České dráhy vyjely s modernizovanými jednotkami Stadler GTW, mají téměř dva roky zpoždění

První jednotka Stadler GTW pro modernizaci pro České dráhy. Foto: Olomoucký krajPrvní jednotka Stadler GTW pro modernizaci pro České dráhy. Foto: Olomoucký kraj

Všech dvanáct jednotek bude jezdit během příštího roku.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef

České dráhy neplánují nasazení Břeclav Znojmo

Michal

2 roky? Na hromadě tratích mají zpoždění minimálně 20 let a stále nic.

Vladki

Něco podobného ale s el. pohonem by se hodilo na Bechyňku

ABC

tak dyť je chtěl původně koupit Regiojet s tím, že ten článek s pohonem se dá vyměnit za elektrický….

Mulder5

Dovolím si pripomenúť, že jednotka má diesel-elektrický prenos výkonu. Má 2 asynchronne trakčné motory. Takže to má elektrický “ pohon “ 🙂

Vladki

Měl sem na mysli čistě elektrické jednotky. Něco jako jezdí v tatrách, ale na standardní rozchod. Pokud se nepletu tak ten prostřední díl dodávají v různých verzích.

SYN

Anebo donce obojaké (diesel nebo elektro)… Na Bechyňce je SS ne? To by mělo jít dopáchat, akorát měnič napětí a holt pantograf…

Pete

Chlapi nevíte plánuje se nějaká obnova i na R linkách Brno Prostějov Olomouc Šumperk či Os Nezamyslice Prostějov Olomouc.

Jiří 24

Os v Ol kraji v elektrické trakci budou jezdit výhradně RegioPantery, začátek dodávek se plánuje v GVD 2023. R12 by taktéž měla dostat v GVD 2023 asi 35 kusů Bmz 232 (případně jako reko na Bdmz) + ABpee co by měly dojít tento rok. Což ovšem těžko říci kdy, jelikož už jednou byly v RS ČD, ale teď to opět stáhli na AB.

Axel

R12 Brno-Šumperk – minimální standard vagonků ve vláčku ČD viz zejm. článek 12 smlouvy ČD s Min. Dopravy (plus zejména Příloha č. 7)
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/14233280/00%20-%20smlouva%20VS%202020-2029.pdf

Smlouva na R12 je do 2027 … Čili mají-li být nějaké změny, např. navýšení kapacity, na R12, tak spíše než Bmz232 (na maximálku 200 km/h) bych si tipnul ty vagonky které nyní ČD používá z Kolína do Ústí nad Labem (např. B249 či přidat další Bdtee276 – oboje typy vagonků jsou na maximálku 140 km/h)

Neboť vagonky s maximálkou 140 km/h jsou smluveny ve smlouvě na R12.

Miroslav Zikmund

Slovo vagonek se ve slovníku spisovné češtiny nenachází …
Přestaňte prznit web svojí axelovštinou ….

Axel

A proti jiné zdrobnělině – „lokálka“ – také protestujete? Já bych u vagonků zůstal, je to lepší než cca 15 variant názvu pro totéž – pro místo kde je sedačka, po které „touží“ pasažér, když platí za jízdenku, aby někam dojel. Pasažéry vůbec nezajímá proč pasažérští nádražáci předstírají, že v elektrovagoncích není motor, neboť motor je jen v dieslvagoncích … A už vůbec nechápou,. proč by měl být rozdíl mezi „elektrickou jednotkou“ a „elektrickou soupravou“. Pasažér nehledá vojáky organizované do jednotky a ani soupravu něčeho různého (např. soupravu nářadí), nýbrž hledá vagonek ve kterých není zcela RŮZNÝ interiér, ale hledá… Číst vice »

Aleš

Zajímavý optický klam na té fotce záchodu. To madlo končí uprostřed mísy 🙂

Bmo

Na Západě se toho zbaví, protože to prostě dosloužilo, a nám to tady budou prezentovat jako (skoro) nový vlak. Pěkně děkuju teda! Jinak řečeno Němci to vyřadí jako zastaralá vozidla a ještě za ně dostanou dobře zaplaceno.

Jiří Kocurek

Jasně, budem se vozit v suepmoderní 810, které je o 20 roků staší. Jen proto, že byla kupovaná jako nová, takže to není starý šrot ani po 40 letech.

původní Jakub P

Nedosloužilo. To by šly prodat maximálně do šrotu. Můžou si dovolit novější a maj dost důvodů to udělat. Třeba budou ještě pohodlnější, ale taky třeba jen potřebujou na těch tratích větší nebo je elektrifikovali, tak potřebujou elektrický.

Taky si kupuju z druhé ruky věci, které jsou kvalitní, jsou ještě ve slušném stavu a mají pro mě lepší poměr cena/výkon než ty, na které bych měl jako na nové. Nevidím důvod, proč to nedělat. Jiné zase pouštím dál někomu, komu ještě mohou slušně posloužit, když já už pro ně využití nemám.

Robil

A většina diskutujících se tady z Vašeho pravdivého komentáře může zbláznil vzteky. Mate naprostou pravdu. Němec to vyhodí a čecháček hýká blahem.

Jiří Kocurek

Zakázat autobazary! Automobil po dvou letech užívání musí do šrotu! Nesmí se prodat dál, jinak přiletí národovec a kupujícího i s prodávajícím za trest zastřelí. Aby bylo líp!

p.ondrash

Robile, sami Češi kupují vše ve slevách, honí se po letácích na slevy a oblékají se jako socky v Lidlu. To je v pořádku. Proč je pak v nepořádku koupit fajn vlak z druhé ruky? Jezdíme jinými takto koupenými vlaky již dnes a je to lepší než ty kodrcálky 810.
Pic.

Axel

Pane „p.ondrash“… dovolím si opravit Váš názor: neboť naprostá většina národa odmítá jezdit vláčky, např.vagonek B249 není příliš lákavý, tj. např. u dominantního dopravce víc než 70% sedaček vozilo vzduch, nikoliv cestující (jde o čísla před čínským virem, nyní jsou vagonky ČD ještě liduprázdnější) … A to přestože pasažérské vláčky jsou masivně dotovány, takže cestující platí velmi nízké jízdné… ve srovnání s cestováním v autíčku, ve kterém jede jeden člověk… Reálná částka jízdného v průměru za firmu ČD za rok 2019 byla víc než ĆTYŘNÁSOBEK částky průměrného jízdného…. rozdíl je dorovnán z kapes nás všech, tj. zejména z kapes lidí,… Číst vice »

Karel JIRÁSEK

Byl jste v poslední době na trati Praha Beroun dále Plzeň? Já jsem tam velmi často, sice jsem tam za ty dva roky, které tam pracují, neviděl lokotky ani vagonky, ale vlaků, obsazených odhadem na 70% jsem tam viděl hodně. Jak příměstských, tak dálkových.

Axel

Cituji z výroční zprávy ČD a.s. 2019 (str. 7) a to pasáž „Obsazenost nabízené kapacity“
v 2018: 29,9%
v 2019: 31,2%
vzhledem k tomu, že řada cestujících si nesedne (např. v ranních vláčcích z Pardubic do Prahy se leckdy stojí až do Prahy) si stojím za tím co jsem napsal.

Nicméně souhlasím, že regionálně jsou velké rozdíly zájmu SOLVENTNÍCH cestujících, což se projevuje i do ekonomiky dopravce Viz 5x násobný rozdíl v ekonomickém ukazateli (provozní dotace do Min. dopravy)) mezi dálkovými vláčky na Ex 4 (Bohumín-Břeclav = téměř nepotřebuje dotaci) a linkou R11B (Č. Budějice-Brno=velmi prodělečná)

https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/12/cdmd1.jpg

Miroslav Zikmund

Sežeňte si podobné výroční zprávy od zahraničních železničních podniků po jejichž „kvalitě“ služeb se slintá … možná budete překvapen ….

Axel

Dopravci v zahraničí mě příliš nezajímají.

Např.proto, že obvykle nejsou dotováni z kapes obyvatel ČR

PvvS

Njn, nevíte o čem plácáte , ale budete plácat nesmysly dál.

SYN

Možná, ale tohle tvrzení to moc nedokázalo…

Obecně, vyzývat někoho aby si našel argumenty proti své řeči, a opublikoval je tu pro ostatní, je takové… no nepravěpodobné z mnoha důvodů. Přišlo by mi vhodnější je rovnou uvést, pokud jsou.

Miroslav Zikmund

Dotovány nejsou, nevíte co to je DOTACE …

Axel

jj, „penězovod“ ze společné kasy do chřtánu“ je výstižnější, ovšem někdo by se mohl urazit, možná. Přestože v tomto smyslu se píše dost často:
https://www.e15.cz/zahranicni/cesku-hrozi-vyschnuti-penezovodu-z-eu-musime-si-najit-spojence-i-mimo-region-tvrdi-pospisil-1345990

Proto radši zůstanu u neutrálního pojmu „dotace“.

Gwann

když si koupím ojetého rollse tak si taky budu hykat blahem.

Rudolf Tuček

Firma Stadler vozy teto koncepce stále nabízí a vyrábí, takže tyto vozy nepovažuji za zastaralé ale jen fyzicky staré.
Jediný problém je že jsou stavěny pro vyšší nástupiště.

Georg

motoraky z druhe ruky se normalne prodavaji, kdyby je nekoupily ceske drahy, tak je koupi nekdo jiny.
vite o veci velke kulove, hlavne ze to stavite jako otazku narodni hrdosti. jedte se svezt sukafonem a doma si pak pustte majora zemana, vy osle.

Axel

Georg – ano, viz letošní nákup ojetých dieslvagonků Alstom Lint41 z Holandska pro linku ve Švédsku
https://kurier-kolejowy.pl/aktualnosci/38037/alstom-lint-41-zakupiony-przez-szwedzkiego-operatora-inlandsbanan-ab-trafil-na-testy-do-zmigrodu.html

Miroslav Zikmund

Na „Západě“ se toho zbaví, protože trať, kde TO jezdilo byla zadrátizována a nemají pro TO uplatnění ….

Patrik

Zásuvka místo koše.

ABC

raději bych nevyhazoval hřebíky 🙂

Georg

no byt rok 2001, tak jim zatleskam, ale takhle jako fakt nevim…
(mimochodem, a ani bez tlaku arrivy by nebylo ani tohle)

Lektor

Jen pro upřesnění jednotka už má česká značení 848.016, resp. 948.016 její řídící vůz.

Pjotr

Označení 848 má střední díl, krajní mají 948.0 a 948.5.

Miroslav Zikmund

Střední díl – pohonná jednotka – má označení hnacího vozidla, krajní jsou řídící vozy … Zajímavé je převzetí německého číslování x00 + 500

Tom

Budiž to Olomoučákům přáno. Já bych takový vlaky na svý trati klidně bral. 😀

Jadris

U nás jezdí ty „opravdu nízkopodlažní“ s nástupní hranou 550mm a je to lahoda. Oproti 842/814, které jezdily doposud je to posun správným směrem..

Pavel

Speciálně v Moravském Berouně bude viditelný kontrast, až se tam Stadler potká se šrotem, který po této trati jezdí na Bruntál, Krnov a Opavu (MS kraj).

Gwann

ale zase to budou fajne fotky, ne?

Sturmvogel

Není nám moc co závidět. Z Koutů do Nezamyslic jezdí dost často Tornáda bez jakékoliv modernizace interiéru. A R12 ze Šumperka do Brna je až na dva vozy skanzen.

J. Rozsypal

Prý příští rok už tam budou panter, uvidíme. Regio Šrot je fakt masakr.

Jiří 24

Jak jsem psal výše, od GVD 2023 by měly na ty Os začít přicházet RegioPanteři a na R12 Bmz 232 (po reko na Bdmz).

Axel

… „a na R12 Bmz 232 (po reko na Bdmz)“
zdroj, pls?

David

Jak je to s těmi podlahami (resp. jak vysoko nad temenem kolejnice jsou nástupní dveře.). Jsou ty vlaky bezbariérové? V článku o tom není ani slovo.

Vojtěch Suchan

Nejsou. Podlaha je 780mm nas TK. To je jako předposlední schod v osobním voze.

David

Chtěl jsem se zeptat jestli mají aspoň nějakou rampu pro vozíčkáře, ale teď koukám že žádná ze stanic na trase (kromě Olomouce) stejně bezbariérová není. Pak je to asi jedno. Snad jen doufám že to má aspoň nějaký vysouvací schůdek aby se do toho z těch sypaných nástupišť dalo dostat.

Vojtěch Suchan

Schůdek tam je, normálně na 550 jako všechno, a rampa na 550 tam snad je taky. Ono z 550 peronu není ten jeden schod tak hroznej, ale z 250/380 je to prostě vysokopodlažní vozidlo.

Ic540

Hm. Takže i když všude nové peróny časem a vozidlo na 780…
Tak to mi hlava nebere…
Také jsem to hledal v článku…

Ondřej

Pamatuju si, že to překvapilo i lidi z kraje, i když se vědělo od začátku, že to tak bude

SYN

A co s tím, perony v cz nikdo na 780 dělat nebude, a vozidla jsou i tak dost dobrá (a za dobrou cenu) takže se je nehodí kvůli takové věci odmítnout… máme tu i „vyšší“ takže i tak je to mírné zlepšení.

Jadris

780mm nad TK, jak psal kolega. Je to škoda, protože ty od Arrivy jsou na „standardizovaných“ 550mm.

dizgrafyq

A jak to bude se registrací? Zůstane jim původní německá nebo dostanou českou 8xx?

Pjotr

848/948 bude.

Lektor

spíše už je.

Pjotr

Sice je na všechny jednotky provedena rezervace registračních čísel, ale vystaveny doklady na 848/948 ještě nejsou na všechny jednotky. Včera šly na DÚ podklady k 007 a další budou v průběhu dalšího roku.

zdenek

Pravda i tak je 810 o dost lehčí:-) A to nemá tsi.

Marana_CZE

Vy asi máte hodně rád „rajčatový“ protlak z cestujících a vlakové čety týden zrající v rozpadlé 810, co?

zdenek

Měli to nechat jezdit tak jak to bylo. Tak staré to přece není.

Jiří 24

Bez funkčního IS? Se starými potahy? Určitě dělali ještě něco na pohonech atd. Když vede modernizace k zlepšení stavu vozidla a zvýšení procenta jeho provozuschopnosti, tak je to určitě plus. 😀

zdenek

Pokud je IS nevím plácnu za 30M tak bez. Z okna vidí snad každý. Nebo se zeptá. IS myslíte informační systém.

Apollo17

Ale objednavatel to vyžaduje,tak to dopravce musí zajistit.

Jiří Kocurek

Kraje zrušit, aby si nevyskakovaly. A za prachy na modernizaci uspořádat zájez ROH!

Potulný wechtr

Vlak Družby. 🙂

Axel

WTF – to fakt existovalo nebo je to nějaký šotohumor?

zdenek

Znovu se ptám, k čemu je to dobré. Když původní motorák stál nevím 20. Úprava 30? Já kdybych to měl platit, tak to tam nechci.

PvvS

12 jednotek vyjde na 270 mega, To je 22 mega na jednotku. A pokud je v ceně i kompletní oprava, tak to tolik není.

Georg

pred modernizaci smrdel v salonu diesel, nevim jestli to uz vylepsili…

ABC

starý IS nefungoval?

Suchánek

Fungoval, lépe než ten nový.

Ten_z_Bíliny

Tak nám tu bude jezdit 12 atypů. Je tohle vůbec udržitelné? Mít od každé řady pár kusů?

Případně, plánuje se pořízení dalších?

Milos

Ono se jich moc nevyrobilo, takze hledat dalsi bude hodne slozity… 🙂

Kubrt

Cca 90, to zas tak málo není.

Axel

Tipnu si, že Arriva ČR pokukuje po Stadler GTW NextGen od Arrivy Holandsko

Petr

Tak asi to není ideal, ale taky asi lepší než kupovat nový

Ten_z_Bíliny

Vyměnil bych slovo „lepší“ za „levnější“. To chápu, ale je udržitelný pak tuhle exotiku servisovat? Nevyjde levněji přece jen něco nového nebo něco, u čeho je šance toho nakoupit víc. Jako, že třeba 5x víc?

Jiří Kocurek

Furt lepší než 13x řada 811, ta je snad taky v jednom depu.

Vladki

Jojo jako 7 pendolin, 7 railjetu, 20? Zatopku, par vectronu, samy atyp… Ideálně kdyby se pořád vyráběly béčka a esa a orchestriony? Aby to bylo jednotný a šlo spravovat kladivem…

Ten_z_Biliny

Proč máte potřebu mi sem cpát něco, co jsem neřekl? I tak ve své době tyhle stroje ušetřily něco z rozsahu. Dneska to jsou Elefanty, panteri a vagóny od Siemens / Škoda, kterých tu budou jezdit nižší stovky.