České dráhy začaly řešit pořízení hybridních jednotek pro rychlíky, které převzala Arriva
Bateriová jednotka 691.2 (BEMU) Regiopanter dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Veřovice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý![Bateriová jednotka 691.2 (BEMU) Regiopanter dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Veřovice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/01/IMG_2736.jpeg)
![Bateriová jednotka 691.2 (BEMU) Regiopanter dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Veřovice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/01/IMG_2736.jpeg)
Ministerstvo v soutěži požaduje kombinovat elektrický pohon s bateriemi nebo dieselovým motorem.
A jak se bude řešit výlukové odříznutí od napájení? Zřejmě autobusy v celé délce za výlukou.
tipuji, že v připadě výhry ČD nebo Arrivy by se mohla nasadit čistě motorová jednotka (oa dopravci je budou mít navíc), ekonomicky by to mělo být levnější, když fíry musí stejně platit a další personal
Právě, že spíš se objevuje to, že se protáhne NAD. Bohužel je dneska problém i motorovou jednotku nazbrojit.
Ten „odpor oboru“ plně chápu. Snad s výjimkou pardubicko-liberecké větve je beztak rozsah zatrolejovaných úseků tak malý, že nejrozumnější řešení je prostě diesel. Třeba taková R21, která má dostupnou elektřinu akorát v Praze…
Osobně bych preferoval nechat to ještě pár let v nějakém přechodném stavu, a realizovat prostou elektrizaci aspoň ostrůvkově v blízkém okolí budoucích TNS (Česká Lípa, Liberec, něco kolem Boleslavi/Turnova, možná Tanvald), a pak požadoval, když už tedy, BEMU na tratích kde se v „tou dobou blízké“ době bude něco většího dít (asi 070, 030), resp. dokončil prostou elektrizaci tam, kde asi spíš ne (086, 080).
A při plnění termínů SŽ budeme čekat minimálně dalších 10 let, než šroty řady 845 zmizí?
To nemusí být 845. Lze přece chtít („něco jako“) foxy. Na R21 si umím představit i dieselovou klasiku (která má mj. tu výhodu, že časem může vyměnit jen mašinu).
A raději budu ještě 10 let na trolej čekat, než aby se definitivně řeklo že nebude, protože tak by to reálně dopadlo, a trvale pálit prachy v nesmyslném hybridu, provozovaném z 80 % stejně jako diesel.
Pochybuji, že na „přechodnou dobu“ by se pořídila vozidla odpovídající dnešní době. Kupovat nové Foxy asi moc ekonomické na zlomek jejich životnosti nebude.
Stačila by dohoda s kraji, že po „přechodné době“ se to uplatní někde u nich v regionálce.
S postupnou elektrizací budou i kraje přecházet na ekologická vozidla. Například současná dotační výzva na pořízení nových BEMU ve výši 15mld. To potom budou mít kraje možná také nadbytek zánovních dieselových vozidel, třeba Královehradecký asi pro všechny Foxy co má nasmolouvané nebude mít využití (samozřejmě pokud VŘ pro další období vyhrají ČD).
Ekologickými vozidly myslíte ta na polské uhlí? 😀
fakt nemusíte komentovat vše
kde za cca 15let v regionálce uplatníte dieselovou jednotku?
Snít můžeme o elektrizaci 60% sítě, a to částečně díky novým VRT.
Lišáci kromě nafty žerou také olej z friťáku.
a take travu u trati (narazim na relativne vysokou spotrebu).
Liberecký kraj se neuplatnění dieselu v regionálce opravdu bát nemusí. Bohužel ani za dvacet let.
Asi tak na půlce sítě.
Tak schválně kolik jezdí v ČR různých dieselových jednotek? Jen Regin je 200 ks ty je třeba nahradit.
Zlomek životnosti? Vždyť je to 75% životnosti před rekonstrukcí. A může být požadavek, aby se z lišáka tou rekonstrukcí dal udělat Pesa.elf .
Nojo, ale máte plán zavádění ETCS a z toho přece nejde uhnout. Takže v roce 2029 vám ani nebude směr do Pardubic nebo Kolína vjet nevybavené vozidlo, budete mír výhradní provoz od Skal po hlavák i z Děčína do Ústí nebo z Nymburka do Mladé Boleslavi.
https://provoz.spravazeleznic.cz/portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/etcs/VP-ETCS/VP 2029_12_09-FINAL.pdf
Tak odkaz bohužel, musíte si mapu od r. 29 rozkliknout zde:
https://provoz.spravazeleznic.cz/portal/ViewArticle.aspx?oid=2247693
Beru, ale to snad není v rozporu s tím, co jsem napsal…?
Reakce měla být o příspěvek výše, kde kolega psal o prodloužení provozu 845 🙂
Nejde uhnout? Tak z koridorů jistě ne a z jejich alternativních tras snad také ne. U vedlejších tratí bych si už tak jistý nebyl, a u „lokálek“ vysloveně pochybuju. U skutečných lokálek (v majetku spolků nebo sdružení obcí) ani žádné ETCS nehraje roli – a takových tratí může přibývat.
Jasně, ale pokud bez ETCS nepovolíte vjezd do Prahy, Pardubic, Kolína nebo Děčína, tak hraje roli.
Hybridu. Kde je najednou ten útočný Hroch a podobní militanti.
Pro začátek by na nějaké linky stačilo dodělat klimatizaci, vyházet řídicí vozy a pospojovat motorové články a vlastně by to bylo slušné vozidlo, které neurazí, ale pokud se MD ke všemu staví jako k dočasnému řešení, které tu s námi je 10 let a na něj pak naváže další dočasné, tak to je pak těžké. R26 se pytlíkuje už 17 let a současná situace s děravým taktem a nestíhajícími jednotkami je spíše horší než před dvěma kvartály a to se doprava má vyvíjet.
Jste zapomněl ještě skoro kilometr přes Všetaty pod dráty.
To si panečku nařve nácka! 😀
Třeba hybridní jednotky od Hitachi by mohly být dobrá volba, cena se nezdá býti přemrštěná.
https://zdopravy.cz/hitachi-predstavilo-prvni-hybridni-jednotky-pro-jih-italie-trenitalia-je-nasadi-jako-intercity-199700/
Měly by stačit BEMU, existují výrobci s jednotkami o dojezdu přes 150 km.
Ani to by při současné infrastruktuře nestačilo.
na R14 to máte od Děčína po Jaroměř..to nestačí..i pro ostatní linky to je utopie
Linka R14 je rozdělená na 2 „nezávislé“ linky v Liberci a obě ramena na sebe nejsou „navázány“. Zde by mohl být nabíjecí bod, než dorazí modernizace z Prahy do Liberce.
Souprava která přijede od Pardubic přechází na vlak do Ústí a opačně. Nebo to tak bylo aspoň minulý rok!
Ale nová smlouva již s přechodem nepočítá.
na 3 dilný panter by šlo taky dát baterie tak at mají 140+ km dojezd
Hybridní jednotky. Které budou kombinovat pohon z trakční elektřiny na baterie. Hybridy, které tedy zvládnou jízdu pod trolejemi v elektrické trakci a mimo ně. Hrochu? Hochu, slyšíš to? Jéje, teď se na redakci snese mnoho nepěkných poznámek o názvosloví.
Slyším dobře a pokud se ten pojem takto zažije, tak s tím nebudu mít problém. Ovšem srovnání elektromobility v IAD s bateriovým posunem Tauruse vám fakt neodkývu. 🙂
Vectrona, pardon.
Z mojí zkušenosti hlavním problémem všech vyjmenovaných tratí není dieselový provoz ale jednokolejnost. SŽ z nich dokáže každoročními výlukami udělat logistické peklo, které odradí i cestující kteří by normálně preferovali železnici…
Pokud se udělá slušný výlukový jízdní řád tak to jde.. Ale SŽ toto opravdu nezvládá.
to není problém jen tady, to je problém skoro celé sítě SŽ.
Ano, dvě koleje by to chtělo všude, kde MD objednává rychlíky, ale
stěžujte si na MD a politické reprezentaci. To jsou ti, kdo rozhodují o rozsahu kapacity sítě. A protože tu vládne automobilismus, tak zdvojkolejňování půjde těžko. SŽ je jen správce, co funguje podle (politického) zadání.
Doufám že to vyhraje nějaký soukromník a ne CD.
To já taky
A vy s nimi povinně budete jezdit, za ty hloupé komenty
Rád budu u nich i pracovat
Proč hloupé, normální slušné komentáře. Naučte se už respektu k ostatním Čechům, nemusíte na to odpovídat
Jezdím už dnes. A žiju
Střepem r.845..nee
A v čem je ten soukromník o tolik lepší než ČD?
Někdy je lepší i v řádu miliard (viz rychlíkové linky přes Plzeň).
To se opravdu může stát a já se na to dost těším. Ale také to může dopadnout naopak velikou ostudou. Mám v plánu koupit na prosinec 2029 velikou bednu popcornu 😀
A v čem jsou prosím ČD lepší než soukromník?
ČD nakupují nové stroje.. to Arriva si vystačí s 845 a to je ostuda.
To je obvykle pravda, ale v tomhle souboru do bude (muset být) jinak.
A proč?
Tam je šance docela velká, že se to stát může. Ale co se rozhodně stát nemůže, je že pokud by uspěly ČD, tak že by ty vlaky nebyly od Škodovky samotné, popřípadě konsorcia Škoda+Siemens.
Tak pokud uz CD provozuji vlak, ktery pozadovana kriteria plni, tak by asi nebylo moc rozumny si kupovat dalsi typ jeste od jineho vyrobce. Nevi nekdo jestli baterkovy Panter odpovida pozadavkum?
Problém může být dojezd, baterkový panter má udávaných „až“ 80 km na baterii.
Třeba se dají použít silnější baterie
Mohlo by se to zkusit požadovat. Ale je otázka, kolik by to ubralo sedaček – aby se to vešlo do limitu.
To jen ty první 4. Těch dalších 15 objednaných už bude mít vyšší kapacitu baterií.
Já naopak – držím palce ČD – poslední dobou masivně zlepšila vlaky a jsou obvykle mnohem pohodlnější a komfortnější než mají soukromníci, zvláště u rychlíků včetně do prosince zanedbávané R20. Navíc služby v dálkových rychlících jsou už též na úrovni – rozhodně lepší než RJ, kde vás nutí do aplikací a pokud ji nemáš, tak nic nedostaneš apod. A co se týká různých zpoždění apod., tak v tom obvykle dopravci prsty moc nemají, to je na straně SŽ a lidí, kteří provoz řídí.
Jj, sběr osobních dat je to nejdůležitější pro tyhle firmy. A říká se tomu pokrok. :-/
Pod to se klidně podepišu
Co to je dneska “soukromník”? Jančura a dál?
Arriva, GWTR, KŽC, AŽD…
Arriva? Ta nadnárodní společnost? No jak myslíte.
Nevidím nic divného na tom, že je soukromník nadnárodní. Jak že to je s Jančurovým hotelovým řetězcem?
Já doufám že to vyhrají právě ČD. To že máte nějaké svoje problémy je mi jedno.
Je to pravděpodobné. ČD neumí (nebo nechtějí?) dávat konkurenceschopné nabídky.
To můžete být v klidu, ČD nevyhravájí
Soukromník – takže vylučujete Leoše?
Asi budu rád za dráhy. Na R21 máme s Arrivou zkušeností dost
Aby to nedopadlo jak bavorské expresy, kdy na základě požadavků MD vyšla nesmyslná cena a soutěž byla zrušena.
Nepadlo to tam kvůli požadavkům německé strany?
Ano padlo. Jelikož cena za kilometr přesahovala 1000 korun. A mělo se údajně jednat a kombinaci vectronů a soupravy od Siemensu.
Ne, německá strana nepožadovala 200 km/h v obou trakcích. S tím přišlo MD, jenže to by znamenalo vývoj nového vozidla.
Německé straně předpokládám stačilo 200 km/h na 15 kV~.