České dráhy shání nové elektrické jednotky pro trať přes Třeboň, mají jezdit i do Rakouska
Jihočeský RegioPanter. Pramen: České dráhy

Dopravce se zaváže k odběru pěti jednotek.
Dopravce se zaváže k odběru pěti jednotek.
Za pár týdnů to bude 15 let od dokončení el. provozu na celém rameni Č. Budějovice – Gmünd.
Slibované přímé elektrické vlaky ČB – Wien nejezdí dodnes.
(A ne, není to tím, že „dostaly přednost přímé vlaky Praha – Wien“, jak tu někteří před časem psali u jiného článku na podobné téma – nesedí to o X let ani časově – 2010 vs. někdy 2018, a ani časovými polohami, kdy ty 2 páry rychlíků jsou NAD RÁMEC základního taktu).
Jde o to, kdo, kdy a komu to slíbil. Za 15 let se mohla na obou stranách hranice 3x vyměnit politická representace, státní i regionální, a noví představitelé mohli mít v programu úplně jiné priority, než je nějaké odstranění přestupu na hranici, o kterém mluvila jejich předchozí konkurence.
Přijde mi škoda, že tam není třeba procento váhy za nabídnutí i stejnosměrného pohonu. U některých vozidel (ano, mám na mysli zde zmiňovaný Panter) vy to mohlo být velmi levné a potenciálně se to může hodit
Hlavně aby panter mohl do Rakouska..
K čemu to?
Zbytečně, k čemu?
A Jčk zaplatí zvýšení nákladů na linku? Nebo jak jde o peníze do Plzně, tak se to neřeší?
Ano, jck s tím počítal při podpisu/loňském prodloužení smlouvy
Jako cestující navrhuji rakouské jednotky CityJet. Hlavně už žádnou Škodovku.
Zapomeňte. Leda by to Desiro nechali dobastlit Škodivku, jak Viaggio Comfort…
na co 160 ? v Rakousku?, dobrá správa modernizuje na 120
Ty jednotky mohou v budoucnu jezdit kdekoli jinde, kde rychlost 160 bude.
Je třeba koukat i trochu do budoucna, a rychlost je docela fajn.
koukám třeba do Vodňan bez úvrati 200 že
Ono je dost možné že bude linka Tábor Velenice-Gmünd a tam se ta 160 využije.
mezi Táborem a Veselím ?
Tak dnes jsou víceméně stejně všechny regionální elektrické jednotky dělané na 160 km/h, takže by snížením maximální požadované rychlosti pravděpodobně nic moc neušetřili.
Možní spíš naopak kvůli schválení atipu
Tak dělat soutěž na přesnou Vmax by bylo absurdní. Mohli ti vypsat na „alespoň 120“ nebo na „alespoň 160“, v obou případech by dostali stejného Pantera.
Třeba u Bastarda má smysl zpřevodovat na 120-160. 😀 I když se nedělal s možností řazení.
ale to je jasné to neříkám
Vítěz bude jistě velkým překvapením.
Pokud to nebude škodovka, tak budu hodně překvapen 😀
A celkem logicky, provozovat atyp v pár kusech není nic o co by někdo stál.
Tak reálně jsou tam dvě možnosti – Škodovka a nebo konsorcium Škoda/Siemens. Tudíž to bude napínavý až do poslední chvíle.
PS: ono to Mireo co v únoru tohoto roku objednávaly OBB vlastně už splňuje skoro všechny ppžadavky a rakušani by ho u sebe asi viděli o dost radši jak pantera.
Dobrý tip pro Škodu Plzeň. Jidstě je České dráhy pořídí i pro další tratě.
A projdou při schvalování v Rakousku? Nebude to na dlouhé roky? A půjdou do toho vůbec pro několik málo jednotek? Víme jak to bylo s vláčkama pro NIM.
Pravda je, že Rakousko bývá problém. Například při testech a následné nevydání lokomotivy Škoda typ 380 prodražilo a zdrželo nástup vozů do výkonu. Nakonec se lokomotiva v provozu velmi osvědčila.
Zda bude podobný problém se neví. Snad ne. Otázka je také proč.
Zda by Rakousko chtělo dodat své vlaky nebo naopak má obavy z expanze Škody na své území?
Pravda je, že každý stát si hájí své firmy a zájmy.
Kvalita, spolehlivost a vybavení vozidel je v Evropě velmi vyrovnaná.
Za občana ČR držím palce výrobci z Česka… ✊🏻
Od té doby už nějaké další plzeňské stroje do Rakouska na testy dorazily a nikdo je nezabavil… takže by to asi neměl být až takový problém.
A čemu to vadí? Když to schválení bude trvat dýl/nebude vůbec, tak o to víc ČD zaplatí. Tento systém se už v praxi osvědčil.
No právě by se všichni měli poučit…
Takové jednotky by se hodily i do Brna na ten noční spoj na letiště.
Na ten čo už nejazdí?
Byl nahrazeny autobusem, protože ten kapacitně stačil…
Hlavně ať je ticho uvnitř a venku. Včera jsem zase srtal vedle jednotky RegioJetu co jezdí po Praze a to je naprosto příšerné co z ní leze za extrémní hluk
Vídám je denně a ničeho jsem si nevšiml.
Pesy mají strašně hlasité ventilátory chlazení, nejspíš elektrické výzbroje. Nejedou nonstop, jen nárazově. Hlasité ventilátory mi přijdou jako velmi častý nešvar moderních drážních vozidel.
A ty nemoderní(jednotky 460, lokomotivy Bobina až Banán) měly tiché ventilátory?
460 měla ventilátory hlasité, ale dalo se to poslouchat.
😀
Mě teda připadá horší to otravné pískání měničů pohonu při rozjezdu a brzdění na Pamětech a obzvláště těch růžových v majetku jihomoravského kraje. To mi připadá mnohem méně rušivé občasné spuštění ventilátoru, o kterém si ani nevybavuju, že bych ho někdy slyšel. Zajímavé, že spousta výrobců to umí udělat, že to není prakticky slyšet, ale u panťáků to hrozně otravně bzučí.
Nebylo to kritériem u výběrka. Takže to chce v závislosti na rodinném rozpočtu buď sluchátka s ANC, nebo pěnový špunty do uší…
Můžete upřesnit, co jste to dělal vedle té jednotky RegioJetu? Není to z Vašeho textu úplně jasné.
Asi jsem mylně předpokládal, že pro tuto linku už mají ČD zasmluvněné klasické Pantery. Zajímal by mě tedy provozní model, když to má jezdit do Rakouska. Dnešní přestupy ve Velenicích mi přijdou logické a pokud by měly jezdit z Rakouska přímé vlaky dál do ČR, spíš bych byl pro Budějovice (je fakt že to často jede dál do Strakonic) než pro Veselí.
Tohle je modernisace specifického Silva Nortica. Ten přes Majdalenu prostě musí.
Silva Nortica by ale potrebovala ešte 3kV=…
Mea culpa. Na Silvu Norticu tohle být nemůže, když tomu chybí stejnosměr.
V příštím díle uvidíte: unikátní EuroPanter – dvouvozová jednotka s třísystémovou výzbrojí a ETCS 🙂
Je to tak. Taková linka Č.V. – Strakonice a ještě konečně udělat idsjčk. Druhá linka C.V. – Tábor, obě návaznost na rakouské spojení.
Plánují ČD soutěž i na standardní a bateriové jednotky? V nejbližší době dojde (snad) k mnoha prostým elektrifikacím a rozmachu bateriových jednotek. Vzhledem k tomu, že někde již budou končit desetileté smlouvy z roku 2019, jistě by to bylo na místě.
Dobrá otázka, ale ve většině případů je potřeba aby nejprve proběhla soutěž na dopravce, a až pak můžou ČD soutěžit BEMU podle zadání.
Ale mít připravenou rámcovku, jako to bylo na dosavadní pantery, může být dost výhoda. Bez ní se pak stává, že ČD nebudou schopny vozidla do začátku platnosti smlouvy vysoutěžit.
ČD umí z rámcovky na EMU odebrat i jiné věci a za odlišné ceny, třeba to časem ještě vylepší… 😀
Přesně, sice může být rámcovka, ale soutěžte něco naslepo. Tj. třeba 0-100 jednotek. A počet cestujících taky docela hraje roli – tedy 2vozová/3vozová jednotka či třeba 3vozová jednotka s Jakobsovými podvozky. Jedině mít v šuplíku vysoutěžené tohle všechno…plus veřejná soutěž znamená, že konkurence i objednatel zná parametry a třeba i cenu, tak se může podle toho zařídit. Viz. třeba pravobřežka, kde je Elf akorát, ale Panter kapacitou buď moc malý či moc velký, takže logicky dražší a tedy i s minimální šancí na vítězství…
Vždyť RegioJet nakonec Ústecký kraj z velké části také pokryje Pantery.
Stačí mít u škody 2 vozovou jednotku a jen chtít říct že další vůz navíc je drobná úprava jen
A zaplatit pokutu k tomu
Řekněme si to tak, že MD soutěže na elektrické rychlíky grandiózně podělalo. 2019 je za rohem, a nové jednotky už těžko nějaký výrobce stihne vyrobit po skončení soutěží, které ještě nebyly ani vyhlášené.
Rovnou to zadejte Plzni, jaképak cavyky kolem…
Tam už svařují!
Spíš v Ostravě, leda byste chtěl ocelového Pantera 🙂
Tak podvozky jsou ocelové, kabinové moduly rovněž a kromě toho AL svařovat umí i v Plzni. Jen v interním rámci je na to vyčleněna ŠVAG.
Mě by spíš zajímalo jak daleko by měla jednotka zajíždět do Rakouska. Zda by na to stačily baterky, než si komplikovat trakční výzbroj dalším systémem (možná to komplikaci nepředstavuje)
dva střídavé systémy jsou jednodušší (a měly by být i levnější) než střídavina a stejnosměr
Stačí odbočka na trafu a mohutnější jádro.
Mohutnější jádro kvůli přepínání, nebo kvůli nízké frekvenci rakouského systému?
Kvůli nižší frekvenci.
Nebo kvalitnější trafoplechy…
Tím to nedoženeš, kmitočet je třetinový. Jak mi může někdo dávat mínus za pravdivou informaci?
Trafo má celkově velmi vysokou účinnost a těmi plechy se nic moc získat nedá. Samozřejmě jsou nejen dražší, ale i tvrdší a hůř se s nimi pracuje. Možný přenesený výkon elektromagnetickou indukcí souvisí s frekvencí, takže je to pravda, že na 16,7 musí být trafo mohutnější. Naopak v zemích, kde mají v síti 60 Hz místo 50 Hz, stačí na všechno menší trafa, a byl to i jeden z důvodů, proč 60 Hz zavést.
No a o 20% vyšší reaktanční úbytky jsou zase důvod, proč 60 Hz nezavádět.
Docela by mne zajímalo, zda by bylo možné, aby elektrické jednotky nebo vlaky společně vysoutezily jak ceské, tak i rakouské železnice a to nejenom pro spojení Prahy s Vídní přes Třeboň, ale také pro spojení Prahy resp Českých Budějovic s Lincem a případně dokonce z Prahy přes Brno a Vídeň do Grazu. Pak by si ty jednotky rozdělily, část by provozovali čeští dopravci a část rakouští.
To určitě nepůjde, ukázalo by to, za kolik dokáže ty samé vlaky vysoutěžit někdo jiný
Jako, že by ty jednotky byly na dc 3kv, ac 15kv a ac 25kv?
Ano. Je na tom něco pochybného?
Mě spíš zaujalo, že jednotky/relace uvedené v příspevku Ondřeje Wagnera míchají dohormady jak dálkové vlaky (Praha – Graz), tak něco na způsob REx (Praha – Třeboň – Vídeň). Ale to nebyla podstata toho přípěvku, tou byla společná mezinárodní soutěž.
Jistě, musí se jednat o jednotky schopné jezdit pod různými trakčními systémy jak v Česku, tak i v Rakousku.
Možná že by k tomu (bez té relace z Prahy přes Brno a Vídeň do Grazu) mohlo dojít v soutěži na „Balíček Jih“ pro období po roce 2033, až skončí překlenovací šestiletý kontrakt i modernizace trati 226. Soutěž na „Balíček Jih“ pro roky 2033 – 48, zahrnující požadavky na „vozidla s technickými i kvalitativními parametry odpovídajícími modernizované infrastruktuře“, by s ohledem na obvyklé dodací termíny výrobců mělo MD vyhlásit s dostatečným časovým předstihem. Nějaké zmínky o přípravě koordinované s rakouskou stranou jsou v tomto rok starém článku:
https://zdopravy.cz/expresy-a-rychliky-v-balicku-jih-neceka-velka-zmena-stat-zkratil-smluvni-dobu-na-sest-let-201258/
Pro ČD je Graz už na dlouho vyřešený, ComfortJety se již dodávají.
Já mám dojem, že se takhle společně soutěžily právě railjety Praha – Graz. Nejdřív se všichni radovali, že větší kšeft = nižší cena, a pak někoho málem zavřeli, protože to z nějakého důvodu nebylo košer.
Ale opatrně, znáte to: vlevo dole.
Tak co, dočkáme se konečně konkurence v soutěži nebo jsou tam zase nějaká technická specifika která zvýhodňují RegioPantery?
Zvýhodňování by bylo požadovat i 3 kV napájení. A RP jsou fajn vozidla a i z pohledu dopravce je lepší mít to unifikované se zbytkem flotily, než mít 5 (10) atypů.
Takže první třísystémový RegioPanter?
V zadání jsou pouze oba střídavé systémy (jedné se o soupravy pro místní výkony).
Co se divím vzhledem k tomu že i pro střídavé kraje ČD doteď kupovaly výhradně dvousystémovky i přes to že třeba brněnské nebo budějovické soupravy v pravidelném provozu stejnosměr neochutnají. Ale schopnost manipulační jízdy kamkoli vlastní silou se hodí. Moravie se na soustruh do Prahy musí tahat jinou lokomotivou.
U toho Brna to není úplně pravda, pantery na Os zajížděly do Přerova. A hlavně jezdily už v době, kdy ještě Hulín a Staré Město ještě byly pod stejnosměrem. Těch výkonů nebylo tolik, šlo spíš o záskoky, ale v danou chvíli přišlo to druhé napájení vhod. Navíc se některé kusy pak redislokovaly do Ostravy.
Tak ono těch „střídavých krajů“ moc není, prakticky jen Jihočeský (kde není úplně vyloučeno že Pantery jednou dojedou do Benešova nebo Berouna) a pak tam byly ty dávné objednávky pro Jihomoravský a Plzeňský kraj (ty co má teď Arriva) z doby kdy čistě střídavá verze ani nabízena nebyla. Jinak vysočinské pantery jezdí do Kolína, plzeňské na P2 do Berouna a zlínské do Přerova.
Jenže střídavých krajů poměrně rychle přibyde. Třeba Zlínský. 🙂
A který ještě? Aby další čistě střídavý nebyl Liberecký 🙂 Každopádně ve Zlínském kraji také ČD nechtěly čekat na konverzi a vzaly to co měly v rámcovce.
Moravie právě dvousystémové nejsou, i když by se hodilo, kdyz by uměli jet až do Svitav a Třebové, tím by zvýšily obsazenost posledních úseku brněnských linek.
Nikdo neví, kde budou Pantery potřeba po těch 15 letech.
Co když ČD později ty výkony neobhájí? Nebude v takovém případě absence stejnosměru zatím stále docela omezující.
Za 15 let bude stejnosměrná asi už jen Praha a okolí.
Když všechno půjde podle plánu. SŽ se přece nemůže stát, že by něco sklouzlo. I tak bude ale právě PID pořád přitahovat všechny nevyužité vlaky nejvíc.
Třeba nebude nutné mít meziobvod na 3kV… …každopádně další “kusovka”…
V článku se píše pouze o dvou, rychlíky od Prahy by táhla loko nebo to jelo Pendolino 200 😁
A na to jste přišel jak?
Z textu, konec druhého odstavce:
„Jednotky musí být schválené pro provoz v Česku a Rakousku a umožňovat provoz pod napájecími systémy 25 kV/50 Hz AC a 15 kV/16,7 Hz AC.“
Tak na 3kV DC je v panteru konstruován stejnosměrný meziobvod. Takže ten stejnosměr je tam prakticky zadarmo, pak už je na vkusu každého soudruha, jestli se to využije.
By možná místo kdo ví kolik systémů bylo lepší tam mít baterku.
Pokud myslíte malou baterku na ujetí 5 – 10 km (napěťové výluky, výlety po depu, udržení mašiny v AO po noční bouřce a pod.) tak určitě ano. Pokud myslíte baterku, aby to mohlo jezdit Bene-Pha-Bene se staženým koštětem, tak učitě ne. Je to drahé, těžké, neefektivní
V případě Gmündu je to dost možné. Ta baterka by stačila poměrně malá …
Zajímalo by mě, jestli to někdo zvažoval.
Naprostý nesmysl. Žádnou baterku. Ani omylem. S FJB máme v nákladní dopravě velké plány. Naši předci nebyli žádní blbci. Podmínkou je samozrejme adekvátní přestavba I v Rakousku.
Nákladní doprava ať má plány jaké chce.
Moje otázka je, zdali je jednodušší/levnější řešení panťáku malá baterka na dojezd do Gmündu a nebo odbočka na trafu s větším jádrem.
Tak teoreticky by nejlevnější byla odbočka na trafu s malým jádrem. Sice by panter měl v Rakousku výkon hydry (854) s vlekem, ale na dojetí za čáru by to taky stačilo.
Každopádně rozumnější je plnohodnotné řešení a třeba časem jezdit i Budějovice – Linz.
A proč, když bude plnohodnotná elektrizace?!?
Mohl byste prosím upřesnit, které části FJB se ty velké plány Žesnadu konkrétně týkají?
Před měsícem mně tady pan Petr Šimral u článku o elektrizaci trati 226 ujišťoval, že: „Nákladní doprava nemá o trať žádný extrémní zájem.“
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/Kaiser-Franz-Joseph-Bahn.png/1024px-Kaiser-Franz-Joseph-Bahn.png
Na nějakou levnou baterku bych nesázel. I spotřebu to musí mít vyšší kvůli ztrátám.