České dráhy si půjčí u tří bank až 8,5 miliardy korun
České dráhy chtějí peníze využít na nové vlaky a další investice.
České dráhy výrazně zvýší své zadlužení. Se třemi bankovními ústavy (Raiffeisenbank, UniCredit Bank, Všeobecná úverová banka) uzavřely rámcové smlouvy na sedm let, které dopravci umožní čerpat úvěr až 8,5 miliardy korun. Dráhy tomu říkají posílení likvidity, přičemž úroky jsou prý „historicky nejvýhodnější“. Sazba zveřejněna nebyla.
„O více než čtyři miliardy nižší tržby v roce 2020 a další propad příjmů z přepravy cestujících v důsledku současných protiepidemických opatření způsobily, že České dráhy mají méně peněz na investice do svého rozvoje,“ uvedl šéf ČD Ivan Bednárik. „A přesto, že realizujeme úspory, kde se dá, na nákup techniky ani na rozvoj zázemí pro její údržbu rezignovat nemůžeme. Ve smlouvách s kraji a státem jsme slíbili nové vlaky a tento závazek splníme. Je to investice do budoucnosti,“ doplnil.
Podle Bednárika jsou České dráhy silnou a spolehlivou firmou „se zdravým zadlužením“. Podle výroční zprávy za rok 2019 měly dráhy dlouhodobé půjčky a úvěry ve výši téměř 39 miliard korun. Z toho drtivá většina připadá na dluhopisy. U poslední emise ve výši 500 milionů eur (cca 13 mld. Kč) z jara 2019 dosáhly dráhy úroku 1,5 procenta.
České dráhy loni přepravily 117,7 milionu cestujících, meziročně o 64 milionů méně. Krize oslabila dálkovou i regionální dopravu. I přes ztráty však pokračují v investicích do vozového parku. Na začátku tohoto týdne uzavřely kontrakt na dodávku 20 nových dálkových vlaků za 12,5 miliardy korun od konsorcia Siemens Mobility a Škoda Transportation. V únoru pak dráhy objednaly také 33 vlaků pro regionální dopravu za téměř tři miliardy korun. Motoráky dodá polská Pesa.