České dráhy vypsaly první soutěž na „bateriové“ vlaky, shání jich 15 pro Moravskoslezský kraj
Nové jednotky mají zvládnout jízdu bez emisí mimo troleje při rychlosti 120 km/h.
České dráhy vypsaly historicky první soutěž na dvouzdrojové elektrické jednotky. Ve veřejné soutěži shání až patnáct jednotek typu BEMU 140 s odhadovanou cenou 3,4 miliardy korun. Jezdit by měly hlavně na tratích Moravskoslezského kraje, který chce podle chystané nové smlouvy nasadit devatenáct jednotek tohoto typu.
České dráhy zatím zveřejnily informaci o soutěži ve věstníku veřejných zakázek, na profilu zadavatele dosud soutěž není. Tendr navazuje na dříve vypsané předběžné tržní konzultace. Smlouva bude rámcová, dopravce tak nemusí odebrat všechny jednotky.
Dvouzdrojové jednotky kombinují jízdu pod trolejí a s akumulátorem, i proto se takovým vlakům často říká bateriové. Správný název je ale dvouzdrojová elektrická jednotka, používá se také označení akutrolejová. Podmínkou je napájení z trakčních soustav 3kV DC/25kV AC, baterie musí mít využitelnou energii nejméně 400 kWh. Pod trolejemi musí jednotka zvládnout rychlost 160 km/h, mimo elektrifikované tratě 120 km/h. Součástí smlouvy bude i oprava a údržba jednotek formou full-service.
České dráhy už dříve uvedly, že chystají další soutěže na BEMU, kromě patnácti pro Moravskoslezský kraj ještě na 27 pro provoz jen na střídavý proud. Moravskoslezský kraj chce celkem devatenáct jednotek. Čtyři mají České dráhy získat bez soutěže od Škoda Group proměnou smlouvy na dodávku elektrických jednotek. Právní posudky na legálnost takového kroku se však liší, rozhodnuto ještě nebylo.
Jednotky BEMU jsou na železnici poměrně novinkou, používají se hlavně pro přímé vlaky, které jedou z větší části po elektrizované trati a část mimo ni. Umožňují tak vznik přímých spojení bez nutnosti přestupu či jízdy dieselové soupravy pod trolejemi. Ne všude z nich ale zavládlo nadšení: například v Nizozemsku usoudili, že je výhodnější trať elektrizovat.