České dráhy testují nové přenosné pokladny, chystají soutěž na nákup

Průvodčí s přenosnou osobní pokladnou. Foto: České dráhyPrůvodčí s přenosnou osobní pokladnou. Foto: České dráhy

Výměna pokladen má proběhnout do konce příštího roku.

112 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Maxxx

Já teda nevím… na Slovensku přijde průvodčí, píp, píp, píp… během půl minuty zkontroluje snad 20 cestujících, pohoda. Děkujeme, příjemnou cestu. U nás v Brně přiložím Inkartu, případně platební kartu a čekám až do Kuřimi, kdy to konečně pípne…

zaosai

Mám stejnou zkušenost,v tonto je Slovensko na to lépe.

JirkaM

Nexgo je křáp. Nevím proč nevezmou ty SunMi. Za mě daleko lepší zařízení.

Martib

Přesně za mě taky mnohem lepši Sunmi než ten Nexgo

Martin

Taky to nechápu proč nevezmou ten POP od značky Sunmi taky se mi zdá mnohem lepší než ten Nexgo.

Jirka

No potěš koště, asi jsem rád, že už šlapku ve vlaku pár pátků nedělám.Stačí bohatě když jsem byl u toho jak se POP u ČD zaváděly na úkor psaných jízdenek a co sleduju tak moc se nezměnilo, za týden ujedu vlakem asi 500 km a co občas vidim za operace s načítáním QR kódů tak kulím oči. Posledně na mě poprvé za celé tři roky vybafla průvodčí jak to, že nemám plastovou inKartu, že jí to nejde načíst…..

Juraj

Tak já nevím, ale virtuální InKartu i virtuální Lítačku používám už hezkých pár let, Lítačku dokonce denně a nějaké problémy z načítáním nepozoruji. Umím si představit, že při odlescích na displeji se to občas nechytne hned, ale průvodčí si obvykle umí říct, aby člověk ten telefon natočil jinak. Nejvíc zdržuje online validace Lítačky, kde se mj. posílá fotka OTA. To ale zařízení moc neovlivní.

Průvodčí z NDR

Stále tu čtu o obavách z dotykového zařízení a z fotoaparátu. Já pracuji jako průvodčí u jedné společnosti, která používá tablety (takové jako ještě donedávna DB) a pracovalo se mi s tím dobře, nikdy jsem se neuklikl nebo tak a čtení QR kódů šlo i na rozdrncané lokálce (ten tablet k tomu měl takový pseudo blesk, reálně nevím k čemu). A baterie obvykle vydržela na 2 směny. A mluví se tu o tom, jak ÖBB čte krásně mobilem, DB už taky. Krom německé společnosti pracuji i u jedné české, jako vlakvedoucí, kde máme klasické popky. A to srovnání je neskutečné.… Číst vice »

Jarek

Připravují soutěž ☺️ Tak snad to bude fakt soutěž.

Jarda

a taky budou tvrdit, že nemají signál a proto nesmíte platit kartou ve vlaku? Tohle se mi stalo v die landerbahnu, když se přejelo do německa, to jako vážně nemají 2 simky, nebo mezinárodní datový roaming? Všichni na bobilech signal za plno německeho operatora, ale oni si ani neškrtnou, až v čechach, dopravce dodnes nezná pojem „mobilní apliakce“ kde by si člověk jízdenku koupil jako to mají snad všichni dopravci, naštěstí na té trase fungoval one ticket. Většinou mají ve vlacích wifi, dokonce rozdělenou, kde zaheslovaná je pro personál, tak by nemusel být ani problém mít ty „kasy“ s wifinou,… Číst vice »

Ares

Platba kartou skutečně nemusí projít i když máte na mobilu signál, je to divné, ale je to tak.

JirkaM

Simkarta je bohužel součást externího platebního terminálu.

qwertz

az na to ze platebni terminal muze pracovat v offline rezimu a zadne pripojeni k internetu pak nepotrebuje.

medvěd

Nestačila by apka do mobilu, jak to mají v Rakousku, Itálii ? Průvodčí netahá takovou herku jak u nás………. Fakt o praktických věcem musí rozhodovat úředník v kanclu neznalý věci ?

Koleno

Stačila, avšak ČD je dojná kráva pro politiky, kmotry, takže se koupí předražený nemoderní prostředek. Zase to budou zachraňovat průvodčí. Appka v mobilu by byla moc progresivní, levná a s řadou výhod.

Stačí se svézt na Slovensku, tam už jsou o parník vepředu, když vidím tu těžkou krabici u průvodčích ČD.

qwertz

nejspise jde o to, ze je pozadovana tiskarna, ktera zabira vetsinu objemu tohoto zarizeni. Bez tiskarny hur overite, kdo jiz koupil jizdenku

Pepa

A budou umět načítat in karty během sekundy jako u slováků? 🙂

Adam

No pokud to bodou android zařízní s NFC tak aby měli.

Václav

K načítání QR kódů: poslední info, které máme je, že se jedná s výrobcem o náhradě fotoaparátu za paprsek(jako na starých POPkách), takže by problémy ze zkušebního v ostrém provozu takové být nemusely…

veli.k

Já jen nechápu, jak to, že v Rakousku jim to tím foťákem funguje…

Pavel

Zucastnil jsem se toho testovani jako cestujici a byla to naprosta katastrofa. Z telefonu drzeneho v ruce to nebylo schopne nacist kod jizdenky ani jedenkrat. Jedinou sanci bylo polozit telefon na stolek. Pak to bezne zrucni pruvodci vetsinou zvladli odfotit do jedne minuty, ale ti mene zrucni museli pockat na zastaveni vlaku ve stanici. Jedine, co si na tom pruvodci chvalili, byla nizka hmotnost. Technologie snimani kodu jizdenky je neslucitelna s pouzitim ve vlaku.

Samo

Našťastie u ÖBB a DB to zlučiteľné je, takže tam to ide bez problémov. Asi tam platí nejaká iná fyzika.

Pat

No a pak zjistí, že to nebude fungovat a budou se vracet k té stávající. Co mi to jen připomíná. Před pár lety podobná situace a jiného dopravce.

Zapa

Proto se to zkouší. A ty současný POPky už jsou opravdu krámy co určitě lepší nebudou.

Juraj

Všichni dopravci v okolí už na nová zařízení přešli – Zebra, PAX, NovoPOS… ČD jsou poslední výspa Windows Mobile – operačního systému, který je mrtvý už víc než deset let.

Tady už není jiné cesty – náklady na vývoj a údržbu software pro takto starou platformu rostou, některé novější funkce jsou zcela nedostupné. Pokud navíc dráhy chtějí pohodlnější platby kartou – což dává smysl – pak není cesta zpět.

JirkaM

On to ani není windows mobile. Ale léta nepodporovaný, nezáplatovaný Windows CE který je nebezpečné používat.

Medvídek

Mne by spíše zajímalo zda-li integrovaná baterie zvládne 12hod. směnu……, nebo zdali dostaneme na záda batoh s autobaterií

ABC

solární panel

FilFee

To už rovnou větrnou turbínu. Stačí v Béčku na chvíli vystrčit z okna a máte dobito 😀

veli.k

Ve vlaku nejsou zásuvky?

Medvídek

RS1, Regionova, 809, Honekr……a zásuvky????

Ares

Tak na stanovištích něco je.

Vojtech

Začal Někdo kalkulovat, Kolik dnů měsíců možná let jsou potřeba na tržbu, Aby se zaplatilo Dané zařízení.

Vojtech

Na hodně místech na pokladnách byly větší náklady na pokladní než kolik vybrali na tržbách

Kolpolter

Nevím, jestli absence klasické klávesnice je zrovna dobrá. Klasická klávesnice je vynikající věc jakožto záloha.

Luboš Beneš

A psací stroj je skvělá záloha tiskárny, kopírák nutný…

czhunter

„klasickou klávesnici“ (= qwerty/z) to nemělo NIKDY.

Aaabbb

Nevím kde pan mluvčí slyšel o těch spokojených vlakových četách. Jelikož čtečka QR kódů přes fotoaparát je skoro nefunkční, zejména v dálkových vlacích, kde má eTikety většina lidí, se doba kontroly neúměrně prodlužuje a občas průvodčí spíš ručně zadají pětimístný kód transakce.

Zapa

Tak ale v Července to fungovalo….😆

Martin

Také jsem slyšel spíše nespokojenost s výběrem nové POPky Nexgo N86.Virtuální Inkarty v mobilu to neumí přes ten foťák vůbec načíst takže k ničemu.Jediná výhody zatím je v platbě kartou která trvá max.10 vteřin.Ve hře byla ještě Popka
Sunmi V2s plus která se mi zdá mnohem lepší a modernější a docela podobná současným PoPkám akorát modernější.

Gajda

Pokud i todle má jen 4G a 2GB RAM a funguje to na upraveným Androidu, tak je to fakt hodně „moderní“ a jde s tím počítat na mnoho let dopředu.

Martynick

Ve všech okolních zemích včetně Polska se používá klasické PDA s připojenou tiskárnou, jen česko si jde opět jinou cestou..

Anton

Zvláště výhodné to bude v Královéhradeckém kraji kde musí průvodčí podle nové smlouvy s KHK načítat QR kódem veškeré jízdenky které kontrolují dokonce i ty které vydají z popky(mimo Ireda)a to se vyplatí 🙃

Pavel

Mam naprosto stejnou zkusenost.

JAN

Takže nefunkční načítání kodu, zvláště těch měnících se – no potěš kopyto.
Fotoaparát v jedoucím vlaku není vážně ideální zařízení

Vasek

ÖBB používají fotoaparát a je to mnohem spolehlivější a rychlejší, než čtečky ČD. A nesvítí cestujícím červeným světlem do očí.

Šejdr

Dost záleží taky na software. Mám na mobilu 3 on-line bankovnictví, ve všech možnost načíst platbu z QR kódu. V jednom bankovnictví stačí z půl metru plus minus zamířit na QR a aplikace okamžitě načte údaje. A dokáže to i z displeje, pokud přijde faktura elektronicky. Druhému bankovnictví to trvá 1-2 sekundy a potřebuje kód zblízka. No a u toho třetího musím mobil přiblížit těsně ke kódu a ještě to přežvykuje několik sekund. Čili evidentně není problém v hardware, ale v software.

Y.K.

To nebude fotoaparátem. Spousta mobilů chytne QR kód i když se jen částečně mihne zorným polem kamery, za zlomek sekundy.

takže to bude buď špatný software analyzující obraz a nebo (i) špatná kamera (nějaký fixfocus s příšerým sensorem, takže je to příliš rozmazané na detekci a přečtení vzorku.

Cestovatel z Vysočiny

Snad tam budou konečně vychytané některé nesmyslné chyby současných zařízení, např.:
1) načítání In-karty trvá celou věčnost
2) při požadavdu na platbu z EPIK se automaticky nezapočítá sleva IN-25, průvodčí to musí udělat ručně
3) jízdenky uložené na in-kartě se zobrazují v nesmyslném pořadí
atd.

Ať žije S3!

Platba EPIKem je taky vlastní kapitola. Člověk by řekl, že to bude rychlejší, než hledat drobný, jenže než si to POPka rozmyslí, vlak brzdí v další stanici.

Pavel

Toto inkartu z telefonu drzeneho v ruce vubec nenacte.

Samo

Mňa skôr fascinuje že EPIK ešte stále existuje.

karolina

A jaké přístroje mají soukromí dopravci? To byste taky mohli někdy napsat a třeba porovnat. Ale to ne, co?

Petr Jetelina

Regiojet má terminál, který je na fotce v článku.

Frutabruta

Je spíš podobný. Já jsem u zaměstnanců RJ viděl vždy PAX A920.

Ares

A k čemu by to bylo?

karolina

A k čemu je tedy tenhle článek?

Ondra

Článek je o tom, že ČD testují nové terminály, ke kterým připravují výběrko. Kterou část z toho přesně nechápete?

M152

Nevim jestli by to mělo být u tohohle článku, ale článek s porovnáním techniky jednotlivých dopravců by mohl být zajímavý. Sám vlastně ani pořádně netušim co někteří dopravci používají. V podstatě jen využívám ČD, ARR a RJ.

mvn

Třeba v RegioJetu to doteď blbě čte nebo i nepřečte Lítačku

Kolman

Snad tam nebudou taky minimálně malý některý tlačítka na tom displeji, aby se průvodčí třikrát nepřeklikl, než vytiskne jízdenku

Petr

Kolik vlakvedoucích spadá pod stredisko vlakových čet Červenka?

Na hlavní trati tu všechny vlaky jen projíždí, žádná výměna vět se tu nekoná (narozdil třeba od Olomouce) a jsou tu výchozí jen vlaky směr Litovel, Senice na Hané a Prostějov… Nečekal jsem, že něco jako SVČ Červenka existuje

M152

Proč by nemohlo? Prostě SVČ je každé nástupní místo vlakových čet. V Jilemnici je taky SVČ (snad ještě je pokud se něco nezměnilo).

Petr

Nikdo nepíše, že nemohlo… Díky za novou informaci 😉

Aaabbb

Valašské expresy zde staví. Takže ne všechny dálkové vlaky projíždí.

Leinad

A vlakvedoucí se tam střídají?

Vectron

Tak hlavne aby byla rychla,ted je to katastrofa,jak je to pomale pri nacitani inkarty.Polaci maji lepsi,strili to od boku jedna basen…tak snad se to u nas zlepsi🤔😉

Ať žije S3!

S inkartou je to naprostá tragédie a proto ji už ani nepoužívám k načítání jízdenek. QR kód na mobilu je nejrychlejší.

Zdenek

I Slováci to mají rychle. Průvodci má zkontrolované kupé za 15 sekund. Chodí s krabičkou a tiskárnu má u pasu.

Samo

Ale zrovna to čítanie kariet je u ZSSK tiež celkom pomalé (čo je ale vina dátovej štruktúry TransDaty, nie výrobcu POP). Tam pomáha viac to že ZSSK sa na čipové karty už dávno vybodla a prešla na 2D kódy, karty sa používajú už viac-menej len v rámci IDS.

kolemběžící

Revizoři mají u ČD ještě supervizory? A kdo hlídá supervizory? Samé otázky.

Tomáš

Asi generální supervizor 😂

ABC

Kouzelník Zababa

David

Buzerace musí na dráze být, jinak by nastal konec světa.

Petr Jetelina

Všichni funkcionáři musí být u Dráhy zabezpečeni. 🙂

Kernteriér

Hypervizor, kdo jiný?

Honza V.

A dálkový dohled nad nimi všemi vykonává pan televizor.

Šejdr

Na kterého ve dne v noci dohlíží noktovizor.

Luboš

A tašky jim nosí obyčejný vizor.

Georg

inu kazdy jsme nejak zacinal…

czhunter

a v noci Noktovizor

Aaabbb

K věcem, o kterých nic nevíte, je lepší se někdy nevyjadřovat 🙂 Revizor je o kontrole, jak cestujících, tak zaměstnanců. Zkrátka represivní prvek. Supervizor je spíš o metodické podpoře a vedení, vysvětlení problematiky, školení. Zaměstnanců na těchto pozicích je vzhledem k počtu zaměstnanců podle mě spíš ještě málo, když jeden má na starosti desítky zaměstnanců, i vyšší desítky. A černých pasažérů na tratích typicky kolem Prahy je mrak.

kolemběžící

Já jsem se nevyjádřil, já jsem se zeptal, a kdybych se nezeptal, tak se nedozvím, jak se to dělalo odjakživa.

Ferda Vomáčka

Supervizor není dohled nad revizorem. Je to celkem špatně placený hypík, který ale musí umět komunikovat s četami, které s ním konzuktují různé záležitosti jako tarif, předpisy atd. Školí také například nováčky.

Samo

Jednoznačný posun vpred oproti tým súčasným krabician, ničmenej ma prekvapuje že je to stále dosť veľké oproti tomu čo používa ZSSK. Toto sa napr. nebude dať nosiť vo vrecku. Dôvodom je najmä tá integrovaná tlačiareň, čo neviem či je dobré riešenie. Viac sa mi páči model kde POPka je v princípe obyčajný telefón, len s odolnejším telom, a tlačiareň je externá, nosená na opasku. Myslím že okrem ZSSK to tak majú aj DB a ÖBB.

Ares

Dokud budeme vydávat jednu jízdenku za druhou, tak je integrovaná tiskárna to nejlepší. Přesně jak s platební kartou, není potřeba řešit a párovat další zařízení, nabíjet ho apod..

Aaabbb

Přesně tak. Ve zmíněném Německu nebo Rakousku se ve vlacích u průvodčích jízdenky takřka neprodávají.

ABC

Bude to umět i EET? Je třeba myslet dopředu 🙂

Avlaky

Má to tiskárnu, má to android ….

Takže ano

ABC

tak hlavně aby to pak nestálo další raketu neboť to bude vázané na autorská práva původního dodavatele 🙂

Franta

Nebylo EET náhodou definitivě zrušeno?

ABC

definitivní jsou jenom smrt a daně 🙂

Dan

Už bylo na čase. Současné POP jsou značně archaické. Třeba jen načítání jízdenek z aplikace Můj vlak trvá šíleně dlouhou dobu. Jinde už o dost dál, třeba v Polsku (PKP ICC) má průvodčí zkontrovaný celý vůz během chvilky, jízdenka se mu načte prakticky okamžitě a na daleko větší vzdálenost.

Vectron

Tak jste me predbehl s tim polskem😂presne,jak pisete👍

Franta

Bohužel u nových POP je pouze nekvalitní foťák, nikoliv paprsek, jako dosud, takže zatím toto je spíš krok zpět.

Ať žije S3!

Upřímně doufám, že v nových POP bude paprsek a ne průměrný android foťák. RJ využívá právě foťák a je to celkem pomalý.

LiborV

Řešení je dát do parametrů výběrového řízení minimální parametry foťáku. V Rakousku ho mají OBB v pokladnách obstojný.

Modré zábradlí

Nad kódem z MůjVlak stávající POPka vždycky dlouho přemýšlí, ale IDS jízdenku přečte jak blesk. Jestli to spíš než čtečkou nebude zabezpečením jak „jaderný kufřík“ v tom „ČD kódu“.

Dan

Poláci mi také načítali jízdenku z aplikace Můj Vlak a bylo to okamžitě.

Laborec425

Tak přijde mi, že i na Slovensku to kontrolovali na dvou posledních návštěvách hodně rychle. Jen něco na půl vteřiny přiložili a hotovo.

PvvS

Na těch pár vlaků co jim zbydou, tak to nebude takovej výdaj.

Absolvent zemědělského učiliště v Bruntále

Fandím tomu. Když půjdou popky přímo do rukou posádek, budou umět všechny IDS? Dnes údajně se všechny systémy do jedné nevejdou.

To ani u konkurentů, kteří mají moderní přenosné pokladny

LiborV

Otázka je, jak moderní pokladny u soukromých dopravců opravdu jsou.

SaulGoodman

Jako jak nevejdou? Jestli to má Android, tak se tam vejde cokoliv, co si objednají. Kapacita úložiště rozhodně problém v dnešní době není, nenapadají mě ani jiné technické limitace. Vemte si, co umí dnešní telefony, to jsou prostě malé počítače.

Frutabruta

Problém je například u SAM modulů pro čtení čipových karet, kdy každý systém má svůj. A počet slotů je v POP omezený. Nicméně jsou způsoby, jak více systémů nahrát na jeden fyzický SAM modul.

SaulGoodman

Moc nechápu ty mínusy, já věřím, že na současné popky se to nevejde, ale jestliže ty nové jsou na Androidu, tak si to nedovedu představit. Není mi úplně jasné, co je to, co se má vejít, ale zřejmě nějaké databáze a textové informace, tedy nic, co by bylo datově objemné (na poměry dnešní doby). Teoreticky není nemožné, aby v případě potřeby měly ty nové 1TB paměť, byť s nejvyšší pravděpodobností bude stačit zlomek a bylo by to dost absurdní. A co se týče tedy jiných možných omezení, nějakého výpočetního výkonu pro práci s řekněme rozsáhlou databází, tak to prostě také… Číst vice »

Ares

Jde třeba o SAM karty, jak už tu psal předřečník. Není to tak jednoduché. A vlastně to ani není žádoucí, k čemu bude na moravé POPka s tarifem Ústeckého kraje?

Ares

*Moravě

Aaabbb

K tomu, že pokladní na doplatkové pokladně v Praze nemusí přemýšlet, zdali dává průvodčímu vlaku na Děčín jinou POPku než průvodčímu na Bohumín?

bakiy

V článku se píše, že průvodčí ji bude mít do osobního užívání, tedy pokladní v doplatkové pokladně žádnou POPku vydávat nebude…

Juraj

Nechápete mínusy, ale nenecháte si to vysvětlit 🙂
Je to jak píše Frutabruta – požadavky na bezpečnost privátních klíčů ČD, SJT a jednotlivých IDS.

Android má podporu pro plnohodnotný hardware-backed keystore teprve od verze 9, a i tak je to závislé na možnostech konkrétního zařízení.