České dráhy uhájily provoz elektrických jednotek Moravia, získaly smlouvu na 10 let
Čtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda Group
Podle informací deníku Zdopravy.cz spadla cena v soutěži o desítky procent.
Takže v podstatě kraj zvažuje Německý model. Poblíž Düsseldorfu to takhle funguje. Jediné, co je u Jihomoravského kraje jinak, je nástup všemi dveřmi i v busech. To ten systém kolem Düsseldorfu má jen u metrobusů, kterých je pár.
Pyrrhovo vítězství
Proč? ČD mají nejlepší možnosti obratů strojvedoucích a personálu. Lidi má, takže nemusí nabírat.
Uz je to rozhodnute. Vlaky bez pruvodcich. Nevim, co za usporu si od toho slibuji. Jakmile to zaregistruji ruzne pochybne existence, tak uz si jizdenku nikdy nekoupi.Revizora ve vlaku ci buse vidím tak jednou za pet let…
Zdroj?
Detaily nezname, ale jedno se snad napsat da. Je skvele, ze existuje konkurence.
Toto som nečakal, čakal by som práve Regiojet ktorý je s Brna že sa bude snažiť o tú Moravu čo najviac no očividne nevyšlo, gratulujem českým draham i keď Regiojet mám radšej, ale fakt zostava ten že české dráhy sa nemôžu podceňovať, stále ale zostávajú ďalšie trate na južnej Morave tak možno tie už asi nevyhraju cd, necháme sa prekvapiť
Asi má rozum a nechce jít do prodělečnýho kšeftu.
Nebo mu dělá problém shánět personál už jen na těch současných pár vlaků, natož když by se měl za chvíli dvakrát nebo třikrát zvětšit.
Spíš je prakticky nemožné získat tolik strojvedoucích za tak krátkou dobu. A ještě je nalákat na nižší platy než u ČD, aby byla šance vyhrát výběrko.
No ačkoli jsem fanoušek Regiojet, tak jsem rád, že tam zůstanou ČD, protože tyto nové vlaky jsou krásné a pochybuji, že by RJ nabídlo něco lepšího. A to že RJ je z Brna, to sice je účetně, ale fakticky je v Praze, protože jak vlaky, tak žluté autobusy mají v Praze základnu
RJ by nic lepšího nenabídlo, vlaky (jednotky)jsou dané, údržba taky.
A copak Čd nabídnou lepšího ? Dají fírům nový uniformy ? Ony totiž jen dodávají personál. Nic víc.. Žádný nový vlaky.
Jistě, RJ by nenabídlo nic lepšího, protože ty vlaky patří kraji a vítěz bude jezdit s nimi, ať by to vyhrál kdokoliv 😉
Budou tam tedy platit jízdenky ČD, když pojedu třeba z Jihlavy?
Hádejte… Proč by jako na cestu z Jihlavy neplatili jízdenky dopravce? To je mimo obvod IDS.
Tak v některých krajích už neplatí např. síťové jízdenky ČD na kraj, o režijkách ani nemluvím. Na mezikrajské cesty sice zatím naštěstí jednotlivé jízdenky ČD platí ve všech krajích, ale je to logická otázka. Kraje nemají žádnou povinnost uznávat jízdenky ČD (na rozdíl on Oneticketu).
Tak jeden o voze a druhý o koze, že… Otázka je to zcela nelogická, není nic logického na tom, aby v rámci IDS uznával v některých vlacích mezikrajské jízdenky téhož dopravce, jen podle toho zda je ten dopravce vlastní nebo jen provozuje. A z Jihlavy do Brna se stejně s nimi nesveze.
Částečně logické by bylo, kdyby kraj chtěl provést změnu podmínek s vlivem na tarif (brutto x netto), nové smlouvy by byly čistě brutto bez možnosti tarifu dopravce ale na některých linkách by dobíhala stará smlouva.
Ale tohle se tak úplně neděje. Ještě si nesedl současný model (tarif ids jmk nebo sjt nutný u vnitro cest courákem, přes čáru možný tarif dopravce) takže by byla kravina už přecházet na novější.
Bude zachován stávající stav. Jízdenku ČD je možné použít pouza v rychlícíh.
Anebo by se to dalo říct též takto: všechna krajská města ležící na zmíněných linkách mohou mezi sebou použít klidně i tarif ČD 🙂
Pro mezikrajské cesty ji lze použít i v osobácích. To co zmiňujete se týká cest v rámci IDS JMK.
Vendelín: Nevím, kde berezejistotu, že zůstane zachován stávající stav. To, že to tak platí teď, neznamená, že to tak bude platit i v nových od prosince v nových smlouvách.
Rychliky určitě zůstanou tak jak jsou nyní prože je objednává ministersvo dopravy. Na to smouva s krajem nema vliv.
Tímhle vůbec nemá smysl jezdit, jede-li někdo z Jihlavy.
Záleží na tom, kam jede … třeba do Rajhradu to může mít smysl.
ČD se to může vyplatit! Komandujicí už tam sedí, strojvedoucí už jsou zaučení, dílna už tam funguje naplno a kdo ví kolik platí Škoda za údržbu.Vlakvedoucí pokud budou zrušeni tak přejdou na EC,R apod. Někteří skončí jako fírové.Ono už ten kurz na strojvedoucí není takový peklo.Dneska řídí mašinu kdekdo.Kdo má zájem tak se to naučí.Není to raketoplán.Ale práce je to zodpovědná a krásná!!!!(závidím).
A proc tedy tolik uchazecu vypadava od vyberoveho rizeni az do zdarneho ukonceni vycviku kdyz to je takova pohodicka? A kazdy vlakos je uz temer hotovy fira???
Proto píši že někteří!Zdravotně projde málokdo.Ten kdo se dostanete do výběru tak ta úspěšnost je relativně veliká.
Momentálně je taková personální krize, že berou každého, kdo projde zdravotní a psychotesty. Bohužel se to často zasekne na podpisu finanční doložky 715 tisíc korun, čemuž se ani nedivím. Před časem ze šesti úspěšných uchazečů podepsal a nastoupil pouze jeden, ostatní to radši vzdali. Pro (nejen) mladého člověka, který neví do čeho jde a neví zda uspěje u zkoušek je takový ranec peněz vcelku odstrašující.
Těch 715 000 Kč je co?
Suma, kterou zaplatíte, když utečete předčasně.
Toto je snad suma pokud skončíte dříve nežli máte nasmlouvané roky u ČD a přejdete pod soukromníka.Pokud jste neudělal zkoušky tak to bývalo 120 000.-.Možná se suma zvedla ale o tolik to si nemyslím.
Těch 120 00 Kč za neudělání zkoušek mně nepřijde nějak kulervoucí.
A na jak dlouho se fíra upisuje?
120 000 už dávno neplatí, teď se to krapet zvedlo a nyní se podepisuje 715 tisíc, je to v případě neúspěchu u zkoušek, nebo odchodu dříve než za 5 let (částka se snižuje a platí se alikvotní část). Vím to naprosto přesně, protože několik zácvikantů co u mě bylo už mi to říkalo a ukazovali dodatek ke smlouvě.
To mi přijde dost šílené.
Kolika průměrným mzdám strojvedoucího tahle částka odpovídá…?
A dali to už fakt někomu zaplatit…?
Nikdo nebude platit plnou částku, pokud neuspěje u zkoušek. Tomu jen mu naúčtují výcvik, který prozatím absolvoval. Celou částku by nejspíš platil jen ten, kdo by prošel všemi zkouškami, ale pak odešel ke konkurenci. Není to kvůli likvidaci těch lidí, ale kvůli tomu, aby si konkurence nemohla snadno kupovat hotové strojvedoucí. Pokud je člověk čerstvě po zkouškách, tak je mu většinou celkem jedno, kde pak začne jezdit a pokud dřív bylo podepsáno jen 120 tisíc, tak případný konkurenční dopravce neměl žádný problém za fíru dluh zaplatit a přetáhnout ho. Ale >700 tisíc už si i konkurence rozmyslí, jestli není lepší… Číst vice »
S tímto bych i souhlasil. Proč vychovávat strojvedoucí pro konkurenty.Nevidim v tom nic špatného.Kdybych měl to štěstí podepíši to ihned.zkusil jsem to dvakrát a bohužel jsem neprošel.(zrak).Vy kteří sedíte na stanovišti tak vám závidím.Mel jsem tu čest řídit před dvaceti lety vést šestikoláka a byl to můj životní zážitek.Škoda….. Dal bych za to vše……
Pro ČD to musí být jednoznačně ztrátová linka- když zlevnili o tolik, kolik nemají ani celý roční zisk. Prostě si řekli, že tuhle zakázku musí získat za každou cenu.
Už to tady bylo několikrát. Tak znova. Smlouvu jste neviděl, co a za kolik nevíte. Ale přesně víte, že to bude ztrátové. Výborně…
Ale s největší pravděpodobností je pro ČD zisková údržba placená Škodovkou. Tak možná mohli jít s cenou na hranu a bez zisku který jim bude generovat údržba…
To je otázka,proč by se někdo snažil urvat zakázku, na které už dopředu ví, že nevydělá. To moc smysl nedává.
Protože nemusí chtít, aby na ni vydělal konkurent.
To bylo (i tady) „zaručených zpráv“ o tom, že to vyhraje jeden ze soukromých dopravců. A ejhle, „zaručené zprávy“ se nepotvrdily. 🙂
Naštěstí. Bo Arriva ani Regiojet nejsou žádná extra výhra. Stačí se podívat, čím jezdí.
Tady bylo jasně dané, čím bude vítěz jezdit. Takže zrovna v tomto případě je naprosto ukradené, jakou barvu košile bude mít fíra, když vlak bude mít pořád stejný.
Arriva vraky s vraky a žluták s tím co už Němec nebo Rakušak nepotřebuje
Jestlipak kolem toho vznikne srovnatelná hysterie, jako okolo resekce ústecké elektrické páteře?
Už vznikla..
on je velký rozsíl nové výkony s soutěži nezíska a ztratit. V ústekém kraji zřejmě přijde dost lidíod ČD o práci.
Velmi dobrá zpráva. Když srovnám čistotu vozů v příměstských vlacích na jihu Moravy, které jsou provozovány ČD a dálkovou dopravou provozovanou jistou žlutou společností, je rozdíl tristní ve prospěch ČD. Arrivu hodnotit nemohu, neb jsem neměl tu čest využít jejich služeb narozdíl od prvních dvou zmíněných společností.
Arriva je ohledně čistoty taky v klidu. Teda mluvím jen z mé zkušenosti na trase Veselí n. Mor. – Uh. Hradiště. Kromě zaneřáděných oken (zvenku), nemám moc co vytknout. Koše vynesené, zásuvky funkční, vlaky jezdí jak mají, WC čisté a funkční, včetně tekoucí vody, mýdla, utěráků, atd.
Se „žluťákem“ jsem tento rok jel už čtyřikrát a vždycky byl nějaký problém, ale mluvím jen o trase Brno-Ostrava, jinak s ním zkušenost nemám.
Srovnáváte hloupost!
V případě Morávií čistotu jednotek neřešil dopravce ale Škoda Transportation resp. ten koho si na to najme. Nikdo jiný za to nemá zodpovědnost. Takže je jedno jestli by ty vlaky provozoval Regiojet, ČD, Arriva nebo jakýkoliv jiný držitel licence.
Takže jestli tomu rozumím dobře, dle vašeho výkladu, ČD pouze vlak řídí a zajišťuje kontrolu a prodej jízdenek v rámci IDS JMK, poté vlak odstaví a přijede uklízecí četa ze Škodovky a vlak uklidí? :->)
Ano, přesně tak.
Respektive přijde někdo, koho si Škodovka na tuto činnost najme.
Ostatně je to na podobném principu jako údržba těchto souprav.
Škodovka si najala dílny ČD.
Nicméně pro Jihomoravský kraj, jakožto objednavatele, je jediným zodpovědným partnerem za čistotu ve vlaku pouze a jen Škoda Transportation.
Neřekl bych, že tomu rozumíš dobře, ale je to tak, jak se tomu směješ. Když si o tom něco přečteš, tak zjistíš, že ty vlaky patří kraji, nikoliv dopravci a stejně tak kraj si zajišťuje sám údržbu i čištění vlaků. Dopravce dodává pouze strojvedoucí, vlakvedoucí a dispečery, kteří organizují jejich směny.
Škoda bude zajišťovat jen údržbu, nikoliv čistotu.
Škodováckého technika opravdu nebude zajímat plný koš, nebo nepřítomnost toaletního papíru na WC. Toho bude zajímat TECHNICKÝ stav těch jednotek.
To se mýlíte. Alespoň prozatím to řeší Škoda..
Fakt? To jsem teda netušil. Opravdu výrobce zajišťuje i úklid? Se mi to zdá volaké čudné…
Ale rád se nechám opravit.
Ano. A popravdě, zatím jsou v této oblasti rezervy, doufám, že se to ještě zlepší.
Dík. Opravdu jsem to nevěděl.
Pro ostatní: Můžete nyní začít s klikáním na palec dole u mých předchozích příspěvků. Předem děkuji a máúcta.
Tak samozřejmě, že to nebude uklízet technik od Škodovky. Dělá to normálně úklidová firma, kterou si ale nenajímá dopravce, ale kraj, resp. výrobce.
Přečtěte si tu full service smlouvy. Škodováckého technika zajímá plný koš i špinavý záchod … https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/14560916/IIIa%20-%20FS%20Smlouva%20JMK_fin%C3%A1ln%C3%AD%20verze_anonym.pdf?backlink=1bt3a Od strany 30
To není pravda, o čistotu vozu sa stará údržba dopravce, Škoda Transportation zajišťuje údržbu vozidla, což je kontrola po technicke stránce.
Souhlas, Regiojet se výrazně zhoršil, jednoznačně, co se týká čistoty, nejhorší dopravce. Arriva ok.
Opět srovnání hrušek s jablky. Tady se jedná o dodání strojvedoucích (+ možná vlakvedoucích), o nic jiného. Čištění vozů i údržbu si zařizuje kraj sám. Takže jediné v čem by se lišil provoz pod jiným dopravcem, by byla barva košile strojvedoucího. Jinak bys to nepoznal.
Za mě ČD dokázaly využít náskoku v počtu strojvedoucích, protože je na místě nemusí skupovat konkurenci a to určitě nemůsí být od věci. Pokud budou schopni dál dodržovat smlouvu, tak je pro cestujícího úplně jedno, kdo to vozí
To je dobrá zprava, víc k tomu nemám.
Jestli chce kraj provoz bez vlakového doprovodu – průvodčích,tak ať si připraví peníze na opravy za zničené a (už nyní občas)posprejované soupravy,kde dementi nebudou mít vůbec žádné zábrany ničit veřejný majetek s naší směšnou legislativou a tresty.. pokud je vůbec někdo chytí..
A teď si představte, že pojedete večer o víkendu bez nějakého dozoru nebo u mimořádne události kdy vás nikdo neupozorní na okolností a co máte dělat pokud souprava někde zdechne , což je docela normální věc . Věřím ,že to bude bez nás a že si to taky JMK pěkné všechno vyzere .
Strojvedoucí nemají přístup k palubnímu rozhlasu? (to se skutečně ptám, čekal bych že jo) V autobuse ti taky řekne, ať jdeš pěšky, řidič, ne?
Myslite ze strojvedouci ma cas vse resit sam? A na dlouhe souprave? A ze vse vyresi rozhlasem? Vazeni cestujici narazili jsme do stromu. Tak vsichni zustante sedet a v klidu vyckejte evakuace. 😀 a tak se i stan. Naivni predstava.
A jaká je tedy ta vaše představa?
Průvodčí u každých dveří? 😀
Každý cestující dostane asistenta.
Už jsem zažil i mimořádné události, kdy průvodčí neprošel vlak, aby informoval i ty cestující, kteří se do noci vůbec nedostanou do svého cíle.
A taky jsem v zahraničí, u vlaků bez průvodčích, zažil situace, kdy strojvedoucí nějakou mimořádnost (ale i běžnou informaci) hlásili.
Ajo vlastně, průvodčí co váží i s popkou 50 kilo toho hodně ubrání. Mimochodem, viděl jste někdy brněnský bymáky nebo 560, když byly ještě v provozu? Jsem si nějak nevšiml, že by průvodčí nějak zabránil ničení majetku. Navíc, odstraňování těchto škod jde AFAIK za Škodovkou.
Mimochodem, v jednotkách jsou kamery, dost kamer. A v šalině nebo metru průvodčí taky není a ještě to tam neshořelo.
Žijete trošku v bludu. Třeba v metru jsou dozorčí, městská i státní policie okamžitě po ruce, u šalin a MHD obecně platí kromě dozorčích to samé. Vlak opustí město a předměstí a jakákoliv pomoc se počítá na desítky minut. Kamery v interiéru jsou zatím out, poněvadž GDPR….
Ve vozidlech MHD je kamerový systém se záznamem snímající prostor pro cestující naprosto běžná věc.
Omyl. I snímání interiéry je dneska normální.
Hm. Tak v ibalginech ne. GDPR.
Pak ale není problém v GDPR, když to jiní dopravci řešit umí.
Neříkám, že se nevyřeší, ale zatím je. A rozhodně to není problém dopravce..
GDPR není problém. Jinak by třebas DPMB nemohl mít kamery ve vozech. Ovšem k záznamům se nedostane jen tak někdo.
GDPR není nic nepřekonatelnýho.
To není. V zásadě jsou to jen přísnější pravidla, jak zacházet s osobními údaji a že na musí být koncový uživatel řádně upozorněn. Na webu to prakticky všichni zvládli a to jsou osobní data ještě víc na ráně (sběr IP adresy nebo otisku prohlížeče pro statistiky návštěvnosti už musí podléhat souhlasu uživatele).
To mi připomíná jak jsem jel jednou metrem, nějaký člověk co nebyl při smyslech ve voze vyrval hasičák a vypadalo to že ho neváhá použít nebo po někom hodit. Takže ve stanici jsem hned šel hledat dozorčího a ve své kukani nebyl. Samozřejmě jsem začal volat policii, ale než jsem se dostal k jádru věci tak bylo metro o několik stanic dál a kdo ví kde skončil ten pobuda.
V šalině zmáčne řidič nouzové tlačítko a do 5 minut (spíš dřív) má u sebe městskou policii. Tady v polích a skalách někde mezi Brnem, Blanskem a Letovicemi se pořádně načeká, než přijede nějaká pomoc. Nemluvě o situaci, kdy se strojvedoucímu udělá blbě, vlak na VZ-tku sám zastaví a zůstane stát někde v trati. Normálně se vlakvedoucí půjde za chvíli podívat, co se děje, proč se stojí. Takhle se nebude dít nic a dost pravděpodobně nikdo dřív než za půl hodiny až hodinu nezjistí, že fíra je indisponovaný. A obecně při jakékoliv mimořádnosti, což je téměř denní záležitost je mnohem… Číst vice »
A když ten vlak bude autonomní a např. najede do stromu (spadne těsně před vlak nebo na něj) tak se to bude řešit jak?
No nevím no, ten zcela občasný výskyt vlakového personálu v „dosahu viditelnosti“ z místa běžného cestujícího mi připadá že může mít je mizivý účinek na případné vandaly… ale nemůžu si být jistý no, mně sice připadá že kdybych chtěl tak před vystoupením ze soupravy můžu třeba potahy rozřezat kudlou na 99% beztrestně, ale nikdy jsem něco takového nehodlal dělat tak mi chybí (a bude chybět) jakákoliv praxe…
Budou vůbec vlakvedouci od prosince? Aby cena vůbec tak nízká skrz zrušení vlakvedoucich.
Hodnotily se obě verze, v obou byly ČD nejlevnější
To není přesné, viz zadávací dokumentace.
Hodnotila se jen jedna cena na kilometr – ta bez průvodčích.
Cena s průvodčími se vypočte daným násobkem ceny výše. Dopravci tedy nenaceňovali 2 různé scénáře.
Co proč?
Popravdě jsem nevěřil že ČD vyhrajou. Ne proto že by soutěž byla na míru pro RJ, ale proto že ČD jsou neefektivní moloch s ohromnými vnitřními režijními náklady.
Moloch jo, ale furt se poslední dobou trochu snaží. Kašlou na šukafonie a účastní se velkých soutěží na elektriky, tak občas něco vyhrajou.
I kdyby hlavní Moravie nevyhrály, divil bych se kdyby čd neurvaly aspoň kousek „brněnského sbahnu“
Údajně ČD vytvořily dceřinku, aby se osekaly náklady.
To je logické a popravdě si myslím, že nějaké „ČD Regio“ měly vzniknout už dávno.
Dovede si představit ten „Saigon“, co by na Nábřeží nastal, kdyby ČD v JMK dopadly stejně, jako v ÚK?
Myslím si, že tento výsledek je pro zákazníka (kraj) jistota, s ohledem na zázemí a personální zajištění vítěze.
Pokus se k tomuto výsledku dospělo prostřednictvím „dietní“ dcery ČD, tak to ukazuje na nutnost restrukturalizace ČD a důsledného uplatnění interního účtovánní v rámci firmy, aby neproduktivní činnosti a útvary vyplavaly na povrch.
Mají vysoké režije, to je fakt, ale taky mají obrovské množství výkonů, kde se můžou režie rozpouštět. Ale každopádně taková výběrová řízení bude tlačit na to, aby se režie zmenšovaly a už se to i viditelně děje. Ubývá posunovačů na směnách, ubývá strojmistrů atd.
Když JMK soutěžil vlastní vlaky, čekal bych, že to bude něco jiného než panter od Škody. Když JMK soutěžil dopravce, čekal bych jiného než ČD. Takhle vlastně složitější cestou došli k tomu nejvíc obyčejnému řešení. Je to v součtu na vlakokilometr alespoň levnější než ČD + pantery pro jiné kraje ? A pokud ano, nějak zásadně?
Levnější to bude o dotaci, kterou dostali na Ibalginy. Kolik to bude dělat na km, uvidíme až budou zveřejněny ceny z tohoto tendru.
Jsem na tu cenu velmi zvědav. Očekávám max nižší desetikoruny/km. Protože dopravce neřeší ani vozidla, ani údržbu, ani úklid. V podstatě dopravce bude jezdit za plat strojvedoucího a poplatek za DC.
To já taky.
Tak při původně předpokládaných 500 milionech za rok to bude pár korun.
Ta cena je s vlakvedoucím, nebo bez?
Vlakvedoucí je technologická věc dopravce. (Stejně jako strojvedoucí, posunovači, vozmistr a další zaměstnanci) není důvod aby některá z těch pozic byla na faktuře zvlášť.
Jiná věc je, jestli je ta cena s průvodčím. (A pokud jo, jestli smlouva dovoluje, aby průvodcoval jenom pokud zrovna nemá jinou práci – jak je u starších smluv zvykem)
vlakvedoucí = průvodčí 😉 Žádní samostatní průvodčí dnes neexistují (aspoň ne u ČD), všichni mají kvalifikaci vlakvedoucího. A není to technická věc dopravce, je to 1) na objednávku kraje, jestli je bude chtít a 2) na rozhodnutí drážního úřadu, jestli vůbec umožní na takových páteřních krajských linkách provoz bez vlakvedoucích.
Není na místě směšovat pojmy vlakvedoucího a průvodčího, byť v některých případech je funkce vlakvedoucího spojená s funkcí strojvedoucího nebo průvodčího nebo obou.
Cena bude bez vlakvedoucího, což je dle JMK pravděpodobný scénář. Sazba případného vlakvedoucího/průvodčího je stanovena pevně (procentem sazby na kilometr) a vůbec nebyla předmětem soutěže.
Pravděpodobný scénář? Tak jednoduché to nebude…
Proč myslíte? Četl jste návrh smlouvy a nabídkové řízení vůbec? Informace jsou zveřejněny vč. odpovědí JMK na doplňující dotazy. „Jednotky jsou schopné provozu v režimu 0-0/S“, výprava vlaku vlakvedoucím není tedy nutná a nepředpokládá se, ani kdyby JMK „průvodčí“ nakonec požadoval.
„výprava vlaku vlakvedoucím není tedy nutná“ A to proto, že už dávno neexistuje. Na zastávkách se vlak „nevypravuje“ a ve stanici vlak „vypravuje“ zásadně výpravčí.
Vlakvedoucí nedává na zastávkách Souhlas k odjezdu?
Dává. Ale to jsou technologické úkony dopravce.
Úkon vlastní výpravy (ve smyslu předpisů) dělá provozovatel dráhy (výpravčí, nejčastěji návěstidlem).
To ježdění bez vlakové čety bude muset ještě posoudit a schválit DÚ. Bude se dělat nějaké posouzení rizik, nebo jak se to jmenuje, nejsem přes tohle odborník, ale každopádně to není tak, že kraj, nebo dopravce řekne a jedeme…
A z jakého právního titulu by měl DÚ posuzovat to, jakým způsobem si dopravce zorganizuje „souhlas k odjezdu“. Je pravda, že se to už nejmenuje „výprava“. Schopnost obsluhy jednotek 550 a 530 pouze strojvedoucím byl základní požadavek na jednotky. Takže tohle „schválení DÚ“ už zřejmě mají ze schválení typu
I kdyby měl být vlakvedoucí potřeba, co je objednavateli do toho? Pokud se nepletu, žabotlam měl v čelní kabině sedačku pro fíru a pro vlakoše, vlakoš ovládal dveře, přední fíra rychlost, zadní fíra technický stav zadní jednotky.
Máš v tom zmatek, vlakvedoucí opravdu nesedí v kabině a neotvírá dveře. Vlakvedoucí je navýšená kvalifikace průvodčích, jestli o tom nevíš 😉 Mimo jiné zpracovává vlakovou dokumentaci, bržděnku, zadává vlak do systému SŽ, při sunutých soupravách (což se netýká samozřejmě obousměrných souprav) může předávat pokyny strojvedoucími k jízdě atd. No a kromě toho ještě plní i funkci průvodčího, prodává a kontroluje jízdenky.
A strojvedoucí je zase navýšená kvalifikace vlakvedoucích ?? Řídí vlak, zpracovává vlakovou dokumentaci, bržděnku, zadává vlak do systému SŽ, atd. No a kromě toho ještě často plní i funkci průvodčího, prodává a kontroluje jízdenky.
U pantografu zrovna snad u strojvedoucího seděl a dveře snad otvíral pomocník strojvedoucího.
Z právního titulu, že DÚ zodpovídá za bezpečný provoz a skutečně má co mluvit do toho, jestli na takové páteřní lince umožní provoz souprav bez vlakvedoucích. Nevsadil bych si na to, že to už mají předem od DÚ schválené, jinak by to nejspíš vůbec neřešili a bylo by to dávno jasné, jak to bude, když to za necelý rok má jezdit. Jedna věc je třeba nějaká příměstská linka, která jezdí přes město a zajede třeba do nejbližší obce, ale od Brna na jednu stranu do Hustopečí a na druhou stranu až do Letovic, to už není příměstská lokálka.
Prý je cena dokonce i se strojvedoucím:->)
Jak že zoufalství musí podstřelovat pod náklady a ještě obhajovat že to není podnaklad 😀
Protože normálně by to projeli na plný čáře.
Co prodělají na jihu Moravy, tak naopak nejdražší provoz budou mít na Liberecku, kde ho dostali bez smlouvy za nejdražší ceny….
By mě zajímalo jaké ceny nabídli všichni dopravci.
Jsem zvědav zdali rj nebo arr dají podnět k ÚOHS.
zapomněl jste na MSK
Sůro nebreč furt
Nevíme momentálně cenu, s jakou to vyhráli, nevíme jejich interní kalkulaci, jak k té ceně došli, ale Vy máte jasno, že je to pod náklady. Gratulujeme 🙂
Myslím, že ani u ČD moc nevěděli co do té klakulace dávali =D =D =D
Ale už aspoň ví, kolik by jejich služby měly stát. Teď jen aby tomu přizpůsobily provoz a nechtěly zase nějaké miliardy od státu.
Naopak, tato zakázka je tak jednoduchá, že se dá velmi přesně spočítat, co je potřeba mít v nákladech. Vždyť se jedná v podstatě jen o plat strojvedoucích a nic jiného. Takže jejich plat + minimální zisk a je to sečtené.
plat strojvedoucích… kalkulant specialista z ČD.
kdo zaplatí školení, lékařské prohlídky, dovolenou, zástupy, šatny a jejich úklid, oblečení a starost o něj, pojištění, účetní, atd.
A nebylo by jednodušší napsat, že prostě ČD nesnášíte??
Tak tomu říkám objektivní hodnocení. Je vidět, že objektivita je tvé motto…👍👍👍
Ale prd, nemuseli nic podstřelovat. Spíš naopak ostatní dopravci museli dost nadstřelit, protože jinak by nebyli schopni zaplatit (resp. přeplatit) dostatek strojvedoucích, aby vůbec mohli ten provoz zajistit. I sám Jančura o tom mluvil, že prostě nemohli jít tak nízko, protože tolik lidí nemají kde vzít ze svých zdrojů a museli by se snažit přeplácet fíry od ČD. A pokud by na tom chtěl ještě i vydělat, tak skutečně neměl šanci dostat se na nejnižší cenu. ČD ty fíry mají, stejně tak mají dispečery, kteří fíry organizují, takže v podstatě mohli jít tak dolů s cenou, že z toho zaplatí… Číst vice »
S ohledem na jiné výběrka kde zodpovědní neuměli číst tak to vypadá, že dnes chyběl ten co umí počítat. Anebo si z nás dodnes dělali pr***
Jako v čem. Ráčil si pán všimnout, že se výběrové řízení na tento typ služeb vypisovalo v ČR vůbec poprvé?
A to sníží molochovu režiji? V případě, že budou brát pracovníci z výkonu stejnou mzdu a moloch živí tlupu darmožroutů tak to bez rozprodeje dalšího majetku nemůže klapnout. Zde se právě soutěžila jen cena fírů a max štíplístků plus režije okolních THP bez jakýchkoli ojebávek a starých vraků okolo.
Hele ty seš ale odborník, je vidět, že máš velký přehled. Ty u nás děláš, že do toho tak dobře vidíš?
Tak. A teď kdo prohrál sázku, protože zaručeně věděl, že to shrábne Jnačura, že je to předem domluvené. 😀
Těžko říct. Ony se nám trošku mění podmínky, což míchá preferencemi dopravců. Zdroje JPP hovoří o tom, že RJ už tak nějak nemá zájem o linku R8 a radikální drby dokonce hovoří o tom, že s tím praští už na konci roku. Ono se není co divit, když neplní smlouvu hlavně ohledně řazení vlaků a asi ho to stojí dost peněz. Nemá někdo zasvěcené informace, že by drb potvrdil, či vyvrátil ?
Dobrý den, vymyslet si nějakou blbost a pak ji pustit do éteru s dotazem, zda je to pravda, není způsob diskuze, který bychom zde chtěli tolerovat.
Omlouvám se, ale tyhle informace kolem Brna vyskakují už nějakou dobu. A že RJ na R8 neplní smlouvu je viditelné prakticky u každého jeho vlaku. Může z toho taky vyplývat nezájem o další zakázky. A že je to neověřeno jsem jasně napsal…
Sorry, ale tohle není argument. Stejně jako ti předchozí mudrcové, co říkali, že je soutěž psaná na míru RJ, případně, že o tuto soutěž nebude mít nikdo zájem. Přesně takhle vznikají dezinformace a jejich tvorbu tu podporovat nebudu. Jaký nezájem? V příštích dnech se podepíše smlouva s Ústeckým krajem, loni podepsána R9, tady v soutěži byl. Kde vidíte ten nezájem o zakázky?
V soutěži sice byl ale dle info JPP jeho nabídka nebyla ani hodnocena.
Jaký má smysl argumentovat někomu, kdo je informován o průběhu soutěže lépe, než většina zde diskutujících jakousi JPP? To není argumentace, to je trolling.
Když myslíte, že je informován lépe. Povíme si, až se zveřejní vše 🙂 Já říkám, že podal, ale byl vyřazen, co vy a co ten co je informován dle Vás lépe? O zlatého bludišťáka? 😉
To nikdo nerozporuje. Nicméně zásadní rozdíl proti ÚK tu je.
Argumentujete tu JPP. Takže předstíráním, že vaše argumentace je věrohodnější, získáte bidy navíc jen sám u sebe. JPP není žádná věrohodná argumentace. A keců od tzv. vnitřních zdrojů slyšel už tolik,a pak se ukázalo, že jejích informace byly jen domněnky. Ale lhali kvůli tomu ostošest. Tak haj doložíte verohodně ti vaši informaci? JPP není důvěryhodná z principu. 😉
Nabídku podal, jinak je to podobný případ jako CD v Ústeckém kraji. Bez hysterickych reakci v cele s Berounskym
… s tím praští na konci roku … jakože do švestek?
Tak to už tady zaručeně bylo, ty švestky, pomalu už 20 roků po sobě.
Pokud je mě známo ,tak pokuta za jednotlivá neplnění smlouvy ,je tak malá, že by byl Jančura úplný NYMAND, aby to pustil, přes pokuty ,které snad někdy již dostal, je to pro něj dobry KŠEFT.
tady máme dva věštce, co nyní překvapivě mlčí:-)
https://zdopravy.cz/pres-150-dotazu-vyber-dopravce-pro-nove-vlaky-na-jihu-moravy-nabira-zpozdeni-185576/#comment-1175875
Já 🙂
Taky jsem psal, že se o flašku vsadím, že to vyhraje RJ. … a k tomu ještě nějaký kecy… byl jsem smazán. Tímto děkuji redakci za to že chrání před „unáhlenými“ příspěvky, které by mohli zruinovat rodiny diskutujících.
Za mou maličkost byl Jančura nastrčený, jen aby snížil cenu ČD. Protože ví a věděl, že na to strojvedoucí nesežene.
Na Jižní Moravě jich chybí desítky.
A doufám, že se nepůjde cestou – dáme strojvedoucím více práce, ale méně peněz… protože si to tak JMK žádá.
Tak ho mohli kvalitně „zkoupat“ kdyby mu to nechali, ne??
Na jednu stranu su rád, že to to nedostal RJ vzhledem k tomu, jak vypadá v praxi provoz na jejich rychlících. Na druhou stranu se trochu bojím, že se řítíme do situace, kdy se budou hromadně odříkat spoje, protože za ty peníze personál seženou jen těžko (ať už to bude zajišťovat kdokoli). Ve výsledku to pak bude jedno, jesli vlak nepojede, protože strojvedoucího nesehnal RJ nebo ČD nebo Arriva.
To má ale řešit smluvní pokuta za neodjeti spoje. Ta prostě musí být tak vysoká že se to nesmí vyplatit a dopravce s tím musí v nabídkách počítat.
Pokuta může být sebevyšší, ale pokud spoj nejede, cestujícímu to nijak nepomůže. Cestující v Pardubickém kraji využívající autobusy vysoutěžené za nejnižší cenu by mohli vyprávět. A pokuty určitě padají…
Pokud budou pokuty dostatečně vysoký a budou i vymáhány, tak si to hodně „garážovek“ rozmyslí. Sice pak budou ve výběrkách vyšší ceny, ale dopravci si to hodně budou hlídat, zda na to mají.
Hezká a jistě správná myšlenka. Bohužel, zkušenosti zatím ukazují, že je to spíš teorie…
A co ty provozní soubory (vlak i bus), kde se jezdí bez problémů – a kterých je většina? Nelze je brát tak, že když jsou podmínky nastavené dobře, funguje to?
Možná je to o tom, že jediná podmínka vítězství v tendru není cena. Pak to samozřejmě může fungovat…
Na „mojí“ bus lince PID, vysoutěžené na cenu, všechno funguje 🙂 Kolik jd u nás vůbec provozních souborů, kde se nesoutěžilo čistě na cenu? Nevedu si přehled, ale mám dojem, že moc jich nebude. Z poslední doby si pamatuju jen „elektrickou páteř“.
Vítejme v zemi Low Costu veřejné dopravy
Tam právě myslím že nepadají, dopravci to bylo odpuštěno.
Ale ČD ten personál už mají, když s tím v současnosti jezdí, ne?
Asi tak .
Dokonce šly řeči, že stovky vlakvedoucích přijdou o práci, protože se bude jezdit bez doprovodu. Rekvalifikace na strojvedoucího zakázaná není a provoz už znají, takže nelze ani říkat, že jsou rychlokvašky.
Tak to prrr. Vy si to představujete jak Hurvínek válku. To, že je někdo vlakvedoucí, neznamená, že má nějakej lepší předpoklad než kdokoliv jiný se stát strojvedoucím. Vědí něco o výpravě vlaku, jsou zvyknutí na časy nástupů a nepravidelný provoz, ale tím bych ten výčet skončil, je to úplně jiná práce.
Takže NĚJAKÉ lepší předpoklady už mají, ne? Neříkám že by to bylo ložené, ale trochu blíž k tomu jistě mají. Dokonce by to na těchto jednotkách (nevím jak moc je práce fíry „specializovaná“) měla být vcelku příjemná služba ne?
U nás jezdí poměrně dost bývalých vlakošů jako fírové, i jedna dáma. A předpoklady samozřejmě mají, minimálně co se týče dopravních předpisů mají výrazný náskok před každým člověkem z ulice. Znají většinu návěstí, znají vlaky. Pokud nejsou úplné dřevo na techniku, tak to většina z nich udělá celkem bez problémů.
J. Kocurek: A proč si myslíte, že jsou to jen řeči? Že vlakvedoucí (se současnou náplní práce „vlakvedoucí ČD“) nejsou nedílnou součástí této zakázky, stejně jako dalších 2 smluv na motory v JMK, to je holý fakt. Takže je klidně možné, že ČD se budou snažit si „schopné vlakoše“ preškolit na fíry.
To je ale hodně naivní představa..
Pokud bude inflace dál taková, jaká je, a pokud budou ČD dál přidávat pod úrovní inflace a hlavně míň, než jiní potencionální zaměstnavatelé, tak ten personál postupně uteče jinam. Ale úkol zněl jasně: vyhrát výběrko za každou cenu.
Toto samozřejmě není jen problém ČD.
Souhlas, ale jak píšete v poslední větě, tohle se dá v podstatě napsat o komkoliv, nejen na železnici.
A v čem by byl rozdíl, kdyby to výběrové řízení vyhrála jiná firma?
Pod úrovní inflace přidávají prakticky všichni zaměstnavatelé, nejen v dopravě. Snad žádný zaměstnavatel nepřidal nikomu 30% za 2 roky 🙂
Jezdí ale strojvedoucí i vlakvedoucí v systému chybí. A jestli někdo řekne, přidáme vám na starost tohle tohle a tamto a ještě vám k tomu sebereme 10%, protože jsme vyhráli soutěž skoro bez zisku… tak jich bude chybět ještě víc…
Za pár měsíců se ukáže…
Která strana si to líp spočítala
Předpokládám, že kraj moc dobře ví, že v systému strojvedoucí chybí.
Byl by naivní, kdyby se nezajímal.
Jenže ČD ty strojvedoucí mají a spoje jezdí bez odříkání. Proč by najednou měli odříkat? 🙂
Tohle nemohlo skončit jinak, než dalším pokračováním ČD. Osobně jsem tipoval spíš přímé zadání na dva roky, tohle je pro mě trošku překvapení. A důvod? Čistě personální. Kdo se v tomto ranku trošku vyzná, tak ví, jak obtížné je sehnat strojvedoucí a tady jich bylo potřeba kolem 90. Výhoda ČD v tomto případě byla, že ty vlaky aktuálně vozí, takže má aspoň podstatnou část potřebného počtu lidí. Navíc se jedná o vcelku velkou firmu, která je schopna rozložit ty výkony i mezi pracoviště mimo region a chybějící zaměstnance dodat odjinud a zbytek dokrýt třeba přesčasovou prací. V případě vítězství kohokoliv… Číst vice »
No vzhledem k tomu, že ČD chybí zhruba dvěstě strojvedoucích, tak přesuny mezi regiony nejsou moc jisté. Možná by stálo za to zjistit, jak jsou na tom ostatní dopravci.
To víme. Chybí všem. Jenže zatímco u ARR a RJ by byl výchozí počet chybějících strojvedoucích cca -80, tak u ČD je to cca -40. A to, že strojvedoucí běžně jezdí část výkonů jinde, než je jejich domovská jednotka, je u ČD běžná praxe. A o přesunech lidí jsem nemluvil, pouze o přesunech výkonů…
ČD bude dost fírů přebývat v ústeckém kraji. Ne že by se všichni dali relokovat, ale dost z nich ano. A hlavně v JMK nemusí na tento provoz hledat nikoho navíc.
Tak tady se snažily příliš moc docela nesmyslně, a nejspíš prodělečně.
Daleko víc se měly snažit u toho provozu, kde pak po prohře musely své levně pořízené zánovní vlaky odprodat Arrivě, když teď mají primární problémy v nedostatku nových souprav, které tak levně jako tehdá už nikdy nepořídí.
Tak prodělečný to asi není, když to museli dle článku vysvětlovat. A asi i úspěšně vysvětlili, když to vyhráli.
Stejně by ty vlaky nemohli použít jinde.
Právě protože je koupily levně s dotací na místo použití, takže tam se měly snažit nejvíc, a né u téhle supertrapné zakázky, kde nemají vlastní vlaky, nevyužijí efektivitu vlastních center údržby atd.
Tady jsou skutečně jen v roli žebrácké personální agentury, přičemž tato místa jako trapasácká sami před lety třeba v restauračních vozech outsourcovaly ven.
EHM ? Centra údržby využijí, protože právě v nich servisují tyhle jednotky. A navíc jim za to ještě Škoda platí.
Zkuste si o tom něco nejdřív zjistit, než tady budete plácat blbost za blbostí a ztrapňovat se. 😉
Proč by Jihomoravský kraj, jako vlastník těch jednotek, je měl používat někde jinde??? Nějak mě uniká pointa příspěvku.. 🤔
Doporučuju přečíst i komentář, na který reaguju. A tam šlo o jednotky v Plzeňským kraji…
Prodělečně snad asi ne, ale je otázka, jestli vzhledem k trvalému podstavu strojvedoucích ČD to pro ně není takové to „utrpění výhry“, protože tady jim to bude vázat 90 strojvedoucích a podstav je minimálně 110 nebo kolik – to není nic moc situace a pokud jim toto „vyrobí“ ziskovou marži 1-2 % nebo tak něco, tak to je celkem dle mého výsledkově vlastně o ničem.
Jediné komu to pomůže je management ČD, který si v těch KPI kritériích může odškrtnout jedno políčko v KPI „Vyhrávat soutěže vypisované kraji“:-))
A pomohlo by jim 90 volných strojvedoucích v JMK s podstavem v jiných částech republiky? Nepřešla by většina ke konkurenci, která by to vyhrála místo nich? A podstav by trval?
Co jsem tak měl možnost živě sledovat, tak kdo chtěl už je od ČD pryč a ti co zůstali by, až na vyjímky, šli maximálně z donucení. Většina současných strojvedoucích v barvách ČD nemá o změnu zaměstnavatele zájem, tudíž, pokud by pro ně ČD měli práci, zůstali by.
„Jančura dá tak nízkou cenu, že bude těsně pod cenou ČD nebo Arrivy,jako v předchozích soutěžích, jako by mu to někdo prozradil. Cena bude tak nízká, že to ekonomicky nebude vycházet.“ „Přímo to vybízí k tomu, že strojvedoucí budou placeni výhradně za dobu jízdy, každá pauza bude znamenat přerušení služby atd., tj snaha aby strojvedoucí trávil v práci co nejvíce času zdarma. Každopádně jsem zvědavý, jestli vůbec bude vítězná firma schopna sehnat dostatek lidí. “ „Taky si myslím že vyhraje RJ … je to Jančurův kraj, to si ujít nenechá, to podstřelí, klidně bude i tratit, ale bude mít osobáky… Číst vice »
Četl jste ten článek?
V uvozovkách jsou nejspíš citace předpovědí z předchozích diskuzí.
To jsou citace ČDfans z minulých diskuzí na toto téma.
ještě by tam mohlo být: “ nojo, zase hlavní kritérium cena. jaká asi bude kvalita za takovou cenu…“
To se teď zrovna moc nehodí 🙂
Vidím tam citaci svého příspěvku, druhý v pořadí „Přímo to vybízí k tomu…“
ČD stěží řeknou stávajícím fírům, že odteď budete jezdit to samé za míň, navíc možná bez vlakvedoucích 🙂 Jsou odměňování dle PKS, takže tam prostor pro něco takového není. Ale kdyby nabíral/přebíral fíry jiný dopravce, tak aby se dostal na nižší cenu, musel by přemýšlet, kde to ušetří.
YES Je to tam. Svět je ještě v pořádku.
Takže podle předchozích komentářů pod články budou ČD tou pracovní agenturou, která nejvíc odrbe zaměstnance. tedy alespoň podle některých..
Tak systém těhle výběrek je v podstatě o tom, kdo nejvíc odrbe zaměstnance nebo údržbu. Jízdné je dáno objednavatelem, jízdní řád taky, typ souprav taky, poplatky za dopravní cestu taky, tak v čem mohou dopravci soutěžit ? Podobně to probíhalo u autobusů a dostalo se to až do situace, kdy za tak málo peněz nechtěl nikdo jezdit a rušilo se hodně autobusových spojů, protože nebyli řidiči. Jak kvalitní zaměstnance asi přitáhne železnice, když se půjde vždy na nejnižší cenu?
Údržba jednotek není součástí předmětu smlouvy.
Já myslel výběrová řízení na železnici, ale i v autobusové dopravě obecně.
v čem myslíte že je v pořádku?
v tomto? „šly ale České dráhy s cenou tak nízko, že musely vysvětlovat, zda nejde o podnákladovou cenu“ dle zasvěcených komentářů u minulých článku tímto krokem ČD přecházejí na systém pracovní agentury a její strojvedoucí budou placeni výhradně a pouze za dobu jízdy…
v síti ČD chybí 124 strojvedoucích…myslíte, že by si toto mohli dovolit? Dokonce byly hlasy, že by to přivítali, kdyby to nevyhráli…zústali by jim fírové..
strojvedoucích chybí mnohem víc…
Práce snů, co už za ty peníze netáhne.
Kdyby šel s cenou takhle nízko někdo jiný, to bys vyskakoval jak čertík z krabičky, viď.
Náhodou, každému bylo jasné, že Jančura půjde pod náklady a zisky pak vyvede do zahraničí. 😀 😀
Jančura leda do Bílovic (pokud tam tedy stále bydlí 🙂 )
Kdo nabídne nejlepší cenu, dostatek strojvůdců, vyhrává desetiletý tendr. Tak to má být. Kdyby nikoho nezajímá. Kdyby byla gravitace obráceně, jezdili by vlaky hlavou dolů. Kdyby spadl meteroit, nastal by konec světa. Kdyby Kubrt nerýpal nedostal by mínus, atd.
A o tom jsou výběrová řízení. Jenže pokud skončí výběrem neČD, tak je vždy svět zvrácený =)
Mi osobně je úplně jedno, kdo vlaky provozuje. Vadí mi pouze to, že státní akciovky (ČP, ČD…) mají nehorázné provozní náklady, z většiny neschopné vedení a na předražené služby pořád chtějí doplatky ze státních peněz….
Teď ještě nějak dořešit jízdenky, které dodnes nejsou dořešené a bude to OK…
Jízdenky IDS jsou dořešený. To pro tyto jednotky stačí.
Jízdenky IDSJMK v tom platí vč. slevněného režijního za 1/4 běžné ceny. O kterých jízdenkách je řeč?
Tak kdybych si mohl vymýšlet, tak zavedení něčeho jako „pípni a jeď“ v brněnské MHD…
To by bylo fajn. Ale Poseidon funguje a štiplístkova POPka nemá problém načíst QR kód, narozdíl od pokladen v autobusech….
Letos snad budou 🙂
https://www.brnan.cz/udalosti/vlaky-autobusy-i-nadrazi-kordis-koupi-jizdenkove-platebni-terminaly-za-55-milionu-korun
Ano, ale „pípni a jeď“ má i nadále fungovat jen po Brně, i když technika v jednotkách bude. Přitom by neměl být problém tenhle systém rozšířit na celý IDS JMK.
No musím říct, že jsem příjemně překvapený 🙂 , toto jsem nečekal.
Gratulace. Škoda, že se tolik nesnažily i u nás, v Ústeckém kraji, ale co se dá dělat.
V Ústí se ČD “snažilo” až moc 😀
Rozdíl měl být 2kč / km to je jako téměř rovnocená nabídka, bohužel, chtělo to být ještě levnější a nějak lepší se domluvit s krajem… Popravdě jsem tam ten důvod vyřazení zcela nepochopil, samotný proces jsem zatím nerozklíčoval, o co tam vlastně šlo a proč by to mělo být na první pohled nelogicky divně…..
Ok, pojďme se domluvit, že vám pošlu 1 korunu a vy mě cca 7 mega každý rok
Se měli domluvit = pletichy ve výběrovém řízení?
A jak příčetně zdůvodníte fakt, že jste vybral druhého v pořadí? To je jako by zlatou medaili dostala Sparta, přestože ve finále prohrála – nesportovní chování a podraz.
Ne, bylo to myšleno, že nabídka nebyla řádově rozlišná, tedy bez snahy jak psal ten co jsem reagoval a domluvit s krajem bylo myšleno tak, aby věděli co mohou a nebyly vyřazeni, k čemuž dodávám, že jsem zatím ono vyřazení zcela nepochopil… Zřejmě se snažily teda taky docela dost, když byly tak blízko s cenou… Bohužel těžko se odhaduje kam půjde konkurence s cenou… Nejlépe je to vidět na R23 kde RJ jezdí za 89 Kč / km což je fascinující, ale při NAD za to neseženete ani dva busy… Jak to ekonomicky vyjde s řádově provozně dražším vlakem je… Číst vice »