České dráhy uhájily provoz elektrických jednotek Moravia, získaly smlouvu na 10 let

Čtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda GroupČtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda Group

Podle informací deníku Zdopravy.cz spadla cena v soutěži o desítky procent.

České dráhy budou i nadále provozovat elektrické jednotky Moravia, které vlastní Jihomoravský kraj. V soutěži porazily společnosti RegioJet a Arriva vlaky.

O výběru informoval Jihomoravský kraj v tiskové zprávě. „Hodnotícím kritériem při výběru byla cena, kdy České dráhy přišly s nejnižší cenovou nabídkou. Jihomoravský kraj výrazně ušetří. Nová smlouva má být uzavřena na deset let, tedy do prosince 2034,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jiří Crha.

V soutěži na provoz vlaků v Jihomoravském kraji jsou tři dopravci, známe jejich jména

Vlaky budou jezdit na nejvytíženějších regionálních linkách S2 a S3. České dráhy už tyto jednotky provozují. Jde o 31 čtyřvozových jednotek a šest dvouvozových, výrobce byla Škoda Transportation.

„Velmi si vážíme důvěry Jihomoravského kraje. Podali jsme nejlepší nabídku, která reflektovala všechny požadavky objednatele tak, jak od začátku platnosti nové smlouvy požaduje. Jasně jsme tak potvrdili, že České dráhy jsou na trhu konkurenceschopná firma a dokáží nabízet ty nejlepší služby za výhodné ceny, které zákazník očekává,“ uvedl na sociální síti X generální ředitel ČD Michal Krapinec. 

Kraj zatím nezveřejnil cenu, za kterou bude vítěz jezdit. Podle informací deníku Zdopravy.cz šly ale České dráhy s cenou tak nízko, že musely vysvětlovat, zda nejde o podnákladovou cenu. „Cenu zveřejníme po uplynutí 15denní lhůty, kdy mohou být podávány námitky. Každopádně v naší zakázce se počítalo „zjednodušeně“ s cenou cca 500 mil. Kč/rok. A teď nakonec výrazně ušetříme,“ uvedla mluvčí kraje Alena Knotková. Zdroje deníku Zdopravy.cz uvádějí, že ČD zlevnily na zhruba 220 milionů korun za rok.

Odhadovaná cena byla 5,435 miliardy korun. V Česku jde o unikátní soutěž ve více ohledech: dopravce nemusí řešit pořízení kolejových vozidel, ta už dříve nakoupil kraj a má je ve svém vlastnictví. Nemusí řešit ani údržbu, tu zajistí i nadále jejich výrobce, společnost Škoda Transportation. Nabídku má přitom podat i ve verzi, kdy zajistí v podstatě jen strojvedoucí a dispečery a nebude řešit vlakvedoucí a průvodčí.

Kraj už delší dobu zvažuje, že by zcela opustil model vlakvedoucích a průvodčích v každém vlaku a cestující by kontrolovali jen namátkově revizoři. Debata na toto téma běží v kraji už přes dva roky, rozhodnutí ale stále nepadlo.

Tagy Arriva vlaky České dráhy IDS JMK Jihomoravský kraj Moravia RegioJet
227 komentářů