lot
Dopravci Železnice

České dráhy skončily s rozdáváním novin ve vlacích

Jednotka řady 680 Pendolino u České Třebové. Foto: Jan Sůra
Jednotka řady 680 Pendolino u České Třebové. Foto: Jan Sůra

Po necelých 15 letech končí rozdávání denního tisku ve vlacích Českých drah. Státní dopravce službu, která začínala kdysi jen v první třídě pendolina, potichu zrušil. Oficiálně konec nabídky novin potvrdil až na dotaz deníku Zdopravy.cz.

K ukončení distribuce novin došlo na počátku června. Podle mluvčí Gabriely Novotné šlo o krok, který byl plánován původně na konec roku. „Postupující digitalizace a vybavení našich vozů bezplatným přístupem k internetu prostřednictvím palubní Wi-Fi přinesla očekávaný pokles zájmu o denní tisk ve vlacích ze strany našich cestujících. Zavedení bezpečnostních opatření v souvislosti s šířením koronaviru, v rámci kterých byla distribuce denního tisku pozastavena, tak tento plánovaný krok jen urychlilo,“ uvedla Novotná.

Kvůli pandemii koronaviru omezily rozdávání novin některé aerolinky, například Emirates. Podle Novotné se pro stejný krok rozhodly i rakouské dráhy ÖBB. „Palubní Wi-Fi je dnes vybavena velká část našich dálkových spojů včetně vaků, kde byl dosud poskytován bezplatně denní tisk. Nabídka dalších bonusových služeb, tedy především občerstvení (voda) je zachována,“ dodala.

Téma denního tisku ve vlacích Českých drah se dostalo minulý týden i na jednání hospodářského výboru. Komunistický poslanec Leo Luzar na hospodářském výboru, že na palubě Českých drah nerozdávají cestujícím stranické Haló noviny. Ve chvíli, kdy pronášel svá slova o diskriminaci komunistů, už ale na palubě vlaků Českých drah nikdo denní tisk nerozdával.

Pro vydavatelství půjde o citelnou ztrátu zejména z pohledu vykazování takzvaného prodaného nákladu. Noviny na palubu vlaků směřovaly za zlomek ceny v trafikách, vydavatelstvím se ale noviny do dopravních prostředků započítávají do takzvaného prodaného nákladu. Tím pak mohou argumentovat inzerentům, kolik lidí se jejich noviny kupuje.

Noviny na palubě vlaků i autobusů nechává zdarma naopak RegioJet. „Denní tisk je součástí nabídky našich služeb pro cestujících jak ve vlacích RegioJetu, tak i v našich autobusech. Nemáme v plánu na tomto nic měnit,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

122 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leden

Prostě si České dráhy zase myslí, že mají „své jisté“ a vymlouvají se přitom na koronavirus a ekologii. Potřebovali by nějaký konkurenční impuls (i když je cestující očividně netrápí, kdyžtak natáhnou ruku do státní kapsy).

ušatá

Zajímavé, že se často stávalo, že noviny nebyly, protože již byly rozebrané. To nějak nejde dohromady s tím zdůvodněním.

ušatá

Za co ten mínus? Vždyť je to tak. Prostě to bylo rozebrané a průvodčí se omlouvali, že noviny již nejsou.

René Krejcárek

Já bych místo neekologické minerální vody kterou nabízejí zdarma, radši v 1.třídě nabízel nikoliv zdarma ale za peníze třeba kvalitní ekologickou vodu od firmy King of Roayl waters. V e-shopu 0,5 litrů stojí 299,- Kč navíc je ta voda zdravější a má 4 pH tudíž je i člověku zdravá. Obyčejná neekologická minerální voda podávaná ve vlacích má až 8 pH tedy má v sobě více kyselosti než zásadovitosti.

René Krejcárek

Když noviny zrušili ve vlaku, tak doufám, že konečně zruší i tu neekologickou minerální vodu, kterou nabízejí zdarma, plýtvání a místo toho aby železnice ušetřili tak neekologicky plýtvají.

Martin

No jo, treba u mezinarodnich vlaku si clovek mohl vzit i rakouske nebo nemecke noviny, i ceske deniky byly fajn,… povazoval jsem to za bonus, stejne jako kafe… proste pohoda…
Treba jini dopravci budou vstricnejsi…

medvěd

Pokud někdo chce stranický noviny na linkách ČD, ať to zaplatí ze svého. Tečka

René Krejcárek

Ano ty nejkvalitnější noviny dneska stojí min. 5 €uro. To co nabízejí je šunt.

Vilém

Je to škoda. Tečka.

lia

Těm, kdo noviny čtou, to bude chybět. Ti, kteří používají noviny jen jako alternativu toaletního papíru, to těch pár hodin ve vlaku přežijou. Nejvíc mě pobavil člověk, který tady tvrdí, že noviny jsou neekologické. Učit se číst je ekologické?? Kolik energie se přitom vyplýtvá…

Mirek

S pobavením sleduju, jak je zapotřebí sebevětší kravinu, jakou je zrušení novin ve vlaku, do hloubky prokomentovat. 😀

Luboš Beneš

Když si platím první třídu, tak očekávám v tom příplatku něco navíc – více místa, klimatizaci, možnost dobít mobil, wifi, drobný servis-třeba tu vodu a noviny a nějaké malé občerstvení by také neškodilo. A ne nejstarší a nejhorší vůz soupravy (kromě repasu B-ten je ještě horší, např. na R Plzeň-Brno). A tvrdit, že novinami se přenáší coronavirus může tvrdit jen debil nebo tiskový mluvčí českých drah. A píšu když si to platím….pro ty co za první třídu nikdy neplatili.

Martin

To neni o coronaviru, nedavno se jeden poslanec citil diskriminovan, ze nerozdavaji Halo noviny,…. Stejne tak dalsi si ztezovali na vyber tiskovin, ze CD uprednostnuji nektera media…

Joseph

Po Blesku se mi opravdu stýskat nebude… i když jiné noviny už jsou na tom skoro stejně… nejlepší je asi reklama přes obě strany na sekačky a zahradní nůžky nebo akční nabídky.

dopravák

Rozdávání novin ve vlacích (zdarma) mi nechybí a chybět nebude – za daleko větší chybu posledních 30 let považuji postupnou úplnou likvidaci nejen všech peronních kiosků s občerstvením, ale i (a především) všech možností načerpat si na peronech (včetně toho u staniční budovy) zdarma pitnou vodu …

Leden

Ona železnice už nehce být dopravním módem santusáků (a max. nouzovka těch, co mají auto v servisu).

Papaja501

Na druhou stránku, nabízet v pinďoj a v business na kočkometu světová, čerstvá periodika v určitém, nepřehnaném množství pro zákazníky možná byla i prospěšná věc….Beru jen podle toho, co slyším. Já to nepotřebuju.

Papaja501

Vloni na obratu 882-957 mi tam Přerovák nechával pravidelně 2 až 4 baliky těchto novin z poloviny zaplněných reklamou…….Zbytečný luxus, hodící se možná na komerční vlaky, když už,… a když chci, těch pár kaček mne nezabije u trafiky a nemusím mít všechno pod nos. Zas tak lenivej nejsem, abych si pro to ve stanici skočil.

Daniel Mach

Tak dnes si můžu vzít na jakékoli stanici do vlaku zdarma knihu, tak proč se rozčilovat nad novinami.

Papaja501

Přesně tak.

Sotous

Já ty noviny četl a nebyl jsem sám. A když jsem jel vlakem odpo tak většina titulů už nebyla.
Takže se asi četli.

Poprvé v životě tleskam RJ.

Jarda

To není o tom, jestli se četli nebo ne, ale byli zdarma, tak si je každý vzal, ikdyž je v podstatě nepotřeboval.

Jan

Asi tak, když se nabízely zdarma tak proč to nevzít. Ale kolik lidí to pročetlo a kolik lidí si přečetlo jednu stránku nebo to jen položili na stůl a pak rovnou do tašky nebo do koše? Jak je v článku psáno v době Wi-Fi si radši přečtu aktuální články z různých serverů než vybírat předtištěné včerejší zprávy z jednoho media.

Papaja501

Asi tak, jak, když před barákem najdu haldu nějakejch blábolů o tom, jaký jsou kde slevy. a pak se musím postarat, abych to hodil do koše , a furt na tom někdo totálně zbytečnej vydělává.. Když něco chci, tak si to vyhledám a prověřím sám. A ty noviny jsou toho plný…….a už to ani nikdo nechce číst. Když už něco, tak prospěšnýho, co nebude přemlouvat zákazníka k nesmyslnému utrácení, ale co mu přinese potřebné informace…přece stačí, že s náma jede a má důvěru. Když budu někomu něco vnucovat, tak za čas ho na sto procent odradím a už se mnou… Číst vice »

Martin

V dobe wi-fi mi ale nektere internetove deniky blokuji pristup pokud nezaplatim, nehlede na to, ze ta wi-fi ne vzdy ve vlaku funguje (stale)…
A pokud jedu 1 tr. platim o dost vice nez zakaznik 2tr., takze ocekavam, ze za to dostanu treba i ty noviny…

Lepsi jsou samozrejme zahranicni deniky, je tam podstatne vice informaci nez v ceskych, kde je opravdu jen hodne reklam…

Pavel

No přesně tak. Noviny čtu vždy jen když jsou zdarma, ať u ČD nebo RJ… 🤣🤣🤣🤣🤣. Za poslednich 10 let mě nenapadlo si je koupit…

Pavel

No přesně tak. Noviny čtu vždy jen když jsou zdarma, ať u ČD nebo RJ… 🤣🤣🤣🤣🤣. Za poslednich 10 let mě nenapadlo si je koupit…

Martin

Jinde než v Pendolinu mi nikdy noviny nenabídli.

Hynek

Zkuste i jiné vlaky ČD než jen Pendolino. RegioJetem se sice dostanete do Rijeky, ale ne třeba do Plzně.

PetrWhatever

No, v dnešní době, kdy většina rozumného čtiva na netu je za paywallem, to je škoda.

Jan

Kolik z rozumného čtiva v tištěné formě se ve vlaku rozdávalo? To už je lepší si číst z placeného obsahu na webu z palubní WiFi. Anebo může dopravce jít s dobou a na lokální síti nabízet odemčené články populárních zpravodajství. Ještě se ušetří za papír který už se stejně nedá ani recyklovat.

Panda

Tak pořád máte např. v Hospodářkách a občas i třeba Lidovkách pár kvalitních článků, které odemčené na netu neseženete. Ale s šetřením papíru máte pravdu, i odemčené články je dobrý nápad.

...

No, když jim za ty paywally někdo platí, nelze se divit. Kdyby si každý ze zásady řekl „nebudu platit za něco, za co jsem doteď platit nemusel“, mohli by se s paywallem jít leda vyfotografovat.

-TR-

Rozumný krok, vstřícný vůči přírodě.

Kryšpín Jankovec

Oni někdy rozdávali noviny?? 🤣🤣🤣

fiko

Mě to vždycky přišlo jako naprostý nesmysl. V době internetu v každém mobilu hltat novinky včerejšího dne z papíru? Vždyť to byl nesmysl. Člověk se dočetl vcelku jen to, co už dávno věděl.

Lech Malý

No a proč by teda vůbec měly jezdit vlaky, když má každý auto? 🙂

Hynek

Každý auto nemá a vlak je ekologičtější než auto. 🙂

Pepík

Aby RegiJet nevyužil každou příležitost k „vychloubání se“ nad konkurencí. On denní tisk ponechá a ani neuvažuje o jeho rozdávání zdarma. Alespoň to vyznívá z vyjádření jeho tiskového mluvčího. Jsem zvědav, za jak dlouho taky tuto službu zruší. Jen to bude zdůvodňovat například ekologií, že šetří papír . Je to jen otázka času ……(-:(-:(-:

Jakub

Ondrůj zapomněl dodat, že RJ poskytuje lepší služby 😀

Kryšpín Jankovec

Stejně ty noviny nikdo nečte

Martin V.

Stejně se tam nepíše nic.

patology_chef

Už jen proto, že ten rudý nok měl potřebu kecat do sortimentu, je dobře tuto vymoženost zrušit. To by tam za chvili byly plátky všech partají, všech hejtmanů a v Těšíně by doplnili i Głos Ludu 😀 ponechal bych je k dispozici v bistru a stačí. Kromě toho čety mají spoustu jiné a užitečnější práce a jen dvě ruce a nohy.

Jan Mráček

Mě teda přišlo fajn, když se vracím třeba z pracovní cesty z Brna do Prahy, že potom, co jsem celý den koukal do počítače, jsem mohl sáhnout po něčem papírovém.

Kryšpín Jankovec

Myslím, že hajzlák jentak rušit nebudou 😂

rtep

Přesně to mne napadlo také. Přece jen Rudé právo, nebo tedy vlastně Haló noviny nejsou tak pohodlné…

Martin1

A on byl a je problém si ty noviny/časopis koupit v trafice?

rtep

To problém pro leckoho určitě je. Prostě proto, že úroveň mnohých novin a časopisů je taková, že i za 50 haléřů by to bylo drahé.

Hynek

Tak si představte, že si kupujete jen ten papír. 🙂

rtep

Tak to už je lepší ten v ruličkách, za ten klidně dám víc. A jsem ochoten použít i ruličku plnou třešniček a rudých hvězd…

Martin

Jasne, takze misto kdyz mam zaplacenu 1tr. tak v cene nebudu mit nic navic, tak si koupil levnejsi 2tr. a noviny v trafice…
Ja bych i zrusil prvni tridu, tak nejak nevim proc bych si ji mel platit, kdyz se budou postupne rusit vyhody,… ono je vubec nespravedlive, kdyz nekdo jezdi druhou a nekdo prvni…

PetrN

Hmm, zejména takové luxusní vozy rady A, tam to připojení k internetu je přímo luxusní :3…Docela jsem se tím pobavil, a nejen já, když nám nedávno vlak vedoucí oznámil, že na palubě našeho vlaku není z důvodu koronaviru poskytována služba novin v první třídě, a o 10 sekund později oznámil začátek minibaroveho prodeje… Protože noviny virus šíří, ale minibar ne 😀

Hynek

A vozy A jezdí na expresech či vlacích vyšší kvality pravidelně kde?

PatriK

Nepochybně správný krok, ušetří se tuny papíru, energie, ušetří se pracovní síly na distribuci i následný úklid, zrychlí se odbavení. Od počátku jsem rozdávání novin nepovažoval za „benefit“, spíš obtěžování. Dalším by mohlo být zavedení samoobslužného vyzvedávání nápoje a nikoli roznášení až k cestujícím – ať i si každý vezme až když potřebuje.

Prikryl

To zavani socialni fobii milej pane

Radim

Správný krok, následovat by mohl i Regiojet (ten ale nemůže hned, bo potřebuje jiné zdůvodnění, než to, že následuje ČD) a zejména pak řetězce hypermarketů s těmi tisíci tun papíru, který končí po zběžné prohlídce v lepším případě v modré popelnici.

Leinad

Markety těžko něco udělají s tím že zákon nařizuje tisknout paragon. (A nestačilo by, aby FIK poslali na mail).

Martin

Myslím že pan Radim měl u marketů na mysli spíše reklamní letáky rozdávané do schránek, než účtenky.

Radek Janata

A nestačilo by, aby FIK poslali na mail
—–
Proč by to nestačilo? Některé e-shopy to tak dělají, v papírové podobě nedostanete nic. Minimálně lidem, co mají zákaznickou kartu (tj. jsou registrování a obchod má na ně kontakty), by supermarket doklady posílat eletronicky mohl.

Stanislav Fanta

Já souhlasím, stejně to nabízení novin bylo přo řadu cestujích až obtěžující a pak byl všude akorát bordel. Ještě bych skončil s tou nabízenou obyčejnou vodou. To je taky ubohé.

asdfg

Tu vodu beru jako takovou „pozornost“. Možná by nebylo zrovna u nápoje špatné mít na výběr perlivá nebo neperlivá, případně ochucená.
S tiskem souhlas.

PatriK

Výběr perlivá/neperlivá zpočátku byl.

asdfg

To si už ani nepamatuju. 😀 Je to dlouho.

Tomariero

minimálně před koronou na EX7 v 1 třídě na výběr bylo taky

Vojtíšek

Tak si tu vodu neber na mašinu, když je to ubohé.

Stanislav Fanta

Taky si ji neberu.

Supidio

Ubohé je, když chce cateringová služba najatá vašim zaměstnavatelem za třetinku matonky 29 Kč 😉 Nebo když vaše odbory vyhrožují stávkou, když nedostanou režimku…Voda pro cestující vlaky vyšší kvality je milá pozornost, kterou ČD donutila poskytovat až konkurence, do té doby jste si v neklimatizované první tříde mohli koupit budto předraženou zteplalou vodu od JLV, a nebo třeba zdechnou vedrem.To je za mě ubohé a trapné, respektive bylo, naštěstí

Bob

Ta režimka je prosím co? Režimová léčba?

Supidio

V podstatě, Režimová léčba večně nasraných, fnukajících a stávkujících osob, jež si mezi sebou říkají „fírové, lidově řečeno ajzenboňáci. Dejte režimku a stávka nebude 🙂 Voda zdarma je dle nich ubohá, ale jejich cesty zdarma po republice v první třídě, placené, jak jinak, z daní, ty jsou v pohodě 🙂 A ted do mě s mínusy…Ale poprosím každého rozumného, dk otu ten mínus dal, aby přihodil i argument, díky 🙂

Leinad

Snížené jízdné vydávané na nátlak politickoodborářských bodů.
Rozdíly režijky a režimky jsou:
1) Režijku dává zaměstnanci jeho zaměstnavatel. Režimku chce odborář od někoho jiného (zaměstnanci SŽ nedávno chtěli od JMK. Vztah byl trochu tranzitivní, JMK objednává služby od ČD, ČD jezdí po kolejích SŽ. Někomu přišlo normální chtít plat od zákazníka jednoho ze zákazníků)
2) Režimku řeší ministerstvo (už byla memoranda. Řeší se i v SJT, jako by nestačilo že SJT bude umět roční síťovou jízdenku, kterou můžou zaměstnavatelé kupovat ve velkém.)
3) Režimka je důvod ke stávce. (Nevydávání benefitů nebo nízký plat důvod ke změně zaměstnavatele)

Leinad

Politickoodborářských BOSSŮ, autokorekce.

Iveta

Tak noviny mě nevadí a je i docela škoda ,že už tato služba není,protože né každý si chce neustále hrát s tou plackou v kapse a najdou se lidé ,co ještě normálně myslí a rádi si při cestě přečtou noviny ,nebo časopis.Co mě ,ale vadí na službách ČD je jejich způsob občerstvení na vlacích s restauračním vozem.V 1 třídě se servírují jídla,lidé je jedí u sklopných stolečků,každej druhej vyleje pivo ,co 5 minut mě vyruší číšník a restaurační vůz má co stůl to jeden idiot s počítačem o jedné sodovce a další si tam nesednou,nebo ty nové bistra ,hrůza .Já… Číst vice »

Marek Turnovec

Tak ne každý si s tou plackou „hraje“, někdo si na ní třeba čte nějaké ty noviny či časopisy…

Martin

No jo, ale ne kazdej pracuje u pasu nebo bez pocitace, aby si pak mohl dalsi volne chvile koukat do displaye, nekdo proste v kanclu pracuje s PC a rad by alespon nechal odpocinout ocim, pri te ceste vlakem me osobne to prislo mnohem lepsi na papire… Je to proste zruseni benefitu, ais bych souhlasil s ekologii apod., ale zrovna noviny ve vlaku zdarma nejsou tim nejhorsim, tipnu si, ze na papir se dava zbytecne mnoho u reklamnich letaku super/hyper marketu, tuny toho spotrebuji prave urady, i ty volby mame v tistene podobe na rozdil od estoncu… Moc by ma… Číst vice »

Leden

Sociopat Standa Fanta promluvil…

David Brzezniak

Myslím si, že je to krok vpřed. Stejně všichni čumí do mobilu. Stejně 90% lidi si jen objednalo blesk kvůli trháku a dívce blesku, podívali se na obrázky a nazdar bazar.

David

Zajímavá sonda do duše čtenáře Blesku.

Vnější pozorovatel

Nemohly by České dráhy skončit úplně?

Jan K.

Celý podnik ne. Stačilo by jenom vyměnit vedení a ty příšerný manažery který to vedou k zániku v poslední době.

Zapa

Koho si tam tak představujete, protože tohle slýchávám už od dob vzniku ČD. Těch výměn totiž už proběhlo víc než dost. Pořád se do toho budou montovat politici….

navratp

Do vedení patří pracující lid.

Jan

Zrovna ten se tam nějak moc nehrne.

Pepík

Zajímavé, že ti „neschopní“ manažeři, když odešli od ČD se pak uchytli u soukromníků. Asi tak špatní zase nebyli. I ten Ondrůj byl ve vedení ČD, Štěpán už je taky tuším RegioJetu ( nebo u LeoExpresu ?) a mnoho dalších.

Leden

Štěpán je u Arrivy za čtrnáct dní týden, uvidíme jak dlouho mu to vydrží… A třeba Kupec (to byl vůbec manták) vyfičel od Regiojetu ve zkušební době.

Leden

To právě nejde – stávající i každý minulý manadement je obrazem té firmy a jejího vlastníka, takže nikoho lepšího tam nedostanete.
Nejlepší by byla nějaká decentralizace (tak jak dneska v podstatě je – dálkovka a nějaké dvoj, trojkrajské regio např. Plzeňský+Karlovarský, Liberecký+Královéhradecký apod.) a to už se dá uřídit. Ale omezí to moc centrálních politiků a vydírací potenciál odborových blbossů, tak to nejde.

Kirak

Jak ubohý komentář.

Krušnohorec

Pokud je v Německu ještě dost ojetých motoráků, tak klidně. Bude to LEVNÉ! Jízda Bílina – Úpořiny – Ústí nad Labem ušmudlaným motorákem Regiojet UK. je životní zážitek.

Lemmy

Jizda vozem Bdt je taky velký zážitek a to se narozdíl od UK nechystá jeho náhrada elektrickou jednotkou.

Mirek111

Vydržte, už se chystá, Pesa Link 2

Leden

O ušmudlanosti vlaků by se v této zemi dal napsat román a v prvních čtyřech dílech trilogie by to rozhodně nebylo o Regiojetu :).

robert

Nemohly.

BoH

V pohodě, v rychlíku Bouzov jsem stejně nikdy žádný tisk nedostal 😛 (bohužel jsem ale nemohl, nemůžu a předpokládám, že minimálně tak 5 let nebudu moci využít ani tu jejich digitalizovanou wifi :D).

asdfg

U nás taky nic nebylo a rozdíl 1. vs. 2. třída je jen v barvě potahu. (Taky jezdí jednička téměř prázdná).

Radek Janata

Rozdíl jste napsal sám. Jezdí tam méně lidí. Což je taky vlastnost 1. třídy. V takových německých příměských vlacích se 1. třída liší taky jen barvou. A tím, že si tam sednete a nejsou tam puberťáci.

Leinad

A proč si to platit? Na to abych si sednul, mají být místenky.
První třída má nabídnout pohodlí (rozteč sedaček), může nabídnout služby na palubě.

Bob

Co pamatuju, tak první třída byla vždycky jen pro snoby, kteří hlavně nemají rádi lidi. Ale jestli se ČD vyplácí vypravovat vagón navíc kvůli dvěma nebo třem cestujícím v celém voze…

Sobieski

Za chvíli zruší i sedačky a budeme všichni jezdit u masné tyče :-).

David

Masné? To si pletete s dopravní průmyslovkou.

Honza D.

A komunisti zase budou plkat o diskriminaci toho nejlepšího tisku…

Nekdo

Co si to dovolujete na demokraticky zvoleneho pana poslance Luzra, ktery zadal sve pravo na stranicky tisk? Jak k tomu prijde ted? 😀

Honza D.

Už aby ta rudá sběř odtáhla do věčných (politických) lovišť. Troufám si tvrdit, že nikomu nebude chybět. Snad jen milovníkům bizáru.

Lubosch

Hloupý Honza se ozval.

Hodně štěstí

Mě tento krok netíží, ale je úsměvné jak vše teď hází na koronavir. 😁

TPal.

Tohle se na koronavirus nehází.

MlB

Koronavir jen zčeřil místy zatuchlou hladinu a urychlil změny, ke kterým by do budoucna stejně došlo.

Jan Kocourek

No tak to zrušili aby jim nikdo nevyčítal že nakupují u Mafry. A že tím dělají kšeft Babišovi.

Martin2

To je ten hlavní důvod.

Urban Transport Lover

Plně souhlasím, že tištěné noviny jsou v době mobilů, tabletů a notebooků absolutní přežitek.. = zbytečný vícenáklad
– z pohledu ekologa je to nadbytečná uhlíková stopa

Martin2

A nejsi náhodou taky nadbytečná uhlíková stopa? Ty ekologu?

Urban Transport Lover

Martin 2 – řáká ti něco porozumění textu – křikloume???
evidentně jsi můj komment nepochopil – jednalo se o 2 různé pohledy:
– první pohled majitele/managemenetu – zbytečný vícenáklad = každý má alespoň mobil (noťas, tablet) a ve vlaku je Wifina – takže si noviny může přečíst on-line = tištěná verze je a vždycky bude jen zbytečný vícenáklad
– druhý pohled je pohled ekologicky smýšljícího člověka – proč vyrábět papír, tisknout to, rozvážet a zbytečně platit armádu dělníků – když ve laku je wifina a každej si to může přečíst online.. = zbytečná uhlíková stopa

ušatá

Ale ta Wi-fi také není zdarma, ale hlavně zrovna to vše neprospívá zdraví. Papír vám ho neničí.

jirka

vyrobit mobil či tablet je tisícinásobně uhlíkově náročnější než pár listů papíru

PatriK

Ten mobil nebo tablet ovšem majitel nemá pouze pro čtení novin (nehledě na jeho diametrálně odlišnou trvanlivost: roky vs. minuty), měl by jej stejně ať se noviny tisknou či nikoliv. Proto platí, že tisk novin a časopisů, jejich distribuce a vzápětí likvidace přináší zbytečnou uhlíkovou stopu.

Lech Malý

No tak s tou trvanlivostí úplně nevím. Když měla před patnácti lety výročí moje průmyslovka, rozdávali ročenku na dývídý, papírová knížka byla za příplatek. Zaplatil jsem tenkrát ten priplatek, a ročenku mám stále na poličce. Mmch kdo z vás má doma ještě počítač s DVD mechanikou, kdybych si býval vzal tenkrát ten disk?

PatriK

Kdo z vás má ještě noviny či jinou denní tiskovinu z minulého týdne, natož měsíce či roku?

Surio Mario

Copak mechanika, větší otázka je, zda ten disk ještě vůbec půjde přečíst. Některé reklamní agentury v té době využívaly neznalosti klientů a do smlouvy nepsaly technologii výroby disku. Klient naivně zaplatil cenu za lisované CD/DVD a ve skutečnosti dostal disk vypálený brigádníkem, který strávil víkend před baterií vypalovaček. A protože šel na disk polep, tak proč platit za Verbatim nebo TDK, když stačí ty nejlevnější no-name disky, stejně to je jednorázovka. Po 15 letech je šance na úspěšné načtení takového disku zcela mizivá.

Urban Transport Lover

Ročenka je upomínkový předmět mající pro držitele velkou citovou hodnotu – není to bezvýznamný denní tisk…
nevím jak před 10 lety a více lety „v technologickém pravěku“ – co jsem náhodně zaznamenal tak posledních cca 5 let a více let hodně maturantů/absolventů VŠ natáčí videa a „hází“ to na Youtube…

medical_examiner

Já, notebook r.v. 2015…

Vít Jůza

Mobily jsou na balení zeleniny malé! Okna s nimi také nevyleštíte.

Bob

A boty mobilem nevysušíte a v kamnech na podpal taky mobil nepomůže.

Spálená tlumivka

S tím podpalem nemáte tak úplně pravdu, některé typy mobilů uměly podpalovat velmi dobře. Bohužel přesný čas vzplanutí nebylo možné ovlivnit, a proto se novinka neujala. 😀

Leden

Skoč ještě dnes večer ze skály, ekologu, ať dál neděláš nadbytečnou uhlíkovou stopu. Ale nějak šikovně, aby tvé uhlíkové zbytky roztahala lesní zvěř a nemusel pro tebe jet funebrák s dalšíuhlíkovou stopou. A běda, kdyby ohledák vyplňovali obyčejnou tužkou – ta zanechává uhlíkovou stopu úplně viditelnou 🙂