České dráhy vypsaly na záchranu Albatrosa veřejnou sbírku
V květnu byl proveden výplach kotle, na kterém se podepsal fakt, že lokomotiva po odstavení sloužila k vytápění.
Snahu Českých drah (ČD) o záchranu parní lokomotivy Albatros (498.112) z roku 1954 může podpořit i veřejnost. České dráhy ve spolupráci s Nadací Okřídlené kolo (NOK) vypsaly veřejnou sbírku, která má shromáždit peníze na renovaci zchátralého stroje.
Dráhy se rozhodly pro záchranu lokomotivy před úplnou devastací loni, když ji v listopadu přesunuly z Loun do České Lípy. Tam probíhá renovace pod vedením zaměstnanců ČD a nadšenců do historických vozidel Davida Morce a Jiřího Cikána. Začátkem května byl například proveden výplach kotle, na kterém se podepsal fakt, že lokomotiva po odstavení z provozu v roce 1973 sloužila k vytápění v dolech. Renovací projde i tendr, který sloužil jako zásobník vody a uhlí.
„Pro velký zájem ze strany fanoušků železniční historie mají zájemci nově možnost přispět na sbírkový účet, a cíleně tak pomoci k renovaci tohoto unikátního stroje. Pro přímou podporu renovace z řad veřejnosti prosíme přispěvatele, aby vždy uvedli i variabilní symbol 498112 (číselné označení lokomotivy Albatros),“ uvedly dnes České dráhy.
Sbírkový účet Nadace Okřídlené Kolo: 278975072/0300
Variabilní symbol: 498112
(Pramen: ČD, NOK)
Dráhy zatím neuvedly ani termín dokončení renovace, ani předpokládané náklady. Lokomotivu nicméně chtějí uvést „jen“ do vystavovatelného stavu. O jejím umístění bude rozhodnuto s blížícím se koncem renovace. Jde o jediný takzvaně jedničkový Albatros (řada 498.1) v majetku Českých drah.
V ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka je nicméně možné si prohlédnout další Albatros, ale „nulkové“ řady (498.022, r. 1947). Od roku 2011 je neprovozní. Další, jedničkový (498.106, r. 1954), je v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově; je rovněž neprovozní. Provozní exemplář s označením 498.104 (r.v. 1954) se nachází v železničním muzeu v Bratislavě.
Historie „jedničkových“ Albatrosů (v roce 1954 vyrobeno 15 ks):
Od počátku provozu byly lokomotivy této řady využívány především na nejtěžších rychlících na hlavní trati Praha – Bratislava. V průběhu let bylo možné lokomotivy této řady potkat také například na tratích Bratislava – Košice, Praha – Žilina či Bratislava – Štúrovo a zajížděly dokonce až do Maďarska, do pohraničních stanic Szob a Komárom. Nástup nové elektrické a také motorové trakce způsobil od konce 60. let postupný útlum provozu parních lokomotiv, řadu 498.1 nevyjímaje. Ta se tak dostala i do Plzně s určením pro pražskou trať. A zatímco na Slovensku byly poslední lokomotivy řady 498.1 odstaveny z provozu již v roce 1973, v Česku byla jako zcela poslední nasazována lokomotiva 498.103 mezi Domažlicemi a Plzní až do poloviny října roku 1976. Poté následovala již jen krátká epizoda působení lokomotivy 498.106 ve vozbě osobních vlaků mezi Brnem a Přerovem na podzim roku 1978, to však již po provedené opravě coby muzejní lokomotivy.
Pramen: ČD
Důležitá data v „životě“ lokomotivy 498.112
8. 1. 1955 – tlaková zkouška kotle
28. 2. 1955 – tovární zkouška a prozatímní převzetí k ČSD
1. 4. 1955 – zařazena do stavu depa Praha střed
3. 5. 1955 – vykonala TBZ
1. 4. 1958 – do depa Bratislava hlavné
29. 1. 1972 – do depa Plzeň
12. 1. 1973 – navržena na zrušení
5. 3. 1973 – zrušena a převedena na vytápěcí kotel K 557
19. 3. 1976 – prodána k vytápění Západočeským uhelným dolům (ZUD) Zbůch na důl Antonín Uxa (od roku 1991 důl Krimich II) v Tlučné u Nýran
3. 12. 1990 – administrativní návrat k ČSD a převoz do depa Praha-Libeň
1993 – do Lužné
Pramen: ČD