České dráhy si už přivezly zánovní lokomotivy z Rakouska, nahradí škodovácké stroje
Lokomotiva Siemens ES64U4. České dráhy koupily dva kusy těchto strojů v Rakousku. Foto: České dráhy
České dráhy si v závěru týdne přivezly do Česka obě lokomotivy Siemens ES64U4 (řada 1216), které dopravce zakoupil v Rakousku. V Česku jsou stroje řady 1016 známé hlavně pod ochrannou známkou Taurus, která patří Rakouským spolkovým drahám (ÖBB). Český dopravce nasadí vlaky mezi Varšavou a Vídní místo lokomotiv řady 380 od Škody Transportation.
Takove haloo prinesly 2 lokomotivy pro Ceske drahy. Proc jich nekoupi rovnou 60 a nevyresi si tim podstav a poruchovost a nahradu starsich vicesystemovych lokomotiv.
A usetrilo by se tim vyznamne i na ETCS, ktere tyto novejsi lokomotivy maji.
Opravdu ty koupené lokomotivy mají ETCS?
„Proc jich nekoupi rovnou 60“
Asi proto, že jich předchozí majitel k prodeji nabízel 60, ale jen dvě.
Mají Etcs?
U těchto konkrétních Mašín nevím ale v Rakousku už se nějaký ten pátek na ETCS jezdí.
Za mě palec nahoru.
Má někdo nesfalšovanou statistiku technických problémů řady 380? Něco se mi na tom nezdá. Přece si výrobce nepodřízne větev pod vlastním zadkem.
Sice je to vůči řadě 380 škodolibé, ale pro mě je toto dobrá zpráva, protože se tímto způsobem výrazně sníží pravděpodobnost poruch, zejména po přejetí pod rakouský systém. Už by se mi nemělo stát, že při jízdě OTR – WIEN nestihnu v důsledku chcíplé lokomotivy na EC let z Vídně, jak se mi nedávno stalo. Při mých několika cestách za uplynulý rok 380 chcípla mezi státní hranicí a Hohenau hned 3x ze 6 případů. A to už není náhoda. Dvakrát z toho bylo zpoždění pouhých 70 minut, ale jednou to prostě nedopadlo a skončilo to hotelem na letišti.
To je teda síla.. Taky mi jednou chípla za poslední rok. 1/z1
Ale zase musím říct, že minulé roky jezdila..
Tam jde spíš o schopnosti rakouského personálu… Taky nám zdechla 380 v Hohenau, ale bylo vidět, že problémy nastaly po změně lokomotivní čety. Z Bohumína to přijelo včas bez obtíží a z Břeclavi se ani nezvládl rozjet. Povedlo se asi na 4. pokus s půl hodinou zpoždění, aby to ještě zdechlo několikrát. Z Hohenau to do Vídně pak dojelo zase bez problému.
By mě zajímalo co na tom zdechá. Jestli střídač..
Schopnosti rakouského personálu – jako že neumí něco, co český personál umí? To se snad dá řešit v rámci školení. Nebo?
Nebo je rakouský personál zvyklý na údržbu úrovně ÖBB-Traktion…
Škoda že Škoda svým přístupem k zákazníkům a spolehlivostí lokomotivu 380 úplně pohřbila.
Podle mě budou 380 nasazeny výhradně na relacích Praha-Bratislava-Budapest
A Žilina a České Budějovice nic?
Bohužel je to tak. Tohle vedení Škody nezvládlo. Mohla to být jejich vlajková loď, mají z ostudy kabát.
Není vyloučeno, že bude nákup 1216 v budoucnu pokračovat.
Cargoserv 4, SLB 1, WLC 6, RTC 1, PKP C/AWT 3, STLB 2, Länderbahn (Alfa?) 5…..
To by bylo jedině dobře.
To by bylo vcelku fajn. 162/362 táhnoucí EC na koridoru není zrovna ideální kombinace.
To jsou počty lokomotiv nabízených k odprodeji???
Možná se mýlím, ale mám takový pocit, že v minulosti na těchto vlacích z Polska do Rakouska jezdily i polské Taurusy. Že by mne paměť klamala? A pokud ne, proč tam přestaly jezdit? Nevěděl by někdo?
Do Rakous nikdy.
Polské taurusy jezdily/jezdí jen do Bohumína, dál ne.
Jeden rok jezdily až do Břeclavi
Který? Díky.
2014 viz odkaz. http://spz.logout.cz/novinky/novinky.php?poradi=1479
A jaké nasazení bude mít teda 380? Je to snad signál, že tyto lokomotivy stále spolehlivě něfungují?
Jak pak je možné, že ČD robce pak nakupuje takovou hromadu..
Spíš je to signál toho, že jich ČD pořídily málo. O využití 380 bych se rozhodně nebál, využijí se z Prahy na Budějice i na Plzeň. V kombinaci s relacemi na Ostravu resp. Valmez a dál na Slovensko a také na Bratislavu a dál na Budapešť budou mít práce víc než dost 😉
Nasazení 380 bude furt stejné – Linec, Budapešť, Žilina. Tím, že odpadnou dva turnusové dny na rameni Bohumín-Wien se (snad) vyřeší fakt, že na výkonech řady 380 se prakticky denně vyskytují dvě esa. Takže bude inventární stav 20, turnusová potřeba 14, což tak bude odpovídat provozuschopnosti této řady.
Disponibilita 70%? To jako fakt?
Hm, přesně jsem to nepočítal, ale tak nějak by to mohlo být. Viz http://sledovani.55p.cz/
No to je opravdu hodně málo. Zvlášť po několika letech v provozu. Máte informace, co dělá takové velké problémy, že se je pořád nedaří odstranit? Já bych u lokomotivy čekal 90% a více.
Nejsa železniční insider, nebudu spekulovat o příčinách. Ale v porovnání s vectrony, provozovanými stejným depem na lince do Hamburku, to pro 380 vypadá poněkud nelichotivě. Vectronů je 10, do Německa je potřeba 8, jeden další lítá na Krušnohorech. Německý turnus pokrývají bez problémů a na těch dotčených krušnohorech je vectron tak v 70%.
Není součástí pronájmu i údržba?
To je jak u parní mašiny. 1∕3 času se běhá kolem mašiny, 2∕3 času běhá mašina po trati.
Totiž takhle: Právě čas, který spolyká údržba, byl hlavním důvodem konce parních mašin.
Stále jsem se nedozvěděl, zda to má ETCS, nebo budou potřeba další investice. Ví někdo?
ETCS má.
Tyto kusy ETCS nemají, stejně tak nemají software pro stejnosměrný systém v ČR, sběrače mají asi o 30cm užší, používané v Itálii a Slovinsku, takže nasazení do provozu jen tak nehrozí, krom toho mají ještě Mirel 03 a celá ta sranda určitě zrovna nejlevnější nebude
Pohoršených komentářů o nákupu ojetých šrotů se tentokrát nedočkáme?
na Zapade se kupuji jen nove wagony. Na vychode ojetej srot.. a rika se tomu zanovni. Hrozna mentalita ceska
Budou modrý. Sice ne z Kypru, ale modrý.
Polsky: Kolor Niebieski, česky Nebeský.
Nebyl bych tak rýpavý. Než přišl RJ, tak ČD v podstatě dokola modernizovaly to, co měly, což bylo málo (nebyli ani schopni dokončit nákup Bimzů). RJ je naučil kupovat „šroty“, protože je to zjevně jediná možnost, jak u nás cestovat relativně kulturně (pak je možnost nakupovat nové, ale toho bude zase málo). Tak buďme rádi, že naše železnice se dostává nahoru. Nikdy nedosáhne topu, ale cestování už není takové utrpení.
Bimzy a odřeknutí Railjetů měly společného jmenovatele.
Bohužel, protože nebudou žluté ani černé ani černobílé. Pro modré to šrot není.
Pro modré by to šrot byl ve chvíli, kdyby to koupil kdokoliv jiný.
Ale vždyť kyperské výrobky jsou skoro bezchybné! Neměla by ŠT vymáhat od ČD pokutu, že monopolně neodebírá její skoro dokonalé stroje?
Už jste něco všeobecně užitečného vytvořil? Vaše příspěvky naznačují, že nikoli.
Víte, je tu drobný problém. Stejně jako vy jsem tuhle komedii musel platit ze svých daní. Proto jsem lehce jízlivý.
Už se ví, jaké budou tyto dvě 1216 u nás mít označení od DÚ ?
Řekl bych, že jim zůstane původní rakouské.
Pokud budou kompletně české,tak nemohou mít rakouské číslo.
Jak to?
Protože jejich majitelem budou ČD.Něco jiného jsou např.Vectrony,ty jsou zapůjčené.
Ano, ale kdyby ČD ty Vectrony odkoupily, zůstane jim původní řada 193. Víte, že například IDSC provozuje řadu (3)150?
A to je problém, aby firma se sídlem v CZ vlastnila vozidla registrovaná v AT? Pokud je to zcela nelegální, tak ycela jistě víte , co mátě dělat 😀
Nemáš pravdu. Třeba vectrony v majetku EP Cargo Ostrava žádné „české číslo“ nemají – třeba 91 80 6193 844-8 D-LTEU.
Třeba ti dva větráci 823,844 byli koupeni jako ojetiny,proto z registrací v D, zbytek už jako funglovky s registrací CZ(60-62)😉
Samozřejmě. Dneska stačí vozidlo nechat pod první registrací, zaosai tady tvrdil český majitel = česká registrace.
Např. u vagónů Regiojetu to jde zcela bez problémů. Na většině najdete AT nebo ještě dokonce ÖBB v čísle. Stejně to bude i u lokomotiv.
Pokud by došlo na rekonfiguraci třeba na typ C (aby mohly být v ČR využívány všechny sběrače), tak by k přeznačení došlo.
Proč? Taury obb co vozí třeba railjety nemohou na všechny sběrače?
Taurus na RJ je C. Mašiny od RTS mají navíc SLO (jeden sběrač 3kV s úzkou lyžinou) a možná i HR.
Mohli by dráhy zavést přímý spoj bez přeprahu aspoň do Koperu nebo Rijeky, když už na to mají mašiny 😆
Škoda, že se tehdy nekoupily Taurusy místo 380…stejně tak je škoda, že se koupilo málo Railjetů. Na druhou stranu je taky škoda, jak to dopadlo s 380 a jejich dlouhodobou nespolehlivostí a vysokou cenou. Kdyby se odladily, mohly se u nás rozšířit hodně. Šanci měli, ale pánové se Škody ji nevyužili…tak nám tu místo nich holt začnou jezdit Vectrony a Traxy. Inu ono je jedno, co tu jezdí, hlavně, že to zvládá, co má…a je spolehlivé. Jen kdyby to bylo vyrobené v Česku, mělo by to i vlasteneckou přidanou hodnotu…tak třeba někdy příště. Aspoň CZ LOKO se teď daří 🙂
S Taury souhlas, ale co všichni vidí tak skvělého na Railjetech? Vždyť to kombinuje nevýhody jednotky (málo flexibilní změna kapacita nebo odstavování vozů) a klasické soupravy (málo hnacích náprav, vysokopodlažnost).
za mě jako cestujícího je to jednoznačně to, že railjeťácký vagóny mají lepší podvozky, A taky se na to pěkně kouká zvenku. Koukat na vlak, kde jsou tři vagony modrý, jeden stříbrnej, jeden šedej (polskej) jeden červenej (slovenskej)a jeden oranžovej(maďarskej) není zrovna pastva pro oči. A věřte, že takovej vlak vídám.
To chápu, ale lepší podvozek i jednotný nátěr snad mohou být i u samostatných vozů, které nejsou trvale spojeny.
Platí dogma: Nikdy se to tak nedělalo.
Ano mohou…ale takové vozy nemáme. A je otázka, jestli nějaké takové spolehlivé a provozem otestované (tedy perfektně doladěné) na trhu jsou…já nemám přehled, tak si netroufám tipovat. Aneb aby z koupě nebyl poruchový zajíc v pytli. Railjety byly svého času dostatečně „otestované“ OBB.
Za mne jsou pohodlý, tj z tohoto pohledu super.
Co na tom vidí? Předně je to asi nejlepší svezení na čekých kolejích. U dálkového vlaku ta vysoká podlaha až tak nevadí, efekt zkrácení pobytů díky rychlejšímu naástupu a výstpu na trase Praha − Brno udělá kolik, 2 minuty nanejvýš? Odebírání a přidávání vagonů je fajn do chvíle, kdy nejde o čas. A najednou potřebujete souravu navíc, aby se stíhaly škatulata a zároveň také oběhy, se veškerá úspora ztratí. Brzo ráno z Prahy 4 vody, 2 přidat v Pardubicích (začala ranní špička) a v Brně 1 odvěsit, ve Vidni přidat 4 vozy a hudá do Nového města, tam odvěsit 3… Číst vice »
Aktuálně to možná je +- nejlepší svezení na českých kolejích, ale nevím proč by stejného pohodlí nemohly dosáhnout samostatné vozy (+řídící vůz). Nízkopodlažnost (stačila by v jednom voze) by spíš než na rychlost nástupu měla výhoda pro lepší cestování s kočárky (když už je tam vůz pro děti) a vozíčky (v 21. století hlásit cestu 24 hodin předem? a mít smůlu při ujetí přípoje?). Vozy nechci měnit v každé stanici, ale třeba v pondělí a sobotu jezdit se 7 vozy, v pátek a neděli s 9, a zbylé dny s pěti (podle skutečného vytížení, to neznám, ale pochybuju, že je… Číst vice »
A nesouvisí trvalé spojení vozů s tlakotěsností mezivozových přechodů a tím třeba i s komfortním přechodem mezi vozy a nešířením hluku ap.?
Jinak co se zde psalo, tak jsem pochopil, že za konec soupravy lze připojit samostatné vozy (jako posilu). Pak (snad) také kdyby jich nebylo 7, ale třeba 20 mohla by se udělat věc, že by např. trvale ne Brno jezdila 8 vozová jednotka a na Budějovice 6 vozová. Ani jedno z toho s jednotkou neuděláte. Myslím, že právě tu poslední vlastnost vyzdvihoval Jiří Pohl v jednom ze svých článků… a třeba mě ještě někdo doplní.
Na konec soupravy jistě. Ale pak se ztratí veškeré výhody řídícího vozu, když se má souprava vydat nazpátek. Najednou je na 20 minut na obrat příliš málo.
A trvale přehodit vozy v jednotce se umělo u Žáby i Tornáda. Pokud by to mělo jezdit trvale (tedy celý rok), tak se cesta najde, jak popřehazovat vozy. Problém je ovšem v tom, že jednotek RJ je málo. Takže na Budějice Sysel a rekoBéčka, jinak jedině zkusit ukecat ÖBB, jestli neprodají 4 kousky.
Myslím, že ty extra vozy by se připojovaly mezi lokomotivu a Railjet, takže zrovna výhodu řídícího vozu by to neeliminovalo.
Railjety jsou hlavně spolehlivé, komfort je v nich na místni poměry velmi dobrý a mají slušnou kapacitu. Samozřejmě, že by bylo lepší mít „Railjet jako stavebnici“ a mít tak možnost provozovat libovolně dlouhé soupravy…ale to tu jaksi nemáme.
Mít spolehlivé vozy libovolně spojitelné do tlakotěsných push-pull souprav na 200 km/h by bylo super. Railjet splňuje vše až na tu flexibilitu spojování či rozpojování. Ale mnohem důležitější v provozu je nakonec stejně spolehlivost a tu mají dobrou. Stačí si vzpomenout, kolikrát v létě byly průsery s klimatizací v Metropolitanech…
Hlavně je škoda, lépe řečeno promarněná příležitost, že nedopadla privatizace dopravních oborů (tedy nejen, ale tady se řeší doprava) Škody a ČKD přímým prodejem. Kroužili kolem nich AEG a Siemens (a možná další), ale bohužel se prosadila cesta „nevýprodeje rodiného stříbra“ a „české cesty privatizace“, která okázale ignorovala dva problémy (nejen) těchto podniků té doby – nepřístupnost západních trhů (po té, co východní ztratily o výrobky zájem, resp. nechtěli akceptovat udržitelné ceny výrobků) a podinvestovanost výrobních provozů. To Soudkové a Marouškové zajistit nemohli, ani kdyby chtěli. Když pak ČKD skapalo a přišel Siemens, tak pro změnu si tady od něj… Číst vice »
A ČKD na Zličíně koupil asi tak kdo? Dokonce tam vyráběli Bmz a Apmz pro ČD.
Stačí si ten příspěvek přečíst celý.
To s tím českým stříbrem a českou cestou privatizace byla jedna z největších chyb, jaké se v devadesátých letech odehrály…a Petr Pithart a tehdejší ministr průmyslu Vrba si zaslouží sochy z bronzu na Václaváku za to, že proti vůli Václava Klause prosadili přímý prodej Škody MB Volkswagenu-VK se chystal poslat škodovku do kupónovky. Další připravované prodeje (Tatra/Mercedes, Siemens/Škoda /Plzeň) už se po volbách v roce 1992 už bohužel nekonaly a všichni víme, jak to dopadlo.
Ještě zajímavě se o svůj průmysl starala Jižní Korea. Ta svoje podniky nikomu neprodala a kdo zažil dovoz licenčního Opla Kadet s názvem Daewoo Racer a vidí korejský průmysl dnes, tak vidí pokrok. Hyundai Kia ať si obcích myslíme či chceme jsou světové automobilky a nepatří nikomu cizímu. Škoda či Tatra nebo další podniky mohly s pomocí půjček z MMF a SB koupit licence a technologie, mohly se vypracovat . Ale kamionaci netoužili po celou dobu po ničem iném než řídit Scanii nebo Volvo a ne podělanou Liazku. A to samé nastalo v oboru jo konstrukce železničních vozidel. Vymřela generace… Číst vice »
Tady se člověk fakt pobaví…
A za co by asi tak náš stát ty licence a technologii koupil?
Za Vaše čestné slovo?
Nensažíš se říct, že v Korei mají vedoucí úlohu státní podniky, že ne?
A ta barva bude klasický najbrt ve stylu 362 a dalších anebo ten Railjet najbrt? Ten druhý by vypadal blbě u klasické soupravy.
Zase ten klasický nevypadá bůhvíjak dobře..
jj, to su taky zvědavej 🙂
Zajímavé na tom všem je, že se jedná o náhradu nedávno vyrobených lokomotiv řady 380. To jako národní společnost investuje v přepočtu 140 mil. Kč za dva kusy ojetých lokomotiv TAURUS, když zakoupila od tuzemského výrobce ŠKODA TRANSPORTATION sérii třistaosmdesátek?
Které jsou předražené, silně poruchové a věčně odstavené? Jak je možné, že nám i Slováci musí půjčovat esa na Valachy. A 140 mil. za obě není zas tolik.
Děkuji za ty mínusové body, je vidět, že pravda v Čechách pořád bolí ;-)))
Když v šalině nezaplatíte, chytne vás revizor a dá vám pokutu 1000 korun, taky budete vykřikovat o předraženém jízdném?
Poruchovost má svůj základ v zanedbané údržbě. Ze začátku, pod garančním servisem, jezdily výborně. Když se něco porouchalo, musela to Škodovka obratem opravit. Teď když bouchne trakční motor, tak se jezdí na 3 či na 2 a s opravou se nespěchá, protože to „stojí peníze“.
Na Valašské expresy Slováci nic nepůjčují, 361 a 350 tam jsou turnusově kvůli Púchovu. Vyrovnávkou jsou třeba 150 do Lipt. Mikuláše.
Promiňte, ale na Vectronu a Traxxovi žádný motor nebouchá.
bouchá, jen se o tom nekecá na každým webu.
Nebouchá. Naše flotila má najeto 26 mil. km a neznáme poruchu trakčního motoru.
Koukám, že mínusy se dávají i za objektivní konstatování skutečnosti 😀
To je tady zcela běžné 🙁
To nic nemění na tom, že byly předražené (ukažte mi dražší lokomotivu na světě), dodané pozdě. Neplaťte si dále příčinu a následek. Kdyby byly loko spolehlivé, nemuselo by být tolik servisu. Netvrdím, že je servis dobrý, ale i tak…
A jinak kup to byl dobrý, jen bude drahý servis.
Kdyby si jich ČD objednaly 100 a ne 20, tak by domluvily nižší cenu. Nepleťte dohromady cenu a pokutu za zadržování plateb.
…dobrá, tak třeba tady máte dražší lokomotivu – Siemens Charger:
https://www.railwayage.com/passenger/intercity/amtrak-begins-power-renewal-orders-75-siemens-chargers-for-long-distance-trains/
…při současném kurzu USD/CZK to dělá nějakých 267 milionů Kč za kus. A taky nemá ETCS… 🙂
Maintenance activities across the network will be supported by a supplemental multiyear Technical Support Spares Supply Agreement (TSSSA)
… včetně mnohaletého kontraktu na údržbu. Carramba!
Když byly předražené, tak jako je možné, že byly o 5 mega na kusu levnější než konkurenční nabídka…?
Jak často a co se musí udržovat, aby elekromotor „nebouchnul“? Každý kvartál převinout a přeizolovat?
Řekl bych, že to bude spíše tak, že se ušetřené 2 ks 380 využijí jinde (třeba na Ex do Českých Budějovic a možnost využití 160 km/h místo dosavadní řady 362) a nejde tak doslova o jejich náhradu.
Ano, ČD to vždy komunikovaly jako doplnění oběhu, nikoliv náhradu.
Nejedná se o řadu 1216?
Dále v článku je to už správně.