České dráhy rozšíří spojení mezi Prahou a Berlínem, na sezónu nabídnou o jeden pár vlaků navíc
Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah v Drážďanech. Foto: České dráhy
Nové spoje jsou zatím v plánu jen na letní sezónu.
Bude taky jízdné stále nekonkurenceschopné s autem nebo letadlem?
A že toho od nás do Berlína lítá, co?
Více spojů je dobrý, ale zrovna tady na té trade se stávalo, že vlak měl pak min vagónu než na kolik bylo místenek. Fakt jsem si užil stání, protože se někdo rozhodl prodány vagón nezařadit. Zlatý auto.
No že by zrovna zlatý… Ale problém to je, větší kapacita stávajících vlaků by byla dobrá. Jen už je zase vedle ‚rychlejší‘ dálnice, tak asi nic, no…
Tyhle vlaky jsou naplánované na noc, takže „nespotřebují“ další vozy.
Ti sice ne, ale přes nic na nich nelze dělat udrzbu
Noční bus stojí ve stejném čase cca 50-60 EUR. Zaplat pánbůh za vlak, už nemusím do Berlína na koncert vlakem ( když chci být ráno v Praze )
Každý vlak na Berlín se hodí :). Nicméně je jen trochu skoda, ze když jedu do Hamburku, tak cesta PRH-BER trvá dvakrát déle než pak cesta BER-HAM(vzdálenosti jsou velmi podobne).
Jinými slovy-už konečně začnete projektovat a stavět to VRT. Pak to bude bomba
*BER-HAM jezdím ICE
Vzdálenost Praha – Berlín je na přímo zhruba o 50 km vyšší a tím, že trať vede poměrně členitým územím, tak bude reálně ještě o to větší.
Je mi lito těch posádek jídelních vozů. Už teď jsou ty obraty na hraně a takovou návaznost obratových vlaků mohl vymyslet jen opravdový znalec (((
Fajn nabídka, dobře že to i v noci dojede do cíle.
Prý se plánuje podobně dalši Mnichovák, co ale od Mnichova v deset večer skončí v Domažlicích – snad se i tohle povede prokopnout…
Nedá mi to se nezeptat, nestává se někdy přesně toto tomu současnému poslednímu spoji, co má dojet až do Prahy? 🙂
Mě je tedy líto těch posádek jídeláku, protože takový obrat může vymyslet jen idiot.
Mě jich lito není, dali se na tu práci, tak s tím musí počítat, obraty jsou nutne
Jako první na spojení upozornil na síti X účet @doc7austin a to už před dvěma dny. Viz: https://twitter.com/doc7austin/status/1769104144927715733?t=FjxodekKoFUz8XyXaqIA5g&s=19
Nový mezistátní vlak ČD na komerční bázi. Budiž. Na této relaci ČD kalhoty jistě neprodělají, ale je jasné, že tam budou potřebovat kvalitní vozy, aby se vyhnuly podobným incidentům, jako v nedávné minulosti na Berlineru. Pokud je tedy na tom dopravce s vozy tak dobře, že si může dovolit zavést nový mezistátní vlak a zároveň skuhrá, že je ve vozové krizi, a na některých stávajících linkách jezdí s kde čím, tak je na čase, aby MD, jako objednatel závazkové dopravy na linkách Ex a R, aktualizovalo svuj přístup k plnění závazků dopravců zejména s důrazem na plnění ukazatele plánované řazení… Číst vice »
Na tyto vlaky se použijí soupravy, které přes noc stojí v Praze a Berlíně a v podstatě se jen prohodí, takže není potřeba jediný vůz navíc.
Pokud se věc má tak, že k zavedení tohoto nového vlaku postačují pouze stávající vozy na tomto rameni provozované, které budou akorát „méně stát a více jezdit“, (zvýší se tedy efektivita jejich provozu), tak beru svojí jedovatou kritiku zpět a ČD se omlouvám.
Pane Jardo, vám děkuji za vysvětlení.
Jsou dva pohledy na efektivitu – vozy více jezdí = je to efektivní. Ten druhý je, že dříve najedou km na velké opravy = častěji jsou déle odstavené. Pokud je noční vlak plánován v zisku, tak proč ne.
Ten druhý je tedy dot špatný…
Vozidlo, když jezdí, tak na sebe vydělává. Říkalo se tomu (kdysi) ekonomická účinnost investic. Banka, která úvěruje nákup, chce mít jistotu návratnosti vložených prostředků.
Proto si myslím, že je lepší, pokud se vozy dříve „spotřebují“ a zaplatí, pak mohou nějaký čas, než se jako ojeté prodají, vydělávat na další nákup.
To, že je v Česku (a okolí) železniční opravárenství problém, je druhá stránka věci.
Z tohoto důvodu nám tady archiválie v podobě humanizovaných B249 bohužel suplují to „lepší“, co trčí někde v ŽOSce za kopečkama a tudíž nevydělává.
Kdo zohledňuje ten druhý pohled? Nechat reálně vlak (stroj, něco…) jen tak stát, abych nemusel často do oprav, mi přijde dost ujeté.
O ničem
Děkuji za hodnotný příspěvek. Dozvíme se od Vás i něco jiného, než „ČD fuj“ na tisíc a jeden způsob?
Možná se na to díváte špatně a ten příspěvek hodnotí jen sám sebe 😀
Škoda že to je tam šílené drahé 🙁
780 korun je extrémní cena?
Platil jsem 800 Kč tam a zpět do Hamburku přes Berlín s přestupem na ICE😂to mi fakt šíleně drahé nepřijde.
A ted si predstavte, kolik tam stoji pivo v hospode nebo nedejboze vecere…
Jízdenka a večeře vyjde naztejno
Kromě těchto a budoucí Ex32 (pokud se nic nezmenilo), jsou ještě nějaké další dálkové spoje které pojedou v noci?
Závisí od definície noci. Polnočný vlak z Prahy do Brna by sa mohol rátať, nie?
V domovních řádech byla noc vždycky 22-6h. 😉
Poslední vlak do Berlína jede nyní v 16:28, nikoli v 17:28. Někdy od dubna potom jezdívá Vindobona v 17:31.
jj, díky za upozornění, koukal jsem už do dubna
Vindobona jede od zítřka.
Tak jsem marně doufal že jde o přidaný večerní spoj z Berlína, kdy dnes odjíždí poslední vlak do Prahy v 17 hodin. A když jsem sháněl na konec dubna jízdenky, nejspíš kvůli výluce v údolí Labe ani tento spoj nejede, NAD není zavedena, takže poslední vlak jede už v 15 hodin…
Omlouvám se, NAD zavedena je a lístek se koupit už dá, před 2 týdny to ale ještě nešlo vyhledat.
Snad bude JV fungovat a nezamknou ho, jak tomu bývá mezi Prahou a Brnem na půlnočním… Potom se člověk ani nedostane z dvojky do jedničky a musí dávat pozor již při nástupu…
Když tomu tak bývá, to je pravidlo?
Obávám se toho trochu, neb reakce na mou nedávnou stížnost byla taková „nijaká“ – ostatně posuďte sami: *** (…)děkujeme za Váš zájem o služby dopravce České dráhy a zpětnou vazbu. Vaše stížnost byla interně prověřena jak s naším vlakovým personálem tak s cateringovou společností JLV. Zpětným prověřením bylo zjištěno, že provoz restauračního vozu byl z provozních důvodů skutečně omezen. Mrzí nás, že jste během své cesty nemohl využít služeb restauračního vozu a právem Vám náleží naše omluva za omezené služby během jízdy, ke které připojujeme i symbolickou kompenzaci v podobě dárkového voucheru ČD v hodnotě 100 Kč. Dárkový voucher naleznete… Číst vice »
Občas tam jezdí interPanter, minimaln2 tedy v sobotu jel.
No nevím. Ten večer ještě snad, hlavně pro Drážďany to vyloženě chybí – ale spíš bych to prohodil s Lipskem (to jet jako „zavírák“, neboli Berlín 18:30 a tedy příjezd kolem 23, Lipsko 20:30 a tedy na půlnoc tam – byly by to „lidštější“ časy). Ale dejme tomu, že takhle je to jednodušší vzhledem k lůžkovým kurzům a sezónnosti toho dodatečného páru. Ale to ráno jsem teda nepochopil vůbec. Kdyby to jelo o 2 hodiny později, tak je to (odjezd po páté) použitelné aspoň z těch Drážďan. Ale příjezd do Prahy v půl šesté je snad ten úplně nejmrtvější čas… Číst vice »
Nemůže ta časová poloha zpátečního spoje být dána celkovým vytížením tratě na německé straně? Třeba si ČD ani moc vybírat nemohly a dostaly pouze tuto nabídku a ber, nebo nech být…
Ten vámi navrhovaný posun EN kvůli sezónnímu vlaku, který bude jezdit 4 měsíce v roce, je to vůbec reálné?
Tak samozřejmě že si asi někdo neřekl „hele, zkusíme to co nejblbějc“. Bohužel ten výsledek, obávám se, využitý nebude (přinejmenším ne ten noční návrat).
Ty „moje návrhy“ tiše předpokládaly, že by to časem jezdilo celoročně a bylo vhodné najít nějaký celkově optimální koncept.
Tak pokud to musite obratit na EC 178, tak prijet o 2 hodiny pozdeji nemuzete. Ve smeru do Prahy to ma slouzit jako lowcost varianta pro Interrailisty, kteri preplnuji ranni spoje z Berlina. Ty se “zadarmo” prospi ve vlku a usetri za hostel.
Proč nutně na 178? Prostě na jednu ze dvou (tří?) souprav, co dnes nocují v Praze.
Holt tak vychazi obehy, aby se to vcas dostalo do depa…
Možná, že „nejblbějc“ to vidíte vy, protože bydlíte v Praze. Pokud ale má zmiňovaný vlak plánovaný příjezd do Prahy na 5:32, znamená to, že má vcelku dobrou přestupní vazbu do všech směrů z Prahy během následujících ca. 30 min., jen první Jížní Ex. má odjezd až v 6:21.
Kromě toho nelze v žádném případe pominout i význam funkce, „předřazený sběrač“, kterou zmínil pan „Noční spoje“.
Pokud se tento spoj osvědčí, lze jej pak dále rozvíjet -pracovat s jeho časovou polohou, nebo rozsahem provozu.
Právě úsekovka Berlín – Drážďany dává až moc smysl. Dojezdy ICE, IC ze směrů Kiel, Hamburg a Amsterodam, Brémy, Hannover dokáží vygenerovat dostatek cestujících.
PS: párkrát už jsem se, po půlnoci, na Berlin Hbf vyskytoval a cestujících je tam i v tu dobu dost.
Do 2 hodiny vzdálených destinací?
Ano.
To musím přiznat, že jsem překvapen.
Ta ruzna RE s nocnimi spoji v DE uz jsou. Zbuhdarma jiste nejezdi.
Nový pár má zhruba o půl hodiny delší jízdní dobu. Škoda. Každopádně zajímavé rozšíření nabídky!
Možná to bude i kvůli tomu, že DB Netz často provádí údržbu tratí právě v noci. Potom je třeba jezdit odklonem.
To je dobre. Snad by se uzivil i treba v zimni sezone. Jinak prijemny bonus pro cestujici (a pro zeleznici temer zdarma),soucasne argumentem pro vlak misto Flixbusu apod. by mohla byt platnost na MHD uvnitr Ringu, stejne to funguje i na jizdenky po Nemecku (navazna platnost „plus City“).
“Plus city” uz je zdarma snad jen pro Flexpreis, u Sparpreisu si musite zadat cilovou stanici mimo trasu vlaku a uz si priplatite.