České dráhy vybraly firmy na opravy Regionov, většina zamíří do Zvolena

Jednotky 814 Regionova v Olomouci.. Foto: České dráhyJednotky 814 Regionova v Olomouci.. Foto: České dráhy

Část soutěže České dráhy zrušily, nabídky byly příliš drahé.

119 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nasranej

Ač jsem příznivce Uni provozu myslím že, projekt Regionova patří do hnutí.

tarten

Stáří 39-46 let. Kdo to chce prodlužovat o dalších 15 let? Pojezd jak z 19. století, všeobecně zpomaluje trať, nestíhá přípoje. Přitom je jich zjevný nadbytek, nasazují se naprosto nevhodně na některé tratě zdvojeně, tam by patřila úplně jiná vozidla.

Axel

Předpokládám správně, že ETCS do RegioNova nebude? Např. do RegioSharků byla nabídka ETCS na 12,5 milionu / ks (AŽD).

Tomuto by nasvědčovalo, že ne všechny RegioNova byly zahrnuty do výběru dodavatele oprav.
Třeba Česká Třebová-Zábřeh n.M. nebo Hodonín-Veselí n.M.

Gargy

Český?

Axel

?

Výkolejka

Taky Vam ten prispevek nedava zadny smysl? Nemuzu v nem najit souvislosti.

Gargy

Nedává…Mne příspěvky pana axel v 98 procentech nedávají smysl.

Miroslav Zikmund

Slovensky řečeno – je luhár, dvakrát napsal, že sem už svá „moudra“ psát nebude …
Jelikož zapomíná, tak je patrně stižen Alzheimerem – zapomínání je jedním z projevů …

Axel

Myslíte, že po železniční dálnici (po výhradním provozu ETCS) budou jezdit RegioNovy? viz oba příklady linek (Č.Třebová-Zábřeh, Hodonín-Veselí n.M.), po kterých v současnosti jezdí osobáčky s vagonky RegioNova. Že s RegioNovami na linkách, kde brzy bude ETCS, už ČD asi nepočítají, by mohl napovídat fakt, že velké opravy poptávají jen pro necelých 75% RegioNovDuo (celkem cca 210, ale opravu nasmlouvali pro 159 kousků)…. Rozdíl tj. cca 50 ks asi je předurčen na „dárce náhradních dílů“ Naproti tomu pro cca 26 ks RegioNovaTRIO si firma ČD chtěla nasmlouvat opravu pro 25 ks, tj. téměř pro všechny. AtlasVozu (tecka) cz uvádí, že… Číst vice »

tarten

Žádné železniční dálnice tu nemáme. „Koridory“, kde je občas 160 km/h ale často je rychlost hodně snížená kvůli průjezdu malým městem lze přirovnat nanejvýš k silnicím I. třídy. A ETCS nebude zdaleka jen na koridorech.

Axel

ad ETCS – jasně, ale řeč je o „první vlně“ ETCS, která bude za pár roků… Proto se výhradní provoz ETCS v příštích několika letech týká jen části provozovaných RegioNov. Otázkou je co zůstane z nynějších plánů/harmonogramů ETCS vzhledem k „vyjedené/zadlužené státní kase“ po řádění partiček typu „Faltýnek pozdravuje“ https://zdopravy.cz/desitky-miliard-a-tisice-kilometru-trati-vlada-schvalila-plan-zavadeni-etcs-91521/ ad „specifická nádražácká terminologie“… Hm… vzhledem k poměru něčeho s řidičem (autům,…) po silnici vůči něčemu s řidičem po kolejí (lokotky, diesel či elektrovagonky) zhruba v poměru tisíce vůči jedné… je naprosto směšné udržovat specifickou nádražáckou terminologii pro zhruba totéž. A ještě směšnější je, když někdo tvrdí, že na kolejích… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Ale vy jste opakovaně uvedl, že sem svoje „bláboly“ psát nebudete …..

Leina

Nebude. Ale se zákazem zajíždění šukafonu do stanic to ještě bude zajímavé.

Axel

Souhlas, že to bude zajímavé. S ETCS se asi nepočítá ani pro typ 843 … A ono vůbec ty částky za ETCS do starších vagonků příliš nedávají smysl, pokud silniční doprava je aspoň trochu reálnou alternativou ke konkrétní železniční regionální lince které se brzy bude týkat ETCS. viz předpoklad ČD kolik asi zaplatí zaplatí za ETCS pro „71 motorových vozů řady 842 a řídících vozů řady 954 (1,032 mld.)“… Tj. cca 15 milionů Kč/ks. A to se vyplatí ( ironie ) Uvidíme jestli opravdu odkývnou ETCS do VŠECH CityElefantů vzhledem ke změně napájení okolo Prahy která za pár roků začne… Číst vice »

Leinad

Ano, tak místo nebezpečného vagonu, který běžně vjíždí před jiný vlak, pojedou cestující autem které vůbec nebourá.

Axel

Dle zájmu naprosté většiny občanů je momentálně situace naprosto jednoznačná.

urma

snad to tam nerozkradou on ten zvolen není nic extra

Paolo

Bože to je mudrosť!

Bedřich

I předstírat slovenštinu se musí umět.

Kosmik

Opravovat, zakonzervovat a provozovat. Ony se budou hodit, krajům jednou peníze dojdou a co pak?

Jiří Kocurek

Oprava 1 toho krámu stojí 6 miliónů a za 10-15 roků bude potřeba znova.
Jednoduché počty: Tenhle krám stojí na kilometr 120-150 Kč, dva autobusy 80-100 Kč na kilometr.

Výkolejka

Za 10 – 15 roků to bude tak okrajová řada, že to bude úplně jedno.

Jiří Kocurek

okrajová řada, tím je myšlen autobus? 😀

Už při stavbě Regionov (20 mil/ks plus použitá vozidla) se prohlašovalo, že je za 15 let nahradí nová/jiná vozidla. Tahle oprava je na 10 až 15 let provozu… a některé věci se stále opakují.

Výkolejka

Dělá Vám problémy čtení? Jaký Autobus?
1) Jaké byste navrhoval řešení? Neprovádět už žádné opravy protože to pomalu dojezdí a nechal to postupně pozdechat na trati?
2) je chyba ČD že si to kraje objednávají?

rozinka

Co třeba to které nám ČD vtloukali do hlavy před 15ti lety. Tedy že 814 je na 15 let a pak bude nahrazena novým vozidlem.

Milan

A existuje adekvátní náhrada a nebo i to nejbližší bude tak nákladné, že se radši zruší další tratě?

tarten

Tak ony se jinými vozidly opravdu nahrazují. Jinými vozidly jiných dopravců. Sláva sláva, provolávají jistě v ČD.

Leinad

2) proto už na hodně tratích ČD nevyhrály výběrka.

Jiří Kocurek

Odpovídal jsem na otázku: „krajům jednou peníze dojdou a co pak?“

Jestliže krajům jednou dojdou peníze, tak rozhodně neudou mít na objednávání nových vlaků pro 10-20 lidí. Oprava tady toho stroje stojí 6 mega, nový autobus 6-7 mega, obojí je na 10 až 15 let.

Zastánci vlaků by se měli modlit, aby krajům peníze nedošly. A nedošlo to tak daleko, že:
a) nic nového nebude, protože na to nebude
b) kraj vysoutěží NAD, protože i ta bude levnější než Regionova.

Axel

Vždyť ano, nahradí je autobus.

Výkolejka

Treba na trati valasske Meziříčí – frydlant nad Ostravicí? Nebo Olomouc – Moravsky Beroun?

Axel

Z Olomouce do Moravského Berouna nejezdí žádné dieslvagonky typu 810 a ani RegioMouse
https://sledovani.55p.cz/olomouc_834_2021/

Pokud jde o málokapacitní vagonky jako např. RegioNovy DUO (tj. mluvím o dvouvagonkové RN, nikoliv o třívagonkové), tak na většině linek, kde RegioNovy jezdí, by IMHO si měli rozhodovat přímo lidi v konkrétním místě. Tj. primární rozhodnutí by měli udělat starostové/starostky a poté svoje poptávky (plus peníze z rozpočtu) zkumulovat do větší objednávky, např. na úrovni kraje… V tomto bych souhlasil s panem Šatavou

https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/rozhovor/o-lokalkach-maji-rozhodovat-lide-z-obci-misto-kraju/-959/18,0,,/

Výkolejka

Az na to ze rec je o 814. Vy jste ale Mimoň! : – D

Axel

Není jednoznačné.

Jiří Kocurek

To asi není první trať „na ráně“, když spojuje dvě města s 10.000 obyvateli s 25tisícovým Valmezem. Na takových spojeních je Regionova opravdu vozidlo hodné své doby. Podobně jako z Prahy do Kladna.

Ale našly by se jiné: Frydlant – Ostravica. Mšenka. Dobříš.
Už se stalo v Kralovicích.

tarten

Předpokládám, že ostudný provoz Regionov na kladenské trati nepřežije déle než 3 roky.

Milan

a až se sejdou u autobusu 3 maminy s kočárkem, tak bude souboj, která pojede a která ne? A nebo zavazadla, kola,… ? Žádný autobus nenabídne zdaleka to, co obyčejná regionova. I když má své nedostatky, třeba že dvounápravové vozy jsou hodně citlivé na kvalitu kolejí a přenáší každou nerovnost, tak má i své přednosti, třeba nejširší skříň a tím pádem malou mezeru od nástupní hrany. Na výkony cca půl hodiny bohatě stačí. A oproti původnímu stavu 810+010 poskytuje, co je potřeba. Nízkopodlažní část, velký prostor na zavazadla, kočárky i místa pro invalidy, bezbariérové WC. Co nabídne autobus? Místo maximálně… Číst vice »

Axel

Já psal o typu/RegioMouse. Pokud jde o RegioNova DUO, tak viz výše (opravy si firma ČD chtěla nasmlouvat pro cca 75% z provozovaných cca 210 ks… tj. zbývajících cca 50 ks odhaduji, že jsou určeny na dárce dílů)… Důvodem pro redukci RegioNovaDUO patrně jsou linky, kde bude výhradní provoz ETCS… např. z Veselí n. Moravou do Hodonína za RegioNovaDuo nebude autobus adekvátní náhrada, neboť není slušná silnice. A po dokončení kusu dálnice D55 od severu na úrověň M. Písek-Veselí n. Moravou vznikne právě v této oblasti na cca 15 kilometrech současné „jedničkové“ silnice přes Strážnici „dopravní peklo“. Uvidíme jak to… Číst vice »

Jiří Kocurek

Tři maminy s kočárky? Co když jich k Regionově přijde pět?
Ano, nějak se naskládají. V obou případech.

“ Na výkony cca půl hodiny bohatě stačí.“

Bezbariérové WC je na cesty do cca půl hodiny opravdu vážně moc potřeba. Cyklista ať si šlape po silnici. Obzvlášť vezl-li by si kolo 20 km daleko, což je tak ta půlhodina. A cyklobus je věc starší než Regionova.

Jiří Kocurek

A co se týče součtu kola+kočárky, tak zdatný sportovec snad pustí matku s malým dítětem. Obzvlášť když je ježdění na kole tak zdravé a žádoucí, že má nahradit automobil.

tarten

Zdatný sportovec do té Regionovy vůec nepůjde, protože po silnici to bude mít často rychlejší.

tarten

Ono to bude jezdit ještě za 10-15 let? Nestrašte!

Axel

Vagonky 810/RegioMouse asi ne.

Ale pár vagonků RegioNova (zejm. Trio) asi zůstane v provozu, zvláště na železničních linkách, kde není silniční (autobusková) doprava příliš reálnou alternativou.

tarten

Pár určitě jo, vždycky se najdou tratě, kam se to opravdu hodí. Ale doufám, že většina už bude mimo.

Jézeďák

Autobusy ale jezdí jinudy.

dopravopat

Správne. Spravidla poskytujú lepšiu dopravnú obslužnosť ako vlak kdesi kilometer za dedinou.

Výkolejka

Ano je to axiom: vlak stojí vždy kilometr za dědinou!

Jézeďák

Smutný je, když trať projíždí cetrem vesnice a zastávka je jak vy píšete. Bývá velkým oříškem polohu optimalizovat nejen z ohledem na vlastnické poměry v místě, ale především z příčin splnění drážních předpisů. Tj. např. šířka, výška, délka nástupiště, materiál, modré zábradlí, osvětlení….., no prostě na rovině 5 mil. nestačí. Koukněte se na některé autobusové zastávky v polích : hned u silnice škarpa a nahoře na mezi na značce dalekohledem čitelný jízdní řád. Pravda je to doložitelný extrém, většinou přes ten příkop bývá položen panel, ale jako příklad rozdílu v “ budování“ zastávek blíže zákazníkům snad postačí.

Jézeďák

To je různé. Někde ten bus vůbec nejezdí nebo úplně jiným směrem a opačně též. Nebylo by lepší do toho přestat vrtat? Ty ušetřený peníze stejně zmiznou někam úplně jinam než do dopr. obslužnosti.

Axel

Gró většiny regionálních železničních linek (a tedy i potřeba typů 810, RegioNova) zmizí během 5 až 7 let.

Samozřejmě, že zánik urychlí nynější stávka, zvlášť jestli to bude ve stylu „ani kolo nevyjede, co nese logo ČD“…

Tipnu si, že po stávce jedním z rozhodnutí vedení firmy bude nejen výrazné urychlení vyřazování starších dieslů (tak ako např. je osud typu 854), ale taky odprodej 22x ks Stadlerů RS1, co čekají na modernizaci, aby bylo na navýšení mezd pro zbytek lidí v ČD, kteří po stávce zůstanou v ČD.

Výkolejka

5-7 let uz je od vas takove to obvykle datum konce světa. Mimochodem jako vzdy bez jakehokoliv argumentu.
Zapomnel jste na 5,5 mesice co maji zeleznicni dopravci na to aby Vas presvedcili ze mate vyuzivat jejich vlaky : – D to je taky hezke fantasmagoricke numero.

Axel

Nikdy jsem nepsal o konci světa…. Nicméně to, že pro Vás vyřazení vagonků typu 810 evokuje „konec světa“, vysvětluje spoustu fanatických názorů….

No jo, smiřte se s tím, že zdánlivě nesmrtelné ve skutečnosti opravdu není nesmrtelné… viz „Tisíciletá říše“ kaput, okupanti z „dočasného pobytu“ z ČSSR už taky odtáhli, a jednou skončí i vagonky typu 810.

Gargy

Věštění z křišťálové koule..vám jde úžasně.

Miroslav Zikmund

Po jaké stávce, jste opilý, zdrogovaný, stižen paranoidní schizofrenií nebo Alzheimrem – jedním z projevů jsou bludy ….

Jiří Kocurek

Autobusy jezdí jinudy. No asi je lichá představa, že kraj zruší všecky Regionovy naráz ze dne na den, aniž by se v kanclu podívali, kudy který spoj jede.

PS: Kategoricky lze tvrdit, že NAD nelze nikde zavést.

tarten

A vy myslíte, že jejich provoz je tak levný?

Michal

Mohu se zeptat, proč ČD opravují takové ultimátní šroty, jako je 810 a 814? Bohužel, jako státní dopravce si to může dovolit.

Kubrt

Je to prosté, ČD maji pro ně práci, objednavatele je chtějí, vše je ok.

dopravopat

Haha. Tí ktorí ich objednávajú sa vozia v autách. Keby sa povinne mali voziť v tom čo pre plebs objednajú, tak by rýchlo vytriezveli a do súťaže by sa jasne napísalo „zákaz šukafonov a derivátov postavených na ich báze“.

Výkolejka

To je sice možné ale je to jen „kdyby“ a důležitá je realita že …

nowas

„A ty to zaplatíš!“ Bylo v jedné reklamě. Ti taky skončili špatně. 🙂

Jiří Kocurek

Za kolik že se soutěží ojeté GTW v majetku ČD?

tarten

Jasně. Zvlášť v Libereckém kraji jsou z nich tak nadšení, že ČD ztrácí trať za tratí.

Miroslav Zikmund

Termíny údržby a prohlídek „podle zákona“ …..

Paolo

Objednavatel je zákazník CD chce těch.pravek….CD ho doda

tarten

Předpokládám, že tak velký počet 810 si ČD drží čistě ze spekulativních důvodů. Čekají, až se za výkup oceli bude platit opravdu hodně.

Petr

Nevíte někdo kolik mají ČD ještě vozidel řady 810? Ať už před reko či po reko. Děkuji

Gargy

Kolem 180 -190.

Výkolejka

Snad jeste chvíli výdrží…je to moje oblibena řada : – D

Petr

Děkuji za odpověď. Myslel jsem si, že to je méně.

Výkolejka

Tak ono to neznamena ze se v provozu v takovem počtu vyskytují naštěstí : – )

Axel

Pan Šatava a jeho společníci myslím mají zhruba 10 ks

… A před lety sháněli možná ještě pár dalších. https://zdopravy.cz/jan-satava-osmsetdesitky-dosly-23893/

Otázkou je, zda-li jim nákupní apetit vydržel dodneška

Gargy

Ony by se daly i dohromady kolik je turnovských a jezdi.

Jenda-71

A já doufal, že to vyhraje Tlumačov.

dopravopat

Šukafony sa dajú modernizovať jedine tak, že sa pretavia vo vysokých peciach a vyrobia sa z nich plechovky na žrádlo pre psy.

Výkolejka

Ikdyz mate pravdu … Tak kéž bychom dnes umeli a mohli stavet tak jednoducha vozidla : – )

Jiří Kocurek

Pevné zasklení v zadních oknech už dneska nikdo neumí, jak to měla Škoda 120.

Výkolejka

Tak jsem to nemyslel …

tarten

No, tak jako umíme. Problém je v tom, že je nikdo neschválí pro drážní provoz.

***** Petr

Skoro bych čekal , že tyto mechanické a rozšířené stroje si bude ČD opravovat celé samo snad mimo celkové repase a případně další reinkarnace .

Axel

DPOV a.s. je dceřinnou firmou firmy České Dráhy a.s…. Nechal bych rozhodování na ČD.

Možná pro ČD je finančně výhodnější poskytovat servisní zázemí ve svých prostorech i jiným firmám (Arrivě, která jezdí na Zlínsku, LEO Tenders který jezdí na Pardubicku, Škodovce která bude servisovat MoraviaPantery pro JMK,….).

***** Petr

Pronájem prostor a DPOV rozumím , tahání vlaku na Slovensko moc ne. Právě tento typ vlaku nevlaku by mělo mít ČD (a dceřinky) zmáklé na nejvyšší úrovni a naopak , tyto ještě servisovat celému okolí a na tom bačovat.

Jézeďák

A co je podle vás vlastně vlak ? Štádler, dezíro, žralok nebo co vlastně ?

Sch

Vlak je určitě něco s pojezdem s otočnými podvozky, zbytek je „hytlák“ zralý na muzeum.

jal

Talgo patří do muzea. 🙂

tarten

810-814 určitě nejsou autobusy na kolejích. Všechny autobusy už mají dávno třeba automatickou převodovku.

Axel

Pane Petr, možná roli hraje, že ŽOS Zvolen za 2020 za svoji klíčovou činnost utržil míň než v předchozích letech. Např. v 2018 byla tržba zhruba dvojnásobná. Osobně bych si tipnul, že snahou ČD v dalších letech bude, aby DPOV vykrýval dodávky ETCS, na které si netroufnou jiní dodavatelé (což asi bude typ 842… uvidíme)… Jen připomenu, že firma ČD nemá zajištěno ETCS např. do typu 380, do Pendolin, do Railjetů,….Jen připomenu, že DPOV v 2019 resp. v 2020 dodával zhruba 96% resp. 98% svých celkových dodávek pro ČD/ČD Cargo. Dalším zákazníkem byl SŽDC… takže jiným dopravcům firma DPOV téměř… Číst vice »

Miroslav Zikmund

„Neviditelná ruka trhu řeší vše“ – profesor ing. Václav Klaus, CSc.
Neznáte – musíte se učit, učit, učit – jak děl V.I.Uljanov, zvaný Lenin ….

tarten

O kvalitě názorů toho druhého pána vypovídá, jak mluvil o tom, že i uklízečka má umět řídit stát.

M152

Chybí lidi na provozní ošetření, na velké opravy už opravdu není prostor.

Výkolejka

Jinými slovy na základě toho že nevíte něco očekáváte a pak se divíte že to tak není … : – D

Paolo

DOPV si zjavne nechava kapacitu na drahsie a narocnejsie prace- manaz.ok rozhodnutie

BND 30

A bylo v zadávací dokumentaci i to, že se že Zvolena vrátí ? 🤔

Ketchup1970

Kdyby ne , vzali by to do Podbrezovej tam jsou železárny 🙂

zdenek

Jéje, kdyby jsme si tak početli transparentně o hospodaření ostatních dopravců.

Facepalm

Ostatní dopravci jsou „státní podnik“, jo?

Jézeďák

Ale bez státních či krajských peněz by byli asi kde ?

Sch

Jenže ty státní peníze dostali na základě soutěže o nejmenší cenu za dopravní výkon. Jiná věc by byla kdyby kompenzace byli poskytovány např. na základě přiměřenosti nákladů nbeo věčně usmernených cen. Ale takto jsou soukromou společností a jak dosahují provozu za nabízenou cenu je jejich obchodní tajemství.

Sch

Čeština utrpěla, omlouvám se,měl jsem to. Po sobě přečíst dvakrát.

tarten

Ostatní dopravci a) také, b) bagrují veřejné peníze jinak – třeba jako kompenzaci za studentské a důchodcovské slevy. A dostali hodně přisypáno, teď je to 75%.

SaulGoodman

Obchodní zákon(ík) neexistuje již skoro 8 let. A samozřejmě pokud něco patří 100% státu, tak to státní je, nehledě na právní formu.

Miroslav Zikmund

Obchodní zákoník jako „lex specialis“ sice není, ale obchodní právo existuje jako součást jiného kodexu.

Státní není „státní“ instituce,
ČD a.s. nepatří státu,
státu patří pouze akcie ČD a.s.

tarten

To nijak neobhajuje, že ostatní dopravci přicucnutí na veřejné peníze nemusí ze svého hospodaření ukazovat tolik.

zdenek

No tak vzhledem k tomu, že mají být ve stejných soutěžích. Tak jak to, že tady někoho poškozujeme.

Kubrt

Jako že bychom majitele ostatních dopravců chránili před sebepoškozováním?

Savik

A Šumperk už neměl zájem?

Radek

Spíš nemá zájem tam nikdo pracovat 😂

JohnInkognito

Mě by zajímalo porovnání; kolik peněz čd nasypaly a ještě nasypají do lexus 810 a kolik by stály nové vlaky…

Apollo17

Např. rekonstrukce 810 na 811 pro Moravskoslezský kraj stála asi 13 milionů. Nový vlak vysoutěžily ČD u PESY za 90 milionů.
Malé vlaky(velikosti 810) nikdo nevyrábí,protože by stály jen o málo méně,než vlaky pro 100 a více cestujících.
Podobné je to i u aut.Končí výroba Škoda CityGo,Citroen C 1, Toyota AYGO … bez náhrady,

Facepalm

…aneb jak smotat dohromady zcela nesouvisející věci…

Výkolejka

K 811 je potřeba připočítat ještě vlek, protože solo to skoro nejezdí. Tudíž tady nejde o potřebu motoráku velikosti 810.

Radek

A nové vlaky se servisovat nemusí?

tarten

A jakoupak životnost mají nové vlaky? Ale možná spíš jde o to, jestli by čirou náhodou nestíhaly přestupy, co Nohy nestíhají.

Dash9

„Další dvě části zakázky České dráhy zrušily, protože byly příliš drahé.“

Asi jim za to Kovošrot nabízel míň než se čekalo. 😉

noerf

Zajímalo by mne, kolik bylo zájemců o opravy R2 a v těch dvou zrušených zakázkách? Takto to vypadá, že zájem o zakázky byl vcelku malý.

noerf

Jde o to, jestli na ty dvě zrušené zakázky podával DPOV také nabídku? Pak je v celku zvláštní pokud by soutěž zrušili kvůli ceně a následně to zadali napřímo té samé společnosti, která byla drahá.

Axel

Nemůže to souviset s termíny při dodávce při souběžné probíhajícím výběru dodavatele na 22x RS1? Vybírají od jara, ale ještě v září byly publikovány další vysvětlivky zadávací dokumentace. Před pár týdny pan Sůra psal, že dodavatele už vybrali, že včíl probíhá uzavírání smlouvy.
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003016/zakazka/413171

P.S. U Stadler GTW se loňského výběru dodavatele DPOV nezúčastnil. Ve výběru byly 3 (Škoda Pars Šumperk, ŽOS Vrútky, ŽOS Zvolen), nabídku podali 2 z těchto.