České dráhy uhájily i přes hrozící miliardové pokuty rating na stejném stupni

Lokomotiva Siemens Vectron v čele Slováckého expresu u Hoštejna. Foto: České dráhyLokomotiva Siemens Vectron v čele Slováckého expresu u Hoštejna. Foto: České dráhy

Obhajoba ratingu přichází krátce před vydáním nových zelených dluhopisů.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Špatná zpráva

Frantík

Já býtám se Slováckým expresem spokojen, až na to zpoždění, kvli kterému nesítám bus. Nevím ale, jakou zkušenost mají třeba v jižních Čechách.

vtvt

gratuluji.

Gajda

Pro srovnání by bylo ještě hezký vědět jak jsou na tom „národní“ z okolních zemí? Tedy DB, OBB, PKP a ZSSK?

Ludva

Tak hlavně ať MD pokračuje v rozdávání výkonů s odůvodněním ušetření pár milionů a až ČD klesne rating, na dražších úvěrech státní firma, takže i stát prodělá mnohem víc. To si zdejší ČD bíjci vůbec neuvědomují, že jde i o jejich peníze.

***** Petr

Máš pravdu. Už to bagrování výkonů je jen oddalování agonie

Kubrt

A co kdyby prostě ČD byly lepší a tím porážely konkurenci? Ve většině oborů velcí hráči drtí ty malé – mají větší ekonomickou sílu, lepší přístup ke kapitálu, možnost realizovat úspory z rozsahu. Tohle za ně ale nikdo neodpracuje, musí samy.

Kamui

Ono to zatím vypadá tak, že se objednavatelé prakticky všude spokojili se starými vozidly, a tam se prostě nízkonákladovému soukromníkovi prostě vede lépe než molochu ČD. Navíc ČD sice ojetá, ale koncepčně moderní vozidla (Desiro) nemají. Jiné by to bylo, kdyby byl požadavek na nová vozidla. Však také v PK byly ČD jediné, kdo nové stroje nabídl.

Vít Jůza

Nejvíce nejrůznějších starých vozidel samozřejmě u nás z minulosti mají právě ČD.

kakov

To máte sice pravdu, ale většina těch vozidel je již za zenitem, ČD naopak mají velmi málo vozidel, která jsou sice starší, ale pořád relativně moderní

Leinad

Tak že v dobách kdy už byla nízkopodlažnost standardem, modrogumy schválně pořizovaly vysoké 843(které jinak mají dost výhod) to je trochu jejich věc.
Nicméně i tak, Arriva si vozy nevyčaruje, ale kupuje na trhu kam smí i jiní.

Jiří Kocurek

„Ono to zatím vypadá tak, že se objednavatelé prakticky všude spokojili se starými vozidly“

Jak kdyby ČD neměly žádná stará vozidla řad 451/452/460/560/810/842/842/854 … mohl bych vyjmenovat celý vozový park, který ČD měly již před 15 léty a tak ho nakupovat nemusely. Narozdíl od konkurence, která neměla nic.

dizgrafyq

Nikdo nenutí ČD, aby vlastnily ojetá moderní vozidla. Může si je pronajímat z půjčoven stejně jako Radim, Arriva a jiní..

Aaabbb

Problém je v tom, že zatímco soukromník může dojet do Německa, dát na stůl peníze a prostě koupit, tak ČD musí udělat výběrové řízení a veškerou související administrativu, což je značně komplikované a i pro potenciální prodejce může být důvodem, proč prodat někomu jinému.

***** Petr

Právě ve velikosti je síla ,kterou ČD úspěšně promrhava . Jet si koupit ojetý vláček s prachárna na dřevo je loterie

Leinad

Nadruhou stranu, při ratingu a velikosti ČD, ČD si klidně můžou vysoutěžit opcí. S ní pak „dojet k prodejci a dát peníze na dřevo“ je ještě jednodušší.

Karl vB.

Neprotiřečíte si tak trochu? 🙂

Kubrt

I ČD si umí pořídit ojetá nízkopodlažní vozidla (GTW 2/6, RS 1). A zase historicky mají něco, co jiní nemají vůbec nebo ne v takové míře (klasické vozy, lokomotivy). Osobně ani nevidím problém v tom, kdyby se ČD soustředily jen na některé segmenty trhu a jiné vyklidily. Zásadní ovšem je, aby se začalo skutečně ve větší míře soutěžit, s jasně daným zadáním a způsobem vyhodnocení.

vtvt

Myslím, že namísto vyklízení trhu je řešítelné to dceřinnou společností ČD Regio s regionálními venkovskými linkami s vagony typu RegioNova apod.

vtvt

a dceřinná firma by byla spoluvlastněná zaměstnanci ČD Regio.

Kamui

A je možné jiné hodnocení, než primárně cena? Řeknu příklad – zadavatel má rozpočet odpovídající kompenzaci 150 Kč/km, a hodnocení bude spočívat v tom, že vyhraje ten kdo za těch 150 Kč/km nabídne nejlepší vozidla.

Ares

Jenže na kolikátý pokus jim to v tom PK kraji vyšlo. To bylo tragické ze začátku s ČD.

***** Petr

Osobně bych z hodnocení v možném spekulativním pásmu jako firma vlastněná státem toliko nejásal, je to předposlední stupeň před prostou spekulací.

vtvt

Jaký vliv na rating má fakt, že akcie ČD vlastní stát? Podle mě je klíčový dotační penězovod, nikoliv vlastnictví akcií.

***** Petr

Mít stávající rating je za mě pro ČD neúspěch a manažerská neschopnost právě s ohledem na otevřený penezovod.

vtvt

Akorát, že jste neodpověděl na dotaz ohledně Vašeho: „firma vlastněná státem“

Anonym

Gratulace, tak hurá na nákupy nových vlaků (rychle než se zvednou úrokové sazby). V době, kdy čtu o polských Orlenech a maďarských Molech jsem rád za každou českou firmu, která se dokáže prosadit v zahraničí (zatím aspoň ČDC).