České dráhy v sobotu zpřístupní olomoucký depozitář ČD Muzea

Točna v ČD Muzeu Olomouc prošla rekonstrukcí. Pramen: České dráhyTočna v ČD Muzeu Olomouc prošla rekonstrukcí. Pramen: České dráhy

Do olomouckého depozitáře ČD Muzea zamíří po generální opravě i parní lokomotiva 313.432 Matylda z roku 1904.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Koleno

Škoda otevírací doby. Když už to občas otevřou, chtělo to déle než do 15 hodin, například až do 17 hodin. Pro rodiče s dětmi je to zbytečné omezení.

Olcit

Proč jsou nádražáci zvyklí, že své staromilecké choutky si leckdy uspokojují z peněz daňových poplatníků, např. skrze státní firmu ČD závislou na dotacích (tedy vesměs na dluh našich dětí a našich důchodů)?

Pro srovnání – např. autíčkáři si své staromilecké choutky platí z vlastní kapsy viz
„Výstava Automobilové klenoty se koná v sobotu 29. dubna. Nebude mít stanovené téma jako v minulých dvou ročnících, ale návštěvníci se mohou těšit na jedny z nejvzácnějších vozů automobilové historie.“
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/automobilove-klenoty-2023/r~8ddb0c46d9fd11ed9ae20cc47ab5f122/

Pepa z depa

No a ty se uspokojuješ tady, veřejně a za cizí.

Olcit

Chcete rozporovat, že třebas zahrádkáři či rybáři fungují obvykle bez dotací, zatímco nostalgičtí nádražáci se bez dotací obvykle nevzmůžou skoro na nic?

Olcit

Inu „Zadlužení Českých drah ještě chvíli poroste do bodu zlomu, kdy se křivka zadlužení narovná, a začne se snižovat,“ pan Mgr. Krapinec tento měsíc srovnej s: „However, the decision to increase balance sheet debt by around 45% to support capex and liquidity rather than through equity will push leverage back up to around 6.6x in 2022, PUTTING PRESSURE on the BCA as well as the overall Baa2 rating. Although Moody’s expects leverage TO REDUCE to around 6x in 2023 in the base case, THIS LEAVES NO CUSHION FOR UNDERPERMANCE.“ https://ceskedrahy.cz/sites/default/files/2022-12/moody-s_rating_2022.pdf Čili z hlediska rating ČD – minulý rok – byl… Číst vice »

Gwann

S tím kovosrotem jste to už přehnal, vy jeden posahance…

Olcit

Rozporujete snad jaký efekt mají oba fakty, které jsem zmínil výše? Tj. že ČD potřebuje každou korunu, naprosto každou? A že by o nákup parních loko od ČB byl zájem od NTM, tj. od instituce k specializované? Ne, zájem neprojevili např. když NTM za spousty milionů nakupovali několik tuctů techniky od ČD = ani jedna parní loko … račte se přesvědčit sám. https://zdopravy.cz/podepsano-muzeum-koupilo-od-drah-66-historickych-vozidel-nejstarsi-je-cisterna-83529/ Takže prodej do kovošrotu je logický. Samozřejmě, že se třebas najde bohatý mecenáš, podobně jako na Letišti Točná, kde vytáhne tučně naditou prkenici a parní loko od ČD „zachrání“ před kovošrotem…. Přeju to párofilům, aby se jim… Číst vice »

tonda

Mareckova vizitka = nuda

Olcit

Je zajímavé, že ani 3. a 4. největší dopravce v ČR žádné muzeum nemá a ani neplánuje. (Arriva a RGJ).

A největší dopravce má ve Střešovicích spíše malý depozitář než interaktivní muzeum, přestože sídlí v místech, která turisti zdaleka nejvíc navštěvují v rámci ČR.

Čili je spíše otázkou, jestli ČD Muzeum v regionech skončí za půl roku nebo za rok?

Martin

Co vlastně děláte, že máte tolik času stále omílat stejné gigantické myšlenky ? Asi sedíte někde ve státní správě ? Nebo sedíte s dětma doma na rodičáku a už Vám z toho v hlavě přeskočilo?

Olcit

Díky za dotaz. Jsem OSVČ. Nádražáckým řemeslem nepolíbený. Protože mám IN100, tak mě logicky zajímá hospodaření tohoto konkrétního dopravce. A je logické, že se těším, pokud tento dopravce zlepší své hospodaření, aby zdražení jízdného nebylo tak razantní. Čili proto jsem reagoval na předřečníka = že patrně brzy ČD zahodí všechny prodělečné aktivity… Copak stoletý nebo padesátiletý šrot (= parní loko nebo mašiny s retro nátěry), přitáhne do vlaků nějaké další pasažéry, krom těch prťavých 0,8 milionů občanů, kteří si pravidelně platí cestu vlakem? Čili buďto ČD skončí s předstíráním, že dopravu provozují pro šotouše a režijkáře. Nebo skončí (což je… Číst vice »

Gwann

Skončíte akorát vy.

Olcit

Nejsem živ z peněz vybraných od daňových poplatníků, resp. z peněz které si stát půjčil od bankéřů.

Tak jak bych mohl přijít o zdroj příjmů, abych musel rozprodávat harampádí, které mám doma?

Situace ČD je o to horší, že jsou velmi, velmi zadluženi.

Jarda

Poradí někdo, jak se tam dostat? Díval jsem se na mapy a mělo by stačit projít podchodem pod nádražím. Je to tak? Díky

Vsk

Ano je to tak

Honza

Ano, za podchodem hned doleva do brány a depo už uvidíte

vjkm

Je to přesně tak.

Olcit

Pokud si NTM převezme na brněnském výstavišti 25 tisíc m2 (=jako náhradu za eventuelní 2 tisíce m2 muzeum NTM v Praze-Florenc na které by bylo potřeba vyžebratněkolik miliard od státu, čili nereálné), tak myslíte, že nějaká stará parní loko zůstane v Olomouci = poté až firma ČD rozdá své staré loko? viz plánované dopravní muzeum v Pavilonu Z brněnského výstaviště
https://zdopravy.cz/pavilon-z-na-vystavisti-by-mohl-slouzit-jako-muzeum-mhd-brno-necha-zpracovat-analyzu-145212/

V uvolněných olomouckých garážích, kde nyní dlí staré loko ČD, by mohly čekat jako zálohy vlaky typu 460 a 854 a 843, kdyby něco.

Mariiscal Mariano Santamaria

Axelíčku, ty taky musíš kecat do všeho, přesto, že o tom víš úplný h*. Hlavně garáže pro pasažerské lokotky …

Olcit

Tak pár věcí víme: 1. Pro pasažérskou ČD byl loni udělen rating za podmínky, že tržní pasažérské ČD bude vysoce nad 80%. 2. A za loňský rok držela pasažérská ČD podíl 83% (dle vlakokilometrů). Dle hrubokilometrů to bylo ještě méně. A víme, že pasažerská ČD přijde o část dotovaných linek např. ze Znojma do Břeclavi 3. A víme, předpověď paní Ing. Hnulíkové, že nynější objem dotované dopravy je na vrcholu. Viz zdejší podcast vloni 4. Také známe přání šéfa pasažerské ČD, který by rád koupil koupil další autobusové dopravce. Závěr: Čili parní loko v ČD překáží, zvláště jde-li o staleté… Číst vice »

JanO

Naprosto zbytečný výkřik o nějakých procentech a parních lokomotivách. A ještě sem jedna parní lokomotiva přijede.

Olcit

Pokud si myslíte, že národní dopravce nemůže jít „zu grunt“ tak viz řecké TrainOSE.

A víme, že když NTM si doplňovala sbírky nákupem od ČD, tak nekoupili ani jednu parní loko, neboť jich majíí dost jelikož parní loko není kam uskladnit v NTM.

Čili kovošrot?

Granja

Nenávist ke všemu železničnímu mu zatemnila mozek.

Olcit

K čemu státní dopravní firma provozuje staré šroty coby muzeum, když její konkurenti téměř žádné muzeální aktivity neprovozují? Viz SmartWings, Arriva, RGJ, FlixBus, GW Train, PKP, Metrans,…

A copak rakouští nádražáci podnikající v ČR (tj. ÖBB podnikající v regionální dopravě např. na většině Jihočeského kraje) mají nějaké muzeální aktivity v ČR?

PvvS

Neměla co zatemnit.

PvvS

A taková drobnost, že ten pavilon Z by šel pro DPMB, nikoliv pro TMB nevadí ? Takže NTM tam nebude mít ani metr . A jediný, jak tam ty lokomotivy dostat, je na podvalníku ?
Ty 460/854/843 nečekají zálohy, ale Tlumačov.

Ale hlavně tady furt zvracíte dokola ty vaše nesmysly.

Olcit

Tak si to rozeberme: – NTM za své pozemky v centru Prahy (Florenc) by mohlo dostat cca 0,1-0,2 miliardy, protože ty prý cca 3 miliardy na zbudování nové budovy NTM patrně nedostane. – Město Brno rozprodává brněnské veletrhy a to relativně levně … viz pár desítek milionů za jeden menší pavilon … a o diskutovaný Pavilon Z nebyl za poslední Strojírenský veletrh velký zájem – zbudovat 300 metrů kolejí do Pavilonu Z z garáží brněnského DP se stejně chystají – umístit spíše statické expozice NTM do blízkosti současné interaktivní expozice VIDA Parku by mělo synergický efekt, že se zabaví celá… Číst vice »

PvvS

Z garáží DP se žádné koleje nechystají. A pro vlaky tuplem ne. Maximálně z vozovny. Ale to je asi pod vaše rozlišovací schopnosti . A s tou plochou bych brzdil, většina je v patrech a v přízemí je to pro vyšší exponáty (železniční, MHD) pouze pod kopulí.
Pro upřesnění postačí prostudovat materiály, V celém přízemí je to okolo 9000m2, bez odečtení snížených ploch pod galeriema.
A po rozestavění do kruhu se počet exponátů silně zmenšuje. A i při využití pro exponáty DPMB by se spolupracovalo spíše s TMB. Už kvůli návaznosti zbírky.

Olcit

Lehce si dovolím připomenout, že NTM na Praha-Florenc plánuje tuším čtyřpodlažní budovu.

Protože na Praha-Florenc by mělo vzniknout Muzeum
-Elektrotechniky,
-Informatiky a
– Železnic

Čili Pavilon Z v Brně by zhruba odpovídal tomu co potřebuje NTM. Akorát by brněnské prostory byly výrazně levnější na nákup (ve srovnání s novostavbou na Florenci) a výrazně větší prostor pro expozice a návštěvnicky atraktivnější díky blízkému VIDA Parku

PvvS

Nikoliv. Výrazně horší podmínky. Na patrech je nízké zatížení, vzhledem k provedení pavilonu tam nejdou moc dobře stavět jakékoliv pevné stěny mimo již postavených. Navíc vysoké částky na vytápění, což je jeden z důvodů, proč se nepoužívá. A díky konstrukci stěn a střechy nelze zateplit bez zásahů do konstrukce. Což pro změnu vylučuje památková ochrana.

Olcit

Ad vytápění = ano, naprostý souhlas. A proto si myslím, že Pavilon Z bude k mání za „pár šupů“, čili i při AKTUÁLNÍCH finančních možnostech si tento barák bude NTM moci dovolit zakoupit. A víme, že i v bývalých garážích, které fungují jako muzea (viz Depozitář TMB v Brno-Líšeň) není na závadu, že nejsou vytápěny. Prostě se z exponátů odčerpají provozní tekutiny, které by hrozily zamrznutím (tj. olej by zůstal). Ad zatížení na patrech brněnského budoucího NTM = vždyť to píšu, že gró budou tvořit předměty z oblasti informatiky a z oblasti elektrotechniky. Rovněž jsou docela lehké ty expozice, které… Číst vice »

PvvS

Jenže on ten pavilon jaxi není na prodej. I to muzeum by tam bylo pouze hostem a prostory by mělo zapůjčeny.

A to prostředí v Líšni je všechno jiné, jen ne vhodné. Skuste se zamyslet, jakpak to asi vypadá s vlhkostí a celkově s neošetřenými kovy a dřevem.

A když tak mohutně rozprodáváte, tak jiste víte, že ten prodaná pavilon byl UMPRUM, kde se žádné výstavy nekonaly, bylo to pouze technické zázemí.

Olcit

Pár čísel: V 2015 si Město Brno dokoupilo za 0,25 miliardy akcie brněnského výstaviště V 2018 Město Brno půjčilo 0,35 miliardy jako součást investice 0,5 miliardy do nového výstavního pavilonu D. Pak přišla Babišova vláda a její chaos během čínského viru = Brněnské výstaviště logicky utrpělo obrovské ztráty a propustilo třetinu lidí. Čili, pokud dostanou např. 30 milionů za Pavilon Z od NTM tak trošku si firma pomůže finančně a zejména si pomůžou že mezi VIDA Parkem a NTM budou každodenně pendolovat tisícovky lidí = přes celý areál výstaviště, které mimo výstavy je v podstatě mrtvé. Ono se sluší dodat,… Číst vice »

PvvS

Tisícovky návštěvníků ? V tom máte dobrej chaos.
A těžko se prodává něco, co není na prodej. Ty vaše sny a předpovědi krachu úplně všeho.

Olcit

Byl jste někdy ve VIDA Parku?

A v NTM?

Takže jo, tisícovky.

PvvS

. Do zábavního vědeckého parku VIDA! zavítalo v roce 2022 přes 180 tisíc návštěvníků.

Kolikpak to je na den ?

Olcit

Plus NTM expozice

Plus synergický efekt = na výlet vyrazí celá rodina… mamka s dcerkou do VIDA Parku, a taťka se synkem na staré mašiny do NTM… Oboje od sebe 5 až 10 minut pěšky….

strojvedoucí J.

>V uvolněných olomouckých garážích, kde nyní dlí staré loko ČD, by mohly čekat jako zálohy vlaky typu 460 a 854 a 843, kdyby něco.

Tady jste se trochu ponořil do Cimrmanů, „Autor vlastně zastává stanovisko, které zároveň vyvrací.“

Deponie něco stojí. Jak budovy (údržba, ostraha, vytápění), tak udržování vozidel v nějakém stupni pohotovosti (alespoň pravidlelné revize).

Neustále tu pod různými články tepete národního dopravce za jeho neefektivní jednání a teď navrhujete provozovat „válečné zálohy“.

Olcit

Copak nějaká firma by dobrovolně tyto vlakové garáže v Olomouci chtěla koupit? K čemu? Tož snad pro regionální dopravu na Olomoucku bude firma ČD nabízet že zajistí zálohy, kdyby se např. Pantery porouchaly. Spíše považuji za pravděpodobnější, že vlastník ČD, tj. stát si BEZPLATNĚ od ČD vezme – pozemky pod transevropskými tratěmi – garáže v klíčových uzlech jako např. Odstavné nádraží Jih v Praze Vršovicích. Tím bezplatným myslím běžné snížení základního kapitálu (v případě ČD se jedná o 20 miliard, které lze snížit o 99,9% na 2 miliony). Dle principu: „vlastník vložil do firmy, vlastník si z firmy bere zpět… Číst vice »

XP3

Kristova noho… Když už něčemu nerozumíte, tak do toho alespoň nežvaňte

Olcit

Ano, spoustě věcí nerozumím.

Ale umím si najít za jakých podmínek byl loni udělen rating firmě ČD (sice podprůměrný, ale katastrofa to zatím není).

Za podmínky, že firma ČD bude pěkně zisková.

Jak k dosažení zisku přispívá nějaké muzejní aktivity tak zadlužené firmy jakou je ČD?

Nijak, právě naopak.

XP3

Jasně a k dosažení té ziskovosti mají ČD držet hromadu záloh, které nebudou pod žádnou smlouvou, jak navrhujete 😀😀😀😀😀 To je nápad za všechny peníze 😀😀😀😀

Olcit

To si nerozumíme. Tak jako si ČEPS najímá např. některé firmy, aby dodávaly elektriku v špičce energetické spotřeby, nebo aby některé firmy spotřebovávaly elektriku ve špičce energetických dodávek, tak podobně by na trhu mohl být zájem, aby záložní vlaky nabízely ČD pomocí svých starých šrotů. Dneska např. kraje běžně poptávají, aby dopravce měl záložní vlaky. No a nově by kraj poptával, aby dopravce měl vlaky pouze ty které jsou potřeby každodenně a v samostatné smlouvě by si kraj objednal např. od ČD záložní vlaky ve formě šrotů jako např. 843. V Olomouci parkovat vlakové zálohy je ideální, protože prozatím je… Číst vice »

PvvS

Na co by si kraj nasmouval starý vraky, když v normální smlouvě už zálohy má určený ? A povětšinou stejných parametrů , jako turnusová vozidla ? Proč by měl chtít místo NP motoráku nějakej starej střep. Navíc když zálohy jsou problém dopravce, nikoliv kraje. A za nedodržení standartu kvality může kraj udělovat docela tučná penále. To by se krajům pěkně prodražilo. Takto mají za cenu smlouvy na turnusová vozidla i zálohy. A navíc by to neřešilo to, když tam bude jiný dopravce než ČD..

Olcit

No jo, jenže u silniční dopravy kraje platí jak provoz dopravce, tak provoz infrastruktury (silnice).

Zatímco u pasažerské železnice kraje zatím platí pouze provoz dopravce. Až kraje začnou platit i provoz krajských železničních tratí, tak to bude megaprůvan v krajské kasičce

hank

ČEPS si nikoho nenajímá.

I o tomhle víš úplný kulový.

Olcit

Kdo tedy platí ČEZu, když začne vyrábět elektřinu pouštěním vody nebo když začne spotřebovávat elektřinu čerpáním vody v elektrárně Dlouhé Stráně?

https://www.euro.cz/clanky/stat-chce-elektrarnam-zacit-platit-za-pohotovost-od-roku-2025-1471310/

Granja

A teď si představte tohle dostat se do vlády.

strojvedoucí J.

>Copak nějaká firma by dobrovolně tyto vlakové garáže v Olomouci chtěla koupit? Ne, o funkční objekt, kde lze provádět údržbu lokomotiv nikdo nemá zájem. To je jasné, dnes jsou lokomotivy bezúdržbové. > Tož snad pro regionální dopravu na Olomoucku bude firma ČD nabízet že zajistí zálohy, kdyby se např. Pantery porouchaly. Jasně, 460 rozkuplovat na jednotlivé vozy a rozstrkat po rotundě. Pokud není pokuta za nevypravení spoje násobně vyšší než pokuta za nedodržení kvality nikdo zálohy šrotu držet nebude. >– garáže v klíčových uzlech jako např. Odstavné nádraží Jih v Praze Vršovicích. ONJ je v Michli. K problematice pozemků ČD… Číst vice »

Olcit

Tak pokud existuje poptávka po garážích ČD, kde nyní dlí staré šroty, tak proč pasažerská ČD ty garáže obratem neprodá, aby snížili zadlužení? Proč se chtějí ještě víc zadlužovat?

A nerozumím co v zákoně 77/2002, po změně Právního řádu vlivem NOZ a ZOK, brání aby si vlastník tj. stát z pasažerské ČD zdarma vzal libovolný majetek, např. ONJ? Zdarma myslím do částky 19,998 miliardy Kč, co by bylo nad, to by stát musel kupovat od ČD za hotové.

Plus, možnost si na úkor goodwillu, vyplatit podíl na zisku, nepeněžní formou, např. pozemky pod některými vedlejšími tratěmi jako např. Všetaty-Neratovice-Kladno-Hostivice-Praha?