České dráhy shání dvacet ojetých vagónů pro dálkovou dopravu

Vůz Českých drah Bmz 226. Foto: České dráhyVůz Českých drah Bmz 226. Foto: České dráhy

Má jít o vozy, které byly vyrobeny nejdříve v roce 1980 a prošly již modernizací.

113 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michael

Kolik? 200? Nechybí tam „0“? Tak totiž aktuálně vypadá potřeba alespoň zánovních vozů u ČD….viz článek o Jižních expresech (tragédie, opravdu tragédie….to je ostuda a někdo se to v roce 2023 ještě stále snaží omlouvat) a návratu již tolikrát „odepsaných“ (dle slov ČD na začátku každého grafikonu) prasečáků B249, A149 a teď perly!!!! B209. To, co předvádějí ČD ať s jakoukoliv omluvou poslední cca třičtvrtě roku je trapné a nedůstojně země v EU. Dle mého názoru by třeba lehká reko „Honneckerů“ (klima, sedačky, WC, zásuvky) potřebu běžných rychlíků s jízdní dobou do 3 hodin vyřešila….jde o čistotu, klidný chod a… Číst vice »

Eda

Tak je hezké si nadiktovat podmínky.. otázkou je aby se vozy, a zejména za konkrétních požadavků, také na trhu skutečně našly.

Michael

Ano, co je ihned odkoupí RegioJet, má výhodu, že jako soukromá firma nemusí procházet schvalováním a výběrkem….takže bez šance. Jinak zmiňuje li tu někdo Coraily (SNCF) fakt perfektní, trochu divně barevné, ale jízda klidná, klima super, pohodlné….

Petr Hlaváček

Neměli je prodávat Regiojetu a a teď by je neshaneli.To s čím teď jezdí RegioJet jsou totiž bývalé vozy a lokomotivy Českých drah.

Karel

ČD regiojetu žádné lokomotivy neprodali ..to je blábol.

milan

RegioJet všechny ojeté vozy a lokomotivy nakoupil v zahraničí a nikoliv v ČR – od ČD, a to včetně lokomotiv vyrobených v ČR, ale kdysi svým výrobcem dodaných do Itálie!

Mates

Prešiel som celú diskusiu a nikde som nenašiel Axelovo stanovisko. Neviete čo s ním je?

mic

Asi zpracovává ekonomickou rozvahu nákupu :o)))

Mates

Bežne to ale netrvá tak dlho 🙂

Svojsin

To není zase tak špatně…

MHD

Ojetiny mu nevadí, ale takový ComfortJet, to sůl v jeho očích.

Lambert

Téoz Corail SNCF 👌

Michal82

Corail SNCF nejpohodnejší vozy co jsem kdy jel. Klidny a tichý chod. Velmi pohodlné sedačky, dobře fungující klima.

David

Pro mě to byly nejdivnější rychlíkové vozy, kterými jsem kdy jel. Hlavně barevnost a plnost interiéru na mě působila jak z nějaké alternativní reality. Kdybych měl na výběr Corail versus Einheitswagen IV, asi bych zvolil spíš nudnější Einheitswagen.

Petr

Koupil jsem si popcorn a počkám na komentare mých oblíbených fanoušků cd, kteří vždycky kritizují a plivou na RegioJet, že kupují ojeté vozy 🙂

Karel

Ono je jedna věc vozy koupit a druhá je udržovat..což u zlutaka nemají ve slovníku.

Jirka

Jj Regiojet je pro mě synonymum ke slovu špína a smrad. A rozhodně nejsem fanoušek ČD, ale z výběru dopravců na našich tratích mě vždy vyjdou nejlépe.

Petr

Já ještě špínu i regiojetu nezažil, smrad už vůbec ne. Naopak u cd docela často, např v legendárních vyšívaných vozech Bdt 😀 …A ono když je nějaký nedostatek, když už teda je, člověk ho daleko lépe přehledně s kávou zdarma a superlevný občerstvením, než s instantním kafem za 70 a nechutným sandwichem za 89 z „minibaru jeeee el veeee“ …

Karel

Se projedte rychlíkem na lince r8 .. hnus. Sandwich nestojí 89 Kč to kecate.

Erik85

A instantní kafe jlv sice má, ale je za 20 Kč a ne za 70. 🙂

Baraba

Petr nemluvil o kafi z JLV, ale o „nechutným sandwichi“

Cena kávy v minibaru (někdy ČD, někdy JLV) se liší podle trati, někdy i opodle spoje, někde je za 20, někde za 50 někde i za víc…

Erik85

Opakuji: Instantní kafe stojí v ČD minibaru 15, u JLV 20.

Anonymní alkoholik

Tak zkuste občas navštívit WC v Astře. To je echt kekel u dosti kusů. Smrad připomínající záchody v 810 před 15 a více lety. Pak třeba flekaté koberce, zašlé sedačky v emzetech a ojetinách z Německa,… Sorry, neni to jako dřív. Teď ty vozy Jančura točí a točí a točí, a není čas je uklízet nebo celkově udržovat. 😀 Každopádně s druhou částí souhlasím. To opravdové kafe, a ještě zadarmo, na lidskou psychiku zapůsobí dost. A ty koláče a cheesecaky… to se zrovna hanit nedá. 🙂

Pavel

Srovnavejte srovnatelné, tedy v tomto případě vozy na dálkových linkách, ne regionální z/do Prahy což jsou objektivne nejhnusnější, nejšpinavější a cestujícími nejznicenejsi vozy i CD
Kafe stojí u ČD minibaru 15 korun, teď po zdražení možná 20.

Svojsin

Takový Os na Valmez – Hranice jsou taky odporný mnohem víc, než hodně.

Karel

Valmez – hranice takovou linku neznám. A bavíme se o dálkové dopravě .

svojsin

To sice opravdu není linka, jen úsek,ať se ví o co jde. Dáno jako odstrašující příklad, i když nejde o dálkovku.

Karel

Takže Vsetín – Přerov ano staré pantaky ..už tam dávno mohli být něco jiného. Naštěstí už se to řadě 460 krátí.. Třebová už volá

navratp

Ze to neznáte to neznamená že tam nejezdí vlaky.

Jan

Máš recht, ti mě taky nikdy nezklamou, Časem Dojedem…

Karel

Víš kulové..90 procent problému je na straně dobré správy.

Mates

A to ešte nevedia, že OBB tiež zháňajú ojeté dvojpatrové vozy a ojete regionálne jednotky 🙂

Karel

Dneska mi volá sestra jestli je normální aby ten RegioJet rychlík do Brna byl tak špinavý a zablešený..říkám stěžují si.

dizgrafyq

Třeba jim něco nabídne Regiojet 😀

***** Petr

Tak to by ti kovaní přemalovali i nebe na rudo 🙂

Jan

Proč je tam podmínka výroba nejpozději v roce 1980?

PvvS

Životnost ? I tak by to byly 40letý vozy.

Kernteriér

Nejpozději v roce 80 jsou minimálně 42leté, spíš starší.

Pavel

To bude chyba v textu. Titulek odporuje dalšímu textu. V titulku se píše „…Má jít o vozy, které byly vyrobeny nejpozději v roce 1980 …“., zatímco v článku pak je uvedeno „… Má jít o vozy, které nebyly vyrobeny dříve než v roce 1980 …“

Pavel

Technická životnost železničního vozu je 60 let.

Jan

Takže asi kompatibilita s Bardotkama…

Kernteriér

Nejpozději v roce 1980? Takže Rybáky?

Michal82

Proč zrovna 20?

Juraj

Kamkoliv.
Béčka jsou pořád standard na R16, R17, R20, ale často i na EC.

Juraj

Pardon, nesprávné vlákno, odpověď byla míněna příspěvku níže.

mvn

Poslední dobou taky i na R10

Voufa

Na R12 samozřejmě taky

Kleist

Z Brna R9,R11, již zmíněná R12 a IDSJMK S2 🙂

Kleist

Tu R9 beru asi zpět, ale určitě tam jezdí pravidelně Bee273 a BDs. Na R12 jezdí (ověřeno letos osobně) Bd, ale to je vlastně normální „béčko“ bez jednoho záchodu a kupé kde je místo pro kola, Bee273 jsem tam viděl taky.

Maverick

a kam je maji nasadit?

Dušan

Vůz nabízející 2 místa pro vozíčkáře je třeba řada Bbmvz..těch má OBB cirka 12 ks po upgradu a splňující podmínky, výroba:1982, upgrade:2007-2010.

PepaM

Ty nesplňují požadavek na alespoň 60 míst k sezení u PRM vozů.

Dušan

To máte samozřejmě pravdu, ale dle odkazované dokumentace co jsem četl je ten požadavek na počet míst k diskusi.Dá se o něm jednat.

Dušan

EDIT: Co je minimální parametr o kterém nelze diskutovat – viz níže: Jediná přípustná délka vozu: 26,4 m Maximální rychlost: 200 km/h WC: uzavřený systém Centrální zdroj energie: 4 jmenovitá napětí RIC Dveře: Předsuvné Blokování dveří: TB5, TB0 Klimatizace Ano Co je k diskusi: Rok výroby nejdříve: 1980 Rok modernizace nejdříve: 1995 Brzdící procenta R + Mg: ano Počet míst k sezení/Počet míst k sezení ve voze PRM min. 66/PRM min. 60 Uspořádání sedadel: kombinace za sebou a proti sobě Rozteč sedadel v řadě: min. 930 mm Rozteč sedadel proti sobě: min. 1 950 mm Počet vakuových WC: 2 standardní… Číst vice »

a8n

Nemají TB0/TB5. Ale jinak by s 21-90.5 byly fajn.

PepaM

To sice ano, ale osobně si nemyslím, že by ČD přistoupily až na takové snížení (z 60 na 36). Ale to je jen můj názor.

PepaM

Mně napadly spíš německé řady Bpmmbdz284, Bpmmbz284, Bpmmbz285 nebo Bpmbz294, ale ty netuším jak jsou/nejsou k dispozici na prodej.

Dušan

Ano, ty by asi určitě splňovaly to minimální zadání – viz odkaz níže s parametry:
https://www.deutsche-reisezugwagen.de/wagendaten/284-bpmmbdz/
Z těch volitelných požadavků má řada Bpmmbdz 284.1 jen 57 míst a ne 60, ale to je požadavek k diskusi.

noerf

Vcelku by mne zajímalo, jestli mají ČD konkrétní nabídku od DB, apod. nebo je to výstřel do tmy.
Pokud by stačili 70. léta a rychlost 160 km/hod, tak by si mohli koupit od Regiojetu vozy po SNCF a udělat rekonstrukci interiéru ve vlastních dílnách. Měli by to rychlejší, protože interiéru jsou zdemontované. Mimochodem několik těchto vozů v lůžkové verzi provozuje Wagon service v barvách ZSSK.

Georg

nema to kdo opravit, vsechny zosky jsou v haji.

Avlaky

Myslíte ty vozy co jsou jen na 160

RJ je nedává dokupy protože ty podvozky tech 160 ani nedají, jsou v kritickém stavu

Ketchup1970

Sen v depu , pardon oblastním centru údržby , čtyřicet různých druhu vagonu a milion rekonstrukci , kde se v každé z nich nachází součástka nebo řidici jednotka jinde. Kdyby bylo jen par typu vozu a v přiměřenému počtu ne jednotek nebo desítek ale třeba od stovky, ušetřili bychom za mnoho prostoju, nemusím snad říkat jak ta jednot ost vozového parku pomáhá .

***** Petr

Vagon není lokomotiva ani vesmírná loď. Snad ty předpotopní potvory zvládnou oprášit 🙂

Avlaky

To souhlasím už i RJ má tento problem, do budoucna by mohlo pomoci nové CZE pro všechny vozy
(Ano stejných dílu bude jen cca 15%, ale i tak)

Vozy z Německa jsou celkem nespolehlivé (viz R23, která je složena jen z těchto vozu)

Petr

Nema být v nadpisu náhodou nejdříve, nebo po roce 1980?

Tom

DB má dost odstavených IC vagónů které jsou z roku 1983 a byli modernizované 1995. Dál DB má odstavené vagony „Modus“ které jsou v dobrém stavu, docela nové, ale dosáhnou 140 km/h. Máj i řídící vůz. Akorát by se to muselo předělat na české požadavky. Ještě DB má odstavené 2 docela nové jednotky Metronom, které jezdily jako ICE. Je to princip Railjetu, Vmax 220 km/h. Akorát by se musela předělat technika aby to fungovalo a předělat vnitřek, Metronom byl původně myšlen jako luxusní vlak. Proto mezi sedačkama je zbytečně moc místa. Dalo by se zvýšit kapacita cestující a využít ten… Číst vice »

Anonymní alkoholik

Ty Metropolitany bych spíš viděl jako doplněk a zálohu pendolin na trase Praha – Ostrava, aby tam nemusely jezdit klasiky. Navíc by více zapadaly do prémiového produktu než ty klasiky, co pendolina suplují teď. Ale je to sci-fi, protože přizpůsobit je provozu v Čechách by asi byla drahá sranda. 🙂

Avlaky

To se nevyplatí kupovat, myslim si ze to DB nikdy neprodá

Důvod jsou jen 2 soupravy takže ND někde sehnavat nereálné

Jsou to vysoce krasné soupravy, ale kez by jich bylo aspon 20

Tom

https://www.db-gebrauchtzug.de/f?p=222:211:5423682151537::::P211_BABRGRUPPE_ID,G_SF_LISTE_ID,G_BABRGRUPPE_ID,G_APP_UNTERNEHMEN_ID:264,37,264,3

Petr

Kdo by udržoval 2 naprosté atypy, to je ekonomická sebevražda a to víme všichni i bez Axela

Kubze

To není Metronom ale Metropolitan 🤦‍♂️

A jakou techniku byste potřeboval prosím předělávat ??

Tonda Sehnal

CZE umí jen 1kV~, řízení dveří (má jen TB-0 a pro nás nekompatibilní SSTF), úprava info/rezervačního systému. A desítky dalších detailů.

Anonymní alkoholik

Plus aby nám neodpadla výhoda vratné soupravy, tak by taky potřeboval upravit řidičák (ETCS, plus technologie potřebné k tomu, aby si rozuměl alespoň s vectrony,…).

Tonda Sehnal

ETCS k režimu „řidičák“ vůbec není potřeba.
Naopak mít to zdroj na UIC napětí (topení), tak lokomotiv, které s tím umí jezdit, (s ZMS, ZWS, ZDS) u nás jezdí už dneska opravdu hodně.

Avlaky

Kdo prodává teď vozy krom DB

Kubrt

A já už se té touhy po Corailech u ČD pomalu vzdával 😉

Jarda

180? 1995? si dělaj jakože kozy nebo co? to objednavají u popelářů popelnice ne?
Snad ať vezmou vše co nejde pod rok 2000 a hotovo, i tak by to byli 22 let starý vozy. Ale z 80 nějakej předělanej paskvil fakt nebrat.

Rejpal

Tak se podívejte co za klasické vozy jezdí po Evropě a zjistíte, že vozy vyrobené po roce 2000 téměř nejsou. A ten, kdo je má tak je určitě neprodá. DB, ÖBB, FS, SBB a jiné společnosti mají běžně i starší vozy.

Y.K.

A kdo prodává vozy vyrobené po roce 2000?

Tomáš Záruba

Od dob rakouských Xmz z 80. let jde komfort spíš dolů ve prospěch nahňácanosti. A posuvný sedačky ve dvojce taky mizí. Ještě tak EW IV SBB jsou dobré, ale ty nevím, zda jsou na prodej (a popř. kompatibilní s námi skrz topení). A navíc jsou snad původně ještě starší.

Tom

Otázka, jestli to po nástupu ComfortJetů najde využití. Ale asi ještě jo.

Jiří Kocurek

Namísto posilových B249?

Nádražní Vrabec

To nejsou posilové B249. Na mezinárodních EC standardní řazení. Například včera EC 140…

Jiří Kocurek

Tím húř

Původní Pražák

Samozrejmě že ne. Nějaký úředník v ČD jen tak bez rozmyslu vypíše zakázku na vagóny, které vůbec nebudou potřeba, a nebýt joudy v diskuzi, nikdo by na to nepřišel. Děkujeme!

David

Jenom vozů B249 je v provozu ještě něco přes 200, celkově nevyhovujících vozů pro dálkovou dopravu je v provozu okolo 600, takže ani po dodání ComfortJetů (180 vozů) tyto vozy z provozu nezmizí.

Radim

Třeba je přestanou zařazovat do EC/IC aspoň. Takže 200 B249 a „nevyhovujících“ pro dálkovou dopravu je 600, podle vás. Co jsou zač těch 400, co nevyhovují, kromě B? Vážně to nevím, proto se ptám.

David

Většina neklimatizovaných vozů s maximální rychlostí do 140km/h. Tedy např. 7xBee243, 22xB209, 38xBd264, 30xBee273, 20xA149, 6xAee152, 34xAB349, 43xBDs449, 10xBDs450, 12xBDsee454, a pak vozy, co jsou provozovány na spěšných vlacích jako 26xBdt279 a 74xBdt280, 3xBtee285, 12xBdtee286, 7xBdtee287, 6xBtee289

Jiří 3

Mám za to, že do Aee152 se klima montovala. Pokud se mýlím, tak mne opravte.

PepaM

S klimatizací jsou označeny Aee145, Aee152 ji nemají.

Voufa

Taky ještě Bdtee276

Petr

Asi to neda 400, ale klidne bych tam zaradil Bpee, vsechny ty Bee a uprimne taky Bdmpee a Bbdgmee.

Tomáš Záruba

Vzhledem k tomu, jak jsou mnohé vlaky přeplněné, tak 100 (a ne 20) ojetých vozů by se ještě i po nástupu ComfortJetů na posily uživilo (a do jejich nástupu už je to úplně bez diskuse, viz kde všude jsou ještě koženky).

Dušan

Počítejte se mnou nakoupené ojetiny:
Bmz234:30
Bmz234: 2
Bmz232: 6
Bmz235:25
Bcmz:9
ABmz:12
Bmz235:17
Bmz229:12
Bmz232: 7
Bmz225:14
Bmz226:20
Amz138:4
Bmz232:35
Bmz225: 6
Celkem 199 ks osobních vozů s kupéčky koupeno mezi lety 2011-2018. To Vám nestačí ?

K tomu vozy pro přepravu aut, jídelní vozy = s nimi celkem 210 ks, celkem profinancováno za všechny vozy ex-OBB 58 100 000,- EUR (v dnešním kurzu by to bylo 1,394 mld. Kč)

Voufa

A proč teda třeba na R12 jsou dle řazení 2x Bd, 2x Bdtee a Abpee. Přičemž potkat vlak v plánovaném řazení je zázrak a není nic neobvyklého potkat soupravu 5x B.
Tento čtvrtek v 13:21 z Brna jela souprava 4x béčko a 1 Bdtee, tedy dokonce bez 1.třídy
Pořád si myslíte, že ty vozy nejsou potřeba?

Dušan

Myslím, protože to není o jejich absolutní počtu v kusech, ale o a) navržených obězích a pak za b) disponibilní údržbě – i kdyby těch ojetin bylo 3 x tolik, tak furt bude jezdit 2x Bd, 2x Bdtee a B-čko.
Protože při těch 199 ks by toto muselo být být dávno vyřazeno a není – dál to jezdí.

Tomáš Záruba

No a evidentně je to pořád málo.

Lukáš

Nemáte někdo v garáži? 🙂

hoholu

Možná má někdo na bazoši🤷‍♀️

MHD

Nebo modelbazar 🙂

Lukáš

V dobrym stavu po 1. Majiteli. Čerstvá generálka 😂. Za stav ručím.

Jiří 3

AAA auto by mělo zájem.

Karel

Dvacet vozu je nic. Od Rakušanů vozy bmz by nebyly špatně jsou pohodlné a po modernizaci.. a ideálně kupé…ale nenutím

Jiří Kocurek

Kdybych před vás postavil 2 rakouské vozy téže série se stejným proběhem a o jednom z nich prohlásil, že je to starý šrot, poznáte kupujícího?

Karel

😃😃 když se člověk podívá na bmz regiojetu a bmz ČD .. ano

Avlaky

Ano ČD do nich narvali dalších 25 mega

RJ místo toho koupil za 25 mega nový vuz

Karel

Potom ty vozy taky tak vypadají… RegioJet už nikdy více..i v Bulharsku mají udržovanejsi vozy. Teď sem musel přetrpět vlak na lince r8… Co to znamenalo ? Hnus hnus a hnus

adamgolias

občas jezdim linkou z Kolina do Mělníka s RJ. Bohužel je nutno přiznat , že komfort cestování s touto společností nepřišel . A z hlediska čistoty , a to uvnitř i z venku jsou vagony kategorie ,, s ramínky bez štěnic,, . ( alespoň doufám že bez) . S láskou vzpomínám na Sysly , sice jim občas roztomile nefungovaly dveře , ale vlak byl světlý , čistý ( v rámci možností) a personál profesionální. Nyní potemnělé vozy s prosezenými sedačkami , umatlané , nevytřené , místo pruvodciho dve figury v teplakach a oranzove veste kouřící u dveri vagonu pri kazdem… Číst vice »

Karel

Prostě hnus velebností.

Laborec425

A ještě je potom zajímavé pozorovat v Ústí nad Labem, jak TO, co mělo být vlak, couvá ze západního nádraží na hlavák a strojvedoucímu ukazuje a mluví do vysílačky ta postavička v teplákách 😀

Erik85

I nový vůz potřebuje jednou za čas prodělat periodickou a ne zrovna levnou opravu. Že na ně RJ kašle je jiná…

Jiří Kocurek

Samozřejěm před přebarvením a před předáním kupuícímu.