egoe-plus
Dopravci Železnice

České dráhy si půjčí u tří bank až 8,5 miliardy korun

Nové vozy Siemens-Škoda. Pramen: České dráhy
Nové vozy Siemens-Škoda. Pramen: České dráhy
České dráhy chtějí peníze využít na nové vlaky a další investice.

České dráhy výrazně zvýší své zadlužení. Se třemi bankovními ústavy (Raiffeisenbank, UniCredit Bank, Všeobecná úverová banka) uzavřely rámcové smlouvy na sedm let, které dopravci umožní čerpat úvěr až 8,5 miliardy korun. Dráhy tomu říkají posílení likvidity, přičemž úroky jsou prý „historicky nejvýhodnější“. Sazba zveřejněna nebyla.

„O více než čtyři miliardy nižší tržby v roce 2020 a další propad příjmů z přepravy cestujících v důsledku současných protiepidemických opatření způsobily, že České dráhy mají méně peněz na investice do svého rozvoje,“ uvedl šéf ČD Ivan Bednárik. „A přesto, že realizujeme úspory, kde se dá, na nákup techniky ani na rozvoj zázemí pro její údržbu rezignovat nemůžeme. Ve smlouvách s kraji a státem jsme slíbili nové vlaky a tento závazek splníme. Je to investice do budoucnosti,“ doplnil.

Podle Bednárika jsou České dráhy silnou a spolehlivou firmou „se zdravým zadlužením“. Podle výroční zprávy za rok 2019 měly dráhy dlouhodobé půjčky a úvěry ve výši téměř 39 miliard korun. Z toho drtivá většina připadá na dluhopisy. U poslední emise ve výši 500 milionů eur (cca 13 mld. Kč) z jara 2019 dosáhly dráhy úroku 1,5 procenta.

České dráhy loni přepravily 117,7 milionu cestujících, meziročně o 64 milionů méně. Krize oslabila dálkovou i regionální dopravu. I přes ztráty však pokračují v investicích do vozového parku. Na začátku tohoto týdne uzavřely kontrakt na dodávku 20 nových dálkových vlaků za 12,5 miliardy korun od konsorcia Siemens Mobility a Škoda Transportation. V únoru pak dráhy objednaly také 33 vlaků pro regionální dopravu za téměř tři miliardy korun. Motoráky dodá polská Pesa.

Odebírat
Upozornit na
guest
74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Joseph

A když zredukuje odbory a na těch odborech vedoucí… spojí podobné profese pod sebe -např. BOZP a požární ochranu, regionální a dálkovou dopravu, tak ušetří i mzdové prostředky a mnohdy i zbytečné zaměstnance.

jan

Navíc co, když do Německa a Bratislavy bude jezdit někdo jiny..

Pražák

Snaha o modernizaci vozového parku je jistě chvályhodná, o tom žádná. Otázkou je zda si toho v poslední době nevzaly ČD moc najednou, pokud vím, tak už žádný majetek, který by se dal za nesmyslné ceny „prodat“ SŽ (nádraží, pozemky pod kolejemi) a obejít tak předpisy o veřejné podpoře už ČD nemají. Tady by snadno mohlo dojít k tomu, čeho se modří bojí nejvíce za všeho, totiž k privatizaci ČD a ještě mimo kontrolu státu.

noerf

pozemky pod kolejema budou teprve prodávat, pak Telematiku SŽ nebo Cetinu. Ještě mají šanci prodat VÚZ a nějaké podíly JLV a dalších několika společnostech.

Toníček

VÚŽ neprodávat! To by byla chyba…

Pražák

A pak konečně privatizace, bez účasti státu, jen pod kuratelou soudu a výboru věřitelů. Pro modré katastrofa, pro firmu šance na normální fungování, zřejmě poslední.

Jiří Kocurek

Jestli moc? Poslendích 15-20 roků byly jenom rekonstrukce. Tohle je dohnalo.

Vendelín Opatrný

Novejch vozů maji dráhy víc než má Jančura celkem.

Pražák

A co s tím má Jančura společného?

bohyn

Ale s kvalitou je to naopak. Koho zajima, ze ten podvozek je 30 let starej? Maximalne sotuse, ale ti at se jdou bodnout, jejich smradlavou 810 jim nic nenahradi. Podstatna je pohodlna sedacka a na delsi cesty i sluzby.

Pražák

Já netvrdím, že je toho moc z hlediska počtu, jen nevím jestli to nepřepálili z hlediska úvěrů a schopnosti je splácet. Ale na druhou stranu už dlouhou dobu tvrdím, že ČD pomůže jen privatizace a tohle by mohl být způsob.

medical_examiner

Já dám jedině na znárodnění!
Aspoň by jsme pak věděli na čem jsme… 😀

jan

Tak měli by dostat dotace za kovid.. Správně.. Ovšem na státním dopravci se nejlíp šetří.

jan

Tak samozřejmě pokud by se politikům povedlo zahnat státního dopravce do úzkých. Pak by někdo za hubičky rozprodal majetek.. Tak pak by někdo ovšěm (daňový poplatník) musel za plné prachy koupit taky nový.. Takže by tratil možná i 2 krát.. Protože by lidově řečeno nebylo čím jezdit. A ty soutěže se časem omrzí. A evropská unie velmi brzy rozpadne. Bohužel.. Kovid, Euro7 a povolenky budou posledním hřebíkem.

Avlaky

A pak modrogumy něco říkejte o Jančurovi

Jaaa

Jančura je na tom pořád o řád hůř.
A pokud teda tenhle model je OK, tak teda zase nekritizovat ani ČD, jo?

kakov

to je bohužel celospolečenský problém, v ČR se často soudí ne podle toho co udělal, ale kdo udělal

Avlaky

Ja nekritizuju ČD ale modrogumy, ať si dopravci půjčují s tím problém nemam

Gwann

drahý lojzo, kolik nových vagonu vás idol koupil. 20 přesně. na rozdíl od CD. on je nový vagón příslušné dražší…ze…

CD mají spoustu rezerv, ale za nákup nových vlaku bych jim nenadaval. nebo taky chodite v hadrech že second handu?

jinak zadlužení obou firem není vůbec ideální…a může je to dohnat. oba dva. a dráhy jsou zaboreny asi trochu vic

Vendelín Opatrný

ČD primarně zdevastoval stát předevšim pod vedením V. Klause seniora v letech 1990 až 2003.

Avlaky

Říkám já nenadavam za nákup ale za kritiku modrogumy vůči ostatním dopravcům

Avlaky

Má zatím sice jen 20, ale vezměte si kolik provozuje RJ vagonu 150 a kolik ČD

ČD má aktuálně 99 nových vozů pokud se nepletu

Vendelín Opatrný

Hm. Nejsou asi u Andreje tak dobre zapsaný jako Jančura, který má uvěry se státní zárukou.

medical_examiner

Tak jen aby o tu státní záruku nepřišel…

Avlaky

Tak tu záruku má díky covidove situaci

Vendelín Opatrný

Aha, a a ona situace jiná než před měsícem?

Diesel

Tak hlavně aby to měli z čeho splácet když zatím umějí jenom plakat jak je ten tržní svět nespravedlivý a také umí prohrávat jednu soutěž za druhou.

M H

Když vezmu v potaz, jakým způsobem se dělají soutěže (či spíše rozstřely) na vlakovou dopravu, tak je často evidentní politická snaha zbavit se „zlých“ ČD. Ono by bylo pěkné udělat férovou soutěž takovou, aby se jí mohl zůčastnit každý a každý měl možnost sehnat vhodná vozidla. Když vypíšete soutě, kde jde primárně o cenu a požedavky na vozidla jsou zéměrně napsaná tak, aby byla vozidla ČD (současná, či nová z rámcových smluv) značně znevýhodněná, neuděláte s tím nic. Například soutěž na rychlíku Ústí-Kolín a porovnání požadované kapacity s kapacitou Panterů v rámcové smlouvě…a takovýchto věcí by se našlo více. Jaký… Číst vice »

Kamui

Hlavně MD jde jen a pouze po ceně. U těch pravobřežních rychlíků nabídly ČD za příplatek 15 % oproti konkurenci výrazně více muziky.

Jsem přesvědčen že pokud by to bylo naopak (Jančura s novými soupravami by prohrál proti levnějším ČD s ojetinami) tak spustí mediální kampaň na téma jak MD škudlí každou korunu a o kvalitu jim nejde. ČD do tohohle ale nepůjdou, protože nebudou takhle kopat do svého majitele.

M H

Přesně tak. V podstatě jde o to, kdo má ojetinu splňující minimální požadované parametry s nízkými provozními náklady, která zároveň nebude v nejbližší době vyžadovat žádnou větší opravu či jinou investici.

Trochu sranda může být až se některé takovéto vlaky nedostanou kvůli výhradnímu ETCS do koridorových stanic…

Facepalm

A on někdo Dráze brání nakoupit ojetiny splňující kritéria, když je to u nás holt nastaveno takhle?

M H

Nepřímo MD…zejména jde-li o čas a finance…pokud je někdo již vlastní, je v nepřekonatelné výhodě.

Jiří Kocurek

Ale ČD ty ojeté GTW pro Olomoucký kraj již vlastní skoro rok.

Gwann

méně demagogie. GTW asi nebylo kupovano pro pravobrezku, ne?

M H

Pro Olomoucký kraj ano…pro pravobřežku a rychlíky do severních Čech nikoliv.

Vendelín Opatrný

Zákon o verejnych zakázkách vse dost komplikuje.

medical_examiner

Vyplatil se finančně alespoň někde?

Blacklist

možná že ano, ale firma s povinností všechny nákupy řešit nějakou formou veřejné zakázky je v dost zásadní konkurenční nevýhodě, zejména z hlediska časové náročnosti a tedy nepružnosti celého procesu.

MartinS.

Když ČD dokázaly koupit GTW, RS1, čtyřsystémového Vectrona, dva Tauruse a nespočet Xmz od ÖBB, tak to s těmi VZ nebude zase až takový problém. 😉

Vendelín Opatrný

Když není potřeba pořizeni vozidel pod časovým tlaken,. Tsj je to sice náročné, ale nemusi to napr. Vést k prohře v soutěži o provozovani vlaků. Zálwži na okolnostech. Ale skyšel jsem o připadu v době úřednické vlády, že ČD měly zájem o cca 50 ojetých rychlíkových vozů a než to stačilu zprocevat podle zákona, tak je někdo bez této povinnost předbehhl, vozy koupil a jezdí hezky obarvený na žluto.😀😒

noerf

Myslíte přímé zadání? Od roku 2015 bylo 90 % zakázek od objednatelů zadáno přímo ČD. Kdyby se dělali pořádně soutěže, tak by museli na MD a krajích sedět profesionálové, kteří mají představu co chtějí a za jakých podmínek.
Mimochodem všiml jste si, že potencionálně první výběrové řízení od MD bude realizováno až po roce 2023?

Radek

Buďme rádi, že je z kormidla Bednárik. Jiní by investice zařízli s odvoláním na covid a nikam by se to neposunulo. Ono bude za pár let líp, ale kdyby se teď zařízly investice, tak by to byl zase boj na 10 let a víc. Takže dobré zprávy.

NightmareFreddy

No posouvat je sice správné (a já jsem rád), ale uvidíme, jestli ty „dobré roky“ budou natolik dobré, aby dokázaly „zacálovat“ tuto sekyru…

Gazza

Evidentně schopné budou, když ČD banky půjčili. Nebo si to ty banky alespoň myslí a nebál bych se, že si firmu neprověřily. Navíc investice do vozidel je smysluplná, není to nějaké prožírání půjčených peněz.

NightmareFreddy

No v roce 2007 se taky půjčovalo (a i dnes se půjčuje) a jak to dopadlo. Nicméně ČD disponuje hodně velkými aktivy, tudíž když ČD zkrachuje, tak není problém uspokojit věřitele 🙂 … Spíše mi šlo o načasování – nejde ani tak o to, že že existují nějaké ekonomické cykly. Jde o to, že nyní jsme v bezprecedentní situaci. Proč někdo cestuje? 1) Protože chce. 2) Protože musí. … 1) Ti, co cestují, protože chtějí, tak ti budou cestovat i nadále. Otázka je, kolik je to procent. 2) Pandemie ale ukázala, že ti, co cestovat musí, tak vlastně až tak… Číst vice »

SaulGoodman

Souhlasím. Nicméně musím říct, že mě baví, jak když si půjčuje RegioJet, tak je to tady pro půlku diskutujících znak krachu a „do švestek“, zatímco u ČD to neva.

V obou případech je to samozřejmě v pohodě, pokud je to podloženo nějakým realistickým odhadem schopnosti to splácet. Ale někteří odmítají uznat, že úvěry jsou běžná součást podnikání, zato ale aby stát v případě potřeby dosypával státnímu dopravci, to považují za normální.

Jaaa

Tak ona je potřeba a „potřeba“.

medical_examiner

Asi tak…

Facepalm

Vysvětlit průměrnému šotouškovi smysl a naprostou běžnost úvěrování? . To rovnou vzdejte.

Gwann

a jak dobre tomu rozumite vy? obě firmy jedou na tygrovi – emise dluhopisů musí splatit novými dluhopisy. jinak jim to nevyjde. zní to triviálne ale říct jaké to riziko vlastně je, triviální rozhodně není.

Gwann

všude tam je riziko refinancovani bodů při splatnosti. a to značně. nepujcil bych ani jednomu ani druhému.

medical_examiner

Konečně kloudné slovo!…

Adam H

Peníze jsou dneska levné, škoda si nepůjčit.

Willy

Rád bych viděl konkrétní seznam a částky těch „realizovaných úspor“.

Pajos

Proč? Jste nějaký kontrolní orgán?

Pišta

Ne, je daňový poplatník.

Metro

Já bych rád viděl vaše daňové přiznání. Podotýkám, jsem daňový poplatník. Uvědomte si, že ČD jsou akciová společnost, tak chtít můžete, ale nemáte pro jejich shlédnutí žádný právní argument, tak jako já vůči vám.

Y.K.

Akciová společnost 100% vlastněná státem a s politiky v dozorčí radě…

Paja

To ničemu nevadí. Co už vadí je to že ČD žijou z toho co jim erár nasype.

medical_examiner

A tak by to mohlo ještě 20-30 let vydržet.
Pak přijde na řadu chování se k železnici jako ke klíčové infrastruktuře se vším, co je s tím spojeno… 😀

Jura123

Daňového poplatníka může zajímat „seznam“ státní organizace, úřadu, státního podniku apod. Akciová společnost ve vlastnictví státu není napojená přímo na státní rozpočet. Je jednoduše řečeno placená za objednanou službu. Je to obchodní firm jako každá jiná. Takže byste měl chtít vidět účty každé společnosti, se kterou má stát nějakou smlouvu o dodávce něčeho. Že ta společnost je nepřímo řízená státem a to neskutečně neefektivně je druhá věc.

Herold

Omyl. ČD jsou jako podnik se 100% účastí státu povinným subjektem podle informačního zákona. Plyne to z nálezu Ústavního soudu č. II. ÚS 618/18.

medical_examiner

Ten toho ještě nalezne…

Pajos

Takže mám jít na nábřeží a dožadovat se podání informací o tom jak se šetří s odvoláním na to že jsem daňový poplatník a tím pádem oni (a.s.) mi to musi říct? 😁

noerf

Nebo prozkoumat výroční zprávu. ČD jako emitenta dluhopisů musí zveřejňovat pravidelně hospodářské výsledky.
Mimoto svou rozvahu a výkaz zisků a ztrát musí dle zákona zveřejnit v obchodním rejstříku.

khunas

tak nejspíše ve výroční zprávě je najdete.

Platón

To se to hoduje, když nám na to lidi půjčujou!

Tomáš V.

?

Karel

Oni si půjčili přes Zonky?

Jura123

Kteří?

Platón

Klienti bank. Takový hospodářský dobytek si účet nezaloží, nebo jste to už v životě někde viděl, aby si stádo krav šlo do banky uložit peníze?

Jura123

No tak asi v pořádku ne? Lidé svěřují bance peníze, ona s nimi hospodaří a rozmnožuje je ku svému zisku. Kupodivu především tím, že je za úrok pujčuje. Na významné investice se naspořit moc nedá. Nebo jako jo, ale asi tim stylem, jako by člověk celý život spořil na byt a v 60 si ho koupil, místo aby ho v 60 doplatil. A samozřejmě do těch 60 neměl kde bydlet.

medical_examiner

Já bych bance v životě peníze nesvěřil…

Jaaaa

Banka především vytváří peníze nové, z ničeho. Opravdu nemá kryty úvěry, které vydává, penězi, které jsou u ní uloženy. Holt kouzlo kapitalismu…