České dráhy vypsaly na záchranu Albatrosa veřejnou sbírku

Parní lokomotiva Albatros 498.112. Pramen: ČDParní lokomotiva Albatros 498.112. Pramen: ČD

V květnu byl proveden výplach kotle, na kterém se podepsal fakt, že lokomotiva po odstavení sloužila k vytápění.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra Felcan

Jako důchodce jsem přispěl 498, – Kč

MarSei

Upřímně řečeno… Každý takový zachráněný historický stroj je parádní, ale… Má smysl skládat se jen na uvedení do vystavovatelného stavu? Když už dělám veřejnou sbírku, tak si myslím, že by bylofajn lokomotivu sprovoznit. Osobně mi příjde zbytečné přispívat pouze na opravu do vystavovatelného stavu. Ta lokomotiva musí dýchat, syčet, vonět a … hýbat se.

Filip

Cením záchranu každého kusu historie, věřím že do pár let to bude zase „fešák“ a na výstavách nadělá parádu. A jen tak mimochodem, pro některé diskutující, veřejná ≠ povinná. Tak se tak nečertěte, škodí to zdraví 😉.

Fritz

do šrotu s tím. starej vrak nedal bych ani korunu abych se podival na kus šrotu někde.

Gwann

do šrotu odevzdej své příbory a nádobí, nebo třeba i okapy. pochopitelně svoje.

michal

Do šrotu by měly jít křápy, které jsou bohužel stále v provozu. Ukázkovým příkladem je 810.

Pavel Skládaný

A zbourat i Karlův most, je to starej vrak, nahradit krásným novým betonovým.

Honza

Jen do „vystavovatelného stavu“? Nevím proč tedy shánějí peníze na renovaci když to stačí natřít štětkou a nebo nechat tak jak je. Přesně jak píše pán níže, nám také nikdo na renovace nepřispívá, děláme to pro radost a ne že vyberu peníze od lidí a pak je ještě nechám zaplatit vstupné aby viděli že přispěli na kus nefukčního železa.

medical_examiner

Já vám potom za 20 let přispěju…privatizací DHV Lužná…

Tom

ČD vyhlásily veřejnou sbírku….lidi se na to jak blbci složí a ještě aby si pak platili jízdenky až bude nějaká historická jízda,kde se budou čd chlubit tím,že lokomotivu opravili sami za své peníze…je mi z nich na blití

Huh

Kdyby hloupost nadnášela…

Gwann

tak tím nejezděte. nikomu chybět nebudete

MarSei

Ten, kdo o tomto nic neví, mele jen nesmysly… Peníze, které se případně vyberou na opravu, jsou peníze NA OPRAVU. Peníze, vybrané z jízdného, už na opravu nejsou, ty jsou určeny na provozní náklady. Dovedete si, váženýz chytrý pane, představit, kolik stojí vyjetí takové parní lokomotivy? A člověk, který má k tomuto opravdoý VZTAH, rád přispěje i na tu jízdenku.

Petr

Naprosto vyhozené peníze! Mám pocit, že ČR bude za chvíli plná muzeí lokomotiv. Co s tím budou jednou další generace dělat? Budou to všechno udržovat? Investujme konečně do budoucnosti a nežijme pořád minulostí!

Karel

Co jsme bez minulosti?

Jan

Bez minulosti jsme doslova trochu vyspělejší opice. S minulostí, tedy zachovanou historií, kulturou, věděním včetně technologií jsme moderní civilizací. Pouze to předávání všeho doposud poznaného a naučeného dalším generacím z nás dělá tu civilizaci. Přestaňte děti cokoliv učit a do dvou nebo tří generací budeme lovit zvěř jako v Africe.

Jaaaa

Oproti investicín do budoucna jsou tohle doslova drobné.

Budoucnost tohoto státu zazdil Babiš svými dárečky pro důchodce a majetné.

flint

Vy jste ubožák!

Gwann

je to tu jen jeden trollící tydýt nebo se tu vyskytlo celé stádečko?

medical_examiner

A hlavně výpalným pro restauratéry…

Jiří Kocurek

6 miliard pro děti a důchodce. Oproti celému rozpočtu v sociální sféře zcela marginální částka. A podotýkám, že při 50% slevě by to nebyla nula, ale 4 miliardy místo 6 miliard.
Daleko větší sekeru v rozpočtu dělá podpora řepky… a podporu řepky si ANO schválilo samo nad rámec doporučení EU.

Jaaaa

Cože? – Nesystémové přidávání všem důchodcům po pětistovce nad zákonnou valorizaci v důsledku zatížilo důchodový systém o 1/5 navíc. Mínus 30 miliard jen to hvízdne každý rok a důchody za 20 let v troskách. – Zrušení superhrubé mzdy a daně z převodu nemovitostí je mínus 110 miliard. Opravdu těm důchodcům ty peníze nezávidím, ale proč musel Babiš přidávat plošně všem? Stačilo by jen těm s nízkými důchody, kteří opravdu nemají peněz nazbyt. Ale ne, on si za cizí peníze kupuje voliče pro teď a po něm potopa. Na všech Babišových zásazích vydělali jen ti vysokopříjmový. Ať žije balkán bez veřejných… Číst vice »

Gwann

a nezapomeňme třeba zrušeno daň z nabytí nemovitosti. sice je tato daň lumparna, ale kazdy obvykle nemovitost kupuje fakt jen občas. tohle prospělo akorát spekulantům a obchodníkům s nemovitostmi.

je to minus 14mld/rok

počkejte za dva tři roky, co se bude dít…

Gwann

kolik máte dětí, že žvatláte o budoucnosti?

MarSei

Starat se o tyto nádherné kousky budou další generace, které k nim mají skutečný vztah a které mají velký zájem o historii a o železnici. Uvědomte si, že každý zachráněný stroj je vzácností, obrovskou vzácností! Jen ten, kdo o tomto vůbec nic neví, nemá k tomu žádný vztah (pokud ho vůbec k něčemu má…), mele takovéto nesmysly!

vít

Ubožáci z ČD vyhlásí veřejnou sbírku na renovaci svého majeteku. Nadšenci to zadarmo zrenovují a pak nějakého šmejda napadne, že by se Albatros mohl prodat, protože je málo peněz na odměny managmentu.

Zapa

Taky se na to ubožáci z ČD můžou rovnou vyprdnout a prodat to za cenu šrotu, což bude rozhodně jistějším příjmem, než jeho renovace. Jak jednoduché je na všechno nadávat.

vít

Na vyčuránky nadávám. Proč si to nezrenovují za svoje peníze. Mě taky nikdo nedá ani korunu na renovaci motorek.

súdružka Kolesárová

je to trochu podobné, ale lokomotiva je trochu vyšší liga – bez urážky. Do garáže si ji nedáte a je to trochu větší a tím i dražší… Renovacím motorek zdar!

Gwann

kolik ta vaše mašina stojí renovovat? jinak vám nikdo nebrání uspořádat sbírku. jen tím asi těžko zaujmete.

Marek Kováč

Já mám spíš takový dojem, že tohle je jen závist, že Vám na ty Vaše motorky každý z vysoka. Nikdo Vám totiž nebrání podobnou sbírku vypsat, třeba ve spolupráci s nějakou nadací 😉

milan

Může se říct, že je to skandální. Co si tato státní akciovka dovoluje.

Tomas

v čem spočívá ta skandálnost? 🙂

Patejl

Co takhle kdyby nejvyssi management CD prispel 10% svych rocnich odmen ??

stanik

A jak se chová podobný soukromý subjekt ? Albatros jakožto připomínka české doby minulé skončí v depozitáři muzea dopravy. Po uzavření uhelných dolů se retro jízdy s párou konat nebudou. Topičské průkazy s oprávněním třídy IV. nebudou potřeba.

stanik

Otázkou využití v případě tepelné jednotky by nemuselo být na závadu. Otázkou je jak se prováděly pravidelné revize tepelného zařízení revizním technikem se státní zkouškou a kotelním protokolem a denníkem ? U takto velkých zařízení se nejednalo o kotle nízkotlaku kde se nepředepisovaly pravidlné revize stavu zařízení. Toto dnešní generace nezná a neví.

Karel

Predelaji to na aku

ABC

a ETCS

Gwann

připadáte si vtipnej, ale aku lokomotivy na páru existovaly

medical_examiner

Ano…někde na vlečkách továren s třaskavými produkty…

Gwann

třeba setuza či spolchemie či co to v ústí bylo

Tomas

a vy nám taky 10% svých odměn dáte na chlast?

Petr

498.1 je štokr s velkýma kolama, pravý Albatros je 498.0.

Tom Matoo

“ Za účelem zvýšení výkonu byl dosazen nový kotel z nákladních lokomotiv řady 556.0 a použity další moderní prvky“. Takže ano jedničkový Albatros má kotel ze Štokru.

Pavel

Máš i nemáš pravdu, jak Štokr, tak Člechtična i jedničkový Albatros se vyráběli ve Škodovce současně a spostu věcí měli společných, protože se osvědčily. Ale všechny tyto lokomotivy vycházeli historicky z Mikáda 387, z něj rozšířením o další dvojkolí vznikl Zelený Anton 486 a ten byl vzorem pro nulkový Albatros. A na rozdíl od Štokru byli všechny tyto rychlíkové mašiny tříválce.

Jan Horský

A nebylo by lepší ten nádherný stroj uvést do stavu provozního, abychom alespoň v Čechách měli jednu rychlíkovou parní lokonotivu ALBATROS funkční?

Martin

Albatros v mauzoleu NTM má blíže do zprovoznění než tento kousek,zkuste napsat panu Ksandrovi.

ABC

I blíž než ten v mauzoleu v Lužné?

Kubrt

Rozbijte prasátko. ČD by měly upírat svou pozornost a dostupné prostředky směrem ke své budoucnosti, k přežití v konkurenčním prostředí. Nostalgie je nezachrání. Existují další dva jedničkové albatrosy v zachovalém stavu.

Jan Horský

Ano jeden na Slovensku a druhý studený v Chomutově, z čehož alespoň ten Slovenský se může v plné síle prezentovat veřejnosti. To je taková ostuda, že člověku dochází slova. Ano z části máte pravdu a to v tom, že bychom se měli ubírat i k tomu aby současné dráhy byli na evropské úrovní, ale historie a součastnost či blízká budoucnost by měli jít spolu ruku v ruce a né pro budoucnost přehlížet minulost jako přežitek. Podívejte se do Německa kolik je provozních historických rychlíkových parních lokomotiv. Oni totiž chtějí ukázat lidem um předků a to je ta spojitost mezi historií… Číst vice »

Bram

Hodím pořádným šutrem: Provoz takové lokomotivy je neskutečně nákladný, takže z mého pohledu je naprosto dostatečný jeden provozní jedničkový albatros v rámci bývalého Československa (a tedy i jeden provozní hrboun v rámci bývalé monarchie:-)). Může zajet i k nám, pokud si ho někdo objedná a hlavně zaplatí. Takže albatros v NTM může být klidně zakonzerovaný delší dobu a ničemu to nevadí. Pro běžné lidi je na vlakku úplně stejnou atrakcí stejně veliká a vzhledově velice podobná pětasedma, kterých je v provozu několik. Ostatně i já jako dítě měl za to, že modře zbarvená pětasedma je také albatros. Zejména pokud jsem… Číst vice »

Jaaaa

Stačilo by Sekyrovi neprodávat miliardové pozemky za třetinovou cenu a peněz by bylo habakuk.

Gwann

nedá se než souhlasit a dá se přidat i břada dalších tunelů a tunýlků. jenže pozdě lkáti nad vylitým mlékem. za pozemkotunel pozdravujte tuším bazalu. tehdy byl tuším ministrem dopravy šimonovský z KDU. brňák. a tak se pronajímalo brněnské nádraží brněnské ODS skupince kmotrů a drážní pozemky se (pro)daly sekyrovi, který lidovce podporuje….

Kubrt

Kolik je v Německu provozních rychlikovych parních lokomotiv? Kolik jich provozují DB? Zbytek napsal Bram.

Martin
Kubrt

Sorry, ale odpověď na mojí otázku se tam nachází kde?

Martin

heute noch ca. 230 betriebsfähigen Dampflokomotiven und der etwa 150 Museums-Dampfer in Deutschland vorstellen.

Odkaz na dílny jsem dal jen na ukázku, jak si v Německu váží historie.U nás know how pomalu mizí a za pár let nebude nikdo, kdy by provedl větší opravu lokomotivy.

Kubrt

DB provozují RAW Meiningen jako komerční dílny pro opravy parních lokomotiv z celého světa, což je jistě fajn. Ale hlavně mě zajímá info od pana Horského, kolik je v Německu provozních rychlíkových parních lokomotiv a kolik z nich provozují DB.

noerf

Nostalgie, tedy provoz parních vlaků JHMD vcelku vydělává, ale zejména pro to, že cena jízdenky je pětinásobná oproti standartnímu tarifu, aby se pokryli všechny náklady a něco zbylo. Provozovat parní vlaky za relativně nízké jízdné je ekonomický nesmysl, protože náklady na renovace jsou drahé a zpravidla trvají významně delší dobu, kdy stroj nevydělává.

Kubrt

Nostalgie ČD vydělává? Zatím jsem slyšel jen stesky, že péče o historická vozidla ČD nákladově znevýhodňuje v „soutěžích“.

Gwann

tak on je rozdíl…živit malou parovku na úzké, která jezdí jedna celé léto a kde poměr počtu pasažérů vs. váha soupravy i velikost mašiny je nějaká příznivější než udržovat iks velkých masin s daleko větší spotřebou (kdyz jsou v provozu) na reálné daleko menší probeh (jezdí jen „občas“ , ale údržba se dělat musí furt).

Kubrt

A proto nechápu tu stále zaznivající „společenskou poptávku“ od části „fanoušků zeleznice“, aby akciová společnost sypala peníze do něčeho ekonomicky zcela minusoveho (provozní parní rychlikova lokomotiva), když uz tak má potíže obstát v konkurenci ostatních dopravců.

medical_examiner

Že jo…já taky ne…

Martin

Kdyby to zlomek mladé generace přitáhlo k zájmu o techniku a pak ke studiu techniky, tak se to vyplatí. V minulosti jsem měli stojírenství na úrovni, dnes jsme se stali montovnou postavenou na levné práci. Bohatství vzniká vlastní invencí, nikoliv prací cvičených opic.

Kubrt

To zní, jak kdyby v ČR nebyla jediná historická lokomotiva..

Martin

Ale přece nemůžete srovnávat Kafelmlejnek s
Albatrosem – nejrychlejší parní lokomotivou Československa, vrcholem lokomotivního stavitelství u nás.

Jiří Kocurek

Strojírenství v ČR na úrovni samozřejmě je. Akorát výrobek firmy TYC si do domácnosti nepořídíte, ty CNC stroje jsou v hale, za zdí a tak nejsou vidět. Elektronové mikrospoky jakbysmet.

Gwann

kdyby NTM za něco stálo, tak to provozuje místo ČD. jenže….jak to jen říct…

on ten rozpočet NTM taky není kdo ví co a ten barák na letné něco sežere.

spíš by to chtělo založit národní železniční muzeum a do něj vložit lužnou i chomutov. jen by to chtělo k tomu i nějaké slušné dílny.

Rudolf Tuček

Normálním lidem stačí jet parním vlakem kousek nepotřebuji jet z Prahy do Brna a zpátky. A malá mašinka to zvládne za „pár korun“ oproti rychlikovemu albatros.

medical_examiner

To ano…chtělo by to tu nostalgii zprivatizovat.
Třeba nadšencům do Jaroměře…