo zprovoznění 498.022, to by byla krása…….

Tuzemák

Taky se divím, že už konečně neopraví i funkční 022. Zvlášt když byla mašina odstavena jako funkční kus, „jen“ propadl kotel. Připadá mi to ze strany ČD, jako absolutní neochota ji vůbec ještě někdy opravit. Zaměstnanci jistě zaslouží obdiv i za záchranu tohodle kusu. A ČD pohanět, že od roku 2011 nebyly schpný zajistit repas kotle. Jako shánět od r.2011 několik milionů, nesvědčí moc o schopnostech vrcholného vedení. Určitě by modrý, funkční Albatros udělal víc parády ve funkčním stavu, než jako kus mrtvého železa. A to nemluvě o reklamě. Pořádáme nostalgickou jízdu, přijeďte se s námi svést…Nechápu. Napadá mě, jestli… Číst vice »

Renata Klánová

To bude asi tím, že četa kolem Lízy v Č. Lípě to chce dělat, mají srdce na správném místě.

Krušnohorec

Nejkrásnější parní lokomotiva je 475.1 se zvláštním přihlédnutím ke 475.102

Honza

Souhlasím, jednu takovou, konkrétně 475.179 máme také u nás v Děčíně – Podmoklech.

Krušnohorec

Vrátila se z České Lípy?

Tomáš Gottschalk

Tak v Tetschen, nebo Bodenbach?

JÁÁ

halb und halb.

Renata Klánová

Ano, Lízu krasavici. Ale vaše budoucí dlouhodobá činnost na 112 je velmi záslužná.

Jenda-71

Za mne palec hore 🙂

Krušky-Středohoří

V té České Lípě to udělají zaměstnanci ČD?

Kubrt

Ano.

Krušky-Středohoří

Dílna v České Lípě ukončila provoz někdy 2006. To tam naženou lidi z Děčína, nebo dokonce z Lužné? Pokud to jsou nadšenci ve svém osobním volnu, tak by oprava do vystavovatelného stavu měla ještě své opodstatnění.

ludaxxx111@centrum.cz

Ano,tak to je, dělají to nadšenci ve svém volnu zdarma, ČD to nezajímá či spíše sabotuje

leviathan

Důvod k hrdosti a námět na změnu systému, když leccos, co má skutečnou hodnotu, je pouze na nadšencích.

Renata Klánová

A velcí srdcaři.

Martin

Ono,kdyby se ČD zbavily nevýhodných smluv, lidí na GŘ kteří dohazují kšefty svým znamým za předem určené peníze,tak by mohla být 112 klidně provozní,ale dokud bude stát opěrka na ruku křesla strojvůdce na ptg 471 18000kč! přes centrální sklad v ČT,tak se nedivte,že to vypadá jak to vypadá….

švestka

Aspoň víme, kde končí ty zisky ČD a proč je pro stát dražší objednat si výkony u vlastní firmy. Nejlepší by bylo historická vozidla převést do NTM a zbytek zprivatizovat, akorát se ušetří.

Renata Klánová

NTM = mrtvé mašiny, skoro všechny.

Laik

Ta cena mi přijde hustá, je to pravda? Co na to investigativní novináři?

Tonda Sehnal

Dobrá otázka co novináři. Jsou i podstatně dražší detaily.

joska

Pakliže by laik by byl laik seznámen z kolika dílů je lokomotiva složena jak některé díly byli složitě vyráběny (kované díly, odlitky ,specielní obráběcí karusely na obrábění soukolí a spousta ojedinělé technologie tehdejší doby) tak se nelze divit komplikacím u těchto oprav. V 70 letech šlo většinou vše do šrotu. NAstupovala generace diselových a elektrických lokomotiv.Proto klobouk dolů, když se dnes najde parta nadšenců, kteří problémy s rekonstrukcí mají pouze na svých bedrech.

Richard

A kde bude vystanen ten Albatros? Praha hl.n. – jestli by se tam nekde naslo misto,bylo by to fajn. Snad nebude nekde zamceny v Chomutove…?

Krušnohorec

V Chomutově je pouze majetek NTM.

Dave

Ríšo, i kdyby, tak sedneš na vlak a vytáhneš pro jednou paty z Prahe. Jinak depozitář v Chomutově zamčený není, stačí se podívat na otvírací dobu NTM.

cervinkj@volny.cz

Protože Praha není pupek světa !!

Krušnohorec

Takže ČD budou utrácet za neprovozní parní stroj. To se potom nikdo nesmí divit, že nemají peníze na kvalitní motoráky 628.2 a RegioSprintery.

Jenda

Proč by ČD kupovali vyřazené německé „osmdesátky“ 628.2, když pracují na výběrových řízeních pro nákup zbrusu nových souprav (DMU 120, BEMU 50)? Že?

bkp

Protože objednatelé

PvvS

Na těch pracují celý léta a zatím se většina výběrek akorát zrušila..

švestka

Na těch pracují už od roku 2008, kdy měli vyjet zbrusu nové soupravy do Písku a Rakovníka. Na čem pracují v případě R17 je zahaleno tajemstvím.

Georg

v pripade r17 nepracuji naprosto na nicem, jermanove to stacilo a ministerstvo bylo rado, ze z tech jelit vylamalo soupravy na expresy…

Michal80

Ono to vypadá celkem hezky když je to vystavené na nádraží. Co vím, tak to má jen Přerov a Budějovice. A na takovém nějakém zapadlém nádraží by se aji hodila taková výstavka

Spicer

V Budějovicích už dlouho není, kafemlejnek je opraveny v Lužné.

rtep

Jako cestující doufám, že za Regiosprintery ČD vyhazovat peníze nebudou.

BND 30

Správně. Ušetřené peníze se použijí na další modernizaci motorových vozů řady 810. To, že je někteří šotouši nemají rádi, je jejich problém.

rtep

I nezmodernizovaná 810 s koženkovými sedačkami je podstatně pohodlnější, než regiosprinter. Dnes jsem v něm musel bohužel strávit 2 hodiny – zima, hluk, extrémně nepohodlné vysoké židle.

Vašek

Blbější komentář bych tady asi nenašel.

Džamel

Že by modré chráněné dílny ? Radši dělat úplnou zbytečnost, ale s FIP a režijkou v kapse, jak přejít k Arrivě… Ale pozor, ještě rok a pak už bude v Lípě režijka úplně mimo…

Vašek

Nezáviďte režijky. Bude se vám lépe žít.

Honza

Ale podívat se na něj po rekonstrukci půjdete že, zdejší kritici. Což pak taková lokomotiva, se má dát ještě dnes do šrotu????

Kubrt

Nepůjdu se na ní podívat.
Do šrotu se dát nedá, ale fakt nevidím smysl v tom, aby za peníze ČD v Lužné stála další vystavovatelná pára, když dvě další tohoto typu existují.

Honza

Dobře, akceptuji, ale když ne do šrotu a zároveň nerekostruovat, tak co s ní tedy?

Bram

Nechat být, tak jak je. A jediné, co pro ní udělat, je dát jí pod střechu. Třeba někdo v budoucnu o její zprovoznění bude mít zájem, odkoupí jí a za své si jí zrenovuje.

Kubrt

Nerikam nerekonstruovat, říkám neopravovat z prostředků ČD, ty jim plynou na něco jineho. Třeba se ho ujme nějaký dárce a zafinancuje jeho opravu. A nebo nic, jako dosud.

Vašek

Já zase jsem proti sponzoringu čutálistů. Nechť žijí ze vstupného.

leviathan

Přesné.

Krušky-Středohoří

Nedřiv bych ji jako řádný hospodář zkusil nabídnout muzejním spolkům ( nevím jestli takový pokus byl a nikdo se nepřihlásil). Už teď ČD muzejní provoz oproti jiným dopravcům dost zatěžuje.

Knížecí rada

Tak to je známý problém, že v ČR chybí nějaký komplexní program na udržení parních lokomotiv. To financování samozřejmě musí být oddělené od závazku veřejné služby. Že u nás není provozní Albatros ani Mikádo je velmi smutné. Ty stroje jsou kulturní dědictví.

Marek Kovář

Tři písmenka… NTM

BND 30

Necháme To Mrtvé ?

Kalanis

Protože muzejníkovo dogma je „nechat toho původního co nejvíce, pokud možno ještě umazané a rezavé“. Že je to v rozporu s požadavky provozu, to ho nějak netrápí. Protože takhle uvažovat ani neumí.

Cargo

Už víme, proč ČD byly dražší, než Arriva. Aby byly peníze na parní mašinky. O cestující jde až ve třetí řadě…

Miroslav Zuna

Platy managementu v 20x vyšší než průměrná mzda a jejich zlaté padáky , korupce , nákupy za předražené ceny od vybraných dodavatelů , vydržování komunistických mršin důchodového věku a teploušů na administrativních postech. Naprostá neschopnost přizpůsobit svoji nabídku poptávce trhu….

leviathan

Naprostý nezájem o kvalitu všeho, pouze o teplou židli. Ne všude a ne u všech, ale systém je takový.

Jiří Kocurek

Tak za 300 mega (tolik je rozdíl ceny) se dá postavit replika PRR T1 a ještě zbyde na 2 Regionovy. A že PRR T1 byla nějaká mašina!

BND 30

Regionova začíná být konvertibilní přepočítací jednotkou. Jen tak dál !

noerf

Třeba to ČD budou financovat ze zisků na trasách, kde jezdí bez dotací. Teoreticky to možné je, akorát prakticky tyto tržní linky byli vždy pro ČD ekonomický průšvih (D1 express, nedotované vlaky na tratí Praha – Ostrava).

švestka

Ale no tak. Vlaky Praha – Ostrava jsou přece těžce ziskové, to jen Evropská komise si myslí něco jiného, spousta šotoušků z toho málem dostala psotník.

leviathan

Ona si Evropská komise něco myslí?

joska

Pravda, ale kdo dneska o ní stojí.

Jenda

U společnosti s obratem takřka 40 mld. tento projekt pro udržení kulturního dědictví moc nevytrhne. Nezapomeňme, že nejde o uvedení do provozuschopného stavu.

NeCargo

Člověk, kterej si neváží dědictví minulosti, umu předků a přeneseně kulturního dědictví, je obyčejnej debil. Ne všechno se hochu přepočítává na peníze, víš?

švestka

To ne, ale od toho tu je ministerstvo kultury a to to má platit jako sbírkový předmět některé své organizace. Pak aspoň nebude nablito ve vedlejší diskuzi, jak se ČD ubližuje, protože jsou dražší.

joska

Kdybychom nebyli v EU , tak si ariva ani neškrtne , vše je cíleno na likvidaci národního majetku náhradou unijního, Kolik máme okolo sebe ČESKÉHO technického majetku?!

Tomáš P

Je to chvályhodné, ale nechápu proč teda rozpojovali 498.022 a mašinu nechají hnít v Lužné..

Mohli nulku taky odvést do České Lípy kde by se celá vešla..

M262

Také mohli dvacetdvojku zprovoznit namísto toho, aby cpali prachy do stroje, který je sice krásný, ale 022 je jediná zástupkyně své řady vůbec (pominu-li 014, která je nejspíše v Čelákovicích, ale asi v dosti rozloženém stavu, a navíc NTM).

Alex

České dráhy mají peněz nazbyt!

Kubrt

Vozidla zajišťující běžný provoz jsou v perfektním stavu, lidi v dílně nemají do čeho píchnut, tak co. Ani není třeba znát náklady, prostě se to udělá.

BND 30

Také jsem četl posledního Železničáře 👍

MildaIV

Je pravda, že muzeum by měl přímo vlastnit stát. Je nesmysl, aby náklady na provoz muzea tekly přes ČD.

Alex

Ráčej si všímnout, že ČD jsou ze 100% vlastněné státem. V důsledku není podstatné, do které kolonky se to zapíše – pořád se utratí peníze z veřejných rozpočtů, které jinde logicky budou chybět. Hrát si na mecenáše může subjekt, který sám má peněz nazbyt. A to není ani případ státu, ani případ ČD.

Kubrt

Já bych pochopil, kdyby si ČD držely nějakou historickou flotilu využitelnou k PR účelům, k „historickému odkazu“ společnosti atd. Ale třetí vystavovatelný albatros opravený z peněz od objednavatelů a zákazníků mi smysl nedává.

Jaaa

Holt nejde o hodnoty, ale o účetní položky. Jak typické…

Kubrt

Jde o hodnotu – o hodnotu toho, co objednavatelé a cestující dostávají za své peníze. Hodnotu třetího vystavovatelného albatrosu, když existují další dva kompletní, nevidím.

Václav

Mělo by to smysl, pokud by muzeum mělo vlastní dílny na alespoň většinu oprav. Pokud by to bylo, jako v NTM, že se veškeré opravy dělají zdlouhavě přes výběrové řízení, tak je ekonomičtější, když to ČD udělají samy v rámci svých volných kapacit.

Kubrt

ČD mají nějaké volné opravárenské kapacity? Měl bych pár tipů na jejich využití.

Václav

Jako v každé dílně. Někdy není do čeho píchnout a někdy se toho nahrne. Tak až nebude co dělat… Proto asi nestanovili termín.

Radek

Furt lepší, než aby dráhy zase zaplatily inzerci v MFD…