České dráhy si půjčily dalších téměř sedm miliard od Eurofimy na nákup nových jednotek

Jednotka RegioPanter ve stanici Ostrava-střed. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czJednotka RegioPanter ve stanici Ostrava-střed. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz

Nový úvěr je vázán na nákup nových jednotek RegioPanter a RegioFox.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
bvovka

Kde bude jezdit ta nová série panterů a lišek?

Peeetr

V Česku.

Hala D

Na kolejích.

Josef Švejk

Takové šroty, s najbrtím nátěrem ještě k tomu. Před lety nám politici slibovali, ze se budeme přibližovat Západu. Proč tady teda nejezdí vlaky západní kvality? Proč musíme trpět tohleto?

VaT

Panterem jezdím pravidelně Plzeň beroun a jsou super, kde je problém

M152

Mě třeba vadí absence interiérových dveří, zejména v chladnějším počasí.

Matěj

To je ale běžné i u jednotek západní provenience. Např. Cityjet interiérové dveře taky nemá.

abc123

Nevybavuji si jediné západní vozidlo pro regio s interiérovými dveřmi, vyjma oddělaní 1. třídy.

Avlaky

Já si myslim že panter je v mnoha ohledech i kvalitnější jak Elfy od pesy

Urcite je panter super stroj, mam na mysli tu novou generaci

rhol

Ano. Když se objevil Elf, nadšeně jsem absolvoval jízdu z Aussig nach Brüx, později Saaz. Velké zklamání. Rozskřípaná, rozvrzaná a divoce poskakující zbrusu nová jednotka. Dojem nezachránila ani jinak vzorná posádka. Zlatý Panter!

X 1

Nová generace Panterů možná.
Ale starší Pantery co jezdí například na Olomoucku, jsou katastrofa. Schody a podlaha drží jen díky desítkám tun tmelu. O pohodlí pro cestujícího se nedá hovořit. Při srovnání se starším Stadler Flirt Leo Expresu, to panter projíždí na plné čáře.

Surio Mario Martinez Suarez

Já si to myslím taky – ale to se tu nesmí nahlas říkat… Protože podle téhle pivní logiky je všechno české jen fuj-fuj-fuj…
To je tak že tihle „odborníci“ máj dost peněz na pivo v hospodě – u nás 68Kč za půllitr – ale nemají na to aby se jeli podívat do té západní Evropy – doporučuju Francii, Itálii, západní část Německa apod. Těch pár kvalitních VRT vlaku co tam máj jim tov celkovim součtu určitě nezachrání…

JiVe

Tak kde je Olcit (Axel) ? To je jeho parketa…

Karlos

Hlavně ten ne. Byl zablokovan.

Georg

uff.

Pája

Fakt? Jejda, takže žádné lokotky, autobusky, pasažérští nádražáci ani sedačkotunokilometry nebudou? 😃

rhol

Také roním potoky krokodýlích slz. 😥

Vojtech

Chyba😂

J.K.

Sedm miliard na sto panterů nějak nesedí, ne?

M152

Doporučuji přečíst si celý článek.

Dušan

České dráhy, a.s. by měly mít dokonce svůj speciální díl pořadu České Televize s názvem V EXEKUCI – jen se prý zatím neví v a) v jaké částce a v jakém b) vysílací termínu to konkrétně bude.

Peeetr

Jsi vskutku příklad trapného Čecháčka.
Zato ČD už přestoupili na západoevropskou úroveň, půjčují si v eurech na nižší úrok než je u nás inflace, a mezi evropskými konkurenty patří k méně zadluženým, tudíž nemůžou zkrachovat dřív než oni.

Y.K.

Proč? Jestli ta vozidla mají na zajištěné výkony, tak není problém si půjčit. Finance na splácení budou. Pokud by si půjčovali jen tak na blind, to by bylo horší.

Většinu výkonů mají v závazku, tak to je snadná matematika s malým rizikem.

MartinS.

Železniční vozidla se odepisují 30 let. Na tak dlouho nikdo zajištěné výkony nemá. A u investic nejde jen o tom, že musíte mít cash na nákup, ale zároveň s tím musíte počítat v hospodaření v nákladech do daleké budoucnosti. U těch lepších soutěží se doba závazku pohybuje na úrovni 15 let. OK, to je polovina účetního odepisování, ale u některých to může být i méně než 10 let a tam už to může být problém. Ale ano, je to problém odložený. Nastane až třeba za 10 let. Pak se možná dočkáme toho, že ČD budou 10 let stará vozidla prodávat… Číst vice »

Kubrt

Pochybuju, že dneska některý dopravce v osobní dopravě kupuje vozidla za cash. V závazkové dopravě se externí financování zajišťuje právě pomocí uzavřeného kontraktu na X let. Delší životnost (=odpisování) vozidel se pak může řešit tak, že ve smlouvě s objednavatelem je doložka řešící odprodej vozidel, v případě neobhájení navazující smlouvy, jinému dopravci za zůstatkovou cenu. Což dopravci poskytuje jistotu, že nemusí vozidla odepsat za dobu smlouvy, a tím pádem zároveň snižuje (respektive rozkládá na delší čas) tlak na kompenzaci placenou objednavatelem dopravci.

Jiří Kocurek

Těch 30 let se mi nezdálo, tak jsem se podíval.

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-586#prilohy
30.20 Železniční lokomotivy a vozový park pokud nejsou uvedeny v jiné položce této přílohy

Odpisová skupina 3: 10 let.

V pětce (30 let) je železniční spodek.

Kubrt

Nejsem účetní, tak tady nechci zabrušovat do problematiky, kde jsem si dost nejistý, ale – existuje odepisování daňové (oněch zákonných 10 let) a účetní (nastavitelná delší doba – u majetku, kde se předpokládá delší životnost – třeba právě železniční vozidla).

ABC

Účetní odepisování má zachytit hodnotu věci v majetku firmy vzhledem k očekávané životnosti. Takže to může být klidně 30 let, protože i třicetiletá jednotka zřejmě bude mít nezanedbatelnou cenu. Daňově to bude odepsáno (tj. pořizovací cena postupně uplatněná do nákladů) třeba za těch 10.
Čili z tohoto hlediska se nic neděje, že kontrakt je na 10 let a třeba nebude pokračovat.

Radek

Já se spíš bojím, co budou ČD dělat s tím kvantem nově kupovaných dieslů za pár let…

Kubrt

Co by, budou dál jezdit. Představa, že za nějakých 10 let bude diesel na evropeské železnici (ostatně i na silnici) vytlačen něčím jiným, je lichá. Technologicky by to jistě šlo, přinejmenším elektrifikovat železnici umíme už 120 let, ale ekonomicky by takový přechod byl neufinancovatelný.

Karlos

Právě že elektriku si vyrobíme ale naftu musíme dovážet.. a další věci .elektrifikace jde pomalu to je její jediný problém.

Kubrt

Ropu musíme dovážet. A na elektrifikaci a výrobu elektrických vozidel si nevytavíme ani kilo mědi, ba ani nenakopeme metrák měděné rudy. S touhle severokorejskou hospodářskou politikou země velikosti ČR nemůže fungovat. Spousta věcí se musí importovat, spousta českých firem je závislá na tom, že jejich výrobky koupí někdo ve světě. Tak prostě funguje mezinárodní obchod, už od starověku.

Původní Pražák

Možná je pomalu čas se smířit s tím nebo aspoň pochopit, že to „my“ není ČR, ale minimálně celá EU.

Původní Pražák

I kdyby se účetně odepisovaly 30 let, tak to ještě neznamená, že do kalkulace ceny, kterou zaplatí kraje, nemůže být jejich pořizovací cena rozpočítána tak, aby na sebe vydelaly už za 10 let.

Rudolf 33

Jen aby České dráhy nedopadly jako Česká pošta.

Rudolf 33

Pro minusáře – většinu majetku ČD tvoří pozemky, na kterých leží koleje s.o. Správa železnic. Tedy majetek, který nemá smysl prodat někomu jiinému, než státu. A má stát na odkoupení těchto pozemků, které bezplatně svěřil do majetku ČD? O vozidla strach nemám, ta někdo koupí. Za kolik, toť otázka. Jenomže v čem nás pak ČD budou vozit?

Jan

Asi nikdy nepochopím, jak mohlo dojít k současné absurdní situaci, že SŽ(DC) získala koleje, ale už ne pozemky, na kterých leží. To vypadá, jako by někdo už tehdy připravil podmínky pro budoucí mnohamiliardovou injeci ČD. (Nicméně proti této konspirační teorii svědčí fakt, že vláda málo kdy umí plánovat a natož pak jednat v horizontu delším než jedno volební období…)

Y.K.

Protože to tak někdo geniálně vymyslel. Daňový poplatník se bránit nemůže.

Peeetr

To se jenom zdá, protože EU natáhla liberalizaci železnic na mnohem déle, než se zpočátku myslelo.
Ta státní pomoc našim železnicím proti zahraniční také svými podporované konkurenci v době, kdy to budou mít státy přímo zakázány, není žádná konspirace, ale normální předvídání jasných plánů EU, jen úděsně protáhlých.

Ivan_pha

Protože nechat pozemky ve stanicích ČD byla regulérní krádež za bílého dne. Pozemky by se měly bezplatně převést na SŽ, maximálně zaplatit zhodnocení co tam ČD udělali. Nejspíš však nic.

Peeetr

Krádež by to byla, pokud by se i s těmi pozemky ČD privatizovali, zatím je to jen nelogické rozdělení majetku mezi dvě organizace patřící státu.

MartinS.

No to není úplně pravda. Fungovalo by to, kdyby ČD byly státní podnik nebo jiná na stát navázaná právní forma. Pokud jsou ale akciovou společností, tak bez ohledu na vlastníka akcií musí hospodařit za účelem tvorby zisku. Tudíž pozemky zdarma získané od státu při dělení nemohou převést na stát bezúplatně, ale musí je státu prodávat za nějaké tržní nebo alespoň odhadní ceny, ale v každém případě nepochybnitelné ceny. A tudíž si stát kupuje to, co ČD kdysi svěřil.

680

Vzhledem k věcnému břemenu vztahující se na tyto pozemky jsou pro kohokoli včetně ČD prakticky bezcenné, nic kromě drážní infrastruktury SŽ na nich nepostavíte takže i jejich tržní hodnota je mizivá, spíše nulová.

Kubrt

Nemusí nás vozit ČD. Vozidla a smlouvy přejdou do konkursní podstaty, vykoupí je různí jiní dopravci, přelepí loga a bude se jezdit dál. Kdyby došlo na nejhorší.

EC104

A taky by to mohlo dopadnout úplně opačně. Časy se mění, liberalizace může začít drhnout a krachy přijít ti připravení je můžou převzít.

Kubrt

Krachnout samozřejmě můžou i jiní dopravci, jen jsem rozvíjel myšlenku od Rudolfa 33.

Peeetr

Hlavní o co jde je cena pozemků, a ta v Česku neustále stoupá. Takže až budou mít za mnoho let ČD skutečné problémy se zadlužením, tak je prodají SŽ za hodně miliard.

noerf

Teoreticky, prakticky se pozemky nedají kvůli územnímu plánu k ničemu jinému využít a navíc zde může být ekologická zátěž s různě vyteklych olejů a nafty v průběhu doby v podloží.

noerf

Ono to bude dost podobné. To se uvidí v letech 2029 – 2033 jak budou ČD úspěšné.

roman

Nedopadnou, ČD mají určitě řadu chyb. Přesto se celkem úspěšně naučili pohybovat v konkurenčním prostředí.

Josef

Proto prohrály R9

roman

Většinu výkonu obhájily a o pár přišly. To je prostě tržní prostředí

Y.K.

Problém české pošty opravdu není v tom, že by si nadmíru půjčovala na moderní technologie. Spíše naopak. Zastaralý byrokratický moloch co dělá většinu ručně a tiskne při tom stohy papírů, přitom nezvládá vše doručovat.

Rudolf 33

Problém dluhů nespočívá v tom, jak vznikly, ale jak je zaplatit.

Michal

Pro ČD by byla nejlepší privatizace.

Kubrt

Jistě, tady ale přichází už klasická otázka: kdo by je koupil?

Michal

Toť otázka, ale Vy snad chcete, aby peníze z Vašeho platu šli na tak neschopnou firmu. Já teda NE.

Karlos

Mne sere že jsou peníze na neschopné úředníky politiky nefakcenka a neprispusobive

Michal

A jak s tím souvisí ČD?

jal

Nějaká dceřinka železnice sousedních států?

jal

Prodat zároveň s JHMD. Konečně by to začalo fungovat.

pppqqq

Z principu nemohou dopadnout jako Česká pošta. Státní podpora je prakticky nemožná, jako první znejistí banky a zesplatní provozní úvěry, následně se ke slovu dostanou vlastníci dluhopisů. Stát v tom nebude hrát vůbec žádnou roli. Ten proces může jít hodně rychle, viz případ Sazky.

Kubrt

Pořád ještě mají ČD nějaké pozemky pod kolejemi, které by se daly, samozřejmě s péčí řádného hospodáře (=draho), prodat státu (který je tam před 20 lety vložil).