umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

České dráhy vyměnily SIM karty ve všech vlacích, slibují stabilnější internet

Wifi připojení ve voze Českých drah. Ilustrační foto: České dráhy
Wifi připojení ve voze Českých drah. Ilustrační foto: České dráhy
Počet vozů a jednotek s wi-fi připojením přesáhl už tisícovku.

České dráhy dokončily v těchto dnech komplexní výměnu datových SIM karet ve svých vlacích. Díky tomu by měli mít cestující rychlejší a stabilnější připojení k internetu.

Dopravce to dnes oznámil v tiskové zprávě. Výměna probíhala čtyři měsíce, navazuje na vysoutěžený kontrakt mobilních operátorů pro poskytování datových služeb. V něm vyhrály společnosti O2 a T-Mobile. Nové SIM karty se objevily i v zahraničních soupravách zajíždějících do Česka.

„Nové SIM karty využívají plný potenciál mobilních sítí v ČR, neboť umožňují stahování dat maximální rychlostí, kterou v daném místě a čase mobilní datové sítě poskytují. Rychlost se tím pádem zvýšila a zároveň byla posílena i stabilita připojení,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod.

České dráhy nyní nabízejí Wi-Fi připojení v 1 046 vozech, které obsluhují více než tisíc dálkových i regionálních spojů denně. V dálkové dopravě se jedná o vlaky SC Pendolino, railjet, EC / IC, ale také o některé rychlíkové linky, jako například Svitava (Praha – Česká Třebová – Brno), Slovácký a Zlínský expres (Praha – Luhačovice / Zlín střed), Krušnohor (Praha – Ústí nad Labem – Cheb) nebo Moravan (Brno – Břeclav – Olomouc).

V regionální dopravě je pak Wi-Fi k dispozici zejména na linkách zajišťovaných moderními soupravami RegioPanter (např. ve východních Čechách, v Plzeňském a Jihočeském kraji, na Ostravsku a Brněnsku), RegioShark (např. na lince Plzeň – Domažlice a na řadě regionálních tratí v Karlovarském, Ústeckém, Libereckém a Zlínském kraji) a RegioSpider (na Vysočině a v Libereckém kraji).

V některých regionech bude možnost připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi doplněna i do dalších modernizovaných souprav, například motorových vozů ř. 811 v Moravskoslezském kraji. Wi-Fi připojením budou vybaveny i další moderní vlaky, které jsou už ve výrobě nebo jsou aktuálně poptávané.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kosmik68

To budu muset nastudovat, ale odhadem,kvalita připojení na tom plíšku zvané SIM nezáleží.Ví to někdo?

koleyy

Není to plíšek, většina matriálu sim je plast. Jinak záleží, co tam mají, jestli nějaký prales, tak to má na funkci (rostlináře) vliv.

petr 5

ta aktivní část, která „něco“ dělá, je převážně křemík a měď.

petr 5

Ano, je to tak. SIM obsahuje pouze informace o poskytovateli připojení (trochu zjednodušeně). Kvalita a propustnost sítě se tím neovlivní. (Jedině, pokud to bude SIM od toho, kdo má slabou infrastrukturu.)

koleyy

Tak ještě vykopat přebytečné systémové specialisty, manažery a jiné darmožrouty a možná bude stabilnější celá firma.

rtep

V životě jsem internet ve vlaku k ničemu nepotřeboval a ve skutečnosti ho nepotřebuje tak 90% cestujících.
Ve vyspělých zemích je a a zejména v blízké budoucnosti bude kladným bonusem, pokud ve vlaku signál, ani jakékoli připojení není.

Modré zábradlí

90% cestujících artep to nepotřebuje=zakázat!

rtep

Nic takového nepíšu, milé zábradlí. Jen být vždy připojen a na signálu je v podstatě jen móda, která už naštěstí přechází.

Jiří Kocurek

To, že signál nepotřebujete Vy, není rozhodující. Někteří ve vlaku dokonce pracují a to zhusta znamená přihlásit se do firemní sítě.

Ale můžete touto logikou vyhodit strojvedoucího. Jako jediný vidí před sebe, narozdíl od většiny lidí ve vlaku. To by tak hrálo. Když nic, tak pro všechny.

Někdo

Já jsem si říkal teď v Neděli že ten intoš a Youtube nějak dobře běží

medvěd

Do trabanta dali jen nový zapalování a jedou dál. Fyzikální zákony platí pořád = stíněná konstrukce vlaku dovnitř toho signálu moc nepustí. A co když operátor nemá pokrytou oblast signálem?

Jaaa

Hodinky s vodotryskem byste nechtěl?

Leinad

A co třeba vůz s okny (= vůz ve kterém není signál horší, než v ostatních na stejné trati)

none

Clovece, tusis vubec jak to funguje?

Princ Krason

V casech ekonomicke krize je investovani do Internetu ve vlacich mrhani penez. Navic, zanedlouho to udelaji znovu, bo 5G.

Y.K.

5G má něco společného s kontraktem na data?

JaTy

Pro zajímavost – našel jsem, že na připojení vozidel se používají třeba takovéhle routery. Dokáže to sosat LTE z více SIM najednou, takže sice celý vlak nemůže být na YouTube, ale všichni si můžou číst třeba zdopravy.cz 😉
https://papouch.com/lr77-v2-bezdratovy-router-lte-libratum-p4717/

Jiří 24

To by měl udělat i RJ, jelikož ty rychlost wifi v jejich busech a vlacích je doslova tragická.

Pe.tr

Mě to jde v pohodě , nesleduji moc video . Oproti ČD to má RJ o dvě třídy jinde . V busech je to horší – když nemáš signál není wifi.

Někdo

Tak zrovna u ČD mi taktéž jela wifi v plném vlaku teď v neděli a šli i videa na mobilu na 720p. Pravda že když jsem jel Regiojet naposled asi tak 1 rok z5 tak mi to taky šlo v pohodě a i video. Naopak luxusně asi záleží na počtu lidí ve vlaku nebo už to byla ta nová wifi

Pe.tr

Wifi využívají obě moje děti a vyloženě preferují RJ , spíše relax ,astry moc ne . Pokud to nyní předělali tak nevím ale Wifi a dortík u Jančury je bez chyby. Jako bonus čistý záchod i s papírem. Vyzvedávám i ČD , dost se to zlepšilo ale výlety , pokud to jde , jezdíme nejraději s RJ , stabilní klasika . Jinak jezdím s kdekým , nejvíce samozřejmě s ČD

Jiří Kocurek

Jestliže tam je složitý terén a oblast kvůli tomu není pokrytá signálem, tak nová SIMka nepomůže. Je úplně jedno jestli modrý nebo žlutý, v lese mezi Kojetínem a Přerovem signál není. Ten les je tak hluboký, že se v něm ztrácí i EDGE.

V. K.

Tohle je přesně ten případ, kdy by měli pomoct 5G sítě s jejich větší propustností. Přeci jenom když se na Wi-Fi napojí celý vagon tak přestává stačit i LTE.

bohyn

Jenze ve spouste vagonu mas problem chytit i GSM, natoz LTE a s 5G se obavam, ze to nebude lepsi. Zejmena ve starsich vagonech se mobilni signal (ale nejen ten, treba i GPS) chyta mnohem lepe. Zase tam ale neni wifi

libcha

Mluvíš z cesty. Wifi ve vlacích je právě mimojiné o tom, že se cestující k internetu nemusí připojovat přes vlastní mobil, který trpí útlumem signálu ve vozové skříni. Ta krabička, která zajišťuje internet pro wifinu je zřejmě někde na střeše a signál má relativně o dost lepší.

tecka

Tomu co je mimo vůz se říká anténa. Ta krabička může být klidně uvnitř. Mezi anténou a krabičkou pak obvykle bývá kabel. Jedna krabička může mít i více konektorů (na více antén).

Například obyčejný LTE USB Stick E3372 (Huawei) pro jednu sim má dva konektrory pro externí antény.

Leinad

Jaká výměna, neříkalo se kdysi že Pendolino to mělo později než RegioJet, protože ČD použily víceSIM/víceoperátorové řešení?

švestka

To byla jen modrougumní výmluva proč byli druzí a proč to do pendolina tolik let travalo.

Někdo

Zrovna jako vygumovanec mi připadáte více vy…

jouda

Vyměněné SIM karty že zlepší internet? Já měl vždy za to, že dostupné parametry připojení pro uživatele ovlivňuje to, jaký je využíván operátor, dále použitý HW ve vozidle, řešení antén, řešení tunelované konektivity (vlaky „vyšší kvality“) nebo samostatná konektivita (motoráky a elektrické jednotky) a v neposlední řadě HW klienta. Např. využití více kmitočtových pásem (800, 1800, 2100, 2600, 3700) opravdu není vlastnost SIM, ale přímo použitého HW ve voze a samozřejmě samotné sítě operátora.

zao

Ovlivnit to může, je otázka, co tam bylo dříve za SIMky. Novější SIM -> rychlejší krypto na té kartě, rychlejší responsy z karty pro modem atd.

jouda

Nepodporou LTE to také není, protože LTE umí už od doby, co se používají.

Jan Hájek

Rychlejší, stabilnější, maximální, zvýšena, posílila… Nebyly by konkrétní parametry?

Kamui

Rychlejší… To snad ani operátoři nevědí, nebo tají. Nebo jste si někdy všiml u mobilního internetu, že by někde byla inzerována konkrétní rychlost?

Tomáš Tichý

Např. T-Mobile nabízí „neomezený“ mobilní internet podle dat, po jejiž vyčerpání dojde k poklesu na zvolenou rychlost.

petr 5

Marketingový blábol v magentě.

Leinad

Rychlost je jasná, vlna se pohybuje rychlosti světla.
Datová propustnost je horší. Vesměs ji operátoři neuvádí, závisí na hodně faktorech.

tecka

pro maximální rychlost po vyčerpání dat před rokem či dvěma (hrozně to letí) platilo toto: SAZKAmobil – po vyčerpání dat dojde ke snížení rychlosti na 32 kbps Tesco mobile – datový balíček bez datového limitu s rychlostí 16/16 kbps Fayn – po vyčerpání dat dojde ke snížení rychlosti na 20 kbps Kaktus – po vyčerpání dat dojde ke zpomalení rychlosti připojení na 64 / 32 kbps (odesílání 32 kbit/s) Odorik.cz – po vyčerpání dat dojde ke snížení rychlosti na 16 kbps MOBIL.CZ – po vyčerpání je neomezeně dat rychlostí 32/16 kbps O2 PředplaDENka – připojení s velmi nízkou rychlostí 32… Číst vice »

tecka

Pokud se nepletu, tak Český telekomunikační úřad (ČTÚ) rozhodl letos v září, že od příštího roku budou mít poskytovatelé internetového připojení povinnost zveřejňovat přesnou rychlost internetového připojení. Dle zjištění ČTU jsou reálné rychlosti značně nižší než ty inzerované. Nově budou závazné rychlostní parametry povinně odvozovány od inzerované rychlosti. https://www.ctu.cz/sites/default/files/obsah/stranky/36864/soubory/vos1final.pdf

Zda a jak to poskytovatelé obejdou či zrealizují uvidíme.