České dráhy škrtají v jízdním řádu railjetů mezi Prahou a Rakouskem

ČD railjet ve stanici Wien Hbf, zdroj: České dráhyČD railjet ve stanici Wien Hbf, zdroj: České dráhy

Od stejného data naopak obnoví vlak Metropolitan na vnitrostátním úseku Praha - Brno/Břeclav.

101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Mezi Prahou a Vídní přes Brno je přeplněno i v době Covidu, ale, že nikoho nenapadne udělat jeden vlak z Prahy do Vídně přes Tábor- Veslí- Budějovice- Linec

Leinad

A k čemu by byl dobrý?

leviathan

No, člověk je tvor omylný, ale měl by svůj omyl přiznat a neopakovat jej. Takže palec nahoru.

Zdeněk

Jo to je ten vlak, který kdykoliv jsem použil, tak byl naprosto plný až přeplněný. Ano, tak jej omezíme… tohle je logika státní firmy, kterou nikdy nepochopím… pak si ještě brečte o dotace, že nemáte cestující, když lidi nutíte jezdit autem…

Cestující, teď ale doma

Plný až do Grazu?

Jan Tuhý

Ano, některé vlaky bývalý plné až do Grazu.

Kalina

Co bývalo někdy před dvěma lety je irelevantní. Teď je dálková vlaková doprava doslova v hajzlu a protože zlepšení není v dohledu, škrtat se bude dál. Hodně se bude škrtat.

Jan Tuhý

Samozřejmě myšleno před Covidem. Na druhou stranu, stačilo trochu rozvolnit v létě 2020 a obsazenost i bez turistů z Ameriky či Asie byla slušná.
Každopádně, je to jen můj dojem, anebo je Regiojet nějak méně “ v hajzlu “ než jeho modrý skorojmenovec?

Zdeněk

Není to jen dojem, on prostě jezdí. A když jezdí, tak tam má lidi a příjem. Tohle nikdy manažer státního podniku nemůže pochopit. Stejně jako tuhle se jeden podnikatel rozčiloval, že nemá kšefty a že neprodá, že lidi nemají peníze atd, když si otevřel prodejnu, kde měl otevřeno od 7 do 15 (kdy je většina ekonomicky aktivních v práci) a víkend zavřeno – ikdyž bych sebevíc chtěl mu dát svoje peníze, tak nemám kdy. Stejnětak české dráhy – taky bych chtěl jet vlakem místo trmácení se autem po rozbitých silnicích, ale jak se ruší spousta vlaků, tak tím autem musím… Číst vice »

Zdenek

To není pravda,několikrát jsem tím do Styrskeho H.jel a skoro všechno,vylezlo na Wien Hbf.

xyz

Mezi Vídní a Grazem bývají (v necovidovém stavu) plné dost.
Obecně nejslabším úsekem bývá úsek Břeclav – Vídeň.

Ale samozřejmě toto platí v běžném stavu; chápu, že v době omezené poptávky se provádějí i omezení co do počtu spojů.

Jan Tuhý

Úplně takto bych to netvrdil. Praha – Brno bývala jistota, ale hodně lidí jezdilo i do Vídně, a to jak turisté ( např. 75,77, 72 či 74 ), našinci ( snad nejvíc obrat 73/370 ) a Rakušané ( 371. 373 ). Oproti tomu mezi Vídní a Grazem se jednalo spíše o úsekovou klientelu kolem velkých měst, ale přes hory to, až na vyjimky, tak slavné nebylo.

Iveta

Jako to se dalo čekat ,za hranice nemůžu ,tak omezím provoz,ale určitě bych v případě Metropolitanů zajistil zastavování ve více stanicích,např Č Třebová,Svitavy,Blansko ,těch pár minut mě nezabije .Jinak RailJet bych použil třeba na Krušnohor ,já vím je to dlouhé ,ale ve špičce obsloužit z Prahy K.Vary a zpět ?Lepší než stát na ONJ a Pendolíno do Varů v noci,jinak ráno i 603 je plná už od Mostu a má 6 vozů a jídelák.I lidem v Ústeckém kraji by se ukázalo ,že mohou jezdit vlakem a ne popelnicema RJ-ÚK,GWTR a Die Landerbahn

Gwann

ano, stálo by za to zrušit rychlík svitava a nácestné stanice obsloužit spíše EC. jakkoliv nevím, co na to cizí správy, dalo by se ale vyjet o trochu dřív….souprav bude dost.

posílat rj na krušnohory…a proč?

navíc nechápu výkřik o náhradě rj za ostatní dopravce nasmlouvané krajem…nebo jako kontrast k nim. rj není osobní vlka, ale expresní jednotka

Jaaa

Nedalo, je to 9 minut navíc. Z 2:35 bude 2:45, což je opticky ne dvě a půl, ale tři hodiny.

Proč tam nezastavuje RJ? Asi to není výhodné.

Gwann

Takže bude kvůli 9 minutám jezdit rj i Svitava. to se fakt vyplatí…

Jestli někde zastavuje či nezastavuje Radim mi je buřt. To není měřítko pro ZDO (což např. Svitava je). A argument…RJ se nevyplatí, tak proč to dělat…nebudu raději komentovat.

ČD mají tisíc různých chyb, ale přestaňte proboha adorovat žlutého…jako bezchybné božstvo…

Jaaa

Rj jsou běžně plné i bez místní frekvence. Teď nevím, nejezdím. Na jaře jezdil jenom rychlík.

bkv

A při zlepšení situace by putovní výstavka ČD skončila a cestující by se vrátili zpět do popelnic v podání ČD…

PanDa

chápu to tak – nejdřív se vláda neúspěšně pokusila vyklučit korochřipku buzerací, pak vakcinací a teď rezignací, což se odráží v redukci spojů a evidentní (byť oficiálně nepřiznané) variantě promoření……….s tím jsem souhlasil už od počátku, i když zrovna omezení nabídky spojů mě trochu netěší

Roman Svačina

Takže klasika. Poškrtali Valašské expresy a v Zábřehu projíždí Slovácké expresy. Poškrtali RailJety a Metropolitany (až na vyjímky) projíždějí Třebovou. Jako fakt je takový problém, když škrtnu Valašské expresy tak přidat zastávku v Zábřehu (kvůli připoji na Šumperk/Jeseník) a když škrtnu RailJety tak přidat zastávku v Třebové? Takže Brno Třebová RailJety jen 3krat denně?
Nebo jsem to celé blbě pochopil?

Oskarák

Nezastavování Slováckých expresů v Zábřehu místo zrušených Valašských je hrubá chyba. Ale Metropolitany a Českou Třebovou bych už neřešil. Stejně se za 2 měsíce všechno odkloní přes Havl. Brod.

Mirek Zv.

Já vidím v úterý 15 rychlíků z ČT do Brna. To je jako málo? Srovnejte si to třeba se spojením Praha – Písek, což jsou obě podstatně větší města než ta dvě na vámi zmiňované relaci. Nebo Praha – Liberec.

Pe.tr

Měl bych jen dotaz . Chápu , že vlak z Pu do ČT a zpět několikrát denně táhne loko a řídící vůz jako alternativní parodie na soupravu a že je to rychlejší na obratu . Chtěl bych pochopit rychlík , který jede půl dne z PH do Budapešti a půl dne zpět zda se ekonomicky vyplatí řídící vůz.

Pajos

A máte na mysli nějaký konkrétní vlak z Prahy do Budapešti s řídícím vozem?

Pe.tr

Ne . Jen jako příklad , zda existuje nějaký limit od jaké vzdálenosti nebo času se řídící vůz vyplatí oproti jednotce , zvláště s ohledem na váhu soupravy a platby za cestu a započítání času za objetí soupravy na konečné . Praha – Budapešť je hypotetická trasa .

Pe.tr

Zapomněl jsem dopsat to hlavní pro porovnání a to klasika bez řídícího vozu a prostý objezd .
A děkuji za mínusy bez odpovědí 🙂

Jakub P

Objezd klasiky bez řídicího vozu znamená afaik problém na rušných nádražích. Tam, kde maj hodně plno, asi neviděj rádi, když jim objíždějící lokomotiva zabere další kolej ve stanici a koleje za zhlavím na obou stranách. Na hlavovejch nádražích to bude ještě větší opruz. Jednotka je zas spojená natvrdo a nedá se lokomotiva využít jinde, když jednotka stojí. Taky se nedá vyměnit lokomotiva podle požadavků na jednotlivý úseky. (Třeba ty push-pull jednotky, co se vyráběj pro Moravskoslezský kraj jsou dělaný tak, aby ze začátku jezdily s dieselovou lokomotivou a po elektrifikaci trati, na kterou jsou určený, spolupracovaly s elektrickou). Souprava s… Číst vice »

Pe.tr

Díky

Jakub P

Není zač, ještě mě napadla jedna věc , která mluví pro jednotky, ať už „čistokrevné“ nebo s řídicím vozem a lokomotivou. Pro vyšší rychlosti, zejména v tunelech (a dokonce i pro vlaky, které se tam jenom s těmi rychlými potkávají, ač samy tak rychle nejedou), je potřeba, aby souprava byla utěsněná, jinak by vznikaly velmi nepříjemný tlakový vlny. A má-li taková souprava být průchozí, nebude asi spojování a rozpojování tak jednoduchý a rychlý, jako u klasických vagónů.

Pajos

Aha. No zajímavý to dotaz. Ale pokud se cd a obb vyplati takovou soupravu provozovat z Prahy až do Gratzu. A to ještě obb někde vozí ty soupravy i spojene tak ten limit bude asi hodně daleko 🙂

Gwann

dle mého není rozhodující limit vzdálenosti. rozhodující je, že to díky rychlejšímu obratu může ušetřit celou jednu soupravu a dále to nezatěžuje infrastrukturu ve stanici, ono objíždění s loko přes obě zhlaví a celou stanici je dost opruz a zdržuje to provoz v celé stanici

X 1

Máš pravdu.
Jen přidám, že za jakýkoliv pohyb, pobyt vlaku nebo mašiny se na síti a samozřejmě i nádraží platí. Tedy na sítích železničně vyspělých zemí.
Kdysi jsem někde četl, že když začal jezdit Railjet, tak vytažení soupravy z hlavového nádraží, objetí vlaku a natlačení zpět, bylo skoro za 100€.
Kolik je to teď nevím.

Pe.tr

Díky za odp.

Pak ovšem cenově vychází nejlépe jednotka jako má LEO . Je lehká , dostatečně rychlá a oboustranná . Sloni a pantery a soupravy alternativců v závazku jsou tedy budoucností ?

Jakub P

Tipuju, že jich bude víc a víc, ale zas maj i nevýhodu v tom, že se o dost obtížněji přizpůsobujou změnám. Takže úplně nejspíš ještě velmi dlouho nepřevládnou.

X 1

Když pomineme dálkovky v původně příměstských vlacích, jako je například Flirt Leo expresu nebo Kiss Westbahn resp. DB (není to zas tak špatné svezení), tak takovou první vlaštovkou by se dala nazvat souprava od Bombardieru, Twindexx Swissexpress. Ta je už od začátku konstruovaná jako ucelená patrová jednotka pro dálkový provoz.
Sice má ještě nějaké porodní bolesti, ale to se na počátku provozu dalo čekat.
Buďto tedy SBB sáhly vedle nebo jsou opět napřed.

Jakub P

Neřekl bych první vlaštovka, jednotkama jsou řešený pokud vím všechny vysokorychlostní vlaky. I u nás je Pendolino dělaný na dálkový trasy a pokud vím, není jediný.

X 1

To už ovšem spadáme do kategorie vysokorychlostních vlaků. Swissexpress je koncipován pro častější zastavování. Tedy má široké dveře, je nízkopodlažní atp. Rychlost je 200km/h. Což na vlaky kategorie R resp.IC. je naprosto dostačující. Pokud bychom se odklonili od vozů klasické koncepce, tak jsem přesvědčen, že vratné soupravy mohou na některých rychlících tyto nahradit. Interpanter prochází evolučním vývojem. A pomalu se z něj stává celkem schopný vlak. Stadler již v projektu Leo nebo nově SOB Traverso předvedl, že i on dokáže z původní jednotky vyrobit slušný Rychlík. Tím však nechci říci, že budoucnost patří výlučně uceleným jednotkám. Vlaky, kde se dají… Číst vice »

Olda

Siemens 1216 jezdí jen do Vídně u railjetu Praha Graz. Z Vídně do Grazu se mění Taurus 1216 za 1116.

Jaaa

Ne. 🙂

Marek

A kdo by to asi v Budapěšti rozpojoval a zapojoval???? ČD posunovač? práce na 2x 5 min a pomalu celý den 8hod služební cesta Hungary. Cos měl z matematiky????

Pajos

Vždyť v té Budapešti se přece mašina přehazuje a to se tam ještě jezdí na kusou kolej …

Marek

To ano ale railjet má řídící vůz a loko -Praha.Graz

Pe.tr

Tak minimálně RJ to dělá denně a nemyslím , že tam jezdí jejich posunovač . Chápu , že nikdo nemá způsobilost na takové úrovni jako mandarin z ČD . A matematiku s ohledem fungování ČD bych nechal v klidu , pravděpodobně propadlíci sídlí na nábřeží . I za tuto dementní odpověď děkuji

Marek

Ptal ses na viz článek , Railjet má řídící vůz a loko viz Graz-Praha. Metropolitan Praha- Budapešť má jen loko.

Lemmy

Na první pohled to vypadá, že někde zahálí větší množství kvalitních vozů. Co je začítt vypravovat na linky kde doposud jezdí béčka?

Jimbo Jones

Ministerstvo si žádné kvalitní vozy neobjednalo a ČD proto nechávají railjety raději stát na ONJ.

Gwann

což je jedině rozumné. pouhé náklady opotřeení a údržby moderích vozů nelze platit y cen za provoz béček. krom toho nevím, jak by se rakušákům líbilo provozování jejich taurusů po všech čertech jako cheb, klatovy, budějice, Šumperk aj.

X 1

Railjet z Brna do Šumperka.
Kurňa. To by bylo maso.
🙂

medical_examiner

Kvalitních vozů všude zahálí…

Kamui

Já se trochu bojím aby z tohohle nebyl do budoucna tak nějak normální stav, protože vlády přijdou na to, že když by se lidi tolik nepohybovali na dlouhé vzdálenosti, tak by se neroztahaly ani různé choroby.

Pajos

Jako ty demokratický zvolene vlády zavřou hranice kvůli teoretické možnosti že se zas někdy rozšíří nějaký vir? A pak budou doufat že je lidé znovu zvolí aby ty uzavřené hranice udrželi?
Nepletete si dnešní svět s tím co tu bylo do roku 89?

Samo

Presne, aj čiernu smrť v 14. storočí rozniesli vlaky a lietadlá.

Surio Mario

Nezapomínejme, že Marco Polo neměl rád létání, a proto jezdil ponorkou.

M M

Výborný je jet z Brna do Prahy odpoledne/navečer… 16:39 a pak až 19:39.

Kalina

ČD mujvlak: 16:56 17:39 18:20 18:56

PepaZdepa

Nojo, ale @M M myslel klasickou trasu přes Třebovou. Trmácet se rychlíkem 3 a půl hodiny přes Vysočinu….? To bych radši omezil R, ale ty jsou na objednávku krajů, nebo koho

Kalina

Z nich jede přes Vysočinu pouze jeden v 18:20 a ani ten není důvod zanedbat, pro přijemnější svezení a soukromí v prázdném vagónu/vlaku.

Gwann

3:35 v krásně zelinkavém bee 273, nejlépe v tom kupé pro 20. mňo, contra gustem non est disputandum

Gwann

tak svitavy nemají smysl, vysočina taky ne a onen vlak 1739 rozhodně ještě dnes nejel.a zítra taky nejede, tak nekecejte nebo uveďte vše….

M M

Doteď 17:39 nejel, pouze 16:39. 16:56 mi byl k hovnu, to jsem mohl rovnou dojít o 20 minut a netrmácet se rychlíkem vymetákem. 18:20 přes Havlbrod normální člověk nepojede a 18:56 má stejný příjezd do Prahy jako railjet v 19:39, takže taky k hovnu.

Jimbo Jones

Ještě 17:09.

Vojtíšek

Tak to za ně odvozí žlutý, tomu se to nejspíš stále vyplatí.

Milan

Asi jako mezi Brnem a Bohumínem. Tam se mu pro změnu vyplatí vynechat každý druhý spoj.

a8n

Každý druhý je ještě v pohodě, horší jsou sedla se 4 vozy (z toho jedna jednička), kde to znamená zbytečnou koncentraci lidí při zanedbatelné úspoře.

Péťa

Oprava, MD se vyplatí. Jezdí na objednávku, víme?

Mirek Zv.

Asi už MD nacvičuje na to geniální řízení všech vlaků v republice.

Moudry Cynik

Omezovani spoju, at uz v meziarodni a vnistrostatni doprave nebo MHD logicky zvysuje koncentraci cestujicich ve zbyvajicich spojich a tim padem zvysuje riziko prenosu Covidu. Hlavne ze lidem zakazeme pohyb na cerstvym horskym vzduchu a pak je nahustime do 3 paru vlaku a posledniho metra ve 23:00.

Lumiere

Promořujeme. Kdo se bojí, nesmí do vlaku.😁

Kalina

Jaká je podle vás přijatelná „koncentrace cestujících“ ve vlaku? Jeden na jeden vagon?

Moudry Cynik

Takova, aby bylo mozne udrzovat bezpecny 2m rozestup, tzn. jeden na 4 sedacky ve dvojce, jeden na 3 v jednicce.

Surio Mario

To se dá praktikovat leda v sedlových vlacích. Včera v 897 z Libně do Kolína 4 lidé v kupé, dneska je čtvrtek (část Moraváků pojede na víkend domů), takže to bude 5 nebo 6.

Řiditel

A můžu se pěkně prosím zeptat, kde chcete za současné ekonomické situace brát penízky na vláčky a tramvaje vozící vzduch? A přijde vám ekonomicky smysluplné vozit poloprázdné vozy za současné situace? A jestli si myslíte, že třeba MHD jezdí večer plná, tak se jeďte večer(a nejen večer) v Praze podívat jak je to s obsazeností spojů.

Lumiere

S tím plně souhlasím. Divné ovšem je, že škrty postihly spíš vlaky ve špičce, třeba podvečerní Hradečan a Ostravan, které nezájmem cestujících nikdy netrpěly.

Surio Mario

R 949 už zase jezdí, asi si stěžovalo hodně cestujících.

Jakub P

Zas škrtat ve špičce může být (tam, kde je skutečně výraznej pokles zájmu) míň bolestivý než v sedle, kde by pak mezi spoji vznikala obří mezera.

Samozřejmě je to kus od kusu a je blbost škrtat ty spoje, o který je největší zájem, ale na druhou stranu ten zájem by neměl být jediný kritérium.

Moudry Cynik

Za mnohem mene smysluplna opatreni se utraci miliardy, takze utratit stamiliony za dopravu, ktere vedle obchodu a zdravotnictvi patri k nejvetsim zdrojum nakazy mi to smysl dava. A ak vypada obsazenost metra s prodlouzenym intervalem vidim pri kazde ceste do prace. 2 metry od ostatnich by tam neudrzel ani Houdini.

Jaaa

Náklady naprosto marginální oproti zavřeným hospodám.

Gwann

jel jste někdy teď ECčkem? Já dnes ráno v 6:44 z Prahy. v rj vagonu č. 22 jsme jeli 4. a takto to je skoro bez rozdílu vlaku. jakkoliv se mi nelíbí škrtání spojů, tak tohle bohužel musím pochopit, vagón mizinárodního ec pro 4 cestující a to ještě v úseku praha-brno, který je nejnaplněnější fakt nejde dlouhodobě provozovat

Moudry Cynik

Jel jsem koncem prosince a zacatkem ledna 10:44 a bylo nas v jednicce vzdycky kolem 15, vetsinou Rakusaci, to je tak akorat na bezpecny rozestupy.

X 1

Minulý týden ve čtvrtek, dopoledne. Leo ex z Prahy do Olomouce.
V byznysu byly jen dvě volný místa.

J.K.

No Railjet z Prahy ve 4:44 nejezdil ani před Covidem pár let zpátky, dokud nepřišel Regiojet, ne?

To už je hodně brutální čas…. Ale jestli to je využívané, tak proč ne…

Ondra L.

Jezdil od zacatku provozu railjetu.

J.K.

No jo, máte pravdu, a to jsem měl za to že se takhle brzo do Vídně nedalo dostat… Tak jedině jestli jsem si to spletl s Berlínem, těžko říct…

Zdeněk

Pokud se nepletu, tak tento spoj dříve začínal v Brně

PetrN

tento brzký ranní spoj v 4:44 jezdil z Prahy pouze do Brna (nebo Břeclavi?)… do Vídně jel první až o 2 hodiny později… ani z Brna nebyla jiná možnost…

Marek

Ano, ihed od zakoupení ČD, které využily nabídnutou opci OBB.

Jan Tuhý

Nejezdil, zavedl se až později ( myšleno Praha – Vídeň). Větší vzduchovozic přes hranici byl už snad jen rj 374.

Jiří

Ja tim jezdil temer kazdy den z Pardubic do Brna do prace.. dalsi vlaky jsou pro me pozde, skoda zruseni spoje …

Marek

Využívá Brno a Břeclav z celkem dosti.

Surio Mario

375 nadále zrušen. No fajn, ona je koneckonců zábava se tlačit v plném R 897, který je po hodině prvním vlakem pro pendlery mezi Prahou a Pardubicemi. Hlavně, že jede 371, o půl třetí odpoledne jezdí z Prahy do Brna úplné davy.

Jiří Kocurek

Takže o půl čtvrté z Pardubic. Ideální čas.

jirka

měli by vlády s covid-pseudomediálním problémem už skončit ! jinak se z toho po* všichni

kom

naprostý souhlas, už těch šaškáren bylo dost…

Martin

Kolik je Vam let a co jste vystudoval, ze v tom mate jasno?

Tomáš Gottschalk

Má pravdu, předsedo!

Jimbo Jones

Očividně Vysokou školu života…

Gwann

VSŽ. tahal tam vozík s ingoty.

Gwann

běžte se přihlásit jako dobrovolník do nemocnice a podívejte se jak to je pseudoproblém. za 14 dní nám sdělíte poznatky z místa.

nevím jak covid zastavit, nevím, jestli jsou opatření rozumná nebo naopak zcela mimo, ale vím, že tohle je strašný průšvih a strašné svinstvo. větší náhlý nárust úmrtnosti byl za posledních 100 let jen v roce 1945 jaké následku konce války.

jirka

příroda si prostě opět pomáhá ..čeho je moc toho je příliš a my jsme jen taková plíseň planety a co se narodí musí i umřít, někdo dříve někdo později, tak asi tak to chodí
..ad dobrovolník.. práci ve firmě taky musím stíhat a nikdo se mne neptá zda ji stíhám, pokud ne tak se chodí přesčas a pokud to nestíhaj tak bud musí chodit přesčas nebo za b – musí si najmout další lidi, to dá rozum a lidí je všude dost, a pokud tam nechtějí pracovat tak je problém asi i jinde.. to je na dlouhou debatu.

Jaaa

Pokud jste plíseň planety, tak se zabijte první a dostojíte tak své morálce. Díky!

Alex

Přítelkyně dělá na covid jednotce. Zvu tě ty pseudomentale.